ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل کیفی خدمات کتابخانه تخصصی علوم قرآن حدیث آستان قدس رضوی با استفاده از لایبکوال
مقدمه: کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستانقدسرضوی بهعنوان مرکزی معتبر برای تأمین اطلاعات تخصصی پژوهشگران، از اهمیت ویژهای برخوردار است. ارزشیابی کیفیت خدمات و آگاهی از دیدگاه کاربران کتابخانه میتواند مدیران را در اصلاح، بهبود و ارائه خدمات باکیفیتتر یاری دهد. هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه تخصصی علوم قرآنوحدیث آستانقدسرضوی است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بینالمللی لایبکوال است. جامعه آماری پژوهش را تمامی اعضای کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی که از کتابخانه علوم قرآنوحدیث استفاده میکنند، تشکیل میدهند. تعداد این کاربران 141633 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 است. از این میان، 384 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در نهایت، دادهها با ورود به نرمافزار SPSS نسخه 19 تجزیهوتحلیل شد. یافتههای پژوهش: با توجه به ابعاد سهگانۀ لایبکوال، «مؤثر بودن خدمات کتابخانه» (78/7) با حداقل انتظارها مطابقت و با حداکثر انتظارها فاصله دارد. «کنترل اطلاعات» (65/7) و «کتابخانه به عنوان محل» (7/7) با حداقل و حداکثر انتظار مطابقت دارد. نتیجهگیری: میانگین کل با حداقل سطح انتظارها تقریباً مطابقت دارد و با سطح حداکثر انتظارهای کاربران نیز فاصله چندانی ندارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_46372_ef29bdd28bb241903c4531de69d0b0f4.pdf
2016-09-22
3
26
کیفیت خدمات
لایبکوال
تحلیل شکاف
کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث
کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی
فاطمه
صحرائی
sahra1437@gmail.com
1
کارشناس مسئول تالار مطالعه قفسه باز بانوان، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
خاصه
khasseh@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
AUTHOR
- اسماعیلپور بندبنی، محمد و همکاران (1393). «بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از ابزار لایبکوال»، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 22 (93)، 16-24.
1
- حریری، نجلا و فریده افنانی (1387). «بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران، از طریق مدل تحلیل شکاف»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 11 (2)، 25-52.
2
- حسنزاده، محمد و اعظم نجفقلینژاد (1387). سنجش و ارزیابی کتابخانهها ومراکز اطلاعرسانی نظریهها، روشها و ابزارها، تهران: کتابدار.
3
- دیاستوارت، رابرت و باربارا بیموران (1389). مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، ترجمۀ زهیر حیاتی و فاطمه جمشیدی قهفرخی، تهران: کتابدار.
4
- صابری، محمدرحیم و محمدتقی پولادرای (1385). «نیمرخ کتابخانههای تخصصی و مراکز اطلاع رسانی»، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران(نما). 3 (6).
5
- محمدبیگی، فاطمه و محمد حسنزاده (1388). «ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لایبکوال»، فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. 15 (56)، 8-29.
6
- هاشمیان، محمدرضا؛ محمدجواد آل مختار و اکبرحسنزاده (1391). «ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل شکاف(لایبکوال)»، دوماهنامه مدیریت اطلاعات سلامت. 3 (9)، 440-444.
7
- یعقوبیفر، محمدعلی و همکاران (1394). «کیفیت ارائه خدمات کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه مراجعهکنندگان با استفاده از مدل لایبکوال»، مجلهدانشگاهعلومپزشکی و خدمات بهداشتی درمانیسبزوار. 6 (22)، 1052-1062.
8
- Bo-Yoon, Choi; EunKyung, Chung (2015). "Towards Service Quality Improvement for University Library by LibQUAL+ Analysis for Multiple Years". Journal of korean society for information management. 32(3), 131-154.
9
- Cook C (2003). "Libqual+TM: Preliminary results from 2002". Performance Measurement and Metrics. 4(1), 38‐47.
10
- Crumpton, B. E.; & Porter-Fyke, E. (2016). The special library: applicability and usefulness of the MLIS in non-traditional library settings. The Bottom Line, 29(3), 151-165.
11
- Lock, Selena A; Town, Stephen J (2005). LibQual+ in the local context: results, action and evaluation.
12
- McCaffre, Ciara (2013). "LibQUAL in Ireland: Performance Assessment and Service Improvement in Irish University Libraries". The Journal of Academic Librarianship. 39(4), 347-350.
13
- Posey J. (2009). Student Perceptions and Expectations of Library Services Quality and User Satisfaction at Walters State Community College. Johnson City: East Tennessee State University.
14
- Robati, A. P.; & Yusuf, B. (2016). Coverage of the competencies required by special librarians at three different levels of Library and Information Science curricula. Journal of Librarianship and Information Science, 48(2), 123-136.
15
- Roy A, Khare A, Liu BSC, Hawkes LM, Swiatek-Kelley J (2012). "An Investigation of Affect of Service Using a LibQUAL+TM Survey and an Experimental Study. J Acad Librariansh [Internet]". Elsevier Inc. 38(3),153–60
16
- Thompson B; Kyrillidou M; Cook C (2007). "User library service expectations in health science vs. other settings: a LibQUAL+® Study". Health Information & Libraries Journal. 24(1),38-45.
17
ORIGINAL_ARTICLE
علم اطلاعات و دانش شناسی به مثابه رشته یا میان رشته: مروری مجدد بر مسأله
هدف: این پژوهش با هدف بررسی متون و منابع موجود در زمینه مطالعات میانرشتهای بهمنظور تعیین جایگاه علم اطلاعات و دانششناسی در میان ابعاد رشته و میانرشته و پاسخ به این سؤال صورت گرفت: آیا امکان دارد واقعیتی بهنام میانرشته بدون اینکه قبل از آن رشته بودن برای یک حوزۀ علمی محقق شود، بهوجود آید ؟ روش/ رویکرد پژوهش: بهمنظور حصول به نتیجۀ مطلوب، پژوهش بهصورت کتابخانهای و با بررسی و تحلیل متون صاحبنظران و گونههای میانرشته انجام شد. یافتهها: تاکنون هفتگونۀ عمده برای مطالعات میانرشتهای شناسایی شده است: درونرشتگی، بینرشتگی، میانرشتگی، چندرشتگی، تکثررشتگی، فرارشتگی و پسارشتگی که از میان گونههای ذکر شده، تنها دو گونۀ بینرشتگی و میانرشتگی منجر به زایش رشتۀ علمی جدید میشوند و علم اطلاعات و دانششناسی نتیجه هیچ یک از دو گونۀ مذکور نیست. نتیجهگیری: علم اطلاعات و دانششناسی بهلحاظ موضوع و مسئلۀ مورد بررسی، دارای وجه تمایز از دیگر حوزههای علمی است و میتواند بهعنوان یک رشته شناخته شود، زیرا موضوع این علم تنها اطلاعات مضبوط است؛ اما بهدلیل پیچیدگی این مفهوم، محققان این رشته ناگزیر به سمت مطالعات میانرشتهای حرکت کردهاند که نه تنها نقطه ضعفی برای این رشته شمرده نمیشود بلکه سبب رشد و گسترش این حوزه میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_46323_e9585475562ff2a0b355e4e3599f0359.pdf
2016-09-22
27
43
علم اطلاعات و دانششناسی
مطالعات میان رشتهای
میان رشته
گونه شناسی
طبقه بندی علوم
ابوالفضل
اسدنیا
abolfazlasadnia@yahoo.com
1
دانشجود دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی- نهاد کتابخانه های عمومی کشور/کتابخانه مرحوم محمدی نژآد کشکوئیه-رفسنجان
LEAD_AUTHOR
احمد
شعبانی
shabania@edu.ac.ir
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
AUTHOR
- آراسته، حمیدرضا (1388). «میانرشتهایها در آموزش عالی»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، سال اول، ش20، صص 25-40.
1
- اسدنیا، ابوالفضل و مظفر چشمهسهرابی (در نوبت چاپ). «جایگاه علم اطلاعات و دانششناسی در درخت علم»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات.
2
- انوری، حسن (1382). فرهنگ فشرده سخن، تهران: سخن.
3
- پرتو، پردیس و مرضیه گلتاجی (1390). «ماهیت میانرشتهای علوم کتابداری و اطلاعرسانی»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 3(2-3)، صص 121-143.
4
- توفیقی، جعفر (1387). «میانرشتهایها: مفاهیم، رویکردها، دیرینهشناسی و گونهشناسی»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، سال اول، ش1، صص 1-17.
5
- سجادی، سیدمحمدصادق (1360). طبقهبندی علوم در تمدن اسلامی. تهران: مولف.
6
- خورسندی طاسکوه، علی (1387). گفتمان میانرشتهای دانش: مبانی نظری، گونهشناسی و خطمشیهایی برای عمل در آموزش عالی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
7
- دیّانی، محمدحسین (1379). مباحث بنیانی در کتابداری و اطلاعرسانی ایران: ده مقاله، مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای.
8
- رحیم زاده، فریدون (1388). «گذری کوتاه بر چند طرح میانرشتهای»، فارابی، 8، صص 62-68
9
- ریسمانباف، امیر (1385). «کتابداری حرفهای مبتلا به فقر نظریه: پیامدها و پیشنهادهایی برای بهبود. اطلاعشناسی»، 4(1-2)، صص 32-36.
10
- صدری افشار، غلامحسین؛ نسرین حکمی و نسترن حکمی (1388). فرهنگنامه فارسی واژگان و اعلام، تهران: فرهنگ معاصر.
11
- عصاره، فریده و دیگران (1395). «تحلیل و مقایسه ساختار میانرشتهای علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس خوشهبندی و روابط استنادی آن در دوره قیل و بعد از پیدایش وب»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ش 3، صص 675-703.
12
- فدایی، غلامرضا (1389). «کتابداری و اطلاعرسانی؛ رشته یا میان رشته؟»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 2 (2)، صص 1-18.
13
- مهرمحمدی، محمود و امیرحسین کیذوری (1389). «شاخصهای ارزیابی کیفیت میانرشتهایهای دانشگاهی؛ ابزاری برای برنامهریزی»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 2 (2)، صص 89-112.
14
- منصوریان، یزدان (1391). «مشارکت کتابداران در پژوهشهای میانرشتهای»، سخن هفته، ش102، 8آبان.http://www.lisna.ir/note/مشارکت-کتابداران-در-پژوهشهای-میانرشتهای.
15
- نشاط، نرگس (1390). «ضرورت تفکر فرارشتهای در مطالعات علم اطلاعات»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1 (2). صص 11-28.
16
- نورتون، ملانی جی (1384). مبانی علم اطلاعرسانی، ترجمۀ جواد بشیری و محسن عزیزی، تهران: نشر کتابدار.
17
- نوذری، حسینعلی (1383). «ماهیت بینرشتهای علوم: در ضرورت همکاری و تعامل تاریخ و علوم اجتماعی»، تاریخ معاصر ایران، ش30، صص 171-230.
18
- Benton, D. A (1976). Management and effectiveness measures for interdisciplinary research. SRA Journal. Spring, pp 37-45.
19
- Chang, Yu-Wei; Huang, Mu-Hsuan (2012). A study of the evolution of interdisciplinarity in library and information sciences using three Bibliometric. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 63(1). Pp 22-33.
20
- Discipline. 2016. In Oxford Dictionaries. Retrieved Sep 8, 2016, from https://en.oxforddictionaries.com/definition/interdisciplinary.
21
- Discipline. In Wikipedia. Retrieved Sep. 10, 2016, from https://en.wikipedia.org/wiki/Discipline.
22
- Interdisciplinary. 2016. In Merriam-Webster..Retrieved Sep 8, 2016, from www.merriamwebster.com/dictionary/interdisciplinary.
23
- Jensenius, A.R(2016). "Disciplinarities: Intra,Cross,Multi,Inter,Trans". Available at: www.arj.no/2012/03/12/disciplinarities.
24
- Knapp. A, Jeffrey (2012). Plugging the “whole”: Librarians An interdisciplinary Facilitators. Library Review. Vol 61, No 3, pp 199-214.
25
- Levitt, J.M; Thelwall, M (2008). Is Multidisciplinary research more highly Cited? A more level study. Journal of the American Society for Information Science and Technology. Vol 59, No 12, pp 1973-84.
26
- Morales, Estela (1995). Library Science curriculum. librarian career Development. Vol 3, No 3, pp 15-19.
27
- Rafols, Ismael; Meyer, Martin (2010). Diversity and network coherence as indicators of interdisciplinarity: Case study in bionanoscience. Scientometrics, 82, pp 236-287.
28
- Roper, Angela; Brookes, Maureen (1999). Theory and reality of Interdisciplinary research. International Journal of contemporary Hospitality Management. Vol 11, No 4, pp 174-179.
29
- Sedighi, Mehri (2016). Interdisciplinary relations some high-priority fields of science and technology. Library Review. Vol 62, No 6/7, pp 47-419.
30
- Slattery, P (1983). Social scientific methodology and hospitality management. International Journal of Hospitality management. Vol 2, No 1, pp 9-14.
31
- Szostak, Rick (2008). Classification, Interdisciplinarity and the study of Science. Journal of Documentation. Vol 64, No 3.
32
ORIGINAL_ARTICLE
رتبه بندی کیفی موتورهای کاوش فارسی و غیر فارسی در بازیابی اطلاعات حوزه اسلام
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رتبۀ کیفیِ محتوای صفحات وب بازیابیشده از موتورهای کاوش فارسی و غیرفارسی در حوزه اسلام است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی _ توصیفی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، سیاهۀ ارزیابی محققساخته با چهار معیار و متشکل از گویههای عمومی و تخصصی است. روایی ابزار با نظر متخصصان و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نمونۀ آماری این پژوهش دارای سه بخش است: موتورهای کاوش «پارسیجو»، «یوز»، «گوگل» و «یاهو»؛ پنج کلیدواژه انتخابشده در حوزه اسلام و نیز ده صفحۀ نخست وب بازیابی شده از جستجوی این کلیدواژهها. یافتهها: تنها در معیار پیوندها بین چهار موتور کاوش مورد بررسی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین بین چهار موتور کاوش از نظر هریک از گویههای عمومی و تخصصی تفاوت معناداری وجود ندارد و از گویههای تخصصی تنها در هشت گویه از دو معیار «پیوندها» و «سوگیری» تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به میانگین رتبهها، اولویت موتورهای کاوش به این ترتیب است: گوگل، یوز، پارسیجو و یاهو. یافتۀ دیگر پژوهش نشان داد بین گویههای عمومی و تخصصی در هر یک از موتورهای کاوش از نظر کیفیت محتوای صفحات وب بازیابیشده تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین از نظر کیفیت محتوای صفحات وب بازیابیشده، بین چهار موتور کاوش، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: بهمنظور رسیدن به موتور کاوشی ایدهآل در زبان فارسی با تأکید بر هویّت ایرانی _ اسلامی، سرمایهگذاری دولتی و همکاری نهادها و سازمانهای علاقهمند و فعّال در این زمینه ضروری است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_46321_387f26b129b7d110edc02883f870ca40.pdf
2016-09-22
44
72
رتبهبندی کیفی
موتورهای کاوش فارسی
موتورهای کاوش غیرفارسی
وب
اسلام
نعیمه
مروارید
na.mor1370@gmail.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
AUTHOR
حسن
بهزادی
hasanbehzadi@um.ac.ir
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
ایرج
رداد
irajradad@yahoo.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
AUTHOR
- آقایی میرکآباد، اعظم و دیگران (1393). «ارزیابی رابط کاربر موتورهای جستجوی فارسی»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(4)، 113-101.
1
- افنانی، فریده (1387). «چگونگی توانمندیهای ابزارهای کاوش اینترنت با واسط جستجوی فارسی»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 19(1)، 126-105.
2
- پاول، رونالد (2001). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران، ترجمۀ نجلا حریری، تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
3
- پشوتنیزاده، میترا و علی منصوری (1387). «ارزیابی تارنما (وبسایت)ها توسط کودکان و نوجوانان و کتابداران کودک و نوجوان»، علوم و فناوری اطلاعات، 24(1)، 37-50.
4
- حریری، نجلا و دیگران (1392). «معیارهای ارزیابی ربط در نظامهای بازیابی اطلاعات: دانستهها و ندانستهها»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(1)، 221-199.
5
- درخشه، جلال و محمدمهدی حسینی فائق (1389). «اسلامهراسی در رسانههای غربی؛ مطالعه موردی: رسانههای بریتانیا»، رسانه، شماره 79، 9-28.
6
- درّی، راحله (1393). «مقایسه و ارزیابی موتورهای جستجوی معنایی»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(2)، 490-467.
7
- زندیان، فاطمه و دیگران (1394). «مطالعه مقایسهای عملکرد جستجو در موتورها و فراموتورهای جستجو»، تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، (74)، 5.
8
- شاکری، صدیقه (1387). «بررسی نسبت جامعیت و مانعیّت ابزارهای کاوش اینترنت در بازیابی اطلاعات در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 19(1)، 200-177.
9
- شکیبا، طاهره و سجاد ظریفزاده (1394). «بررسی چالشهای امنیتی در موتورهای جستجو و راهکارهای آنها»، منتشرشده در نخستین کنفرانس ملی محاسبات نرم، دانشگاه گیلان. بازیابیشده از:
10
https://www.researchgate.net/publication/304526946_A_study_of_security_challenges_in_search_engines_in_Persian
11
- عظیمزاده، معصومه؛ شهریار سموری و علیرضا یاری (1391). «بررسی و مقایسۀ کیفیِ موتورهای جستجو درحوزه وب فارسی»، مقاله منتشرشده در هجدهمین کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران، دانشگاه صنعتی شریف. بازیابی شده از: http://csi.org.ir/
12
- عظیمزاده، معصومه و مژگان فرهودی (1395). «وبآزما، ارزیابیها و تحلیل نتایج»، پیام دیدرس، 1(5)، 24-26.
13
- کمیجانی، احمد (1381). مقایسه کارایی موتورهای کاوش عمومی و تخصصی وب در بازیابی اطلاعات کشاورزی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم انسانی، رشته کتابداری و اطلاعرسانی.
14
- کوشا، کیوان (1381). «معیارهای ارزیابی ابزارهای کاوش اینترنت: مطالعه ای مقایسهای بر روی ابزارهای کاوش وب با واسط جستجوی فارسی»، کتابدار، بازیابیشده از:
15
http://www.ketabdar.org/magazine/detailarticle.asp?number=25
16
- گلزردی، الهه؛ مجید مقدادی و عبدالباقی قادرزاده (1392). «مقایسه عملکرد موتورهای جستجوی رایج درجستجوی صفحات وب فارسی»، مجموعهمقالات همایش مهندسی کامپیوتر و توسعه پایدار با محوریت شبکههای کامپیوتری، مدلسازی و امنیت سیستمها. مقاله منتشر شده در هشتمین سمپوزیم پیشرفتهای علوم و تکنولوژی، موسسۀ آموزش عالی خاوران مشهد، بازیابیشده از:
17
http://www.civilica.com/Paper-CESD01-CESD01_266.html
18
- موسوی، سبحان و دیگران (1391).« ارائه چارچوبی جامع و کارا برای ارزیابی موتورهای جستجوی فارسی»، مقاله منتشر شده در هجدهمین کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران، دانشگاه صنعتی شریف. بازیابی شده از: http://csi.org.ir/
19
- وبسایت ویکی طرح جویشگر (1394). معرفی طرح جویشگر: فلسفه ]نوشته ویکی طرح جویشگر[. بازیابی شده از: http://wiki.didras.ir
20
- Allen, Robert (2017). Search Engine Statistics 2017 [website comment]. Retrieval from:http://www.smartinsights.com/search-engine-marketing/search-engine-statistics/
21
- Bar-Ilan, Judit, Levene, Mark (2011). A method to assess search engine results. Online Information Review, 6(35), 854-868
22
- Bouramoul, A., Kholadi, M. Kh., & Doan, B-L. (2011). Using Context to Improve the Evaluation of Information Retrieval System. International Journal of Database Management Systems, 3(2), 22-39.
23
- Chen, S. Y.; Macredie, R. D. (2010) Web-based Interaction: A Review of Three Important Human Factors. International Journal of Information Management, Vol 30, No 5, 287- 379.
24
- Chung, Wingyan (2006). Studying Information Seeking on the Non-English Web: An Experiment on a Spanish Business Web Portal. International Journal of Human-Computer studies, 64(9), 811-829.
25
- Demirci, R. G., Kismir, V., & Bitrim, Y. (2007). An evaluation of popular search engines on finding Turkish documents. Second International Conference on Internet and Web Applications and Services (ICIW'07), 61. New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE
26
- Erfanmanesh, M. A., Didegah, F. (2010). Evaluating function of Persian search engines on the web. International journal of information science and management, 8(2), 77-88.
27
- Fong, Pedro, Hoi-Yee Tong, Henry, Cheong, Hio-Lam, Choi, Ka-Hou, Leong, Ka-Kei, Lam, Lo-Ka, Wong, Chi-Man, Wong, Sin-Wa (2014). Quality of online information about sexually transmitted diseases : Which websites should patients read?, Online Information Review, 5(38), 650-660.
28
- Lewandowski, D. (2015). Evaluating the retrieval effectiveness of Web search engines using a representative query sample. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(9), 1763-1775.
29
- Lopatovska, I., Fenton, M. R., & Campot, S. (2012). Examining preferences for search engines and their effects on information behavior. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 49(1), 1-11.
30
- Lopes, Carla Teixeira & Rebeiro, Cristina (2011). Comparative evaluation of web search engine: in health information retrieval. Online Information Review, 35(6), 869-892.
31
- Rózsa, G., Komlodi, A., & Chu, P. (2015, May). Online searching in english as a foreign language. In Proceedings of the 24th International Conference on World Wide Web (pp. 875-880). ACM.
32
- Shafi, S. M., Rather, R. A. (2005). Precision and Recall of Five Search Engines for Retrieval of Scholarly Information in the Field of Biotechnology. Webology, 2(2). Retrieval from: http://www.webology.org/2005/v2n2/a12.htmlhttp://www.webology.org/2005/v2n2/a12.html
33
- Sorum, Hanne, Normann Andersen, Kim, Clemmensen, Torkil (2013). Website quality in government: Exploring the webmaster's perception and explanation of website quality. Transforming Government: People, Process and Policy, 3(7), 322-341.
34
- Walia, P., K., Gupta, M. (2013). Usability analysis of Homepage of Websites of National Libraries in Asia. Library Philosophy and Practice. Retrieval from: http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2335&context=libphilprac
35
- Wang, Liupu, Wang, Juexin, Wang, Micheal, Li, Yong, Liang, Yanchun, Xu, Dong (2012). Using internet search engines to obtain medical information: a comparative study. Journal of Medical Internet Search. 14(3).
36
ORIGINAL_ARTICLE
پیششرطها و پیامدهای قصد اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
هدف: هدف این مقاله، شناسایی میزان تأثیر پیششرطهای قصد اشتراک دانش بر پایۀ نظریۀ رفتار برنامهریزیشده «آجزن» (1991) و بررسی پیامدهای رفتاری آن بر مبنای نظریه «نوناکا و تاکوچی» (1995) است. روش: پژوهش انجامشده از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل دادهاند و نمونۀ انتخابشده، 289 نفر از دانشجویان این دانشگاه بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود و از الگویابی معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد نگرش، هنجارهای ذهنی، باورهای رفتاری و باورهای هنجاری بر قصد اشتراک دانش تأثیر میگذارند. قصد اشتراک دانش تأثیری مستقیم و معنادار بر انواع رفتارهای فرد در خصوص اشتراک دانش دارد. همچنین رفتارهای دروندهی بر ترکیب؛ ترکیب بر تعاملی؛ تعاملی بر بروندهی تأثیر میگذارند. رابطه مستقیم و معناداری نیز بین رفتارهای دروندهی و بروندهی شناسایی شد. یکی دیگر از نتایج قابل توجه در این تحقیق، نقشی است که نگرش بر متغیرهای تأثیرگذار الگو دارد. نتایج تحقیق نشان داد نگرش بهطور مستقیم بر هنجارهای ذهنی، قصد اشتراک دانش و رفتارهای دروندهی و بروندهی تأثیر دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_46373_0caf2512fa0820908cfa5b338067e674.pdf
2016-09-22
73
97
اشتراک دانش
قصد اشتراک دانش
رفتار برنامهریزیشده
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مجتبی
کفاشان کاخکی
kafashan@ferdowsi.um.ac.ir
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
سهیلا
کمال زاده
kamalzadeh.1387@yahoo.com
2
کارشناس ارشد، گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات (گرایش مدیریت دانش)، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
آرزو
نجی
arezoonaji@gmail.com
3
کارشناس ارشد، گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات (گرایش مدیریت کسب و کار)، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
مریم
رجبی
rajabi.maryam20@gmail.com
4
کارشناس ارشد، گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات (گرایش مدیریت دانش)، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
- خاتمیانفر، پریسا و مهری پریرخ (1386). «بررسی وضعیت و بسترهای به اشتراکگذاری دانش در سازمان کتابخانههای آستانقدسرضوی در انطباق با الگوی نوناکا و تاکه اوچی»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، جلد 10، شماره 40، 129-106.
1
- موسوی، سعید (1387). مدل هماهنگی استراتژیهای مدیریت دانش برای ارتقاء عملکرد پژوهشگاه ها (پایان نامه دکتری). دانشگاه علامه طباطبائی.
2
- کفاشان، مجتبی و همکاران (1394). «هماهنگی راهبردی در دانشگاهها و نقش آن در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، ش69.
3
- Abdullah, N. L., Hamzah, N., Arshad, R., Isa, R. M. & Ghani, R. A. (2011). Psychological contract and knowledge sharing among academicians: mediating role of relational social capital. International Business Research, 4(4), 231.
4
- Abdur-Rafiu, Misbau Abiola Mr and Opesade, Adeola O. Dr, (2015). "Knowledge Sharing Behaviour of Academics in The Poly technic Ibadan" Library Philosophy and Practice (e-journal). Paper 1287.
5
- Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human
6
- Ajzen, I. (2010). Attitudes, personality, and behavior (2nd ed). New Delhi, India: Tata McGraw-Hill.
7
- Ajzen, I. (2012). Handbook of theories of social psychology.
8
- Ajzen, I., Joyce, N., Sheikh, S., & Cote, N. G. (2011). Knowledge and the prediction of behavior: The role of information accuracy in the theory of planned behavior. Basic and Applied Social Psychology, 33(2), 101-117.
9
- Armitage, C. J., & Conner, M. (2001). Efficacy of the theory of planned behaviour: A meta-analytic review. The British Journal of Social Psychology, 40, 471–499.
10
- Bamberg, S, I. Ajzen, &P. Schmidt (2003).Choice of travel mode in the theory of planned behavior: The roles of past behavior, habit, and reasoned action. Basic and Applied Social Psychology, Vol25, Pp175-188.
11
- Bell, N. M. (2013). Motivation to run: Using Fishbein & Ajzen’s theory of reasoned action to predict participation in 5K races (Doctoral dissertation, Indiana University of Pennsylvania).
12
- Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G., & Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 29, 87–111.
13
- Brutovská, M., Orosová, O., & Kalina, O. (2014). GENDER, NORMATIVE BELIEFS AND ALCOHOL CONSUMPTION AMONG UNIVERSITY STUDENTS. Psychology Applications & Developments Advances in Psychology and Psychological Trends Series Edited by: Clara Pracana, 67.
14
- Cheng, M. Y., Ho, J. S. Y., & Lau, P. M. (2009). Knowledge sharing in academic institutions: a study of Multimedia University Malaysia. Electronic Journal of Knowledge Management, 7(3), 313-324.
15
- Condiotte MM, Lichtenstein E (1981). Self-efficacy and relapse in smoking cessation programs. Journal of Consulting and Clinical psychology. 49(5):648.Decision Processes, 179-211.
16
- Ding, Z.K. and Ng, F.F. (2009), “Knowledge sharing among architects in a project design team: an empirical test of theory of reasoned action in China”, Chinese Management Studies, Vol. 3 No. 2, pp. 130-142.doi: 10.1080/1612197X.2011.614846
17
- Fishbein, M., & Ajzen, I. (2010). Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. New York, NY: Psychology Press.
18
- Fullwood, R., Rowley, J., & Delbridge, R. (2013). Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, 17(1), 123-136.
19
- Gerber, M., Mallett, C., & Puhse, U. (2011). Beyond intentional processes: The role of action and coping planning in explaining exercise behavior among adolescents. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 9(3), 209-226.
20
- Harakeh Z, Scholte R, Vermulst A, de Vries H, Engels R (2004). Parental factors and adolescents' smoking behavior: An extension of the theory of planned behavior. Preventive medicine.;39(5):951-61.
21
- Hassan, m. Aksel, I. Saqib Nawaz, M. Shauka, S. (2016) Knowledge Sharing Behavior Of Business Teachers Of Pakistani Universities: An Empirical Testing Of Theory Of Planned Behavior. European Scientific Journal May 2016 edition vol.12, No.13.
22
- Hu, P. J; Chan, Y. K; Sheng, L. R and Tam, K. Y (1999). Examining the technology acceptance model usingphysician acceptance of telemedicine technology. Journal of Management Information Systems, 16 (2): 91–112.
23
- Ibragimova, B., Ryan, S. D., Windsor, J. C., & Prybutok, V. R. (2012). Understanding the antecedents of knowledge sharing: An organizational justice perspective. Informing Science: the International Journal of an Emerging Transdiscipline, 15, 183-206.
24
- Islam, M.A., Ikeda, M. and Islam, M.M. (2013), “Knowledge sharing behaviour influences: a study of information science and library management faculties in Bangladesh”, IFLA Journal, Vol. 39 No. 3, pp. 221-234. Doi: 10.1177/0340035213497674.
25
- Kalafatis, Stavros p., Pollard, Michael., East, Robert., Tsogas, Markos H (1999). Green marketing and Ajzen's theory of planned behaviour: a cross-market examination. JOURNAL OF CONSUMER MARKETING, VOL. 16 NO. 5, pp. 441-460.
26
- Kathiravelu, S., Mansor, N. and Kenny, K. (2013), “Factors influencing Knowledge Sharing Behavior (KSB) among Employees of Public Services in Malaysia”, International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, Vol. 2 No. 3, pp. 107-120.
27
- Kim, Y. W. & KO, J. (2014). HR practices and knowledge sharing behavior: Focusing on the moderating effect of trust in supervisor. Public Personnel Management, 43, 586–607.
28
- Lipkus IM, Lyna PR, Rimer BK (1999). Using tailored interventions to enhance smoking cessation among African-Americans at a community health center. Nicotine & Tobacco Research.1(1):77-85.
29
- Lu, J., Yao, J., & Yu, C. (2005). Personal innovativeness, social influences and adoption of wireless Internet services via mobile technology.The Journal of Strategic Information Systems, 14(3), 245–268.
30
- Mathieson, K (1991). Predicting user intentions: Comparing the technology acceptance model with theory of planned behavior. Information Systems Research, 2 (3):173-191.
31
- Nam, V-x. Vân T.x. (2016). “DETERMINANTS OF KNOWLEDGE SHARING BEHAVIOR AMONG EMPLOYEES IN VIETNAM SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES”.
32
- Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995), The Knowledge Creating Company – How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York, NY.
33
- Saad, A. (2013). A Case Study of Academics’ Knowledge Sharing Motivations at Malaysian Public Academic Institutions. Journal of Education and Vocational Research, 4(9), 265-274.
34
- Sanderz, M; Lewis, P and Thornhill, A. (1997). Research Methods for business students. Pitman publishing.
35
- Teh, P., & Yong, C. (2011). Knowledge sharing in IS personnel: Organizational behavior's perspective. Journal of Computer Information Systems, 51(4), 11-21.
36
- Trehan, A. & Kushwaha, P. (2012). The implementation of Knowledge Management System in B-Schools. International Journal of Multidisciplinary Management Studies, 2(2).
37
- Tsai, M. T., Chen, K. S., & Chien, J. L. (2012). The factors impact of knowledge sharing intentions: the theory of reasoned action perspective. Quality & Quantity, 46(5), 1479-1491.
38
- Wang, M. S; Chen, C. C; Chang, S. C and Yang, Y. H (2007). "Effects of online shopping attitudes, subjective norm and control beliefs on online shopping intention: a test of the theory of Planned behavior", International Journal of Management, Vol. 24 No.2, Pp296-302.
39
- Wilkinson D, Abraham C (2004). Constructing an integrated model of the antecedents of adolescent smoking. British Journal of Health Psychology. 9(3):315-33.
40
- Zalk, M., Bosua, R. and Sharma, R. (2011), “Improving knowledge sharing behaviour within organizations: towards a model”, ECIS 2011: European Conference on Information Systems, AIS Electronic Library (AISeL), pp. 1-6.
41
Zhang. P and Fai Ng. F. (2012). “Attitude toward knowledge sharing in construction teams”.
42
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در آرشیوهای دیجیتال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
هدف اصلی: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر کاربرد فنّاوری اطلاعات در آرشیوهای دیجیتال صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روشپیمایشی _ تحلیلی انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق اعتبار محتوا تأیید شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل آرشیویستهای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود. در مجموع از 208 نفر، 100 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی (سیستماتیک) انتخاب شدند و پرسشنامه پژوهش توسط آنان تکمیل و دریافت شد. یافتهها: تأثیر عامل تصمیمسازی مدیران بر نگهداری صحیح منابع در زمینۀ بهرهگیری از فناوری در عوامل مدیریتی، عامل آموزش در ایجاد فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در عوامل فرهنگی، تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات در کاهش اشتباهات نیروی انسانی متخصص در عوامل انسانی، عامل تخصیص بودجۀ لازم برای خرید تجهیزات نرمافزاری در آرشیوها در عوامل اقتصادی و تأثیر نرمافزار جستجوگر در آرشیو برای پاسخگویی به نیازها در عوامل فنّی بیش از همه است. همچنین جامعۀ مورد مطالعه عوامل مدیریتی را70%، فرهنگی50%، انسانی دو سوم، اقتصادی80% و فنی را 80% تأثیرگذار دانستند. نتیجهگیری: نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان داد از دیدگاه جامعۀ مورد مطالعه، بهکارگیری صحیح فناوری اطلاعات در بهبود، بهرهبرداری، افزایش دستاوردهای عملکردی، قابلیت خدمترسانی، سرعتبخشیدن به خدمات و همچنین کاهش اشتباهات میتواند تأثیرگذار باشد. بنابراین، خروجی حاصل میتواند در تقویت نقاط قوّت و بهبود نقاط ضعف جامعۀ مورد مطالعه مفید واقع شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_46322_b3f987c250eeca6d0c057e7ff4775775.pdf
2016-09-22
98
122
فناوری اطلاعات
آرشیوهای دیجیتال
سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران
کاربردهای فناوری اطلاعات
یعقوب
نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
بتول سادات
موسوی
b.musavi@irib.ir
2
کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
AUTHOR
- اسفندیاریمقدم، علیرضا؛ عیسی زارعی و سیدعلیاکبر فامیل روحانی (1390). «ارزیابی عملکرد اداره کل آرشیوها و کتابخانههای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوی تعالی سازمانی ای.اف.کیو.ام»، فصلنامه گنجینه اسناد، 21(1). 105-88..
1
- زمانی مظفرآبادی، حمیده (1388). بررسی میزان استفاده از فناوریهای اطلاعات در کتابخانههای عمومی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
2
- علیدوستی، سرویس و فاطمه شیخشعاعی (1386). فناوری اطلاعات و کتابخانهها، تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.
3
- فانی، علیاصغر و عبدالمجید مصلح (1385). «عوامل مدیریتی و ساختاری مؤثر در کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی: استان بوشهر»، فصلنامۀ مدرس علوم انسانی، 11(3). 182-157.
4
- کابانی، خاتون و داریوش مطلبی (1392). «وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه تبریز»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2 (3). 91-102.
5
- ناخدا، مریم و عباس حرّی (1386). «عوامل مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات با تأکید بر کتابخانههای دانشگاهی: پژوهش در متون»، مجله کتابداری، 39 (43). 57-7.
6
- نوروزی، یعقوب و طیبه نوابی (1393). «بررسی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباط آن با مؤلفههای ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی: مطالعۀ موردی کتابخانههای دانشگاه شیراز»، فصلنامه علمیپژوهشی تحقیقات کتابخانههای دانشگاهی، 48، (1). 61-81.
7
- Al-Ghahtani, S. A. (2003). Computer Technology Success Factors in Saudi Arabia: An Exploratory Study. Journal of Global Information Technology Management. 7 (1), 5-29.
8
- Castells, M. (2001). The Internet galaxy. Oxford: Oxford
9
- Kagaari, J.; Munene, J. & Ntayi, M. (2010). Performance management practices, information and communication technology (ICT) adoption and managed performance. Quality Assurance in Education, 18 (2), 106-125.
10
- Engstrom, M. (2001). Use and development of information technology at two university libraries in Costa Rica. Uppsala University. Magistieruppsats, 20 poang, vt.
11
- Masis, B. (2011). Academic libraries and information technology. New Library World, 112 (1/2), 86-89.
12
- Ramana, P. V. (2003). Use of information Technology in central university libraries of India. Bulletin of Information Technology, 23 (2), 25-42.
13
- Reza, M. M. & Nath, A. (2007). Use of IT in university libraries of Punjab, Chandigarh and Himachal Pradesh: a comparative study. The International Information & Library Review. 39, 211.27.
14
- Sor, R. (2004). Information technology and organizational structure. Management decision, 42 (2), 316-329.
15
- Tavitiyaman, P. & Zhang, H. Qu, H. (2012). The effect of competitive strategies and organizational structure on hotel performance. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24 (1), 140-15.
16
- Smith, M. Q. (2005). The impact of information and communication technology change on the management and operation of academic libraries. University of the Western Cape.
17
- Webster, F. (1995). Theories of the Information Society. London: Routledge.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقالات حوزه مدیریت اطلاعات در پایگاه مجلات نورمگز ، مگ ایران و اس. آی. دی
هدف: پژوهش حاضر با هدف اصلی تعیین مباحث مورد توجه در مدیریت اطلاعات به زبان فارسی و هدفهای فرعیِ شناساییِ نویسندگان و مجلههای هسته، چگونگی همکاریِ گروهیِ نویسندگان مقالههای مربوط به این حوزه ومیزان پوشش موضوعی هر یک از سه پایگاه مجلههای فارسی از این حوزۀ موضوعی انجام شد. روششناسی: بهمنظور اجرای این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده و پژوهش بر روی 161 عنوان مقالۀ موجود در سه پایگاهِ اطلاعاتیِ نورمگز، مگایران و اس.آی.دی در حوزۀ مدیریت اطلاعات بهعنوان جامعۀ پژوهش اجرا شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد از 161 مقاله مورد بررسی بهطور کلی بیشترین تعداد در حوزه پزشکی و مربوط به سالهای 1391 و 1386 بوده است. بر اساس آمار بهدستآمده از سه پایگاه اطلاعاتی مجلههای فارسی در ایران 260 نویسنده به پژوهش در حوزۀ مدیریت اطلاعات پرداختهاند که در بین آنها «مقدسی» بیشترین تعداد پژوهش را در این حوزه به خود اختصاص داده است. ضریب همکاری بهدستآمده در پژوهش حاضر نشان میدهد میزان تمایل نویسندگان به مشارکت در کار گروهی به اندازه 02/0 کمتر از تمایل به کار انفرادی است و بیشترین همنویسندگی توسط «مقدسی» انجام شده است. مقالههای حوزه مدیریت اطلاعات در 80 عنوان مجله چاپ شده است که از این تعداد بیشترین تعداد مربوط به مجله «مدیریت اطلاعات سلامت» در حوزه پزشکی است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد نویسندگان در این حوزۀ موضوعی بیشتر ترجیح دادهاند کار انفرادی انجام دهند و بیشترین همپوشانی مقالهها در این حوزه در پایگاه اطلاعاتی مجلههای نورمگز و مگایران با 33 عنوان مقالۀ مشترک و تکراری است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_46426_0de5dab1a4d292e9d313df746dc8179b.pdf
2016-09-22
123
150
مدیریت اطلاعات
پایگاههای اطلاعاتی فارسی
نورمگز
مگ ایران
اس.آی.دی
مهری
شهبازی
mehri-shahbazi@pnu.ac.ir
1
مربی،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، جمهوری اسلامی ایران و دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
- آجی فیروکی، ایزولا؛ کیو بارل و ژان تیگ (1386). «ضریب همکاری: مقیاسی برای اندازهگیری میزان همکاری در تحقیقات»، ترجمه عبدالحسین فرجپهلو، فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 23(1-2)، ص. 85-171.
1
- اسداللهی، زهرا و محسن نوکاریزی (1389). «ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی نشریههای ایرانی»، علم اطلاعات و دانششناسی، 13(2)، ص. 113- 139.
2
- دمرچیلو، منصوره و محسن حاجیزینالعابدینی (1389). «مقایسۀ جامعیت نسبیِ پایگاههای فارسیزبانِ مگایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (اس. آی. دی) و ایران مدکس در بازیابی اطلاعات حوزه دندانپزشکی»، علم اطلاعات و دانششناسی، 13(1)، ص 53-72.
3
- زارع فراشبندی، فیروزه و مرتضی کوکبی (1386). «مدیریت اطلاعات در حوزه کتابداری: بررسی کمّی چکیدههای مربوط به مدیریت اطلاعات در بانک اطلاعاتی لیزا در سالهای 1990-2005»، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 10(3)، ص. 79-97.
4
- حرّی، عباس (1383). «مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات در کتابداری»، کلیات کتاب ماه، آذر، ص. 8-11.
5
- حمدیپور، افشین و مرتضی کوکبی (1391). «بررسی کمّی و مصوّرسازی ساختار انتشارات علمی در حوزه مدیریت اطلاعات در پایگاه وبآوساینس در سالهای 1988 تا 2009»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 28(1)، ص. 39-70.
6
- نوشینفرد، فاطمه و زهرا امامی (1391). «همپوشانی سنّتی و نسبی پایگاههای اطلاعاتی «پابمد» و «وبآوساینس» در حوزه بیماریهای غدد درونریز»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(3)، ص 89-101.
7
- Alistair Black, (1999) "Information management in business, libraries and British military intelligence: towards a history of information management", Journal of Documentation, 55(4), P. 361–374.
8
- Erfanmanesh, M. A.; Didegah, F. (2013). A Comparison of Web of Science and Scopus for Iranian Publications and Citation Impact. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 11(1), P. 11-27.
9
- García, Francisca Abad etal (2005). A comparative study of six European databases of medically oriented Web resources. J Med Libr Assoc, 93(4), P. 467-479.
10
- Gavel, Ylva; Iselid, Lars (2008). Web of Science and Scopus:a journal title overlap study. Online Information Review, 32(1), P. 8-21.
11
- Wilson, Virginia (2007). A Content Analysis of Google Scholar: Coverage Varies by Discipline and by Database. Evidence Based Library and Information Practice, 2(1), P. 134-136.
12
- Stefano, D. D.; Giordano, G.; Vitale, M. P. (2011). “Issues in the analysis of co-authorship networks”. Quality & Quantity, 45(5), P. 1091-1107
13