ORIGINAL_ARTICLE
مبانی طراحی رابط کاربر مبتنی بر شناخت ویژگیها، ادراک و رفتار کاربران
به موازات افزایش تعداد پایگاههای اطلاعاتی که در کشور طراحی و تولید میشود، توجه به مبانی و اصول علمی طراحی محیط رابط کاربر نیز بیش از پیش با اهمیت شمرده میشود. از همین رو، این موضوع به حوزه پژوهشی عمدهای تبدیل و نظریههای بسیاری در این رابطه مطرح شده است. طراحی محیط رابط اکنون نیازمند استفاده از یافتههای علمی، نظریهها و مدلهای متأثر از علوم گوناگون است. مقاله حاضر به توصیف پژوهشهای حوزهشناختی تعامل انسان با رایانه، معرفی مدلهای تعامل انسان با رایانه، رویکردهای تعاملی در طراحی محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی، و نیز تشریح اصول کلی طراحی رابط کاربر میپردازد. همچنین، خصوصیات، ویژگیها و عناصری که محیط رابط باید دارا باشد تا مطابق با درک و ویژگی کاربران باشد، بررسی شده است. مقاله نتیجهگیری میکند که شناخت این ویژگیها و توجه به آنها از سوی طراحان پایگاههای اطلاعاتی میتواند موفقیت نظامهای اطلاعاتی را در برآوردهساختن نیازهای کاربران افزایش دهد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43526_15fef124d49e22359c56b868917e4366.pdf
2010-06-22
9
29
تعامل انسان با رایانه
مدلهای تعامل انسان با رایانه
پژوهشهای شناختی
رابط کاربر
ناهید
انتظاریان
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
2
استاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
- آرمز، ویلیام (1381). کتابخانههای دیجیتالی. مترجم فرزانه شکوری... و دیگران .تهران: نشر قو.
1
- زره ساز، محمد ، رحمتالله فتاحی و محمدرضا داورپناه (1385). «بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرم افزار سیمرغ و تعیین رضایت دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی از تعامل با این نرمافزار»، کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 9، ش 4 (زمستان 1385): 127-150.
2
- زره ساز، محمد و رحمتالله فتاحی (1387). «مبانی نظری و عوامل موثر بر فرآیند راهنمایابی و استفاده کاربران از امکانات کمکی در نرمافزارهای پایگاههای اطلاعاتی». کتابداری و اطلاع رسانی. 11 (3).
3
- نوکاریزی، محسن؛ رحمت الله فتاحی و محمدرضا داورپناه (1386). «بررسی میزان و عوامل مؤثر بر درک واژگان محیط رابط نرمافزارهای جامع کتابخانهای فارسی»، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، دوره هشتم، شماره 3 (1386): 5-30.
4
- Allen, B.L. (1991). "Cognitive Research in Information: Science Implication for Design." In Annual Review of Information Science and Technology (ARIST) 26: 3-37. from http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/custom/portlets/recordDetails/detailmini.jsp
5
-Bayles, M. (2002). Dsigning online banner advertisements: should we animate? CHI, 4(1), 363-366. from http://delivery.acm.org/ 10. 1145/510000/503441/p363-bayles.pdf?
6
-Dillon, A. (2003). "User Interface Design". MacMillan Encyclopedia of Cognitive Science, Vol. 4, London: MacMillan, 453-458. from http://www.ischool.utexas.edu/~adillon/BookChapters/ User%20Interface%20Design_files/User%20Interface %20Design.htm
7
- Duke, D.J., Barnard, P.J., Duce, D.A., Herman, I. and May, J. (2001). " Human-Computer Protocols". From http://kazan. cnuce.cnr.it/TACIT/CHI2000/Contrib/duke.pdf
8
-Fields,B., Keith, S., Blandford, .A (2003)."Usability Evaluation of Digital Libraries: A Tutorial". From http://www.cs.mdx.ac.uk/ research/idc/papers/IDC-TR-2003-001.pdf
9
-Gary, M. (1991). " Psychological Dimensions of User-Computer Interface". In ERIC Clearinghouse on Information Resources Syracuse NY. from http://www.ericdigests.org/1992-5/user.htm
10
-Guan, S. U., Zhang, X. (2004). The design and implementation of a web-based personal digital library. Journal of Institution of Engineers, 44(3), 59-77. from http://www.ies.org.sg/ journal /past/v44i3/v44i3_5.pdf
11
- Hallnas, L., Redstrom, J. (2002). "On the expression of aesthetics of Interaction" . 9(2), 106-124. from http://delivery.acm.org/10. 1145/520000/513668/p106- hallnas.pdf?
12
- Hearst, M.A. (1999). Trends and controversies: mixed-initiative interaction. IEEE Intelligent Systems 14(5), 14–23.
13
- Hirst, S.J. (1999). "HyperLib Deliverable 2.1.1: The Use of Icons in a Multilingual OPAC Interface" .Hyperlib Electronic Document Store (online), University of Antwerp-University of Loughborough. from http://lib.ua.ac.be/MAN/WP211/root.htm
14
- Hornof, A., Halverson, T. (2003)." Cognitive strategies and eye movment for searching hierarchical computer displays". from http://www.cs.uoregon.edu/~hornof/downloads/CHI03.pdf
15
- John, B. E., Kieras, D. E. (1996)." Using GOMS for user interface design and ACM Transactions on Computer-Human Interaction, evaluation: Which technique?"3, 320-351. from http://www. eecs.umich.edu/~kieras/goms.htm
16
-Kramer, J., Norohna, S., Vego, S. ( 2000)." A user-centered design approach to personalization", Communications of the ACM 43 (8), , pp. 45–48. from http://delivery.acm.org/10.1145/350000/ 345139/p44kramer.pdf?
17
-Kumar,R. L., Smith,M. A., Bennerjee, S. (2003)."User interface features influencing overall ease of use and personalization". In information manacment, 41(3), January 2004, Pages 289-302. from http://www.sciencedirect.com/science?_ob=Article URL &_udi=B6VD0-49JPRP9
18
-Learning Theories Knowledgebase (2008)." GOMS Model (Card, Moran, and Newell)". at Learning-Theories.com. Retrieved May 21st, 2008 from http://www.learning-theories.com/goms-model-card-moran-and-newell.html
19
-Marinilli, M. (2005). "The Theory Behind User Interface Design, Part One". From http://www.developer.com/design/article.php /1545991
20
-Riecken, D. (2000). Personalized views of personalization. Communications of the ACM, 43 (8), 26–28. from http://delivery .acm.org/10.1145/350000/345133/p26-riecken. pdf?key1= 345133&key2=0690541121&coll=GUIDE&dl= GUIDE&CFID=69350905&CFTOKEN=74782411
21
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی تطبیقی معیارهای ارزیابی مجلهها در پایگاه گزارش استنادی مجلههای مرکز منطقهای اطّلاعرسانی علوم و فنّاوری و پایگاه اطّلاعات علمی جهاد دانشگاهی
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تطبیقی پایگاههای گزارش استنادی مجلهها در مرکز منطقهای اطّلاعرسانی علوم و فنّاوری و پایگاه اطّلاعات علمی جهاد دانشگاهی، از نظر مطابقت با معیارهای ارزیابی مجلههاست. برای انجام این تحقیق، ابتدا معیارها و شاخصهای مورد نیاز برای ارزیابی این پایگاهها، بر اساس مطالعة متون و همچنین از طریق مراجعه به وبگاه «مؤسّسة اطّلاعات علمی[1]» به دست آمد و پس از کسب اطمینان از روایی و پایایی آن، مورد استفاده قرار گرفت. سپس، بخشهایی از اطّلاعات، از طریق مشاهدة محقّق و بر اساس یک سیاهة وارسی که مشتمل بر4 معیار کلّی و 22 شاخص جزئیتر بود، گردآوری شد و در مواردی که نکته مبهمی وجود داشت، اطّلاعات لازم از طریق مصاحبه با بعضی از کارشناسان و مدیران هر یک از مراکز مورد مطالعه، تکمیل گردید. همچنین، در خصوص برخی از شاخصها، پرسشنامههای جداگانه طرّاحی شد و به این ترتیب، بخش دیگری از اطّلاعات، از مجلههای تحت پوشش آن پایگاهها و بخشی دیگر، از کاربران آن پایگاهها و همچنین از برخی پدیدآورندگان مقالههای مجلههای تحت پوشش آن پایگاهها به دست آمد. برای تحلیل نظرها و آزمون فرضیه، از آزمون T استفاده شد. به این ترتیب، این پژوهش، با استفاده از روشهای کتابخانهای و در مواردی نیز از طریق روش پیمایشی انجام گردید و برای تجزیه و تحلیل و مقایسة یافتهها، از روش تطبیقی و به منظور مقایسة مطابقت هر پایگاه با معیارها، از تکنیک ارزیابانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد پایگاه گزارش استنادی مجلهها در مرکز منطقهای اطّلاعرسانی علوم و فنّاوری، بسیار بیشتر از پایگاه گزارش استنادی مجلهها در پایگاه اطّلاعات علمی جهاد دانشگاهی، با معیارهای ارزیابی مجلهها مطابقت داشته است. 5. Institute for Scientific Information (ISI).
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43527_acb9ec9debe6da9e4794d3d714722cfe.pdf
2010-06-22
31
57
ارزیابی مجلهها
گزارش استنادی مجلهها
پی جی سی آر
پایگاه اطّلاعات علمی جهاد دانشگاهی
مرکز منطقهای اطّلاعرسانی علوم و فنّاوری
عبدالرضا
نوروزی چاکلی
noroozi.reza@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه علوم کتابداری و اطّلاعرسانی دانشگاه شاهد
AUTHOR
لاله
صمدی
2
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
AUTHOR
- پاول، رونالد (1379). روش اساسی پژوهش برای کتابداران. ترجمه نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی.
1
- خانچمنی، جمشید (1384). «مراحل فهرست شدن نشریات در بانک اطلاعات علمی ISI». رهیافت. شماره سی و پنچم: 60-64.
2
- صالحی، کیوان و حسین رحیمی (1385). «تبیین فرایند ارزیابی مجلات در موسسه اطلاعات علمی (آی. اس. آی)». فصلنامه کتاب. دوره هفدهم، شماره دوم: 141-160.
3
- صبوری، علیاکبر (1382). «استانداردسازی مجلات علمی و معیارهای ارزیابی نشریات ISI». رهیافت. شماره بیست و نهم : 83-88.
4
- صمدی، لاله (1386). بررسی تطبیقی گزارش استنادی نشریات ایران در پایگاه اطلاعاتی کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز(PJCR) و خدمات گزارش استنادی نشریات (JCR) در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID). پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی صدیقه محمداسماعیل؛ مشاورۀ علی شکویی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (تهران)، دانشکدة علوم انسانی، گروه علوم کتابداری و اطّلاعرسانی.
5
- کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی شیراز (1384). گزارش نهایی طرح پژوهشی گزارشهای استنادی نشریات فارسی (PJCR). دسترسپذیر در: http://62.60.154.5/jcr_web/aboutJcr.pdf، تاریخ بازدید: 18/8/1386.
6
- نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ محمد حسنزاده و حمزهعلی نورمحمدی (1387). تحلیلی بر اشاعۀ دانش ایران در جهان (1993 تا 2007). تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
7
- نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1386). بررسی تطبیقی و ارزیابی برنامهها و عملکردهای مراکز ملّی اطّلاعات علمی در ایران. پایاننامه دکتری. به راهنمایی محمدحسین دیّانی؛ مشاورۀ رحمتالله فتاحی. دانشگاه فردوسی (مشهد)، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علوم کتابداری و اطّلاعرسانی.
8
- نوروزی چاکلی، عبدالرضا و محمدحسین دیّانی (1387). «ارزیابی تطبیقی اثربخشی تولیدات و خدمات در مراکز ملّی اطّلاعات علمی ایران». فصلنامة کتابداری و اطّلاعرسانی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. ش. 41. (بهار).
9
- نوروزی چاکلی، عبدالرضا و حمزهعلی نورمحمّدی (1386). وضعیّت تولیدات علمی ایران و کشورهای منطقه در سال 2005 و 2006، بر اساس آمار مؤسّسة اطّلاعات علمی (ISI). با همکاری علی اعتمادی فرد، اسماعیل وزیری. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
10
- نوروزی چاکلی، عبدالرضا و دیگران (1386). «ارزیابی تطبیقی تولید علمی ایران، ترکیه و مصر در سالهای 2005 و 2006». رهیافت. ش40. تابستان. ص. 65- 75.
11
- Garfield, Eugene. (2000). "The use of JCR and JPI in measuring short and long term journal Impact". The Scientist. [Online]. Available at: http://www.eugenegarfield.org, visited: 3/3/2007.
12
- Thomson Scientific. (2007). ISI web of knowledge: Journal citation report tutorial. [Online]. Available at: http://scientific.thomson. com/tutorials/jcr4/jcr4tut5a.html,visited: 4/1/2007.
13
ORIGINAL_ARTICLE
فناوری اطلاعات و بهینهسازی مدیریت دانش: ابزارها و چالشها
با توجه به گسترش روزافزون کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها، استفاده از آن برای مدیریت دانش نیز رو به افزایش است. فناوریهایی مانند شبکههای سطح محلی (LAN)، اینترانت، اینترنت، ایمیل، پایگاههای اطلاعاتی سازمان و ... همگی نقش مؤثری در مدیریت دانش ایفا کردهاند. از سوی دیگر، قابلیت دسترسی بیشتر، ارائه نرمافزارهای پیشرفتهتر و کاهش هزینهها و استقرار تجهیزات رایانه، نقش پشتیبان فناوری اطلاعات برای مدیریت دانش را بیش از پیش نموده و پیشرفتهای قابل توجهی در رفتار هوشمندانه و مبتنی بر دانش سازمانها و افراد آنها به وجود خواهد آورد. آنچه در فناوری اطلاعات مهم است «تفکر اطلاعاتگرا» یا تفکری است که از مجموعهای از اطلاعات مفید و موثّق تشکیل شده است. به عبارت دیگر، آنچه اطلاعات تولید میکند، فکر انسان خردمند است نه ابزار. فناوری اطلاعات بیشترین سهم را در مدیریت دانش داشته است، به طوری که پشت همه فعالیتهای مدیریت دانش، فناوری اطلاعات نهفته است. اما فناوری اطلاعات تنها مؤلفه مدیریت دانش نیست، بلکه مؤلفههایی نظیر تحول ساختار سازمانی و فرایند تصمیمگیری و ... نیز از دیگر اجزای مدیریت دانش به شمار میروند (فرهادی، 1383، نقل شده در آخشیک، 1386). بیشتر تجزیه و تحلیلها بر این است که پیدایش فناوریهایی مانند اینترنت و سیستمهای مبتنی بر دانش، توزیع دانش و اجرای مدیریت دانش را تسهیل میکنند، اما این نگرش نیز وجود دارد که فناوریهای مزبور در واقع ضد دانش و مدیریت دانش هستند و فقط موجب انباشت اطلاعات میشوند نه دانش(شائمی برزکی، 1384:ص39) بنابراین، مدیریت دانش با مشکلات مبهم و غیر روشمند روبهروست که تعریف و محدوده مشخصی ندارد. هدف از مقاله حاضر، بیان نقش و کاربرد ابزارهای فناورانه نوین برای بهینهسازی مدیریت دانش از قبیل اینترانت، پایگاههای اطلاعاتی سازمان و ... ، ادامه نمونههایی از به کارگیری فناوری اطلاعات در پیشبرد مدیریت دانش در ایران و کشورهای دیگر و بیان تأثیرهای مطلوب و احتمالاً ناکارآمد این ابزارها در مدیریت دانش میباشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43529_7341621076fbc2995145b6c9adeaa381.pdf
2010-06-22
59
95
مدیریت دانش
فناوری اطلاعات
اعظم
نجفقلی نژاد
najafgholinezhad_a@yahoo.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علی
صادق زاده وایقان
sadeghzadeh3832@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم و تحقیقات
AUTHOR
- آخشیک، سمیه سادات (1386). «مدیریت دانش و فناوری اطلاعات». در کتاب: علم اطلاعات و جامعه اطلاعاتی. تهران: چاپار، دبیزش.
1
- ابطحی، حسین و عادل صلواتی (1385). مدیریت دانش در سازمان. تهران: پیوند نو.
2
- اخوان، پیمان و مصطفی جعفری (1384). «ناکامی مدیریت در سازمانها». تدبیر. ش.161.
3
- اشرف العقلایی، احمدرضا (1381). «مدیریت در فضای مجازی». روزنامه اعتماد.
4
- امانتی، فلورا (1381). «مدیریت دانش (1) [در فناوری اطلاعات]». پیام ارتباطات. ش.25.
5
- ـــــــــــ (1381). «مدیریت دانش (2) [در فناوری اطلاعات]». پیام ارتباطات. ش.65.
6
- تاونلی، چارلز تی (1380). «مدیریت دانش و کتابخانههای دانشگاهی». ترجمه مهدی خادمیان. کتابداری و اطلاعرسانی. ج.4. ش.3.
7
- چیت سازیان، علیرضا (1385). «مدیریت دانش و سرمایههای انسانی». تدبیر. ش.177.
8
- حسنزاده، محمد (1386). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. تهران: کتابدار.
9
- رادینگ، آلن (1383). مدیریت دانش: موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. ترجمه محمدحسین لطیفی. تهران: سمت.
10
- شائمی برزکی، علی (1384). «استراتژیهای بکارگیری مدیریت دانش در سازمان». صنعت لاستیک ایران. ش.39.
11
- شریف، عاطفه (1387). «کاربرد هستیشناسیها در نظام مدیریت دانش». کتابداری و اطلاعرسانی. ش.3. ج.11.
12
- طولانی، قاسم (1379). «نقش مدیریت دانش فنی در شرکتها». ترجمان اقتصادی. سال سوم. ش.39.
13
- ـــــــــــــ (1380). «نگرشی نو به مدیریت دانش». روزنامه آسیا.
14
- کالست، کارل (1383). «مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری». ترجمه صدیقه احمدی فصیح. جهان اقتصاد.
15
- قلیزاده آذری، مهرداد و شبنم اسدی (1384). «مدیریت دانش: عاملی برای رقابتگرایی و حیات سازمانها». روش. سال چهاردهم، ش. 94.
16
- ماهیار، علیرضا و سعید امامی (1385). «مدیریت دانش راهکار نوین گسترش اطلاعات». گزارش کامپیوتر. ش.168.
17
- مشبکی، اصغر و عظیم زارعی (1382). «مدیریت دانش با محوریت نوآوری». مدیریت و توسعه. ش.16.
18
- معینی، علی (1384). «نقش مدیریت دانش در بازار سرمایه». صبح اقتصاد.
19
- منوریان، عباس (1373). «مدیریت دانش و دانایی». کار و جامعه.
20
- Franco , Massimo & Stefania Mariana (2007). "information technology repositories and knowledge management processes". The journal of information and knowledge management systems. Vol.37.no.4. retrieved from www.emeraldinsight.com in 2008/11/05.
21
- Mohemed, mirghan & Michael stankosky and Arthur Murray (2006). Knowledge management and information technology: can they work in perfect harmony?. Journal of knowledge management. Vol.10. no.3. retrieved from www.emerald.ir. Date:2008/11/05
22
- wild, Rosemaly and Kenneth griggs(2008). A model of information technology opportunities for facilitating the practice of knowledge management. The journal of information knowledge management systems. Vol.38.no.4. retrieved from www. emerald. com. Date:2008/11/05
23
- making knowledge management fly (2007). Strategic direction. Vol.23.no.10. retrieved from www.emerald.com. Date: 2008/11 /05
24
- Murphy, jim (2008). Why km initives could benefit from outside help.km review . vol.11.issue5. retrieved from www.emerald. com. Date:2008/11/05.
25
- Ray, loye (lynn) (2008). Requirement for knowledge management: business driving information technology. Journal of knowledge management. Vol.12.no.3. retrieved from www.emerald.com. Date:2008/11/05.
26
ORIGINAL_ARTICLE
چالشها و مسائل مدیریتی کتابخانهها در گذر از کتابخانه سنتی به سوی کتابخانه دیجیتالی با نگاهی به ایران
در سالهای اخیر، کتابخانهها برای ایجاد کتابخانه دیجیتالی با چالشهای جدیدی روبهرو هستند. این چالشها در تمامی جنبههای کتابخانههای دیجیتالی از جمله حوزه نگرشی، ساخت مجموعه دیجیتالی، نیروی انسانی و حفاظت و نگهداری، به چشم میخورد. مدیران کتابخانهها با توجه به دانش موجود و وضعیت سازمانی خود، با این چالشها مواجهند. این مقاله سعی دارد با استفاده از تجربیات سایر کتابخانههای پیشرو و نظریات محققان، به مسائل و چالشهای کتابخانهها برای گذر از کتابخانه سنتی به سوی کتابخانه دیجیتالی از دیدگاه مدیریتی بپردازد. این چالشها در پنج مقوله شامل «نگرشی، نیروی انسانی، ساخت مجموعه دیجیتالی، تجهیزات و دستگاههای دیجیتالسازی، حفاظت و نگهداری» مورد توجه قرار گرفته و در نهایت راهکارهایی برای رفع آنها پیشنهاد شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43532_da2bd3d1a04a4532e20f522a8bc7c782.pdf
2010-06-22
97
112
کتابخانه دیجیتالی
چالشهای کتابخانه دیجیتالی
مدیریت کتابخانههای دیجیتالی
محمود
سالاری
salari1000@gmail.com
1
دانشجوی دوره دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
- دیگان، ماریلین و تاز سیمون (1382). آینده دیجیتالی کتابخانهها: راهبردهایی برای عصر اطلاعات (عباس گیلوری، مترجم). تهران: دبیزش.
1
- نبوی، فاطمه و رحمتالله فتاحی (1384). کتابخانه دیجیتالی: مبانی نظری، محتوا، ساختار، سازماندهی، استانداردها و هزینهها. مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها، و مراکز اسناد آستان قدس رضوی.
2
- Cleveland, Gray. (1998), Digital Library: Definitions, Issues and challenges. Available at:http://www.ifla.org/udt/op/udtop8// udtop8.htm. Accessed Dec 8, 2008. Lynch and Garcia-Molina, 1995.
3
- Library of congress(2008)" Challenges to building an effective digital library" Available at: http://www.loc.gov/ammen/dli2/ cbedl.html. 2008/12/15.
4
- Lynch, A and Garcia-Molina(1995).Interoperability, scaling and digital libraries research agenda: a report on the May 18-19. 1995 IITA Digital libraries Workshop. Available at: http://www-diglib.standford.edu/diglib/pub/reports/iita-dlw/ main.html.
5
- Nicholson, Scott (1995)."Management of the Digital Library: new technical for a new technology" Available online at http://www.bibliomining.com/nicholson/newvl.html
6
- McDonald, Andrew (1998). "The Human factors in the digital library development" section of book: Research and advanced technology for digital libraries. United Kingdom: springer-verlag Heidelberg.pp. 761-769.
7
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی نشریههای ایرانی
پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام گرفته و هدف آن، ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی «سید»، «مگ ایران» و «نمامتن» است. اطلاعات در بخش ساختار از طریق سیاهه وارسی و در بخش محتوا از طریق مشاهده و مصاحبه سازمان یافته با مدیران سه پایگاه گردآوری شد. میزان مطابقت سه پایگاه سید، مگایران و نمامتن با معیارهای ساختار به ترتیب 43/50%، 70/54% و 88/41% برآورد شد. نتایج حاصل از ارزیابی جامعیت، گویای آن بود که پایگاه مگایران بیشترین جامعیت (35/36%) را در مقایسه با مجلههای کل کشور، و پایگاه سید بیشترین جامعیت (94%) را در مقایسه با مجلههای علمی و پژوهشی دارند. بر اساس بررسیهای صورت گرفته در پوشش موضوعی، پایگاه سید در حوزة موضوعی پزشکی و پیراپزشکی غنیتر بود، ولی پایگاههای مگایران و نمامتن در حوزه موضوعی علوم انسانی، مجلههای بیشتری را دربرداشتند. پایگاه نمامتن بر خلاف دو پایگاه سید و مگایران، به دلیل استفاده از زبان نمایهسازی کنترل شده، روند مشخص و منسجمی برای نمایهسازی مجلهها داشت. پایگاههای سید و مگ ایران به دلیل روزآمدسازی روزانه، و پایگاه نمامتن به دلیل پوشش گذشتهنگر وسیعتر، در شرایط بهتری قرار داشتند. نتایج حاصل از بررسی ویژگیهای منحصر به فرد ساختاری و محتوایی پایگاهها مبین آن بود که پایگاه سید از این نظر در رتبة نخست قرار دارد. یافتههای حاصل از محاسبه همپوشانی سنتی نشان داد بیشترین همپوشانی بین پایگاههای مگایران و نمامتن (82/23%) و کمترین همپوشانی بین دو پایگاه سید و نمامتن (67/0%) بود. همپوشانی کلی بین سه پایگاه نیز 12/5% برآورد شد. محاسبه همپوشانی نسبی در پایگاه مگایران (47/10%) بود. به طور کلی، هر سه پایگاه میتوانند با توجه بیشتر به معیارهای مطرح شده در سیاهة وارسی، بر قابلیتهای ساختاری خود بیفزایند. در بخش محتوا نیز افزایش جامعیت و توسعة پوشش موضوعی، استفاده از رویکرد ترکیبی، یعنی زبان آزاد و کنترل شده، عدم گزینش در نمایهسازی، افزایش پوشش گذشتهنگر و کاهش دورة روزآمدسازی، در هر سه پایگاه توصیه میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43533_36e21a5682252e5c3f567b81f6298de0.pdf
2010-06-22
113
139
پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی نشریهها
پایگاه اطلاعاتی سید
پایگاه اطلاعاتی مگایران
پایگاه اطلاعاتی نمامتن
نشریههای ایرانی
ساختار پایگاههای اطلاعاتی
محتوای پایگاههای اطلاعاتی
زهرا
اسدالهی
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی از دانشگاه بیرجند
AUTHOR
محسن
نوکاریزی
nowkarizi@yahoo.com
2
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند
AUTHOR
- ابراهیمی، هـ (1385). بررسی وضعیت نمایهسازی و میزان همپوشانی پایگاههای اطلاعاتی نمایه، مقالات فارسی، مقالات فرهنگی فارسی در مراکز اطلاعرسانی نمایه، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
1
- اکبری، الف (1384). نقد و بررسی محتوا و ساختار پایگاه اطلاعرسانی الشیعه (آل بیت). فصلنامه رهآورد نور، 12، 28-32.
2
- عصاره، ف.، پاپی، ز. (1387). ارزیابی تارنما (وبسایت)های کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائة پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها. علوم و فناوری اطلاعات، 23 (4)، 35-69.
3
- لامبرت، ج. (1380). انتخاب منابع اطلاعاتی. ترجمه مهری صدیقی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
4
- مهرداد، ج.، زاهدی، ز. (1386). بررسی و مقایسه رابط کاربر دو میزبان داخلی کتابخانه منطقهای علوم تکنولوژی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران با چهار میزبان خارجی: Ebsco، Emerald، Elsevier، Proquest. کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (3)، 107-124.
5
- Andrychuk, S., Nie, S., Oshea, A., Parker, K. (2003). Evaluation electronic database. Research Paper. University of British Columbia School of Library, Archival and Information Studies. Retrieved September 6, 2008, from: www.slais.ubc.ca/ COURSES/lib559f/03-04-wt2/project/S_Andrychuk/Content/ evaluatinge databases.pdf.
6
- Brown, J.D. (2003). The eric database: a comparision of four version. Reference Services Review, 31 (2), 154-174.
7
- Carcia, F.A., Teruel, A.G., Calduch, P.B., Frias, R.R., Blasco, L.C. (2005). A Comparative study of six European database of medical oriented web resources. Journal of Medical library Association, 93 (4), 467-479. Retrieved May 14, 2008, from: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1250323.
8
- Gavel, Y. Iselid, L. (2008). Web of science and Scopus: a journal title coverage overlap study. Online Information Review. 32 (1), 8-21. Retrieved July 19, 2008, from Emerald database.
9
- Jasco, P. (2000). Evaluating the journal Base of Database using the Impact factor of the ISI journal citation reports. In E. Martha (ed.). National Online Meeting Proceedings 2000: Proceeding of the 21th National Meeting, NewYork, May 16-18, 2000 (162-172). Wiliams Medford, N.J.: Information today.
10
- Keyhani, A. (1993). The online journal of current clinical trials: an innovation in electronic journal publishing. Database. 16, 14-23. Retrieved October 4, 2008, from Proquest database.
11
- Luther, J. (2000). White Paper on electronic journal usage statistics. Serials Librarians, 41 (2), 119-148.
12
- Swarna, T., Kelyane, V.L., Prakasan, E.R., Kumar, V. (2002). Characteristics of the electronic journal: library philosophy and practice. Serials journal of information management, 39 (3), 271-282. Retrieved April 25, 2009, from http://cat.inist.fr/? aModele=affisheN&cpsidt=14003976.
13
Vilar, P., Zumer, M. (2005). Comparison and evaluation of the user interfaces of e-journals. Journal of Documentation, 61 (2), 203-227. Retrieved September 20, 2008, from ProQuest database. http://proquest.umi.com/pqdweb?index=1&did=839122351& SrchMode=1&sid=2&Fmt=6&Vlnst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1222493165&clientId=79485.
14
ORIGINAL_ARTICLE
مفاهیم و چارچوب سیاست ملی اطلاعات
سیاست ملی اطلاعات، چارچوبی برای ساماندهی و دسترسی جامعه به اطلاعات است. یکی از کارکردهای مهم این چارچوب، ایجاد تعادل بین نیروهای رقیب هم است که در چرخه اطلاعات ذینفع هستند. برای تدوین چنین چارچوبی، سیاست ملی اطلاعات باید به خوبی درک شود. هدف این مقاله، بیان مفاهیم، اهمیت، حدود، موضوعات، حوزهها، و موانع سیاست ملی اطلاعات است. نخست، تعریفها و نکات مشترک آنها مورد بحث قرار گرفته است. نقشه سیاست اطلاعاتی راولندز با توجه به فلسفههای متفاوت نگرش به اطلاعات و تعیین نوع مالکیت، تجزیه و تحلیل شده است. همچنین، سطوح و انواع سیاست اطلاعات، و مزایایی که پرداختن به سیاست ملی اطلاعات عاید کشور میکند، بحث شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43534_1cd810aa1a109db5975c759ed639b63a.pdf
2010-06-22
141
166
سیاستهای اطلاعات
سیدمهدی
حسینی
smahdihosseni@gmail.com
1
دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
- حری، عباس (1372). مروری بر اطلاعات و اطلاعرسانی. ـ تهران: دبیرخانه هیئت امنای کتابخانههای عمومی کشور، نشر کتابخانه.
1
- هیل، مایکل (1381). تأثیر اطلاعات بر جامعه: بررسی ماهیت، ارزش و کاربرد اطلاعات. ترجمه محسن نوکاریزی.ـ تهران: چاپار، ص326.
2
- Arnold. Anna-Marie (2007). A Situational analysis of national information policy with special reference to South Africa. (Ph. D. Thesis) Uni. Of South Africa (online) Available http://etd.unisa.ac.za/ETD-db/theses/available/etd-09172007-142628/unrestricted/thesis.pdf.
3
- Benkler, Y.1998. The commons as a neglected factor of information policy. Presentation at the 26th Annual Telecommunications Research Conference, Oct 3-5, 1998. (Online) Available http://www.law.nyu.edu/beklery/commons.pdf.Retrieved 13 June 2003.
4
- De Beer, Jennifer Anne (2005) Open Access Scholarly communication in South Africa: a role for National Information Policy in the National System of Innovation (Master thesis) University of Stellenbosch (Online) Available http://www. jenniferdebeer.net/research/DeBeerJenniferThesisMPhil2004. pdf
5
- Hodge, G. 2001. Information policy: from the local to the global. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 27(4) (April/May 2001). (Online) Available http://www.asis.org/Bulletin/May-01/hodge.html.
6
- Jaeger, T. Paul (2007). Information policy, information access, and democratic participation: The national and international implications of the Bush administrations information politics. Government Information Quarterly 24: 840-859 (Online) Available http://www.sciencedirect.Com.
7
- Orna, Elizabeth (2008) Information policies: yesterday, today, tomorrow. Journal of information Science 34:547-565 (Online) Available http:jis.sagepub.com/cgi/content/abstract/34/4/547.
8
- Rehman, S U. 1996. Information policies for developing nations: a framework for analysis applied to Malaysian and Indian information policies. Libri 46: 184-195. (Online) Available http://bubl.ac.uk/archive/journals/libri/v46n0496.htm.
9
- Rowlands, Ian (1996) understanding information policy: concepts, frameworks and research tools. Journal of information sciences 22, nol: 13-25. (Online) Available http//jis.sagepub.com/cgi/ content/abstract/22/1/13.
10
- Rewlands, Ian. Eisenschitz, Tamara and Bawden, David (2002). Frame analysis as a tool for understanding information policy. Journal of information sciences 22, nol: 13-25. (Online) Available http://jis.sagepub.com/cgi/content/abstract/28/1/31.
11
- weingarten, F.W.1996. Technological change and the evolution of information policy. American Libraries. December 1996: 45-47. (Online) Available http://eric.ed.gov/
12
- Zheng, Lie (2007) Cross-national Information policy Conflict Regarding Access of Information: Building a Conceptual Framework. The Proceeding of the 8th Annual International Digital Government Research Conference. (Online) Available http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1248460.1248492.
13
ORIGINAL_ARTICLE
شباهتهای موضوعی و شباهتهای استنادی: مطالعهای در پایاننامههای حوزه کتابداری و اطلاعرسانی
هدف از پژوهش حاضر، کشف رابطه میان مآخذ و متون پایاننامههای نگاشته شده در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی است. رویکردهای تحلیل افقی در تحلیلهای استنادی، بیانگر این مطلب است متونی که مآخذ مشترک دارند، در حوزهها و موضوعات مشابهی نگاشته شدهاند. این پژوهش قصد دارد آشکار سازد در پایاننامههایی که موضوع مشابه دارند، چقدر اشتراک مآخذ وجود دارد و آیا درجه اشتراک مآخذ بر درجه شباهت موضوعی صحّه میگذارد؟ بدین منظور، از دستهبندی موضوعی چکیده پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی استفاده و دسته موضوعی خاصی از پایاننامههای نگاشته شده در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی به عنوان جامعه پژوهش، انتخاب شد. درجه شباهت موضوعی در پایاننامههای مورد بررسی، از روی شباهت کلیدواژههای عنوان و شباهتهای استنادی این پایاننامهها از طریق میزان اشتراک آنها در مآخذشان سنجیده شده است. بررسیهای انجام شده در این تحقیق نشان داد پایاننامههایی که در مآخذ بیشتری با هم مشترک بودند، شباهتهای موضوعی کمتری از خود نشان میدادند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43535_3b3dfafe83f77bd03170b1de55f628f5.pdf
2010-06-22
167
190
تحلیل استنادی
شباهتهای موضوعی
شباهتهای استنادی
تحلیل افقی
اشتراک در مآخذ
مهدی
شقاقی
mhd.shaghaghi@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
عباس
حری
2
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
- حری، عباس (1372). مروری بر اطلاعات و اطلاع رسانی. تهران: دبیرخانه هیات امنای کتابخانههای عمومی کشور، نشرکتابخانه، ص 291.
1
- صدیق بهزادی، ماندانا (1379). چکیده پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی. با همکاری سیمین حسیننیا، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مرکز اطلاعرسانی و خدمات جهاد سازندگی.
2
- محسنزاده، افسانه (1380). بررسی گرایشهای موضوعی: تعیین تجربی معادله فرایند زیست موضوعات و روشهای پژوهش پایان نامه های علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
3
- میلز، سارا (1382). گفتمان. ترجمه فتاح محمدی، زنجان: نشر هزاره سوم، ص 125-135.
4
- Campanario, J. M. (2003). Citation analysis. In International Encyclopedia of Information and Library Science. 2nd ed. Ed. John Feather and Paul Sturges, London; New York: Routledge, p. 76-78
5
- Dimitroff, A (1995). Self-citations in the library and information science literature. Journal of the American society for information science 46(1), p. 22-29.
6
- Egghe, L., and Rousseau, R (1990). Introduction to informetrics:
7
quantitative methods in library, documentation and information science. Amsterdam: Elsevier science publishers, p. 203.
8
- Garfield, Eugene (2001). From Bibliographic Coupling to Co-Citation Analysis via Algorithmic Historio-Bibliography, presented at Drexel University, Philadelphia, PA, p. 4
9
- Horri, Abbass (1981). A Comparison of Citation Similarities and Index Term Similarities for Linking Subject Related Documents. Doctorate Dissertation, Case Western Reserve University, School of Library and Information Science, p. 1-10.
10
- Kessler, M. M. (1963). Bibliographic Coupling Between Scientific Papers. American Documentation, 14 (1): 10-13
11
- King, J (1987). A review of bibliometric and other science indicators and their role in research evaluation. Journal of Information Science 13(5), 261-276.
12
- Kochen, Manfred (1974). Principles of Information Retrieval. Los Angeles, Melville Pub. Co., p. 27-30.
13
- Lancaster, F. W (1991). Bibliometric methods in assessing productivity and impact of research. Bangalore: Sarade Ranganathan Endowment for Library Science, p. 1.
14
- Latour, B (1987). Science in Action. Milton Keynes: Open University, P. 130.
15
- Lawani, S. M. and A. E. Bayer (1986). Validity of Citation Criteria for Assessing the Influence of Scientific Publications: New Evidence with Peer Assessment. Journal of the American Society for Information Science, 34(1): 59-66.
16
- Leydesdorff, L (1998). Theories of citation. Scientometrics 43(1), p. 5-25.
17
- Narin, F (1976). Structure of biomedical literature. Journal of the
18
American society for information science 27(1): 25-45.
19
- Rubin, R. E (2004). Foundations of library and information science. 2nd Ed. New York: Neal-Schuman, p. 117.
20
- Salton, Gerard (1963). Associative Document Retrieval Techniques Using Bibliographic Information. Journal of the Association for computing Machinery, 10, P. 440-457
21
- Sandison, A (1989). Documentation note: Thinking about citation analysis. Journal of documentation 45(1): 59-64.
22
- Small, H. G (1978). Cited Documents as Concept Symbols. Social Studies for Science, 8, P. 327-340.
23
- Small, H. G. and Griffith, Belver C. (1974). The Structure of Scientific Literature: Identifying and Graphing Specialists. Science Studies, 4, P. 17-40.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مشکلات ریختشناسی زبان فارسی در سه پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و جهاد دانشگاهی
این پژوهش به بررسی مسائلی پرداخته است که پایگاههای مقالههای فارسی در جستجوی ریختهای مختلف یک کلمه با آن روبرو هستند. برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش، از روش پیمایش مقایسهای استفاده شده است. جامعه پژوهش عبارت است از سه پایگاه مقالههای فارسی «مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری»، «جهاد دانشگاهی»، و «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران». محققان سیاههای شامل 17 کلیدواژه را با دقت در متون فارسی انتخاب نمودهاند که هرکدام از آنها نمایانگر یک مورد از چالشهای زبان فارسی در برخورد با فناوری نوین هستند. سپس کلیدواژهها در جعبه جستجوی پایگاههای مذکور وارد و نتایج هر کدام نیز ثبت گردید. این بررسی نشان داد چالشهای ریختیِ شناخته شدة زبان فارسی، تأثیر زیادی بر بازیابی اطلاعات در هر یک از سه پایگاه مورد نظر دارد. همچنین، هیچکدام از این سه پایگاه به شیوه ای جامع و قابل ملاحظه به حل مسائل ریخت شناسی واژگان فارسی نپرداخته اند و هر پایگاه به صورت جداگانه از میان 17 چالش پیش رو تنها به رفع تعداد محدودی از آنها پرداخته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43537_30a1b4bed7284d24d079afba8cf9f0ca.pdf
2010-06-22
191
214
بازیابی اطلاعات
ریختشناسی
پایگاه مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
پایگاه پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
پایگاه جهاد دانشگاهی
زبان فارسی
مرضیه
گل تاجی
marzieh.goltaji@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
سعیده
بذرگر
sdbazrgar@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
- بی جن خان، محمود (1383). نقش پیکرههای زبانی در نوشتن دستور زبان، معرفی یک نرمافزار رایانهای. مجله زبانشناسی، 19 (2)، 48-67.
1
- راثی ساربانقلی و محمد صابر (1384). مهارت در جستجوی اطلاعات فارسی از اینترنت. مجله الکترونیکی نما، 5 (1)، بازیابی 22 آبان 1387، از
2
http://www.irandoc.ac.ir/Data/E_J/vol5/rasi.htm
3
- حری، عباس (1372). کامپیوتر و رسمالخط فارسی. پیام کتابخانه. 3 (1)، 6-11.
4
- سمائی، مهدی (1379). یکسانسازی شیوه رسمالخط اسامی ترکیبات شیمیائی در زبان فارسی. طرح پژوهشی، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، تهران.
5
- عبدالهی نورعلی، محمدصادق (1386). کندوکاو مسائل ریخت شناسی زبان فارسی در بازیابی اطلاعات از جستجو گرهای وب. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شیراز، شیراز.
6
- محققزاده، محمدصادق و کاظم زارعیان (1383). ارائه راهحل برای برخی مسایل اتوماسیون نگارش فارسی. فصلنامه اطلاعرسانی، 19( 3-4 )، 1-10.
7
- مرتضایی، لیلا (1381). مسائل زبان و خط فارسی در ذخیرهسازی و بازیابی اطلاعات. فصلنامه اطلاعرسانی، 17 (1-2)، 1-7.
8
- ناتل خانلری، پرویز (1373). زبانشناسی و زبان فارسی. تهران: توس.
9
- نشاط، نرگس (1379). مسائل رسمالخط فارسی در رویارویی با فناوری نوین اطلاعاتی. در فهرستهای رایانهای، کاربرد و توسعه. مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران، آبان 27-28، (401-408). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
10
- یارمحمدی، لطف الله (1364). درآمدی به آواشناسی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
11
- Darwish, K. (2002). Building a Shallow Arabic Morphological Analyzer in One Day. Annual Meeting of the ACL, Proceedings of the ACL-workshop on Computational approaches to Semitic languages. Philadelphia, 19-28.
12
- Hedlund, T., Pirkola, A. ,& Kalervo, J. (2001). Aspects of Swedish morphology and Semantics from the perspective of mono- and cross-language information retrieval. Information Processing and Management,37,147-161.
13
- Retrieved November 3, 2008, from http://www.dcs.shef.ac.uk /nlp/clarity/papers/SWEIR-Hedlund-IPM01.pdf .
14
- Monz, C. , & De Rijke, M. (2002). Shallow Morphological Analysis in Monolingual Information Retrieval for Dutch, German, and Italian. Evaluation of Cross-Language Information Retrieval Systems: Second Workshop of the Cross language Evaluation Forum, CLEF 2001, Darmstadt, Germany.
15
- Moukdad, H. (2005). Lost In cyberspace: How Do Search Engines Handle Arabic Queries?.The international information & library review,37(4),237-394.
16
- Toth, E. (2006). Exploring the Capabilities of English and Hungarian Search Engine for Various Queries. Libri, 56, 38-47.
17
ORIGINAL_ARTICLE
خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با استفاده از فناوری تلفن همراه
تلفن همراه به عنوان انقلاب ارتباطی و مخابراتی سالهای اخیر، تأثیرهای بسیار زیادی برحیات فردی و جمعی جوامعی داشته است. این ابزار توانمند ارتباطی، تأثیری انکارناپذیر بر همه شئون زندگی، اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... گذاشته است، به طوری که نادیده گرفتن آن در طراحی، پیاده سازی و اجرای هیچ سیستمی خردمندانه نیست. بنابراین، در این مقاله سعی شده است با معرفی ظرفیتهای این ابزار ارتباطی در راستای بهرهگیری در خدمات کتابخانه، زمینه برای استفاده گسترده از این قابلیتها در کتابخانهها، به جامعه کتابداری کشورمان شناسانده شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43539_c79f45d46c618c7de3e541d097c2e409.pdf
2010-06-22
215
231
تلفن همراه
کتابخانهها
خدمات
مجموعه
فهرست پیوسته
مرجع
امانت
گردش مواد
زیرساختها
محمدرضا
کیانی
kiani.mreza@gmail.com
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند
AUTHOR
- اسدپور، کمال (1387). «ضرورت کاربرد موبایل در آموزش فراگیران». ارتباط علمی، 9 (4):1-5
1
- بذرافشان، حسن؛ علیرضا ساقی و عاطفه شریف (1386). «دستیار شخصی دیجیتالPDA و کاربرد آن در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی». دنیای مخابرات و ارتباطات ، 4 (37):42-43
2
- حری، عباس (1387). اطلاعرسانی: نگرشها و پژوهشها. تهران: کتابدار.
3
- Fatoki , Olayinka Catherine (2005)." Prospects of GSM technology for academic library services ", The Electronic Library , vol.23 , no.3 , pp. 266 – 273.
4
- Kroski , Ellyssa (2008). "On the Move with the Mobile Web :Libraries and Mobile Technologies" , Library Technology Reports, vol. 44, no.5 July , pp. 33 – 38.
5
- Meganreads.(2006) "Mobile Phone Audio Tours" ,The Handheld Librarian. Vol.7 Aug.7. Available at:http://handheldlib. blogspot.com/2006/08/mobile-phone-audio-tours.html(accessed Apr.20,2008).
6
- Mobile phone from Wikipedia , the free encyclopedia. Available at : en.wikipedia.org/wiki/mobile phone (accessed Apr.20,2008).
7
- Mutula,Stephen M.(2002) " The cellular phone economy in the SADC region: Implications for libraries ", Online Information Review , vol.26,no.2,pp.79-91.
8
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش منابع انسانی و ویژگیهای روانشناسی بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی ایران
هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش منابع انسانی و ویژگیهای روانشناسی بر رفتار اطلاعیابی در دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی ایران بود. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، شیراز، رازی کرمانشاه و رامین ـ ملاثانی اهواز بود. نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 290 نفر (230 نفر مقطع کارشناسی و 60 نفر مقطع کارشناسی ارشد) تعیین گردید. در این تحقیق، از روشهای ضریب تغییرات، آزمون t و F ، آزمون توکی (Tukey)، تکنیک رفع اختلاف مقیاسها (Scale Free)، تکنیک تحلیل مؤلفههای اصلی و ضریب همبستگی پیرسون به منظور تحلیل داده استفاده شد. یافتهها نشان داد دانشجویان با سالهای تحصیلی بالاتر در هر دو مقطع تحصیلی، اولویت اول را برای رجوع در کسب اطلاعات داشتند؛ این در حالی است که اعضای هیئت علمی، اولویت اول از لحاظ درجه اهمیت منابع انسانی در کسب اطلاعات دانشجویان را داشتهاند. گرایش به وظیفهمداری در جنسیت زن و در بین دانشجویان مقطع کارشناسی بیشتر بوده، ولی گرایش به برونگرایی در جنسیت مرد و در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، بیشتر بوده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43540_c71ba1fee84ca82c9216aee860f33f79.pdf
2010-06-22
233
256
رفتار جستجوی اطلاعات
منابع انسانی
برونگرایی
وظیفهمداری
مجتبی
سختانلو
msookhtanlo@gmail.com
1
دانشآموخته کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
AUTHOR
حمید
موحدی محمدی
hmovahed@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
AUTHOR
احمد
رضوانفر
arezvan@ut.ac.ir
3
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
AUTHOR
- اشکنی پور، ناصر (1377). «تغییر و تبدیل رفتار اطلاع یابی در جامعه استفاده کنندگان اطلاعات». مجله اطلاع رسانی. دوره سیزدهم، شماره 3 و 4 (بهار و تابستان 1377).، صص 6-3.
1
- بشارت، محمدعلی (1384). «تحلیل اکتشافی رابطه کمال گرایی و شخصیت. مطالعات تربیتی و روانشناسی»، سال ششم، شماره 1، صص 96-81.
2
- پروین، لارنس (1374). «روانشناسی شخصیت ـ نظریه و تحقیق». ترجمه: محمد جعفر جوادی و پروین کدیور». تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، صص 120-105.
3
- خاکپور، علی (1383). «رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم اطلاع رسانی و کتابداری». فصلنامه کتاب، جلد 15، شماره 1، صص 96-88.
4
- داورپناه، محمدرضا (1386). «ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی بر رفتار اطلاعیابی»، تهران: انتشارات دبیزش، صص 75-55.
5
- دیانی، محمدحسین (1377). «جایگاه منابع اطلاعاتی در فرایند یادگیری دانشجویان دانشگاه فردوسی». فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. سال اول، شماره چهارم، صص 78-57.
6
- روزنامه خراسان (1387). «وزیر علوم: رشته های دانشگاهی که با کمبود استاد مواجه است حذف می شود»، شماره سریال 17005، 25 خرداد، صفحه 9 اجتماعی.
7
- سوختانلو، مجتبی (1387). «بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی ایران». پایان نامه کارشناسی ارشد در آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران. صص: 77-74.
8
- صیامیان، حسن؛ سپیده حسینی و فاطمه قربانی (1386). «بررسی میزان سواد اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی دانشجویان کارشناسی مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران»، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (نما). دوره هفتم شماره دوم. 30 مهر.
9
- شکری، امید و دیگران (1385). «نقش رگه های شخصیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارائه مدل های علمی. فصلنامه روانشناسان ایرانی». سال دوم، شماره 7 (بهار)، صص: 235-219.
10
- صفری راد، فاطمه (1383). «بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز». فصلنامه کتاب، دوره پانزدهم، شماره4 (زمستان)، صص: 102-88.
11
- کلانتری، خلیل (1380). «برنامه ریزی و توسعه منطقه ای (تئوری ها و تکنیک ها)». تهران، انتشارات خوشبین، چاپ اول، صص: 175-125.
12
- گروسی فرشی، میرتقی؛ آرش مانی و عباس بخشی پور (1385). «بررسی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و احساس شادکامی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز». فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، سال اول، شماره 1 (بهار)، صص: 158-143.
13
- محمدی، داود (1381). «بررسی عوامل مؤثر در رفتار اطلاع یابی و اشاعه اطلاعات کارکنان ترویج استان زنجان». پایان نامه کارشناسی ارشد در ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.
14
- مرادی، لیلا و همکاران (1386). «بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان علوم پزشکی استان مازندران در سال 1384». مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره هفتم، شماره دوم، 30 مهر.
15
- مکی زاده تفتی، فاطمه (1376). «بررسی نیازهای اطلاعاتی اساتید محقق در دانشگاه شیراز». فصلنامه کتاب، دوره دهم، شماره 4، صص: 68-56.
16
- نصیرپور، زهرا و عباس حری (1383). «مطالعه رفتار اطلاع یابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی»، مجله کتابداری، دوره سی و هشتم، شماره 42 (پاییز و زمستان)، صص: 40-1.
17
- نویدی، فاطمه (1386). «اطلاع یابی و بررسی رفتار اطلاع یابی در محیطهای جدید جستجو. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران». دوره هفتم، شماره اول، 2 فروردین.
18
- یعقوبی، جعفر و محمد چیذری (1385). «بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربرد اینترنت در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان تکمیلی رشته ترویج و آموزش کشاورزی».
19
- یمین فیروز، موسی (1382). «رفتار اطلاع یابی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از اینترنت». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
20
- Abouserie, H.E.M.R. (2007). Information Seeking Behavior of Library and Information Science Faculty in Research with a Special Reference to the Use of Networked Information Sorurces and Services: A Case Study Performed at the Graduate School of library and Information Science at the University of Illinois at Urbana-Champaign. Helwan University, Cairo, Egypt, Pp: 1-34, available online: http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ ericdocs2sql/content-storage-01/0000019b/80/3a/47/25.pdf.
21
- Alison, J.H (2008). Information Literacy from the Trenches: How Do Humanities and Social Majors Conduct Academic Research? Journal of College and Research Libraries (September 2008), 1-39.
22
- Anwar, M.A (1981), "Education of the user of information", International Library Review, 13, 365-83.
23
- Deneve, K.M. & Cooper, H (1998). The happy personality: a meta-analysis of 137 personality trait & subjective well-being. Psychological Bulletin, 124, 197-229.
24
- Fidel, R., Davies, R.K., Douglass, M.H., Holder, J.K., Hopkins, C.J., Kushner, E.J., Miyagishima, B.K., & Toney, C.D. (1999). A visit to the information mall: Web searching of high school students. Journal of the American Society for Information Science, 50 (1), 24-37.
25
- Francis, L.J (1999). Happiness is a thing called stable extraversion: A further examination of the relationship between the Oxford Happiness Inventory and Eysenck’s dimensional model of personality and gender. Personality and Individual Differences, 26, 5-11.
26
- Heinstrom, J (2005). The influence of personality and study approach on students’ information-seeking behavior. Journal of Documentation, 61(2), 228-247.
27
- Howard, P.I & Howard. J.M (1998). An introduction to the five-factor model for personality for human resource professionals. Available on: http://digital.library.unt.edu/data/etd/2001_1/ restricted/meta-dc-2745.tkl
28
- Kim, J (2006). Capturing metrics for undergraduate usage of subscription databases. Online, 30 (3), 32-39.
29
- Monopoli, M., Nicholas, D., Georgiou, P., & M. Korfiati (2002). A user-oriented evaluation of digital libraries: case studies, the electronic journals services of the Library and Information Service of the University of Patras, Greece Aslib Proceedings, 54, 103-117.
30
- Online Computer Library Center (OCLC) (2006). College Students Perceptions of Libraries and Information Resources: A Report to the OCLC Membership, OCLC, Dublin, OH, Available online: www.oclc.org/reports/perceptionscollege.htm
31
- Pelzer, L.N. & J.M. Leysen (1988). Library use and information-seeking behavior of veterinary medical students, Bulletin of the medical Association, 76 (4): 328-33.
32
- Santosa, P.I., K. K. Wei, & H. C. Chan (2005). User involvement and user satisfaction with information-seeking activity. European Journal of Information Systems, 14, 361-370.
33
- Sims, D.B (2002). The effect of personality type on the use of relevance criteria for purposes of selecting information sources, Dissertation Prepared for the Degree of Ph.D in philosophy. University of north Texas, United States. Pp, 40-75.
34
- Valentine, B (1993). Undergraduate Research Behavior: Using Focus Groups to Generate Theory. Journal of Academic Librarianship, 19, 300-304.
35
- Wilson, T. D (2000). Human information behavior. Journal of Informing Science, 3(2), 49-56.
36
- Wooseob, J (2004). Unbreakable ethnic bonds: information-seeking behavior of Korean graduate students in the United States. University of Wisconsin at Milwaukee. Milwaukee. 26(3), 384-400.
37
ORIGINAL_ARTICLE
مسیریابی چابکی خدمات کتابخانه در بستر مدیریت کیفیت فراگیر
چابکی به عنوان پارادایم انکارناپذیر و غالب کسب و کار در هزاره سوم و به مثابة تنها گزینه بقا برای سازمانها، امروزه مورد توجه عموم سازمانهای تولیدی وخدماتی قرار گرفته است. به تبع این توجه، تلاشهای بی شماری نیز در راستای دستیابی به سطح مطلوب و متناسبی از آن در این سازمانها جریان یافته است. اما بسیاری از این تلاشها به جهت بیتوجهی به عناصر اساسی رقابت و مسیرهای نادرست حرکت، محکوم به فنا شدهاند. کیفیت به عنوان عصاره خواست مشتری و اساسیترین عنصر رقابتپذیری بنگاهها - بویژه بنگاههای ارائهدهنده خدمات- با آغاز انقلاب کیفیت در اواخر قرن پیش، به جزئی جداییناپذیر از رقابت بدل گشته است. در این تحقیق، با نگاهی توأمان به این دو مقولة مهم، تلاش شده است تا مسیر تعالی چابکی سازمانی در بستر کیفیت ـ در پوشش مدیریتکیفیت فراگیر ـ تبیین شود. بدین منظور، با منظور نمودن چابکی به عنوان متغیر وابسته، به کمک تحلیلهای چندسطحی رگرسیون، مؤلفههای توجیهکننده تغییرات چابکی تبیین و سپس با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چندمعیاره تاپسیس، رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد وضع هدفهای کمّی و شفاف توسط مدیریت و پایبندی به آنها، بهروز رسانی اطلاعات کارکنان کتابخانه و تفویض اختیار مناسب به آنها، به ترتیب مهمترین مؤلفههای کیفی تأثیرگذار بر چابکی و به عبارتی مسیر چابکسازی کتابخانهها میباشند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43541_ebb8612d94cccc3e2121e21f4c4f998e.pdf
2010-06-22
257
294
چابکی کتابخانه
مدیریت کیفیت فراگیر کتابخانه
تحلیل رگرسیون چندمتغیری
رتبهبندی
تاپسیس
سید محمد
زنجیرچی
zanjirchi@yazduni.ac.ir
1
دکترای مدیریت صنعتی ـ تولید، عضو هیأت علمی دانشگاه یزد
AUTHOR
سید حسن
حاتمی نسب
hatami2157@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد
AUTHOR
نعیمه
دره زرشکی
n.darehzereshki@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتیـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد
AUTHOR
- دانایی فرد، حسین؛ دکتر سید مهدی الوانی و عادل آذر (1384). «روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت»، اشراقی.
1
آذر، عادل و علی رجبزاده (1381)، «تصمیمگیری کاربردی رویکردMADM »، تهران: نگاه دانش، 178-16.
2
- Agus, A., Sagir, R.M., (2001), “The structural relationships between TQM, competitive advantage and bottom line financial performance: an empirical study of Malaysian manufacturing companies”, Total Quality Management, Vol. 12 No.7-8, pp.1018-24.
3
- Bessant, J., Kowles, D., Franci, D., Meredith, S., (2001), “Developing the Agile Enterprise; Agile Manufactoring: The 21st Century competitive Strategy”, Elsevier Science, pp. 113-130.
4
- Bharadwaj, A.S., (2000), “A resource-based perspective on information technology capability and firm performance: An empirical investigation”, MIS Quarterly, 24(1), pp. 169-196.
5
- Boaden, R.J., (1997), “What is total quality management … and does it matter?”, Total Quality Management, Vol. 8 No.4, pp.153-71.
6
- Burns. T., Stalker. G. M., (1961), “The Management of Innovation”, Tavistock Publications, London, UK.
7
- Butcher, K.S. (1993), “Total quality management: the Oregon State University library’s experience”, Journal of Library Administration, Vol. 18 Nos 1/2, pp. 45-56.
8
- Buttewick, N. B., (1993), “Total quality management in the university library”, Library Management, Vol. 14, NO. 3, pp. 28-31.
9
- Crocitto. M., Youssef. M., (2003), “The human side of organizational agility”, Industrial Management & Data Systems, Volume 103, Number 6, pp. 388-397,
10
- Cua, K. O, McKone, K. E., Schroeder, R. G., (2001), “Relationships between implementation of TQM, JIT, and TPM and manufacturing performance”, Journal of Operations Management, 19 (6) pp. 675-694.
11
- Darwin, Charles., Levine, George., “The Origin of Species”, Barnes & Noble Classics series, 2003 - 480 pages.
12
- Dean, J.W, Bowen, D.E., (1994), “Management theory and total quality: improving research and practice through theory development”, Academy of Management Review, Vol. 9 No.3, pp.392-418.
13
- Dove, R., (1996), “Agile and Otherwise”, Paroduction Magazine.
14
- Fuentes-Fuentes, M.M., Albacete-Sáez, C.A. and Lloréns-Montes, F.J. (2004): “The impact of environmental characteristics on TQM principles and organizational performance”, Omega, Vol. 21, n.6, pp. 425-442.
15
- Gapen, D.K., Hampton, Q. and Schmitt, S., (1993), “TQM: the Director’s perspective”, Journal of Library Administration, Vol. 18 Nos 1/2, pp. 15-28.
16
- Goldman, S. L., Nagel, R. N. and Preiss, K., (1995), “Agile Competitors and Virtual Organization: Strategies for Enriching the Customer”, Van Nostrand, Reinhold, New York, NY.
17
- Goldman, S.L., Nagel, R.N. and Preiss, K. (1995), “Agile Competitors and Virtual Organisations: Strategies for Enriching the Customer”, Van Nostrand Reinhold, New York, NY.
18
- Gunasekaran. A., (1999), “Agile manufacturing: a framework for research and development”, International Journal of Production Economics 62, pp. 87–105.
19
- Hage. J., Aiken. M., (1969), “Routine technology, social structure and organizational goals”, Administrative Science Quarterly, 14, pp. 366–376.
20
- Hage. J., Dewar. R., (1973), “Elite values versus organizational structure in predicting innovation”, Administrative Science Quarterly, 18, pp. 279–290.
21
- Hendricks, K.B., Singhal, V.R., (2001), “Firm characteristics, total quality management, and financial performance”, Journal of Operations Management, Vol. 19 pp.269-85.
22
- Hogg, R.V. & Hogg, A.L., (1993), “A Quality Journey”, Total Quality Management, 4, No. 2, pp. 195-214.
23
- Hwang, C. L., Yoon, K., (1981), “Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications”, Springer-Verlag: New York.
24
- Jin-Hai, L., Anderson, A.R., Harrison, R.T., (2003), “The evolution of agile manufacturing”, Business Process Management Journal, Vol. 9 No.2, pp.170-89.
25
- Jung, J.Y., Wang, Y.J. (2006), “Relationship between total quality management (TQM) and continuous improvement of international project management (CIIPM)”, Technovation, Vol. 26 No.5/6, pp.716-22.
26
- Jurow, S., Barnard, S.B., (1993), “Introduction: TQM fundamentals and overview of contents”, Journal of Library Administration, Vol. 18 Nos 1/2, pp. 1-13.
27
- Kannan, V.R., Tan, K.C. (2005), “Just in time, total quality management, and supply chain management: understanding their linkages and impact on business performance”, Omega, Vol. 33 pp.153-62.
28
- Kaynak, H., (2003), “The relationship between total quality management practices and their effects on firm performance”, Journal of Operations Management, Vol. 21 pp.405-35.
29
- Kidd. P. T., (1994), “Agile Manufacturing: Forging New Frontiers”, Addison- Wesley, Reading, MA.
30
- Klaassen, U., Giapicconi, T., Wiersma, C., (1999), “Quality Management in Public Libraries”, Scarecrow Press, Lanham, MD.
31
- Lai, K.H., Cheng, T.C.E., (2003), “Initiatives and outcomes of quality management implementation across industries”, Omega, Vol. 31 No.2, pp.141-54.
32
- Loney, T., Bellefontaine, A., (1993), “TQM training: the library service challenge”, Journal ofLibrary Administration, Vol. 18 Nos 1/2, pp. 85-95.
33
- Martínez-Lorente A, Dewhurst F, Dale B. “TQM and Business Innovation”, European Journal of Innovation Management, 1999. v. 2, n. 1, pp. 12-19.
34
- Martínez-Lorente, A.R., Sánchez-Rodríguez, C., Dewhurst, F.W., (2004), “The effect of information technologies on TQM: an initial analysis”, International Journal of Production Economics, Vol. 89 No.1, pp.77-93.
35
- Maskell, B., (2001), “The Age og Agile Manufactoring”, Supply Chain management: An International Journal, Vol. 6(1), pp. 5-11.
36
- Mccarty. F. H., (1993), “Agility in Manufacturing”, Manufacturing Engineering 111 (6), p. 8.
37
- National Institute of Standards and Technology (NIST) (1995), “Delivering Results: A Progress Report”, US Department of Commerce, Gaithersburg, MD, June, .
38
- Noaker, P. M., (1994), “The Search for Agile Manufactoring”, Manufactoring Engineering, pp. 40-43.
39
- Pilling, S., (1996), “Putting the customer first: Total Quality and customer service at the British Library Document Supply Center”, International & Ducument. Supply, Vol. 24. NO. 2, pp. 11-16.
40
- Powell, T.C., (1995), “Total quality management as competitive advantage: a review and empirical study”, Strategic Management Journal, , Vol. 16 No.1,.
41
- Rahman, S., Bullock, P., (2005), “Soft TQM, hard TQM and organizational performance relationships: an empirical investigation”, Omega, Vol. 33 pp.73-83.
42
- Ramesh, G., Devadasan, S.R. (2007), “Literature review on the agile manufacturing criteria”, Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 18 No.2, pp.182-201.
43
- Reed. K., Blunsdon. B., (1998), “Organizational flexibility in Australia”, International Journal of Human Resource Management 9 (3), pp. 457–477.
44
- Richards, C., (1996), “Agile Manufacturing: Beyond Lean?”, production and inventory management journal, secound quarter, pp. 60-64.
45
- Rigby, C., Day, M., Forrester, P., Burnett, J., (2001), “Agile Supply: Rethinking Systems, Systems Thinking, SystemsPractice”,International Journal of Agile Management Systems 2/3, pp. 178-186.
46
- Riggs, D.E., (1993), “Managing quality: TQM in libraries”, Library Administration & Management, Vol. 7 No. 2, pp. 73-8.
47
- Sahu, A. K., (2007), “Measuring service quality in an academic library: an Indian case study”, Library review, Vol, 56, No.3, pp. 234-243.
48
- Sharifi. H., Zhang, Z., (1999), “A methodology for achieving agility in manufacturing organizations: an introduction”, International Journal of Production Economics 62 (1–2), pp. 7–22.
49
- Sherehiy. B., Karwowski. W., Layer. J. K., (2007), “A review of enterprise agility: Concepts, frameworks, and attributes”, International Journal of Industrial Ergonomics 37, pp. 445–460.
50
- Sherehiy. B., Karwowski. W., Layer. J. K., (2007), “A review of enterprise agility: Concepts, frameworks, and attributes”, International Journal of Industrial Ergonomics 37, pp. 445–460.
51
- Tsourveloudis. N. C., Valavanis. K. P., (2002), “On the measurement of enterprise agility”, Journal of Intelligent and Robotic Systems 33 (3), pp. 329–342.
52
- Tuckman, Alan., (1994), “The Yellow Brick Road: Total Quality Management and the rest”, Organization Studies, Vol. 15, no. 5, pp. 727-743.
53
- Turner, D.E., Byrd, T.A., Wagner, A., (2001), “A survey of innovative technology processes in manufacturing”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 101, No.5, pp. 210-6.
54
- Van Assen, M. F., Hans, E. W., Van De Velde., (2001), “An Agile Planning and Control Framework for Customer-Order Driven Discrete Parts Manufactoring Environments”, International Journal of Agile management Systems, Vol. 2/1, pp. 16-23
55
- Vázquez-Bustelo, D., Avella, L., (2006), “Agile manufacturing: industrial case studies in Spain”, Technovation, Vol. 26, No.10, pp. 1147-61.
56
- Wadsworth, H.M., Stephens, K.S., Godfrey, A.B., (2002), “Modern Methods for Quality Control and Improvement”, 2nd ed., John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, .
57
- Waldman, D. A., (1994), “The contributions of total quality management to a theory of work performance”, Academy of Management Review, Vol.19, No.3, pp. 510-36.
58
- Wang, H., (2006), “From user to customer : TQM in academic libraries?”, Library Management, Vol.27, No.9, pp. 606-20.
59
- Yusuf, Y. Y., Sarhadi, M., Gunasekaran, A., (1999), “Agile manufacturing: the drivers, concepts and attributes”, International Journal of Production Economics, 62 (1), pp. 33–43.
60
- Zain, M., Rose, R. C., Abdullah, I., & Masrom, M., (2005), “The relationship between information technology acceptance and organizational agility in Malaysia”, Information & Management, 42(6), pp. 829-839.
61
- Zhan, C., Zhang, H., (2006), “How does a dandelion seed from overseas root and thrive? The successful implementation of TQM in Hainan University Library”, Library Management, Vol.27 No. 6/7, pp. 344-353.
62
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان انتشارات ناشران تخصصی غیر دولتی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1387-1380
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انتشارات ناشران تخصصی غیر دولتی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1387-1380 است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه وارسی است. جامعه آماری شامل 222 عنوان کتاب منتشر شده توسط چهار ناشر تخصصی غیر دولتی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی میباشد. یافتهها نشان میدهد بیشترین تعداد کتابها در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی توسط نشر چاپار انتشار یافته است و کمترین تعداد به انتشارات کتابخانه رایانهای تعلق دارد. سال 1386 بیشترین و سال 1380 کمترین آثار تألیفی منتشر شده است. بیشترین کتاب ترجمه در سال 1384 و کمترین مربوط به سال 1380 است. همچنین، نسبت کتابهای تألیفی بیشتر از کتابهای ترجمه شده است. محمد حسین دیانی پرکارترین پدیدآور انتشارات کتابخانه رایانهای، علیرضا رستمی گومه و حسن اشرفی ریزی پرکارترین پدیدآور نشر چاپار، حمید محسنی پرکارترین پدیدآور نشر کتابدار، و محمدرضا داورپناه و سعید غفاری پرکارترین پدیدآور انتشارات دبیزش هستند. در مجموع، محمد حسین دیانی پرکارترین پدیدآور در بین چهار ناشر میباشد. ناشران در موضوع سازماندهی بیشترین و در موضوع افراد کمترین کتاب را منتشر کردهاند. کلیدواژه ها:
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43542_b852b5974a07e9f91eccff356d993a00.pdf
2010-06-22
295
318
انتشارات
ناشران تخصصی غیر دولتی
کتابداری و اطلاعرسانی
حسن
اشرفیریزی
hassanashrafi81@yahoo.com
1
استادیار گروه کتابداری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
زهرا
کاظم پور
zahra_kazempour2004@yahoo.com
2
عضو هئیت علمی گروه کتابداری دانشگاه پیام نور
AUTHOR
احمد
پاپی
papi@mng.mui.ac.ir
3
عضو هئیت علمی گروه کتابداری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
- آذرنگ، عبدالحسین (1378). شمه ای از کتاب، کتابخانه و نشر کتاب. تهران: کتابدار.
1
- افقهی، اسماعیل و معصومه باقری (1387). بررسی روند موضوعی تحقیقات رشته کتابداری و اطلاعرسانی بر اساس استنادهای 1996-2005 در مقالات سالنامه آریست در سالهای 2002 تا 2006. فصلنامه پیام کتابخانه،14(4): 5-23.
2
- حری، عباس (1385). بررسی گرایش موضوعی آثار علمی و پژوهشی رشته کتابداری و اطلاعرسانی از آغاز تا پایان سال 1377. در: فهرستهای رایانهای: کاربرد و توسعه: مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرست های رایانهای در کتابخانههای ایران. 27-28 آبان 1378، (ص. 5-25). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
3
- ـــــــــــــــ (1381). مطالعه میزان همبستگی موضوعی پایاننامهها و مقالات فارسی در رشته کتابداری و اطلاعرسانی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 32 (1):43-77.
4
- کریمی، مهشید و مهدی علیپور حافظی (1387). نشر کتاب در حوزه کلیات در سه دهه گذشته. کتاب ماه: کلیات،12(2): 98-103.
5
- مطلبی، داریوش (1387). سیمای نشر کتاب در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی (1358- 1386). کتاب ماه: کلیات، 12(2) : 88-89.
6
- Fedration of European Publishers (2008). European Book Publishing Statistics. Brusseles: Fedration of European Publishers.
7
- Irish book Publishers Association (1998). Irish book publishing survey 1998- councering republic of Ireland only. [on line]. Available: http://www.irelandseys.com/cle/report.htm-22k. [9 March 2009].
8
- Kumar Suhasini. (1995) Content analysis of journal literature in Library and Information Science from june 1994- june 1995 .dissertation, University of. kent State.
9
- Yang Eric (2004). The Book Publishers Trade in South Korea. Publishing Research Quarterly, 19 (4), P. 37-44.
10