ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان استنساخ کتب خطی در کانون های صوفیان با استناد به نسخه های خطی کتابخانه های ایران
هدف پژوهش: هدف این پژوهش بررسی کارکرد آموزشی و کتابپردازی صوفیان بهعنوان کانونهای استنساخ در دورههای مختلف تاریخی و نحوه و میزان پراکندگی وتنوع آن مراکز وگرایش موضوعی آنهاست. روش پژوهش: این تحقیق به روش پیمایشی با رویکرد توصیفی_ تحلیلی انجام شده است؛ به این نحوکه اطلاعات اولیۀ استخراج شده از فهرستها در چکلیست درج و سپس اطلاعات مطابق با پرسشهای تحقیق دستهبندی و در جدولها ارائهشده و در آخر نتایج بهدستآمده تحلیل و بررسی گردیده است. جامعه آماری پژوهش: جامعه آماری تحقیق تعداد 300.000 نسخه خطی فهرستشده در کتابخانههای ایران منتشر شده در 34 مجلد فهرستگان نسخههای خطی ایران (فنخا) است. اصالت اثر: تاکنون دربارۀ کارکرد آموزشی مراکز مرتبط با صوفیان بهعنوان کانونهای استنساخ کتابهای خطی با استناد به نسخ خطی موجود در کتابخانههای ایران یا هر کشور دیگر، پژوهشی انجام نشده است. یافتههای پژوهش: نخست،کتابت در مراکزی با عنوان «خانقاه» وسپس «زاویه» بیشتر از مراکز دیگر صوفیان بوده و بیشتر نسخههای کتابتشده در خانقاهها مربوط به ایران و سپس مصر است. دوم، بیشترین فراوانی موضوعیِ نسخههای کتابتشده در کانونهای صوفیان، مربوط به عرفان و تصوف و سپس دیوان شعرا، فلسفه و منطق است. سوم، بیشترین فراوانی کتابت نسخههای مورد پژوهش در قرن هشتم هـ .ق و سپس در قرن نهم و کمترین آن مربوط به قرن هفتم هـ .ق است. چهارم، بیشتر نسخههای تألیفشده در کانون صوفیان در زاویهها وخانقاهها بوده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45419_1be1dbb1b8dd8ce1bf5d47db374f8965.pdf
2016-06-21
3
26
کانون های صوفیان
خانقاه ها
کتاب پردازی صوفیان
استنساخ نسخ خطی
کتابخانه های ایران
حبیب الله
عظیمی
habibazimi@yahoo.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جهوری اسلامی ایران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
- آلوسی، عادل کامل (1398) . الربط البغدادیة فی التاریخ و الخطط، المورد، ج ۷، ش1.
1
- ابن بطوطه (1987 ). رحلة ابن بطوطه، چاپ محمد عبدالمنعم عریان، بیروت.
2
- ابن جبیر (1984)، رحلة ابن جبیر، بیروت.
3
- اصطخری، ابراهیم (1839). مسالک وممالک، بغداد، مکتبه الثانی، افست از چاپ تصویری، به کوشش مولر، گوتا: 1839
4
- افلاکی، احمد (1362).مناقب العارفین، چاپ تحسین یازیجی: آنکارا، ۱۹۵۹ـ۱۹۶۱، چاپ افست تهران.
5
- براون، ادوارد گرانویل (۱۳۶۲) . تاریخ ادبی ایران، ترجمه و حواشی: علی اصغر حکمت، تهران.
6
- جامی، عبدالرحمان (1337) . نفحات الانس، چاپ مهدی توحیدی پور، تهران.
7
- ـــــــــــــــــــــــــــــــ ، حدود العالم من المشرق والمغرب. بهکوشش منوچهر ستوده، تهران: دانشگاه تهران
8
- خطیب بغدادی، محمدابراهیم (1383). مزارات کابل، پیشاور.
9
- خواندمیر، محمدعلی (1305). فرهنگ نظام، چاپ سنگی حیدرآباد، دکن.
10
- دایرةالمعارف فارسی. مدخل «تصوف».
11
- دباشی، حمید (1384). شرایط تاریخی تصوف ایرانی در عهد سلجوقی، میراث تصوف، ویراسته لئونارد لویزن. ترجمه مجدالدین کیوانی، تهران: مرکز.
12
- دستغیب، عبدالعلی (1376 ). هجوم اردوی مغول به ایران، تهران: انتشارات علم .
13
- دهلوی، عبدالحق (1383 ). اخبارالاخیار فی اسرار الابرار، چاپ علیم اشرفخان، تهران.
14
- رجبی، محمدحسن (1381). «کتابخانههای ایران»، دایرةالمعارف کتابداری،جلد اول،کتابخانه ملی ایران.
15
- زرین کوب، عبدالحسین (1362 ). ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر.
16
- ـــــــــــــــــــــــــــــــ (1364 ). فرار ازمدرسه،تهران: امیرکبیر.
17
- فرید حجا (1981). الربط و الخوانق و الزوایا و التکایا فی مدینة حلب، الحولیات الاثریة العربیة السوریة، ج ۳۱، ش 1-2.
18
- کیانی، محسن (1369 ). تاریخ خانقاه در ایران، تهران: طهوری.
19
- مرتضوی، منوچهر (1370). مسائل عصر ایلخانی، چاپ دوم، تهران: انتشارات آگاه.
20
- مصطفی جواد (2006) . الربط الصوفیة البغدادیة و اثرها فی الثقافة الاسلامیة، بیروت.
21
- مقدسی، محمد (بی تا) . احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم، لیدن.
22
- ناصر الحجی، حیاه (1412ق). صور من الحضاره العربیه الاسلامیه فی سلطنه الممالیک، کویت: دارالقلم .
23
- نعیمی دمشقی، عبدالقادر (1988). الدارس فی تاریخ المدارس، چاپ جعفر حسنی (قاهره)
24
- ولی، محمدطه (1988). المساجد فی الاسلام، بیروت.
25
- هاشمی گلپایگانی، محمدموسی (1379). بوی جوی مولیان: ابنیه و آثار تاریخی اسلام در ماوراءالنهر، مترجم: بهرام شادابی، تهران.
26
- همایونفرخ، رکنالدین (1342).تاریخچۀ کتابخانههای ایران، شهرداری تهران.
27
- ـــــــــــــــــــــــــــــ (1374).کتاب وکتابخانههای شاهنشاهی ایران:تاریخچه کتابخانههای ایران، وزارت فرهنگ وهنر.
28
- Clayer ,Nathalie (2002). Tekke .Encyclopedia of Islam .P.y .Bearman . Th. Bianquis , C.E. Bosworth ,Vol.10.Liden:Brill.
29
- Dickie,James (1984). Allah and eternity: Mosques ,Madrasa and Tombs in architecture of Islamic world. ed. George , michell ,London :Thames and Hudson.
30
- Golombek,Lisa and Wilber,Donald Newton (1988), The Timurid architecture of Iran and Turan, Princeton.
31
- Karamustafa,Ahmet (1923).2007.Sufism:The formative period. Edinburgh University press. The Idea of personality in Sufism . Cambridge.
32
- Trimingham , J (1971).Spencer.1971. The Sufi order in Islam. Oxford University press.
33
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر ساختار و کاربردهای نظام های برچسب گذاری اجتماعی
هدف: با ظهور وب2، یکی از ابزارهایی که امکان تعامل بیشتر کاربران با نظامهای کتابخانهای را فراهم میسازد، برچسبگذاری اجتماعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله این ابزار وب2 از دیدگاه منابع کتابخانهای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش: این مقاله از نوع مروری است و از بررسی متون تخصصی موجود، وبسایتها و اپکهای کتابخانهای بهکارگیرنده برچسبگذاریها برای ارائه مطالب استفاده شده است. یافتهها و نتیجهگیری: امروزه در فهرستهای پیوسته عمومی (اپک) فراوانی از برچسبگذاری اجتماعی استفاده میشود. بر این اساس یک قابلیت جستجوی جدید بر مبنای برچسبهای دادهشده به منابع به اپکها اضافه میشود که به غنای بیشتر فهرستها کمک میکند. چالشهایی نیز در این مسیر وجود دارد که شامل تأثیرپذیری برچسبها از علایق، نیازها و مهارتهای کاربران، نبود کنترل، مشکلات زبانی و نگارشی و اضافهبار اطلاعاتی حاصل است.استفاده از برچسبگذاری اجتماعی در جستجوی موضوعی به معنای حذف نقش کتابدار از فرایند سازماندهی اطلاعات نیست، بلکه لازم است کتابدار متخصص بهعنوان یک ناظر عمل کند و راه را برای بالا بردن رضایت کاربران هموار سازد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45926_51f0247a4fd7f22f158fa624eccc1285.pdf
2016-06-21
27
43
برچسب
برچسبگذاری اجتماعی
فوکسونومی
اپک
وب2
طاهره
جوکار
tjowkar@hotmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
LEAD_AUTHOR
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
Abram, S. (2008). Social libraries: the Librarian 2.0 phenomenon. Library Resources and Technical Services, 52 (2): 19-22.
1
- Ames, M. (2007). Why we tag: motivations for annotation in mobile and online media. In: SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. New York: ACM: 971–80.
2
- Anfinnsen, S., Ghinea, Gh. & Cesare, S. D. (2011). Web 2.0andfolksonomiesinalibrarycontext. International Journal of Information Management, 31: 63–70.
3
- Be´guin, P. (2003). Design as a mutual learning process between users and designers. Interacting with Computers, 15: 709-730.
4
- Chua , A.Y.K. (2003). Knowledge sharing: a game people play. Aslib Proceedings, 55: 117–129.
5
- Golder, S.A. & Huberman, B.A. (2006). Usage patterns of collaborative tagging systems. Journal of Information Science, 32: 198–208.
6
- Gruber, T.R. (2007). Ontology of folksonomy: a mash-up of apples and oranges. International Journal on Semantic Web & Information Systems, 3 (2): 1–11.
7
- Guy, M., & Tonkin, E. (2006). Folksonomies: Tidying up tags? D-Lib, 12 (1). Available online via < http://www.dlib.org/dlib/january06/guy/01guy.html> (21/07/2012)
8
- Hassan-Montero, Yossef & Herrero-Solana, V. (2006). Improving Tag-clouds as visual information retrieval interfaces. InScit2006: International Conference on Multidisciplinary Information Sciences and Technologies. Available online via <http://www.nosolousabilidad.com /hassan/improving_tagclouds.pdf> (03/04/2012)
9
- HLWIKI International (2012). Tag clouds in the OPAC: a starting point. Available online via <http://hlwiki.slais.ubc.ca/index.php/Tag_clouds_in_the_OPAC:_a_starting_point> (03/07/2012)
10
- Kakali, C. & Papatheodorou, Ch. (2010). Exploitation of folksonomies in subject analysis. Library & Information Science Research, 32: 192–202.
11
- Kim, H., Decker, S. & Breslin, J.G. (2010). Representing and sharing folksonomies with semantics. Journal of Information Science, 36 (1): 57–72.
12
- Lawson, K. G. (2009). Mining social tagging data for enhanced subject access for readers and researchers. The Journal of Academic Librarianship, 35 (6): 574–582.
13
- Library Thing (2012). Available online via <http://www.librarything.com/> (15/06/2012)
14
- Lu, C., Park, J.R. & Hu, X. (2010). User tags versus expert-assigned subject terms: a comparison of LibraryThing tags and Library of Congress subject headings. Journal of Information Science, 36: 763–779.
15
- Macgregor, G. & McCulloch, E. (2006). Collaborative tagging as a knowledge organization and resource discovery tool. Library Review, 55: 291–300.
16
- Mathes, A. (2004). Folksonomies: Cooperative classification and communication through shared metadata. Available online via <http://www.adammathes.com/academic/computer-mediated-communication/folksonomies.html> (02/06/2012).
17
- Morrison, J. P. (2008). Tagging and searching: search retrieval effectiveness of folksonomies on the World Wide Web. Information Processing and Management, 44: 1562–1579.
18
- Murtagh, F., Ganz, A., McKie, S., Mothe, J. & Englmeier, K. (2010). Tag clouds for displaying semantics: The case of film scripts. Information Visualization, 9 (4): 253–262.
19
- O’Reilly, T. (2005). What is Web 2: Design patterns and business models for the next generation of software. Available online via <http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html.> (15/06/2012)
20
- Panke, S. & Gaiser, B. (2009). With my head up in the clouds: Using social tagging to organize knowledge. Journal of Business and Technical Communication, 23 (3): 318-349
21
- Razikin, Kh., Goh, D.H., Chua, Alton Y. K & Lee, Ch. S. (2011). Social tags for resource discovery: a comparison between machine learning and user-centric approaches. Journal of Information Science, 37 (4): 391–404.
22
- Smith, G. (2008). Tagging: people powered metadata for the social web. Berkeley, CA: New Riders.
23
- West, J. (2007). Subject headings 2.0: Folksonomies and tags. Library Media Connection, 25 (7), 58-59.
24
ORIGINAL_ARTICLE
نیمرخ مجله های انگلیسیزبان دانشگاه تهران بر اساس معیارهای نمایهسازی پایگاههای استنادی بینالمللی
مقدمه: هدف پژوهشگران بررسی وضعیت نمایهسازی مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران در پایگاههای استنادی بینالمللی است. بنابراین، فرایند گزینش در دو پایگاه اسکاپوس و وبآفساینس به دقت بررسی شده و مجلهها بر اساس معیارهای به دست آمده اعتبارسنجی شدهاند تا نقاط ضعف مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران برای نمایهسازی در این پایگاهها مشخص شود. مواد و روشها: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است و مجلهها با رویکرد توصیفی ارزیابی شدهاند. در این پژوهش برای ارزیابی مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران از روش تحلیل استنادی و روش مشاهدۀ مستقیم با ابزار سیاهۀ وارسی استفاده شده است. یافتهها: معیارهای اصلی برای استانداردسازی مجلهها به منظور نمایهسازی در پایگاههای بینالمللی در چهار قلمروِ«اطلاعات کلی» (معیارهای حداقل)، «خطّمشی»، «دسترسی برخط» و «موقعیت» طبقهبندی شدند که برای هر معیار شاخصهای قابل اندازهگیری تعیین شد. در بررسی مجلهها، با توجه به این معیارها، تا زمان اجرای پژوهش فقط دو مجله توانستند معیارهای حداقل را بهطور کامل رعایت کنند. اشکالهای اساسی مجلهها بهترتیب شامل نداشتن فرایند داوری و نوع همترازخوانی، رعایتنکردن نظم انتشاراتی، مشخصنبودن اصول اخلاقی نشر و تنوع پایین نویسندگان و هیئت تحریری مجلههاست. از جمله نقاط قوّت آنها وبگاه انگلیسی، دسترسی برخط به متن کامل مقالهها و داشتن شماره استاندارد بینالمللی را میتوان نام برد. نتیجهگیری: به طور کلی میزان رعایت شاخصهای چهار قلمروِ مورد ارزیابی مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران برای پذیرش در پایگاههای بینالمللی شصت و هفت درصد است. با مشخصشدن نقاط قوّت و ضعف مجلهها، راهکارهایی برای ناشران، سردبیران و مسئولان سیاستگذاری ارائه شده است تا بتوانند سطح انتشار خود را به معیارهای مورد نظر پایگاههای نمایهسازی بینالمللی نزدیک و امکان حضور در سطح بینالمللی را پیدا کنند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45420_8c2192cecf4206e70dd9fc2afe0d6fc1.pdf
2016-06-21
44
78
مجله
معیارهای نمایهسازی
پایگاههای استنادی بینالمللی
دانشگاه تهران
علیرضا
نوروزی
noruzi@ut.ac.ir
1
دانشیار، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
نیلوفر
صلحجو
niloosolh@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
اولیاء، پرویز و مصطفی قانعی (1393). «وضعیت تولید علم و فنآوری کشور جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم پزشکی»، حکیم، 17 (1): 34-43.
1
باقریان، نجمه و نرگس خالقی (1395). «حضور شاخصهای نمایهسازی مورد نظر پایگاههای اطلاعاتی و استنادی بینالمللی در وبسایت نشریات انگلیسی حوزه علوم پزشکی ایران»، در مجموعه مقالات همایش نشریات علمی کشور (ص 521-538). نشر کتابدار، تهران: مهر 1395، دانشگاه شهید بهشتی.
2
پیرحقی، میترا و علیاکبر صبوری (1393). «داوری تخصصی در نشریات علمی»، تولید علم و علمسنجی، 4 (2)، 106-117.
3
جلالزاده، زهرا (1391). شیوهنامۀ انتشار مجلات در دانشگاه تهران. تهران: دانشگاه تهران، ادارۀ کل خدمات پژوهشی و انتشارات.
4
حمزهای، روناک و سعیده ولیزاده حقی (1395). بررسی میزان انطباق نشریات کتابداری و اطلاعرسانی ایران با استانداردهای پایه ارزیابی نشریات از دیدگاه تامسون رویترز. در مجموعه مقالات همایش نشریات علمی کشور (ص 367-378). نشر کتابدار، تهران، مهر 1395، دانشگاه شهید بهشتی.
5
دبیرخانۀ کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور (1390). آییننامه تعیین اعتبار نشریات علمی کشور، تهران: معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران.
6
دمرچی لو، منصوره (1395). بررسی وضعیت نشریات علمی پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایگاههای استنادی Scopusو Web of Science. در مجموعه مقالات همایش نشریات علمی کشور (ص 415-428). نشر کتابدار، تهران، مهر 1395، دانشگاه شهید بهشتی.
7
ستوده، هاجر؛ فاطمه رزمجو و لیلا زارع (1388). «ارزیابی چگونگی معرفی مجلات علمیپژوهشی ایران در اینترنت براساس استانداردهای بینالمللی: با تأکید بر ویژگیهای مؤثر بـر نمایـانی مجـلات علمـی»، فصـلنامۀ کتابـداری و اطلاعرسانی.12 (4): 205-229.
8
سعادت، رسول و احمد شعبانی (1388). «بررسی و مقایسه میزان استناد مقالههای مجلههای نمایهشده در وب علوم آی اس آی به مجلههای موجود در راهنمای مجلههای دسترسی آزاد درطول سالهای 2003-2008»، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.10 (3):157-178.
9
صابری، محمدکریم و علیرضا اسفندیاری مقدم (1388). «دسترسپذیری و زوال استنادهای اینترنتی در مجلههای دسترسیآزاد نمایه شده در ISI :یک مطالعه موردی»، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. 10 (2): 179-200.
10
صلحجو، نیلوفر و علیرضا نوروزی (1395). موانع نمایهسازی مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران در وب آو ساینس و اسکاپوس. در مجموعه مقالات همایش نشریات علمی کشور (ص 185-200)، نشر کتابدار، تهران: مهر 1395، دانشگاه شهید بهشتی.
11
عباسپور، جواد، مهدیه میرزابیگی و محمدامین زینلی (1395). »ارزیابی بخش راهنمای نویسندگان مجلههای علمیپژوهشی ایران«، پردازش و مدیریت اطلاعات. 31 (3): 631-649.
12
عرفانمنش، محمدامین و سلما کشاورزیان (1395). «تأخیر در انتشار مجلههای علمی: مطالعه نشریات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران. پردازش و مدیریت اطلاعات«، زودآیند.
13
عرفانمنش، محمدامین و فرشته نوجوان (1395). «جایگاه کیفی و رؤیت بینالمللی مجلههای ایرانی نمایهشده در پایگاه گزارش استنادی نشریات»، پردازش و مدیریت اطلاعات. زودآیند.
14
محمداسماعیل، صدیقه؛ عارف ریاحی و فریبا صحبتیها (1393).«ارزیابی کمی و کیفی مجلات ایران در پایگاه استنادی اسکاپوس طی سالهای 2012-2000»، مجله علمسنجی کاسپین، 1 (1)، 33-39.
15
معین، مصطفی؛ مریم محمودی و نیما رضائی (1386). «تولید علمی ایران از سال 1970 تا سال 2002 میلادی»، حکیم. 10 (2): 8-14.
16
نوروزی، علیرضا و هیوا عبدخدا (1390). «نمایهسازی مجلههای ایرانی توسط پایگاههای اطلاعاتی خارجی: راهکارهایی برای بهبود آن»، مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (4)، 1-12.
17
References
18
Abdekhoda, H., Ghazi Mirsaeed, S. J., & Noruzi, A. (2009). Comparative study of Iranian medical journals published in English indexed in Scopus and Web of Science citation indexes between 2005-2009. Informology, 7(2), 23-40.
19
Abdekhoda, H., Noruzi, A., & Mohammadi, M. (2011). Correlation between self-citation and immediacy index of Iranian English-language medical journals indexed in Scopus citation index between 2005 and 2009. Payavard Salamat, 5(3), 27-38. http://journals.tums.ac.ir/abs/20414
20
Aghaei Chadegani, A., H. Salehi, M. M. Yunus, H. Farhadi, M. Fooladi, M. Farhadi, & N. Ale Ebrahimi. 2013. A comparison between two main academic literature collections: Web of Science and Scopus Databases. Asian Social Science, 9 (5), 18-26.
21
Balhara, Yatan Pal Singh. 2012. Indexed journal: What does it mean?. Lung India, 29 (2), 193.
22
Brown, Tracey. 2004. Peer review and the acceptance of new scientific ideas. London: Sense About Science.
23
Burnham, Judy F. 2006. Scopus database: A review. Biomedical Digital Libraries, 3 (1), 1–8.
24
Devassy Bino, P. G., S. Subash, and A. Ramanathan. 2005. Concentration in knowledge output: A case of economics journals. The European Journal of Comparative Economics 2 (2): 261-279
25
Duncombe, Derrick. 2015. How to add local journals to international databases. The 2nd Asian Science Editors’ Conference & Workshop. August, 2015. Hanoi, Vietnam.
26
Ellison, G. 2002. The slowdown of the economics publishing process. Journal of Political Economy 110 (5): 947-993.
27
Falagas, M., V. Kouranos, R. Arencibia-Jorge, & D. Karageorgopoulos. 2008. Comparison of SCImago journal rank indicator with journal impact factor. The FASEB Journal. 22 (8), 2623-2628.
28
Fingerman, Susan. (2006). Web of Science and Scopus: Current features and capabilities. Retrieved April 20, 2016, from http://www.istl.org/06-fall/electronic2.html
29
Freda, M., & L. Nicholl. 2009. Getting your journal indexed and using resources for editors. In Editor’s handbook: An online resource and CE course (pp. 1-11). Philadelphia: Williams & Wilkins.
30
Garfield, Eugene. 1979. Citation Indexing: Its theory and application in science, technology, and humanities. New York: John Wiley & Sons.
31
Gasparyan, A Y. 2012. Bibliographic databases: some critical points. European Science Editing, 38 (4), 86-87.
32
Gasparyan, AY, L. Ayvazyan, SV. Gorin, and GD. Kitas. 2014. Upgrading instructions for authors of scholarly journals. Croat Med J 55 (3): 271-80.
33
Google Scholar. 2016. Inclusion Guidelines for Webmasters. September 20, 2016, from https://scholar.google.com/intl/en/scholar/inclusion.html#indexing
34
Guerrero-Botea, V., & F. Moya-Anegónb. 2012. A further step forward in measuring journals’ scientific prestige: The SJR2 indicator. Journal of Informetrics, 6 (4), 674-688.
35
Harzing, A.W. (2007) Publish or Perish, available from http://www.harzing.com/pop.htm
36
Harzing, A.W.; Wal, R. van der. 2008. Google Scholar as a new source for citation analysis?. Ethics in Science and Environmental Politics. 8 (1), 61-73.
37
Hirsch, Jorge E. 2005. An index to quantify an individual’s scientific research output. Proceedings of the National Academy of Sciences, 102 (46), 16569–16572.
38
Holland, K., D. Duncombe, E. Dyas, & W. Meester. 2014, September. Scopus Journal FAQs: Helping to improve the submission & success process for Editors & Publishers. Retrieved April 20, 2016, from https://www.elsevier.com/__data/assets/pdf_file/0006/95118/SC_FAQ-content-selection-process-22092014.pdf
39
Kim, Hyungsun. 2015. How to index journal in Scopus & WoS. The 2nd Asian Science Editors’ Conference & Workshop. August 2015,Hanoi, Vietnam. April 20, 2016, from http://asianeditor.org/event/2015/workshop7/4.How%20to%20add%20Journal.pdf
40
Kulkarni, A. V., B. Aziz, I. Shams, J. W. Busse. 2009. Comparisons of Citations in Web of Science, Scopus, and Google Scholar for articles published in general medical journals. The Journal of the American Medical Association. 302 (10), 1092-1096.
41
Lin, Z., S. Hou and J. Wu. 2016. The correlation between editorial delay and the ratio of highly cited papers in Nature, Science and Physical Review Letters. Scientometrics. 107 (3): 1457-1464.
42
Meester, Wim. 2016, February 18. Why Scopus content is relevant to you [Webinar]. In Scopus webinar series. April 20, 2016, from https://files.sciverse.com/email/scopus/022016/Why_Scopus_content_is_relevant_to_you_Webinar_Feb18_slides.pdf
43
Meho, L.I. and Yang, K. 2007. A New Era in Citation and Bibliometric Analyses: Web of Science, Scopus, and Google Scholar. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 58 (13), 2105–2125.
44
Najari, A. & M. Yousefvand. 2013. Scientometrics Study of Impact of Journal Indexing on the Growth of Scientific Productions of Iran. Iranian Journal of Public Health, 42 (10), 1134-1138.
45
Nieminen, P, et al. 2006. The relationship between quality of research and citation frequency. BMC Medical Research Methodology, 6: 42.
46
Noruzi, A., & Velayati, K. (2010). Subject Indexing: Concept Indexing. Tehran: Chapar Publication. (Persian language).
47
Noruzi, A., & Abdekhoda, H. (2011). How to get Iranian journals better indexed by foreign databases? Journal of Health Information Management, 8(4), 1-12.
48
Ramin, S., & A. Sarraf Shirazi. 2012. Comparison between Impact factor, SCImago journal rank indicator and Eigenfactor score of nuclear medicine journals. Nuclear Medicine Review, 15 (2): 132-136.
49
Rew, D., K. Holland. 2012, Augest. Advice to journal editors and publishers: Securing accession for a journal to Scopus. April 20, 2016, from https://files.sciverse.com/documents/pdf/Advice_to_journal_editors_and_publishers_v2.pdf
50
Rew, David. 2015, December. An Introduction to the Scopus Content Selection and Advisory Board (CSAB). April 20, 2016, from https://www.elsevier.com/__data/assets/pdf_file/0004/95116/general_introduction_csab.pdf
51
Salamat, F, A. R Sobhani and M. Mallaei. 2013. Quality of publication ethics in the instructions to the authors of Iranian journals of medical sciences. Iranian Journal of Medical Science 38: 57–61.
52
Taskin, Z., G. Doğan, S. Akça, I. Şencan, & M. Akbulut. 2015. Does Scopus put its own journal selection criteria into practice? In Salah, A.A., Y. Tonta, A.A. Akdag Salah, C. Sugimoto, U. Al (Eds.), Proceedings of ISSI 2015 Istanbul. Paper presented at The International Society of Scientometrics and Informetrics Conference, Istanbul, Turkey, 29 June to 3 July (pp. 1198-1199). Turkey: Bogaziçi University Printhouse.
53
Testa, James. 2015, January 14. The Thomson Reuters Journal Selection Process. April 20, 2016, from http://wokinfo.com/essays/journal-selection-process/
54
Wager, E. 2007. Do medical journals provide clear and consistent guidelines for authorship?. Medscape General Medicine. 9 (3): 9-16.
55
ORIGINAL_ARTICLE
اکولوژی اطلاعاتی مقوله های موضوعیِ مجلههای علم اطلاعات و دانششناسی
زمینه و هدف: «اکولوژی اطلاعاتی» به تأثیر محیط بر عناصر اطلاعاتی یا تأثیر عناصر اطلاعاتی بر محیط و تعامل میان عناصر اطلاعاتی در بستر و محیط اشاره میکند. در این پژوهش از این اصطلاح بهعنوان فعلوانفعالها (واکنش) مقولههای موضوعی استفاده شده است. بنابراین، در شناسایی اکولوژی اطلاعاتی، فعلوانفعالها مقولههای موضوعیِ علم اطلاعات و دانششناسی با مقولههای موضوعی دیگر، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالهای 1380-1390 به تفکیک مجلههای علم اطلاعات و دانششناسی، شناسایی شده است. روششناسی: روش پژوهش تحلیل محتوای کمّی است که به شناسایی مقولههای موضوعی 2510 مقاله در 9 مجله علم اطلاعات و دانششناسیِ نمایهشده در پایگاه ISC پرداخته شد. ابزار گردآوری دادهها «طرح طبقهبندی مقولههای موضوعیِ علم اطلاعات و دانششناسی بود که بهوسیلۀ پنل دلفی در دو مرحله تأیید شد. روش آماری تجزیهوتجلیل دادهها برای پاسخ به سؤالهای پژوهش، فراوانی و درصد فراوانی و مشخصشدن تفاوتها، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از دادهها نشان داد تمامی مقولههای موضوعیِ علم اطلاعات و دانششناسی با مقولههای موضوعیِ دیگر فعلوانفعال داشتهاند و فعلوانفعال مقولههای موضوعی با فناوری اطلاعات و ارتباطات سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. در مقابل، فعلوانفعال مقولههای موضوعی دیگر در حوزههای مختلف علوم، سهم کمتری را دربرگرفته است. همچنین نتایج دیگر تحقیق حاکی از مقایسه فعلوانفعالهای مقولههای موضوعی در فناوری اطلاعات و ارتباطات به تفکیک مجلهها نشان داد فعلوانفعال مقولههای موضوعی با فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلههای «کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی»، «پژوهشنامه مدیریت و پردازش اطلاعات»، «تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی _ دانشگاه تهران»، «تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانه عمومی» و «اطلاعشناسی» در دوره زمانی دوم (1385-1390) بیشتر از دوره زمانی اول (1380-1384) است و در مجله «مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (فصلنامه کتاب)» در دو دورۀ زمانی، فعلوانفعال مقولههای موضوعی با فناوری اطلاعات و ارتباطات بهطور یکسان وجود دارد و تفاوتی بین دو دوره زمانی وجود نداشت. همچنین دادهها نشان داد مجلههای «دانششناسی»، «پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد» و «مطالعات کتابداری و علم اطلاعات» در دوره دوم زمانی متأثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. بنابراین، نتایج نشاندهندۀ اکولوژی اطلاعات مقولههای موضوعی علم اطلاعات و دانششناسی است که تحت تأثیر محیط (بوم) خود هستند و در جهت تکامل و تداوم در محیط زیستی خود در تعامل با محیط و مسائل مختلف مرتبط، بهویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45925_dbe7f532f4c316b47f619b7aa809207b.pdf
2016-06-21
79
100
اکولوژی اطلاعات
فعلوانفعالها
مقولههای موضوعی علم اطلاعات و دانششناسی
مجلههای علم اطلاعات و دانششناسی
عاطفه
زارعی
atefehzarei@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
AUTHOR
فهیمه
باب الحوائجی
babalhavaeji@yahoo.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران.
AUTHOR
- ابراهیمزاده، حسنامین و همکاران (1380). زیستشناسی عمومی: گیاهی و جانوری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
1
- اردکانی، محمدرضا (1380). اکولوژی، تهران: دانشگاه تهران.
2
- افقهی، اسماعیل (1386). بررسی روند موضوعی تحقیقات رشته کتابداری و اطلاع رسانی: بر اساس استنادهای 1996-2005 در مقالات مجله ARIST در سالهای 2006-2002، استاد راهنما: دکتر معصومه باقری، استاد مشاور: دکتر عباس حری؛ گروه کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران . پایاننامه کارشناسی ارشد.
3
- بابالحوائجی، فهیمه و همکاران (1393). «نقشه دانش علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس مقولهبندی موضوعی اصلی و فرعی»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، بهار و تابستان، ش 13.
4
- پاول، رونالد، ار (1385). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران، ترجمۀ نجلا حریری، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، مرکز انتشارات علمی.
5
- جمالی مهمویی، محمدرضا (1392). «علم و جامعه: تعامل و تکامل»، کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، سال شانزدهم، شماره ششم، ص 4-5.
6
چیتساز، مرضیه و مهدیه حسینپور (1389). «بررسی و مقایسه گرایشهای موضوعی مجلههای علمی پژوهشی کتابداری و اطلاع رسانی»، ارتباط علمی. ج 17, ش2 - (8-1389 (. بازیابی شده در: http://ejournal.irandoc.ac.ir/search.php?slc_lang=fa&sid=1 تاریخ دسترسی: 26/1/92
7
- حرّی، عباس (1382). اکولوژی اطلاعات، اطلاعشناسی، سال اول، ش 2،ص 5-30.
8
- ــــــــــــــــــــــــــ (1383). «اکولوژی اطلاعاتی و نظام اطلاعاتی»، اطلاعشناسی، سال اول ش 2،ص5-18.
9
- فرحبخش، مهدخت (1386). «بررسی تفکر استعاری و کاربردهای آن در حوزه اطلاعرسانی»، اطلاع رسانی، پاییز و زمستان، ش 17 و 18،ص 69-92.
10
- داورپناه، محمدرضا، و محمود سالاری (1390). «نظریه اجتماعی و محیط استفاده از اطلاعات: نقش ساختار و کنش در شکلگیری رفتار و الگوی اطلاع یابی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی،1 (1)، ص 7-22، قابل بازیابی در :www.noormags.com
11
- قاضیطباطبایی، محمود و ابوعلی دادهیر (1386). «جامعه شناسی علم و فناوری: تأملی برتحولات اخیر جامعه شناسی علم»، نامۀ علوم اجتماعی، ش 31.
12
- بازیابی شده در: http://www.ensani.ir/fa/content/88499/default.aspx تاریخ دسترسی 25/5/1393
13
- ملیح، سعید (1376). تحلیل محتوای مقالات کتابداری و اطلاع رسانی در نشریات فارسی منتشر شده در سالهای 1370-،374. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
14
- وزیرپور کشمیری، مهر دخت؛ مریم سهدهی و محمدکریم صابری (1391). «تحلیل محتوای چکیده پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1380- 1386»، فصلنامه علمی _ پژوهشی مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعاتی، دوره 23، ش1. بازیابی شده در: http://journals.nlai.ir/faslname/browse تاریخ دسترسی 18/4/92
15
- Atkins, S. E. 1988. Subject trends in Library and Information Science research, 1975–1984. Library Trends .36 (Spring), pp. 633–658
16
- Blessinger, K., & Frasier, M. 2007. Analysis of a decade in library literature: 1994–2004. College & Research Libraries, 68 (2), 155-169.
17
- Bucchi, M. 2004. Science in Society: An Introduction to Social Studies of Scienc, London & New York: Routledge
18
- Cano, V. 1999. Bibliometric overview of library and information science research in Spain. Journal of the American Society for Information Science, 50 (8), 675-680.
19
- Forlizzi, J., & Battarbee, K. 2004, August. Understanding experience in interactive systems. In Proceedings of the 5th conference on Designing interactive systems: processes, practices, methods, and techniques (pp. 261-268). ACM. Retrieved at: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1013152
20
- Koufogiannakis, D.; Slater, L. & Crumley, E. 2004. A content analysis of librarianship research. Journal of Information Science 30 (3): pp. 227–239.
21
- Latour, B. 2005. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network Theory (Clarendon Lectures in Management Studies).New York: Oxford University Press.
22
- Nardi, B.A., & O’Day, V.L. 1999. Information Ecologies: Using Technology with Heart. Cambridge, MA: MIT Press.
23
- Nowotny, H., Scott, P., & Gibbons, M. 2001. Re-Thinking Science: Knowledge and the Public in an Age of Uncertanity. Cambridge: Polity Press.
24
- Rosenbaum, H. 1993. Information use environment and structuration; Toward an integration of Taylor and Giddens. In S Bonzi, (ed), Proceedings of the American Society for information Science (ASIS) 56th Annual Meeting (vol. 30, pp 235-245). Rterieved at: http://eric.ed.gov/?id=EJ473033
25
- Shinn, T. 2003. The 'Triple Helix' and 'New Production of knowledge' as Sociocognitive field, In: Nowotny, H. & Joerges, B (eds.) Social of Science and Technology: Looking Back Ahead. Dordrecht: Kluwer Academic Punlishers, pp. 103-116. Retrieved at: http://bgarchives.bgu.ac.il/
26
- Walia, P. K. & Kaur, M. 2012. Content Analysis of Journal Literature published from UK and USA. Library Philosophy and Practice (e-journal). p. 833.
27
- Retrieved at: http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac
28
- Yontar, A., & Yalvaç, M. .2000. Problems of library and information science research in Turkey: a content analysis of journal articles 1952-1994. IFLA journal, 26 (1).
29
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی آیکونهای مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرمافزارهای جامع یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرسا، سیمرغ و نیکا از
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی تفاوت آیکونهای مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرمافزارهای جامع یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرسا، سیمرغ و نیکا از نظر سطح آشنایی و معناداری آنهاست. روش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز را شامل است. ابزار پژوهش متشکل از دو پرسشنامه محققساخته برای تعیین سطح مطلوبیت آیکونها و میزان آشنایی و معناداری آنهاست. نتایج: بر اساس یافتههای پژوهش، تفاوت معناداری میان آیکونهای مطلوب و نامطلوب از حیث سطح آشنایی و معناداری آنها وجود دارد؛ بهگونهای که هرچه میزان آشنایی و معناداری آیکون بیشتر شود، میزان مطلوبیت نیز افزایش مییابد و برعکس. همچنین میان آشنایی آیکونها با معناداری آنها نیز همبستگی بالایی وجود دارد؛ بهگونهای که افزایش یکی، منجر به افزایش دیگری میشود و برعکس. اصالت/ ارزش: شناسایی آیکونهای مطلوب و نامطلوب از نظر سطح آشنایی و معناداری آنها در نرمافزارها میتواند به تعیین ویژگیهای شناختی آیکونهای مطلوب و نامطلوب بینجامد و به طراحان کمک کند تا با بهکارگیری آیکونهای مطلوب که برای همگان قابل فهم است، سبب بهبود عملکرد کاربران و رضایت بیشتر آنها شوند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45324_39e75f4b88beabba3aac073f93bff765.pdf
2016-06-21
101
119
آشنایی
معناداری
مطلوبیت
آیکون
نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال
نرمافزار سیمرغ
نرمافزار آذرسا
نرمافزار نیکا
مهدیه
میرزا بیگی
mmirzabeigi@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
LEAD_AUTHOR
ساناز
رهروانی
sanaz.rahrovani@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
جواد
عباس پور
javad.abbaspour@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
- هاشمزاده، محمدجواد و معصومه یگانهفر (1389). «تحلیل میزان درک کاربران از نمادهای تصویری محیط رابط گرافیکی نرمافزار سیمرغ»، فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، (3)، 123-144.
1
- Brugger, C (1990). Advances In The International Standardization Of Public Information Symbols. Information Design Journal, 6 (1), 79-88.
2
- Gatsou, C, Politis, A & Zevgolis, D . (2012).The importance of mobile interface icons on user interaction. International Journal of Computer Science and Applications 9, 92-107.
3
- Herbert, L.B (1998). Determining where to include users in the icon development process: A reliability and validity study (Doctoral Dissertation). University of Connecticut.
4
- Huang, S, Shieh, K & Chi, C. (2002). Factors affecting the design of computer icons. International Journal of Industrial Ergonomics,29, 211-218.
5
- Isherwood, S. J., McDougall, S. J., & Curry, M. B. (2007). Icon identification in context: The changing role of icon characteristics with user experience. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 49 (3), 465-476.
6
- McDougall, S. J., Curry, M. B., & de Bruijn, O. (1999). Measuring symbol and icon characteristics: Norms for concreteness, complexity, meaningfulness, familiarity, and semantic distance for 239 symbols. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 31 (3), 487-519.
7
- McDougall, S., & Curry, M. (2004). More than just a picture: Icon interpretation in context. In Proceedings of First International Workshop on Coping with Complexity. University of Bath 16-17th September 2004. (p. 73).
8
- Ng, A. W., & Chan, A. H. 2007. Cognitive Design Features on Traffic Signs. Engineering letters 14 (1): 13-18.
9
- Ng, A., & Chan, A. 2008. Visual and cognitive features on icon effectiveness. In Proceedings of the international multiconference of engineers and computer scientists (2): 19-21.
10
- Suaiman,M & Meadows, J (1995) Icons and OPACs. New Library World 96 (4), 11 – 14.
11
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی شیوههای ترفیع و ترویج خدمات در کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی و نقش آنها در آشنایی مراجعان با خدمات این کتابخانه
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوههای ترفیع و ترویج خدمات در کتابخانه مرکزی آستانقدس رضوی و نقش آنها در آشنایی مراجعان با خدمات این کتابخانه انجام شد. روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها سیاهۀ وارسی و پرسشنامه محققساخته بود. این پژوهش دارای دو جامعۀ آماری بود؛ یکی کتابخانۀ مرکزی آستانقدسرضوی و وبسایت آن و دیگری، مراجعانکتابخانه مرکزیآستانقدسرضوی بودند. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، حجم نمونه تعیین شد (180 نفر) و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی اعضای نمونه انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با کمک نرمافزار اسپیاساس صورت گرفت که در سطح توصیفی از جدولهای توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون کولوموگروف-اسمیرنف و آزمون تی یکنمونهای، استفاده شد. یافتهها: کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی بیشتر از شیوههای سنتی در مقایسه با شیوههای الکترونیکی استفاده میکند. در کل، این کتابخانه بیش از 50% کلّ شیوههای شناساییشدۀ ترفیع و ترویج خدمات را استفاده میکند. نقش شیوههای سنتی ترفیع و ترویج خدمات در آشنایی پاسخگویان با کتابخانه و خدمات آن بیش از حدّ متوسط و در مورد شیوههای الکترونیکی در حدّ متوسط بود. اصالت/ارزش: این پژوهش از پژوهشهای معدود در حوزه کتابخانههاست که منحصراً به آمیختۀ ترفیع و ترویج خدمات و آن هم از دیدگاه مراجعان کتابخانه میپردازد. یافتههای این پژوهش میتواند به مسئولان این کتابخانه در جهت آشناسازی هرچه بیشتر مراجعان با خدمات گستردۀ آن و به تبع آن استفادۀ بیشتر از این کتابخانه و در نهایت رسیدن به جایگاه واقعی آن کمک کند
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45134_85f7a0894530848311a3811331b2d7eb.pdf
2016-06-21
120
145
بازاریابی
ترفیع وترویج خدمات
کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی
محمدرضا
نوشی
nooshi88nooshi00@gmail.com
1
کتابدار کتابخانه مرکزی آستانقدس رضوی، مشهد، ایران.
AUTHOR
معصومه
تجعفری
tajafari@um.ac.ir
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
محسن
نوکاریزی
mnowkarizi@um.ac.ir
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
- بختائی، امیر و شادی گلچینفر (1388). مدیریت تبلیغات اینترنتی، تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی.
1
- بیرانوند، حمیدرضا (1389). مدیریت تبلیغات بازاریابی (روشها و راهبردها) بر مبنای دیدگاه ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC)، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
2
- ترقینژاد، امیر و علیرضا نقلی (1393). مبانی تبلیغات اینترنتی، یزد: اندیشمندان یزد.
3
- جلیلپور، پیمان و عبدالحسین فرجپهلو (1392). «بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4 پی در کتابخانههای عمومی استان خوزستان بر اساس نظرهای مدیران و کتابداران این کتابخانهها»، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 19 (4)، 511-525.
4
- حسینی، جواد (1390). شیوههای پژوهش و آمار با تأکید بر علوم تربیتی و اجتماعی، سبزوار: بیهق.
5
- دیّانی، محمدحسین و کبری قاسمی تیتکانلو (1390). «بررسی جایگاه آموزشی و پژوهشی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و سنجش تأثیر دو عامل فاصله مکانی و آگاهی بر میزان استفادۀ دانشجویان از آن کتابخانه»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14 (3)، 135-162.
6
- روستا، احمد؛ داور ونوس و عبدالحمید ابراهیمی (1386). مدیریت بازاریابی، تهران: سمت.
7
- رولی، جنیفر (1389). بازاریابی اطلاعات، ترجمۀ مریم اسدی، تهران: چاپار.
8
- سعادتیپور، محمد (1389). تبلیغات در صنعت نمایشگاهی، تهران: زیتون سبز.
9
- علیزاده، حمید (1385). «بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهها»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی،9 (4)، 109-126.
10
- فرخاری، فاطمه (1392). «کاربرد آمیختههای بازاریابی در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی زابل»، مدیریت اطلاعات سلامت، 10 (6)، 819-829.
11
- گرجی، میترا؛ مریم جعفری و شببو رشیدی تبار (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر جذب کاربران با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی مدل p4 در کتابخانههای عمومی شهر سنندج»، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 18 (1)، 91-114.
12
- گوهری، حمیده؛ مریم رحمتی تاش و منصور تاجداران (1388). «بررسی میزان استفادۀ کتابخانههای عمومی شهر تهران از اصول بازاریابی»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 15 (4)، 125-146.
13
- لاولاک، کریستوفر؛ یوخن ویرتس و پاتریشیا چو (1392). بازاریابی خدمات، ترجمه و بومیسازی: محمدرضا سپهری و مهرداد سلمانی، تهران: مؤسسه کار و تأمین اجتماعی.
14
- میرسعید قاضی، علی (1384). تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات، تهران: مبتکران، پیشروان.
15
- میرگذار لنگرودی، سیدهسوده (1390).بررسی رابطه بین استفاده از تبلیغات با تعداد مراجعان کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان مازندران و ارائه راهکارهای مناسب، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.
16
- نوشینفرد، فاطمه و ثریا ضیائی (1390). «آمیختۀ بازاریابی در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 45 (2)، 77-96.
17
- David, L.T., Sagun, K. K. A. (2012). Increasing awareness and use of the library's resources and facilities through relationship marketing strategies. Library Management, 33 (4/5), 292-296.
18
- Fasola , O. S. (2015). Perceptions and acceptance of librarians towards using Facebook and Twitter to promote library services in Oyo State, Nigeria. The Electronic Library, 33 (5), 870-882.
19
- Garoufallou, E., Zafeiriou, G., Siatri, R., & Balapanidou, E. (2013). Marketing applications in Greek academic library services. Library Management, 34 (8/9), 632-649.
20
- Hua, X., Si, L., Zhuang, X., & Xing, W. (2015). Investigations about new methods of library marketing in Chinese “985” Project Universities. Library Management, 36 (6/7), pp. 408-420.
21
- Kavulya, M. (2004). Marketing of library services: a case study of selected university libraries in Kenya. Library management, 25 (3), 118-126.
22
- Kaur, A., Rani, S. (2008). Marketing of information services and products in university libraries of Punjab and Chandigarh (India): An attitudinal assessment of library professionals. Library Management, 29 (6/7), 515-537.
23
- Kaur, K. (2009). Marketing the academic library on the web. Library Management, 30 (6/7), 454 – 468.
24
- Kim, H., Park, Y. (2006). Marketing analysis of reference and information services in Korean Libraries. World Library and Information Congress: 72nd IFLA General Conference and Council, 20-24 August 2006, Seoul, Korea. Retrieved July 21, 2015 from http://pdfsr.com/pdf/marketing-analysis-of-reference-and-information-servicesin-korean-libraries
25
- Nicholas, J. (1998). Marketing and promotion of library services, in Andernach, H., Stevens-Rayburn, S. and Gomez, M. (Ed.), Library and Information Services in Astronomy III ASP Conference Series, 153, 301-304. Retrieved July 21, 2016 from
26
www.eso.org/sci/php/libraries/lisa/lisa3/proceedings/reprints/nicholasj.ps.gz
27
- Ramos-Eclevia, M. S. (2012). LibRadio: Librarians sa Radyo Library Marketing from Online to On Air. RetrievedDecember 10, 2015,from
28
rizal.lib.admu.edu.ph/2012conf/fullpaper/FINAL%20Full%20Paper_Ramos.pdf
29
- Sahu, A. k., Mahapatra, R. K. (2006). Application of concept of services marketing in digital library. In International Conference on Digital Libraries, New Delhi (India), 5-8 December 2006. Retrieved from http://eprints.rclis.org/11053/
30
- Siddike, A. K., Munshi, M. N., & Mahamud, R. (2013). Marketing of web-based academic library services in Bangladesh. International Journal of Library and Information Science, 5 (10), 378-385. Retrieved March 12, 2015 from http://www.academicjournals.org/article/article1381239106_Siddike%20et%20al.pdf
31
- Yi., Z. (2016). Effective techniques for the promotion of library services and resources. Information Research, 21 (1), 1-22. Retrieved April 13, 2016 from http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1094561.pdf
32