ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم عامل اعتماد بر تمایل به اشتراک دانش در جوامع مجازی علمی با استفاده از مدل تحلیل عاملیِ ساختاری
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عامل اعتماد بر تمایل در به اشتراکگذاری دانش در جوامع مجازی علمی با رویکرد شبکههای اجتماعی علمی پیوسته است. روش/رویکرد پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش، 900 نفر اعضای هیئت علمی دو دانشگاه شیراز و خلیج فارس بوشهر و بر مبنای جدول مورگان، 269 نفر بهعنوان نمونه تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بر مبنای دو پرسشنامه «ژائو» (2010) و «وو، چن و چانگ» (2010) است. یافتهها: بین دو متغیر «اعتماد» و «اشتراک دانش» ضریب همبستگی 82/0 وجود دارد که نشاندهندۀ تأثیر بالای اعتماد بر تمایل به اشتراک دانش در بین پژوهشگران است. بیشترین میزان تأثیر اعتماد بر اشتراک دانش از طریق زیرمؤلفههای «تعهد» با ضریب تأثیر 79/0، «اطمینان» با ضریب تأثیر 68/0 و «وضعیت پیوسته» با ضریب تأثیر 63/0 است. همچنین از بین زیرمؤلفههای «اعتماد»، «رضایت» با ضریب بتای 481/0 بیشترین میزان تأثیر را بر تمایل به اشتراک دانش دارد. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر بالای اعتماد بر تمایل پژوهشگران در بهاشتراکگذاری دانش در جوامع مجازی علمی، میتوان با برنامهریزیها و راهبردهای لازم و بالابردن سطح اعتماد، پژوهشگران را به استفادۀ بیش از پیش از این جوامع ترغیب کرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48140_903b834c355829b79f0b866186bca2ec.pdf
2016-03-20
3
31
اعتماد
اشتراک دانش
جوامع مجازی علمی
شبکههای اجتماعیِ علمیِ پیوسته
پژوهشگران
دانشگاه شیراز
دانشگاه خلیج فارس
سحر
انبارکی
s.anbaraki@areeo.ac.ir
1
کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
LEAD_AUTHOR
عبدالرسول
جوکار
ajowkar2003@yahoo.com
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
سعیده
ابراهیمی
sebrahimi.shirazu@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
- اصنافی، امیررضا و دیگران (1394). «حضور پژوهشگران دانشگاههای علوم پزشکی، آزاد و دولتی شهر اهواز در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت»، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی. 6، 1.
1
- رادمرد، قادر؛ مهدی افخمی اردکانی و صمد باران (1392). «بهبود تسهیم دانش سازمانهای تحقیق و توسعه: نگاهی به نقش فرهنگ، عدالت و اعتماد سازمانی»، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 6(23)، 163-187.
2
- ستوده، هاجر و یاسمین سعادت (1394). «بررسی گرایش به عضویت در شبکههای اجتماعی علمی در میان شیمیدانهای ایران»، تعامل انسان و اطلاعات، 2(3)، 1-12.
3
- قربانیزاده، وجهالله و دیگران (1391). «بررسی میزان تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی کارکنان»، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. 5 (17)،111-131.
4
- کاظمی، مهدی؛ طیبه وحیدی مطلق و سمانه وحیدی مطلق (1393). «بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی»، پژوهشهای مدیریت عمومی. 7(23)،107-128.
5
- نیازمند، محمدرضا (1392). «بررسی تطبیقی میزان استفاده پژوهشگران کشورهای خاورمیانه از شبکههای اجتماعی علمی پیوسته»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
6
- Andrews, K. M., &Delahaye, B. L. (2000). Influences on knowledge processes in organizational learning: The psychosocial filter. Journal of Management Studies37(6), 797-810
7
- Bajaria, H,(2000),”Knowledge Creation and Management”, Quality Management Review,11(4),56-69
8
- Chen, Chih-Jou, Hung, Shiu-Wan(2010). To give or to receive? Factors influencing members’ knowledge sharing and community promotion in professional virtual communities. Journal of Information & Management 47, 226–236
9
- Chini, Tina.c(2004). Effective knowledge transfer in multinational corporations.palgrave, Mc millan
10
- Chiu, Chao-Min, Wang, Eric T.G, Shih, Fu-Jong and Fan, Yi-Wen(2010). Understanding knowledge sharing in virtual communities An integration of expectancy disconfirmation and justice theories. Journal of Online Information Review, 35 (1), 134-153
11
- Cummings, J.N (2004). Work groups, structural diversity and knowledge sharing in a
12
- global organization. Journal of management science, (50), 352-364
13
- Davenport, T.H, &Prusak, L,(2000), “knowledge management” translator:Rahmanseresht, H. Sapko publishes, Tehran
14
- Evans, Michael (2012). Knowledge Sharing: An empirical study of the role of trust and other social-cognitive factors in an organizational setting. A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Faculty of Information University of Toronto.
15
- Hinds, P. J., &Pfeffer, J. (2003). Why organizations don't "know what they know": Cognitive and motivational factors affecting the transfer of expertise. In M. Ackerman, V. Pipek& V. Wulf (Eds.), Beyond knowledge management: Sharing expertise (3-26). Cambridge, MA: MIT Press.
16
- Hislop, D. (2003). Linking human resource management and knowledge management via commitment: A review and research agenda. Employee Relations, 25(1/2), 182- 202.
17
- Holste, J. S. (2003). A study of the effects of affect-based trust and cognition-based trust on intra-organizational knowledge sharing and use. Unpublished Ph.D. Dissertation, Regent University, Virginia Beach
18
- Hosmer, L. T. (1995). Trust: The connecting link between organizational theory and philosophical ethics. Academy of Management Review, 20(2), 379-403.
19
- Hsu, M.H., Chen, Y.L., Chiu, C.M., Ju, L., (2007). Exploring the antecedents of team performance in collaborative learning of computer software, Computer and Education.
20
- Ku,E.C.S, Fan,Y.W (2009). Knowledge sharing and customer relationship management in the travel service alliances. Journal of total quality management and business excellence, 20(12), 1407-1421
21
- Levin, D. Z., & Cross, R. (2006). The strength of weak ties you can trust: The mediating role of trust in effective knowledge transfer. Management Science, 50(11), 1477-1490.
22
- Liao, Chechen, To, Pui-Lai, Hsu, Fang-Chih (2012). Exploring knowledge sharing in virtual communities. Journal of Online Information Review,37 ( 6), 891-909
23
- Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of Information Science, 33, 135–149.
24
- Liu, Tsai-feng, Lu, long-chuan, Yu, Tai-kuei. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblogs, Journal of Computers in Human Behavior, 26 , 32–41
25
- Mayer, R. C, Davis, J. H., and Schoorman, F. D. (1995). "An Integrative Model of Organizational Trust," The Academy of Management Review (20:3), 709-734.
26
- Nahapiet, J., &Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
27
- Renzl, B. (2008). Trust in management and knowledge sharing: The mediating effects of fear and knowledge documentation. Omega, 36, 206-220.
28
- Ridings, C.M., Gefen, D., Arinze, B., (2002). Some antecedents and effects of trust in virtual communities. Strategic Information Systems 11 (3-4), 271–295.
29
- Ruppel, C. P., & Harrington, S. J. (2001). Sharing knowledge through Intranets: A study of organizational culture and Intranet implementation. IEEE Transactions on Professional Communication, 44, 37–52.
30
- Thelwall, M., & Kousha, K. (2014). "Academia. edu: Social Network or Academic Network?" Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(4), 721-731.
31
- Tsai, W., &Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of intrafirm networks. The Academy of Management Journal, 41(4), 464-476.
32
- Van den Hoof, Bart, & Do Ridder, Jan A. (2004), “Knowledge Sharing in Context: The Influence of Organizational Commitment, Communication Climate & CMC Use on Knowledge Sharing.”Journal of Knowledge Management, 8(6), 117-130
33
- Wasko, M.M., Faraj, S.,(2005). Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic networks of practice. MIS Quarterly,29 (1), 35–58.
34
- Wu, Jyh-Jeng ,Chen, Ying-Hueih , Chung, Yu-Shuo (2010). Trust factors influencing virtual community members: A study of transaction communities. Journal of Business Research. 63, 1025–1032
35
- Yu, T.K., Lu, L.C. and Liu, T.F. (2010), “Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblogs”, Computers in Human Behavior, 26 (1), 32-41.
36
- Zhao, Li . (2010), Sharing knowlegde in virtual communities: factors affecting a member's intention to share, A Thesis Submitted to the School of Graduate Studies in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. McMaster University.
37
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی در استقرار نظام مدیریت دانش
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی و بررسی نقش آن در استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه الزهراء، بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت اجرا توصیفی _ همبستگی از نوع علّی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه الزهراء است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونۀ تعیینشده انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای مدیریتی لیکرت با ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامه مدیریت دانش با ضریب پایایی 92/0 استفاده شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری کلموگروف _ اسمیرنوف، تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی شامل هشت شاخص است: انگیزش، کنترل، تصمیمگیری، رهبری، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، اهداف اجرایی و آموزش، و هدفگذاری. همچنین ابعاد استقرار نظام مدیریت دانش نیز شامل شش شاخص منابع انسانی، فناوری، فرایند دانشی، فرهنگ، ساختار و رهبری است. عوامل مؤثر بر سبک رهبری و استقرار مدیریت دانش، در سطح 01/0 با یکدیگر رابطه معنادار و مستقیمی داشته و مؤلفههای رهبری، انگیزش، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، هدفگذاری، کنترل، و اهداف اجرایی و آموزش در سطح 01/0 و تصمیمگیری در سطح 05/0، با مدیریت دانش ارتباط معنادار و مستقیم دارند. همچنین مشخص شد از میان عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی، ارتباطات و رهبری، همبستگی چندگانۀ معناداری با استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه الزهراء داشته و 47% تغییرات آن را پیش بینی میکند. نتیجهگیری: بر مبنای یافتههای پژوهش، بین سبک رهبری و پیادهسازی نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی، ارتباط معناداری وجود دارد و تغییرات متغیر ملاک (پیادهسازی مدیریت دانش) ناشی از متغیر پیشبین (سبک رهبری) است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45168_be54d9e6e530c4713e9d3c80783d5396.pdf
2016-03-20
32
49
سبک رهبری
مدیریت دانش
کتابخانه های دانشگاهی
مدل تحلیل عاملی
دانشگاه الزهراء
آناهیتا
باواخانی
abavakhani@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
- جان محمدی، مریم (1388). بررسی رابطه سبک رهبری مدیران کتابخانهها و میزان خلاقیت آنان (مورد مطالعه: کتابخانههای دانشگاه تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، رشته کتابداری و اطلاعرسانی.
1
- حریری، نجلا (1379). «مدیریت مشارکتی و کاربرد آن در کتابخانهها»، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 11(4)، 88-100.
2
- حقانی، محمود؛ حبیب عزیزی وعبدالحسین رسولینژاد (1389). «تأثیر سبکهای مدیریت و ویژگیهای شخصیتی مدیران بر بهداشت روانیِ کارکنان سازمانها و ادارات دولتی استان تهران»، فراسوی مدیریت، 4 (11)، 163-187.
3
- ربیعی، علی؛ میرزا حسن حسینی و زینب خواجوی (1388). «طراحی مدل پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای دولتی (شهرداری تهران)»، پژوهشهای مدیریت، 2(6)، 175-159.
4
- زندیان، فاطمه؛ نصرت ریاحینیا و لیلا کشاورز (1390). «شناسایی سبک مدیریت مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران و ارتباط آن با رضایت شغلی کتابداران»، نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 57، 87-109.
5
- سیدعامری، میرحسین(1388). «تبیین رابطه بین مولفههای مدیریت مشارکتی به عنوان یک شوه موثر و انگیزش شغلی کارکنان ادارات تربیت بدنی آذربایجان غربی»، مدیریت ورزشی، 1، 5-17.
6
- سینق، موهیندر (1388). مدیریت کتابخانه و نظام اطلاع رسانی، ترجمه غلامرضا فدایی. تهران: دبیرخانه هیئت امنای کتابخانههای عمومی.
7
- شرمرهورن، جان آر (1386). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، تهران: نشر مدیران.
8
- علیزاده، فاطمه؛ محمد حسنزاده و عصمت مؤمنی (1393). «رابطه سبک مدیریت و تسیهم دانش در کتابخانههای شهر تهران»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاع رسانی، 1 و 2، 49-60.
9
- کشاورز، لیلا (1387). شناسایی سبک مدیریت مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران و ارتباط آن با رضایت شغلی کتابداران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، رشته کتابداری و اطلاعرسانی.
10
- مصدقراد، علیمحمد (1384). «بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان با سبک مدیریت بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان»، پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی، 4 (12)، 172-143.
11
- میرسپاسی، ناصر (1394). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار: با نگرشی به روند جهانی سازی، تهران: کتابسرا.
12
- نجفبیگی، رضا؛ اصغر صرافیزاده و مسعود طاهریلاری (1390). طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان، پژوهشنامه مدیریت تحول. 3(5)، 148-180.
13
- Abdi, K. & Amatsenin, A (2014) Investigation the impact of knowledge management on organizational innovation: Conceptual framework, International Research Journal of Applied and Basic Science, 8 (6), 686-691.
14
- Bonfield, P. (2009) Knowledge management strategy of BT,Management information, 15(22), 15-25.
15
- Bhatt, F.D. (2008) Knowledge management in organizations: Examining the interaction between technologies techniques, and people, Journal of knowledge management, (27), 23-37.
16
- Buheji, M., Al-Hasan, S., Thomas, B., Melle, D. (2014), “The influence of knowledge management on learning in government organisations”. AmericanJournal of Industrial and Business Management, (4), 657-670.
17
- Crowe, K. M. (2005) Collaborative Leadership: A Model for Reference Services, Reference Librarian, 39 (81), 59-69.
18
- Hariharan, Arun (2011). How to Build a Great Knowledge Management Portal. Journal of Knowledge Management Practice, 12 (2).
19
- Hilboard, R. (2008). Emerging technologies in knowledge management. Jornal of knowledge management, (7), 47- 61
20
- Kazlauskas, D. W. (1999). Leadership practices and employee job satisfaction in the academic libraries of the State University System of Florida. Doctoral dissertation, Education. University of Florida.
21
- Kuan, Y.W. (2005) Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises, Industrial Management &DataSystem, 105 (3), 262-273.
22
- Puspanjali, J &. Bijayalaxmi, R. (2010) Participative management in medical college libraries of Orissa: a comparative study, Library Review, 59(3), 213-225.
23
- Seonghee, K. Boryung, J. (2008) an analysis of faculty perceptions: attitudes toward knowledge sharing and collaboration in an academic institution, Library & Information Science Research, 30(4), 282-290.
24
- Wiig, k. & Prusak, J. (2009). Knowledge management foundation, Arington: TX: Schama press, 16 -25.
25
ORIGINAL_ARTICLE
تجزیه و تحلیل هزینه سودمندی و هزینه-فرصت نگهداری مجموعه منابع چاپی والکترونیکی درمراکز خدمات اطلاعاتی (مورد مطالعه: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران)
هدف: هدف این پژوهش، تحلیل هزینه- منفعت حفاظت و نگهداری منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و برای تحلیل دادهها از مدل ریاضی استفاده میکند. مدل پژوهش در قسمت تحلیل هزینه فرصت ذخیرهسازی منابع چاپی، از ترکیب پنج متغیر هزینه دارایی، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه جاری، هزینه نیروی انسانی و هزینه انرژی، تشکیل میشود؛ همچنین مدل پژوهش در بخش بررسی هزینه فرصت ذخیرهسازی منابع الکترونیکی، از شش متغیر هزینه تملک و دارایی، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه جاری، هزینه نیروی انسانی و هزینه انرژی و هزینه تهیه پایگاههای اطلاعاتی تشکیل می شود. در این پژوهش هزینه فرصت نگهداری مجموعه منابع چاپی و الکترونیکی با استفاده از مدل ارزش خالص فعلی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران میباشد. پژوهش حاضر ارزش خالص فعلی متغیرهای تحت بررسی در بازههای زمانی سه ساله، پنج ساله وهفت ساله گذشته را محاسبه و مورد ارزیابی قرار داده است. مقادیر هزینههای مربوط به متغیرهای مورد نظر در هر مدل مربوط به منابع چاپی و الکترونیکی، در نرم افزر اکسل 2010 جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج مقایسه شده است. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل و بررسی ارزش خالص فعلی پنج متغیر تأثیرگذار یرحفاظت و نگهداری مجموعه منابع چاپی و شش متغیر موثر بر حفاظت و نگهداری منابع الکترونیکی نشان میدهد که هزینههای صرف شده جهت حفاظت و نگهداری منابع الکترونیکی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران دارای صرفه اقتصادی بیشتر در مقایسه با منابع چاپی میباشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48141_47002804ecfaf406e0a78bd6292fbbf7.pdf
2016-03-20
50
80
تحلیل هزینه- سودمندی
تحلیل هزینه- فرصت
نگهداری منابع چاپی
کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی
ارزش خالص فعلی
فاطمه
میرسلیمانی
f.mirsoleymani2015@gmail.com
1
کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
محمدرضا
اسمعیلی گیوی
s.givi@ut.ac.ir
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فاطمه
فهیم نیا
fahimnia@ut.ac.ir
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
منابع
1
- اسلامی گیسکی، سکینه و محمدرضا لطفعلی(1386). «ارزیابی هزینه _ فایده و تحلیل حساسیت مجتمع مس سرچشمه»، فصلنامه بررسیهای اقتصادی ؛4(3) :99 – 83 .
2
- حاصلی، داوود(1391). تحلیل هزینه _ اثربخشی و هزینه _ سودمندی کتابهای چاپی و الکترونیکی انگلیسی دانشگاه تهران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، تهران: دانشگاه تهران.
3
- خلیلی، سروش (1374). ارزیابی اقتصادی طرح استحصال مس از معدن مس سونگون،.پایاننامه کارشناسی ارشد اقتصاد،تهران دانشگاه شهید بهشتی.
4
- شهرزادی، لیلا، فهیمه باب الحوائجی وحسن اشرفی ریزی(1391). «تحلیل هزینه _ سودمندی: شاخصی برای ارزیابی اقتصادی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، مدیریت اطلاعات سلامت،10(2).
5
- Agee,Jim(2005). Collection evaluation:a foundation for collection development.Collection Building 24(3).
6
- Callahan, K., Stetz, G., & Brooks, L. (2011). Project management accounting:
7
- Budgeting, tracking, and reporting costs and profitability. Hoboken, NJ.
8
- Cervone, F. (2010). Using cost benefit analysis to justify digital library projects. OCLC
9
- Systems and Services, 26(2), 76-79. Retrieved April 6, 2012, from Research
10
- Library (doi: 2050343631)
11
- Courant, P., & Nielsen, M. (2010).On the cost of keeping a book. Washington, DC:
12
- Council on Library and Information Resources. Council on Library and Information Resources (2010).The Idea of Order: Transforming research
13
- collections for 21st century scholarship. (Pub 147). Washington, DC: US Government Printing Office.
14
- Flyvbjerg, B., Holm, M. & Buhl, S.L. (2002). Underestimating costs in public works projects: Error or lie? Journal of the American Planning Association, 68(3), 279-95.
15
- Sherwin,David J(1999).Age-based opportunity maintenance.journal of quality in maintenance engineering 5(3).
16
- World Road Association (PIARC) in Iran. Eòconomic Evaluation Methods for Road Projects in PIARC Member Countries. Trans. Ghahremani, H. Tehran, Iran: Vice Chancellor for Research and Technology; 2004. [In Persian].
17
- Hicks,Cedric Anthony(2012).An opportunity cost analysis of maintaining a print collection in an academic library:policy, legal, and technical aspects of digital libraries.URL, http://library.ut.ac.ir/collections.
18
- Levin, H. (1983). Cost-effectiveness: A primer. Beverly Hills, CA: Sage
19
- Majka, D. (2000). The "great exchange": The economic promise and peril of the digital library. The Bottom Line, 13(2), 68-73. Retrieved from ABI/INFORM Global.
20
- (doi: 84987680)
21
- Mishan, E.J. (1971). Cost-benefit analysis: An introduction. New York, NY: Praeger.
22
- Storey, S. (2009). Librarian interrupted! Ur-librarian to un-librarian, or ur-librarian to uber-librarian? Library Management, 30(4/5), 276-285. Retrieved January, 21,2012 from ABI/INFORM Global. (doi: 1867593921).
23
ORIGINAL_ARTICLE
ترکیب اعضای هیات تحریریه نشریات به عنوان شاخصی از میانرشتگی:مطالعه موردی نشریات علوم اجتماعی و انسانی کشور
هدف: اعضای هیئت تحریریه از جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذاری در جوامع علمی برخوردارند. هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ ترکیب و ماهیت میانرشتهای اعضای هیئت تحریریۀ مجلههای مصوّب وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در گروه علوم انسانی و اجتماعی است. روش پژوهش: این پژوهش بهصورت کاربردی و با استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش از 518 مجله ایرانی در 18 حوزۀ موضوعیِ مختلفِ علوم انسانی و اجتماعی تشکیل شده است که اطلاعات مربوط به اعضای هیئت تحریریه آنها با مراجعه به وبسایت مجلهها قابل دسترسی و ملاحظه بود. همچنین دادههای مربوط به شبکه استنادیِ مستقیمِ حوزههای موضوعی، از پایگاه وب علوم گردآوری شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد 2573 پژوهشگر در 5188 منصب عضویت هیئت تحریریه مجلهها حضور داشتهاند (میانگین 10 عضو برای هر مجله). بیشترین میزان حضور اعضای هیئت تحریریه وابسته به مؤسسههای خارجی، مربوط به مجلههای حوزه ادبیات و زبانها (97/12%) است. بهطورکلی پژوهشگرانی از 33 کشور دنیا در ترکیب هیئت تحریریۀ مجلههای علوم انسانی کشور حضور دارند که بیشترین عضویت متعلق به کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه است. از سوی دیگر، پژوهشگرانی از 157 مؤسسه خارجی و 148 مؤسسه داخلی در ترکیب هیئت تحریریه مجلههای علوم انسانی کشور حضور دارند که پژوهشگران دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی در این زمینه بیشترین سهم را دارند. بررسی مرتبۀ علمی اعضای هیئت تحریریۀ مجلهها نشان میدهد 64/10% مرتبه استادیاری، 45/43% مرتبه دانشیاری و 91/45% مرتبۀ استادی دارند. همچنین یافتهها بیانگر این است که 8/58% پژوهشگران تنها در هیئت تحریریه یک مجله عضویت داشتهاند. بیشترین حضور اعضای هیئت تحریریه با تخصصهایی متفاوت از موضوع مجلهها، مربوط به مجلههای حوزۀ کتابداری و آرشیو است. بهبیاندیگر 4/37% اعضای هیئت تحریریه مجلههای حوزه کتابداری و آرشیو دارای تخصص در رشتههای دیگر هستند. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد میان تنوع تخصصِ اعضای هیئت تحریریه مجلهها و ماهیت میانرشتهای آن حوزه، تناسب و رابطۀ آماریِ معناداری وجود ندارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48142_2d4b0ea15a23af1776cd2e1383e9f86e.pdf
2016-03-20
81
107
هیئت تحریریه
میانرشتگی
مجلههای علمیپژوهشی
مجلههای علمیترویجی
وزارت علوم
تحقیقات و فنّاوری
علوم انسانی
علوم اجتماعی
محمد امین
عرفان منش
amin.erfanmanesh@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
LEAD_AUTHOR
مرضیه
مروتی اردکانی
mmorovati@uoz.ac.ir
2
مربی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، سیستان و بلوچستان، ایران.
AUTHOR
سپیده
ایرانی
irani.s65@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
- دبیرخانه کمیسیون بررسی مجلات علمی کشور (1390). آئیننامه تعیین اعتبار مجلات علمی کشور، دبیرخانه کمیسیون بررسی مجلات علمی کشور، دسترسی (در 30/3/1395) از:
1
http://www.msrt.ir/fa/rppc/Pages/Files/ScientificPublicationsCommission.aspx
2
- عرفانمنش، محمدامین و فرشته جوان (1395). «میزان رویت و جایگاه بینالمللی مجلههای ایرانی نمایه شده در پایگاه گزارش استنادی مجلات»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 32(1)، 47-70.
3
- قاسمی، علی اصغر و راضیه امامی میبدی (1394). نقش و جایگاه مطالعات میانرشتهای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور، مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 7(4)، 1-19.
4
- Brinn, T. & Jones, M.J. (2008). The composition of editorial boards in accounting: a UK perspective. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21, 5–35.
5
- Burgess, T.F. & Shaw, N.E. (2010). Editorial board membership of management and business journals: A social network analysis study of the Financial Times 40. British Journal of Management, 21(3), 627-648.
6
- Chan, K.C., Fok R.C.W. & Pan, M. (2001). Citation based finance journal rankings: an update. Financial Practice & Education, 10(1), 132-141.
7
- Chan, K.C. & Fok, R.C.W. (2003).Membership on editorial boards and finance department rankings.Journal of Financial Research, 26, 405–420.
8
- Hardin, W.G., Liano, K., Chan, K.C., & Fok, R.C. (2008). Finance editorial board membership and research productivity. Review of Quantitative Finance and Accounting, 31(3), 225-240.
9
- Kim, M.J. (2010). Visibility of Korean science journals: an analysis between citation measures among international composition of editorial board and foreign authorship. Scientometrics, 84(2), 505-522.
10
- Leydesdorff, L., & Rafols, I. (2011). Indicators of the interdisciplinarity of journals: Diversity, centrality, and citations. Journal of Informetrics, 5(1), 87-100.
11
- Morillo, F., Bordons, M. & Go´mez, I. (2003). Interdisciplinarity in science: a tentavie typology of disciplines and research areas. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53, 1238-1249.
12
- Morris, S.(1999). Making national journals internationally visible.Proceedings of International Symposium on Chinese Scientific Journals Being Included in the International Major Index Database, 18-21 November 1999, China.
13
- Nisonger, T.E. (2002). The relationship between international editorial board composition and citation measures in Political Science, Business and Genetics journals. Scientometrics, 54(2), 257-268.
14
- Ozbilgin, M. (2004).Internationalhuman resource managementacademic parochialism in editorial boards of thetop 22 journals on international human resource management.Personnel Review, 33, 205-221.
15
- Pagel, P.S., & Hudetz, J.A. (2011). Bibliometric analysis of anaesthesia journal editorial board members: correlation between journal impact factor and the median h-index of its board members. British journal of Anaesthesia, 107(3), 357-361.
16
- Pardeck, J.T. (2002). Scholarly productivity of editors of social work and psychology journals.Psychological Reports, 90, 1051-1054.
17
- Pearson, C.H., Mullen, R.W., Thomason, W.E., & Phillips, S.B. (2006).Associate editor’srole in helping authors and upholding journal standards.Agronomy Journal, 98, 417-422.
18
- Stegmaier, M., Palmer, B., & Van Assendelft, L. (2011).Getting on the Board: the presence of women in political science journal editorial positions.Political Science and Politics, 44(4), 799-804.
19
- Trieschmann, J.S., Dennis, A.R., Northcraft, G.B., & Neimi, A.W. (2000). Serving multiple constituencies in business schools: MBA performance versus research performance.The Academy of Management Journal, 43(6),1130–1141.
20
- Urbancic, F. (2005). Faculty representation on the editorial boards of leading marketing journals: An update of marketing department rankings. Marketing Review, 15, 61-69.
21
- Weinrach, S.G., Thomas, K.R., Pruett, S.R., & Chan, F. (2006).Scholarly productivity of editorial board members of three American counseling and counseling psychology journals. International Journal for the Advancement of Counselling, 28(3), 303-315.
22
- Zsindely, S., Schubert, A., & Braun, T. (1982). Editorial gatekeeping patterns in international science journals: A new science indicator, Scientometrics, 4, 57-68.
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش شبکه های اجتماعی در تبادلات علمی( مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی)
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تعیین نقش شبکههای اجتماعی در تبادلهای علمی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در نیمسال دوم تحصیلی 94-95 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 351 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش، توصیف دادهها و تحلیل استنباطی، با استفاده از نرمافزار «اسپیاساس» انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد 70% دانشجویان بیش از یک ساعت در روز از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. از بین شبکههای اجتماعی، تلگرام با 7/66 % بیشترین استفاده را بین پاسخگویان داشت. تلفن همراه با 8/63 % مهمترین ابزار مورد استفاده برای دسترسی به شبکههای اجتماعی است. با توجه به یافتهها، استفاده از شبکههای اجتماعی در تبادلهای علمی میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی اثرگذار نیست. بیشترین استفاده از شبکههای اجتماعی در تبادلهای علمی بهترتیب جهت پیداکردن مواد و منابع مرتبط علمی با میانگین 09/3، ارائه سؤال و درخواست پاسخ در موضوعات علمی با 07/3 و ارائه یا کسب اطلاعات به روز علمی با 02/3 است. اما استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند در ارتقای دانش دانشجویان مؤثر باشد. استفادهکنندگان با میانگین 18/5 % از شبکههای اجتماعی بهعنوان مکانی مناسب برای اشتراک دانش یاد کردهاند. طبق نتایج مهمترین مزیّت استفاده از شبکههای اجتماعی از دیدگاه جامعه آماری، کسب لذت با مقدار ضریب 19/5 است. اصلیترین مانع در استفاده از شبکههای اجتماعی، پایینبودن سرعت اینترنت با مقدار ضریب 10/7% شناخته شده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان رایج است، اما این استفاده در روند تبادلهای علمی دانشجویان اثرگذار نیست. با توجه به اهمیت و نقش شبکههای اجتماعی در معرفی، برقراری ارتباط، همکاری بین پژوهشگران، همچنین تبادل اطلاعات، باید برای آموزش در مورد قابلیتهای این شبکهها و در نتیجه افزایش بهرهوری مؤثر از آنها تلاش شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45325_259f77e70efee290a0ab94abc4391bbf.pdf
2016-03-20
108
130
شبکههای اجتماعی مجازی
تبادلهای علمی
همکاری علمی
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه رازی
مریم
میرزایی
mmirzaei718@gmail.com
1
کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
LEAD_AUTHOR
صالح
رحیمی
rahimi@razi.ac.ir
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
محمود
مرادی
mahmoudmoradi@razi.ac.ir
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
- امینی، طاهره (1394). «بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تهران»، مجموعه مقالات هشتمین همایش سراسری اتحادیه انجمنهای علمی _ دانشجویی علم اطلاعات و دانششناسی،تهران.
1
- آریانی، ابراهیم و دیگران (1393). «نقش شبکههای اجتماعی مجازی در قابلیتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی»، مدیا، 6 (2)، 26-39.
2
- خارابی ماسوله، ساره (1395). بررسی میزان و نوع استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی: مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه.
3
- خلیلی، لیلا (1394). «استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی»، تعامل انسان و اطلاعات،2 (1)، 30-59.
4
- صرافزاده، مریم و سهیلا علوی (1392). «جایگاه شبکههای اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی»، تعامل انسان و اطلاعات، 1 (1)، 44-56.
5
- مکیزاده، فاطمه (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر قصد استفاده از شبکههای اجتماعی در بین انشجویان دانشگاه یزد»، تعامل انسان و اطلاعات، 22 (2)، 123-140.
6
- Abdelraheem, A.Y. (2013, January 14-16). University Students Use of Social Networks Site and their Relation With Some Variables.WEI International Conference Proceeding. Turkey: Antalya. Retrieved 2015, June 6, from http://www.westeastinstitute. com/wp.
7
- Al-Alufi, A., & Fulton, C. (2014). Use of social networking tools for informal scholarly communication in humanities and social science disciplines. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 147, 436-445.
8
- Al-Aufi, A., & Fulton, C. (2016). Science networking tools for informal scholarly communication prove popular for academics at two university. Evidence Based Library and Information Practice, 11 (2), 195-197.
9
- Brophy, P. (2006). The international handbook if virtual learning environment. The e-Library and Learning, 6, 13-21.
10
- Chou, A., & Lim, B. (2010). A Framework for measuring happiness in online social network. Information system, 1(1), 198-203.
11
- Devi, B., & Yameena, A. (2015). Science communication through social networking sites. SRELS Journal of Information Management, 52 (5).
12
- Hamade, S. (2013). Perception and use of social networking sites among university student. Library Review, 62(6), 388-397.
13
- Haneefa, K. M., & Sumitha, E. (2011). Perception and use if social networking sites by the students. Library Review, 31(4), 295-301.
14
- Jeng, W., He, D., & Jiang, I (2015). User participation in an academic social networking service: A survey of open group users on Mendeley. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(5), 890-904.
15
- Kaplan, A., Haenlein, M. (2010). Users of the world, unit, the challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
16
- Kumar, N. (2012, March 1-3). User perception and use of social networking sites by Sikkim university students. 8th Convention PLANNER-2012. INFLIBNET Center Ahmedabad.
17
- Lakshmi, D.S., & Hemalatha, T. (2016). A survey on threats and vulnerabilities in on-lin social networks. International Journal of Emerging Trends in Research, 4(2), 1-6.
18
- Morris, M. R., Teeran, J., & Panovich, K. (2010, April 10-15). What do People Ask their Social Network, and Why?. A Survey Study of Status Message Q & A Behaviour. CHI 2010 Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems. Usa: Atlanta.
19
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی عوامل و موانع جذب مخاطب (پژوهشی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)
هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل و موانع جذب مخاطب در کتابخانه آستانقدسرضوی در راستای دستیافتن به رویکردی راهبردی در خصوص برطرف کردن موانع و تقویت عوامل جذب مخاطب از سوی مدیران سازمانی است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است. دو پرسشنامه برای این پژوهش تهیه شد که یک پرسشنامه بر اساس عوامل جذب مخاطب با 23 سؤال طراحی شد و در اختیار مراجعان کتابخانه آستانقدسرضوی قرار گرفت. پرسشنامه دوم نیز بر اساس موانع جذب مخاطب با 23 سؤال طراحی گردید و در اختیار کارشناسان و متخصصان کتابخانه قرار داده شد. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل 385 نفر از مراجعان بود که بر اساس فرمول کوکران با توجه به تعداد مراجعان کتابخانه انتخاب شدند.تعداد 20 نفر از کارکنان کارشناس و متخصص کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی نیز به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها پس از گردآوری با استفاده از نرمافزار آماری spss تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: بر پایه بررسیهای انجام شده، از میان 23 عامل مؤثر در جذب مخاطب، «وابستگی به حرم مطهر امامرضا»؟ع؟ (52/14%) و «امنیت روحی و روانی مراجعان» (46/14) بیشترین عامل و «ارائه خدمات مشاورۀ مطالعاتی و پژوهشی» (96/7%) بهعنوان کمترین عامل جذب مخاطب به کتابخانه شناسایی شد. همچنین عامل «شلوغی و ازدحام تالارها» (67/16%) بیشترین و عامل «دریافت هزینه ثبتنام کتابخانه» (89/5) بهعنوان پایینترین موانع تأثیرگذار در مراجعه مخاطبان به کتابخانه شناسایی شدند. با انجام این پژوهش، عوامل و موانع جذب کتابخانۀ آستانقدسرضوی مشخص و رتبهبندی شد که نتایج آن میتواند برای سایر کتابخانههای عمومی سودمند باشد. اصالت و ارزش: این پژوهش اولین تلاشی است که بهصورت اساسی به موضوع عوامل و موانع جذب از دیدگاه مخاطبان و متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پرداخته است و با استفاده از دستهبندی هدفمند که شامل ایمنی و امنیت، اعتبار کتابخانه، ساختمان کتابخانه، تسهیلات و خدمات کتابخانه است مؤلفههای جذب مخاطب استخراج شده است و تفکیک مخاطبان به عضو و غیرعضو (مهمان) جنبه نوینی در بررسی مسئله جذب مخاطبان به کتابخانه است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45323_7386e34a3660b16a174558066c30390b.pdf
2016-03-20
131
156
عوامل جذب مخاطب
موانع جذب مخاطب
کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی
مراجعان
کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی
سید عباس
مرجانی
marjani54@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
AUTHOR
مریم
زبردست
zebardast.maryam@gmail.com
2
کارشناس بخش محققان کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی، مشهدف ایران.
AUTHOR
عطیه
باغستانی تجلی
atiebaghestany20@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
- تاجالدینی، اورانوس و علی ساداتموسوی (1389).«اضطراب کتابخانهای تبیین رابطه محیط کتابخانه واسترس مراجعهکنندگان»، کتاب ماه کلیات، 7 (151)، 94 -99.
1
- _________________________ (1389). «مدیریت امنیت در معماری فضاهای کتابخانهای»، کتاب ماه کلیات، 5 (149)، 64 -67.
2
- حدادیان، علیرضا و دیگران (1391). «پیششرطها و پیامدهای وفاداری مراجعان کتابخانهها: طراحی الگوی وفاداری مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، (2) 2، 137-158.
3
- چشمهسهرابی، مظفر؛ آرزو رحیمسلمانی و آسیه رحیمسلمانی (1390). تأثیر رنگ در معماری داخلی فضای کتابخانههای دانشگاهی، کتابداری و اطلاعرسانی، 1 (53)،39 – 7.
4
- خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) (1394). تشرّف سالانه 300 میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا؟ع؟، سیداحمد هاشمآبادی. http://www.irna.ir/fa/News/81567138/ (تاریخ بازیابی: 01/02/1395).
5
- زندیان، فاطمه؛ ناهید بیاتبداقی و فرهنگ فرخی(1390). «میزان انطباق ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عمومی و دانشگاهی شهر زنجان با استانداردهای بینالمللی برای معلولین جسمی _ حرکتی از دیدگاه کارشناس معماری، مسئولان کتابخانهها و معلولین»، مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (18)، 265 -271.
6
- سلیمانزاده، نیرهالسادات؛ اصغر منتظرالقائم و فرشید دانش (1391). «نقش و کارکردهای روانشناختی رنگها در تزئینات معماری اسلامی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی»، کتاب ماه کلیات، 5 (173)، از 56 -64.
7
- شاکری، رمضانعلی (1367). گنج هزارساله: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قبل و بعد از انقلاب. مشهد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی.
8
- قزوینی، محمد (1332). بیست مقاله قزوینی، تهران: ابنسینا.
9
- لاهوتی، زهرا؛ عبدالحمید قنبریان و ابراهیم مرادی (1394). «بررسی نقش طبیعت و معماری در رضایتمندی مراجعان کتابخانه.نمونه موردی: شهر ایلام»، فرهنگ ایلام، 46 و 47 (16)،114-91.
10
- مرادپور، رضا و محمد مهوش (1390). «میزان رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانهها»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 3 (17)، 381 – 402.
11
- مرجانی، سیدعباس و دیگران (1393). ارزیابی میزان انطباق ساختمان و تجهیزات کتابخانههای وابسته به آستانقدسرضوی با شاخصهای دهگانه فاکنر براون از دیدگاه مدیران کتابخانهها»، علم اطلاعات و نسخهشناسی، 3 (3)، 1 – 15.
12
- مکدونالد، اندریو (2006). ده فرمان بازنگری شده: ویژگیهای فضای مطلوب در کتابخانه. ترجمه: سیدعباس مرجانی. شمسه، 12-13 (3). بازیابی شده از
13
- http://aqr-libjournal.ir/Old/index.php?module=TWArticles&file = index&func =view_pubarticles&did=1561&pid=11
14
- (تاریخ بازیابی: 1394/11/23)
15
- Bishop, K. & Bauer, P. (2002). Attracting young adults to public libraries: Frances Henne/YALSA/VOYA research grant results. Journal of Youth Services in Libraries, 15(2), 36-44.
16
- Joint Information Systems Committee) JISC( (2006). Designing Spaces for Effective Learning. A Guide to 21st century learning space design. London: JISC. http://www.jisc.ac.uk/uploaded-documents/JISClearningspaces.pdf
17
- (تاریخ بازیابی: 1394/11/10)
18
- Shen, Lan. (2006). Designing and Implementing Alternative Library Services. Chinese Librarianship: an International Electronic Journal, 22. URL: http://www.iclc.us/cliej/cl22shen.htm. (تاریخ بازیابی: 1394/10/05)
19
- Causes and reasons for the non use of public libraries in Germany. Reading worldwide (2012). Availablie at:
20
http://www. readingworldwide.com/index.php?id=51545 (تاریخ بازیابی: 1394/10/20)
21