ORIGINAL_ARTICLE
پژوهشی در مصحف مذهّب قرآنی عصر تیموری (مطالعهی تطبیقی ویژگیهای صفحات افتتاح در نسخ قرآنی منتخب از موزههای آستانه مقدسه قم و آستان قدس رضوی)
اهداف: پژوهش حاضر، ضمن شناسایی و معرفی صفحات افتتاح مصحفهای قرآنی عصر تیموری موزههای آستانه مقدسه قم و آستانقدس رضوی به تبیین و تشریح ویژگیهای صفحات افتتاح، صفحهآرایی و عناصر تزئینی وابسته به این آثار میپردازد. روش/رویکرد پژوهشی: مقاله از نظر هدف کاربردی بوده و پژوهش ماهیت توصیفی _ تحلیلی دارد و آثار به روش تطبیقی ارزیابی میشوند. اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوۀ میدانی گردآوری و تدوین شده است. سؤالهای پژوهش: صفحات افتتاح از مصحفهای قرآنهای تیموری منتخب از موزههای آستانۀ مقدسه قم و آستانقدسرضوی دارای چه ویژگیهای بصری _ تزئینی هستند و چه نقاط اشتراک و افتراقی بین آنها وجود دارد؟ یافتههای پژوهش: در بررسی صفحهآرایی و طبقهبندی عناصر تزئینی مشخص شدبهطور کلی 3/63% از صفحهآرایی صفحات افتتاح عصر تیموری بهصورت سهکتیبهای و 7/36% پنجکتیبهای بازوبندی هستند. بیشترین عناصر تزئینی متعلق به نقوش مصحفهای قرآنی موزه آستان قدس رضوی است. مهمترین وجه اشتراک در بهکارگیری نوع رنگها، ترکیببندی صفحهآرایی، موتیفها و نقوش بوده و بارزترین وجه افتراق در میزان درصدهای فراوانی نسبی از عناصر بصری _ تزئینی تشکیل شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد صفحات افتتاح مصحف قرآنی تیموری از ساختاری متعادل و منسجم در ترکیببندی، نقوش و رنگ برخوردار است. از نقوش اسلیمی، ختایی، هندسی و رنگهای لاجورد و طلا با نسبتهای متغیّر در هر دو آثار دیده شده است. تزئینات صفحات افتتاح قرآنهای مذهّب موزه رضوی نسبت به موزۀ قم پرکارتر و دارای ظرافت و تنوع نقوش هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47957_3fb54a4a0b219ed8b295232a7fa6ec15.pdf
2016-12-21
3
29
مصحفهای قرآنی
عصر تیموری
صفحات افتتاح
موزۀ آستان قدس رضوی
موزۀ آستانه مقدسه قم
فاطمه
غفوری فر
fghafuorifar@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی _ نگارگری، دانشکدۀ هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهدی
محمدزاده
m.mohammadzadeh@tabriziau.ac.ir
2
دانشیار، دانشکدۀ هنرهای اسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
AUTHOR
فرنوش
شمیلی
f.shamili@tabriziau.ac.ir
3
استادیار، دانشکدۀ هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
AUTHOR
منابع
1
- آیتالهی، حبیب ا... (1382). مبانی نظری هنرهای تجسمی، چاپ اول، سمت: تهران.
2
- پاکباز، رویین (1386). دایرهالمعارف هنر،نشر فرهنگ و هنر معاصر: تهران.
3
- پورتر، ایو (1389). آداب و فنون نقاشی و کتابآرایی، ترجمۀ زینب رجبی، نشر متن: تهران.
4
- حسنیراد، عبدالمجید (1382). مبانی هنرهای تجسمی(قسمت اول)، شرکت چاپ و نشر کتب درسی: تهران.
5
- حلیمی، محمدحسین (1386). اصول و مبانی هنرهای تجسمی، نشر احیای کتاب: تهران
6
- خلیل، ناصر (1381). قرآن نویسی پس از تیموری تا قرن دهم هجری،ترجمۀ پیام بهتاش، نشر کاررنگ: تهران.
7
- شایستهفر، مهناز ( 1388).«کتابت و تذهیب قرآنهای تیموری در مجموعهی داخلی و خارجی»، دوفصلنامۀ علمی _ پژوهشی مطالعات هنرهای اسلامی، (ش 10)، 74-81.
8
- صدر، سیدابوالقاسم (1388). دایرهالمعارف نقاشی،نشر سیمای دانش: تهران.
9
- غفوری، فاطمه (1395). طراحی و اجرای تذهیب قرآنی، براساس نمونههای موجود در موزۀ آستانه مقدسه قم، پایاننامۀ کارشناسی ارشد هنر اسلامی _ نگارگری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
10
منابع تصویری
11
- آرشیو موزۀ آستانه مقدسه قم
12
- آرشیو موزۀ آستان قدس رضوی
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رضایت مندی کاربران از خدمات بخش نسخ خطی کتابخانه های ملی، مجلس، آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی میزان رضایتمندی کاربران از خدمات اطلاعاتی (حضوری و غیرحضوری) بخش نسخ خطی کتابخانههای ملی، مجلس، آستانقدسرضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش: پژوهش از نوع کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با معیارهای کلی رضایت از فناوریهای اطلاعاتی، رضایت از نظامهای بازیابی اطلاعات استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد از نظر «تسهیلات دسترسی به مجموعه کتابخانه از راه دور» کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/62 در رتبه اول؛ از نظر «میزان رضایت از وبسایت کتابخانه» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 0/3 ؛ از نظر «میزان رضایتمندی از نظر امکانات جستجو و دریافت اطلاعات» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 1/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی از فناوری سختافزاری» کتابخانه مجلس با میانگین 3/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی کاربران از منابع مرجع موجود در بخش نسخ خطی» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 2/3 و از نظر «رضایت از خدمات ارائهشده از سوی کتابداران» کتابخانۀ آستانقدسرضوی با میانگین ۸/۲ در رتبۀ اول قرار دارد. همچنین یافتهها نشان داد که از نظر «میزان رضایت از بازیابی سنتی و الکترونیکی» بین کتابخانههای مورد بررسی اختلاف معناداری وجود ندارد و کاربران بهصورت نسبی از این موارد رضایت دارند. در رضایت از شبکههای ارتباطی، بین کتابخانههای مورد بررسی اختلاف معناداری وجود دارد. کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/69 و انحراف معیار 6/32، بیشترین میزان رضایتمندی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با میانگین 9/21 و انحراف معیار 1/29، کمترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص دادهاند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48295_93d038268d0149166d4e06a476bba10a.pdf
2016-12-21
30
56
رضایتمندی کاربران
نسخه های خطی
خدمات اطلاعاتی
کتابخانه ها
مهدی
محمدی
mahdi.mohammadi203@gmail.com
1
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
فاطمه
رستمی
fatemerostami68@gmail.com
2
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
AUTHOR
عبدالحسین
طالعی
taleie20@gmail.com
3
مربی، علم اطلاعات و دانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
AUTHOR
عیسی
زارعی
eazarei@gmail.com
4
مدیر پژوهش دانشکده صدا و سیمای قم ، قم، ایران
AUTHOR
- احمدیان، راحله (1390). بررسی وضعیت و سنجش میزان رضایت کاربران کتابخانههای وابسته به حوزه علمیه شهر قم، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم.
1
- امیری، اکرم و دیگران (1390). «بررسی وضعیت مجموعههای نسخههای خطی و چاپسنگی مراکز فرهنگی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و ارائۀ راهکارهای مطلوب»، دانش شناسی، ۴ (۱۵)، ۱-۹.
2
- بابالحوائجی، فهیمه وسپیده امیدوار (1390). «ارزیابی کیفیت خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سنجش رضایتمندی استفادهکنندگان با استفاده از شبکۀ عصبی»،مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۲۳ (۳)، 38-53.
3
- بهبودیجیوان، زهرا (1387). میزان رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاه،پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
4
- تفرشی، شکوه (1388). «سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: نظریهها، روشها و ابزارها».کتاب ماهکلیات، ۱۲ (۷)، 24-45.
5
- حسنزاده، محمد و اعظم نجفقلینژاد (1387).«سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: نظریهها»، روشها و ابزارها، تهران: نشر کتابدار.
6
- رحیمی، صالح و دیگران (1389). «بررسی عوامل مؤثر بر میزان رضایت کاربران از کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران»، کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۳ (۴)، 51-66.
7
- رستمیگومه، علیرضا (1381). «بررسی میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات پیوسته واحدهای اطلاعرسانی کتابخانههای مرکزی دانشگاه تربیتمدرس و دانشگاه تهران»، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
8
- روحیدل، الهه و نصرت ریاحینیا (1392). «وضعیت بخشهای نسخ خطی در ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24 (۲)، 184-198.
9
- رئیسی، پوران و عزتالله ابراهیم (1383). «میزان رضایت استفادهکنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارائه شده سال 1383»، کتابداری و اطلاعرسانی، 10 (۱)، ۸۲-۹۳.
10
- شعبانی، احمد و عاطفه لاری (1387). «بررسی میزان رضایت دانشآموزان مقطع متوسطه ناشنوا از خدمات کتابخانههای عمومی شهر اصفهان»، پیام کتابخانه،14 (4): 41-54.
11
- طاهریان، آمنه (1386). «عوامل مؤثر بر ارتقای میزان رضایتمندی کاربران کتابخانهها با تاکید بر کتابخانههای تخصصی»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18 (2): 179-196.
12
- فدایی، غلامرضا (1386). آشنایی با نسخ خطی و آثار کمیاب (فارسی و عربی)، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت): تهران.
13
- غلامحسینزاده، زهره (1386). «ارزیابی میزان بهرهگیری از فناوری اطلاعات در ذخیره و بازیابی نسخ خطی در کتابخانههای ایران»، فصلنامه کتاب، ۱۷ (۴)، 11-28.
14
- محمداسماعیل، صدیقه (1379). «بررسی میزان رضایت کاربران از خدمات اطلاعرسانی اینترنت مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات»، فصلنامه کتاب، ۱۱ (۱)، 7-21.
15
- محمدیمطلق، اکبر (1387). «بررسی میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم»، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
16
- محمدی، مهدی و وحیده آقابابایی (۱۳۹۴). « بررسی فرایند دیجیتالسازی نسخ خطی در کتابخانههای شهر قم از دیدگاه مدیران و کارشناسان»، مطالعات دانششناسی، ۱ (۲)، 119-۹۹.
17
- مرادیمقدم، حسین (1384). «میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی اهواز»، فصلنامه کتاب، ۱۶ (۱)، 158-145.
18
- منصوری، سهیلا (1388). «ارزیابی میزان رضایت کاربران از خدمات اطلاعرسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران»، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
19
- موکهرجی، ا.ک (1368). تاریخ و فلسفه کتابداری، ترجمه اسدالله آزاد. انتشارات آستانقدسرضوی: مشهد.
20
- نبوی، مجید (1390). «بررسی استانداردهای مختلف پایش دیجیتالی نسخخطی به کار رفته در پایگاههای اطلاعاتی نسخ خطی اسلامی»، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
21
- Applegate, Rachel (1993). “Models of satisfaction understanding false positives”,. R. Q. 32 (4), 525-539.
22
- Bakti, Mahatma yuda; Sumedi, Sik (2013). “An analysis of library customer loyalty: the role of service quality and customer satisfaction, a case study in Indenesian”. Library management. 34 (6): 397-414.
23
- Balog, Kornelja petr; Plascak, Bernardica (2012). “Customer satisfaction at the faculty of philosophy library in Osijek, Croatia”. Performance measurement and metrics. 13 (2): 74-91.
24
- Boujdad M'kadem, A., & Nieuwenhuysen, P. (2010). “Digital access to cultural heritage material: case of the Moroccan manuscripts. Collection Building, 29 (4): 137-141.
25
- Dalton, M. Q. (1992). “Quantitive approach to user satisfaction in reference avaluation”, South African journal of library and information science, 60(1).88-102
26
- Chang , H. R. (2005). “Find more like this user satisfaction survey of Ask A-Question service at the Internet public library”, Library internet reference services Quarterly. 10 (2). 44-59
27
- Khalidi, O. (2008). Facilitating access to Islamic manuscripts: A plea and a proposal, the Islamic manuscripts association. University of cambridge. Uk..
28
- Madden, Karl; Seifi, Leili. (2011). “Digital surrogate preservations of manuscripts and Iranian heritage: enhancing research”. New library world,:112-119.
29
- Mc Carthy, C. A. (1995). “Student perceived effectiveness usng the university library”, College and research libraries, 56 (3).101-128
30
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخصهای موثر بر آن
کتابخانهها مانند دیگر سازمانها در دنیای امروز باید برای حصول موفقیت و حفظ بقای خویش بهدنبال کسب وفاداری کاربران خود باشند. هدف: هدف کلی پژوهش، سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخصهای مؤثر بر آن است. اصالت پژوهش: در ایران تاکنون هیچ پژوهشی دربارۀ سنجش وفاداری کاربران یک کتابخانه دانشگاهی و با شرایط پژوهش حاضر انجام نشده است. یافتهها: سطح وفاداری در 1/60% کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران زیاد، 4/39% متوسط و در 5/0% از دانشجویان در سطح کم بوده است. شاخصهای «هزینههای خدمات» و «کیفیت کلی خدمات ارائه شده» بهترتیب با میانگین 87/0(SD=08/4) و 82/0(SD=05/4) بالاترین امتیاز را در رابطه با متغیر «سطح وفاداری» بهخود اختصاص دادهاند. روش: این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعۀ آماری شامل تمامی کاربران دانشجوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به تعداد 2150 نفر در سطوح تحصیلی کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ ارزیابی میزان وفاداری مشتری است که آلفای کرونباخ آن 7/0 تخمین زده شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47955_0089e6070436e6cc0c94d5b4605d04f6.pdf
2016-12-21
57
84
خدمات کتابخانههای دانشگاهی
وفاداری کاربران
کتابخانههای دانشگاهی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشگاه تهران
مریم
امینی
maryamamini@ut.ac.ir
1
کارشناس مسئول فهرست نویسی/کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
میترا
پشوتنی زاده
pashootanizade@gmail.com
2
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
AUTHOR
- بابالحوائجی، فهیمه و سپیده امیدوار (1391). «ارزیابی کیفیت خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سنجش رضایتمندی استفادهکنندگان با استفاده از شبکه عصبی،فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(3): 38-53.
1
- حدادیان، علیرضا و دیگران (1391). «پیش شرطها و پیامدهای وفاداری مراجعان کتابخانهها: طراحی الگوی وفاداری مراجعان کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2(2):
2
- حریری، نجلا و سمیه روشن (1393). «شناسایی شاخصهای تأثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 6(2):53-70
3
- رجبعلی بگلو، رضا و فرانک زمردپوش (1388). «تبیین جایگاه مدیریت روابط با مشتری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی»، کتابداریواطلاعرسانی، 12 (3): 116-139.
4
- سلامی، مریم و راحله یگانه (1394). «ارزیابی عملکرد خدمات به محققان کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با استفاده از مدل سیرز»، کتابداری و اطلاعرسانی، 18 (1):1-5.
5
- شاهوار، شبنم و شبنم حریری (1388). «مدیریت ارتباط با مشترى در کتابخانهها»، فصلنامه کتاب، 80: 137-150.
6
- کشوری، مریم و محمدصادق عبدالهی (1392).« تقویت وفاداری مشتریان کتابخانهها با استفاده از رسانههای اجتماعی»، فصلنامهمطالعاتملیکتابداریوسازماندهیاطلاعات،2(1):76-93.
7
- کشوری، مریم و احسان گرایی (1392). «تدوین مدل عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان کتابخانههای عمومی: مطالعه موردی: استان لرستان»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 16(3): 15-36.
8
- ــــــــــــــــــــــ (1394). «نقش تعدیلکنندۀ درگیری مشتریان در خدمات بر رابطۀ ارزش ادراکشده و رضایتمندی با وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: کتابخانههای غرب کشور)»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5(1):221-234.
9
- کفاشان کاخکی، مجتبی؛ علیرضا حدادیان و آسمان دره (1391). «پیششرطهای توصیه و تبلیغ کلامی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: طراحی الگوی تبلیغ کلامی مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی»، کتابداری و اطلاعرسانی، 15(3):171-185.
10
- Annamdevula, Subrahmanyam & Bellamkonda, Raja Shekhar , (2016),Effect of student perceived service quality on student satisfaction, loyalty and motivation in Indian universities Development o HiEduQual, Journal of Modelling in Management, 11 ) 2( : 488 - 517
11
- Permanent link to this document:http://dx.doi.org/10.1108/JM2-01-2014-0010
12
- Brooks, R.F, Lings, I.N & Botschen, M.A (1999), Internal Marketing and customer driven wavefronts. Service Industries Journal, 4:49-67
13
- Chuang, Chih-Feng,& Cheng, Chao-jen (2010) A study of institutional repository service quality and users’ loyalty to college libraries in Taiwan: the mediating & moderating effects, journal of Convergence information technology,5(8)
14
- Dong-Geun Oh (2003) Complaining behavior of public library users in South Korea, Library and information science Research (25): 43-62.
15
- Gopta, Dinesh K. (2003) marketing of library and information services: Building a new discipline for library and information science education in Asia, malasian journal of library and information science,8(2): 111-120
16
- Helgesen, Oyvind, & Nesset,Erik (2011).Does LibQUAL+TM account for student loyalty to a university college library?. Quality Assurance in Education, 19 (4): 413 - 440
17
http://dx.doi.org/10.1108/09684881111170104
18
- Hernon, Peter;& Altman, Ellen (2010) Assessing service quality: Satisfying the Expectations of library customers, United States American: American Library Association.
19
- Jones, Tomas O.,& Sasser Jr., W. Earl (1995). why satisfied customer defect. Harvard Business Review, (November-December): 1-14.
20
- Kerr, George D. (2010). Gaining and Retaining Customer Loyalty. Public Library Quarterly, 29(1): 1-29, DOI: 10.1080/01616840903562760
21
- Kiran, K.,& Diljit, S. (2011) Antecedents of customer loyalty: Does service quality suffice? Malasian journal of Library & Information Science, 16(2): 95-113.
22
- Mahatma, I Gede, Bakti, Yuda,& Sumaedi, Sik (2013). An analysis of library customer loyalty The role of service quality and customer satisfaction, a case study in Indonesia. Library Management, 34(6/7): 397 – 414. http://dx.doi.org/10.1108/LM-05-2012-0025
23
- Martensen, Anne,& Gronholdt, Lars (2003). Improving library users’ perceived quality, satisfaction and Loyalty: An integrated measurement and management system. The Journal of Academic Librarianship , 29(3) :140-147.
24
- Moonkyu Lee, & Lawrence F. Cunningham (2001). A cost/ benefit approach to understanding service loyalty. Journal of Service Marketing,15 (2):113- 130.
25
- Mowen, J.C., & Minors, M. (2001). Consumer Behavior: A Framework, 6th edition, Prentice Hall, Inc.
26
- Oliver, Richard L. (1999). Whence customer loyalty. Journal of Marketing , 63 (special issue): 33-44.
27
- Oliver, R. L.(1997). Customer Satisfaction:A behavioral Perspective on the customer., NY:Mc Graw-Hill.
28
- The Oxford English Dictionary (1989) prepared by J. A. Simpson, and E.S.C. Weiner- 2nd ed, V.20
29
- Rowley, Jennifer (2005), The four Cs of customer loyalty. Marketing Intelligence & Planning, 23(6): 574 – 581.
30
- http://dx.doi.org/10.1108/02634500510624138
31
- Rowley, Jennifer,& Dawes, Jillian (1999).Customer loyalty a relevant concept for libraries?. Library Management, 20(6): 345 - 351
32
http://dx.doi.org/10.1108/01435129910280474
33
- Rowley, Jennifer (2006).From users to customers?.OCLC Systems & Services, 16(4):157– 167
34
- Satpathy, Sunil Kumar, & Satapaty, santosh Kumar (2013). Users’ Perception on Medical College Libraries’ Systems and Services of Odisha, DESIDOC Journal of Library and Information Technology, 33(2):87-89.
35
- Stewart, Thomas A. (1997).A satisfied customer isn’t enough. Fortune , 136( 2): 112-114 .
36
http://dx.doi.org/10.1108/JM2-04-2014-0031
37
- Suki, Norazah Mohd (2010). Dissatisfaction attributions and complaining behavoir of public library users. Information Management and Business Review , 1(1): 28-39.
38
- Vedpathak, SmitaYogesh (2013).Role of branding in achiving customer loyalty. e-library science research journal, 1(4), available at: http://lsrj.in/UploadedData/25.pdf visited in: 2013/5/14
39
- Wang, C. Y. (2010). Service Quality, Perceived Value, Corporate Image, and Customer Loyalty in the Context of Varying Levels of Switching Costs. Psychology & Marketing, 27: 252–262.
40
- Wantara,Pribanus (2015). The Relationships among Service Quality, Customer Satisfaction, and Customer Loyalty in Library Services. International Journal of Economics and Financial Issues, 5(Special Issue): 264-269.
41
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر فناوری های اطلاعاتی بر چاپ و نشر کتاب در ایران از نگاه ناشران
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه اثرهای فناوریهای اطلاعاتی بر ابعاد مختلف چاپ و نشر کتاب و تحولات و تغییرات در آن از نگاه ناشران ایرانی است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کمّی و روش آن پیمایشی است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محققساخته با طیف لیکرت جمعآوری شد که در آن نظر ناشران در پنج درجه ارزیابی گردید. جامعۀ آماری شامل ناشران فعال بود که از بین آنان 500 ناشر بهعنوان نمونه انتخاب و برای آنها پرسشنامه ارسال شد. در نهایت، تجزیهوتحلیل بر روی380 پرسشنامۀ دریافتی انجام پذیرفت. دادههای گردآوریشده توسط نرمافزار spss تحلیل شد. برای انجام تحلیل آماری از آزمونهای آماری t تکنمونهای و فریدمن استفاده شد. یافتهها: یافتهها بیانگر این است که حدود 97% ناشران به اینترنت دسترسی دارند و 8/60% دارای وبسایت بوده و 2/53% فروشگاه اینترنتی دارند. همچنین، 1/32% ناشران در فیسبوک، 6/31% در تلگرام و 3/30% در اینستاگرام عضویت دارند. حدود 66% ناشران با کسب میانگینی بیشتر از متوسط 3، میزان تأثیرپذیری صنعت نشر کتاب را از فناوری اطلاعات مثبت ارزیابی کردهاند. اما از نظر ابعاد (سطوح) تأثیر، از نظر آنان «تأثیر فناوری اطلاعات بر فرایند کلی نشر» با میانگین 9/3 بیشترین سهم تأثیر را به خود اختصاص داده است. نتایج: با توجه به اینکه میانگین کلّ پرسشها بالاتر از حدّ متوسط (ارزش تست) بوده و در همۀ سطوح مورد مطالعه سطح معناداری کوچکتر از 05/0 بوده است، نتیجهگیری میشود که تفاوت معنادار و مثبتی بین مقدار ارزشی و میانگین جامعه وجود دارد؛ بدین معنا که تأثیر پدیدۀ فناوری اطلاعات بر صنعت نشر کتاب و فرایند آن از نظر ناشران مثبت ارزیابی شده است. فرایند کلّی نشر در اولویت اول تأثیرپذیری قرار دارد، اما در این میان، قرار گرفتن بُعد «توزیع و فروش» در رتبۀ پنجم، نشان میدهد ناشران در زمینۀ عرضه و فروش کتاب خود با مشکل مواجه و تحولات کمتری را در آن شاهد هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48538_3a0b4de5e62de2e2be016829a46a6134.pdf
2016-12-21
85
109
فناوریهای اطلاعاتی
چاپونشر
نشر کتاب
ناشران
عبدالحسین
فرج پهلو
farajpahlou@gmail.com
1
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
LEAD_AUTHOR
داریوش
مطلبی
dariushmatlabi@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری، تهران، ایران
AUTHOR
حسین
اصغرنژاد
asgharnejad@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
- آذرنگ، عبدالحسین (1389). نشر و انقلابی در راه، نشر جهان کتاب: تهران.
1
- انصاری موحد، صدیقه و محمدجواد هنرمند ساری (1393). «تدوین و گزینش راهبردهای مناسب بر اساس تحلیل سوات در صنعت نشر ایران»، مجله کتاب مهر، ش14، 34-55.
2
- بابایی، محمود و سپیده فهیمیفر (1391). «ویژگیهای رسانههای نوین و الگوهای ارتباطی»، فصلنامهمطالعاتملیکتابداریو سازماندهی اطلاعات»، ش96.
3
- پورمعصوم، فاطمه (1391). «توسعه فرهنگ سازمانی؛ لازمه تغییر رویکرد ناشران سنتی به تولید کتابهای الکترونیک»، فصلنامه کتاب مهر، 6، 120-141.
4
- توکل، محمد و سیدمحسن بنیجمال (1393). «بررسی وضعیت نشر الکترونیکی کتاب در ایران و چگونگی مصرف کتاب الکترونیکی در بین کاربران ایرانی»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطا لعات راهبردی ورزش و جوانان. ش24، 129-143.
5
- چهرقانی، مریم (1392).ارائه الگوی مناسب تولید کتاب گویا: بررسی دیدگاه تولیدکنندگان و کاربران، راهنمایی دکتر فاطمه فهیم نیا و با مشاوره دکتر نادر نقشینه، پایاننامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد، رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران.
6
- چی، یانک سو (1393). «تکامل نشر: چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال»، ترجمۀ فهیمه محمدسمسار، فصلنامه کتاب مهر، 15، 30-45.
7
- خادمی، مریم و فرزاد بحیرایی (1392). «ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن»، فصلنامه کتاب مهر، 8، 102- 126.
8
- صادقی، مرضیه (1393). بررسی پذیرش فناوری نشر کتاب الکترونیکی توسط ناشران، پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد، رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهراء، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
9
- عزتزاده، مستوره (1391). «تحولات اخیر تکنولوژیهای نشر»، فصلنامه کتاب مهر، ش 6، 22-47.
10
- فهیمنیا، فاطمه (1390). «تأثیر کتابخانههای دانشگاهی بر اقتصاد نشر ایران»، کتاب ماه کلیات، 15(12)،46-49.
11
- فهیمیفر، سپیده و ابراهیم حیدری (1392). «بررسی ابعاد اقتصادی نشر کتاب الکترونیکی از دیدگاه ناشران ایرانی»، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،98، 6-20.
12
- محمدسمسار، فهیمه (1391). «صنعت نشر و اقتصاد نشر دیجیتال»، فصلنامه کتاب مهر،7، 52-69.
13
- منتظر، غلامعلی و محمد عنایتتبار (1386). «چرخۀ نشر سنتی در برابر چرخۀ نشر الکترونیکی»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 10(2).
14
- Chi, Youngsuk(2014). The E-volution of Publishing: Challenges and Opportunities in Companions). Lodon:Routledge
15
- Gregg, S (2003). Traditional Book Publishers Transforming into E-Publishers. In A. Vizjak, & M. Ringlstetter, Media Management: Leveraging Content for Profitable Growth (pp. 53-58). Berlin: Springer
16
- Joseph, Rojers P. (2010).The impact of digital technology on publishing business models: Revisiting the strategic Paradigm: Globelics 2010 8th International Conference: Making Innovation Work for Society: Linking, leveraging, and Learning, 1-3 November 2010 university of Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia
17
- Little, Bob (2013). Dynamic publishing: a new breakthrough for learning technologies, Industrial and Commercial Training. 45 (2), 87 – 91
18
- Pecoskie,Jen (J.L.), Hill,Heather (2015). Beyond traditional publishing models: An examination of the relationships between authors, readers, and publishers", Journal of Documentation, Vol. 71 Issue: 3, pp.609-626, avalibel at: https://doi.org/10.1108/JD-10-2013-0133.
19
- Tian, Xuemei, Martin, Bill and Deng, Hepu (2008). The impact of digitization on business models for publishing: Some indicators from a research project, Journal of Systems and Information Technology, Vol. 10 Issue: 3, pp.232-250, avalibel at: https://doi.org/10.1108/13287260810916934; Downloaded on: 03 July 2017, At: 05:32 (PT)
20
- Toufani, Samrand; Montazer,Gholam Ali (2011). E-publishing readiness assessment in Iranian publishing
21
- companies. The Electronic Library, Vol. 29 Iss 4 p. 4.
22
- Moira, A. (2002), E-Publishing, available at: http://www.writing-world.com/publish/FAQ.shtml
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه وضعیت وبسایت واسپارگاههای کشورهای جهان اسلام با کشورهای برتر جهان
هدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسۀ وبسایت واسپارگاههای برتر کشورهای جهان اسلام از نظر شاخصهای وبسنجی، میزاننمایانی و میزان دسترسپذیری با کشورهای برتر جهان است. روش/رویکرد: پژوهش از نوع پیمایشی با رویکرد وبسنجی است. برای شناسایی وبسایت واسپارگاهها از رتبهبندی وبومتریک استفاده شد. میزان نمایانی و میزان دسترسپذیری وبسایتها با استفاده از ابزار الکسا و ویو بررسی شد. یافتهها: وبسایت واسپارگاههای برتر کشورهای جهان اسلام از نظر شاخصهای اندازه، مشاهدهپذیری، فایلهای غنی، اسکالر، رتبه ترافیک و پیوند درونی در مقایسه با واسپارگاههای برتر جهان عملکرد بسیار ضعیفتری داشتهاند. تنها در شاخص دسترسپذیری و سرعت لودشدن، اختلاف آماری معناداری وجود نداشته است. نتیجهگیری: کشورهای جهان اسلام برای بهبود رتبۀ جهانی واسپارگاههایشان باید بهترتیب به شاخصهای «اندازه»، «مشاهدهپذیری»، «فایلهای غنی»، «اسکالر»، «رتبه ترافیک» و «پیوند درونی» بیشتر توجه کنند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47956_53ea8efbcca7bf1185bd6435034e3337.pdf
2016-12-21
110
131
کشورهای جهان اسلام
کشورهای برتر جهان
وبسنجی
ارزیابی وبسایت
واسپارگاه ها
کیانوش
رشیدی شریف آباد
kia_rsh85@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
LEAD_AUTHOR
عبدالرسول
جوکار
ajowkar2003@gmail.com
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
کامران
مهربانی زین آباد
kamran.mehrabani@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
- اعتمادیفرد، علی (1386). «شاخصهای وبسنجی و رتبهبندی دانشگاههای ایران و جهان در سال 2007»، رهیافت،40: 81-76.
1
- امینپور، فرزانه و زهرا اطرج (1389). «رتبهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک ایران»، مدیریت اطلاعات سلامت،7(1): 102-94.
2
- پاپی زینب و زهرا اباذری (1392). «ارزیابی وبسایت کتابخانههای ملی کشورهای آسیایی با استفاده از WQET»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،25(3):23-7.
3
- پریرخ، مهری و مهدی زاهدی (1390). «بررسی مخزن سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد و سنجش میزان همخوانی آن با معیارهای تخصصی»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۲۶ (۳) : 519-545.
4
- پریرخ، مهری و مهدی زاهدی نوقابی (1394). «چگونگی ارزیابی نرمافزارهای مخزن سازمانی: تجربهای از یک مورد»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،30(3): 785-822.
5
- حقیقینسب، منیژه و نازنین فخرفاطمی(1389). «بررسی و شناخت عوامل تأثیرگذار بر کیفیت وبسایتهای اطلاعات علمی و دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاههای دولتی شهر تهران»، مجله آموزش عالی ایران، 2 (4): 54 -29.
6
- دراگولانسکو، نیکولا جورج (1383): ارزیابی کیفی وبسایتها؛ معیارها و ابزارها، ترجمۀ افشین حمدیپور، ابراهیم صادقی، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 15 (2)، 193 – 188.
7
- رستمی جمیل، فرهاد (1395). «ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحه خانگی وبسایت نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در قیاس با فرانکفورت»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 27(2): 70-59.
8
- رشیدی، کیانوش (1390). بررسی برنامههای حفاظت دیجیتال مواد وبی و راهکارهای آنها در مواجهه با چالشهای مربوط، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
9
- زاهدی، مهدی (1394). تحلیل عاملهای اثرگذار بر پیادهسازی مخازن سازمانی دردانشگاهها و مراکز علمی بر پایه نظریههای سیستمهای اطلاعاتی، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 50(1): 300-280.
10
- زاهدی، شمسالسادات (1389). «ارزیابی کیفیت وبسایتها ،ابزارها و معیارها»، مجله مدیریت توسعه و تحول، 4: 16-5 .
11
- شفیعی، مسعود (1393). ارزیابی فرادادههای سامانه اطلاعات علمی دانشگاه فردوسی مشهد از جنبه قابلیت جستجو، بازیابی و نمایهپذیری اطلاعات، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.
12
- عصاره، فریده؛ غلام حیدری و فیروزه زارع فراشبندی (1386). «تحلیل پیوندهای وبسایتهای انجمنها و موسسات ملی و بینالمللی»، کتابداری و اطلاعرسانی،10(2):156-125.
13
- قانع، محمدرضا (1388). نظام ارزیابی وبسایت دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی. بازیابی 15تیر از سایت: ricest.ac.ir
14
- گلتاجی، مرضیه و فرشته دیدهگاه (1390). «مطالعه وضعیت وبسایتهای دانشگاههای برتر کشورهای جهان اسلام: یک مطالعه وبسنجی»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،26(4):959-941.
15
- محمداسماعیل، صدیقه و سمیه کاظمیکوهبنانی (1388). «دسترسپذیری وبسایت کتابخانههای ملی در کشورهای خاورمیانه»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،28. 68-56.
16
- مسگرپور و همکاران (1388). «مقایسه رتبههای کشوری، منطقهای و جهانی وبسایت دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایران»، حکیم، 12(3):18-9.
17
- نوری میسا، ریحانه و محمد حسنزاده (2016). «تعیین عناصر تشکیلدهندۀ مخزن دانش سازمانی در دانشگاههای کشور و ارائه یک چارچوب مفهومی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 5(1): 171-191.
18
- نوکاریزی، محسن؛حوا خیرخواه و محمدرضا کیانی (1392). «ارزشیابی کاربردپذیری وب سایتهای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و مرکز منطقه ای اطلاعرسانی علوم و تکنولوژی شیراز از منظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیرا».،کتابداری و اطلاعرسانی.16(4):122-103.
19
- یمینفیروز، موسی؛ عارف ریاحی و محمود بابایی (1394). «مقایسه شاخصهای وبومتریک دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال کشور»، مجله علمسنجی کاسپین،2(2): 7-15.
20
- Aguillo, Isidro F. at et al.(2010). Indicators for a Webometric Ranking of Open Access Repositories.Scientometrics, 82(3: 477-486.
21
- Aljumah, A., & Kouchay, S. A. (2015). Global ranking, web visibility and accessibility of quranic websites-an evaluation study-2015. Indian Journal of Science and Technology, 8(30):1-7.
22
- Armbruster, C., & Romary, L. (2009). Comparing repository types: challenges and barriers for subject-based repositories, research repositories, national repository systems and institutional repositories in serving scholarly communication.
23
- Baka, A. B. A., & Leyni, N. (2015). Webometric Study of World Class Universities Websites. Qualitative & Quantitative Methods in Libraries.105-115. Retrieved January18, 2016, from:
24
http://www.qqml.net/papers/Special_Issue_January_2015_Bibliometrics/4S11QQML_Journal_2015_SpecialIssueBibliometrics_AbuBakarBakeri_105-115.pdf
25
- Bharti, Kh, Prem, Sh , Kumar, L. G.(2016) . A webometric analysis of web pages of ICMR institutes websites. Frontiers of Library, Information and Computer Sciences.2 (2), 163-174.
26
- Chandra, Reza, Nugroho, Arif PurwoNugroho, Saleh, Fikri.(2014). Evaluating open access paper repository in higher education for asean region .International conference on internet studies August 16-17, Singapore.
27
- Noruzi A. (2006) Web Presence and Impact Factor for Middle-Eastern Countries. Online . 30(2): 8-22.
28
- Nwagwu, W. E., and O. Agarin. 2008. Nigerian university websites: a webometricanalysis.Webology .5(4):1-20.
29
- Osaunade O, Ogundele CO.(2012) Valuation of the university of Ibadan website using Webometrics ranking parameters. Transitional Journal of Science and Technology . 2(3): 66-78.
30
- Pappalardo, K. M., Fitzgerald, A. M., Fitzgerald, B. F., Kiel-Chisholm, S. D., O'Brien, D., & Austin, A. (2007). A guide to developing open access through your digital repository.
31
- Rosenfeld, L., & Morville, P. (2015). Information architecture for the world wide web. O'Reilly Media, Inc.
32
- Rothery, A., & Bell, V. (2007). E-Learning in Europe: Moving Forward.
33
- Rowlett, D. (2006). Increase your website visibility. January18, 2016, from:http://www.articlealley.com/article_36431_62.html
34
- Wani, Z. A., Gul, S., & Rah, J. A. (2009). Open access repositories: A global perspective with an emphasis on Asia. Chinese Librarianship: an International Electronic Journal, 27.
35
- Zuccala, A., Oppenheim, C., & Dhiensa, R. (2008). Managing and evaluating digital repositories. Information Research: An International Electronic Journal, 13(1).
36
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت میان رشتگی مقاله های چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات بر اساس فنّ هم تألیفی
هدف: این مقاله قصد دارد ماهیت میانرشتگی مقالههای چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات را بر اساس فنّ همتألیفی شناسایی کند. روش: این مقاله بهلحاظ هدف کاربردی است و از فنّ همتألیفی استفاده میکند. جامعۀ آماری پژوهش مقالههای ایران به زبان انگلیسی در قالب مقاله، در چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات سالهای ۲۰۰1 تا ۲۰۱۵ است که در پایگاه استنادی بینالمللی اسکوپوس نمایه شده است. شاخصهای مورد استفاده شامل ضریب همتألیفی، تعاملات بیرونی و درونی پژوهشگران، شاخص شمول (دربردارندگی)، نظریه گراف، درخت پوشای بیشینه و درخت پوشای کمینه است. یافتهها: بالاترین امتیاز شاخص شمول به حوزۀ نانو در ترکیب «نانو - زیستی» اختصاص دارد. بالاترین ضریب همتألیفی برای ترکیب دوگانه «نانو – زیستی» و ترکیبهای سهگانه «نانو - اطلاعات - زیستی» و «نانو - شناختی - زیستی» حاصل شد. حوزه اطلاعات، بالاترین میزان شاخص تعاملات درونی و حوزه نانو بالاترین تعاملات بیرونی پژوهشگران را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: شباهت ساختار اجتماعی حوزه نانو به حوزه زیستی در بالاترین سطح قرار دارد. ظرفیت و زمینه همکاری میان پژوهشگران حوزههای سهگانه «نانو - اطلاعات - زیستی» و «نانو - شناختی - زیستی» بالاست. پژوهشگران حوزههای دیگر توانستهاند به میزان زیادی در تدوین و انتشار مقاله در حوزه فناوری اطلاعات مشارکت کنند. بهسبب ماهیت میانرشتهای حوزه نانو، امکان حضور و همکاری پژوهشگران و متخصصان این رشته در سایر رشتهها به میزان بالایی وجود دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48298_f98228055eed153e13b9c2de93f79f6c.pdf
2016-12-21
132
168
هم تألیفی
میان رشتگی
فناوریهای همگرا
تولیدات علمی ایران
علم سنجی
قاسم
آزادی احمدآبادی
azadi_gh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
LEAD_AUTHOR
- احمدی، حمید؛ علی سلیمی و الهه زنگیشه (1392). «علمسنجی، خوشهبندی و نقشة دانش تولیدات علمی ادبیات تطبیقی در ایران»، کاوش نامه ادبیات تطبیقی، 3(11)، 1-28.
1
- باجی، فاطمه و فریده عصاره (1393). «ساختار شبکه همنویسندگی حوزه علوم اعصاب ایران با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 21(14)، 71-92.
2
- حسن زاده، محمد و سولماز بقایی (1388). «جامعه علمی، روابط علمی و همتألیفی»، رهیافت، 44(1)، 37-41.
3
- خدادوست، رضا (1390).مطالعه وضعیت انتشار، همنویسندگی و هماستنادی تولیدات علمی حوزه نانو جمهوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
4
- دیدگاه، فرشته و محمدامین عرفانمنش (1389). «مشارکت ایران و مالزی در تولید علم: بررسی الگوی همتألیفی در وبگاه علوم»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 50، 95-115.
5
- زوارقی، رسول و جواد عباسپور (1388). «شبکههای همتألیفی: ابزاری قدرتمند در بازنمایی دانش نهان دانشکاران دانشگاهی»، ارائهشده در دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش ایران، 10 تا 11 بهمن، تهران، مرکز همایشهای بینالمللی رازی، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت؛ مؤسسه اطلاعرسانی نفت، گاز و پتروشیمی.
6
- صدیقی، مهری (1394). ترسیم و تحلیل نقشۀ علمی محققان ایرانی در منتخبی از حوزههای مرتبط با علوم و فناوری، طرح پژوهشی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات.
7
- گریمالدی، رالف (۱۳۷۹). ریاضیات گسسته و ترکیبیاتی، جلد سوم، ترجمه محمدعلی رضوانی و بیژن شمس، انتشارات فاطمی: تهران.
8
- عرفانمنش، محمدامین و امیررضا اصنافی (۱۳۹۵). بررسی وضعیت تولیدات علمی بینالمللی حوزه فناوریهای همگرا در پایگاه وب آف ساینس، نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، Html108-90KPIP90http:// www.civilica.com/Paper-KPIP .
9
- سهیلی، فرامرز و علی منصوری (1393). «تحلیل شبکۀ همنویسندگی پژوهشگران شیمی ایران با استفاده از سنجههای مرکزیت»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 21 (13)، 89-106.
10
- Abramo, G., D'Angelo, C. A., & Costa, F. D. (2012). Identifying interdisciplinarity through the disciplinary classification of coauthors of scientific publications. Journal of the Association for Information Science & Technology, 63(11), 2206-2222.
11
- Ajiferuke, I., Burell, Q., & Tague, J. (1988). Collaborative coefficient: A single measure of the degree of collaboration in research. Scientometrics, 14(5-6), 421-433.
12
- Andrés, A. (2009). Measuring academic research: how to undertake a bibliometric study. Oxford: Chandos Publishing.
13
- Bellanca, L. (2009). Measuring interdisciplinary research: analysis of co-authorship for research staff at the University of York. Bioscience Horizons, 2(2), 99-112.
14
- Bergmann, T., Dale, R., Sattari, N., Heit, E., & Bhat, H.S. (2016). The Interdisciplinarity of Collaborations in Cognitive Science. Cognitive Science, 41(5), 1412–1418.
15
- Cai, S. (2011). The age of synthesis: From cognitive science to converging technologies and hereafter. Chinese Science Bulletin, 56(6), 465-475.
16
- Committee on Key Challenge Areas for Convergence and Health; Board on Life Sciences; Division on Earth and Life Studies; National Research Council (2014). Convergence Facilitating Transdisciplinary Integration of Life Sciences, Physical Sciences, Engineering, and Beyond. Washington: National Academies Press.
17
- Darvish, H., & Tonta, Y. (2016). Diffusion of nanotechnology knowledge in Turkey and its network structure. published online first (Springer).
18
- Diestel, R. (2005). Graph Theory. Electronic Edition.
19
www.esi2.us.es/~mbilbao/pdffiles/DiestelGT.pdf
20
- Pilarski, L., Mehta, M., Caulfield, T., Kaler, K., Backhouse, J. (2004). Microsystems and Nanoscience for Biomedical Applications: A View to the Future. Bulletin of Science, Technology and Society, 24 (1): 40-45.
21
- Posner, R.A. (2001). Public intellectual: a study of declineblic intellectual: a study of decline. Cambridge, MA: Harvard University Press.
22
- Qin, J. (2000). Semantic similarities between a keyword database and a controlled vocabulary database: An investigation in the antibiotic resistance literature. Journal of the Association for Information Science and Technology, 51(2), 166-180.
23
- Roco, M.C., & Bainbridge, W.S. (2002). Converging technologies for improving human performance: nanotechnology, biotechnology, information technology and cognitive science. (PDF). U.S. National Science Foundation.www.wtec.org/ConvergingTechnologies/Report/NBIC_report.pdf.
24
- Roco, M.C., & Bainbridge, W.S. (2013). The new world of discovery, invention, and innovation: convergence of knowledge, technology, and society. Journal of nanoparticle research, 15(9): 1-17.
25
- Schunn, C. D., Crowley, K., & Okada, T. (2005). Cognitive Science: Interdisciplinarity now and then. In S. J. Derry, C. D. Schunn, & M. A. Gernsbacher (Eds.), Problems and promises of interdisciplinary collaboration: Perspectives from cognitive science. Mahwah, NJ: Erlbaum, 287-315.
26