ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و شناسایی آداب نشانهگذاری در نسخههای خطّی منتخب تا عصر تیموری
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و شناسایی آداب نشانهگذاری در بین نسخههای خطی تاریخدار انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی _ تحلیلی انجامشده است. با بررسی نسخههای خطی موجود در کتابخانه آستانقدسرضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، تعداد شش نسخۀ نفیس تاریخدار مرتبط با دوره و موضوع مورد پژوهش از کتابخانه آستانقدسرضوی و شش نسخۀ تاریخدار از سایر کتابخانههای معتبر، به روش هدفمند انتخاب و با مشاهدۀ این نسخهها، نشانهگذاریهای مشترکی استخراج گردید. یافتهها: با بررسی روشمند و طبقهبندی نشانههای بهکار رفته در نسخههای خطی منتخب تا عصر تیموری، مشخص شد که نشانۀ «نقطۀ بزرگ» و نشانه «حرف هـ» هرکدام با 41% «سهنقطه مثلثی و نقطه لوزی» با 34 % استفاده، بیشترین کاربرد را در نشانههای تصویری دارد. در بین نشانهها با حروف متن بیشترین کاربرد را «کشیدگی حروف» با فراوانی 50%، «فاصلهگذاری» و «شنگرفنویسی» با فراوانی 40% بیشترین کاربرد را در نسخههای خطی مورد پژوهش دارد. در 76% نسخههای منتخب از هر دو نوع نشانهها استفادهشده است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد نشانهگذاری در نسخههای خطی به دو صورت «نشانههای تصویری» و «نشانهها با حروف متن نسخه» انجام میشده است. کاربرد تمام این نشانهها، تمایز و جداکنندگی است. در بیشتر نسخههای خطی از هر دو نوع نشانه استفاده شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48537_100d39604c7d1325f30790414e946de9.pdf
2017-03-21
3
20
علائم سجاوندی
نشانهگذاری در نسخههای خطّی
نشانههای نگارشی
دورۀ تیموری
کتابخانه و مرکز اسناد آستانقدسرضوی
حمیدرضا
کریمی
hamidkarimi888@gmail.com
1
کارشناسی ارشد ایران شناسی. گرایش اصول نسخه شناسی و مرمت نسخه های خطی و نسخه آرایی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام
LEAD_AUTHOR
سیدعلی
اردلان جوان
dr.ardalanjavan@gmail.com
2
مدیر مسئول وعضوهیئت تحریریه فصلنامه سازمان
AUTHOR
- اخوینی بخاری، ربیع بن احمد. قرن 4 (1371). هدایه المتعلّین فی الطّب. (ج. متینی، تدوین) دانشگاه فردوسی مشهد: مشهد.
1
- ادیب سلطانی، میرشمس الدین (1365). راهنمای آماده ساختن کتاب برای مؤلفان، مترجمان، ویراستاران، کتابداران، ناشران، چاپخانهها و دوستداران کتاب. تهران: کتابخانۀ ملی.
2
- افشار، ایرج و محمد قزوینی (1347).یادداشت های قزوینی، ج 5، انتشارات دانشگاه تهران: تهران.
3
- خیام، مسعود (1373). خط آینده (آیندۀ خطّ تمام اتوماتیک فارسی)، نشر نگاه: تهران.
4
- دانشپژوه، محمدتقی و علینقی منزوی (1340). فهرست نسخههای خطی دانشگاه تهران، جلد 1، انتشارات دانشگاه تهران: تهران.
5
- دمانیسی سیواسی، احمدبن احمد (1393). مجمل الاقوال فی الحکم و الامثال. (ف. توکلّی رستمی، تدوین)، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی: تهران.
6
- دهخدا، علی اکبر(1337). لغتنامه،جلد8، انتشارات دانشگاه تهران: تهران.
7
- صفری آققلعه، علی (1390). نسخه شناخت (پژوهشنامه نسخهشناسی نسخ خطّی فارسی)، مرکز پژوهشی میراث مکتوب: تهران.
8
- عسکری، ابوهلال (1419). الصناعتین، الکتابه والشعر، المکتبه العصریه: بیروت.
9
- عمید، حسن(1389) ، فرهنگ فارسی، اَشجَع و میکاییل: تهران.
10
- قلقشندی، احمدبن علی (821 ق). صبح الاعشی فی صناعه الانشاء، دارالکتب العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون: بیروت.
11
- کاخی، مرتضی (1378). شیوه نگارش، امیرکبیر: تهران.
12
- مایل هروی، نجیب (1369). نقد و تصحیح متون (مراحل نسخهشناسی و شیوههای تصحیح نسخههای خطّی فارسی)، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدسرضوی: مشهد.
13
- مرعشی، سیدمحمدحسین و مصطفی جواهری (1394). یادداشتها و اسنادی در مورد نشانهگذاری در نسخههای به خط عربی. س. حکیم در دفتر چهارم اوراق عتیق (مجموعه مطالعات متن پژوهی، نسخهشناسی و فهرستنگاری) (ص 77-118)، انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی: تهران.
14
- هروی، ابومنصور موفق بن علی (1388). الابنیه عن حقایق الادویه (روضه الانس و منفعه النفس)، تصحیح ایرج افشار و علیاشرف صادقی، مرکز پژوهشی میراث مکتوب: تهران.
15
- یاحقی، محمدجعفر و محمد مهدی ناصح (1377). راهنمای نگارش و ویرایش، انتشارات آستانقدسرضوی: مشهد.
16
- Abbot, Nabia (1957). Studies in arabic papyri. chicago: The university of chicago.
17
- Grohmann, a. (1924). Allgernine Einfuhrung in die arabischen papyri. CPR, III, I,1
18
- Grohmann, Adolf(1952). From the world of arabic papyri. Le Caire, al-Maaref Press.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای دانشگاهی (مطالعه موردی: مدیران و کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای وزارت علوم)
هدف: هدف این پژوهش، تعیین نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت علوم بین مدیران و کتابداران است. روش پژوهش: پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. در بخش نخست، دو سیاهه وارسی از فعالیتهای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وزارت علوم (صنعتیشریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که بر روی تلگرام خدمات ارائه میدادند و خدمات کتابخانههای دانشگاهی تهیه شد. در بخش دوم، پرسشنامه محققساخته در بین 102 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت علوم(صنعتیشریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که در سال 2015-2016 تلگرام راهاندازی کردند، توزیع گردید. تحلیل دادهها در دو بخش انجام شده است: توصیف دادهها و تحلیل استنباطی. یافتهها: سیاهه وارسی نشان داد خدمات اطلاعرسانی در سه کتابخانه مرکزی (صنعتی شریف، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) و خدمات امانتدهی در کتابخانه مرکزی اصفهان ارائه میشود. پرسشنامه نشان داد، میانگین نگرش مدیران و کتابداران جهت توسعه خدمات کتابخانهای از جمله امانتدهی با میانگین 50/3، اطلاعرسانی با میانگین 39/3، مرجع با میانگین 29/3، فناوری اطلاعات با میانگین 30/3، آموزش و پژوهش با میانگین 35/3، در حدّ متوسط است. بین متغیرهای تلگرامی و خدمات کتابخانههای دانشگاهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد بیشتر کتابخانهها از تلگرام جهت ارائه اخبار و رویدادهای کتابخانه استفاده میکنند. با توجه به اهمیت و کارایی تلگرام در ارائه خدمات امانتدهی، اطلاعرسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی، پیشنهاد میشود تدابیری برای استفادة مناسب در توسعه خدمات کتابخانههای دانشگاهی با کمک تلگرام لحاظ شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48683_8ad4ee6a463dab4a7cd24c73912d3a44.pdf
2017-03-21
21
51
خدمات کتابخانهای
کتابخانه های دانشگاهی ایران
شبکه اجتماعی تلگرام
بهناز
ولیزاده
b.valizadeh@student.alzahra.ac.ir
1
کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا(س)- شعبه ارومیه، ایران.
LEAD_AUTHOR
سعید
رضائی شریفآبادی
srezaei@alzahra.ac.ir
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
AUTHOR
عباس
دولانی
a.doulani@gmail.com
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س)- شعبه ارومیه، ایران
AUTHOR
- پاپهنزاده، مینا و مجید راسخ (1394). «تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی تلگرام بر عملکرد یاددهی-یادگیری دبیران فیزیک استان گیلان»، لرستان: شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و ششمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه.
1
- سلطانی، پوری (1379). دانشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران: فرهنگ معاصر.
2
- فرجپهلو، عبدالحسین و مریم صابری (1387). «بررسی ویژگیهای ساختاری و محتوایی مطرح در طراحی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران از دیدگاه کاربران و متخصصان ایرانی طرّاح این وبسایتها»،فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 14 (55)، 107-126.
3
- لطفی، شهلا (1393). نقش شبکههای اجتماعی در حمایت از فعالیتهای انجمنهای علمی کتابداری و اطلاعرسانی(پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه الزهراء(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
4
- مزینانی، علی (1386). کتابخانه و کتابداری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
5
- Andrea Dickson; Robert P. Holley. (2010). Social Networking in Academic Libraries: The Possibilities and the Concerns. This is the author’s post print originally appearing in New Library World, 11(12), 468-479. http://www.emeraldinsight.com, retrieved at: 11-05-2016.
6
Efua Mansa Ayiah; Cynthia Henewaa Kumah. (2011). Social Networking: a tool to use for effective service delivery to clients by African Libraries.,14-1. http://conference.ifla.org/past-wlic/2010/1855.htm.
7
- Gururaj S. Hadagali; Anand Y. Kenchakkanavar. (2015). Use of WhatsApp among the Research Scholars of Karnatak University, Dharwad: A study. International Research. Journal of Library & Information Science, 5(3), 548-561.
8
- Gushchin v:vannet b.vanda, (2015). Orthodontic treatment monitoring using smart phon. 91 congress of orthodontic society. 11-13.june. 2015 in venice.
9
- ian stringer. (2010). Mobile library guidelines. Revision by a working group of the IFLA public libraries section co-ordinated by ian stringer the hague. IFLA headquarters.73p.
10
- Jianhua Xu; Qi Kang; Zhiqiang Song; Christopher Peter Clarke. (2015). Applications of Mobile Social Media: WeChat Among Academic Libraries in China.The Journal of Academic Librarianship,41(1), 21-30.
11
- Mahmood, Khalid, & Richardson jr, John v. (2011). Adoption of web 2.0 in Us academic libraries: a survey of ARL library websites, Program, 45(4), 365-375.
12
- NatitaWaiyahong. (2014). The Use of “Facebook” to Build an LIS Student Learning Community. Social and Behavioral Sciences, 147(25), 1.3–98.
13
- Panahi, sirous; Watson, Jason and partridge, Helen. (2012). Social media and tacit knowledge sharing: developing a conceptual model. World academy of science, engineering and technology64, 1095-1102.
14
- Saturday U. Omeluzor; Itunu A. Bamidele. (2014). application of social networking tools for library service delivery: the experience of librarians in nigeria. Conference Nigeria library association, enugu stste chapter State, at national library of nigeria, independence layout enugua, volume: 14 Annual Conference and General Meeting.19-1.
15
https://www.researchgate.net
16
- Scott-Webber, L. (2004). In sync: Environmental behavior research and the design of learning spaces. Ann Arbor, MI: Society for College and University Planning. Retrieval from:
17
http://www.scup.org/page/resources/books/is-ebrdls, Retrieved at: 18-7-2016.
18
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها از منظر اسناد فرادستی آموزش عالی کشور
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه شاخصها و معیارهای نظامهای رتبهبندی با مفاهیم و الزامهای اسناد فرادستی آموزش عالی کشور و بررسی میزان تناسب مدلهای رتبهبندی جهت رتبهبندی دانشگاههای ایران است. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش تطبیقی انجام شده است. در این پژوهش با مطالعه شاخصها و معیارهای 12 نظام رتبهبندی دانشگاهها، محتوای متنی اسناد فرادستی آموزش عالی کشور بهعنوان راهبردهای ابلاغی تحلیل و مفاهیم در قالب کدهای باز و محوری استخراج گردیده است. کدهای باز، از نظر مفهومی، با رویکرد روش گسترش مشخصههای کیفی با شاخصها و معیارهای مدلهای رتبهبندی دانشگاهها تطابق مفهومی دادهشدهاند. یافتهها: با تحلیل محتوای متن هفت سند فرادستی آموزش عالی کشور، 241 گزاره الزامآور برای دانشگاهها و 36 مفهوم اصلی استخراج گردیده است. مفاهیم استخراج شده در قالب کدهای باز با 26 شاخص اصلی نظامهای رتبهبندی دانشگاهها تطابق داده شده است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد تنها 69% مفاهیم استخراجشده از اسناد فرادستی، بهگونهای در این مدلها مورد توجه قرار گرفته و 31% مفاهیم استخراجشده از اسناد، در نظامهای رتبهبندی دیده نمیشود. از اینرو، لازم است ارزشها و معیارهای مطلوب مندرج در اسناد فرادستی در رتبهبندی دانشگاههای ایران لحاظ شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48861_ae260502e54c1a0c9b0f6476b522b058.pdf
2017-03-21
52
87
رتبه بندی دانشگاه ها
تحلیل محتوا
گسترش مشخصه های کیفی
اسناد فرادستی آموزش عالی
محمدرضا
زارع بنادکوکی
mr.zare@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد علی
وحدت زاد
mavahdat@gmail.com
2
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
AUTHOR
محمد صالح
اولیاء
owliams@gmail.com
3
دانشیار، گروه مهندسی صنایع،دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
AUTHOR
محمدمهدی
لطفی
lotfi@yazd.ac.ir
4
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
AUTHOR
- اجتهادی، مصطفی و رسول داودی (1386). آسیبشناسی ساختار نظام آموزش عالی در اجرای برنامههای پنجساله توسعۀ بخش آموزش عالی بهمنظور ارائه راهبردهای مناسب»، پژوهشدر برنامهریزیدرسی، 21 (15)،1-24.
1
- اربابشیرانی، بهروز و حسن خاکباز (1390). «نقش علم و فناوری در برنامههای توسعه ملی»، مجلهرشد، 6(23)، 34-38.
2
- اوحدی، وحیدرضا (1386). «معیارهای رتبهبندی دانشگاهها»، رهیافت، ش41، 20-35.
3
- پاکزاد، مهدی؛آرمان خالدی و مهتاب تیموری(1391).« بررسی تطبیقی نظامهای بینالمللی رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزشعالی«، رهیافت، ش 50، 94-71.
4
- تسلیمی، محمدسعید (1383). «توصیف و تحلیل روند بخش آموزشعالی طیّ برنامۀ اول، دوم و سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران»، تهران، هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
5
- حسینی، سیدمحمد و حسینعلی جاهد (1392). «تبیین رسالت دانشگاه و دانشگاهیان در مقابله با جنگ نرم»، دوفصلنامه مطالعات قدرت نرم، سال سوم، ش9، 41-55.
6
- داوودی، رسول (1386). «آسیبشناسی ساختار نظام آموزشعالی در اجرای برنامههای پنجساله توسعۀ بخش آموزشعالی بهمنظور ارائه راهبردهای مناسب»، رسالۀ دورۀ دکتری، تهران: واحد علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد.
7
- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران؛ معاونت بین الملل، مدیریت روابط بینالملل، اعتباربخشی و رتبهبندی. (1394). http://www.gsia.tums.ac.ir/fa-dira
8
- ذاکرصالحی، غلامرضا و امین ذاکرصالحی (1388). «تحلیل محتوای پیشنویس نقشه جامع علمی کشور و پیشنهاد الگوی ارزیابی آن»، سیاست علم و فناوری، سال دوم. ش ،2، 45-29.
9
- زارع بنادکوکی، محمدرضا و همکاران (1394). «بررسی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها: یک رویکرد انتقادی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره 65، سال هفدهم، 131-95.
10
- سیاری، علیاکبر (1374). «بازنگری بر تجارب برنامهریزی آموزشعالی در برنامه دوم توسعه»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی درآموزش عالی، ش1.
11
- عمادی، مصطفی (1385). ” QFD “، مجله روش، سال شانزدهم، ش104. 20-30.
12
- فتحاللهی، احمد و همکاران (1394). «تحلیل محتوای برنامههای توسعۀ آموزشعالی با تمرکز بر تغییرات ساختاری و کارکردی استقلال نظام دانشگاهی»، سیاست علم و فناوری، سال هفتم، ش 1، 27-45.
13
- گال، مردیت (1391). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در روانشناسی وعلوم تربیتی، ترجمۀ احمدرضا نصر و همکاران، ج1، چاپ هفتم، انتشارات سمت: تهران.
14
- مدهوشی، مهرداد؛ محمدرضا زالی و نسیم نجیمی (1388). «تشکیل خانه کیفیت در نظام آموزش عالی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش 51، 121-154.
15
- منتظر، غلامعلی (1387). مکنت و مکانت دانشگاه، انتشارات مرکز تحقیقات و سیاست علمی کشور، تهران.
16
- مهدی، رضا (1394). جایگاه و موقعیت آموزشعالی بینالمللی در نقشه جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی، ش82، 132-119.
17
- نوروززاده، رضا؛ حمید شفیعزاده و شادی روحانی (1392) . «ارزیابی و تحلیل بخش علم و فناوری قانون برنامه پنجم توسعه از منظر اسناد فرادستی»، فصلنامه راهبرد، س22، ش66، 314-285.
18
- نوروززاده، رضا؛ کورش فتحی واجارگاه و امیرحسین کیذوری (1388). «تحلیل محتوایی اسناد فرادستی و معیّن بهمنظور استنتاج سیاستهای برنامههای توسعه پنجم بخش آموزشعالی، تحقیقات و فناوری»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش53، 50-29.
19
- Buela-Casal, G., Gutiérrez-Martínez, O., Bermúdez-Sánchez, M. P., & Vadillo-Muñoz, O. (2007). Comparative study of international academic rankings of universities. Scientometrics, 71(3), 349-365.
20
- Daraio, C., Bonaccorsi, A., and Simar, L. (2015). Rankings and university performance: A conditional multidimensional approach. European Journal of Operational Research. 244. 918-930.
21
- für Hochschulentwicklung, C. (2009). Berlin principles on ranking of higher education institutions.
22
- Global University Rankings (RatER, Rating of Educational Resources) [Russia]. (2009). http://www.globaluniversitiesranking.org/
23
- Huang, Mu-Hsuan. "A comparison of three major academic rankings for world universities: From a research evaluation perspective." Journal of Library and Information Studies.1 (2011): 1-25.
24
- Lukman, R., Krajnc, D., & Glavič, P. (2010). University ranking using research, educational and environmental indicators. Journal of Cleaner Production, 18(7), 619-628.
25
- Marope, P. T. M., Wells, P. J., & Hazelkorn, E. (Eds.). (2013). Rankings and accountability in higher education: uses and misuses. UNESCO.
26
- Montesinos, P., Carot, J. M., Martinez, J. M., & Mora, F. (2008). Third mission ranking for world class universities: Beyond teaching and research. Higher education in Europe, 33(2-3), 259-271.
27
- Marginson, Simon. (2007). Global University Rankings: Implications in general and for Australia. Journal of Higher Education Policy and Management. Vol. 29, No. 2, pp. 131–142.
28
- Performance Ranking of Scientific Papers for Research Universities (Higher Education Evaluation & Assessment Council of Taiwan, (HEEACT) [Taiwan]. (2007). http://ranking.heeact.edu.tw/ en-us/2007/Page/Background.
29
- Porzionato, M., & De Marco, F. (2015). Excellence and diversification of higher education institutions’ missions. In The European Higher Education Area (pp. 285-292). Springer International Publishing.
30
- QS World University Rankings. (2015).
31
http://www.topuniversities.com/qsworlduniversityrankings
32
- Ranking of Islamic Countries Universities and Research Institutions ISC. (2015). http://ur.isc.gov.ir/default.aspx?Lan=en.
33
- Rauhvargers, Andrejs. (2011). Global University Rankings and their İmpact. Belgium: European University Association.
34
- SCImago Institutions Rankings. (2007). http://www.scimagoir.com.
35
- Shanghai Jiao Tong University. (2009). Academic ranking of world universities (ARWU). http://www.arwu.org/index.js.
36
- Shin Jung Cheol, Toutkoushian R. K., Teichler Ulrich (2011), University ranking: Teoretical bases, Methodoligy, and impacts onglobal higher education”. London: SpringerScience.
37
- STolZ, I., Hendel, D. D., & Horn, A. S. (2010). Ranking of rankings: Benchmarking twenty-five higher education ranking systems in Europe. Higher education, 60(5), 507-528.
38
- Times Higher Education Thompson Reuters World University Ranking (THE-TR) [UK]. (2010).
39
http://www.timeshighereducation.co.uk/world university-rankings/
40
- Universiteit Leiden. (2015). Leiden university rankings.
41
http://www.leidenranking.com.
42
- URAP-University Ranking by Academic Performance. (2014).
43
http://www.urapcenter.org/2014.
44
- URAP-TR University Ranking by Academic Performance. (2015).
45
http://tr.urapcenter.org/2015/.
46
- Webometrics (Cybermetrics Lab) [Spain]. (2004).
47
http://www.webometrics.info/.
48
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل واگرایی در نگارش وابستگی سازمانها و مراکز پژوهشی و تاثیر آن بر جامعیت نتایج بازیابی شده در پایگاه تامسون رویترز
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل واگرایی در نحوه نگارش نام سازمانها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأثیر آن بر جامعیت نتایج بازیابی شده در پایگاه تامسون رویترز نوشته شده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه مدارک نمایهشده سازمانها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی سالهای 2000 تا 2016 میلادی تشکیل میدهند. در مجموع 403 صورت نگارشی برای 25 سازمان بررسی شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد برای هر سازمان یا مرکز پژوهشی بهطور میانگین 16 صورت نوشتاری مختلف وجود دارد. همچنین، سرنام، غلط املایی، اختصار، جابهجایی کلمات، فاصلهگذاری، تغییر نام سازمانها و رعایتنکردن الگوی واحد در نگارش، عمده دلایل واگرایی شمرده میشوند. علاوه بر این، در تمامی سازمانها و مراکز پژوهشی، به استثنای دو مورد، واگرایی در نگارش وابستگی سازمانی بر روی جامعیت نتایج تأثیر منفی گذاشته است. نتیجهگیری: با توجه به آشفتگی و نبود وحدت رویّه مشاهدهشده در درج وابستگی سازمانی و تأثیر منفیای که این عامل بر بازیابی نام سازمانها و مراکز پژوهشی و رتبهبندی آنها در نظامهای رتبهبندی بین المللی و موارد جز آن میگذارد، انجام اقدامهایی با هدف یکدستساختن وابستگیهای سازمانی ضروری بهنظر میرسد. در این راستا، تعیین وابستگی سازمانی استاندارد توسط سیاستگذاران هر سازمان و الزام پژوهشگران و نویسندگان به استفاده از وابستگی سازمانی ازپیشتعریفشده، مهمترین راهکار پیشنهادی است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48643_c1e9ec3d48765a0cbb52a8437dcb8b50.pdf
2017-03-21
88
112
واگرایی در نگارش
جامعیت
وابستگی سازمانی
بازیابی اطلاعات
پایگاه تامسون رویترز
مرضیه
گل تاجی
marzieh.goltaji@gmail.com
1
دانشجوی دکتری،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، پردیس بین الملل، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. کارشناس پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، شیراز، ایران
LEAD_AUTHOR
جواد
عباس پور
javad.abbaspour@gmail.com
2
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شیراز، سیراز، ایران.
AUTHOR
- اسکروچی، رقیه و دیگران (1388). «روند رشد مقالات علمی ایرانیان در حوزههای پزشکی طی سالهای ۲۰۰۷-۱۹۷۸»، فصلنامه مدیریت سلامت، ۱۲ (۳۷): 38-29.
1
- اکبرینژاد، سعید (۱۳۷۶). «فاصله خالی میان واژهها در ذخیره و بازیابی رایانهای اطلاعات»، فصلنامه کتاب، 29-30: 56-49.
2
- دهقان، شیرین؛ زلیخا محمودی و محمد قاسمپور (1392). «مدارک نمایهشده محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد در Science of Web و Scopus»، مدیریت اطلاعات سلامت، 10 (6): 818-810.
3
- دمرچیلو، منصوره و محسن حاجی زینالعابدینی (1389).«مقایسه جامعیت نسبی پایگاههای فارسی زبان مگایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (اس. آی. دی) و ایران مدکس در بازیابی اطلاعات حوزه دندانپزشکی»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 13(1)، 72-53.
4
- زلفیگل، محمدعلی؛ مرتضی شیری و ابوالفضل کیانی بختیاری (1386). «اهمیـت رعایـت اصول نمایهسازی در مستندات علمی»، رهیافت، 39: 46-37.
5
- ستوده، هاجر و زهره هنرجویان (1391). «مروری بر دشواریهای نگارش فارسی در محیط دیجیتال و تأثیرات آنها بر اثربخشی بازیابی اطلاعات»، کتابداری و اطلاعرسانی، 15(4): 92-51.
6
- ـــــــــــــــــــ (1393). «بررسی تنوع الگوهای نگارش فارسی و تأثیر آن بر جامعیت بازیابی اطلاعات: مطالعه موردی : پیکره همشهری»، کتابداری و اطلاعرسانی، 71(2): 50-31.
7
- عبداللهی نورعلی، محمدصادق (1386). کندوکاو مسائل ریختشناسی زبان فارسی در بازیابی اطلاعات از جستجوگرهای وب، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شیراز، شیراز.
8
- گلتاجی، مرضیه و سعیده بذرگر (1389). «بررسی مشکلات ریختشناسی زبانفارسی در سه پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و جهاد دانشگاهی»، کتابداری و اطلاعرسانی. 13 (2): 214-191.
9
- گلتاجی، مرضیه و فاطمه علینژاد چمازکتی (1390). مطالعه آشفتگی نگارش نام دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایگاه تامسون رویترز و یکدستسازی نام آنها، شیراز: تخت جمشید، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام.
10
- محمدحسنزاده اسفنجانی، حافظ و دیگران (1387). «بررسی تحلیلی تولیدات علمی ایران در حوزه علوم پزشکی به روش علمسنجی از طریق پایگاه استنادیWeb of Science طی 03 سال (2007-1978). مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 20 (3): 220-212.
11
- Aminpour, F., Kabiri, P., Boroumand, M. A., Keshtkar, A. A., & Hejazi, S. S. (2010). Iranian Medical Universities in SCIE: evaluation of address variation. Scientometrics, 85(1), 53-63.
12
- Falahati Qadimi Fumani, M. R., Goltaji, M., & Parto, P. (2013). Inconsistent transliteration of Iranian university names: a hazard to Iran’s ranking in ISI Web of Science. Scientometrics, 95(1), 371-384.
13
- Galvez, C., & Moya-Anego´n, F. (2006). The unification of institutional addresses applying parametrizedfinite-state graphs (P-FSG). Scientometrics, 69(2), 323–345.
14
- Galvez, C. & Moya-Anegón, F. (2007). Standardizing formats of corporate source data. Scientometrics, 70, 3-26.
15
- Jimenez-Contreras, E., Ruiz-Pérez, R., & Delgado-Lopez-Cozar, E. (2002). Spanish personal name variations in national and international biomedical databases: implications for information retrieval and bibliometric studies. Journal Medical Library Association, 90(4):411-430.
16
- Taşkın, Z., & Al, U. (2013). Institutional name confusion on citation indexes: The example of the names of Turkish Hospitals. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 73, 544-550.
17
- Taşkın, Z., & Al, U. (2014). Standardization problem of author affiliations in citation indexes. Scientometrics, 98(1), 347-368.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تصحیح انتقادی رساله لوامع جامی و ویژگی های سبکی آن
رساله لوامع یکی از متون ادبی فارسی است که افزون بر مضامین بلند عرفانی، ارزشهای ادبیهنری حایز اهمیتی را داراست. این دو ویژگی سبب شده است که از دیرباز مورد توجه عرفا و ادبا قرار گیرد. در گذشته برخی رسالات جامی از قبیل اشعّهاللمعات و فوائدالّضیائیه فی شرح الکافیه جزءِ منابع درسیِ حوزههای علمیه بوده است. وجود نسخههای خطی فراوان از رسائل و اشعار جامی نیز نشاندهندۀ توجه ویژه عالمان و اندیشمندان به آثار او بوده است. جامی در این رساله برای تسهیل بهرهمندی از نفایس و گنجینههای عرفانی، اشعار فاخر ابنفارض را ترجمه و شرح نموده و اثر خود را «لوامع انوارالکشف والشهود علی قلوب اربابالذوق و الوجود» نامیده است. هدف: این مقاله علاوه بر معرفی مختصر نسخههای ارزشمند خطی موجود در کتابخانههای ایران، سعی در نمایانساختن ویژگیهای سبکی جامی در نگارش این رساله دارد. روش: شیوه مقابله و مداقه در متن رساله. یافتهها: جامی یکی از نویسندگان تأثیرگذار تاریخ ادب فارسی است که توانایی دخل و تصرف در ساختار جملات را داشته و از این طریق نوشته خود را از دیگر نوشتهها متمایز ساخته است. نتیجه: لوامع جامی یکی از متون بسیار درخشان در حوزه تفسیرعرفانی است که میتواند الگوی مناسبی برای تفسیرهای امروزی نیز باشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50038_f35217d5e569e4d94908b0bf3493ef92.pdf
2017-03-21
113
137
تصحیح
تفسیر
لوامع
جامی
ویژگیهای سبکی
آرایه های ادبی
قاسم
سلیمی
salimi_134711@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان دانشگاه آزاد اسلامی،کاشان، ایران.
LEAD_AUTHOR
اصغر
دادبه
adaadbeh@yahoo.com
2
استاد زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان،ایران
AUTHOR
- افشار، ایرج (1360)، سه رساله در تصوف، لوامع و لوایح به انضمام...، انتشارات منوچهری: تهران.
1
- افصحزاد، اعلیخان (1378)، نقد و بررسی آثار و شرح احوال جامی، دفتر نشر میراث مکتوب: تهران.
2
- براون، ادوارد (1339)، از سعدی تا جامی ، ترجمۀ علیاصغر حکمت، به سرمایۀ کتابخانۀ ابنسینا: تهران.
3
- بهار، محمدتقی (1382)، سبکشناسی، ج ۳، چاپ نهم، انتشارات امیرکبیر: تهران.
4
- جهانبخش، جویا (1394)، «ترجمه و تحریر جامی از خمریۀ ابن فارض»، نشریۀ پایگاه نور، شماره6.
5
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1378)، راهنمای تصحیح متون، دفتر نشر میراث مکتوب: تهران
6
- دادبه، اصغر(1393)، «جامی»، دانشنامه یزرگ اسلامی، جلد17، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی: تهران.
7
- شکراللهی طالقانی، احسانالله (1385)، «تصنیف و تصحیف»، آینه میراث، دورۀ جدید، بهار 1385.
8
- صلاحالدین، منجد (1355)، «تصحیح نسخههای خطی»، ترجمۀ حسین خدیوجم، آینه میراث، شماره سوم و چهارم.
9
- مایل هروی، نجیب (1369)، نقد و تصحیح متون، بنیاد پژوهشهای آستانقدسرضوی: مشهد.
10
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1380) ، تاریخ نسخهپردازی و تصحیح، سازمان چاپ و انتشارات: تهران.
11
- مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی، دانشنامۀ جهان اسلام، جلد1: تهران.
12
- همدانی، میرسیدعلی (1362). مشارب الاذواق، تصحیح محمد خواجوی، انتشارات مولی، تهران.
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقوله نظم دهی هیجانی، اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی
هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظمدهی هیجانی و اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 است که در مجموع 120 نفر میباشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 92 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سنجش توسعه یادگیری از طریق مشارکت و سنجش وضعیت اضطراب و افسردگی و نظمدهی هیجانی، استفاده شده است. همچنین، تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و با کمک نرمافزار آماری اسپیاساس انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میانگین یادگیری از طریق مشارکت کلاسی و ابعاد آن، از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، بیش از متوسط و در سطح مطلوب است. بیشترین فراوانی مربوط به «طبیعت درسها و مشارکت کلاسی» (02/4) و کمترین فراوانی مربوط به «موانع مشارکت در کلاس» (84/2) است. بهطورکلی نتایج نشان داد بین مؤلفههای یادگیری از طریق مشارکت و اضطراب و افسردگی و نظمدهی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یادگیری از طریق مشارکت کلاسی یکی از روشهای مؤثر آموزشی است که در بین روشهای مختلف آموزش و یادگیری، متخصصان آن را پیشنهاد میکنند. تلاش و مطالعه بیشتر دانشجویان مضطرب و افسرده منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش یادگیری آنها میشود. بنابراین، تبدیل کلاسهای درس به گروههای فعّال پرسشوپاسخ به دانشجویان، فرصت مشارکت فعال و توسعه یادگیری در کلاس را خواهد داد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48862_03c514d7a1e5cdf0c85b8e79843c0483.pdf
2017-03-21
138
165
یادگیری مشارکتی
اضطراب
افسردگی
نظم دهی هیجانی
علم اطلاعات و دانش شناسی
دانشگاه رازی
سارا
بهرامی نیا
saralee_0123@yahoo.com
1
کارشناس ارشد،علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
صالح
رحیمی
s.rahimi@razi.ac.ir
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
LEAD_AUTHOR
شبنم
ماهی فرد
shabnammahifard1995@gmail.com
3
کارشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
- احمدی، سعید و مجید احمدی (1390). «رابطه میان اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری دانشآموزان»، پژوهش در برنامهریزی درسی، 8(31)، 89-102.
1
- اعتماداهری، علاءالدین و مریم تختیپور (1394). «بررسی رابطه میزان خودنظمدهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه (دوره دوم) منطقه2 تهران»، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 7(1)، 33-64.
2
- باطنی، پونه و دیگران (1393). «بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی و کاهش اضطراب دانش آموزان مضطرب دورۀ دبیرستان»، مجله علوم رفتاری. 8(1)، 27-21.
3
- بهرنگی، محمدرضا؛ صغری عموزاده مهدیرجی و صدیقه عرب خابوری (1393). «توسعۀ یادگیری اتحادهای جبری پایۀ اول متوسطه با کاربرد الگوی ده گام مدیریت آموزش»، پژوهشهای تربیتی، 1، 29-17.
4
- بهرنگی، محمدرضا و طیبه آقایاری ( 1383 ). «تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگ ساو در وضعیت سنتی تدریس دانش آموزان پایه پنجم»، فصلنامه نوآوری آموزشی، 10(3)، 35-53.
5
- حسینی، بیبیمریم و محمدرضا کرامتی (1387). «تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس فیزیک»، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 38 (2)، 146-147.
6
- خزاعی، طیبه و دیگران (1392). «ارتباط افسردگی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بیرجند در سال1931»، مراقبتهای نوین، 1(2)، 141-148.
7
- شعبانی، حسن (1384). مهارتهایآموزشی: روشهاوفنونتدریس، سمت: تهران.
8
- شکاری، عباس (1391). «تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان»، فصلنامه راهبردهای آموزش، 5(1)، 31-73.
9
- شکرکن، حسین؛ محمدعلی پولادی و جمال حقیقی ( 1379 ). «بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز»، مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،7(13)، 14-20.
10
- صالح میرحسنی، وحیده و دیگران (1395). «نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی و خودمهارگری در رابطه استرس ادراکشده و عینی با اضطراب، افسردگی، و علائم جسمانی آتشنشانها»، پژوهش در سلامت روانشناختی، 10(3)، 1-15.
11
- صفری، رضا (1395). بررسی رابطه اضطراب با یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی، اولین کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه جامعه شناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه، http://www.civilica.com/Paper-CSCONF01-CSCONF01-149.html
12
- صفوی، امان الله (1385). روشها،فنونوالگوهایتدریس، سمت: تهران.
13
- عباسی، آرزو (1390). تأثیر یادگیری مشارکتی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی در درس ریاضی سوم راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بیرجند.
14
- عباسیاصل، رویا؛ اسماعیل سعدیپور و حسن اسدزاده (1395). «مقایسه اثربخشی سه روش یادگیری مشارکتی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی»، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. 1(23)، 105-124.
15
- کرامتی، محمدرضا (1386). «تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی»، مجله روانشناسی و علوم تربیتی. 37(1)، 39-55.
16
- ــــــــــــــــــ (1382)، نگاهی نو و متفاوت به رویکرد یادگیری مشارکتی یادگیری از طریق همیاری، چ اول، آیینتربیت: مشهد.
17
- کریمی مونقی، حسین و دیگران (1393). «مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 14(5)،
18
- محمودی عالمی ،قهرمان و دیگران (1381). «بررسی تأثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانشآموزان»، مجله علمی ـ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،12(37)، 39-45.
19
- محمودی، فیروز؛ اسکندر فتحی آذر و رجب اسفندیاری (1388). بررسی رابطۀ میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 10 (6)، 65-82.
20
- نریمانی، محمد و اسماعیل سلیمانی ( 1392 ). «اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظۀ کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی»، فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 2(3)، 91-115.
21
- یوسفی، علیرضا (1384). یادگیری فعال، واژهنامه توصیفی آموزش، 5 (1)، 39-49.
22
- یاسمینژاد، پریسا و دیگران (1392). «رابطه خودتنظیمی با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران»، دوفصلنامه علمی -پژوهشی دانشگاه شاهد، 20(3)، 325-338.
23
- Al-Ayed, IH,. Sheik S.A. (2008). Assessment of the educational environment at the College of Medicine of King Saudi University, Riyadh. Eastern Mediterranean Health Journal. 14(4):953 – 959.
24
- Asoodeh, M. H., Asoodeh, M. B., & Zarepour, M. (2012). The impact of student- centered learning on academic achievement and social skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 560-564.
25
- Ballantine, J. &McCourt Larres, P. (2007). Cooperative learning: a pedagogy to improve students' generic skills?", Education + Training, 49(2): 126 – 137.
26
- Costello, C. G., & Comrey, A. L. (1967). Scales for measuring depression and anxiety. The Journal of Psychology, 66, 303–313.
27
- Denise, M. W., & Kuan-Chou, C. (2010). Evaluation Techniques For Cooperative Learning. International Journal of Management and Information Systems. First Quarter, 14(1), 1-15.
28
- Erdem, A. (2009). Preservice teachers`attitudes towards cooperative learning in mathematics course, procedia social and behavioral sciences. 1, 1668-1672.
29
- Foley, R.M. 2001. Professional development needs of secondary school principals of collaborative-based service delivery models. The High School Journal, 85 (1), 10-23.
30
- Gaith, G.M. (2002). The Relationship between Cooperative learning, perception of social support and academic achievement. Journa of System, 3, 263-273.
31
- Gillies, R.M. (2003). The effect of cooperative learning on junior high school student during small group. Jornal of Learning and Instraction,14: 197-213.
32
- Johnson. D. W., Johnson, R.T., Holubec, E. (2003). Social interdependence: The interrelationships among theory, research, and practice. American Psychologist . 58(11), 931-945.
33
- Kagan, s. ( 2008 ) the structural approach to cooperative learning. educational leadership.47(4): 12-16.
34
- Kocak, R. (2008). The effect of cooperative learning on psychological and social traits among undergraduate students. Social Behavior and personality, 36(6), 771-782.
35
- Kübler, A.1., Neumann, N., Kaiser, J., Kotchoubey, B., Hinterberger, T & Birbaumer, N.P. (2001). Brain-computer communication: self-regulation of slow cortical potentials for verbal communication. Arch Phys Med Rehabil, 82(11):1533-1539.
36
- Lavasani, M., Afzali, L., Borhanzadeh, Shahrzad., Afzali, F & Davoodi, M. (2011). The effect of cooperative learning on the social skills of first grade elementary school girls. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1802-1805.
37
- León del Barco, Benito., Mendo-Lázaro, Santiago., Felipe-Castaño, Elena., Polo del Río, María-Isabel, & Fajardo-Bullón, Fernando. (2017). Team Potency and Cooperative Learning in the University Setting. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 22(1): 9-15.
38
- Mahmoodi, A.G. (1998). Effect of assertiveness trianing on test anxiety students [Dissertation]. Sari: Azad University. [Persian]
39
- Michael, Lee. B. (1999). A comparison of the participation in cooperative learning. faculty of the graduate school of Texas A&M university-commerce for the degree of doctor of education.
40
- Pawattana, A., Prasarnpanich, S., & Attanawong, R. (2014). Enhancing primary school students social skills using cooperative learning in mathematics, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 656-661.
41
- Slavin, R.E. ( 2009 ). Cooperative learning student team(2) Washington, d.c: national education association.
42
- Thompson, R.A. (1994). The Developmental of emotion regulation behavioral and biological considerations monographs of the society for research in chield development. J Motivation Emotion. 59(2/3): 25-52.
43
- Tolmie, Andrew K. and Topping, Keith J. and Christie, D. and Donaldson, Caroline and Howe, Christine and Jessiman, Emma and Livingston, Kay and Thurston, Allen (2010). Social effects of collaborative learning in primary schools. Learning and struction, 20(3):177-191.
44
- Veenman, Simon and Others. (2000). The effect of cooperative learning on students learning. Educational Studies, 26: 3-38.
45
- YusofAbdullah, M., AbuBakar, N, R,. & HaizanMahbob, M. (2012). Student’s participation in classroom: What motivates them to speak up?. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 51: 516 – 522.
46
Zatz, S., & Chassin, L. (1983). Cognition of test-anxious children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51: 529-534.
47