ORIGINAL_ARTICLE
رویکردی شناختی به عدم استفاده اجباری از اطلاعات مفهومی نو در ساختار کلاسیک
مقدمه: هرچند در عصر اطلاعات زندگی میکنیم، نمونههای بسیاری از استفاده نکردن از اطلاعات را پیرامون خودمان و حتی در رفتار اطلاعاتی خویش شاهد هستیم. در چنین فضایی، پرداختن به استفاده نکردن از اطلاعات در جایگاهی مستقل از مفهوم استفاده از اطلاعات و نه به معنای معکوس آن، دغدغهای است که به نظر میرسد از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این مفهوم اگرچه خیلی دیر و در زمان حاضر یعنی در ابتدای قرن بیست و یکم، جایگاهی مستقل یافته است، لیکن در سر آغاز راهی است که ادامۀ آن نیل به نظریهای منسجم را درباره این رفتار مهم اطلاعاتی نوید میدهد. روش: این مقاله دارای رویکردی مروری- تحلیلی است. یافتهها: این نوشتار با معرفی دستهبندی هیوستن از شرایط منجر به استفاده نکردن اجباری از اطلاعات، با تشریح مفاهیم دسته دوم یعنی موانع شناختی منجر به این رفتار، زمینه را برای شناخت هرچه بهتر حرفهمندان و متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی از این رفتار مهیا میسازد. نتیجۀ چنین شناختی، کمک به پیشرفت رشته در عرصههای نظری و عملکردی خواهد بود. نتیجهگیری: شناخت رفتار استفاده نکردن از اطلاعات به عنوان رفتاری مستقل و تمیز دادن انواع و شرایط منجر به این رفتار اطلاعاتی که هدف اصلی این نوشته است، برای همه و بخصوص حرفهمندان و متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی، ضروری است. شناسایی عوامل مؤثر بر این رفتار به آنان یاری میرساند تا حد امکان این رفتار را از شرایط اجبار و اجتنابناپذیر خارج و در کاهش آن در خود و کاربران مراکز اطلاعرسانی محل اشتغال خویش، موفقتر عمل کنند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42637_8e1dc65f2b216b58e8b0770063d5a8fb.pdf
2013-03-21
9
39
استفاده از اطلاعات
استفاده نکردن از اطلاعات
استفاده نکردن اجباری
شناخت
موانع شناختی
رویکرد شناختی
آستانه کمبود دانش
کم توجهی
جذب شدگی
حواس پرتی
احساسات
پیش زمینهسازی
پالایش اطلاعات
کمترین تلاش
کمترین تضاد
محمدحسین
دیانی
mohamd.d.93@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه فردوسی
AUTHOR
محمدرضا
کیانی
kiani.mreza@gmail.com
2
استادیار گروه علم و اطلاعات و دانششناسی بیرجند
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
3
عضوهیئت تحریریه فصلنامه ومشاور سازمان
AUTHOR
- فوکو، میشل (1378). مراقبت و تنبیه. ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهان دیده. تهران: نشر نی.
1
- Agrawal, N. , Menon, G. , & Aaker, J. L. (2007). Getting emotional about health. Journal of Marketing Research (JMR), 44 (1), 100-113.
2
- Arsenault, A. , & Castells, M. (2006). Conquering the minds, conquering Iraq: The social production of misinformation in the United States - a case study. Information, Communication & Society, 9 (3), 284-307.
3
- Asheim, L. (1953). Not censorship but selection. Wilson Library Bulletin, 28, 63- 67.
4
- Asheim, L. (1983). Selection and censorship: A reappraisal. Wilson Library Bulletin, 58, 180-184.
5
- Beedie, C. J. , Terry, P. C. , & Lane, A. M. (2005). Distinctions between emotion and mood. Cognition & Emotion, 19 (6), 847-878.
6
- Black, D. V. , & Fung, M. C. (1983). Information systems and services in China and Japan. Annual Review of Information Science and Technology (ARIST), 18, 307-354.
7
- Broderick, P. C. (2005). Mindfulness and coping with dysphoric mood: Contrasts with rumination and distraction. Cognitive Therapy & Research, 29 (5), 501-510.
8
- Brooks, M. E. , Highhouse, S. , Russell, S. S. , & Mohr, D. C. (2003). Familiarity, ambivalence, and firm reputation: Is corporate fame a double-edged sword? Journal of Applied Psychology, 88 (5), 904-914.
9
- Brown, P. , & Levinson, S. (1978). Universals in language use: Politeness phenomena. In E. N. Goody (Ed. ), Questions and politeness: Strategies in social interaction (pp. 56-290). Cambridge, England: Cambridge University Press.
10
- Brunel, O. , & Pichon, P. -E. (2004). Food-related risk-reduction strategies: Purchasing and consumption processes. Journal of Consumer Behaviour, 3 (4), 360-374.
11
- Case, D. O. (2002). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior. New York: Academic Press.
12
- Case, D. O. , Andrews, J. E. , & Johnson, J. D. (2005). Avoiding versus seeking: The relationship of information seeking to avoidance, blunting, coping, dissonance, and related concepts. Journal of the Medical Library Association, 93 (3), 353-362.
13
- Cho, C. -H. , & Cheon, H. J. (2004). Why do people avoid advertising on the Internet? Journal of Advertising, 33 (4), 89-97.
14
- Chute, R. D. , & Wiener, E. L. (1996). Cockpit-cabin communication: II. Shall we tell the pilots? International Journal of Aviation Psychology, 6 (3), 211-231.
15
- Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.
16
- Dervin, B. (1973). Information needs of urban residents: A conceptual context. In E. S. Warner, A. D. Murray & V. E. Palmour (Eds. ), Information needs of urban residents (pp. 8-42). Washington, DC: U. S. Dept. of Health, Education, and Welfare, Office of Education, Bureau of Libraries and Learning Resources.
17
- Deveney, C. M. , & Deldin, P. J. (2004). Memory of faces: A slow wave ERP study of major depression. Emotion, 4 (3), 295-304.
18
- Dore, M. M. (1994). Feminist pedagogy and the teaching of social work practice. Journal of Social Work Education, 30 (1), 97-106.
19
- Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press.
20
- Fisher, K. E. , Erdelez, S. , & Mckechnie, L. E. F. (2005). Theories of information behavior. Medford, NJ: Information Today.
21
- Fry, R. B. , & Prentice-Dunn, S. (2005). Effects of coping information and value affirmation on responses to a perceived health threat. Health Communication, 17 (2), 133-147.
22
- Gathercoal, P. (1999). Endorphins and media messages: Addicting students to mediated violence and emotion: American Educational Research Association.
23
- Giacalone, A. , Blandino, M. , Talamini, R. , Bortolus, R. , Spazzapan, S. , Valentini, M. , & Tirelli, U. (2007). What elderly cancer patients want to know? Differences among elderly and young patients. Psycho-Oncology, 16 (4), 365-370.
24
- Godlee, F. , Pakenham-Walsh, N. , Ncayiyana, D. , Cohen, B. , & Packer, A. (2004). Can we achieve health information for all by 2015? Lancet, 364 (9430), 295-300.
25
- Goldsmith, D. J. (1999). Content-based resources for giving face sensitive advice in troubles talk episodes. Research on Language & Social Interaction, 32 (4), 303.
26
- Hoey, M. (2005). Lexical priming: A new theory of words and language. London: Routledge.
27
- Hofmann, S. G. , Moscovitch, D. A. , Litz, B. T. , Kim, H. -J. , Davis, L. L. , & Pizzagalli, D. A. (2005). The worried mind: Autonomic and prefrontal activation during worrying. Emotion, 5 (4), 464-475.
28
- Hofstadter, R. (1963). Anti-intellectualism in American life (1st ed. ). New York: Knopf.
29
- Houston, R. D. (2009), “A model of compelled nonuse of information”, unpublished PhD dissertation, The University of Texas at Austin, Austin, TX.
30
- Ikpeze, C. H. , & Boyd, F. B. (2007). Web-based inquiry learning: Facilitating thoughtful literacy with webquests. Reading Teacher, 60 (7), 644-654.
31
- Jacobson, D. (2001). Presence revisited: Imagination, competence, and activity in text-based virtual worlds. CyberPsychology & Behavior, 4 (6), 653-673.
32
- Janis, I. L. , & Feshback, S. (1953). Effects of fear-arousing communications. Journal of Abnormal and Social Psychology, 48, 78-92.
33
- Johnston, C. M. (1993). Addicted to violence: Has the American dream become a nightmare? Media & Values (62).
34
- Keller, P. A. , Lipkus, I. M. , & Rimer, B. K. (2003). Affect, framing, and persuasion. Journal of Marketing Research (JMR), 40 (1), 54-64.
35
- Kreling, B. , Figueiredo, M. I. , Sheppard, V. L. , & Mandelblatt, J. S. (2006). A qualitative study of factors affecting chemotherapy use in older women with breast cancer: Barriers, promoters, and implications for intervention. Psycho-Oncology, 15 (12), 1065-1076.
36
- Lewis, M. (2001). Self-conscious emotions. In B. B. Strickland (Ed. ), The Gale encyclopedia of psychology, second edition (pp. 567-570). Detroit, MI: Gale.
37
- McKnight, M. (2006). The information seeking of on-duty critical care nurses: Evidence from participant observation and in-context interviews. Journal of the Medical Library Association, 94 (2), 145-151.
38
- Menou, M. (1983). Cultural barriers to the international transfer of information. Information Processing and Management, 19 (3), 121-129.
39
- Meyer, L. M. (2000). Barriers to meaningful instruction for English learners. Theory Into Practice, 39 (4), 228.
40
- Mikulincer, M. , Florian, V. , & Hirschberger, G. (2003). The existential function of close relationships: Introducing death into the science of love. Personality & Social Psychology Review, 7 (1), 20-40.
41
- Miller, S. M. (1979a). Controllability and human stress: Method evidence and theory. Behaviour Research and Therapy, 17 (4), 287-304.
42
- Miller, S. M. (1979b). Coping with impending stress: Psychophysiological and cognitive correlates of choice. Psychophysiology, 16, 572-581.
43
- Miller, S. M. (1987). Monitoring and blunting: Validation of a questionnaire to assess styles of information seeking under threat. Journal of Personality and Social Psychology, 52 (2), 345-353.
44
- Miller, S. M. , Rodoletz, M. , Schroeder, C. M. , Mangan, C. E. , & Sedlacek, T. V. (1996). Applications of the monitoring process model to coping with severe long-term medical threats. Health Psychology, 15 (3) , 216-225.
45
- Mills, J. (1965). Avoidance of dissonant information. Journal of Personality and Social Psychology, 2 (4), 589-593.
46
- Moradi, B. , Van Den Berg, J. J. , & Epting, F. R. (2006). Intrapersonal and interpersonal manifestations of antilesbian and gay prejudice: An application of personal construct theory. Journal of Counseling Psychology, 53 (1), 57-66.
47
- Morgan, S. E. , & Miller, J. K. (2002). Communicating about gifts of life: The effect of knowledge attitudes, and altruism on behavior and behavioral intentions regarding organ donation. Journal of Applied Communication Research, 30 (2), 163.
48
- Muha, C. , & Smith, K. S. (1998). The use and selection of sources in information seeking: The cancer information service. . . Journal of Health Communication, 3, 109.
49
- Nickerson, R. S. (1998). Confirmation bias: A ubiquitous phenomenon in many guises. Review of General Psychology, 2 (2), 175-220.
50
- Olson, K. M. (1995). The role of dissociation in redeeming knowledge claims: Nineteenth-century Shakers' epistemological resistance to decline. Philosophy & Rhetoric, 28 (1), 45-68.
51
- Pettigrew, K. E. , Fidel, R. , & Bruce, H. (2001). Conceptual frameworks in information behavior. Annual Review of Information Science and Technology (ARIST), 35, 43-78.
52
- Radeborg, K. , Briem, V. , & Hedman, L. R. (1999). The effect of concurrent task difficulty on working memory during simulated driving. Ergonomics, 42 (5), 767-777.
53
- Reed, J. H. , & Schallert, D. L. (1993). The nature of involvement in academic discourse tasks. Journal of Educational Psychology, 85 (2), 253-266.
54
- Reiner, M. , Slotta, J. D. , Chi, M. T. H. , & Resnick, L. B. (2000). Naive physics reasoning: A commitment to substance-based conceptions. Cognition & Instruction, 18 (1), 1-34.
55
- Riskind, J. H. , Williams, N. L. , & Joiner Jr. , T. E. (2006). The looming cognitive style: A cognitive vulnerability for anxiety disorders. Journal of Social & Clinical Psychology, 25 (7), 779-801.
56
- Scott, M. J. , & Stradling, S. G. (1997). Client compliance with exposure treatments for posttraumatic stress disorder. Journal of Traumatic Stress, 10 (3), 523-526.
57
- Shehryar, O. , & Hunt, D. M. (2005). A terror management perspective on the persuasiveness of fear appeals. Journal of Consumer Psychology, 15 (4), 275-287.
58
- Sherman, D. A. K. , Nelson, L. D. , & Steele, C. M. (2000). Do messages about health risks threaten the self? Increasing the acceptance of threatening health messages via self-affirmation. Personality and Social Psychology Bulletin, 26 (9), 1046-1058.
59
- Simon-Arndt, C. M. , Hurtado, S. L. , & Patriarca-Troyk, L. A. (2006). Acceptance of Web-based personalized feedback: User ratings of an alcohol misuse prevention program targeting U. S. Marines. Health Communication, 20 (1), 13-22.
60
- Soliah, L. , Walter, J. , & Antosh, D. (2006). Quantifying the impact of food preparation skills among college women. College Student Journal, 40 (4), 729-739.
61
- Sprinkle, R. , Hunt, S. , Simonds, C. , & Comadena, M. (2006). Fear in the classroom: An examination of teachers' use of fear appeals and students' learning outcomes. Communication Education, 55 (4), 389-402.
62
- Swanson, D. R. (1986). Undiscovered public knowledge. Library Quarterly, 56 (2), 103-118.
63
- Swanson, D. R. (1987). Two medical literatures that are logically but not bibliographically connected. Journal of the American Society for Information Science, 38 (4), 228-233.
64
- Tsang, J. -A. (2002). Moral rationalization and the integration of situational factors and psychological processes in immoral behavior. Review of General Psychology, 6 (1), 25-50.
65
- Tyree, R. B. , & Fiore, T. A. (1994). Instructional materials for diverse learners. Remedial & Special Education, 15 (6), 363.
66
- Volk, R. M. (2007). Expert searching in consumer health: An important role for librarians in the age of the Internet and the Web. Journal of the Medical Library Association, 95 (2), 203-207.
67
- Weiner, B. (1974). Achievement motivation and attribution theory. Morristown, NJ: General Learning Press.
68
- Weinstein, N. D. (1980). Unrealistic optimism about future life events. Journal of Personality and Social Psychology, 39 (5), 806-820.
69
- Weisgerber, C. (2004). Turning to the Internet for help on sensitive medical problems. Information, Communication & Society, 7 (4), 554-574.
70
- Wells, A. (2005). The metacognitive model of GAD: Assessment of meta-worry and relationship with DSM-IV generalized anxiety disorder. Cognitive Therapy & Research, 29 (1), 107-121.
71
- Williams, J. M. G. , Barnhofer, T. , Crane, C. , Herman, D. , Raes, F. , Watkins, E. , & Dalgleish, T. (2007). Autobiographical memory specificity and emotional disorder. Psychological Bulletin, 133 (1), 122-148.
72
- Wilson, T. D. (1997). Information behaviour: An interdisciplinary perspective. Information Processing & Management, 33 (4), 551-572.
73
- Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. Informing Science, 3 (2), 49- 5.
74
- Winn, P. (2001). Dictionary of biological psychology. London: Routledge.
75
- Wurman, R. S. (1989). Information anxiety. New York: Doubleday.
76
- Wurman, R. S. (2001). Information anxiety two. Indianapolis, IN: Que.
77
- Wyllys, R. E. (1981). Empirical and theoretical bases of Zipf's law. Library Trends, 30 (1), 53-64.
78
- Zipf, G. K. (1949). Human behavior and the principle of least effort: An introduction to human ecology. Cambridge, MA: Addison-Wesley.
79
- Zulu, C. (2003). A pilot study of supplemental instruction for at-risk students at an historically black university (HBU) in South Africa. AILA Review, 16 (1), 52-61.
80
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش تعدیل گرایانه بوم شناسی خریداران کتاب در رابطه میان عناصر آمیخته بازاریابی کتابهای داستانی با خرید کتاب
هدف/ زمینه: امروزه وجود سیستمی ناکارآمد در تعیین نوع کتابهای چاپی، توزیع، قیمتگذاری، ترویج و شاید مهمتر از همه نبود فروشندگانی متخصص و توانمند در این حوزه، فرایند فروش کتابهای داستانی را با چالشهای بیشماری روبرو نموده است. این مسئله به دلیل ضعف اطلاعاتی بسیاری از ناشران کتابهای داستانی (از مجموعه کتابهای غیردرسی) نسبت به آمیخته اینگونه محصولات، شدت بیشتری نیز به خود گرفته است. با توجه به این شکاف، تحقیقاتی، در تحقیق حاضر اثر عناصر آمیخته بازاریابی بر خرید کتابهای داستانی بررسی شده است. روش: برای انجام این تحقیق با رویکردی پیمایشی، نمونهای متشکل از 420 نفر از میان خریداران کتاب داستانی در کتابفروشیهای شهر شیراز و از طریق روش نمونهگیری تصادفی از نوع منطقهای افراد نمونه، انتخاب شدهاند. در روایی از روش محتوایی - ظاهری و در پایایی از روش کرونباخ (82%) و دو نیم کردن (79 %) استفاده گردید تا روایی و پایایی پرسشنامه مورد آزمون قرارگرفته و تأیید شود. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که عنصر «افراد» بیشترین تأثیر را در خرید کتابهای داستانی دارد و آخرین رتبه مربوط به «ترویج» است. از سوی دیگر، بومشناسی مشتری توانسته است برخی از اثرات عناصر آمیخته بر خرید کتابهای داستانی (بویژه در رابطه میان عناصری همچون محصول، توزیع، ترفیع و فروشنده کتاب را با خرید کتاب) تعدیل نماید.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42638_d6fd7ce35f0830a46cee8e2658ea03b3.pdf
2013-03-21
41
70
کتاب غیردرسی
کتاب داستانی
آمیخته بازاریابی کتاب داستانی
بومشناسی خریداران کتاب
فریبرز
رحیم نیا
frahimnia@gmail.com
1
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
سیدمسلم
علوم
2
کارشناس ارشدبازاریابی پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی بشراپروژه
AUTHOR
مهدی
نجفی سیاهرودی
pooyannajafi@gmail.com
3
کارشناسی ارشد بازاریابی پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی بشراپروژه
AUTHOR
- ابراهیمی، روستا، عبدالحمید ونوسو احمد داور (1389). مدیریت بازاریابی، نشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران.
1
- آذرنگ، عبدالحسین (1385)، گامهای اصلی در نشر کتاب، تهران، نشر ققنوس.
2
- آرمسترانگ، کاتلر و فیلیپ گری، (1390). اصولبازاریابی، مترجم: بهمن فروزنده، تهران، نشر آموخته.
3
- جعفری، عبدالرحیم (1382). تاریخ شفاهی نشر ایران، زیر نظر عبدالحسین آذرنگ و علی دهباشی، تهران، نشر ققنوس.
4
- علوی، سید مسلم (1388). جزوه آموزشی دوره بازاریابی پیشرفته، پارک علم و فناوری استان فارس، شیراز.
5
- کاتلر، فیلیپ (1390). مدیریت بازاریابی، مترجم: بهمن فروزنده، تهران، نشر آموخته.
6
- لاولاک، رایت و لارن کریستوفر (1390). اصول و مدیریت بازاریابی خدمات، مترجم: بهمن فروزنده، تهران، نشر آموخته.
7
- محمدیان، پورغفاری و محمود آزاد (1387). اولویتبندی درجه تأثیر هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی بر رفتار خریداران کتاب، تهران، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت بازاریابی.
8
- مکتبی فرد، لیلا (1387). مروری بر بازاریابی کتاب در ایران و جهان با تأکید بر بازاریابی کتاب کودک، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسان، مجله 41، شماره 1، جلد 1، صفحات 185- 214.
9
- موسویزاده، زهرا (1382) برنامهریزی و بازاریابی کتاب، دومین گردهمایی نقش اطلاعرسانی در توسعه فرهنگی: کتاب و فناوری اطلاعات. تهران: خانه کتاب. ص 327 – 338.
10
- Bennett, A. R. (1997). The five Vs – a buyer’s perspective of the marketing mix. Marketing and Intelligence Planning, 15(3): 151-156.
11
- Booms, B.H., and Bitner, M. J. (1981). Marketing Strategies and organisation structures for service firms, in Donnely J.H. and George W.R. (eds) Marketing of Services, American Marketing Association. Chicago. IL pp. 47-51.
12
- Borden, N. H. (1964). The Concept of the Marketing Mix, Journal of Advertising Research, 4: 2-7.
13
- Bradley, N. (1989). The Green Marketing Mix. Industrial Marketing Research Association News. pp. 8-9.
14
- Chen, W. P. (2004). The Study of Chain-Bookstores in Marketing Mix-An Exploratory Study of Eslite and Kingstone Bookstores, a Thesis submitted for fulfilling a master degree, available at: http: //etd.lib.nsysu.edu.tw/ETD-db/ETD-search/view_etd?URN=etd-0615104-142326.
15
- Cheskin, L. (1957). How to Predict What People Will Buy. Liveright Publishing Corp, New York.
16
- Constantinides, E. (2002). The 4S Web-Marketing Mix model. Electronic Commerce Research and Applications, 1: 57-76.
17
- Culliton, J. W. (1948), the Management of Marketing Costs, Graduate School of Business Administration, Boston, Mass: Harvard University. Educational Inc. Upper Sahhle River, New Jersey.
18
- Gruca, T. S., Sudharshan, D., and Kumar, K. R. (2001). Marketing mix response to entry in segmented markets. International Journal of Research in Marketing, 18 (1-2), 53-66.
19
- Kalyanam, K., and McIntyre, S. (2002). The E-Marketing Mix, Department of Marketing Leavey school of Business.
20
- Kotler, PH and Keller, K. (2011). Marketing Management (13th Edition), Prentice Hall.
21
- McCarthy, E. J. (1960). Basic Marketing: A Managerial Approach. Homewood IL: Irwin.
22
- Mcnaught, S. and Bowen, J. (1994). Bookselling in South Africa, comments from a bookseller perspective, innovation, 8: 16-23.
23
- Mindak, W.A., and Fine. S. (1981) A fifth ‘P’: public relations, in Donnely J.H. and George W.R. (eds) Marketing of Services, American Marketing Association. Chicago. IL: 71-73.
24
- Nickels, W.G., and Jolson M.A. (1976). Packaging – the fifth P in the marketing mix. Advanced Management Journal, pp.13-21.
25
- Rafiq, M., and Ahmed, P. K. (1995). Using the 7Ps as a generic marketing mix: an exploratory survey of UK and European marketing academics. Marketing Intelligence & Planning, 13(9): 4-15.
26
- Robins, F. (1991). Four Ps or Four Cs or Four Ps and Four Cs. MEG, Conference Proceedings.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه کارایی نسبی کتابخانه های نهادی و مشارکتی کشور
هدف: در برنامۀ میان مدت بهبود و توسعۀ نهاد کتابخانههای عمومی، از ارتقای سطح مشارکتهای مردمی یاد میشود. در این تحقیق، به بررسی این رویکرد و معیار قرار دادن دو ساختار اصلی کتابخانهای موجود کشور، یعنی کتابخانهها نهادی و مشارکتی، پرداخته شدهاست. روششناسی: روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی - تحلیلی بوده و 6 شاخص ورودی و 3 شاخص خروجی از مستندات و آمارهای کتابخانهای استخراج شده است. جامعۀ آماری، تمامی استانهای کشور در سال 1389 و 1390 بوده است. از مدل ریاضی تحلیل پوششی دادهها برای محاسبۀ کارایی استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان از جایگاه ثابت سیستان و بلوچستان و همدان در صدر کارایی کتابخانههای مشارکتی و یزد، آذربایجان غربی و فارس در انتهای کتابخانههای نهادی دارد. خراسان جنوبی، سیستان، ایلام و سمنان در مجموع مشارکتی و نهادی رتبههای مناسبی را به خود اختصاص داده و در مجموع کارایی خوبی داشتهاند. تغییرات نشانگر نبود ساماندهی مشخص در بین کتابخانههای مشارکتی نسبت به نهادیهاست که مهمترین علت آن را میتوان در عمر کوتاهی که این کتابخانهها تا کنون داشتهاند، جستجو کرد. نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت، کتابخانههای مشارکتی هنوز به مرحله ثبات ساختاری و سازماندهی نرسیدهاند ولی کارایی بالاتری نسبت به نهادیها دارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42639_0c9d67ec73746444ada6b0b19a472661.pdf
2013-03-21
71
87
کارایی
کتابخانههای نهادی و مشارکتی
تحلیل پوششی دادهها
سارا
شمس اللهی
sarah.shamsollahi@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمدرضا
اسمعیلی گیوی
r_givi@sbu.ac.ir
2
دکترای مدیریت سیستم دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
اسماعیل
شاه طهماسبی
esmaeil.shahtahmasbi@gmail.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
- امامیمیبدی،علی(1384) «اصولاندازهگیری کارائیوبهرهوری»،مؤسسه مطالعاتوپژوهشهای بازرگانی،چاپدوم.
1
- پورکاظمی، محمدحسین و جوادرضایی (1382).ارزیابی کارایینواحیسیزدهگانهراهآهنجمهوریاسلامی بهروشتحلیلپوششی دادهها،مجلهتحقیقاتاقتصادی، پائیزوزمستان.
2
- پورکاظمیمحمدحسین و سیّد حسین غضنفری (1384).کارایی کارخانجاتصنعتقندکشوربهروشتحلیلپوششیدادهها،فصلنامه پژوهشهای اقتصادیایران،شماره 22.
3
- کتابی، سعیده؛ سیّد محمدرضا میراحمدی و آسیه کریمپور آذر (1390). ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استانها توسط تکنیک تحلیل پوششی دادهها. فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی(پیام کتابخانه سابق)، شماره 64.
4
- میر غفوری، سید حبیبالله و میثم شفیعی رودپشتی (1386). رتبهبندی کتابخانههای دانشگاهیبراساس سطحعملکردبا استفادهازتکنیکهای تحلیلپوششیدادهها وبردا؛ (مورد: کتابخانههایدانشگاه یزد). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. شماره 39. صص 35-56.
5
- Reichman, Gerhard n; Sommersguter-Reichmann,Margit (2006). University library benchmarking: An internationalcomparison using DEA. Production Economics journal, No.100. pp131–147.
6
- Shim, Wonsik (2003). Applying DEA technique to library evaluation in academic research libraries. Library Trends journal; Vol 51, No3, pp 312-332.
7
- Du, Chun-Sheng(2010). Performance Evaluation for DEA-based Virtual Library of Information Resources. Journal of Jilin Architectural and Civil Engineering Institute, Vol. 27, no. 4, pp. 66-69.
8
- Noh, Younghee (2011). Evaluation of the resource utilization efficiency of university libraries using DEA techniques and a proposal of alternative evaluation variables. Library Hi Tech journal. Vol 29. No 4. pp 697-724.
9
- Jian-xia, LI (2008). Measurement and Evaluation on the DEA of public Library Efficiency in Provincial Level. Library Tribune journal, No. 4.
10
- Stancheva, Nevena; Angelova, Vyara (2004). Measuring the Efficiency of University Libraries Using Data Envelopment Analysis. 10th Conference on Professional Information Resources, Prague.
11
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل وضعیت پیشینه های کتابشناختی فارسی موجود در کتابشناسی ملی ایران به منظور بررسی به کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع(آر.دی.ای.)
هدف: به کارگیری آر.دی.ای. با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید، ضرورتی انکارناپذیر است. این امر در صورتی به درستی محقق خواهد شد که پیشینههای کتابشناختی کم اشکال و بستر مناسبی از نظر فنی فراهم باشد. پیشینههای کتابشناختی فارسی که سالها با استفاده از قواعد انگلوامریکن فهرستنویسی شدهاند، اکنون برای رویارویی با آر.دی.ای. نیازمند بررسی هستند تا با استفاده از این شناخت، برنامهریزی هدفمند صورت پذیرد. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی وضعیت پیشینههای کتابشناختی موجود در کتابشناسی ملی ایران، بهمنظور بررسی بهکارگیری قواعد توصیف و دسترسی (آر.دی.ای.) است. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی است که بهصورت تطبیقی انجام شده است. بهمنظور ارزیابی وضعیت کنونی پیشینههای کتابشناختی موجود در کتابشناسی ملی ایران در قالب نرمافزار رسا و سنجش میزان تطبیق آنها با آر.دی.ای، از سیاههوارسی استفاده شده است. بهاین منظور، در این پژوهش 1794 فیلد در قالب 111 پیشینه کتابشناختی فارسی در موضوع تاریخ ایران که در دو سال 1386 و 1390 فهرستنویسی شدهاند، بررسی شد. یافتهها: نتایج این پژوهش، انطباق بیش از 88% از دادههای مندرج در فیلدهای پیشینههای کتابشناختی مورد بررسی با آر.دی.ای. را نشان داد. همچنین، بیشترین اِشکالهای شناسایی شده برای این پیشینهها به اِشکال انطباق نداشتن با آر.دی.ای. با 07/47% در پیشینهها و 20/11% از فیلدها و پس از آن به ترتیب اِشکال عدم ورود اطلاعات با 38/31% در پیشینهها و 46/7% از فیلدها، درج نشدن اطلاعات در فیلدهای درست با 41/12% در پیشینهها و 95/2% از فیلدها، اِشکال فهرستنویسی با 15/5% در پیشینهها و 22/1% از فیلدها و اِشکال تایپی و املایی با 98/3% در پیشینهها و 94/0% از فیلدها مربوط میشود. مقایسه میان اِشکالهای شناسایی شده نشان داد فراوانی تمامی اِشکالها بهجز تفاوت با آر.دی.ای. در سال 1386 بیشتر از سال 1390 است. از دستاوردهای این پژوهش، جدول تطبیقی مارک ایران- آر.دی.ای. است که برای کنترل پیشینههای کتابشناختی از آن استفاده شد. با استفاده از نتایج این پژوهش، زمینه مناسب برای برنامهریزی به منظور به کارگیری آر.دی.ای. فراهم میشود. انجام چنین پژوهشهایی از سوی کمیته راهبردی آر.دی.ای. توصیه شده و نتایج حاصل از آن برای همکاریهای بینالمللی در این زمینه سودمند خواهد بود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42640_7f2148b6e739767f6f580eb71c5629e2.pdf
2013-03-21
89
121
قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)
قواعد فهرستنویسی
کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
مارک ایران
یونی مارک
قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن
پیشینههای کتابشناختی
فاطمه
پازوکی
pazooki.f@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
شعله
ارسطوپور
arastoopoor@gmail.com
3
استادیار دانشگاه
AUTHOR
- ارسطوپور، شعله (1389 الف). انطباق فهرستهای رایانهای بر مدل ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (FRBR): دو رویکرد عملیاتی. در مجموعه مقالات همایش رویکردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات. انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، (تهران، 16-17 اسفند 1386). تهران، کتابدار.
1
- ـــــــــــــــ (1389 ب). بررسی میزان انطباق ساختار مارک ایران برالگوی ملزومات کارکرد یپیشینههای کتابشناختی (FRBR) و نگاه کاربران فهرستهای رایانهای به موجودیتهای مطرح در این الگو. مشهد: دانشگاه فردوسی، پایاننامه دکتری کتابداری و اطلاعرسانی.
2
- انجمن کتابداران آمریکا (1371). قواعد فهرستنویسی انگلو امریکن، ویرایش دوم. ترجمه رحمتالله فتاحی، مشهد: آستان قدس رضوی.
3
- بشردوست، اعظم (1390). مطالعة میزان انطباق فهرستنویسی و ردهبندی آثار وابسته به یک اثر در فهرست پیوسته کتابشناسی ملی ایران، با قواعد و دستورالعملهای معیار، مشهد: دانشگاه پیام نور، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی.
4
- پازوکی، فاطمه (1391). امکانسنجی به کارگیری آر.دی.ای. در کتابخانه و مرکز اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران. مشهد: دانشگاه پیام نور، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی.
5
- حاجیزینالعابدینی، محسن (1389). امکانسنجی بهکارگیری الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (اف.آر.بی.آر.) ایفلا در پیشینههای کتابشناختی فارسی، اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز، پایاننامه دکتری رشته کتابداری و اطلاعرسانی.
6
- حاجیزینالعابدینی، محسن؛ فاطمه پازوکی و سیروس داودزاده سالستانی (1390). نرمافزارهای کتابخانهای در ایران، تهران: کتابدار.
7
- درخوش، ملیحه (1389). بررسی سازگاری آر.دی.ای. با طرح فرادادهای توصیف شیء (مودس) و ارائه الگوی پیشنهادی برای پیشینههای فارسی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی.
8
- دیانی، محمدحسین (1369). روشهای تحقیق در کتابداری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
9
- شعبانزاد، مریم و ملیحه درخوش (1390). آر.دی.ای: نگاهی تازه به آینده فهرستنویسی، در کتاب ماه (کلیات) شماره 7، صص 827- 826 .
10
- صدیق بهزادی، ماندانا (1375). دستنامه قواعد فهرستنویسی. [ویرایش ۲]، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
11
- طاهری، مهدی (1389). بررسی تحلیلی کارکردپذیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) برای توصیف و سازماندهی مواد آرشیوی، در گنجینه اسناد، شماره20 : 80-94.
12
- طاهری، مهدی و فاطمه نوشینفرد (1390). بررسی تحلیلی کاربردپذیری استاندارد آر. دی.ای در محیط اطلاعاتی جدید: ضرورت بازتعریف روابط و کارکردهای جدید، در پژوهشنامه. مرحله 1، شماره2. پیوسته. قابل دسترس در: http: //jm.um.ac.ir/index.php/riis/search/advancedResults (تاریخ بازدید: 30/6/1391)
13
- فتاحی، رحمتالله و شعله ارسطوپور (1386). تحلیل کارکردهای عناصر اطلاعاتی در پیشینة کتابشناختی: رویکردی نو به سازماندهی چند منظوره اطلاعات در فهرستهای رایانهای، در فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، ج10، شماره38. صص 38-49.
14
- فرد حسینی، مهسا (1390). تبیین روابط کتابشناختی حاکم بر پیشینههای فهرستنویسی مبتنی بر مارک ایران بااستفاده از الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (FRBR). تهران: دانشگاه آزاد تهرانشمال، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی.
15
- محمدی، مسعود (1390). بررسی و تحلیل روابط کتابشناختی کتابهای منتشره فارسی حوزه علوم پزشکی در فاصله سالهای 1385-1389 بر اساس الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی.
16
- مرادی، خدیجه (1389). بررسی عناصر توصیفی به کار رفته در پیشینههای کتابشناختی کتابخانههای دیجیتالی ایران بر اساس قواعد آر.دی.اِی. و ارائه الگوی پیشینهادی برای به کارگیری این قواعد، مشهد: دانشگاه پیام نور، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی.
17
- مرادی، خدیجه و محسن حاجی زینالعابدینی (1390). استاندارد توصیف و دسترسی به منابع (آر.دی.اِی.): مقدمهای بر فهرستنویسی در قرن ۲۱، در ارتباط علمی، دوره 19، شماره1، قابل دسترس در:
18
http://ejournal.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-804-1&slc_lang=fa&sid=1&sw=%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C
19
- (تاریخ بازدید: 1391/4/4)
20
- نیکنیا، معصومه (1389). تطبیق عناصر دادهای مارک ایران با وظایف کاربری الگوی مفهومی اف. آر. بی. آر. بر مبنای توانمندیهای کاربران، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی.
21
- Akbaridaryan, Saideh; Sayyed Mahdi Taheri, Sedigheh Shakeri. (2012) “The functionality of bibliographic records of IRANMARC based on Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) for monographs” New future and bibliographic data formats congress: 78th IFLA Unimarc core activity. [Online] Available at:
22
http: //conference.ifla.org/sites/default/files/files/papers/wlic2012/92-akbaridaryan-en.pdf (viewed: 15/7/2012)
23
- Caesar, Ingo; Eichel, Dierk. Challenges for the Implementation of Resource Description and Access (RDA): Case Study Germany.
24
- Dunsire, Gordon. (2007). "RDA and library systems". BID journal, number9. [Online] Available at: http: //www.ub.edu/bid/19dunsir.htm. (viewed: 30/6/2012)
25
- Gadelrab, mariam (2010). RDA in Art Collections Survey. [Online] Available at: http: //www.mail-archive.com/rda-l@listserv.lac-bac.gc.ca/msg03377.html
26
- Needleman, Mark (2008). "The Resource Description and Access Standard". Serials Review,Volume 34, Issue 3, September 2008, Pages 233-234
27
- Report and Recommendations of the U.S. RDA Test Coordinating Committee, revised for public release (2011). [Online] Available at: http: //www.loc.gov/bibliographic-future/rda/source/rdatesting-finalreport-20june2011.pdf(viewed: 30/6/2012)
28
- Tillett, Barbara. (2004). "What is FRBR? A Conceptual Model for the Bibliographic Universe". Library of Congress, Cataloging Distribution Service. [Online]. Available at: http: //www.loc.gov/cds/FRBR.html. (viewed: 4/7/2012)
29
- Tillett, Barbara. (2010). "VI Encuentro internacional de catalogadores. Costa Rica
30
- Date: October 27, 2010. [Online]. Available at: http: //www.rda-jsc.org/docs/RDA-PPT-Peru-CR-2010.ppt. (viewed: 4/7/2012)
31
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی مورد مطالعه: کتابخانه های دانشگاه تبریز
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه تبریز از پنج بُعد سازمان و مدیریت، استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، آماده بودن اطلاعات؛ آماده بودن کارکنان و منابع انسانی، و آمادگی ارتباط با محیط و دیگر سازمانهاست. روششناسی پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی - توصیفی است. همچنین، برای سنجش آمادگی الکترونیکی جامعۀ مورد مطالعه، از مدل مرجع IUP استفاده شد. استفاده از این مدل پس از اعمال نظر پانل دلفی و مناسب سازی آن صورت گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده نشان میدهد در میان 16 کتابخانه (شامل 15 کتابخانه دانشکدهای و یک کتابخانه مرکزی)، کتابخانۀ مرکزی در سه بُعد سازمان و مدیریت (31/4)، اطلاعات (52/3)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (15/4)، و با میانگین کلی 54/3 نسبت به دیگر کتابخانهها از وضعیت مطلوبتری برخوردار است. همچنین کتابخانه دانشکده علوم طبیعی در دو بُعد کارکنان (26/3)، محیط (ارتباط با دیگر سازمانها) (17/3)، و با میانگین 19/3 در رتبۀ دوم قرار دارد. همچنین، آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه تبریز با امتیاز 44/2 از حداکثر 5 امتیاز ممکن در سطح مطلوبی نیست. بیشترین ضعف در بُعد محیط و ارتباط با دیگر سازمانها (31/2) است، و بعد فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (73/2)، نسبت به دیگر ابعاد در وضعیت بهتری قرار دارد. همچنین این کتابخانهها در بُعد سازمان و مدیریت، امتیاز 42/2؛ آماده بودن اطلاعات، امتیاز 4/2؛ و آماده بودن کارکنان و منابع انسانی، امتیاز 33/2 را کسب نمودهاند که نشان از آمادگی نداشتن این کتابخانههاست.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42641_50ff2ca468314d1d6e50b9ac477a5e52.pdf
2013-03-21
123
150
آمادگی الکترونیکی
فناوری اطلاعات
کتابخانههای دانشگاهی
دانشگاه تبریز
یعقوب
نوروزی
ynorouzi@aeoi.org.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
AUTHOR
اسماعیل
جعفرپور
is.jafarpour@gmail.com
2
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی کارشناس کتابخانه ی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز
AUTHOR
- انارینژاد، عباس؛ پرویز ساکتی و سید علیاکبر صفوی (1388). طراحی چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامههای یادگیری الکترونیکی در مؤسسات آموزش عالی.نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 4 (3): 191-201.
1
- حسنزاده، اکتای (1385). آشنایی با شاخص فرصت دیجیتال، پیک دیتا، (9)11.
2
- حسنزاده، محمد (1385). اطلاعرسانی و توسعه از نگاهی دیگر. فصلنامه کتابداری و
3
اطلاعرسانی، 9 (1).
4
- حنفیزاده، پیام؛ محسن خدابخشی و محمدرضا حنفیزاده (1386). استخراج شاخصهای اصلی اندازهگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات: ایجاد یک مجموعه یکپارچه غنی از شاخصهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5، 1-34.
5
- حنفیزاده، پیام؛ محمدرضا حنفیزاده و سیدهریحانه هداییپور (1387). طراحی مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 14 (2): 103-137.
6
- حنفیزاده، پیام؛ محمدرضا حنفیزاده و محسن خدابخشی (1387). طراحی متدولوژی تدوین مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی ایران، شریف. 45: 97-110.
7
- سرفرازی، مهرزاد (1388). سنجش ارزیابی آمادگی الکترونیکی مفهومی نو در استقرار شهرالکترونیک و شهرداری الکترونیک. فصلنامه فناوری اطلاعات، شماره 49، ص. 49-62.
8
- شیروانی، حمیدرضا و زهرا بانشی (1386). ارزیابی آمادگی الکترونیکی شهرداری شهر جدید بهارستان در راستای تحقق شهرداری الکترونیکی، دومین کنفرانس بینالمللی شهرداری الکترونیکی. تهران: وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
9
- فتحیان، محمد (1387). شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی الکترونیکی شرکتهای کوچک و متوسط خدماتی. شریف 24 (43): 21-30.
10
- کرد، باقر (1388). بررسی رابطه آمادگی الکترونیکی در پذیرش فنّاوری توسط شرکتهای کوچک و متوسط. در دومین کنفرانس بینالمللی شهر الکترونیکی، 153-169. تهران: وزارت کشور: سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
11
- نوروزی، یعقوب و اسماعیل جعفرپور (1390). ارائه شاخصهای سنجش آمادگی الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی براساس مدلIUP . پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 27(2).
12
- Al-Solbi, A. and P.J. Mayhew (2005). Measuring E-Readiness Assessment in Saudi Organisations Preliminary Results From A Survey Study, in From e-government to m-government, I. Kushchu and M.H. Kuscu, Editors. 2005, Mobile Government Consortium International LLC: Brighton, UK. p. 467-475.
13
- Bridges,org. (2005). E-ready for what e-readiness in developing countries: current status and prospects toward the millennium development goals. Available at: http: //www.bridges.org (acceced 7 Dec. 2010).
14
- Center for International Development (CID) at Harvard University (2000). Readiness for the Networked World: A Guide for Developing Countries. Available at: http: //cyber.law.harvard.edu/readinessguide/guide.pdf (acceced 7 Dec. 2009).
15
- Commission of the European Communities (2002). An information society for all-an action. Plan presented at the Seville European Council, Lisbon from 21–22 June 2000 (pp.1–23).
16
- Computer Systems Policy Projects, CSPP. (2004). About CSPP. Available at: http: //www.cspp.org/aboutus.asp (accessed 14 Sep. 2011).
17
- Fathian, M., P. Akhavan, and M. Hoorali (2008). E-readiness assessment of non-profit ICT SMEs in a developing country: The case of Iran. Technovation 28(9): 278-590.
18
- Frye, Billy E. (1997). Universities in Transition: Implications for Libraries, in Gateways to Knowledge: The Role of Academic Libraries in Teaching, Learning, and Research (Dowler, Lawrence (Editor)), USA: MIT(Massachusetts Institute of Technology) Press, p. 3-16.
19
- Ghavamifar, A., Beig, L., & Montazer, G. (2008). The Comparison of different e-readiness assessment tools. Information and Communication Technologies: From Theory to Applications, ICTTA 7-11 April 2008. 3rd International Conference: (pp. 1-5).
20
- Haj Bakry, Saad. (2003). Toward the development of a standard e-readiness assessment policy. International Journal of Network Management., 13: 129–137.
21
- Kashorda, M. et al. (2007). E-readiness survey of higher education institutions in Kenya: a study funded by partnership for higher education in Africa. Nairobi: Palgrave Macmillan & Kenet. Available at: http: //eready.kenet.or.ke/staging/Ereadiness_survey _of_Kenyan_HigherEducation_June2007.pdf (acceced 7 Dec. 2010).
22
- Kirkman, G. S. P. K. Cornelius, J. D. Sachs, and K. Schwab (2002). The networked readiness index: measuring the preparedness of nations for the networked world. In The Global Information Technology Report. 2001-2002, G.S. Kirkman et al. (eds). New York; Oxford: Oxford University Press.
23
- Mutula, S. M., & Van Brakel, P. (2006). An evaluation of e-readiness assassment tools with respect to information access: Tward an integrated information rich tool. International Journal of Information Management, 26: 212-223.
24
- Rizk, N. (2004). E-readiness assessment of small and medium enterprises in Egypt: A micro study. Toopics in Middle Eastern and North African Economies, American University, Cairo, electronic journal , Volume 6, Available at: http: //www.luc.edu/publications/academic/. (acceced 7 Oct. 2011).
25
- United Nations Development Programme. (2002). Making technologies work for human development Human Development Report. Available at: http: //www.undp.org/hdr2001/completenew.pdf (accessed 28 Sep. 2010].
26
- Vaezi, S. K.; Bimar, H. & Sattary, I. (2009). Comparison of E-readiness assessment models, Scientific Research and Essay Vol. 4 (5), pp. 501-512.
27
- Wen, Shixing (2005). Implementing knowledge management in academic libraries: A pragmatic approach. In Proceedings of the 3rd China-US Library Conference, Shanghai Library, China, March 22 to 25. Beijing, China: Guo jia tu shu guan guo ji jia liu chu.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان هم پوشانی و امکان جایگزینی مجله های چاپی فارسی کتابخانه های دانشگاه شهید چمران با مجله های الکترونیکی فارسی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان همپوشانی و امکان جایگزینی مجلههای چاپی فارسی کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با مجلههای الکترونیکی فارسی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی به انجام رسیده است. برای گردآوری دادهها از روش مشاهده استفاده شده است. ابتدا مجلههای الکترونیک مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری با فهرست نشریات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1390 و پس از آن تعداد مجلههای چاپی موجود در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با فهرست مذکور مقایسه شد. جامعۀ پژوهش حاضر تمامی مجلههای علمی - پژوهشی موجود در کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای 1389-1382 و مجموعه مجلههای الکترونیکی علمی - پژوهشی دسترسپذیر مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری است. یافتهها: مقایسۀ مجلههای چاپی دانشگاه شهید چمران با مجلههای علمی- پژوهشی مصوب وزارت علوم نشان داد این دانشگاه تنها 28٪ از مجلههای مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به صورت چاپی مشترک است. مقایسۀ مجلههای الکترونیکی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری نشان داد که این مرکز 44٪ از مجلههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مشترک است. تعیین میزان همپوشانی عنوانی میان مجلههای مورد اشتراک میان دو مرکز مورد بررسی نشان داد همپوشانی عنوانی میان این دو مرکز 98/17٪ است. در نتیجه، میتوان بیان کرد که مجلههای الکترونیکی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری را میتوان به عنوان مکمل مجلههای دانشگاه شهید چمران مشترک شد. اصالت/ ارزش: تاکنون پژوهشی به صورت متمرکز نشریههای علمی - پژوهشی فارسی موجود در دانشگاه شهید چمران اهواز را بررسی نکرده و این پژوهش از این لحاظ منحصر به فرد است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42642_d71d6460e486ed1b2858a36d061964b1.pdf
2013-03-21
151
165
مجلههای چاپی
مجلههای الکترونیک
دانشگاه شهید چمران اهواز
مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
همپوشانی مجلهها
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
1
هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
مهناز
کمایی
kamaeim@yahoo.com
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و مسئول بخش نشریات کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
ابوالفضل
اسدنیا
abolfazlasadnia@yahoo.com
3
نهاد کتابخانه های عمومی کشور/کتابخانه مرحوم محمدی نژآد کشکوئیه-رفسنجان
AUTHOR
- دیانی، محمدحسین و وجیهه حاجی محمدی (1388). بررسی میزان همپوشانی و امکان جایگزینی مجلههای چاپی فارسی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد با مجلههای الکترونیکی فارسی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 53 (1).
1
- سلاجقه، مژده (1389). بررسی میزان رضایت از مراکز اطلاعرسانی، مجلات الکترونیک و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی و رابطة آن با سن و رتبة اعضای هئیت علمی. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25 (3)، 447-431.
2
- عبداللهی، امالبنین (1384). بررسی دیدگاه اعضای هئیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به تفکیک گروهها، اهمیت و میزان استفاده از مجلات علمی موجود، تکمیل این مجلات و جایگزینی مجلات چاپی با شکل الکترونیک آن. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
3
- Blick, Gaworska(2006). "A comparison of online databases with a larg in-house information bulletin in the provision of current awareness". Library collection Acqusitions & Technical Services, 9(36), 335 – 346.
4
- Bravo, B.R; Alvit Diez, M (2011). An analysis of the use of Electronic journals in a Spanish Academic context: Development and Profitability. Vol 37, No 3. Retrieved December 26, 2012, from http: //www.sciencedirect.com .
5
- Kortelainen, Terttu(2004). "An analysis of the use of electronic journals and commercial journal article collections through the FinElib portal". Information Research, 9(2).[online]. Available at: http: //information.net/ir/9-2/paper168.html
6
- Olle, C; Borrego, A (2010). A qualitative study of the impact of electronic journals on Scholarly information behavior. Library & information Science Research, 32, 221-228.
7
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل طرح معماری کتابخانه ملی ایران از نقطه نظر مسیر حرکتی کاربران
این مقاله به نقد چگونگی طراحی مسیرهای حرکتی کاربران در کتابخانۀ ملی ایران میپردازد و نشان میدهد سازماندهی فضاهای معماری در یک کتابخانه، چگونه میتواند بر سهولت دسترسی به فضاهای مختلف و زمان صرف شده برای دسترسی به آنها این کار مؤثر باشد. نتایج این مطالعه میتواند کارایی کتابخانۀ ملی را از این نظر تعیین و اثرات آن را نشان دهد. هدف اصلی این پژوهش، ارائۀ نمونهای الگووار برای سنجش ارزیابی طراحی بناهای ساخته شده و آشکارسازی نکاتی است در مورد طراحی معماری بناهایی که طول مسیر دسترسی در آنها اهمیت ویژهای دارد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعۀ آماری کاربران کتابخانه ملی ایران در دو دورۀ متفاوت تابستان و پاییز انجام شده است. پس از تعیین مسیرها توسط پرسش از مراجعان و انتقال آنها به روی نقشۀ رایانهای بنا، فاصلههای طی شده میان مراکز حرکتی، تعیین و پس از تحلیل، یافتهها به صورت جدولها و نمودارهایی ارائه شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش آماری (توصیفی و استنباطی) استفاده شده است. نتیجۀ کلی اینکه باید میان تعداد دفعات مراجعه و طول مسیر رابطهای معنادار وجود داشته باشد. بررسی حاضر نشان میدهد کتابخانۀ ملی از این وضعیت ایدهآل اندکی فاصله دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42643_b6857bb28c10fbef6390751e475322a2.pdf
2013-03-21
167
188
معماری
کتابخانه ملی
مسیر حرکتی
روابط فضایی
باوند
بهپور
bavand.behpoor@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری و دانشجوی دکترا دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
AUTHOR
مرضیه
سیامک
msiamakm@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
- تقوی، مهدی (۱۳۸۳). کتاب کتابخانهی ملی جمهوری اسلامی ایران . تهران: انتشارات تماشاگران.
1
- Hershberger, Robert G. (1999) Architectural Programming and Redesign Manager. New York: McGraw-Hill.
2
- Lindheim, Rosyln, (1966). Putting Research to Work. AIA Journal. February: 46-53. Reprinted with permission from ARCHITECTURE, February, Copyright 1966, BPI Communications, Inc.
3
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر راهبردهای هم نویسندگی بر بهره وری پژوهشگران علم اطلاعات
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل ساختار شبکههای اجتماعی همنویسندگی پژوهشگران علم اطلاعات و نیز سنجش و شناسایی روابط، تعاملات و راهبردهای همنویسندگی میان این نویسندگان از طریق بروندادهای علمی آنان است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، تحلیل شبکۀ اجتماعی است. جامعۀ پژوهش حاضر تمامی پژوهشگرانی است که دست کم مدرک در یکی از 20 مجلۀ علم اطلاعات را که حداقل دارای ضریب تأثیر 635/0بوده و در دوره زمانی 15 ساله منتشر شدهاند، شامل میشود. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد بین محدودیت، کارآمدی، اندازۀ شبکه و بهرهوری، رابطهای معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد بین پژوهشگران مرد و زن از نظر بهرهوری، اندازۀ شبکه، کارآمدی و محدودیت، تفاوت وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد بین گروههای مختلف راهبرد همنویسندگی در پژوهشگران علم اطلاعات تفاوت وجود دارد. نتایج در ارتباط با تأثیر انتخاب راهبردهای همنویسندگی در بهرهوری افراد نشان داد راهبردهای همنویسندگی،بر میزان بهرهوری تأثیرگذار میباشند و استفادهکنندگان راهبرد منسجم، بالاترین میزان بهرهوری را به خود اختصاص دادهاند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد حدود 52% واریانس متغیر بهرهوری پژوهشگران به وسیلۀ متغیرهای محدودیت، کارآمدی و اندازۀ شبکه و جنسیت، تبیین میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42644_51a2dc152953ecf811915be26d4bcbd7.pdf
2013-03-21
189
208
همکاری علمی
همنویسندگی
شبکۀ همنویسندگی
شبکۀ اجتماعی
بهرهوری
سرمایۀ اجتماعی
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه پیام نور
AUTHOR
فریده
عصاره
osareh.f@gmail.com
2
استاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
عبدالحسین
فرج پهلو
farajpahlou@gmail.com
3
استاد گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
- Barabasia, A. L.; Jeong; H.; Neda, Z.; Ravasz, E.; Schubert, A.; Vicsek, T. (2002). "Evolution of the social network ofscientific collaborations". Physica A: Statistical, 311 590 – 614.
1
- Betts, S. C.; Stouder, M. D. (2004). “The network perspective in organization studies: network organizations or network analysis?”. Academy of Strategic Management Journal.Available at: http: //business.rutgers.edu/download. Retrieved at: 4 September 2010.
2
- Burt, R. S. (1992). “Structural holes”. Cambridge, MA: Harvard University
3
- Coleman, J. S. (1988).”Social capital in the creation of human capital”. American Journal of Sociology, 94, 95-120.
4
- Egghe L.; Rousseau, R. (1990). “Introduction to Informetrics: Quantitativemethods in library, documentation and information science”. Amsterdam, Elsevier,
5
- Genest, C.,; Thibault, C. (2001). “Investigating the concentration within a research community using joint publications and co-authorship via intermediaries”. Scientometrics, 51: 2, 429-440.
6
- Hart, R. L. (2000). “Co-authorship in the academic library literature: A survey of attitudes and behaviors”. The Journal of Academic Librarianship, 26: 5, 339–345.
7
- Holland, P. W.; Leinhardt, S. (1979). “The advance researchsymposium on social networks”. In P.W. Holland & S. Leinhardt(Eds.), Perspectives on social network research. New York.
8
- Kuzhabekova, A. (2012).” Impact of co-authorship strategies on research productivity: A social network analysis of publication in Russian Cardiology”. PhD. Dissertation, University of Minnesota.
9
- Moody J. (2004). “The structure of a social science collaboration network: Disciplinary cohesion from 1963 to 1999”. Am. Sociol. Rev. 69: 2, 213–238.
10
- Newman, M. E. J. (2001). "The structure of scientific collaboration networks". Proceedings of the National Academy of Sciences, 98: 2, 404–409.
11
- Newman, M. E. J. (2004). “Co-authorship networks and patterns of scientific collaboration”. Proceeding of. National Academic. Society. of USA, 101, 5200–5205
12
- Persson, G. M. O. (1996). “Studying research collaboration using co-authorships”. Scientometrics, 36: 3, 363-377.
13
- Peters, H. P. F.; Van Raan, A. F. J. (1991). “Structuring scientific activities bycoauthor analysis: An exercise on a university faculty level”. Scientometrics, 20: 1, 235-255.
14
- Rumsey-Wairepo, A. (2006). "The association between co-authorship network structures and successful academic publishing among higher education scholars". PhD. Dissertation, Brigham Young University, USA.
15
- Stefano, D. D.; Giordano, G.; Vitale, M. P. (2011). “Issues in the analysis of co-authorship networks”. Quality & Quantity, 45: 5, 1091-1107.
16
- Stokes, T. D.; Hartley, J. A. (1989). “Co-authorship, social structure and influence within specialties. Social Studies of Science, 19: 1, 101–125.
17
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی مقایسه های ویژگی های روان شناختی موثر بر نگرش های کارآفرینانه دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42645_7bc511f615a92b4342911efeaa472d6f.pdf
2013-03-21
209
224
پریسا
ملک احمدی
parisa.malekahmadi@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
AUTHOR
بهرام
پوربهرام
2
دانشجوی دکترای مدیریت اموزشی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل دیدگاه اعضای تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره ارائه خدمات مشاوره پژوهشی به آنان
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42646_8243f03f3abe5217a96eb9f77602343c.pdf
2013-03-21
225
247
سید عباس
مرجانی
marjani54@gmail.com
1
رئیس کتابخانه تخصصی اقتصاد اسلامی
AUTHOR
- آییننامه خدمات تالار محققانکتابخانه مرکزی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مصوب 10/12/89، ماده 2.
1
- پورتال دانشگاهی کشور دسترسی در (1/12/1390) http: //www.unp.ir/news_9383.htm
2
- خنیفر، حسین (1388). روشهای پژوهش (3). پرسمان اردیبهشت، شماره 76.
3
http: //porseman.org/showarticle.aspx?id=644.
4
- خوشتراش سندی، ملیحه (1383). تأثیر همکاری مشاور اطلاعاتی بر چگونگی اجرای پایاننامههای کارشناسی ارشد پرستاری. فصلنامه کتاب 75، بهار.
5
- درباغ عنبران، جعفر (1386). بروشور خدمات مشاوره پژوهشی در تالار محققانِ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی. مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
6
- سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. صورتجلسه شورای هماهنگی. صورتجلسه مورخ 17/5/87 . بند 5.
7
- شکری، مرصع و سیما رهایی (1384). نقش کتابداران دانشگاهی در مشاوره اطلاعاتی. اطلاعشناسی، 3 (1 و 2)، پاییز و زمستان، شماره ۹ و ۱۰.
8
- گلینیمقدم، گلنسا (1389). «مشاور اطلاعاتی در جامعة اطلاعاتی. کتاب ماه کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، 22.
9
- نوروزی، علیرضا و خالید ولایتی (1389) . مشاوره اطلاعاتی اصول، روشها و فنون، تهران: چاپار.
10
- Ai-dong, LIANG (2009). Study on the Development Tendency of Network Information Consultancy Service of University Library-23.Sci-Tech Information Development & Economy. http: //en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-KJQB200923021.htm.
11
- Attebury, Ramirose& Sprague, Nancy; Young, Nancy J. (2009) A decade of personalized research assistance. Reference Services Review. 37 – 2, P 207.
12
- Avery, Susan. (2008) Beyond Consultation: A New Model for Librarian's Office Hours, Public Services Quarterly, 4, 3 , 187 – 206.
13
- Bonnie G, Gratch & Charlene C, York (1991) Personalized Research Consultation Service for Graduate Students: Building a Program Based on Research Findings. Research Strategies, 9 - 1, p 4.
14
- Grennell College libraries. (2010) Consulting Librarians. Retrievd December 12,2010, from ttp: //www.lib.grin.edu/research/consultinglibs/
15
- Lee, Deborah,(2004). "Research Consultations: Enhancing Library Research Skills".The Reference Librarian, 41, 85, p 169.
16
- Li-ying, ZHANG (2007.)Talking about the Measures for Improving the Information Consultancy Benefits of the Library. 01.《Sci-Tech Information Development & Economy》. http: //en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-TNGZ200702015.htm.
17
- Ringling College of Art and Design. (2010) Consulting Library. Retrievd December 12,2010, from http: //www.ringling. Edu/consulting service. 50.0html.
18
- Yi, Hua(2003)." Individual research consultation service: an important part of an information literacy program". Reference Services Review. MCB UP Ltd, 31(4), 0090-732, P 342.
19
- Ying, GU& Hong-yue, FAN (2007). The Information Consultancy Service of Navigation University Library under the Network Environment – 34.《Sci-Tech Information Development & Economy》. http: //en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-KJQB200734016.htm.
20
- You-peng, ZHANG (2008). Analysis on the Socialized Development of Information Consultancy Service of Library in New Period. 《Sci-Tech Information Development & Economy》-23. http: //en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-KJQB200823002.htm.
21