ORIGINAL_ARTICLE
سنجش هوش سازمانی کارکنان کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد و آستان قدس رضوی
هدف این پژوهش، سنجش هوش سازمانی کارکنان کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد و آستان قدس رضوی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش پیمایشی ـ تطبیقی بین جامعهای مشتمل بر 100 نفر (47 نفر از کتابداران کتابخانه آستان قدس رضوی و 53 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای براساس هفت مهارت «کارل آلبرخت» میباشد. «کارل آلبرخت» برای پاسخگویی و جلوگیری از کندذهنی گروهی، از عنوان هوش سازمانی استفاده ومدلی را ارائه میکند که دارای هفت بعد است: چشمانداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد. هر یک از این بُعدها، یکی از فرضیههای پژوهش است. فرضیة اصلی پژوهش این است که بین هوش سازمانی در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد و هوش سازمانی در کتابخانه آستان قدس رضویتفاوت معناداری وجود ندارد. این فرضیه تأیید شد و فرضیههای فرعی پژوهش یعنی «چشمانداز استراتژیک در کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد با کتابخانه آستان قدس مشابه است»، رد میشود و فرضیه اعتقاد به سرنوشت مشترک در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد و کتابخانه آستان قدس رضوی تأیید و در مورد عملکرد کارکنان در خصوص میل به تغییر، مشابه بودن این دو کتابخانه را در این مورد تأیید میکند. روحیه کارکنان در هر دو کتابخانه اختلاف معناداری ندارد و این فرضیه نیز تأیید شد. میانگین شاخص اتحاد و توافق کارکنان در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد و کارکنان کتابخانه آستان قدس رضوی این مشابهت را تأیید میکند. فرضیه «کاربرد دانش» در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد وکتابخانه آستان قدس رضوی تأیید شد. برخورد مدیران در رابطه با عملکرد کارکنان در هر دو کتابخانه مورد پژوهش، مشابه است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43544_723d89b050f3f13206510239f6cbcced.pdf
2010-03-21
9
33
هوش سازمانی
کتابخانه آستان قدس رضوی
کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد
چشمانداز استراتژیک
سرنوشت مشترک
میل به تغییر
اتحاد و توافق
روحیه
کاربرد دانش
فشار عملکرد
فهیمه
باب الحوائجی
babalhavaeji@yahoo.com
1
استادیارگروه آموزش کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
سید جواد
قاضی میرسعید
headlib@tums.ac.ir
2
استادیار گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
علی
الهیان
elahian2005@gmail.come
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
ـ اسکات، ریچارد (1380). سازمانها: سیستمهای حقوقی،حقیقی و باز، ترجمه محمد رضا بهرنگی(برنجی) تهران: نشرکمال تربیت.
1
ـ اچهال، ریچارد (1383). سازمان: ساختار، فرآیند و رهاوردها، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2
ـ براتی علویجه،حسینعلی (1380). مدیریت کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی، تهران: مؤلف.
3
ـ حیاتی، محمد علی (1385). قابل دسترس در:
4
http://www.hayati314.blogfa.com
5
ـ خانزاده، حمید (1386). مجله دنیای کامپیوتر، قابل دسترس در :
6
http://www.developercenter.ir/forum/showthread.php?t=9018
7
- Akgun ,E, ali. (2007),"Organizational intelligence: A structuration view". Ali, e, akgun, john byrne, halit keskin , journal of organizational change management , vol,20 No, 3. online. http://www.emeraldinsight. com/ 0953- 4814.htm
8
- Albrecht. Karl. (2002), "Organizational Intelligence& Knowledge Management": http://www.KarlAlbrecht.com.
9
- Albrecht. karl. (2003), "Organizational Intelligence Survey Preliminary Assessment Australian Managers". Australian institute of management. September.
10
- Albrecht, karl. (2003), The power of minds at work: Organizational intelligence in action, amazon, new york
11
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع ایجاد دسترسی آزاد مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران از دید ناشران
در پژوهش حاضر، موانع دسترسی آزاد نشریههای علمی ـ پژوهشی ایران از دید ناشران بررسی شده است. بدین منظور، 249 ناشر از گروههای مختلف آموزشی با روش نمونهگیری طبقهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای مورد مطالعه، از پرسشنامه استفاده گردید. نتایج نشان میدهد بین نظرهای ناشران حوزههای مختلف (علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و کشاورزی) به لحاظ اولویتبندی مشکلات مالی، زیرساختی و فرهنگی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد بین ناشران تهرانی و شهرستانی نیز به لحاظ اولویتبندی مشکلات تفاوت معناداری وجود ندارد. بین نظرهای ناشران دانشگاهی و غیر دانشگاهی به لحاظ اولویتبندی مشکلات مذکور تفاوت معناداری وجود ندارد و مشکلات مالی، زیرساختی و فرهنگی به یک اندازه در بازدارندگی دسترسی آزاد کردن مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران، تأثیرگذار نیستند. نظر ناشران دربارة راهکارهای پیشنهادی در این پژوهش، به ترتیب اولویت عبارتند از: تأمین بودجه توسط سازمان مادر، جذب حمایت افراد و سازمانها، استفاده از متخصصان فنی برای طراحی سایت، جذب حمایت دولت، آگاهیرسانی در زمینه نشریههای دسترسی آزاد، استفاده از نرمافزارهای رایگان در اینترنت، تدوین مقررات سازمانی، تدوین رویّههای اداری، جذب حمایت نویسندگان خارجی، جذب حمایت انجمنهای علمی و دریافت هزینه از نویسنده.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43545_84431e9e3152dccdddb95ea267ed6f43.pdf
2010-03-21
35
52
دسترسی آزاد
ناشران
مجلههای پیوسته
ایران
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
1
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
فرزانه
کنعانی هوجقان
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
- سیامک، مرضیه (1386). «مجلات دسترسی آزاد: مسائل، مباحث و نگرانیهای مطرح دربارة آنها» کتابداری و اطلاعرسانی، جلد دهم، شماره دوم. تابستان 1386، 277-308.
1
- فتاحی، رحمتالله (1381). «مدیریت نشریههای ادواری: جنیههای نظری و کاربردی گزینش، فراهمآوری، سازماندهی و ارائه خدمات ادواریها». تهران: دبیزش.
2
- قانع، محمدرضا (1386). «بررسی موانع دسترسی آزاد اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور به اطلاعات علمی و ارائه مدلی برای ارتباطات علمی ایران». پایاننامه دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه تهران
3
- نوروزی، علیرضا (1385). «مجلههای دسترسی آزاد و نقش آنها در گسترش دانش و پیشرفت علمی ایران». رهیافت. شماره 38. پاییز و زمستان.
4
- Collins, Jannette.(2005)."The future of academic publishing: what is open access?"American college of radiology>vol.2. issue 4. pp. 321-326. . [online]Available at :www.jacr.org/article/s1546-1440 (04) 00324-2/pdf-31k
5
-Fosmire, Michael J. and Young, Elizabeth(2000). Free scholarly electronic journals: what access do college and university libraries provide? College and research libraries 61(6): p.508-800
6
- Fosmire, Song Yu.(2000). Free scholarly electronic journals: How good are they? Issue in science and technology librarianship 27( summer). [online] Available at: http;// dois.mimas.ac,uk/DOIS/ data/ Articles/juljuljuby: 2000:i:27:p:6068.html
7
- Guedon,Jeun Claude (2004). " The green and gold roads to open access: the case for mixing and matching. " Serials review.vol 30. n. 4. [online]Available at : http://eprints.rclis.org/3039/
8
- Jones, S.L & cook, C.B, (2000). Electronic journals: are they a paradigm shift? Online journal of issues in Nursing. 5(1), manuscript 1.[online] Available at: http://www,nursingworld.org/ojin/topic11/tpc 11/tpc 1101.htm
9
- Kennan, Mary Anne and Kautz, Karlheinz (2007)."Scholarly publishing and openaccess: searching for understanding of an emerging is phenomenon ". The 15th European Conference on Information systems.
10
- Morrison, Heatber.(2006)." Open access for librarians in developing countries" [online] Available at: http://eprints.rclis.org/ 6597/
11
-Tonta , Yasar and Ünal, Yurdagül and Al, Umut (2007). The research impact of open access journal article" [online].available at: http://eprints.rclis.org/archive
12
- Woodward, H.( 1997)." Electronic journals". (1091). pp.53-57
13
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه جامعیت نسبی پایگاههای فارسی زبان مگ ایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (اس.آی.دی) و ایرانمدکس در بازیابی اطلاعات حوزة دندانپزشکی
حجم مقالههای منتشر شده در حوزة علوم پزشکی نیز مثل سایر حوزهها افزایش قابل توجهی یافته است و ارزیابی کارایی پایگاههایی که به نمایهسازی مجلههای این حوزه میپردازند، ضروری است. در حال حاضر، جستجو و بازیابی مقالههای فارسی در حوزة علوم پزشکی از طریق پایگاههای «مگ ایران»، «ایران مدکس» و پایگاه «اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» امکانپذیر است. از آنجا که جامعیت و مانعیت به عنوان دو معیار مهم برای ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات بهکار میروند، این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و مقایسهای،جامعیت نسبی سه پایگاه اطلاعاتی فوق در حوزة دندانپزشکی را بررسی نمود. به همین منظور 29 کلیدواژه از حوزه دندانپزشکی انتخاب شد و پس از جستجو و تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج نشان داد «ایران مدکس» دارای بالاترین میزان جامعیت با 72/0 است. همچنین، مشاهده شد که جامعیت نسبی پایگاه «مگ ایران» نسبت به SID بیشتر است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43546_08d3c3862ff56c360f5985d7f30de631.pdf
2010-03-21
53
72
پایگاههای اطلاعاتی
جامعیت نسبی
ایران مدکس
مگ ایران
پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (اس. آی. دی.)
دندانپزشکی
منصوره
دمرچی لو
mansoureh.damirchi@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
AUTHOR
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی وزارت جهاد کشاورزی
AUTHOR
- احمدی، حمید (1385). ارزیابی بازیابی اطلاعات. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (نما)، دوره 6، شماره 1. (بازیابی شده از طریق اینترنت ) 15 نوامبر 2008. <http://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol6/ahmadi.htm>
1
- ارشاد سرابی، رقیه (1380). «بررسی و مقایسه مدلاین های رایگان در وب». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایرانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی.
2
- اکبری، اسماعیل و پرویز شهریاری (1384). «تأثیر اختلاف املایی انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی بر میزان جامعیت بازیابی اطلاعات». فصلنامه کتاب. شماره 63: 59-66.
3
- چشمه سهرابی، مظفر (1378). «تأثیر استفاده از اصطلاحنامه در بانکهای کتابشناختی بر میزان جامعیت، مانعیت و مدت زمان جستجوی اطلاعات بازیابی شده». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
4
- رهادوست، فاطمه، مریم کازرانی و دیگران (1377). «اصطلاحنامه پزشکی فارسی: نمایه درختی، نمایه الفبایی، نمایه گردشی، نمایه انگلیسی به فارسی». تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. 2ج.
5
- شاکری، صدیقه (1387). میزان جامعیت و مانعیت ابزارهای کاوش فارسی اینترنت در بازیابی اطلاعات در حوزة کتابداری و اطلاعرسانی. فصلنامه کتاب. شماره 73: 177-200. (بازیابی شده از طریق اینترنت) 23 نوامبر 2008
6
http://nlai.ir/LinkClick.aspx?fileticket=%2frjDSr9Lelw%3d&tabid=204&mid=312
7
- Bar-Ilan, J. (1998) “On the overlap, the precision and estimated recall of search engines. A case study of the query “ERDOS”” Scientometrics 42(2):207-228
8
- O’Grady, T. (2007) “Entrez and BLAST: precision and recall in searches of NCBI databases” Issues in Science & Technology Librarianship; Issue 52 viewed 20 Feb 2009, http://www.istl.org/07-fall/refereed2.html
9
- Sarr, M. (2004) “Improving precision and recall using a spellchecker in a search engine. Master’s thesis in computer science” M.A. Thesis, Stockholm University, department of numerical analysis and computer science royal institute of technology, Viewed 23 Nov 2008, <http://.www.dsv.su.se/ ~hercules/ papers/SarrNodalida 2003. pdf.>
10
- Shafi, S.M., Rather, R A. (2005) Precision and recall of five search engine for retrieval of scholarly information in the field of biotechnology. Webology 2(2) viewed 27 oct 2008, http://www.webology.ir/2005/v2n2/a12.htm
11
پیوست1. فهرست کلید واژه های استفاده شده در پژوهش
12
کلیدواژههایی که در زیر هریک از 18 مورد اصلی آمده، موارد انتخاب نشده هستند و کلید واژه هایی که زیرخطدار میباشند، توسط پژوهشگر پیشنهاد شده و در اصطلاحنامه (به صورت انتخاب شده یا انتخاب نشده) وجود ندارد..
13
1.سیمانی کردن 1-دن
14
· سمنت
15
2.تجهیزات دندان پزشکی 2/دن
16
3.پیمایشهای دندان پزشکی 3/دن
17
4.مدل های دندان 4/ دن
18
5.جفت شدن دندان ها 5/ دن
19
اکلوژن دندان
20
6.دندان پزشکی ترمیمی 6-دن
21
7.تشخیص بیماری های دهان 7- دن
22
8.اندودانتیکس 8- دن
23
9.زیبایی در دندان پزشکی 9/ دن
24
تون بخشی دهان 10- دن
25
ارتدنسی 11- دن
26
· ارتودانتیکس
27
· ارتودنسی
28
آسیب شناسی دهان 12- دن
29
· پاتولوژی دهان
30
دندان پزشکی کودکان 13- دن
31
· پدودانتیکس
32
· دندانپزشکی اطفال
33
پریودانتیکس 14- دن
34
· پریودنتیکس
35
· پریودنتولوژی
36
دندان پزشکی پیشگیری 15- دن
37
پرستودانتیکس 16- دن
38
تکنولوژی دندان پزشکی 17- دن
39
سفید کردن دندان 18- دن
40
بلیچینگ
41
ORIGINAL_ARTICLE
تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1990 تا 2007 میلادی بر اساس آمار پایگاههای مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)
مقاله حاضر با استفاده از آمارهای مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)، وضعیت تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی را در سالهای 1990 تا 2007 میلادی بررسی نموده است. نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 100 نوع نام متفاوت را در پایگاه WOS مؤسسه اطلاعات علمی نمایه کردهاند. در طی این دورة 19 ساله (با انجام عمل مستندسازی) در مجموع، 1961 عنوان تولید علمی در پایگاه WOS نمایه شده است. از این تعداد 1249 عنوان توسط سازمان ISLAM AZAD UNIV تولید شده است. سهم علمی دانشگاه آزاد اسلامی از کل تولیدات علمی کشور در سال 2000 برابر با 23/2% بوده است که این رقم در سال 2007 به 15/7% رسیده است. از مجموع 1961 عنوان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره، 1937 عنوان در بخش SCIE پایگاه WOS، 56 عنوان در بخش SSCI و 4 عنوان در بخش A&HCI پایگاه WOS نمایه شده است. طی همین دوره، از مجموع 1961 عنوان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی، 1717 عنوان در قالب مقاله بوده است. 95/99% تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی طی این دوره 19 ساله به زبان انگلیسی منتشر شده است. بیشترین مشارکت نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی با نویسندگان کشورهای آمریکا، آلمان و کانادا بوده است. پرکارترین نویسنده دانشگاه آزاد اسلامی طی این دوره RUSTAIYAN, A با 94 عنوان تولید علمی بوده است. گروه موضوعی شیمی میانرشتهای، 230 عنوان تولید علمی از مجموع 1961 عنوان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی را در خود نمایه کرده است. نشریه APPLIED MATHEMATICS& COMPUTATION تعداد 144 عنوان از مجموع 1961 عنوان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی را طی این دوره 19 ساله منتشر کرده است. در طی این دوره، نشریة ایرانی IRANIAN POLYMER JOURNAL با انتشار 19 عنوان در ردة دهم نشریات برتر منتشرکنندة تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43547_872b4dbe49afbf6699aa02699c9ef1ff.pdf
2010-03-21
73
90
مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)
Web Of Science (WOS)
نمایة استنادی گسترش یافته علوم (SCIE) نمایة استنادی علوم اجتماعی(SSCI) و نمایة استنادی هنر و علوم انسانی(A&HCI)
تولید علم
دانشگاه آزاد اسلامی
علمسنجی
کتابسنجی
علی
تقی زاده
1
کارشناس ارشد مهندس صنایع، گرایش تحلیل سیستم و رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
AUTHOR
اسماعیل
وزیری
esmvaziri@gmail.com
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه زابل
AUTHOR
- نوروزی چاکلی، عبدالرضا، محمد حسنزاده و دیگران (1387). یک و نیم دهه تولیدات علمی ایران و جهان در ISI (2007- 1993)، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
1
- نوروزی چاکلی، عبدالرضا، حمزه علی نورمحمدی و دیگران (1386). ارزیابی تطبیقی وضعیّت تولید علمی ایران و چند کشور منطقه در سال 2005 و 2006 بر اساس آمارهای مؤسّسة اطّلاعات علمی (ISI). تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
2
- Thomson Scientific. (2008). Master list Journals. [Online]. Available At: http://scientific.thomson.com/mjl/
3
- Thomson Scientific. (2008). Science Citation Index. [Online]. Available At: http://scientific.thomson.com/products/sci/
4
- Thomson Scientific. (2008). The Thompson Scientific Journal Selection Process. Available At: http://scientific.thomson.com/free/ essays/selectionofmaterial/journalselection/
5
- Thomson Scientific. (2008). Web of Science. [Online]. Available At: http://scientific.thomson.com/products/wos/
6
- Thomson Scientific. (2008). Master Journal List. [Online]. Available At: http://www.thomsonscientific.com/cgi-bin/jrnlst/ jloptions.cgi?PC=master
7
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی میزان خود- استنادی در دو نشریة فصلنامه کتاب و فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1382 تا 1386 بر اساس پایگاه گزارشهای استنادی نشریههای فارسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
در این پژوهش میزان خود ـ استنادی در مقالههای منتشر شده در دو نشریة «فصلنامه کتاب» و «فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی» بین سالهای 1382 تا 1386 بر اساس پایگاه گزارشهای استنادی نشریههای فارسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مقایسه میشود. همچنین، شاخصهایی همچون تعداد خود - استنادی نویسنده، درصد خود- استنادی نویسنده، میزان مقالههای دارای خود- استنادی نویسنده، همچنین نوع مدرک خود استناد شده در هر نشریه، عمر خود - استنادی در هر نشریه و نرخ خود - استنادی مجله و ضریب تأثیر نشریهها قبل و پس از حذف خود - استنادی و عملکرد مجلهها پس از حذف خود - استنادی محاسبه شده است. نتایج نشان داد میزان خود – استنادی در دو نشریه در سالهای مورد بررسی نسبتاً پایین است. در کل، فصلنامة کتابداری و اطلاعرسانی نسبت به فصلنامه کتاب ، خود - استنادی نویسنده بیشتری دارد اما در مورد خود - استنادی مجله تا سال 1385 فصلنامه کتاب نرخ خود - استنادی بالاتری را نشان میدهد. این میزان در سال 1386 برای فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به فصلنامه کتاب بیشتر است. از دیگر نتایج پژوهش این است که خود - استنادی باعث افزایش ضریب تأثیر شده و رتبه مجله پس از حذف خود- استنادی تغییر میکند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43548_83de9e9901cd952d1dd1fa71757e4147.pdf
2010-03-21
91
110
خود- استنادی
فصلنامه کتاب
فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی
پایگاه گزارشهای استنادی نشریههای فارسی
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
عبدالرسول
جوکار
ajowkar2003@yahoo.com
1
دانشیار بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
مرضیه
گل تاجی
marzieh.goltaji@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز و کارشناسارشد مرکز منطقه ای اطلاع-رسانی علوم و فناوری
AUTHOR
ـ شهریاری، پرویز و اسماعیل افقهی (1386). خود- استنادی در مجلات علوم اطلاع رسانی و فصلنامه کتاب. فصلنامه کتاب، 72: 125-136.
1
- قانع، محمدرضا (1386). «میزان همبستگی خود-استنادی با ضریب تأثیر مجلههای علمی حوزه علوم پزشکی در گزارشهای استنادی نشریات فارسی». مدیریت اطلاعات سلامت، 1:9.
2
- مدیرامانی، پروانه (1381). استناد. در دایرة المعارف کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
3
- مهراد، جعفر و رؤیا مقصودی (1387). کتاب علم ایران 1384-1382. تهران: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و چاپار.
4
- Aksnes, D. W(2003). A macro study of Self–citataion. Scientometrics,56(2), 235-246.
5
- Diodato, V. P. (1994). Dictionary of Bibliometrics. New York: The Haworth Press.
6
- Fassoulaki, A., Paraskeva, A., Papilas, K., Karabinis, G. (2000). Self – citation in six anaesthesia journals and their significance in determining the impact factor. British Journal of Anaesthesia, 84(2), 266-269.
7
- Frandsen, T. F. (2007). Journal self-citation–analysing the JIF mechanism. Journal of Informetrics,1, 47-58.
8
- Ghane, M. R. (2008). Self- Citation in PJCR's Engineering Journals and their Significance in Determining Impact factor During 2002-2006. Paper presented at the Fourth International Conference on Webometrics, Infometrics and Scientometrics & Ninth COLLNET Meeting, Humboldt, Universität zu Berlin.
9
- Hellesten, I., Lambiotte, R., Scharnhorst, A., Ausloos, M. (2007). Self – citations, co-authorships ad keywords: A new approach to sicentists' field mobility?,Scientometrics, 72(3), 469-486.
10
- Krauss, J. (2007). Journal self-citaion rates in ecological sciences. Scientometrics, 73 (1), 79-89.
11
- Miguel, A., Marti Bonmati, L. (2002). Self- citation: comparison between Radiologia, European Radiology and Radiology for 1997-1998. European Radiology, 12(1): 248-252.
12
- Nisonger, T. E. (2002). Use of the Journal Citation Reports for Serials Management in Research Libraries: An Investigation of the Effect of
13
Self-Citaion on Journal Rankings in Library and Information Science and Genetics . College & Research Libraries, 61(3), 263-275.
14
- Rousseau, R. (1999). Temporal differences in Self-citation rates of scientific journals. Scientometrics, 44(3), 521-531.
15
- Rousseau, R. , Egghe, L. (1990). Introduction to infometrics quantitative methods in library, documentation and information science. Amesterdam: Elsevier Science Publishers.
16
- Snyder, H. , Bonzi, S. (1998). Patterns of self-citation across disciplines (1980-1989). Journal of Information Science, 24(6), 431-435.
17
- Tsay, M. Y. (2006).Journal self-citaion study for semiconductor literature: synchronous and diachronous approach. Information Processing and Management, 42(6), 1567-1577.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی راهکارهایی عملی به منظور فعال شدن کتابخانههای مدارس شهر زاهدان و توسعه فرهنگ مطالعه
پژوهش حاضر به روش تحقیق شبه تجربی و با هدف بررسی راهکارهای عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس زاهدان و توسعه فرهنگ مطالعه انجام گرفته است. زمان مطالعه از اول مهر ماه لغایت بهمن ماه 1385 بود. جامعه آماری پژوهش را 16 دبیرستان دولتی دارای کتابخانه شهر زاهدان تشکیل می داد که در همه پایه های تحصیلی دانش آموز داشتند و به عنوان نمونه 6 دبیرستان بطور تصادفی برای آزمون فرضیهها انتخاب گردید. سه راهکار عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس و توسعه فرهنگ مطالعه به عنوان فرضیه مورد آزمون قرار گرفت. این فرضیه ها عبارت بود از: 1. پاسخ به سؤالهای کتابهای درسی بر مبنای کتابهای غیر درسی و مواد مکمّل آموزشی 2. به کارگیری کتابداران متخصص و علاقهمند در کتابخانههای مدارس 3. تشکیل بعضی از کلاسها در کتابخانه های مدارس مجهز به مواد آموزشی مناسب. برای آزمون فرضیهها، نخست دو گروه مورد آزمون (تجربی و کنترل) انتخاب شد. حجم نمونه در هر گروه 120 نفر بود که از پایه های مختلف، بطور تصادفی انتخاب شدند. پس از ثبت نمرات پیش آزمون و پس آزمون، از گروههای تجربی و گواه از آزمون مربع کا و تست دقیق فیشر استفاده شد. این مطالعه نشان داد در هر کدام از فرضیههای فوق، تفاوت معناداری بین گروههای مورد آزمون وجود دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43550_6b3a68ece10f69acd757bddf9709f8e0.pdf
2010-03-21
111
132
کتابخانههای مدارس
توسعة عادت مطالعه
راهکارهای عملی
فعال شدن کتابخانهها
مواد آموزشی
زاهدان
رضا
حکیمی
1
اعضای هیئت علمی گروه کتابداری واطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
AUTHOR
محمدعلی
طبسی
2
اعضای هیئت علمی گروه کتابداری واطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
AUTHOR
- استیگر رالف (1377). شیوههای مطالعه، ترجمة علی شکویی، تهران: دبیرخانه هیئت امنای کتابخانههای عمومی کشور.
1
- بابالحوائجی، فهیمه (1366). علل عدم تداوم و پویایی کتابخانه های دبیرستانی در ایران. پایان نامه فوق لیسانس کتابداری، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
2
- بیگدلی، زاهد (1360). طرح پیشنهادی برای تربیت کتابدار آموزشگاهی در شرایط فعلی- استاد راهنما: طاهره علومی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی.
3
- جوکار، عبد الرسول (1374). بررسی کتابخانه های مدارس استان فارس، مجله علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز، دوره 11، پاییز 74، ص95.
4
- خسروی، فریبرز (1370). بررسی وضعیت کتابخانههای دبیرستانی کشور و ارائه راهحلهایی برای پویایی آنها، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
5
- خسروی، فریبرز (1381). مقدمهای بر آسیبشناسی مطالعه در کشورهای جنوب، فصلنامه کتاب، دروه سیزدهم، شماره سوم.
6
- زرافشان علی (1372). بررسی وضعیت مطالعه غیردرسی دانشآموزان کشور، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی.
7
- شعبانی، احمد (1381). مطالعات غیر درسی دانشآموزان دورة متوسطه و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از نظر دانشآموزان شهرضا، فصلنامة کتاب، دوره سیزدهم، شماره دوم.
8
- صدیق بهزادی، ماندانا (1379). چکیده پایاننامه کتابداری، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی.
9
- کنوما، مرسدس آلفونسو (1374). کتابخانة آموزشگاهی در کوبا منبعی برای آموزش، ترجمة فریبرز خسروی، گزیده مقالات ایفلا 1994. تهران: کتابخانه ملی.
10
- گالر، ای، ام و دیگران (1378). «سواد اطلاعاتی: الگویی برای استفاده در کتابخانههای آموزشگاهی»، ترجمة مهدی داودی، گزیده مقالات ایفلا 97، زیر نظر عباس حری، تهران: کتابخانه ملی.
11
- نشاط، نرگس و عباس حری (1383). کتابخانة آموزشگاهی در مدرسة کتابخانهمدار، شبکه کتاب.
12
- نیکپناه، محمدرضا (1380). بررسی کتابخانههای مدارس استان سیستان و بلوچستان، زاهدان: آموزش و پرورش استان، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
13
- knut, Rebeca. (2002). " International Models of school library development."
14
- Encyclopedia of library and information science. Vol. 70. New York, marcel Dekeer ,. PP. 261- 272.
15
- Rafste, Elisabeth Tallaksen, Satre, Tove Pemmer, (2005) "Norwegian policy; empowering school libraries", IFla, Oslo.Avliable in: http://www. Ifla. Org/ IV/ifla71/ programme. htm.
16
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت مطالعة زنان شاغل و خانهدار شهر شیراز
پژوهش حاضر، با استفاده از پرسشنامه، به مقایسة وضعیت مطالعة منابع اطلاعاتی 363 نفر از زنان شاغل و خانهدار در شهر شیراز پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد عواملی مانند میزان مطالعۀ والدین، میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی، سن، وضعیت تأهل، تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه، دسترسی به منابع اطلاعاتی و دسترسی به رایانه و مهارت بهرهگیری از آن، از جملة عوامل مؤثر در مطالعه است. در پایان، با تکیه بر یافتههای گزارش شده، رهنمودها و توصیههایی به منظور افزایش میزان مطالعة زنان ارائه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43552_725f0a6a2d21515f0e91db67d42dfc1c.pdf
2010-03-21
133
150
خواندن
زنان خانهدار
زنان شاغل
شیراز
کتابخوانی
مطالعه
حسن
کیانی
hkiani2000@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه الزهرا
AUTHOR
سعید
رضایی شریفآبادی
srezaei@alzahra.ac.ir
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
شهلا
سام
shahla_sam@yahoo.com
3
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
- امانی، غفور (1379). «رابطة مطالعة دوران کودکی- نوجوانی با مطالعة دوران بزرگسالی». فصلنامة کتابداری،دفتر سی و چهارم: 15 -21.
1
- بحرانی، محمود (1379). «چگونگی فعالیت کتابخوانی مردم شیراز از لحاظ مدت زمان مطالعة آزاد، عوامل بازدارنده وعوامل همبسته با آن». گزارش طرح مصوب شورای
2
پژوهش های دانشگاه شیراز.
3
- حری، عباس (1385). «راههای ارتقای میزان مطالعه».اطلاعرسانی نظامها و فرآیندها. تهران: کتابدار.
4
- حسینی، معصومه ... [و دیگران] (1385). «بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت در بین زنان منطقة تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی دکتر محمد قریب شهر اراک درسال1384». ویژهنامة رهآورد دانش، 9 (تابستان، 1385): 175-210.
5
fa/viewpaper.asp?ID=5445/http://www.sid.ir (دسترسی در 10/8/1387).
6
- دهخدا، علی اکبر (1377). لغتنامة دهخدا. جلد 13. تهران: مؤسسة انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
7
- رحمانی، بتول (1384). فرهنگ ایجاد انگیزة مطالعاتی. فرهنگ آموزش
8
دورة 1: 5-6 ،47.
9
- کرمی، باباجان (1379). بررسی میزان و پاره ای از مشکلات مربوط به آن در میان فرزندان (دختر و پسر) شاهد در مقطع تحصیلی متوسطه در مدارس شاهد شیراز و دانشجویان شاهد شیراز در دو دانشگاه شیراز و علومپزشکی شیراز. پایان نامة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدة علوم تربیتی دانشگاه شیراز.
10
- مرکز آمار ایران. نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385. http://www.Sci.org.ir (دسترسی در 15/10/1387).
11
- Caesar, Ann Hallamore (2002). "Abort town: the City and the female reader , 1860- 1900". Modern Italy , 7 (2), 129- 141. http://www.ingentaconnect.com (accessed June 27, 2008).
12
- Chen, Su- yen (2007). "Extracurricular reading habits of college Students in Taiwan: Findings from two national Surveys". Journal of Adolescent & Adult Literacy, 50(8), 642-653. http://www.ira.org (accessed December 11, 2008).
13
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعة عملکرد وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران در محیط وب با استفاده از روش تحلیل تناظر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران با استفاده از روش تحلیل تناظر و بر اساس شاخصهای ارائه شده در موتور الکسا میباشد.جامعة پژوهش را 41 وبسایت دانشگاههای علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تشکیل میدهد. در این بررسی، عملکرد وبسایتهای دانشگاهها، در محیط وب ارزیابی شد و نتایج نشان داد که دانشگاههای مورد بررسی در سطح وب چندان موفق عمل نکردهاند. اکثر وبسایتها به لحاظ شاخص رتبة ترافیک بسیار ضعیف عمل کرده و رتبهای بالاتر از صدهزار دارند. به طور کلی، دانشگاههای تهران و شیراز در اکثر شاخصها موفق عمل کردهاند، در حالیکه دانشگاه قم عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.نتایج حاصل از تحلیل تناظر، 41 وبسایت مورد بررسی را به سه دسته تقسیم کرد که هر دسته از لحاظ برخی ویژگیها، به هم مرتبط بودند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43572_07cdc186884a69d2720dd8316f0bd6dd.pdf
2010-03-21
151
173
وبسایت دانشگاههای علوم پزشکی ایران
تحلیل تناظر
الکسا اینترنت
فرشته
دیده گاه
fdidgah@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
محمد امین
عرفان منش
maerfan@perdana.um.edu.my
2
دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه یو ام مالزی
AUTHOR
- رضایی شریفآبادی، سعید و نوشین فرودی (1381). «ارزیابی صفحات وب کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی». فصلنامه کتاب، دوره13، 4: 12-19
1
- سهیلی، فرامرز و فریده عصاره (1387). «تحلیل پیوندهای وبسایتهای سازمانهای نانو فنآوری: یک مطالعه وبسنجی». فصلنامه کتاب، 73: 89-104.
2
- نوروزی، علیرضا (1384). «ضریب تأثیرگذاری وب و سنجش آن در برخی سایت های دانشگاهی ایران». مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. ویژه نامه کتابداری و اطلاعرسانی، دوره 5، 2: 105-119.
3
- Alexa Internet (2008a). “About Alexa Internet”. Available at: www.alexa.com.
4
- Alexa Internet (2008b). “Alexa History”. Available at: www.alexa.com.
5
- Alexa Internet (2008c). “About the Alexa Traffic Rankings”. (2008c), Available at: www.alexa.com.
6
- Berthon, P (2001). "Positioning in cyberspace: Evaluating telecom web sites using correspondence analysis". Information Resources Management Journal, 14(1), 13-21.
7
- Chu, H (2001). “A webometric analysis of ALA acdredited LIS scholl websites”. In Proceedings of the 8th International Conference on Scientometrics & Informetrics, 16-20. Edited by Mari Davis and C. S. Wilson, Sydney: BIRG, UNSW.
8
- Chu, H., He, S. & Thelwall, M (2002). “Library and information science schools in Canada and USA: a webometric perspective”. Journal ofEducation for Library and Information Science, 43(2): 110-125.
9
- Clausen, H (1999). “Evaluation of library websites”. Electronic Library, 17(2), 83-87.
10
- Clausen, S.-E (1998). Applied correspondence analysis: An introduction. California: Sage Publications.
11
- Cronin, Blaise & Geofferey McKim (1996). “Science and Scholarship On The World Wide Web: A North American Perspective”. Journal of Documentation, 52 (2), 163-171.
12
- Dawson, Keith (1997). “Alexa Internet opens the doors’. Available at: http://www.tbtf.com/archive/1997-07-28.html.
13
- Eysenbach, G., et al (2002). “Empirical studies assessing the quality of health information for consumers on the World Wide Web: A systematic review”. JAMA, 87(20), 2691-2700.
14
- Gao, Yijun and Liwen Vaughan (2005). “Web hyperlink profiles of new sites: A comparison of newspapers of USA, Canada and China”. Aslib Proceeding: New Perspectives. 57(5), 398-411.
15
- Greenacre, Michael (2007). Correspondence Analysis In Practice. Boca Raton; London; New York: Taylor & Francis Group.
16
- JMP (2005). JMP Statistics and Graphics Guide, Release 6. USA: SAS Institute Inc., Cary, NC.
17
- Noruzi, Alireza (2005). “Web Impact Factors for Iranian Universities”. Webology, 2 (1). Available: http ://www.webology.ir /2004/ vln2/a8.html
18
- Osareh F (2003). ”Mapping the structure of library and information schools (LIS) websites using cluster and multidimensional”. Paper presented at The International Conference on Scientmetrics and Informetrics, 9th.25-29. Beijing.
19
- Risk, A. & Petersen, C (2002). “Health information on the Internet: Quality issues and international initiatives”. JAMA, 287(20), 2713-2715.
20
- Shen, Xiangxing and Dongmin Li and Chong Shen (2006). “Evaluating China's University Library Web Sites Using Correspondence Analysis”. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(4), 493-500.
21
- Thelwall, M (2002). “A comparison of sources of links for academic web impact factor calculations”. Journal of Documentation, 58(1), 66-78.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و ارزیابی کارایی کتابخانهها در بهکارگیری مدیریت دانش و نوآوری بهمنظور بهبود کیفیت خدمات، با استفاده از مدل DEA دو مرحلهای مطالعة موردی: کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهرستان یزد
بسیاریازاندیشمنداندانشمدیریت،عصر حاضر را عصردانایی و عصر تغییر و تحول سریع دانش میدانند. بدونتردید،داناییسرمایةمهمیبرایملتهابه شمار میآید، به طوریکه هرملتو جامعهایکهازاینموهبت بیشتربرخوردارباشد،درمواجههبا چالشهایجهانیموفقترخواهدبود. در این میان، در اقتصاد دانش محور امروزی، کتابخانهها به عنوان یکی از مراکز مهم و راهبردی برای مدیریت دانش در هر کشور بهشمار میروند و نقش کلیدی را در گردآوری دانش و مدیریت آن ایفا کرده، محل تولید و ذخیره دانش قلمداد میگردند. بنابراین، مدیریت دانش را میتوان جزئی از وظایف کلیدی کتابخانهها و پیشنیازی برای ایجاد نوآوری در این مراکز بر شمرد که این امر بر بهبود کیفیت خدمات آنها اثرگذار است. در این مقاله، به منظور ارزیابی و بررسی کارایی کتابخانهها، در بهکارگیری مدیریت دانش و نوآوری و تأثیر این دو بر بهبود کیفیت خدمات آنها، از تکنیک تحلیل پوششی دادههای دو مرحلهای استفاده شده است که در مرحلة اول آن مدیریت دانش بهعنوان ورودی و نوآوری بهعنوان خروجی در نظر گرفته شده است. ورودی و خروجی مرحلة دوم تجزیه و تحلیل این پژوهش را نیز نوآوری و کیفیت خدمات تشکیل میدهد. جامعة آماری این پژوهش را کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهرستان یزد تشکیل میدهد. بر اساس نتایج حاصل از کارایی بهدست آمده در دو مرحلة قبل، رتبهبندی نهایی این کتابخانهها، با استفاده از تکنیک کُپلند انجام و نتایج آن در مقاله آورده شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43573_ce8101293990e0df0f9827ac33a24670.pdf
2010-03-21
175
203
مدیریت دانش
نوآوری
کیفیت خدمات
کتابخانههای آموزش عالی
تکنیک کُپلَند
یزد
سید حبیبالله
میرغفوری
mirghafoori@yazduni.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و رئیس دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
AUTHOR
زهرا
صادقی آرانی
sadeqi_z_a@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه یزد
AUTHOR
ـ برهانی، حمید (1377). سنجش کارایی در بانک های تجاری ایران و ارتباط آن با ابعاد سازمانی، نهمین سمینار بانکداری اسلامی.
1
- دراکر، پیتر (1381). رشتة نوآوری، مترجم: رضایینژاد، نشریه گزیده مدیریت، 22.
2
- طالب بیدختی، عباس و علیرضا انوری (1383). خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها. ماهنامه تدبیر، 152.
3
- عالی، صمد (1380). خلاقیت و نوآوری در سازمان، ماهنامه تدبیر، 110.
4
- مسلمان یزدی، طاهره (1385). اولویتبندی عوامل مرتبط با بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان.
5
- مهرگان، محمدرضا (1383). مدلهای کمّی برای ارزیابی عملکرد سازمانها DEA ،انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
6
- میرغفوری، سید حبیب ا... و فاطمه مکیزاده (1386). ارزیابی سطح کیفی کتابخانههای آموزشی با رویکرد LibQual (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (1)، 72-69.
7
- Allan.Y, (2003). Customer satisfaction measurement practice in Taiwan hotels, Hospitality management, 3, 1-11.
8
- APQC (1999), Knowledge Management: Consortium Benchmarking Study (Best-practice Report), American Productivity & Quality Centre (APQC), Houston, TX.
9
- Arasli, H. Mehtap-Smadi, S. & Katircioglu, S.T. (2005). Customer service quality in the Greek Cypriot banking industry. Managing Service Quality, 15(1), 41-56.
10
- Batson, John, (1997) , Managing service marketing, London, Dryden press,
11
- Bose, R., (2004). Knowledge management metrics. Industrial Management & Data Systems, 104 (6), 457-468.
12
- Cue, C.C, Levies, B. & Von, P. (2003). Service quality measurement in the banking sector in South Korea. International journal of bank marketing, 21(4), 191-201.
13
- Darroch, J, (2003). Developing a measure of knowledge management behaviors and practices. Journal of knowledge management, 7(5), 41-54.
14
- Davenport, T.H. & Prusack, L.; (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know”, Boston, MA: Harvard Business School Press.
15
- Davenport, T.H. and Beck, J.C, (2002). The strategy and structure of firms in the attention economy., Ivey Business Journal, 66 (4), 48-54,.
16
- Drucker, Peter F., (1995) Managing in a Time of Great Change, New York: Truman Talley Books/Dutton.
17
- Edvinsson, L.; Malone, M. (1997). “Intellectual Capital”; New York, Harper Business.
18
- Ekinci, Y, Riley.M,(1998). A critique of issues and theoretical assumptions in service quality measurement in the lodging industry: time to move the goal posts? Hospitality management, 17, 349-362.
19
- Forcadell, F. J. & Guadamillas, F.; “A case study on the Implementation of a Knowledge Management Strategy
20
- Gandhi, S (2004). 'Knowledge management and reference services', The journal of academic librarianship, vol. 30, no. 5, pp. 368-81.
21
- Grönroos, C. (2001), The perceived service quality concept? A mistake?, Managing Service Quality, 11(3).
22
- Groves, S., (2002). Knowledge wins in the new economy, Information Management Journal, 36 (2). 6.
23
- Hang.K, Bradley.G, (2002), Measuring the performance of IT service: An assessment of SERVQUAL, International journal of accounting information systems, 3, 151-164.
24
- Hung, Y.C., Huang, S.M., Lin, Q.P., Tsai, M.L., (2005) Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry., Industrial Management & Data Systems, 105 (2), 164-183.
25
- Jabnoun, N. and Khalifa, A. (2005). A customized measure of service quality in the UAE. Managing Service Quality, 15(4). 374-388.
26
- Jager, M.D (1999). The KMAT: benchmarking knowledge management. Library Management. Vol. 20 . No. 7, pp. 367-372.
27
- Lee, H. & Ghoi, B. (2003). Knowledge management enabler, processes and orgnazational performance: an integrative view and empirical examination. Journal of management information systems, 20 (1), 179-228.
28
- Lee, K.C., Lee, S. &, Kang, I.V. (2005). KMPI: measuring knowledge management performance. Information & Management, 42, 469–482.
29
- Levett, G.P. and Guenor, M.D., (2000). A methodology for knowledge management implementation., Journal of Knowledge Management, 4 (3).
30
- Liebowitz, J. & Wrightb K. (1999). Does measuring knowledge make “cents”?. Expert Systems with Applications, 17, 99–103.
31
- Liebowitz, J. (1999). Knowledge Management Handbook, CRC Press, Boca Raton, FL,
32
- Liebowitz, J., Beckman, T. (1998), Knowledge Organisations: What Every Manager Should Know, CRC Press, Boca Raton, FL.
33
- Lin, C., Tseng, S.M. (2005), The implementation gaps for the knowledge management system. Industrial Management & Data Systems, 105(2), 208-222.
34
- Malhotra, Y. (2000), "From information management to knowledge management: beyond the ‘hi-tech hidebound’ systems", in Srikantaiah, K., Koenig, M.E.D. (Eds),Knowledge Management for the Information Professional, Information Today, Inc., Medford, NJ, pp.37-61. .
35
- Maltz, A. C., Shenhar, A. J., & Reilly, R. R. (2003). Beyond the balanced scorecard: refining the search for organizational success measures. Long Range Planning, 36(2), 187–204.
36
- Mcnealy, R.M (1994)., Making customer satisfaction Happen, 1st edition, New Jersey, Chapman & Hall.
37
- Mukherjee, A. & Nath, P. (2005). An empirical assessment of comparative approaches to service quality measurement. Journal of Services Marketing, 19(3), 174-184.
38
- Ngai, E.W.T., & Chan, E.W.C. (2005). Evaluation of knowledge management tools using AHP. Expert Systems with Applications, 29(4), 889–899.
39
- Nirmal Pal, N., (2004). Sundaresan, s., Ray, J., Bhargava, H., Glantz, E., McHugh M.W., Knowledge Quotient™ (KQ): A Way to Measure the Knowledge Intensity of Your Team, The Penn State eBusiness Research Cente.
40
- O'Dell, C. and C. J. Grayson Jr.; “If Only We Knew What We Know: The Transfer of Internal Knowledge and Best Practice”; Free Press, New York; 1998.
41
- Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. and Berry, L.L.; (1988). "SERVQUAL: a multi-item scale for measuring consumer perceptions of the service quality"; Journal of Retailing, Vol.64 No.1, 12-40.
42
- Smits, M.T. and De Moor, A.R.E.M., (2004). Measuring Knowledge Management Effectiveness in Communities of Practice., In Proceeding of HICSS-37 January 5-8, Hawaii.
43
- Spathis, C., Pertridou, E. & Glaveli, N. (2004). Managing service quality in bank: customers' gender effects. Managing service quality, 14(1), 90-102.
44
- Steyn, P.GM. (2004). Harnessing the power of knowledge in higher education. Education, 124 (4). 615-628.
45
- Tseng, S.M. (2008). Knowledge management system performance measure index. Expert Systems with Applications, 34, 734–745.
46
- Tseng, S.M. (2008). Knowledge management system performance measure index. Expert Systems with Applications, 34, 734–745.
47
- Turban, E., Leidner, D., McLean E. and Wetherbe J. (2005). Information Technology for Management: Transforming Organizations in the Digital Economy: Hardcover.
48
- Zeithaml, V.A., Bitner, M.J. (2000), Services Marketing: Integrating Customer Focus across the Firm, McGraw-Hill, New York, NY.
49
ORIGINAL_ARTICLE
شبکه های عصبی مصنوعی؛ رویکردی نوین در سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی
اندازهگیری مؤثر و تجزیه و تحلیل دقیق کیفیت خدمات، نخستین گام ضروری برای ارتقای عملکرد کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و در نتیجه بهبود شیوههای خدماترسانی در این مراکز است. پژوهش حاضر با بهکارگیری شبکههای عصبی مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند در مدلسازی روابط غیرخطی، تأثیر استفاده از دادههای بهدست آمده از ادراکها و انتظارهای مشتریان و چگونگی استفاده از آنها را در کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد تشریح میکند. در این مطالعه، با استفاده از پرسشنامه استاندارد لایبکوآل، ادراکها و انتظارهای دانشجویان دانشگاه یزد از کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانه مرکزی دانشگاه سنجیده و نتایج بهدست آمده به وسیلة شبکههای عصبی مصنوعی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد مدل شکاف (تفاوت ادراکها و انتظارها)، نسبت به مدل ادراکها یا مدل عملکرد، توانایی بیشتری در سنجش کیفیت خدمات دارد. این موضوع تأییدکننده نقش مثبت انتظارها در سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی است. همچنین، استفاده از مجموع اطلاعات مربوط به ادراکها و انتظارها به عنوان ورودی در شبکههای عصبی مصنوعی، نتایج بهتری نسبت به دو مدل قبل بهدست میدهد، که این نشاندهنده وجود مدلهای بهتر برای سنجش کیفیت خدمات، در صورت استفاده از رویکردهای جدید مانند شبکههای عصبی مصنوعی است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43574_cef167a10e3ab89f3f922d0c3a3d83f1.pdf
2010-03-21
205
225
خدمات
لایبکوآل
انتظارها
ادراکها
کتابخانههای دانشگاهی
شبکههای عصبی مصنوعی
سید حیدر
میرفخرالدینی
1
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
AUTHOR
محسن
طاهری دمنه
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه یزد
AUTHOR
حسین
منصوری
mansoori.hossein@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد
AUTHOR
- باباغیبی، نجمه و رحمتالله فتاحی (1388). «مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایبکوآل»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، شماره 4، جلد 11.
1
- حکیمی، رضا و غلامرضا صمدزاده (1384). «بررسی کیفیت خدمات ارائهشده در کتابخانههای دانشگاه سیستان و بلوچستان». فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 1 جلد 8 .
2
- حریری، نجلا و فریده افنانی (1387). «بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران از طریق مدل تحلیل شکاف»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، شماره دوم، جلد 11.
3
- حریری، نجلا و حسن اشرفی (1388). «بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در مراکز استانها»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، شماره اول، جلد 12.
4
- درخشان، مریمالسادات (1384). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت وبرنامهریزی کشور. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. گروه کتابداری و اطلاعرسانی.
5
- راعی، رضا (1380). «شبکههای عصبی؛ رویکردی نوین در تصمیمگیری مدیریت»، فصلنامه مدرس، دوره 5، شماره 2، صص 133 تا 154.
6
- رئیسی، پوران و عزت ابراهیمی (1386). «میزان رضایت استفادهکنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارائه شده سال1383»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، شماره 1 (پیاپی 37).
7
- سید جوادین، سید رضا (1384). مدیریت کیفیت خدمات، چاپ اول، نشر نگاه دانش.
8
- کاظمپور، زهرا (1385). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانة مرکزی دانشگاههای فنی ـ مهندسی دولتی شهر تهران بر اساس مدل LibQUAL. پایاننامة کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
9
- مهدیزاده قلعه جوق، لیدا (1383). «میزان رضایتمندی دانشجویان از خدمات کتابخانههای دانشگاههای دولتی تبریز». فصلنامه کتاب، شماره 1 (پیاپی 57)، صص 134-123.
10
- میرغفوری، سید حبیب و فاطمه مکی (1386). «بررسی سطح کیفی خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد به لایب کوال (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد)». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، شماره اول، جلد دهم، صص 61 تا 78.
11
- نجاتی اجی بیشه، مهران (1387). ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن (مجتمع علوم انسانی، دانشگاه یزد). پایاننامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر داریوش فرید، دانشگاه یزد.
12
- Barnes, B. R (2007). Analysing Service Quality: The Case of Post-Graduate Chinese Students, Total Quality Management & Business Excellence, 18(3),pp 313-331.
13
- Cronin, J. j., and Taylor, S. A (1994). “SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling performance- minus- expectations measurement of service quality”, Journal of Marketing, vol.58, no.1, pp.125 – 131.
14
- Fausett, L (1994). Fundamentals of neural networks. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
15
- Filiz, z (2007). Service Quality of University Library: A Study amongest at students at osmangazi University and anadolu university. Ekonometri ve İstatistik, Sayı:5
16
- Franklin, B., Niteci, D. (2005). ARL New Measures user satisfaction with paper. [on-line]. Available: http://www.arl.org/libqual/geninfo/usersatisfaction.Pdf.
17
- Hernon, Peter (2002). Quality: New directions in the research. The Journal of Academic librarianship, 28(4), pp.224-231.
18
- Kano, N (1996). Guide to T.Q.M In service Industries, Singapor: Asian Productivity organization.
19
- Kilbourne, W.E., Duffy, J.A., Duffy, M. and Giarchi, G (2004). The applicability of SERVQUAL in cross-national measurements of health-care quality, Journal of Services Marketing, Vol. 18 Nos 6/7, 524-33.
20
- Lehtinen, U and Lehtinen, J.R (1982). Service quality: a study of quality dimentions, working paper, service Management Institue, Helsinki.
21
- Martin, S (2003). Using SERVQUAL in health libraries across Somerset, Devon and Cornwall. Health Information and Libraries Journal, 20, pp. 15-21.
22
- Masmanidis, T., Vassiliadis, C., Mylonakis, J (2006). Evaluation of Ski Center Services in Greece based on the Multiattribute Measurement Model of Attitudes, Journal of Social Sciences, 2 (3): 81-84.
23
- Nejati, M & Nejati, M (2008). “Service quality at university of Tehran central library”, Library Management, vol.29, no.6/7, pp.571- 582.
24
- Oldman, C. Wills, G (1977). The Beneficial Library, MCB Books, Bradford.
25
- Parasuraman, A.V.A Zeithaml and L.L. Berry (1985). “A Conceptual model of service quality and its implication for future research”, Journal of Marketing, No.49, PP.41 – 50.
26
- Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. and Berry, L.L (1999). Alternative scales for measuring service quality: A comparative assessment based on psychometric and diagnostic criteria, Journal of retailing, Vol. 70 NO. 3, pp. 201-30.
27
- Rumelhart, D.E.,Hinton, G.E. and Williams, R.J (1986). Learning internal representations by error propagation, in rueilaht, D.E. and Mcclelland, J.L.(Eds), parallel Distributed processing: - Explorations in the Microstructure of cognition, vol. I: Foundations, The MIT press, Cambridge, MA. PP:319.62
28
- Sahu, Kumar Ashok (2007). “Measuring service quality in an academic library: an Indian case study” , Library Review, vol 56, no 3, pp.234- 243.
29
- Thapisa, A.P.N. and Gamini, V (1999). "Perceptions of quality service at the university of Botswana library: what nova says", Library Management, Vol. 20. NO. 7, pp.373-383.
30
- Thawornwong, S., D. Enke & C. Dagli (2003). "Neural Networks as a Decision Maker for Stock Trading: A Technical Analysis Approach", International Journal of Smart Engineering System Design, 5, pp. 313-325.
31
- Tuomi V (2001). Quality of academic library services: A customer’s point of view. University of Vaasa, Department of Public Management. Retrieved,Auguest 12, 200 form Yazd University. Website:http://soc.kuleuven.be/pol/io/egpa/qual/vaasa/paper_vaasa_tuomi.pdf
32
- Zhou, L., Zhang, Y. and Xu, J (2002). A critical assessment of SERVQUALs applicability in the banking context of china, Asia Pacific, in Hunt, K. (Ed.), Advances in Consumer Research, Vol. 5, Association for Consumer Research, Valdosta, GA, 14-21
33
ORIGINAL_ARTICLE
نقش و جایگاه مخازن سازمانی در اشاعه و دسترسپذیر کردن اطلاعات در جامعة علمی
جنبش دسترسی آزاد امروزه به عنوان یکی از جنبشهای تحول خواه و تأثیرگذار در جوامع علمی مطرح است. ماهیت و هدف این جنبش یعنی دسترسی آزاد به یافتههای علمی با هدف اصلی کتابخانهها و کتابداری یعنی دسترس پذیر کردن اطلاعات برای کاربران بدون اعمال سانسور و یا هر گونه سوگیری، ارتباط تنگاتنگ دارد. منابع شناخته شده در جنبش دسترسی آزاد عبارتند از: آرشیوها و مخازن دسترسی آزاد، چاپهای الکترونیکی و مجلههای دسترسی آزاد. یکی از انواع آرشیوها ومخازن دسترسی آزاد، مخازن سازمانی میباشند. مخزن سازمانی، محملی است که برونداد رقومی یک سازمان را شناسایی، ثبت، سازماندهی و محافظت میکند و دسترسی به آنها را فراهم می سازد. در این مقاله، پس از ارائه توضیحی کوتاه راجع به جنبش دسترسی آزاد و معرفی منابع آن، مخزن سازمانی به عنوان ابزاری نوین و کارآمد در دسترس پذیر کردن اطلاعات سازمانی تعریف می شود. افزون بر آن، مطالبی نیز درباره ویژگیها، فلسفه وجودی، محتوا، مزایا و چالشهای مخازن سازمانی ارائه خواهد شد. در ادامه، برخی از شاخصترین نرم افزارهای منبع باز موردنیاز جهت ایجاد این مخازن معرفی می شوند و در پایان به نقش کتابخانه ها و کتابداران به عنوان متولیان گرد آوری و دسترس پذیر ساختن اطلاعات سازمانی در ایجاد و ترغیب استفاده از این نوع منابع پرداخته خواهد شد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43575_7d88ba2c965a1bc7f2cac184f5e59864.pdf
2010-03-21
227
249
مخازن سازمانی
جنبش دسترسی آزاد
نرم افزارهای منبع باز
ارتباطهای علمی
مهدی
زاهدی نوقابی
mehdizahedin@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد
زره ساز
mzerehsaz@gmail.com
2
کارشناس ارشد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
- جمالی مهموئی، حمیدرضا و دیگران (1385). «مجلههای علمی دسترسی آزاد و الگوهای مالی نشر آنها». کتابداری و اطلاعرسانی، جلد نهم، شماره دوم، ص 11-34.
1
- سیامک، مرضیه (1386). «مجلات دسترسی آزاد: مسائل، مباحث و نگرانیهای مطرح درباره آنها». کتابداری و اطلاعرسانی، جلددهم، شماره دوم، ص 277-308.
2
- Allard, S., Thura, M. R., & Feltner-Reichert, M. (2005). The librarian's role in institutional repositories: A content analysis of the literature. Reference Services Review, 33(3), 325-336.
3
- Antelman, K. (2004). Do open-access articles have a greater research impact?. College and Research Libraries, 65(5), 372-382. Retrieved from http://www.lib.ncsu.edu/staff/kantelman/do_open_access_CRL.pdf
4
- Ashworth, S. (2004), "The DAEDALUS project, developing institutional repositories at Glasgow University: the story so far", Library Review, Vol. 53 No.5, pp.259-64.
5
- Bailey, C. W. (2005). Open access bibliography: Liberating Scholarly,Literature with E-Prints and Open Access Journals. Washington, D.C: Association of Research Libraries.
6
- Bailey Jr., C. (2005b). The role of reference librarians in institutional repositories. Reference Services Review, 33(3), 259-267.
7
- Barton, M. R., & Waters, M. M. (2004). Creating an Institutional Repository: LEADIRS Workbook.
8
- Bide, M. (2002), “Open archives and intellectual property: incompatible world views? “, Open Access Forum, Bath, Retrieved from: www.oaforum.org/otherfiles/oaf_d42_cser1_bide.pdf
9
- Carver, B. (2003). Creating an institutional repository: A role for librarians. Ex Libris(181). Retrieved from http://marylaine.com/exlibris/xlib181.html
10
- Chan, D., Kwok, C., & Yip, S. (2005). Changing roles of reference librarians: The case of the HKUST Institutional Repository. Reference Services Review, 33(3), 268-282
11
- Chan, L. (2004). Supporting and enhancing scholarship in the digital age: The role of open-access institutional repositories. Canadian Journal of Communication (29), 277-300.
12
- Chang, S.-H. (2003). Institutional repositories: the library’s new role. OCLC Systems & Services, 19(3), 77-79
13
- Cohen, S., Martin , P., & Schmidle, D. (2007). Creating a multipurpose digital institutional repository. OCLC Systems & Services: International digital library perspectives, 23(3), 287-296.
14
- Crow, R. (2002). The case for institutional repositories: A SPARC position paper. ARL Bimonthly Report (223). Retrieved from http://www.arl.org/sparc/IR/IR_Final_Release_102.pdf.
15
- Day, M. (2003). Prospects for institutional e-print repositories in the United Kingdom. Retrieved from http://www.rdn.ac.uk/ projects/eprints-uk/docs/studies/impact
16
- Dill, E., & Palmer, K. L. (2005). What’s the Big IDeA? Considerations for Implementing an Institutional Repository. Library Hi Tech News, 22(6), 11-14.
17
- EPrints.org (2005). Journal policies – Summary statistics so far. Retrieved from http://romeo.eprints.org/stats.php
18
- Foster, N., & Gibbons, S. (2005). Understanding faculty to improve content recruitment for institutional repositories. D-Lib Magazine, 11(1). Retrieved from ?????
19
- Gadd, E. et al. (2003). RoMEO studies 1: The impact of copyright ownership on authorself-archiving. Journal of Documentation, 59(3), 243-277. Retrieved from http://iris.emeraldinsight.com.
20
- Garner, J., Horwood, L., & Sullivan, S. (2001). The place of eprints in scholarly information delivery. Online Information Review, 25(4), 250-256.
21
- Genoni, P. (2004). Content in institutional repositories: a collection management issue. Library Management, 25 (6/7), 300-306.
22
- Ginsparg, P. (1997). Winners and losers in the global research village. The Serials Librarian, 30(3-4), 83-95.
23
- Harnad, S. (2001). The self-archiving initiative: Freeing the refereed research literature online. Nature, (410), 1024-1025.
24
- Harnad, S., Brody, T., Vallicres, F., Carr, L., Hitchcock, S., Gingras, Y., et al. (2008). The Access/Impact Problem and the Green and Gold Roads to Open Access: An Update. Serials Review, 34(1), 36-40.
25
- Heery, R. and Anderson, S. (2005). Digital repositories review. UKOLN. Retrieved from http://www.jisc.ac.uk/uploaded_documents/rep-review-final-20050220.pdf
26
- Horwood, L., Sullivan, S. (2004), "OAI-compliant institutional repositories and the role of library staff", Library Management, Vol. 25 No.4/5, pp.170-6
27
- Hubbard, B. (2003). SHERPA and institutional repositories. Serials, 16(3), 243-247. Retrieved from http://uksg.metapress.com.
28
- Jenkins, B., Breakstone, E., & Hixson, C. (2005). Content in, content out: The dual roles of the reference librarian in institutional repositories. Reference Services Review, 33(3), 312-324.
29
- Johnson, R. (2002). Institutional repositories: Partnering with faculty to enhance scholarly communication. D-Lib Magazine, 8(11). Retrieved from ?????
30
- Kurtz, M. J. (2004). Restrictive access policies cut readership of electronic research journal articles by a factor of two. Retrieved from http://opcit.eprints.org/feb19oa/kurtz.pdf
31
- Luce, R. (2001). E – prints intersect the Digital Library: inside the Los Alamos arXiv. Issues in Science and Technology Librarianship(29).
32
- Lynch, C. (2003). Institutional repositories: Essential infrastructure for scholarship in the digital age. ARL Bimonthly Report, 226(226), 1-7.
33
- Mackie, M. (2004), "Filling institutional repositories: practical strategies from the DAEDALUS Project", Ariadne, No.39, pp.28. Retrieved from: www.ariadne.ac.uk/issue39/mackie
34
- Medeiros, N. (2003), "E-prints, institutional archives, and metadata: disseminating scholarly literature to the masses", OCLC Systems & Services, Vol. 19 No.2, pp.51-3.
35
- Nixon, W. (2002), "The evolution of an institutional e-prints archive at the University of Glasgow", Ariadne, No.32, pp.28. Retrieved from: www.ariadne.ac.uk/issue32/eprint-archives.
36
- OCLC (2003), "OCLC environmental scan 2003: research and learning landscape", available at: www.oclc.org/membership/escan/research/repositories.htm
37
- Pickton, M. J., & Barwick, J. (2006). A Librarian's guide to institutional repositories. Retrieved from http://hdl.handle.net/2134/1122.
38
- Pickton, M.J. and McKnight, C. (2006). Research students and the Loughborough institutional repository. Journal of Librarianship and Information Science, 38 (4), 203-219.
39
- Pinfield, S. (2002b). Creating institutional e-print repositories. Serials, 15(3), 261-264. Retrieved from http://uksg.metapress.com.
40
- Pinfield, S., Gardner, M., & MacColl, J. (2002). Setting up an institutional e-print archive. Ariadne, (31). Retrieved from http://www.ariadne.ac.uk/issue31/eprint-archives/intro.html.
41
- Prosser, D. (2003), "The next information revolution: can institutional repositories and self-archiving transform scholarly communications?", IATUL Proceedings, Vol. 13, Retrieved from: www.iatul.org/conference/proceedings/vol13/papers/PROSSER_fulltext.pdf
42
- Rieger, O. (2007). Select for success: Key principles in assessing repository models. D-Lib Magazine, 13(7-8). Retrieved from
43
- Rothery, A., Butchart, I., Campbell, L., Barker, P., Bailey, S., & Jacobs, N. (2008). Managing and sharing e-learning resources how repositories can help. from www.jisc.ac.uk/publications
44
- Smith, M. et al. (2003), "DSpace", Vol. 9 No.1, Retrieved from: www.dlib.org/dlib/january03/smith/01smith.html,.
45
- Whitehead, D. (2005). REPOSITORIES: WHAT IS THE TARGET? AN ARROW PERSPECTIVE. New Review of Information Networking, 11(1).
46
- Yeates, R. (2003). Institutional repositories. VINE: The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 33(3), 96-101.
47
ORIGINAL_ARTICLE
کشف مسیر حرکت کاربران اطلاعات الکترونیکی با استفاده از الگوریتم قوانین وابستگی در داده کاوی: مطالعه موردی وبسایت کتابخانه دانشگاه یو تی اس، استرالیا
هدف اصلی این تحقیق، جستجوی روشهایی برای مطالعه رفتار کاربران در ارتباط با هدفهای آموزشی آنها در یک وبسایت مشخص است. در حال حاضر، دادهکاوی، مهمترین فناوری برای بهرهبرداری مؤثر، صحیح و سریع از دادههای حجیم است. موضوع دادهکاوی، شناخت دانش جدید و مفید، رابطههای منطقی و الگوهای موجود در دادههاست و پل ارتباطی بین علم آمار، رایانه، هوش مصنوعی، الگوشناسی، فراگیری ماشین و بازنمائی بصری دادهها میباشد. پژوهش حاضر با استفاده از تکنیک دادهکاوی و بهرهگیری از الگوریتم «قوانین وابستگی» روی دادههای جمعآوری شده در قالب فایل ثبت وقایع وبسایت کتابخانه دانشگاه UTS استرالیا، به کشف الگوی مسیر حرکت کاربران در سایت پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش، بینش وسیعی از رفتار کاربران و عملکرد آنها در وبسایت را در اختیار مدیران و طراحان آن کتابخانه قرار میدهد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43576_5397b934af44bbd09504da0e2e0818ed.pdf
2010-03-21
251
283
داده کاوی
قوانین وابستگی
تجارت الکترونیکی
کاوش کاربردی وب
وبسایت
کتابخانه
دانشگاه یو تی اس
استرالیا
زهیر
حیاتی
zhayati@rose.shirazu.ac.ir
1
دانشیار بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
مرجان
صادقی مجرد
2
کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه شیراز
AUTHOR
نیما
جعفری
3
کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه شیراز
AUTHOR
- پاتکار، ویوک.ان. (1380). «کاربردهای دادهکاوی در کتابخانهها و مؤسسات دانشگاهی». ترجمة مریم صرافزاده و افسانه حاضری. شماره سوم دوره پنجم. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران [mmsarraf@yahoo.com]
1
- Cooley, Robert; Mobasher, Bamshad; Srivastava, Jaideep (1999). "Data Preparation for Mining World Wide Web Browsing Patterns". Department of computer Science and Engineering University of Minnesota. Knowledge and Information Systems, maya.cs.depaul.edu. Available on [www.google. com]
2
- Frawley, William J.; G. Piatetsky-Shapiro and C. Matheus (1992). "Knowledge discovery in database, ed" G. Piatetsky-Shapiro and w. Frawley, Menlo Park, CA:AAAIPress.
3
- Fayyad, U. , Piatetsky-Shapiro, G. , Smyth, P (1996). "From Data Mining to Knowledge Discovery in Database". American Association for Intelligence, California: AAAI Press. [aaai.org]. Fall.
4
- Quinlan, Ross (1992). "C4.5: Programs for Machine Learning". Morgan Kaufmann Publishers. San Mateo (1-25).
5
- Russell, Michael Randy (1998). "World Wide Web Site Visitor Studies Techniques Using Server Log File Data". A dissertation Submitted to Michigan State University in partial fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Philosophy. UMI Number: 9922370. Available on [www.Proquest.com]
6
- Subramaniam, Sharmila (2006). "Optimizing Business Processes through Log Analysis". University of California Riverside. Dissertation of Philosophy in Computer Science. June.
7
- Yang, Zhijian (2005). "Web Log Analysis: Experimental Studies". Florida Atlantic University. A thesis for Degree of Master of Science. UMI Number: 1425339. Available on: [www.proquest.com].
8
- Zaiane, Osmar (2001). "WebUsage Mining for a Better Web-Based Learning Environment". Conference on Advanced Technology, University of Alberta, Canada-cs.ualberta.ca.
9
[email: zaianecs.ualberta.ca].
10
- Zhang, Sen (2005). "Pattern Discovery In Structural Databases With Applications to Bioinformatics". A Dissertation submitted to the faculty of New Jersey Institute of Technology in Partial fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in computer science. UMI: 3186460. Available on [www.proquest.com].
11
- Breeding, Marshall (2005). "AnalyzingWeb Server Logs to Improve a Site's Usage". Computers in Libraries, October.
12
- Huntington, Paul; David Nicholas and Hamid R. Jamali (2007). "The information seeking behaviour of the users of digital scholarly journals".Journal of Information Science OnlineFirst, Published on April 10 as doi: 10,1177/0165551506077407.
13
- Nicholas, David. Paul Huntington and Anthony Watkinson (2005). "Scholarly journal usage: the results of deep log analysis". Journal of Documentation, Vol. 61, No. 2, PP. 248-280. Emerald Group Publishing Limited 0022-0418. DOI 10, 1108/00220410510585214.
14
- Nicholas, David. Paul Huntington, Hamid R. Jamali and Carol Tenopir (2006). "Finding Information in (Very Large) Digital Libraries: A Deep Log Approach to Determining Differences in Use According to Method of Access". The Journal of Academic Librarianship, Volume 32, Number 2, PP.: 119–126, Available online February.
15