ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت و رابطه بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران کتابخانه های آستان قدس رضوی
هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت هوش اجتماعی و عملکرد شغلی (وظیفهای و زمینهای) مدیران کتابخانههای آستانقدسرضوی و وجود رابطه بین این دو متغیر است.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی است و بهروش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل100 مدیر شاغل در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کجرسی و با روش نمونهگیریِ تصادفیِ طبقهای به تعداد 86 نفر انتخاب شد و پرسشنامه پژوهش بین آنها توزیع گردید که در نهایت تعداد 78 پرسشنامه برگشت داده شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شده است: 1. پرسشنامه هوش اجتماعی 2. پرسشنامه عملکرد وظیفهای ـ زمینهای.یافتهها: یافتههای پژوهش نشانداد وضعیت عملکرد شغلی مدیران کتابخانههای آستانقدسرضوی بالاتر از حد متوسط و وضعیت هوش اجتماعی آنان کمتر از حد متوسط است. مشخص شد بین هوش اجتماعی مدیران با عملکرد شغلی وظیفهای آنان و نیز بین هوش اجتماعی با عملکرد زمینهای آنان رابطۀ معناداری وجود دارد، اما بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران (وظیفهای و زمینهای) رابطۀ معناداری مشاهده نشد. همچنین بین متغیرهای جمعیتشناختی (تحصیلات، جنسیت، سابقهکار و نوع استخدام) و عملکرد شغلی مدیران نیز تفاوت معناداری وجود نداشت و هوش اجتماعی مدیران برحسب جنسیت متفاوت بود. نتیجهگیری: با تقویت مؤلفههای مختلف هوش اجتماعی مدیران، میتوان ضمن ارتقای هوش اجتماعی آنان، زمینه بهبود و افزایش عملکرد شغلی آنها را نیز فراهم آورد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43940_23697f83be36b8f52955118110565444.pdf
2015-12-22
3
30
هوش اجتماعی
عملکرد شغلی
عملکرد وظیفهای
عملکرد زمینهای
سازمان کتابخانهها
موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی
حسن
بهزادی
hasanbehzadi@um.ac.ir
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمدهادی
اسماعیلی زاده
esmailizade@yahoo.com
2
کارشناس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
ـ احمدوند، محمدعلی (1375). روانشناسی کودکان استثنایی، تهران:پیام نور.
1
ـ بیکزاده، جعفر؛ یوسف بیکزاده و معصومه سلطان داداشی (1390). «رابطه هوش اجتماعی مدیران، ذهنیت فلسفی آنان و سلامت سازمانی مدارس در مقاطع تحصیلی سهگانه آموزش و پرورش شهرستان بناب»، مجله مدیریت فرهنگی، 5 (12)، 69-84.
2
ـ جلیلیآبکنار، سیدهسمیه (1389). «آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان آسیبدیدۀ شنوایی»، تعلیم و تربیت استثنایی، 104، 66-72.
3
ـ حاجلو، مهناز (1387). هوش هیجانی: شیوههای سنجش و پرورش. تهران: قصیده.
4
ـ حاجلو، نادر؛ مظفر غفاری و منصور موقّر(1394). بررسی ارتباط هوش اخلاقی و اجتماعی با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 1 (1)، 67-78.
5
ـ رضایی، علی اکبر و احمد خلیلزاده (1388). «رابطه بین هوش اجتماعی مدیران با رضایت شغلی مدارس»، مجله علوم تربیتی، 2 (7)، 121-145.
6
ـ سرفرازی، مهرزاد و غلامرضا معمارزاده (1389). «بررسی تأثیر هوش هیجانی بر بهبود کیفیت عملکرد مدیران؛ مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی استان فارس»، پژوهشنامه تحقیقات راهبردی، 64، 59-119.
7
ـ فامیلروحانی، علیاکبر و دیگران (1390). «بررسی تفاوت عملکرد مدیران کتابدار و غیرکتابدار در مدیریت کتابخانههای دانشگاهی منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی»، کتابداری، آرشیو و نسخهپژوهی: دانششناسی، 12، 69-82.
8
ـ استرت، امیلی (1391). هوش هیجانی (هوش عاطفی) از مدیریت تا رهبری. (ترجمه مونا فتحعلیخانی و هومن اهرامی). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
9
ـ عزیزینژاد، بهاره؛ مددی کوکجهیاران، فاطمه؛ جناآبادی، حسین. (1393). رابطه عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی با هوش اجتماعی. دوماهنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی.7، (5)، 323-327.
10
ـ علیرضایی، نفیسه؛ هاجر مسّاح و ناهید اکرمی (1392). «رابطه وجدانکاری با عملکرد شغلی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. 8 (2)، 11-25.
11
ـ فریدی، محمدرضا (1391). مطالعه رابطه بین هوش هیجانی و هوش اجتماعی با عملکرد کارکنان آموزشی دانشگاه شاهد. پایاننامه منتشرنشده کارشناسیارشد. دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم انسانی.
12
ـ قره، محمدعلی؛ محمدحسن فردوسی و فاطمهسادات مرعشیان (1391). «رابطه هوش سازمانی و مؤلفههای آن با عملکرد شغلی در مدیران تربیتبدنی و هیئتهای ورزشی شهر اهواز»، پژوهشهای کاربردی مدیریت و علوم زیستی در ورزش، 1 (2)، 73-80.
13
ـ کلنی، سیمیندخت؛ کورش نامداری و حمیدرضا عریضی (1391). «رابطه بین توانمندیهای شخصیتی با عملکرد وظیفهای و زمینهای»، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 4 (14)، 75-97.
14
ـ گلپرور، مهدی و فاطمه خاکسار(1387). «رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد شغلی کارکنان کارخانجات صنعتی شهر اصفهان»، دوماهنامۀ علمی ـ پژوهشی دانشور رفتار/ روان شناسیبالینی و شخصیت، 40، 19-34.
15
ـ گلمن، دانیل (1380). هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، تهران: رشد.
16
ـ مرادی، محمود؛ بهناز زنجانی و علی جمالی (1393). «مدلسازی عملکرد شغلی با استفاده از سیستم بهینه استنتاج فازی عصبی تطبیقی (مطالعه موردی: شرکت گاز استان گیلان).» مدیریت صنعتی. 6 (1)، 111-126.
17
ـ مؤذن، زینب و دیگران (1392). «بررسی عملکرد شغلی مدیران هنرستانهای کشاورزی استان تهران از دیدگاه آموزشگران»، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. 44 (2)، 211-220.
18
ـ مهاجری، علیرضا و مریم فتاحزاده (مترجم). (1383). نسل چهارم R&D: مدیریت دانش، فنآوری و نوآوری. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
19
ـ نصیریولیکبنی، فخرالسادات؛ غلامعلی احمدی و پروانه سلطانآبادی، پروانه. (1392). بررسی وضعیت هوش اجتماعی و رابطه آن با رفتار شهروندی و خلاقیت سازمانی در دانشگاه بوعلی سینا همدان. رهبری و مدیریت آموزشی، 7 (4)، 91-110.
20
ـ نصیریولیکبنی، فخرالسادات؛ مریم گیلانی و اصغر اسکندری. (1393). رابطه بین هوش اجتماعی و رفتار مدنی – تحصیلی با اثر بخشی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان. رهیافتی نو، 5 (1)، 175- 188.
21
ـ نورایی، محمود و ایرج ساعیارسی (1389). بررسی اثر هوش عاطفی (هوش اجتماعی) بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی (مطالعه موردی واحدهای منطقه 2 دانشگاه آزاد اسلامی). فصلنامه علوم رفتاری، 2 (3)، 155- 183.
22
ـ گریفین، ریکی؛ موهرد، گرگوری. (1395). رفتار سازمانی (ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده)، تهران: انتشارات مروارید.
23
ـ وبسایت سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی (1393). آئین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی ]اخبار[. بازیابیشده در 24 شهریور 1393، از http://aqlibrary.org/index.php/fa/2013-04-09-07-57-43/1510-78965
24
ـ یزدانی، علی و رویا افراسیابی (1392). «هوش اجتماعی و رابطه آن با مشخصات دموگراف. مقالههای همایشهای ایران»، مقالۀ منتشرشده در کنفرانس بینالمللی مدیریت، همایشها و راهکارها، تهران (1-7).
25
- Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1997). Task performance and contextual performance: The meaning for personnel selection research. Human performance, 10(2), 99- 109.
26
- Boyatzis, R; Gaskin, J; Wei, H. (2015). Emotional and social intelligence and behavior. Handbook of intelligence. New York: Springer.
27
- Busso, L. (2004). The relationship between emotional intelligence and contextual performance as influenced by job satisfaction and locus of control orientation, Unpublished Doctoral dissertation. Retrieved from:
28
- Conway, JM. (1999). Distinguishing contextual performance from task performance for managerial Job. Journal of Applied Psychology, 74, 3-13.
29
- Cote, S; Miners, C. T. (2006). Emotional Intelligence, Cognitive Intelligence, and Job Performance. Administrative Science Quarterly, 51, 1-28.
30
- Dulewicz, P; Higgs, M. (2000). Emotional intelligence; A review and evaluation study. Henely Management College, Henely-on- Thames.
31
- Hernon, Peter; Giesecke, Joan; Camila, Alire. (2007). Academic librarian as emotionally intelligent leader. USA: Libraries Unlimited.
32
- Law, K. S; Wong, Ch. S; Huang, G. H; Li, X. (2008). The effects of emotional intelligence on job performance and life satisfaction for the research and development scientists in China. Asia Pacific J Manage, 25, 51-69.
33
- Motowidlo, J. S. (2003). Job Performance, Handbook of Psychology. Industrial and organizational psychology, 12, 39-55.
34
- Sergio, R. (2001). Emotional intelligence and mental ability as determinants of job performance among plant supervisors in selected manufacturing firms. Unpublished master’s thesis. Dasmarines: DeLa Salle University.
35
- Shamsuddin, N; Abdul Rahman. (2013). The Relationship between Emotional Intelligence and Job Performance of Cal Center Agent. Social and Behavioral Sciences, 129, 75-81.
36
- Smeank, R; Hance, J. (2005). The relationship between job involvement, job satisfaction and task performance. Journal of Vocational behavior, 81, 190-208.
37
- Throndike, E. (1920). Intelligence and its use. Harper's Magazine, 140, 227-235.
38
- Van Scotter, J; Motowidlo, J. (1996). Interpersonal facilitation and job dedication as separate facets of contextual performance. Journal of Applied Psychology, 81, 525-531.
39
- Witt, L; Carlson, D; Kacmar, K; Zivnuskas. (2002). Interactive effects of performance. Journal of organizational behavior, 23, 911-926.
40
- Wong, C; Law, K. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. Leadership Quarterly, 13, 243–274.
41
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مؤثر بر جذب مخاطب در کتابخانه های آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتری مدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتریمدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش «توصیفی- پیمایشی» و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته، شامل 40 سؤال بسته در چهار قسمت است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ مدیران و کتابداران شاغل در سازمان مذکور است که در زمان انجام پژوهش ، 243 نفر بودند. با توجه به حجم کم جامعۀ آماری، نمونهگیری انجام نشد و پرسشنامه بین جامعۀ آماری به طورکامل توزیع شد. در نهایت، 163 پرسشنامۀ معتبر جمعآوری شد. علاوه بر آمار توصیفی، با توجه به غیرنرمال بودن دادهها، برای آزمون فرضیهها از رگرسیون ترتیبی و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی اسپیرمن، استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد عناصر آمیختۀ بازاریابی در جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی تأثیر دارند و مؤلفههای «ارتباط»، «راحتی» و «هزینه» به ترتیب، در جذب مخاطبان به کتابخانههای آستانقدسرضوی نقش دارند؛ ولی مؤلفه «ارزشهای مورد انتظار مشتری» در جذب مخاطبان نقش ندارد. یافتههای این پژوهش نشان داد با کمک مؤلفههای عناصر آمیختۀ بازاریابی «چهار سی» میتوان به جذب مخاطبان کتابخانههای آستان قدس رضوی کمک کرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43939_b1320bfd7cea9c05a4c5da51914d1f37.pdf
2015-12-22
31
54
بازاریابی
مدل «چهار سی»
جذب مخاطب
کتابخانههای آستان قدس رضوی
مدیران
کتابداران
مریم
جوانمرد
maryamjavanmard1357@gmail.com
1
کتابدار کتابخانه استان قدس رضوی واحد بروجرد
AUTHOR
علیرضا
نوروزی
noruzi@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
مریم
ناخدا
mnakhoda@ut.ac.ir
3
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
ـ الهیراد، جبار (1386). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر میزان مصرف ماهی بر مبنای مدل C 4 به روش AHP.، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان.
1
ـ جلیلپور، پیمان، و عبدالحسین فرجپهلو(1392). «بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای عمومی آستان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانهها»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 19(4)، 511-525.
2
ـ حمدی، کریم؛ حسین وظیفهدوست و علی حاجیمحمدعلی(1392). «تأثیر عناصر آمیختۀ بازاریابی بر فروش باتری استاتر سبک» (بررسی موردی شهر تهران)، مدیریت بازاریابی، 8(18)، 47-62.
3
ـ سالنامه آماری آستانقدسرضوی (1390). سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تهیهکننده: روابط عمومی و امور بینالملل، مشهد.
4
ـ سالنامه آماری آستانقدسرضوی (1391). سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدسرضوی، تهیهکننده: روابط عمومی و امور بینالملل، مشهد.
5
ـ سالنامه آماری آستانقدسرضوی (1392). سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدسرضوی، تهیهکننده: روابط عمومی و امور بینالملل، مشهد.
6
ـ سالنامه آماری آستانقدسرضوی (1393). سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدسرضوی، تهیهکننده: روابط عمومی و امور بینالملل، مشهد.
7
ـ سالنامه آماری آستانقدسرضوی (1394). سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی، تهیهکننده: روابط عمومی و امور بینالملل، مشهد.
8
ـ صدیق، مرضیه (1390). بررسی میزان به کارگیری شیوه آمیخته بازاریابی در کتابخانههای عمومی استان قم، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران.
9
ـ علیزاده، حمید (1385). «بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهها»، کتابداری و اطلاعرسانی، 9 (4)، 109-126. 19.
10
ـ فیض، داوود(1386). «طراحی و تبیین الگوی مفهومی بازاریابی بیمههای عمر با استفاده از مدل 4c. چهارمین سمینار بیمه و توسعه»، 1394/09/18 http://sbi.ir/Files/Posts/Portalbimeh
11
ـ کرجی، میترا (1394). بررسی عوامل مؤثر بر جذب کاربران با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی مدل 4P در کتابخانههای عمومی کرمانشاه، پایاننامۀکارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
12
ـ کرجی، میترا؛ مریم جعفری و شببو رشیدیتبار(1394). «بررسی عوامل مؤثر بر جذب کاربران با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی مدل 4P در کتابخانههای عمومی شهر سنندج» ، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1(69)، 26-43.
13
ـ هورویننتز، ژاک (1382). هفت کلید استراتژی خدمات. ترجمه داود اعرابی، و محمد ایزدی، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
14
References
15
Arnason, H. K., & Reimer, L. (2012). Analyzing Public Library Service Interactions to Improve Public Library Customer Service and Technology Systems. Evidence Based Library and Information Practice, 7(1), 22-40
16
Bae, K.-J. and Cha, S.-J. (2014). Analysis of the factors affecting the quality of service in public libraries in Korea, Journal of Librarianship and Information Science, 3(6),236-241.
17
Gede Mahatma Yuda Bakti, I., & Sumaedi, S. (2013). An analysis of library customer loyalty: The role of service quality and customer satisfaction, a case study in Indonesia. Library Management, 34(6/7), 397-414.
18
Wilson, Alan., Zeithaml, Valarie A., Bitner, Mary Jo & Gremler, Dwayne D. (2012). Services marketing: Integrating customer focus across the firm (No. 2nd Eu). McGraw Hill .
19
Yuhua, X. G. W. (2011). Research on Customer Satisfaction Model of the Library Digital Reference Service. Journal of Intelligence, 5, 040.
20
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی سرمایه های فکری (انسانی، ساختاری و مشتری) در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت سرمایۀ فکری در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی است و به روش «پیمایشی ـ تحلیلی» انجام شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان دارای مدرک کارشناسیارشد و دکتری و همچنین کارشناسانمسئول سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی به تعداد 106 نفر است. یافتهها: نتایج آزمون t تکنمونهای نشان داد که وضعیت سرمایۀ فکری بهطور معناداری در حدّ مطلوب نیست (p< 0/05). نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه نشان داد بین سرمایۀ فکری بر اساس سابقۀ خدمت، میزان تحصیلاتو سن، تفاوت معناداری وجود دارد. در ادامه، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین کارکنان با گروههای سنّی متفاوت از لحاظ مؤلفههای سرمایه فکری در خردهمؤلفۀ سرمایۀ انسانی؛ بین کارکنان باسابقهخدمت متفاوت در خردهمؤلفۀ سرمایۀ مشتری؛ بین کارکنان با جنسیت متفاوت در خردهمؤلفۀ سرمایۀ انسانی، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: کتابخانۀ آستانقدسرضوی در چشمانداز بیستساله خود بهدنبال غنیترین و فعالترین کتابخانه در منطقه و جهان اسلام است. ازاینرو، بهتر است به مقولۀ سرمایۀ فکری اهمیت بیشتری داده شود و برای بهبود عملکرد و نیل به وضعیت مطلوب، گامهای مؤثرتری بردارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44051_f80ba5959be2a48666e2e276efd700cf.pdf
2015-12-22
55
74
مدیریت دانش
سرمایۀ فکری
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه مشتری
عملکرد سازمانی
سازمان کتابخانهها
موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی
سجاد
فخروی
fakhravisajjad@yahoo.com
1
کتابدار سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
زهره
میرحسینی
z_mirhoseini@iau-tnb.ac.ir
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
AUTHOR
زهرا
اباذری
abazari29@gmail.com
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
AUTHOR
ـ آجی بیشه، مهران و حسین منصوری (1390). «بررسی و اندازهگیری وضعیت سرمایه فکری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی» (مطالعه موردی: مجتمعهای آموزشی دانشگاه یزد)، نامۀ آموزش عالی، 4 (14)، 49-70.
1
ـ ابزری، مهدی؛ امیرحسین حسینی و مجتبی فرخی (1391). «بررسی رابطه سرمایه فکری با کارآفرینی سازمانی» (مطالعه موردی شهرک صنعتی کرمان)، اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی، خوانسار، دانشگاه پیام نور مرکز خوانسار.
2
ـ اخوان، پیمان و دیگران (1386). «توسعه مدل جامع اندازهگیری سرمایۀ فکری»(مطالعه موردی: یک سازمان انتفاعی)، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی،6(15)، 115-142.
3
ـ بختیاری، نادر؛ موسی خانی، محمد (1394). «بررسی رابطه سرمایه فکری و عملکرد پژوهشی در میان اعضای هیئت علمی»، فصلنامه فناوری آموزش، 10 (2) ، 165-174.
4
ـ خیرخواه، هوشیار (1390). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری سازمان (مطالعه موردی ادارات آموزشوپرورش استان کردستان). «پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت» دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، دانشکده علوم انسانی.
5
ـ دیّانی، محمدحسین و حسن محمودی (1390). «بررسی مقایسهای وضعیت سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی» (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14(4)، 213-244.
6
ـ زنجیردار، مجید؛ علی سلطانزاده و علی اکبر کهن (1387). «مدیریت، اندازهگیری و گزارشی ازسرمایه فکری»،ماهنامه اتاق بازرگانی، 9 (5)، 13-15.
7
ـ سعادت، رحمان (1385). «تخمین سطح وتوزیع سرمایه اجتماعی استانها»، فصلنامه رفاه اجتماعی،6 (23)، 173-196.
8
ـ سیاهپوش، امیر (1387). «فراتحلیل مطالعات سرمایه اجتماعی در ایران»، راهبرد فرهنگ،1(3)، 99-124.
9
ـ شعبانی، احمد و دیگران (1394). «مقایسه سطح سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس دیدگاه بونتیس»، فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 1 (2)، 3-22.
10
ـ شهانی، بهنام و احمد خائفالهی (1389). «بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران»، نشریه مدیریت دولتی، 3(5)، 73-90.
11
ـ قلیچلی، بهروز و اصغر مشبکی (1385). «نقش سرمایه اجتماعی در سرمایه فکری سازمان»، فصلنامه دانش مدیریت، 19 (75) ، 125-148.
12
ـ مجتهدزاده، ویدا؛ سیدحسین علوی طبری و مهرناز مهدیزاده (1389). «رابطه سرمایه فکری (انسانی، مشتری و ساختاری) و عملکرد صنعت بیمه (از دیدگاه مدیران)»، فصلنامه بررسیهای حسابرسی و حسابداری، 17(60)، 109-119.
13
ـ منتظر قائم، مهدی (1387). «تأثیر اینترنت بر افزایش سرمایۀ انسانی و سرمایۀ ارتباطی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در دانشگاههای برگزیده»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1(4)، 185-191.
14
ـ مهدیخو، مهدی؛ مریم محمودترابی و محسن ختنلو (1394). «بررسی تأثیر اجرای سرمایه فکری بر ابعاد عملکرد مالی»، دوفصلنامه حسابداری دولتی، 1(2)، 83-92.
15
ـ مهرعلیزاده، یدالله؛ سکینه شاهی و شهیده حسینی (1390). «تلاش برای تدوین شاخصهای سنجش سرمایه فکری و بررسی وضعیت این شاخصها در دانشگاه شهید چمران اهواز»، مجله آموزش عالی، 3 (4)، 65-96.
16
ـ نیازی، عیسی و اسماعیل ابونوری (1389). «رتبهبندی شاخصهای سرمایه فکری» (مطالعه چندموردی: کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای مازندران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه جامع گلستان و علوم پزشکی گرگان)»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 13 (4)، 143-172.
17
- Bontis, N. (1998), “Intellectual Capital: An Exploratory Study that Develops Measures and Models”, Management Decision, Vol. 36 No. 2.
18
- Bontis, N. (1999). “Managing organizational Knowledge by Disagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the Field”, International journal of techniligy management, Vol.18 No.5/6.
19
- Bozbura, F. Tunc. )2014(, Management and application of intellectua capital in Turkey. The Learning Organization Vol. 11, No. 4/5, pp. 357-367.
20
- Chen, M.C., Cheng, S.J. and Hwang, Y, (2005)“An empirical investigation of the relationship between intellectual capital and firms’ market value and financial performance”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 6 No. 2, pp. 159-76.
21
- Huang, C.F. and S.L. Hsueh. (2007). “A Study on the Relationship BetweenIntellectual Capital and Business Performance in the Engineering ConsultingIndustry: A Path Analysis”, Journal of Civil Engineering and Management,Vol XIII, No 4.
22
- Marr, B.Gray, D. )2013(, Why do firm measure their intellectual capital?.Journal of Intellectul Capital, Vol.4, No.4, PP.441-464.
23
- Tovstinga, G., Tulugurova, E. )2015(, Intellectual Capital Practices: a Four- region Comparative Study, Journal of Intellectul Capital, Vol.10, 70-80
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر وقف کتاب به سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
هدف: یکی از رایجترین موارد مصرف وقف، امور فرهنگی و از جمله وقف کتاب و تجهیزات مورد نیاز و سایر ملزومات کتابخانههاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر جذب وقف فرهنگی در یکی از بزرگترین کتابخانههای جهان اسلام ـ سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی ـ انجام شد. روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامۀ محققساخته بر مبنای مطالعات کتابخانهای بود که یکی برای واقفین و دیگری برای مدیران کتابخانه طراحی شد. جامعۀ آماری شامل دو گروه است: نخست، کلیه واقفین کتابخانه آستانقدسرضوی در فاصلۀ سالهای 1387 –1392 به تعداد 900 نفر واقف که از طریق فرمول مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 248 نفر انتخاب شدند. دوم، مدیران بخشهای خدمات عمومی کتابخانه آستانقدسرضوی که 43 نفر بودند و پرسشنامه به همۀ آنان داده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد مؤثرترین انگیزههای واقفین، انگیزههای دینی (رضای خدا، پاداش اخروی) خدمت به مردم و همنوع و گسترش علم و دانش در جامعه است؛ اما مهمترین موانع وقف، آگاهی نداشتن جامعه از اهمیت و ضرورت مشارکت در کتابخانهها، نبود فرهنگ وقف در جامعه و تورم موجود در جامعه بود. نتیجهگیری: در میان راهکارهای جلب وقف در کمک به توسعۀ کتابخانه، استفاده از رسانههای جمعی و تبلیغاتی مانند تلویزیون، آگهینما و بیلبوردهاست. مهمترین راهکار رفع موانع نیز تبلیغات و اطلاعرسانی و فرهنگسازی در جامعه شناخته شد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43944_b73ab068b39c28eae213bfb43c096b83.pdf
2015-12-22
75
98
وقف فرهنگی
مشارکت مردمی
سازمان کتابخانهها
موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی
وقف کتاب
امیر عطا
شهریاری
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
AUTHOR
محمود
سالاری
salari@imamreza.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
AUTHOR
حسن
بهزادی
hasanbehzadi@um.ac.ir
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ آراستهخو، محمد (1386). تأمین و رفاه اجتماعی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
1
ـ آستانقدسرضوی (1394، خرداد). «کتابخانه آستان قدس رضوی؛ میراث سنت وقف»، هفتهنامه حرم، شماره 473، ص. 5
2
ـ آستاننیوز (1393). کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، هفتمین کتابخانهای که جهان را تغییر داد. بازیابی شده در 15 تیرماه 1395 از: http://news.aqr.ir/portal/home
3
ـ اکرامیفر، محمدرضا (1383). «مشارکت واقفین در ارائه خدمات به آموزشوپرورش؛ موانع و راهکارها»، رشد آموزش علوم اجتماعی، 25، 53-58.
4
ـ پاکنیا تبریزی، عبدالکریم (1389). «راهکارهای گسترش فرهنگ وقف و شرایط آن»، مجله مبلّغان، شماره 136، ص. 114-128.
5
ـ حجّاریان، محسن (1375). «فرهنگ وقف در اسلام»، فصلنامه مشکوة، شماره 50، ص. 112-117.
6
ـ حسینی قورتانی، علی (1390). وقف عاملی مهم در اقتصاد اسلام. بازیابی شده در 18 تیرماه 1395 از: http://rasekhoon.net
7
ـ حشمتی رضوی، سیدفضلالله(1388). «نقش کتابخانههای وقفی درتبادل فرهنگی»، وقف میراث جاویدان، 68،20 – 35.
8
ـ رفیعی، علی (1373). «تاریخچه وقف کتاب در اسلام»، وقف میراث جاویدان، شماره 7، ص. 104-107.
9
ـ سجادی، سیداحمد (1389). «واقفان: عالمان واقف»، وقف میراث جاویدان، 70، 125- 142.
10
ـ شاکری، رمضانعلی (1367). گنج هزار ساله: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قبل و بعد از انقلاب، مشهد: آستانقدسرضوی.
11
ـ شوقی بنین، احمد (1384). «پدیده وقف کتاب در تاریخ کتابخانه مغرب»، ترجمه حسین علینقیان، فصلنامه وقف میراث جاودان، شماره 49، ص. 18 -33.
12
ـ صادقزاده وایقان، علی و علی نجفقلینژادور جوی (1391). «نگاهی به وقف کتاب در اسلام و ایران»، فصلنامه وقف میراث جاویدان، شماره 79 و 80، ص. 45- 66.
13
ـ صالحی، اسماعیل (1388). «بررسی مشارکت اجتماعی و عوامل مؤثر برآن» (مطالعه موردی شهرستان خواف)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
14
ـ طوسی، محمدعلی (1378). مشارکت در مدیریت و مالکیت، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
15
ـ عباسنژاد، محمود (1380). «طرح جذب مشارکت و همکاری افتخاری اعضای مسئول کتابخانه عمومی شهید دکتر باهنر»، پیام کتابخانه، 1، 83-84.
16
ـ عمید، حسن (1389). فرهنگ عمید، تهران: بهنود، 1389.
17
ـ متین، نعمتالله(1390). «راههای گسترش مشارکت مردم در آموزشوپرورش از دیدگاه خیرین مدرسهساز»، فصلنامه تعلیم و تربیت، 107، 141-159.
18
ـ محبوب فریمانی، الهه (1390). تاریخ کتابخانه آستان قدس رضوی بر پایه اسناد از صفوی تا قاجار (۱۳۴۴ - ۹۰۷ه.ق.)، مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی.
19
ـ معمارطلوعی، محبوبه (1379). «اهمیت وقف کتاب و کتابخانه در اسلام و ایران»، کتاب ماه (کلیات)، شماره 31 ، ص. 19-20.
20
ـ مهرافزون، محمد و رضوان درایش (1392). «تبیین نقش وقف در توسعۀ شهر اصفهان»، فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی شهری: چشم انداز زاگرس، 5 (15)، 99- 129.
21
ـ موحدی نایینی، سید عبدالحمید (1384). «ترویج تعاون و جلب مشارکت مردمی»، تعاون، 167، 19- 22.
22
- Cornwall, A. (2006). Historical perspectives on participation in development. Commonwealth & Comparative Politics, 44(1), 62-83.
23
- Kolderup, G. (2009). Library Philanthropy 19 June 2009 This presentation is intended mostly for public librarians. Revisiting Fundraising Basics in Hard Times: 5 Things Librarians Should Keep in Mind. Available at: http://www.librarified.net/wp-content/uploads/2010/03/kolderup-fundraising-in-hard-times.pdf
24
- Lorenzen, M. (2010). Fund Raising for Academic Libraries: What Works, What Doesn’t?. Chicago: American library association.
25
- Mahmood, K., Hameed, A., & Haider, S. J. (2005). Library fundraising in Pakistan. Library management, 26(8/9), 429-438.
26
- Muralidhar, D., & Rao, M. K. (2013). Development of Public Libraries through Public-private Partnership in India: Issues and Challenges. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 33(1), 21-24.
27
- Neale, S. (2011). Fundraising by Friends of the Library Groups: Profitability Trends and Effectiveness of Recent Initiatives. Available at: http://www.ala.org/united/sites/ala.org.united/files/content/friends/orgtools/sally-neale_friends-fundraising_11-16.pdf.
28
- Steele, V., & Elder, S. D. (2000). Becoming a fundraiser: the principles and practice of library development. American Library Association.
29
- Wedgeworth, R. (2000). Donor relations as public relations: Toward a philosophy of fundraising. Library Trends, 48(3), 530-539.
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر سطح پیچیدگی وظایف کاری بر عملکرد جستجوی مروری کاربران در تعامل با وب
هدف: هدف از این پژوهش شناخت تأثیر سطح پیچیدگیِ عینیِ وظایف کاری بر عملکرد جستجوی مروری است. روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی است و در آن برای گردآوری دادههای مستخرج از فایلهای تراکنش کاربران با وب، از تحلیل محتوای کمّی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز و نمونۀ مورد مطالعه شامل 90 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز است که سه وظیفۀ ساده، با پیچیدگی متوسط و کاملاً پیچیده را در دو وبسایت «دیجیکالا» و «زنبیل» از طریق جستجوی مروری انجام دادند. یافتهها: نتایج نشان داد سطح پیچیدگیِ وظایف بر عملکرد کاربران از نظر زمان و موفقیت، در جستجوی مروری تأثیر قابل توجهی دارد؛ بهنحوی که کاربران مدتزمان کمتری را برای تکمیل وظیفۀ ساده در مقایسه با دو وظیفه با پیچیدگی متوسط و کاملا پیچیده، صرف کردند. همچنین کاربران در انجام وظیفۀ ساده نسبت به دو وظیفه با پیچیدگی متوسط و کاملاً پیچیده، موفقتر عمل کردند. نتیجهگیری: با آگاهی از عوامل مؤثر بر عملکرد جستجوی مروری کاربران همچون سطح پیچیدگیِ عینیِ وظایف، میتوان جستجوی مروری کاربران در نظامهای اطلاعاتی را بهبود بخشید. نتایج این پژوهش میتواند برای طراحان، توسعهدهندگان، کاربران و آموزشدهندگان نظامهای اطلاعاتی برای شناخت عوامل مؤثر بر جستجوی مروری و کاهش اثر منفی و افزایش اثر مثبت آنها بر عملکرد کاربران، مفید باشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43949_dd935dcbadb1eaa62729b1d7809d7159.pdf
2015-12-22
99
122
پیچیدگی وظیفه
عملکرد جستجو
جستجوی مروری
وظیفه ساده
وظیفه پیچیده
نعیمه
بحرینی
n.bahreyni68@gmail.com
1
دانشگاه شیراز
AUTHOR
مهدیه
میرزا بیگی
mmirzabeigi@gmail.com
2
استادیار دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
هاجر
ستوده
sotudeh@shirazu.ac.ir
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ـ اسدی، مریم (1394). «تأثیر سبک شناختی، نوع وظیفه، و میزان تجربه بر عملکرد جستجوی کاربران در وب»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26(3)، 39-63.
1
ـ سعیدیزاده، مرضیه؛ اعظم صنعتجو و م. نوکاریزی (1394). «تاثیر پیچیدگی عینی و محصول وظیفه کاری بر رفتار تعاملی جستجوی اطلاعات»، تعامل انسان و اطلاعات، 2(1)، 34-21.
2
- Borgman, C.L. (1986). The Users Mental Model of an Information Retrieval System: an Experiment on a Prototype Online Catalog. International Journal of Man-Machine Studies, 24(l), 47-64.
3
- Brinkerhoff, J. D., Klein, J. D., & Koroghlanian, C. M. (2001). Effects of Overviews and Computer Experience on Learning from Hypertext. Journal of Educational Computing Research, 25, 427-440.
4
- Byström, K. (1999). Task complexity, information types and information sources: examination of relationship (Doctoral dissertation), University of Tampere.
5
- Byström, K., & Järvelin, K. (1995). Task Complexity Affects Information Seeking and Use. Information Processing & Management, 31, 191-213.
6
- Dietrichson, A. (2001). Digital literacy: How to measure browsing behavior. Columbia university.
7
- Elm, W.C., Woods, D.D. (1985). Getting lost: a case study in interface design. Proceeding of the Human Factors Society ACM Press, 927-931.
8
- Fenichel, CH. (1981). Online Searching Seasures that Discriminate Among Users With Different Types of Experiences. Journal of the American Society for Information Science, 32, 23-32.
9
- Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2001). The Role of Individual Differences in Internet Searching: An Empirical Study. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52, 1049-1066.
10
- Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2005a). Web Search Strategies and Human Individual Differences: A Combined Analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56(7), 757-764.
11
- Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2005b). Web Search Strategies and Human Individual Differences: Cognitive and Demographic Factors, Internet Attitudes, and Approaches. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56(7), 741-756.
12
- Frias-Martinez, E., Chen, S. Y., & Liu, X. (2008). Investigation of Behavior and Perception of Digital Library Users: A Cognitive Style Perspective. International Journal of Information Management, 28 (5), 355-365.
13
- Gay, G., Trumbull, D., & Mazur, J. (1991). Designing and Testing Navigational Strategies and Guidance Tools for a Hypermedia Program. Journal of Educational Computing Research, 7(2), 189-202.
14
- Gwizdka, J., & Spence, I. (2007). Implicit Measures of Lostness and Success in Web Navigation. Interacting with Computers, 19(3), 357-369.
15
- Ingwersen, P. (1992). Information retrieval interaction. London: Taylor Graham.
16
- Jacobson, T., & Fusani, D. (1992). Computer, System, and Subject Knowledge in Novice Searching of a Full Text, Multifile Database. Library and Information Science Research, 14(1), 97-106.
17
- Katz, M. A., & Byrne, M. D. (2003). Effects of Scent and Breadth on Use of Site-Specific Search on Ecommerce Web Sites. ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI), 10(3), 198-220.
18
- Kim, J. (2009). Describing and Predicting Information-Seeking Behavior on the Web. JASIST, 60(4), 679–693.
19
- Kim, K. S. (2001). Information-Seeking on the Web: Effects of User and Task Variables. Library & Information Science Research, 23(3), 233-255.
20
- Kim, K. S., & Allen, B. (2002). Cognitive and Task Influences on Web Searching Behavior. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(2), 109-119.
21
- Kim, K.S. (2000). Users, tasks and the Web: Their impact on the information- seeking behavior. Proceedings of the 21st National Online Meeting, USA.
22
- Kim, K.S. (2008). Effects of Emotion Control and Task on Web Searching Behavior. Information Processing & Management, 44, 373-385.
23
- Kinley, K. (2013). Towards modelling web search behaviour: integrating users’ cognitive styles (Doctoral dissertation). Queensland University of Technology Brisbane Australia.
24
- Kinley, K., & Tjondronegoro, D. (2010, November). User-web interactions: how wholistic/analytic web users search the web?. In Proceedings of the 22nd Conference of the Computer-Human Interaction Special Interest Group of Australia on Computer-Human Interaction, 344-347.
25
- Kinley, K., & Tjondronegoro, D. W. (2010, December). The impact of users’ cognitive style on their navigational behaviors in web searching. In Proceedings of 15th Australasian Document Computing Symposium (ADCS). School of Computer Science and IT, RMIT University, 68-75.
26
- Kinley, K., Tjondronegoro, D., Partridge, H., & Edwards, S. (2012). Relationship between the nature of the search task types and query reformulation behaviour. In Proceedings of the Seventeenth Australasian Document Computing Symposium. New York, NY: ACM. 39-46.
27
- Korthauer, R. D., & Koubek, R. J. (1994). An Empirical Evaluation of Knowledge, Cognitive style, and Structure Upon the Performance of a Hypertext Task. International Journal of Human‐Computer Interaction, 6(4), 373-390.
28
- Kumpulainen, S., & Järvelin, K. (2012). Barriers to Task Based Information Access in Molecular Medicine. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(1), 86-97.
29
- Lazonder, A., Biemans, H., & Wopereis, I. (2000). Differences Between Novice and Experienced Users in Searching Information on the World Wide Web. Journal of the American Society for Information Science, 51(6), 576-581.
30
- Leader, L. F., & Klein, J. D. (1996). The Effects of Search Tool Type and Cognitive Style on Performance During Hypermedia Database Searches. Educational Technology Research and Development, 44(2), 5-15.
31
- Li, Y. (2010). An Exploration of the Relationships Between Work Tasks and Users' Interaction Performance. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 47(1), 1-9.
32
- Li, Y., & Belkin, N. J. (2010), An Exploration of the Relationships Between Work Task and Interactive Information Search Behavior. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61 (9), 1771-1789.
33
- Macfarland, A. (2005). The answer you’re searching for … is “Browse”[website comment]. Retrieved 2015, Dec. 17, from http://www.humanfactors.com/newsletters/thE_answer_you %27re_searching_for.asp.
34
- Marchionini, G. (1989). Information-Seeking Strategies of Novices Using a Full-Text Electronic Encyclopedia. Journal of the American Society for Information Science, 40(1), 54-66.
35
- McDonald, S., & Stevenson, R. J. (1998). Effects of Text Structure and Prior Knowledge of the Learner on Navigation in Hypertext. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 40(1), 18 27.
36
- McDonald, S., & Stevenson, R. J. (1998). Navigation in Hyperspace: An Evaluation of the Effects of Navigational Tools and Subject Matter Expertise on Browsing and Information Retrieval in Hypertext. Interacting with computers, 10(2), 129-142.
37
- Melguizo, M.C.P., Vidya, U., & Oostendorp, H. (2012). Seeking Information Online: The Influence of Menu Type, Navigation Path Complexity and Spatial Ability on Information Gathering Tasks. Behaviour & Information Technology, 31(1), 59-70.
38
- Palmquist, R. A., & Kim, K. S. (2000). Cognitive Style and On‐line Database Search Experience as Predictors of Web Search Performance. Journal of the American society for information science, 51(6), 558-566.
39
- Qiu, L. (1993). Analytical Searching vs. Browsing in Hypertext Information Retrieval Systems. Canadian Journal of Library & Information Science, 18, 1-13.
40
- Qiu, L. (1993). Markov Models of Search State Patterns in a Hypertext Information Retrieval System. JASIS, 44(7), 413-427.
41
- Saastamoinen, M., Kumpulainen, S., & Järvelin, K. (2012, August). Task complexity and information searching in administrative tasks revisited. In Proceedings of the 4th Information Interaction in Context Symposium . ACM. 204-213.
42
- Saracevic, T., & Kantor, P. (1988). A Study of Information Seeking and Retrieving. II. Users, Questions, and Effectiveness. Journal of the American Society for Information Science, 39(3), 177-196.
43
- Sauro, J. (2012). Search Vs. browse on websites [website comment]. Retrieved 2015, Dec. 16, from http://www.measuringu.com/blog/search-browse.php.
44
- Spink, A., & Dee, C. (2007). Cognitive Shifts Related to Interactive Information Retrieval. Online Information Review, 31(6), 845-860.
45
- Spink, A., Park, M., & Koshman, S. (2006). Factors Affecting Assigned Information Problem Ordering During Web Search: An Exploratory Study. Information Processing & Management, 42, 1366-1378.
46
- Tagliacozzo, R., & Kochen, M. (1970). Information Seeking Behavior of Catalog Users. Information Storage and Retrieval, 6(5), 363-381
47
- Teevan, J., Alvarado, C., Ackerman, M & Karger, D. (2004). The perfect search engine is not enough: a study of orienteering behavior in directed search. Proceedings of ACM CHI 2004, 415- 442.
48
- Thüring, M., Hannemann, J., & Haake, J. M. (1995). Hypermedia and cognition: Designing for comprehension. Communications of the ACM, 38(8), 57-66.
49
- van Oostendorp, H., & Juvina, I. (2007). Using a Cognitive Model to Generate Web Navigation Support. International Journal of Human-Computer Studies, 65(10), 887-897.
50
- Wersig, G., & Neveling, U. (1975). The Phenomena of Interest to Information Science. The information scientist, 9(4), 127-140.
51
- Wilson, T. D. (2000). Human Information Behavior. Informing science, 3(2), 49-56.
52
- Wood, F., Ford, N., Miller, D., Sobczyk, G., & Duffin, R. (1996). Information Skills, Searching Behaviour and Cognitive Styles for Student-Centered Learning: a Computer-Assisted Learning Approach. Journal of Information Science, 22(2), 79-92.
53
- Yuan, X. & Liu, J. (2013). Relationship between Cognitive Styles and Users? Task Performance in Two Information Systems. In Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 50(1), 1-10.
54
- Zhang, Y. (2012). The Impact of Task Complexity on People's Mental Models of MedlinePlus. Information Processing & Management, 48(1), 107.
55
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه ملاک های انتخاب کتاب از دیدگاه نوجوانان شهری و روستایی (مطالعه موردی: شهرستان کاشمر)
هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی و مقایسۀ میزان اهمیت ملاکهای نوجوانان شهری و روستایی برای انتخاب کتاب بر اساس شرایط اجتماعی، امکانات شهری و روستایی بود. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمامی دانشآموزان 12 تا 16 سال مدارس شهرستان کاشمر شامل مناطق شهری و روستایی بود که به روش نمونهگیری تصادفیِ خوشهایِ دو مرحلهای انتخاب شدند. از دو پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط متخصصان و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری گردید. مقدار آلفا بهترتیب برابر با 0.86 و 0.84 بود. یافتهها: نتایج بهدستآمده، میزان اهمیت هریک از ملاکهای اصلی و ملاکهای فرعیِ انتخاب کتاب برای نوجوانان شهری و نوجوانان روستایی را مشخص کرد. در اولویتبندی ملاکهای اصلیِ انتخاب کتاب، نوجوانان شهری، «کیفیت محتوا» را اولویت نخست و «قیمت» را اولویت آخر خود انتخاب کردند. همچنین نوجوانان روستایی در اولویتبندی ملاکهای اصلی انتخاب کتاب، «قیمت» را اولویت نخست و «اعتبار ناشر» را اولویت آخر خود برگزیدند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین نوجوانان شهری و نوجوانان روستایی درخصوص میزان اهمیت ملاکهای انتخاب کتاب وجود داشت (000/0p =). همچنین مشخص شد بین میزان اهمیت ملاکهای انتخاب کتاب در طبقات ضعیف، متوسط و بالای اجتماعی ـ اقتصادی، تفاوت معناداری وجود داشت (000/0p =). افزون براین، رابطه معنادار بین سطح تحصیلات والدین و میزان اهمیت ملاکهای انتخاب کتاب تأیید شد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43947_04a4e479a44820603728243127944145.pdf
2015-12-22
123
150
ملاکهای انتخاب کتاب
نوجوانان شهری
نوجوانان روستایی
شرایط اقتصادیاجتماعی
شهرستان کاشمر
سمانه
وکیلی ازغندی
s.vakili2009@gmail.com
1
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محسن
نوکاریزی
mnowkarizi@ferdowsi.um.ac.ir
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
معصومه
تجعفری
tajafari@ferdowsi.um.ac.ir
3
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ اخباری آزاد، مینا و مینا اباذری (1389). «رابطة میان سال نشر و قالبهای ادبی در کتابهای اروپایی کودک و نوجوان ترجمه شده به فارسی در دهة اول قرن بیست و یکم»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(4) ،105-127.
1
ـ اسکارپیت، رابرت و روتاکر بارکر (1368). عادت به خواندن، ترجمۀ حسن پستا، پویش، 118، 113-136.
2
ـ انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان (1377). «تحلیلی بر پرفروشترین و کم فروشترین کتابهای کودک و نوجوان در مجموعه 27 نمایشگاه در 27 استان» (1376)، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، پژوهشنامه ادبیات کودکان و نوجوانان، 11 و 12، 99-102.
3
ـ جعفرنژاد، آتش (1354). بررسی عقاید و نظرات جمعی از کودکان و نوجوانان تهران درباره ملاکهای یک کتاب خوب، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
4
ـ شعاری نژاد، علیاکبر (1364). ادبیات کودکان، تهران: اطلاعات.
5
ـ شورای کتاب کودک (1372). «ملاکهای ارزشیابی کتابهای کودکان و نوجوانان»، در معصومه سهراب (گردآورنده)، هفده مقاله درباره ادبیات کودکان (ص124-143)، تهران: شورای کتاب کودک.
6
ـ فتحیهفشجانی، فرشیده و محبوبه عارفی (1391). «شناسایی معیارهای کودکان و نوجوانان در انتخاب کتابهای قصه برای قصهگویی»، بازیابی شده از:http://www.ekanoon.com
7
ـ قزلایاغ، ثریا (1383). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن (مواد خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی «سمت».
8
ـ کیومرثی، غلامعلی (1379). خدمات کتابداری درکتابخانه های کودکان :مجموعه کتابکهای آموزش از راه دور، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
9
ـ محسنی، حمید (1387). انتخاب و تهیه منابع اطلاعاتی برای کودکان و نوجوانان و کتابخانههای آموزشگاهی، تهران: کتابدار.
10
ـ نورتن، دانا (1382). شناخت ادبیات کودکان: گونهها و کاربردها از روزن چشم کودک، تهران: قلمرو.
11
ـ نوکاریزی، محسن و مجید ضیغمی (1392). «مقایسه میزان اهمیت ملاک های رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان در شهر مشهد»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 19(3)، 343-361.
12
- Ayhan, A B., Şimsek, S., and Biçer, A. M. (2014). An analysis of children’s attitudes towards reading habits. European Journal of Research on Education, Special Issue: Contemporary Studies in Education, 13-18.
13
- Chiew, K. T. , Salim, S. S. (2003). WEBUSE: Website Usability Evaluation Tools. Malaysian Journal of Computer Science. 16(1), 47-57
14
- Children’s Books Ireland (2002). What’s the story: the reading choices of young people in Ireland. Dublin : Children’s Books Ireland.
15
- Clark, C., Foster, A. (2005). Children's and young people reading habits and preferences: the who, what, why, where and when. from http://www.literacytrust.org.uk/assets
16
- Hall, C., Coles, M. (1999).Children’s reading choices. London: Routledge.
17
- Haycock, K. (1994). Reasearch in librarianship and the institutionalization of change. In Literacy: Traditional, Cultural, Technological, selected papers from the annual conference of the International Association of School Librarianship. Pittsburgh: Pennsylvania. 17-22.
18
- Issa, A. O. (2012). Reading Interests and habits of the federal polytechnic OFFA, Student. International Journa of Learning & Development. 2(1, 470-486..
19
- Mustafa, S. H., Al-Zou'abi, L. (2008). Usability of the academic websites of Jordan's universities: an evaluation study. Retrieved Sept. 5, 2010. from: http://eref.uqu.edu.sa/files/ere2/folders6/ f37.pdf
20
- Stieve, T., Schoen, D. (2006).Undergraduate Students' Book Selection: A Study of Factors in the Decision-Making Process. Journal of Academic Librarianship. 32, 599-608.
21
- Toit, M., Bothma, C. (2009). Evaluation the usabiltiy of an academic marketing department’s website from a marketing student’s perspective. International Retail and Marketing Review. Retrieved April 5, 2011. from: http:// uir.unisa.ac.za/handle/ 10500/3031 .
22
- Witty, P., Coomer, A., & McBean, D. (1945). Children’s choices of favorite books: a study conducted in ten elementary schools. Journal of Educational Psychology. 37, 266-278. Retrieved Sept. 25, 2012,fromhttp://psycnet.apa.org
23