ORIGINAL_ARTICLE
از کتابداری تا علم اطلاعات و دانششناسی: تاریخنگاری، زمینههای شکلگیری و سیر تحول عنوان رشته در ایران
هدف: هدف اصلی مقالۀ حاضر بررسیِ چگونگیِ تغییرِ عنوان رشته از «کتابداری و اطلاعرسانی» به «علم اطلاعات و دانششناسی» در ایران است. روش: در پژوهش حاضر از روش تحلیلی _ تاریخی استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل آثار، رخدادها، تلاشها و اقدامهای انجامشده درخصوص تغییر نام رشتۀ کتابداری از آغاز تاکنون است. بههمینمنظور، ابتدا نام رشته بر اساس برنامههای درسی و آموزشی از سال 1344 تاکنون بررسی و طبقهبندی شد. سپس بنیانهای فکری و رویکردهای غالب در شکلگیری عنوان شناسایی و تبیین گردید. همچنین، مجموعه اقدامها و تلاشهای صورتگرفته تا پیش از تغییر عنوان در 23 مهر 1391، که در حقیقت پیشزمینههای تغییر عنوان رشته بهشمار میروند، شناسایی و نقش هر یک مشخص شد. در نهایت، تاریخنگاری و پیشینۀ دو اصطلاح «علم اطلاعات» و «دانششناسی» بر اساس حضور در عنوانهای بروندادها و رخدادهای علمی رشته ترسیم گردید. یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد، برنامههای درسی و آموزشی مصوب از آغاز تاکنون حکایت از سه دورۀ زمانی با سهعنوان مجزای «کتابداری»، «کتابداری و اطلاعرسانی»، و «علم اطلاعات و دانششناسی» را دارد که بهترتیب محور اصلی آنها «آموزش فهرستنویسی و ردهبندی»، «توسعۀ خدمات کتابداری و اطلاعرسانی»، و «آموزش فناوری اطلاعات» بوده است. دیگر نتایج این بررسی نشان داد در شکلگیری عنوان جدید رشته سه رویکرد غالب «دانششناسی»، «علم اطلاعات» و « عناوین ترکیبی» نقش داشتهاند که سردستۀ رویکرد اول هوشنگ ابرامی، سردسته دومی عباس حُرّی، و سومی به دلیل تعدد و تنوع فکری و عدم تمرکز بر یک عنوان، فاقد سردسته است. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد عنوان جدید در حقیقت شکل تغییریافته و اصلاحشدۀ عنوان قدیم است. افزون بر این، آثار ذکرشده در این مقاله، کتابشناسی مناسبی برای تحقیقات آینده خواهد بود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50169_d4c4e4751493b1f8159024dfd5551e30.pdf
2017-06-22
3
41
کتابداری و اطلاعرسانی
علم اطلاعات و دانششناسی
تاریخ نگاری
تغییر نام
مظفر
چشمه سهرابی
mo.sohrabi@edu.ui.ac.ir
1
دانشیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmil.com
2
دانشیار، علم اطلاعات و داتششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
افروز
عظیمی وزیری
azimim444@gmail.com
3
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
- آزاده تفرشی، فریدون (1384). «طراحی برنامه درسی کتابداری و اطلاعرسانی»، کتاب ماه کلیات،90و91، ص112-117.
1
- ابرامی، هوشنگ(1353). «از کتابداری تا دانششناسی»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای دانشگاهی، 4، ص1-8.
2
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1354). «نقطه آغاز: گره کور آموزش دانششناسی»، نامه انجمن کتابداران ایران، 32، ص 543-554.
3
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1378). شناختی از دانششناسی (علوم کتابداری و دانششناسی)، تهران: کتابدار.
4
- اشرفیریزی، حسن(1381). «اولینها در دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی)»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 44، ص 60-62.
5
- اصنافی، امیرضا (1387). «گاهشمار اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی در 30 سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، کتاب ماه کلیات، شماره 143، ص 39-53.
6
- افشار، ایرج (1355). «دو توضیح»،نامه انجمن کتابداران ایران، دوره نهم، 2، ص 303-307.
7
- افشار زنجانی، ابراهیم (1386). «نسبت میان خدمت، فن و علم»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 39 (3)، ص 1-4.
8
- انصاری، نوشآفرین (1384) «آموزش کتابداری، فرصتها و تهدیدها»، مصاحبهکننده: فرزاد دادرس،کتاب کلیات ماه،90و91، ص18-24.
9
- باقری، منصوره (1384). «ضرورت بازنگری در برنامۀ آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای ایران (دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد»، اندیشههای نوین تربیتی، 2و3، ص 57-70.
10
- بنیاقبال، ناهید و سید بلال سیدعلوی (1387). «تحلیل محتوای متون انگلیسی برای دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی، برای تعیین میزان پوشش موضوعی، پوشش واژگانی و پوشش سرفصل درس های تخصصی دوره کارشناسی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی،19، ص77-97.
11
- بنیاقبال، ناهید و حسین رضوی صدر (1389). «تحلیل محتوای متون تخصصی انگلیسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی و مقایسه با سرفصلهای مصوب»، دانششناسی،8، ص23-34.
12
- بورکو، هارولد (1351). «دانش اطلاعرسانی چیست؟»، ترجمۀ حسین دانشی و پرویز مهاجر، نشریه فنی مرکز مدارک علمی، 1 (1)،ص 2-8.
13
- بیگدلی، زاهد و زویا آبام (1382). «عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی و تغییر نگرش دانشجویان کتابداری و روانشناسی بالینی در دانشگاه شهید چمران اهواز»، فصلنامه کتابداری،6 (2)، ص 47-66.
14
- ترکیانتبار، منصور (1386). «عوامل مؤثر بر گرایش به رشته کتابداری و اطلاعرسانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18 (1)، ص 107-118.
15
- تهوری، زهرا (1385). «لزوم بازنگری در برنامههای آموزش کتابداری و اطلاعرسانی با توجه به نیازهای مهارتی جدید کتابداران»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،(65)، ص 143-162.
16
- جعفری، زهرا (1387). «نشستهای تخصصی اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی» (در بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 12 - 22 اردیبهشتماه، کتاب ماه کلیات، 126، ص 80 -87.
17
- جعفریمقدم، سعید و سوگل بینشپور (1391). «بازنگری محتوای برنامه درسی دوره کارشناسی رشته کتابداری و علوم اطلاعرسانی با هدف توسعه نگرش کارآفرینانه»، مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 5، ص49 -68.
18
- جوکار، عبدالرسول و افشین حمدیپور(1380). «نیاز به تحول در برنامههای درسی کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی»، کتابداری و اطلاعرسانی،14، ص 9 -26.
19
- چشمهسهرابی، مظفر(1386). «علم اطلاعات: ریشهشناسی، موضوع، قلمرو و جریان های فکری»، در کتاب علم اطلاعات و جامعه اطلاعاتی، بهکوشش احمد شعبانی و مظفر چشمهسهرابی، تهران: چاپار.
20
- حُرّی، عباس و نجمه سالمی (1382) «بررسی میزان همگونی تدریس مواد با تولید و هدایت آثار توسط اعضای هیئت علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی در ایران»، روانشناسی و علوم تربیتی،67، ص47-70.
21
- حُرّی، عباس (1369). «اطلاعرسانی: اصطلاحی نو با مضمونی کهن»، دانشمند (ویژهنامه اطلاعات). 28(41).
22
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1372). مروری بر اطلاعات و اطلاعرسانی، تهران: هیئت امنای کتابخانه عمومی کشور.
23
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1381). «اطلاعشناسی» در دایرةالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی، ج 1، ص 242-244.
24
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1387). درآمدی بر اطلاعشناسی: کارکردها و کاربردها، دما و کتابدار: تهران.
25
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1391). «علم اطلاعات را برای رشته کتابداری و اطلاعرسانی پیشنهاد میکنم»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا، ۱ اردیبهشت ۱۳۹1.
26
- حسنزاده، محمد (1393). «بازنگری در علم اطلاعات و دانششناسی»، کتاب ماه کلیات، 198، ص 3-6.
27
- حسنزاده، محمد و زینب غیوری (1389). «دیدگاه جامعۀ کتابداری و اطلاعرسانی درخصوص تغییر در محتوا، آموزش و عنوان رشته»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16 (3)، ص 59-85.
28
- حسنزاده، محمد؛ امید فاطمی و ابراهیم عمرانی (1388). مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهمکنشها (مجموعه مقالات همایش ملی). کتابدار: تهران.
29
- حیاتی، زهیر(1378). «مسائل آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاهها»، کتابداری و اطلاعرسانی، 2(1)، ص 3-26.
30
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1383). «آموزشهای کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: گذشته، حال، آینده»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،57، ص 25-41.
31
- حیدری، غلامرضا (1387). «آشفتگی واژهشناختی در حوزه کتابداری و علم اطلاعات»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات،2، ص 1-24.
32
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1388). «بازنگری در تعریف کتابداری و اطلاعرسانی»، فصلنامه کتاب، 87.
33
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1389).«تغییر نام و محتوای آموزشی حوزه کتابداری و علم اطلاعات بر اساس مفهوم هسته این حوزه و پارادایم غالب عصر حاضر: تدوین چارچوبی برای تفکر»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات،1(6)، ص135-165.
34
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1390).«آموزش کتابداری و علم اطلاعات در ایران؛ موانع و راهکارها»، کتابداری و اطلاعرسانی، 54، ص71-106.
35
- خسروی، عبدالرسول (1390). «اسم رشته: نگاهی دیگر»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا، سخن هفته شماره ۲۲، ۲۲ فروردین۱۳۹۰.
36
- دانشگاه اصفهان (1385). سرفصل و شرح درسهای کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی گرایش مدیریت اطلاعات، مصوب تابستان 1385.
37
- داورپناه، محمدرضا؛ رحمتالله فتاحی و عبدالرسول خسروی (1388). «نظرسنجی از جامعه کتابداری و اطلاعرسانی ایران پیرامون نام رشته و احتمال بازنگری در آن»، اطلاع شناسی، 6(24)، ص3 -32.
38
- دشتی نیشابوری، محمد(1383). «دانشورزی، نامی به گستردگی دانش و پیشه کتابداری»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3(27)، ص 95-106.
39
- دیّانی، محمدحسین (1373). «تحلیل برنامه درسی و عملکرد دانشجویان کتابداری در گرایش علوم پایه» (مطالعه موردی)، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 6، ص73-94.
40
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1390). «پیشآگاهی برای اجرای برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی»، کتابداری و اطلاعرسانی،55، ص5-8.
41
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1390). «چالشهای اجرای برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری: با تأکید بر درسهای تازه»،کتاب ماه کلیات،166، ص20-27.
42
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1379). «برنامه آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی: پیشنهادهایی برای تحول»، کتابداری و اطلاعرسانی، 3(1)، ص 1-20.
43
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1385). «برنامه جدید کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی: گزارش یک طرح پژوهشی»، کتابداری و اطلاعرسانی، 9 (4)، ص 21-45.
44
- دیانی، محمدحسین و همکاران (1372). «ارزیابی برنامههای درسی رشته کتابداری در سطح کارشناسی»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی،11، ص 33-64.
45
- ساروخانی، زهرا (1388). «سنجش میزان علاقهمندی دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت معلم تهران برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته»، ماهنامه ارتباط علمی، 1(3).
46
- سعادت، علیرضا (1377). «مفهوم و جامعیت عنوان کتابداری برای معرفی حرفه»، پیام کتابخانه، 8(4)، ص 46-50.
47
- شاپیرو، فرد(1387). «ابداع و تکامل اصطلاح علم اطلاعرسانی»، ترجمه علی مزینانی، پیام کتابخانه، 9 (1)، ص 65-67.
48
- شعبانی، احمد و مظفر چشمهسهرابی (1376). علم اطلاعات و جامعه اطلاعاتی، چاپار: تهران.
49
- شورای عالی برنامهریزی آموزشی(1367). مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) علوم کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 9/12/1365.
50
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1365). مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) علوم کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 9/12/1365.
51
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1367). مشخصات کلی، برنامه و سرفصلهای دروس دوره کارشناسی کتابداری. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 14/4/1367.
52
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1369). مشخصات کلی، برنامه و سرفصلهای دروس دوره کارشناسی کتابداری(در شش گرایش). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 6/8/1369.
53
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1373). مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره دکتری کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 26/4/1373.
54
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1375). مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی کتابداری(در شش گرایش). تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 18/6/1375.
55
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1378). مشخصات کلی، برنامه و سرفصلهای دروس دوره کاردانی ناپیوسته علمی _ کاربردی کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 14/6/1378.
56
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1388). مشخصات کلی، برنامه آموزشی و سرفصل دروس دوره کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 31/3/1388.
57
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1391). برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی گرایش مدیریت اطلاعات. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 19/6/1391.
58
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1393). برنامه درسی دوره دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 6/7/1393.
59
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1393). برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانششناسی. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مصوب 28/11/1393.
60
- طاهری، سیدمهدی و محمد علاییآرانی (1391). «بررسی تطبیقی گرایشهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی در کشورهای انگلستان، کانادا و آمریکا با ایران: با تأکید بر تأثیر آنها بر میزان تولید علم در عرصه بینالمللی»، فصلنامه دانششناسی،16، ص83-96.
61
- علومی، طاهره (1380). ارزیابی وضعیت علمی رشته کتابداری اطلاعرسانی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاههای تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی ایران (1365-1373 )، روانشناسی و علوم تربیتی، 62، ص41-66.
62
- فتاحی، رحمتالله (1384). «برنامه جدید کارشناسیارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی»، کتابداری و اطلاعرسانی،30، ص 26-41.
63
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1379). «الگویی برای بازنگری و تجدید ساختار آموزشهای کتابداری و اطلاعرسانی در ایران با توجه به تحولات جدید در محیط اطلاعاتی»، کتابداری و اطلاعرسانی، 3(1)، ص 21-44.
64
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1391). «تغییر نام رشته کتابداری و اطلاعرسانی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، دوره2، شماره 1، ص 9-11.
65
- فتاحی، رحمتالله؛ رضا رجبعلیبگلو و سمیهسادات آخشیک (1393). گذری و نظری بر گذشته، حال و آینده کتابداری و اطلاعرسانی در ایران، نامه پارسی: شیراز.
66
- دایی، غلامرضا(1386). «کتابداری و اطلاعرسانی: در جستوجوی هویتی نو»، فصلنامه کتاب، 4(72)، ص175-192.
67
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1388). «آیا کتابداری و اطلاعرسانی فقط منتظر تغییر نام است؟»، پیام کتابخانه، ش 57، ص11-32.
68
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1388). «آینده کتابداری و اطلاعرسانی»، مجله کتابداری، 43(49)، ص 13-34.
69
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1389). مقدمهای بر هویت کتابداری و اطلاعرسانی، تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
70
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1391). «از کتابداری و اطلاعرسانی تا علم اطلاعات و دانششناسی»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 18(2).
71
- فدایی، غلامرضا و الهام برمر(1390). «دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی: گروهها، رشتهها، گرایشها و مقاطع تحصیلی پیشنهادی»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 55، ص 13-25.
72
- کریمی، مهشید (1389). «اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی در مطبوعات»، کتاب ماه کلیات، شماه 152، ص 89-92.
73
- کوکبی، مرتضی (1382). «اطلاعرسانی، علم اطلاعرسانی، یا علم اطلاعات؟»، فصلنامه کتاب، 14(2)، ص70- 80.
74
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1390). «تغییر اسم رشته: نیازمند حرکتی از پایین به بالا»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا، سخن هفته، شماره 25، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰.
75
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1391). «نام کتابداری و اطلاعرسانی مدتها بود که با محتوای رشته همخوانی نداشت»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا، 3 مهر 1391.
76
- لانکاستر، اف. دبلیو (1379). «برنامه درسی اطلاعرسانی در کشورهای توسعه یافته»، ترجمه لیلا مرتضایی، اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 16(1-2)، ص 89-92.
77
- مختاری، حیدر (1384). «برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 62، ص 25-32.
78
- مرادمند، علی (1385). «رابطه کتابداری و اطلاعرسانی پرسشی دیرینه»، اطلاعرسانی و کتابداری، 13 و 14، ص33-48.
79
- مرتضایی، لیلا (1379). «بررسی تطبیقی وضعیت تحصیلات تکمیلی علوم کتابداری و اطلاعرسانی در کشورهای انگلستان،آمریکا، هند و ایران»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 3-4 (34).
80
- مرتضایی، لیلا (1383). برنامه درسی گرایش اطلاعرسانی.
81
- ملکاحمدی، پریسا؛ نیرهسادات سلیمانزاده نجفی و بهاره آتشپور(1390). «آیا لازم است نام رشته کتابداری و اطلاعرسانی در ایران تغییر کند؟»، کتابداری و اطلاعرسانی، 14(4)، ص71-90.
82
- مهراد، جعفر (1383). برنامه درسی مدیریت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی(طرح تحقیقی). دانشگاه شیراز.
83
- نشاط، نرگس (1390). «ضرورت تفکر فراشتهای در مطالعه علم اطلاعات»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2، ص 11-28.
84
- نصیری، ماریا؛ محمد حسینپور و عبدالحمید معرفزاده (1390). «بررسی سرفصل برنامه تحصیلی دوره کاردانی رشته کتابداری و اطلاعرسانی در آموزش عالی ایران»، پژوهش در برنامهریزی درسی، (31)، ص77-88.
85
- نوروزی، علیرضا(1387). «پیشنهاد یک استاد کتابداری و اطلاعرسانی: برنامه آموزش کتابداری ایران اصلاح شود»، اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 8، ص 10.
86
- نوکاریزی، محسن (1375). «روزآمدبودن منابع رشته کتابداری در کتابخانههای دانشگاهی»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 2، ص 63-70.
87
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1383). «بررسی برنامههای درسی کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی»،کتابداری و اطلاعرسانی، 26، ص3-17.
88
- هاشمی، ابوالفضل(1379). واژگان کتابداری و اطلاعرسانی (واژگان دانشورزی و دانششناسی) شامل واژگان کتابداری، اطلاعرسانی، و اصطلاحات مرتبط در حوزههای چاپ، نشر، صحافی، رایانه، شبکه و...، دبیزش: تهران.
89
- همایش چالشهای علم اطلاعات(1386). خلاصه مقالات همایش چالشهای علم اطلاعات 9 و 10 خرداد 1386. زیر نظر احمد شعبانی، دبیر علمی: مظفر چشمهسهرابی. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
90
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر دریافت جوایز علمی بر عملکرد پژوهشی برندگان: مطالعه مدال پرایس در حوزۀ اطلاعسنجی
هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دریافت جایزه پرایس بر عملکرد پژوهشی دریافتکنندگان این جایزه از طریق مقایسه دستاوردهای علمی آنان در یک بازۀ زمانی یازدهساله (پنجسال قبل و بعد از دریافت جایزه) است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد نوعی مطالعه توصیفی است که با استفاده از شاخصهای علمسنجی صورت گرفته است. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ بروندادهای پژوهشی تألیف شده توسط 25 نفر از برندگان جایزۀ پرایس است که تا پایان سال2016 در پایگاه وب علوم نمایه شدهاند. دادههای پژوهش از پایگاه وب علوم و گزارش استنادی نشریات گردآوری شد. همچنین آزمونهای تی تست دوطرفه و ویلکاکسون بهمنظور مقایسۀ عملکرد پژوهشی برندگان مدال پرایس در بازههای زمانی پنجسال قبل و بعد از دریافت جایزه، مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد اگرچه در چهار شاخص از پنج شاخص مورد مطالعه در این پژوهش شامل تعداد بروندادهای پژوهشی، استنادهای دریافتی، کیفیت مجلههای منتشرکنندۀ مقالهها و تعداد همکاران، عملکرد برندگان مدال پرایس در بازۀ زمانی پنجسال بعد از دریافت جایزه در مقایسه با پنجسال قبل با افزایش مواجه بود، اما این افزایش از لحاظ آماری در سطح معناداری قرار نداشته است. از سوی دیگر، گرایش برندگان جایزۀ پرایس به همکاریهای علمی بینالمللی، پس از دریافت جایزه به میزان چشمگیری افزایش یافته است. نتیجهگیری: دریافت مدال پرایس در حوزۀ اطلاعسنجی، تأثیر آماری معناداری بر رفتار تولید، استناد و مشارکت علمی برندگان این جایزه نداشته است. به بیان دیگر، برندگان این مدال پس از دریافت آن، رفتارهای پژوهشی خود را تغییر ندادهاند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50171_503a9546ffde68ab2027ac0090d1ac09.pdf
2017-06-22
42
75
جوایز علمی
مدال پرایس
اطلاعسنجی
عملکرد پژوهشی
محمد امین
عرفان منش
amin.erfanmanesh@gmail.com
1
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
LEAD_AUTHOR
زهره
مقیسه
z.moghise.6644@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
امیررضا
اصنافی
asnafi@gmail.com
3
استادیار،علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
- خاصه، علیاکبر و فرامرز سهیلی (زودآیند). ترسیم چشم انداز پژوهش علمسنجی وحوزههای سنجشی وابسته. پردازش و مدیریت اطلاعات. قابل دسترسی از
1
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-88-18&sid=1&slc_lang=fa (بازیابی 20 تیر 1395)
2
- وبسایت لیزنا، (1389). برگزیده جایزه بینالمللی علمسنجی «درک دِ سولا پرایس» معرفی میشود [اخبار]. بازیابی شده در2 اردیبهشت 1395، از http://www.lisna.ir/main/
3
- Baffes, J., & Vamvakidis, A. (2011). Are You too Young for the Nobel Prize? Research Policy, 40(10), 1345–1353.
4
- Bonitz, M. (1994). The Multidimensional Space of Scientometrics; The Derek John De Solla Price Awards 1984–1993. Scientometrics, 29(1), 3–14.
5
- Borjas, G. J., & Doran, K. B. (2015). Prizes and Productivity How Winning the Fields Medal Effects Scientific Output, 50(3), 728–758.
6
- Chan, H. F., Gleeson, L., & Torgler, B. (2014). Awards Before and After the Nobel Prize: A Matthew Effect and/or a Ticket to One’s Own Funeral? Research Evaluation, 23(3), 210–220.
7
- Chan, H. F., Önder, A. S., & Torgler, B. (2015). Do Nobel Laureates Change Their Patterns Of Collaboration Following Prize Reception? Scientometrics, 105(3), 2215–2235.
8
- Charlton, B. G. (2007).Which Are the Best Nations and Institutions for Revolutionary Science 1987-2006? Analysis Using a Combined Metric of Nobel Prizes, Fields medals, Lasker Awards and Turing Awards (NFLT metric). Medical Hypotheses, 68(6), 1191–1194.
9
- Farhadi, H., Salehi, H., Ale Ebrahim, N., Yunus, M. M., Aghaei Chadegani, A., Farhadi, M., & Fooladi, M. (2013). Does it matter which citation tool is used to compare the h-index of a group of highly cited researchers? Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 7(4), 198–202.
10
- Frey, B. S. (2007). Awards as Compensation. European Management Review, 4(1), 6–14.
11
- Frey, B. S., & Neckermann, S. (2009). Awards: a Disregarded Source of Motivation. Perspectives in Moral Science, 0(11), 177–182.
12
- Gingras, Y., & Wallace, M. L. (2010). Why It Has Become More Difficult to Predict Nobel Prize Winners: a Bibliometric Analysis of Nominees and Winners of The Chemistry and Physics Prizes (1901–2007). Scientometrics, 82(2), 401–412.
13
- Glänzel, W., & Persson, O. (2005). H-index for Price Medalists. ISSI Newsletter, 1(4), 15–18.
14
- Huggett, Sara. (2010). Does a Nobel Prize Lead to More Citations? Researchtrends, (20), 5–6.
15
- Ma, C., Su, C., Yuan, J., & Wu, Y. (2012). Papers Written by Nobel Prize Winners in Physics Before They Won The Prize: an Analysis of Their Language and Journal of Publication. Scientometrics, 93(3), 1151–1163.
16
- Rodríguez-Navarro, A. (2011). Measuring Research Excellence: Number of Nobel Prize Achievements Versus Conventional Bibliometric Indicators. Journal of Documentation, 67(4), 582–600.
17
- Wagner, C. S., Horlings, E., Whetsell, T. A., Mattsson, P., & Nordqvist, K. (2015). Do Nobel Laureates Create Prize-Winning Networks? an Analysis of Collaborative Research in Physiology or Medicine. PloS One, 10(7)
18
- Ye, S., Xing, R., Liu, J., & Xing, F. (2013). Bibliometric Analysis of Nobelists’ Awards and Landmark Papers in Physiology or Medicine During 1983-2012. Annals of Medicine, 45, 532–538.
19
- Zheng, J., & Liu, N. (2015). Mapping of Important International Academic Awards. Scientometrics, 104(3), 763–791.
20
- Zuckerman, H. (1992). The Proliferation of Prizes: Nobel Complements and Nobel Surrogates in the Reward System of Science. Theoretical Medicine, 13(2), 217–231.
21
- Zuckerman, H. (1996). Scientific elite: Nobel laureates in the United States. New Brunswick:Transaction Publishers.
22
- Derek John De Solla Price Award of the Journal Scientometrics [Website]. Retrieved 2016, April. 7 from http://www.issi-society.org/price.html
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر عوامل شناختی _ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعۀ دانشگاهی
زمینه و هدف: رفتار اشتراک دانش از عوامل زیادی تأثیر میپذیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل شناختی _ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد250 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. برای سنجش هر یک از متغیرهای پژوهش چندین پرسشنامه معتبر مبنای کار قرار گرفت که شرح آنها در متن آمده است. روایی صوری _ محتوایی و سازهای پرسشنامههای طراحیشده بررسی و تأیید شد. پایایی پرسشنامهها نیز پس از انجام پیشآزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که نتایج نشان داد همۀ پرسشنامهها از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردارند. برای بررسی روابط بین متغیرها و برازش مدل پژوهش نیز از روش مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میانگین عوامل شناختی _ اجتماعی و همچنین رفتار اشتراک دانش و ابعاد آن در میان جامعه پژوهش کمتر از حد مطلوب است. در میان عوامل شناختی _ اجتماعی، «دیدگاه مشترک» بیشترین و «اعتماد» کمترین میانگین را دارند. در میان ابعاد رفتار اشتراک دانش نیز «تمایل به استفاده از دانش» بیشترین و «تمایل به اشتراک دانش» کمترین میانگین را دارد. بررسی میزان برازش مدل پژوهش حاکی از برازش خیلی خوب مدل است. بر اساس مدل برازششده، متغیر «اعتماد» 89/0، متغیر «دیدگاه مشترک» 57/0 و متغیر «قوّت رابطه» 73/0 بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیئت علمی تأثیرگذار هستند. نتیجهگیری: رفتار اشتراک دانش یک فعالیت و رفتار اجتماعی است که بیش از هر چیز تحت تأثیر عوامل شناختی _ اجتماعی قرار دارد. از اینرو، برای بررسی رفتار اشتراک دانش و بهبود وضعیت آن در سازمانها باید به این عوامل توجه ویژه نمود. اعتماد، قوّت رابطه و دیدگاه مشترک از مهمترین این عوامل هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50330_5728e108acae4da5b6de969f5fe8041b.pdf
2017-06-22
76
107
رفتار اشتراک دانش
استفاده از دانش
اعتماد
دیدگاه مشترک
قوّت رابطه
اعضای هیئت علمی
دانشگاه فردوسی مشهد
حسن
محمودی
hmahmoudi965@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
محسن
نوکاریزی
mnowkarizi@um.ac.ir
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
محمدحسین
دیانی
daneshvarz85@gmail.com
4
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
- اخوان، پیمان؛ حیدر امیران، و اکبر رحیمی (1392). «ارائه مدل انگیزشی اشتراک دانش کارکنان در شرکتهای تولیدی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)»، فصلنامه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، 8،17-34.
1
- اسماعیلپناه، فرشاد و سعید خیاطمقدم (1392). «بررسی وضعیت موجود اشتراک گذاری دانش بین اعضای هیئتعلمی دانشگاهها» ( مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد)، مدیریت بهرهوری، 26، 43-67.
2
- بهلول، مجید؛ رضوان حسینقلیزاده و مرتضی کرمی (1394). «نقش عوامل فردی، سازمانی و فنی در پیش بینی باورهای رفتاری، هنجاری و کنترلی معلمان نسبت به اشتراک دانش»، فصلنامه تعلیم و تربیت، 123، 137- 157.
3
- جعفرزاده کرمانی، زهرا (1394). «بررسی تأثیر عوامل فردی بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5 (2)، 40-61.
4
- حسینقلیزاده، رضوان و محمد میرکمالی (1389). »عوامل کلیدی مؤثر بر اشتراک دانش مطالعه موردی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی»، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 3 (1)، 61-78.
5
- عربشاهی، معصومه (1392). شناسایی ابعاد و مؤلفههای رفتار اشتراک دانش اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای ایران و بررسی تأثیر ابعاد هوش هیجانی و هوش سازمانی بر آن، پایان نامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، گروه مدیریت.
6
- قاسمی، وحید (1389). مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphics.، تهران: جامعهشناسان.
7
- کارشکی، حسین (1391). روابط ساختاری خطی در تحققات علوم انسانی: مبانی و راهنمای آسان کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: آوای نور.
8
- نعمتی انارکی، لیلا و فاطمه نوشینفرد (1392). «ارائه الگوی پیشنهادی اشتراک دانش درونسازمانی میان اعضای هیئتعلمی بر مبنای عوامل فردی، سازمانی و فنی»، مدیریت سلامت، 54، 56- 70.
9
- هومن، حیدرعلی (1388). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، تهران: سمت.
10
- Argyres, N. S. (1999). The impact of information technology on coordination: Evidence from the B-2 "stealth" bomber. Organization Science, 10 (2), 162-180.
11
- Bock, G.W.; Zmud. R.W.; Kim, Y.G.; Lee, J.N. (2005). Behavioral Intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators. Social –psychological education researchers. Journal of technological Education, 9 (1), 47- 63.
12
- Chen, Y. L.; Chen, N.S.; Kinshak. S. (2009). Examining the factors influencing participants, Knowledge Sharing Behavior in virtual learning communities. Educational Technology & society, 12 (1), 134- 148.
13
- Cheng, M.; Ho, J.; Lau, P. (2009). Knowledge sharing in academic institutions: a study of Multimedia University Malaysia. Electronic Journal of Knowledge Management, 7(3), 313-324.
14
- Choi, S.Y.; Kang, Y.S. Lee, H. (2008). The effects of socio- technical enablers on knowledge sharing: an exploratory examination. Journal of Information Science, 34 (5), 742- 752.
15
- Chow, S.; Chan, L. (2008). Social network, social trust and shared goals in organizational knowledge sharing. Information & Management 45: 458–465.
16
- Evans, M. M. (2008). Determination of research readiness: Knowledge sharing: An empirical study of the role of trust in an organizational setting. University of Toronto. Faculty of Information.
17
- Evans, M. M. (2012). Knowledge Sharing: An empirical study of the role of trust and other social-cognitive factors in an organizational setting. University of Toronto. Faculty of Information.
18
- Fullwood, R.; Rowley, J.; Delbridge, R. (2013). Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of knowledge management, 17 (1), 123- 137.
19
- Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380.
20
- Holste, J. S. (2003). A study of the effects of affect-based trust and cognition-based trust on intra-organizational knowledge sharing and use. Unpublished Ph.D. Dissertation, Regent University, Virginia Beach, Virginia.
21
- Hsu, I. (2008). Knowledge sharing practices as a facilitating factor for improving organizational performance through human capital: A preliminary test. Expert Systems with Application, 35 (3), 1316- 1326.
22
- Hsu, M.; Ju, T.; Yen, C.; Chang, C. (2007). Knowledge sharing behavior in virtual communities: The relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations. International Journal of Human-Computer Studies, 65 (2).
23
- Jain, K. K.; Sandhu, S. M.; Sidhu, K. G. (2007). Knowledge Sharing among Academic Staff: A Case Study of Business Schools in Klang Valley. JASA, 2, 23-9.
24
- Karkoulian, S.; Al Harake, N.; Messarra, L. (2010). Correlates of organizational commitment and knowledge sharing via Emotional intelligence. The business Review, Cambridge, 15 (1), 65- 87.
25
- Kerstin, V.; Siakas, E.; Balstrup, B. (2010). Cultural impacts on knowledge sharing: empirical data from Eu project Collaboration. The journal of information and knowledge management system, 40 (3/4), 96- 112.
26
- Kim, S.; JU, B. (2008). An analysis of faculty perceptions: Attitudes toward knowledge sharing and collection in an academic institution. Library and Information Science Research, 30, 282-290.
27
- Levin, D. Z.; Cross, R. (2004). The strength of weak ties you can trust: The mediating role of trust in effective knowledge transfer. Management Science, 50(11), 1477-1490.
28
- Levin, D. Z.; Walter, J.; Murnighan, J. K. (2011). Dormant ties: The value of reconnecting. Organization Science, 22 (4), 923-939.
29
- Levin, D. Z.; Whitener, E. M.; Cross, R. (2006). Perceived trustworthiness of knowledge sources: The moderating impact of relationship length. Journal of Applied Psychology, 91(5), 1163-1171.
30
- Lewicki, R. J.; Bunker, B. B. (1996). Developing and maintaining trust in work relationships. In T. R. T. R.M. Kramer (Ed.), Trust in organization: Frontiers of theory and research (pp. 114-139). Thousand Oaks, CA: Sage.
31
- Liebeskind, J. P. (1996). Knowledge, Strategy, and the Theory of the Firm. Strategic Management Journal (17: Special Issue), 93-108.
32
- Lou, S. J.; Yang, y. S.; Shih, R.C. (2008). A Study on the knowledge sharing behavior of information management instructors at technological universities in Taiwan. World Transaction on Engineering and technology education, 6 (1), 143- 149.
33
- Mayer, R. C.; Davis, J. H.; Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. The Academy of Management Review, 20(3), 709-734.
34
- McFadyen, M. A.; Cannella, A. A. (2004). Social capital and knowledge creation: Diminishing returns of the number and strength of exchange relationships. Academy of Management Journal, 47(5), 735-746.
35
- Nordin, N.A.; Daud, N.; Osman, W.U. (2012). Knowledge Sharing Behavior among Academic Staff at a Public Higher Education Institution in Malaysia. World Academy of Science, Engineering and Technology, 72, 234-239.
36
- Othman, A. K.; Abdullah, H. S. (2011). The Influence of Emotional Intelligence on Tacit knowledge sharing in Service Organizations. In M. Al-Shammari (Ed.), Knowledge Management in Emerging Economies: Social, Organizational and Cultural Implementation (pp. 171-185). Hershey, PA: Information Science Reference.
37
- Rowely, J. (2000). Is Higher Education Ready for Knowledge Management? International Journal of Education Management, 11 (2), 23- 37.
38
- Staples, D.; Webster. J. (2008). Exploring the Effects of Trust, Task Interdependence and Virtual ness on Knowledge Sharing in Teams. Information Systems Journal 18: 617-640.
39
- Tsai, W.; Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of intra firm networks. The Academy of Management Journal, 41 (4), 464-476.
40
- Van Vuuren, J. S. (2011). Inter-organizational knowledge sharing in public sector: the role of social capital and information and communication technology. UN published doctoral dissertation, Victoria University of Wellington.
41
- Worchel, P. (1979). Trust and distrust. In W. G. Austin & S. Worchel (Eds.), Social psychology of intergroup relations (pp. 174-187). Monterey, CA Brooks/Cole Publishing.
42
- Yang, C.; Chen, L.C. (2007). Can organizational knowledge capabilities affect knowledge sharing behavior? Journal of information science, 33 (1), 95- 109.
43
- Zhang, P.; Fai Ng, F. (2012). Analysis of knowledge sharing behavior in construction teams in Hong Kong. Construction Management and Economics, 30 (7), 557-574.
44
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی از نظر سلامت جسمی و روانی
هدف: هدف پژوهش بررسی کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی از نظر سلامت جسمی و روانی است. روش: جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی آذربایجان غربی است که در زمان توزیع پرسشنامه در محل خدمت حضور داشتهاند و در صورت تمایل پرسشنامه را تکمیل کردهاند. بهعلت کوچکبودن جامعه پژوهش، جامعه نمونه معادل جامعه پژوهش در نظر گرفته شد. از مجموع 158 نفر واجد شرایط تکمیل پرسشنامه 127 نفر بهصورت داوطلبانه در این پیمایش مشارکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، فرم کوتاهشده پرسشنامه استاندارد ویر و شربورن[1] بود که با استفاده از نرمافزار SPSS18 تجزیه و تحلیل شد. پایایی این ابزار با روش آلفای کرونباخ برابر 83/0 بهدست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد عملکرد جسمانی و ایفای نقش جسمی کتابداران کتابخانههای عمومی آذربایجانغربی بیشتر از حد متوسط و سلامت روانی آنان در سطح کمتر از متوسط قرار دارد. کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی در تمام شهرهای استان نسبتاً مطلوب است. کیفیت زندگی کتابداران شهرهای چندقومیتی بیشتر از تکقومیتی و شهرهای کردنشین بیشتر از شهرهای ترکنشین است. بین سابقه خدمت کارکنان و وضعیت کیفیت زندگی آنان رابطه معناداری وجود دارد. بین جنس و رشته تحصیلی کارکنان با وضعیت کیفیت زندگی آنان رابطهای وجود ندارد. نتیجهگیری: آگاهی از وضعیت سلامت جسمانی و روانی کتابداران و برنامهریزی برای ارتقای سلامت آنان، به ارتقای کیفیت خدمات کتابخانهای کمک شایانی خواهد کرد. در این مطالعه نقش تفاوتهای قومیتی در وضعیت سلامت کتابداران بررسی شده است. [1]. Ware&SherbourneQuestionnaire Short Form (SF36)
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48761_263c13412b2779a83c44186c292abdc6.pdf
2017-06-22
108
130
کتابخانه عمومی
کیفیت زندگی
کتابداران استان آذربایجان غربی
سلامت جسمانی
سلامت روانی
پروین
عبداله زاده
parvin.ab1387@gmail.com
1
نهاد کتابخانه های عمومی کشور
AUTHOR
معصومه
مسلمی
moslemi_m3@yahoo.com
2
مسئول کتابخانه عمومی آیت الله زین العابدین سلماسی
LEAD_AUTHOR
- آذرگون، مریم (1395). «عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی کتابداران شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی کشور»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۲(۴): 603-۶۳۰.
1
- اسلامی، سمیرا و مجید شیرزاد (1394). «بررسی کیفیت زندگی کاری مدیران کتابخانههای عمومی استان مازندران»، فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 2(1): 61-76.
2
- اسلامی، سمیرا؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی و هاجر زارعی (1390). «بررسی دیدگاه مدیران کتابخانههای عمومی استان مازندران در خصوص کیفیت زندگی کاری خود و نقش آن در عملکرد آنها»، دانششناسی، 5(16):
3
- اوانز، ادوارد و دیگران (1388). مبانی مدیریت برای متخصصان اطلاعرسانی، ترجمه مینو واعظزاده، محسن حاجی زینالعابدینی؛ ویراسته ابراهیم افشار، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: تهران.
4
- باچر، جیمز؛ سوزان منیکا و جیل هولی (1390). آسیبشناسی روانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، ویراست سیزدهم، ارسباران: تهران.
5
- بزازیان، سعیده و محمدعلی بشارت (1388). «مقایسه هوش هیجانی، سلامت روانی و جسمانی مشاغل مختلف»، روانشناسی کاربردی، 3(1):7-27.
6
- بیگلو، محمدحسین؛ سعید غفاری و شهناز مصیبزاده (1393). «بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل مؤثر بر آن در میان کتابداران کتابخانههای عمومی(مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل)»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 20(1)، 53-67.
7
- جلیلپور، پیمان؛ یحیی اکبری شایه و معصومه پیروزفر (1392). «رابطه کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهیدچمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 3(1)، 51-66.
8
- حریری، نجلا و فهیمه بطلانی (1392). «رابطه سلامت روان و رضایت شغلی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان»، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24(2): 58-75.
9
- رسولی، بهروز؛ نادر نقشینه و فاطمه فهیمنیا (1393). «مطالعه کیفیت زندگی کاری کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 20 (۲): 317-331.
10
- سعادت، اسفندیار (1389). مدیریت منابع انسانی، چ اول، سمت: تهران.
11
- سعیدا اردکانی، سعید و زهرا مروستی (1394). «تأثیر عوامل شغلی و غیرشغلی بر کیفیت زندگی کاری کتابداران در استان یزد»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 21 (3)، 389-406.
12
- سیفی، لیلی و علی عسگری (1395). «کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی کتابداران در کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۲(۴) :۶۳۱-۶۵۱.
13
- عمرانی، ابراهیم (1393). «شما عصبانی هستید: سخنی با کتابداران کتابخانههای عمومی(نهاد)»، سخن هفته لیزنا، ش189. بازیابی شده در 21/01/95 از www.lisna.ir.
14
- فتاحی، رحمتالله (1388). ارزشها و جذابیتهای کتابداری و اطلاعرسانی، چ اول، کتابدار: تهران.
15
- فتحالهزاده، فرحناز (1395). «بررسی رابطه بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذریجان غربی»، مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 2(4): 62-70.
16
- فرهودی، فائزه (1392). «کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی ایران و مالزی طی سالهای 1385-1390: مطالعه تطبیقی»، نظامها و خدمات اطلاعاتی، 3(1)، 79-90.
17
- مختارپور، علیرضا (1393). «در نهاد لااقل 8 نوع آسیب اساسی داریم»، بازیابیشده در 21/02/95 از www.lisna.ir .
18
- ــــــــــــــــــــــــــــــ (1395). «همکاری متقابل میان نهادهای اجرایی و علمی، شرایط مناسبی را برای حل مسائل فراهم میکند»، بازیابی شده در 21/09/1395 از http://www.iranpl.ir/news/3737
19
- منتظری، علی و دیگران (1384). ترجمه، «تعیین پایایی و روایی گونه فارسی پرسشنامه SF36»، پایش، 5 (1): 49-56.
20
- National Library of Medicine (2014). Medical Subject Heading [4/26/2015] .Retrieval from:
21
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/68006262.
22
- Rao, R. V. (1986). A Study of the Quality of Work Life, Self-Concept Aspirations and Family Life of Working Women. Unpublished Doctoral Dissertation in Library and Information Science, University of Dehli, New Dehli, India.
23
- The National Survey on Drug Use and Health (2007). Rates of Depression among Adults Employed Full-Time, by Occupational Category. Retrieval from: athealth.com/topics/rates-of-depression-among-full-time-workers-2/
24
- World Health Organization (2014). Mental health: a state of well-being: world health organization.[4/26/2015]. Retrieval from:
25
http://www.who.int/features/factfiles/mental_health/en/.
26
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل اثرات عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه اجتماعی در کتابخانههای عمومی استان یزد
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثرهای عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه اجتماعی، صورت گرفته است. طرح/ روششناسی/ رویکرد: پژوهش از نوع کاربردی و به روش همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان یزد، مشتمل بر 207 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری خوشهای برای جامعه محدود، 126 پرسشنامه میان آنان توزیع شد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامۀ20 سؤالی عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (1993)، پرسشنامه 24سؤالی سرمایۀ اجتماعی «ناهاپیت و گورشال» (1998) و پرسشنامۀ 44 سؤالی سلامت سازمانی «هوی و همکاران» (1996) گردآوریشده است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی با استفاده از نرمافزار Smart-PLS2 انجام شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد «عدالت سازمانی» و مؤلفههای آن بر سلامت سازمانی تأثیر معناداری داشته و مؤلفه «عدالت مراودهای» با ضریب تأثیر 538/0 بیشترین میزان تأثیر بر سلامت سازمانی را دارد. همچنین عدالت سازمانی بر سرمایۀ اجتماعی تأثیر معناداری دارد. از طرف دیگر، نقش سرمایۀ اجتماعی بر سلامت سازمانی نیز مورد تأیید قرار گرفت و در بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی، بُعد شناختی با ضریب تأثیر 568/0 بیشترین، تغییرات سازه سلامت سازمانی را تبیین میکند. لذا نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی نیز مثبت و معنادار است. نتیجهگیری: افزایش رعایت عدالت در کتابخانههای عمومی استان یزد، روشی است که سازمان را یاری میدهد تا علاوه بر بهرهمندی از مزایای عدالت، بتواند محیطی را فراهم کند که اعتماد و تعاملها بیشتر شود و سرمایه اجتماعی افزایش یابد. لذا به میزانی که اعتماد و تعامل میان افراد بیشتر باشد، سلامت سازمانی نیز افزایش مییابد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49355_8d73542197a99603729c4f6880c3b532.pdf
2017-06-22
131
159
عدالت سازمانی
سلامت سازمانی
سرمایۀ اجتماعی
ناهید
امراللهی بیوکی
amrollahibiuki.nahid@gmail.com
1
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اردکان، اردکان، یزد، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد
شاکر اردکانی
m.shaker@ardakan.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه اردکان، یزد، ایران.
AUTHOR
منصور
نیکنام جو
mansoorniknam87@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی دانشگاه اردکان یزد
AUTHOR
- ابراهیمی، رحمان؛ علیپور نجمی، سکینه (1392). بررسی کیفی نقش کتابخانههای عمومی در ایجاد و ارتقای اعتماد اجتماعی. پژوهشنامه کتابداری و طلاع رسانی، 3(2)، 51-72.
1
- اکبری، مرتضی و دیگران (1392). «بررسی رابطه سلامت سازمانی با کارآفرینی سازمانی: (موردمطالعه: دانشگاه تهران)»، مدیریت دولتی، 5(1)، 1- 20.
2
- امامی قشلاق، ناهید (1394). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با عزت نفس سازمانی و سلامت سازمانی در بین کارکنان اداره کل آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.
3
- تعجبی، محمود و دیگران (1394). «نقش عدالت سازمانی ادراکشده بر درگیری شغلی با آزمون میانجیگری هویتسازمانی»، فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(12)، 174 - 153.
4
- چاوشینی، رسول و ماریا نقشبندی (1393). «بررسی رابطه عدالت سازمانی و سرمایههای اجتماعی کارکنان در شرکت توزیع برق استان کردستان. مدیریت سرمایه اجتماعی»، 1(2)، 247-264.
5
- حیدری، مرضیه و فاطمه فرخی (1395). «بررسی رابطه عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه اصفهان»، نوآوریهای مدیریت آموزشی، 12(1)، 21- 36.
6
- درودی، هما و سمیه شهریاری (1390). «بررسی رابطه عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی در شرکت مخابرات شهرستان میانه»، مطالعات جامعهشناسی، 3(11)، 105- 116.
7
- دهقانیان، حامد؛ الهام صبور و علیرضا حجتی (1392). «بررسی رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه»، پژوهشنامه بیمه، 28(2)، 153- 180.
8
- رجبی، فرجاد؛ آمنه مالمیر و علی طاهری (1393). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در بین کارکنان ادارات امور مالیاتی همدان، فصلنامۀ توسعۀ مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 9(31)، 23- 44.
9
- زارع، شیوا (1391). بررسی رابطه عدالت سازمانی با سلامت سازمانی و فرسودگی شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش زاهدان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان.
10
- شعبانی، احمد و دیگران (1394). «امکانسنجی پیادهسازی سلامت سازمانی در کتابخانههای عمومی شهرداری اصفهان بر پایه مدل مایلز». پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5(2)، 127-143.
11
- صافی، محمدحسین؛ فریما محمدی و شهنام عرشی (1394). «رابطه ادراک از عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان مرکز بهداشت شمال تهران»، مجله مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، 2(3)، 172-181.
12
- عقیقی، علیرضا (1395). «رابطه برخی متغیرهای اخلاقی با سلامت سازمانی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 11(3)، 96- 106.
13
- کیخا، زهرا (1392). رابطه سلامت سازمانی با اخلاق حرفهای کارکنان ستادی اداری _ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
14
- گلافشانی، علی؛ ارسطو گوران اریمی و سیدهفاطمه فضلی (1394). «رابطه سلامت سازمانی و عدالت سازمانی با بهرهوری نیروی انسانی در کارکنان مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران»، مجله مهندسی فرایندها، 2(2)،163-176.
15
- فدائی، غلامرضا؛ سیداحمد فیروزآبادی و رحمان ابراهیمی (1391). «نقش کتابخانههای عمومی در افزایش سرمایۀ اجتماعی: مطالعه موردی شهر تهران»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 18(2)، 197-215.
16
- قنبری، سیروس و وحید سلطانزاده (1395). «نقش واسطهای مراجع درونی شغلی در ارتباط بین سلامت سازمانی و توسعه سرمایه انسانی»، مدیریت سرمایه اجتماعی، 3(3)، 347- 368.
17
- نصر اصفهانی، علی؛ جواد شعبانی نفتچالی و جواد خزایی پول (1392). «بررسی تأثیر عدالت سازمانی ادراک شده بر میزان سرمایه اجتماعی کارکنان(موردمطالعه: شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر)، جامعهشناسی کاربردی، 24(2)، 165- 184.
18
- نادری، فرح و سحر صفرزاده (1393). «رابطه عدالت سازمانی، سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوّ سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روانشناختی و رفتار مدنی سازمانی»، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 15(3)، 56-68.
19
- یعقوبی، نورمحمد؛ زانیار شیخهپور و محبوبه راحت دهمرده (1392). «بررسی رابطه میان ادراک از عدالت سازمانی و سلامت روانی»، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل، 5(2)، 32-41.
20
- Berry, H. L. & Welsh, J. A. (2010). Social capital and health in Australia: an overview from the household, income and labour dynamics in Australia survey. Social science & medicine, 70(4), 588-596.
21
- Bottiani, J. Bradshawb, C.P. & Mendelsonc, T. (2014). Promoting an equitable and supportive school climate in high schools: The role of school organizational health and staff burnout. Journal of School Psychology, 52, 567–582.
22
- Cheng, S. Y. (2014). The mediating role of organizational justice on the relationship between administrative performance appraisal practices and organizational commitment. The International Journal of Human Resource Management, 25(8), 1131-1148.
23
- Cartwright, S. & Cooper, C. L. (2014). Towards organizational health: Stress, positive organizational behavior, and employee well-being. In Bridging occupational, organizational and public health (pp. 29-42). Springer Netherlands.
24
- Cemaloğlu, N. (2011). Primary principals' leadership styles, school organizational health and workplace bullying. Journal of Educational Administration, 49(5), 495-512.
25
- Elamin, A. M. (2012). Perceived organizational justice and work-related attitudes: A study of Saudi employees. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 8(1), 71-88.
26
- Durkhanai, M. ul Amin, S. & Khan, S. (2016). Organizational Justice Effect on Job Outcomes: Moderating Effect of Islamic Work Ethics. Entrepreneurship and Innovation Management Journal, 4(2), 48-62.
27
- De Clercq, D. Dimov, D. & Thongpapanl, N. T. (2013). Organizational social capital, formalization, and internal knowledge sharing in entrepreneurial orientation formation. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(3), 505-537.
28
- Elovainio, M. van den Bos, K. Linna, A. Kivimäki, M. Ala-Mursula, L. Pentti, J. & Vahtera, J. (2005). Combined effects of uncertainty and organizational justice on employee health: testing the uncertainty management model of fairness judgments among Finnish public sector employees. Social science & medicine, 61(12), 2501-2512.
29
- Gerard, I.M. Arjella, R. Van Scheppingen, J. Dijkman, J. & Besten, H. (2010). The organizational benefits of investing in workplace health. International Journal of Workplace Health Management, 3(2), 143-159.
30
- Hawe, P., & Shiell, A. (2000). Social capital and health promotion: a review. Social science & medicine, 51(6), 871-885.
31
- Jiang, J. Y. & Liu, C. W. (2015). High performance work systems and organizational effectiveness: The mediating role of social capital. Human Resource Management Review, 25(1), 126-137.
32
- Strom, D. L. Sears, K. L. & Kelly, K. M. (2014). Work engagement: The roles of organizational justice and leadership style in predicting engagement among employees. Journal of Leadership & Organizational Studies, 21(1), 71-82.
33
- Johnson, S. G. Schnatterly, K. & Hill, A. D. (2013). Board composition beyond independence: Social capital, human capital, and demographics. Journal of Management, 39(1), 232-262.
34
- Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of management review, 23(2), 242-266.
35
- Mahajan, A., & Benson, P. (2013). Organisational justice climate, social capital and firm performance. Journal of Management Development, 32(7), 721-736.
36
- Yaghoubi, N. M., Salarzehi, H., Moloudi, J., & Yaghoubi, E. (2010). Review of Relationship between Intellectual Capital and Organizational Justice. Asian Social Science, 6(10), 120.
37
- Nasab, A. S., Nia, A. Z., & Keshavarzi, A. R. (2016). Assessing organizational health indices and their relations with organizational function indices at public hospitals in Shiraz. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926, 1(1), 1258-1270.
38
- Soufi;Mahmoud (2014). An investigation of the relationship between organizational Justice and employees organizational health and positive working attitudes. Indian Journal Sciences.Res.6 (1); 113-124.
39
- Woolcock, M. (2001). The place of social capital in understanding social and economic outcomes. Canadian journal of policy research, 2(1), 11-17.
40
- Watson, G. W. & Papamarcos, S. D. (2002). Social capital and organizational commitment. Journal of business and psychology, 16(4), 537-552.
41
- van Scheppingen, A. R., de Vroome, E. M., ten Have, K. C., Bos, E. H., Zwetsloot, G. I., & van Mechelen, W. (2013). The associations between organizational social capital, perceived health, and employees' performance in two Dutch companies. Journal of occupational and environmental medicine, 55(4), 371-377.
42
- Yamaguchi, I. (2013). A Japan–US cross-cultural study of relationships among team autonomy, organizational social capital, job satisfaction, and organizational commitment. International Journal of Intercultural Relations, 37(1), 58-71.
43
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعۀ آنها از نظر دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز
هدف: سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز و بررسی مهمترین راهکارهای توسعۀ این ویژگیها از دیدگاه دانشجویان این رشته. روششناسی: پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی انجام شده است. به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ مورد مطالعه شامل کلیۀ دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز است که بهدلیل محدودبودن جامعۀ پژوهش (133نفر)، پرسشنامه بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات بین تمامی افراد جامعه توزیع و درنهایت109پاسخ (95/81%) جمعآوری شد. یافتهها: در میان ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان، مرکز کنترل درونی (92/22) بیشترین و تحمل ابهام (64/19) کمترین میانگین را بهخود اختصاص داده اند. نتایج نشان داد مهمترین راهکارهای توسعۀ این ویژگیها بهترتیب اولویت عبارتند از: راهکارهای جانبی، آموزشی، حمایتی و راهکارهای پژوهشی و فناورانه. نتیجهگیری: ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز بهجز در ویژگیهای استقلال طلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49572_febcdb87ba6fb2ac5c373b6e3d89a35e.pdf
2017-06-22
160
185
ویژگیهای شخصیتی
کارآفرینی
دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی
راهکارهای کارآفرینی
فرزانه
قنادی نژاد
farzaneh.ghanadinezhad@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
LEAD_AUTHOR
زاهد
بیگدلی
bigdelzahed20@gmail.com
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
- آرشید، ج (1367). بررسی رابطه بین موقعیت شغلی معلمان و مرکز کنترل، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران.
1
- اباذری، م؛ بابالحوائجی، ف؛ نوشینفرد، ف و اباذری، ز (1393). «ویژگیهای انگیزشی (روانشناختی) کارآفرینی کتابداران کتابخانههای پزشکی با تأکید بر مکتب انسانی، مطالعه موردی: واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی»، مدیریت اطلاعاتسلامت. 11 (3)، 326-333.
2
- احمدپور، م؛ ن شیخان؛ و ح رضازاده (1384). تجاربکارآفرینیدرکشورهایمنتخب، تهران: امیرکبیر.
3
- احمدپورداریانی، م. (1380). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، تهران: شرکت نشر پردیس.
4
- بدری، ا. (1384). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
5
- پرداختچی، م؛ حیدری، م؛ شفیزاده، ه (1388). «اثربخشی مدیریت بر توسعه و تقویت کارآفرینی»، مجلۀچشمانداز مدیریت کسب و کار. 26، 71-100.
6
- حسینی لرگانی، م.؛ میرعرب رضی، ر.؛ رضایی، س. (1387). «آموزش کارآفرینی در هزاره جدید؛ زیرساختی برای اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی. پژوهشوبرنامهریزیدرآموزشعالی»، 2 (50)، 119-130.
7
- خسرویپور، ب.؛ ایروانی، ﻫ .؛ حسینی، س. م.؛ موحد محمدی، س. ح. (1387). «تحلیل عوامل مؤثر بر تقویت کارآفرینی در دانشجویان از دیدگاه دانش آموختگان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی»، تحقیقات اقتصاد و توسعۀ کشاورزی ایران، 2 (4)، 35-45.
8
- خشنودیفر، ز.؛ ارتیاعی، ف.؛ جعفری، م. (1390). «بررسی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی سراوان»، پژوهشهایترویجوآموزش کشاورزی، 4 (4)، 72-83.
9
- رستگار هروی، ز. (1388). سنجش ویژگیهای کارآفرینی کتابداران و اطلاعرسانان شاغل در کتابخانههای دولتی شهرتهران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
10
- رئیسی، پ؛ نصیریپور، الف؛ رستمی، ل؛ خالصی، ن. (1387). «رابطه ویژگیهای شخصیَتی مدیران با کارآفرینی در سازمانهای بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز»، فصلنامۀ مدیریت سلامت. ۱۱ (۳۳)، ۵۷-۶۲
11
- زراعت پرور، ا. (1383). «بررسی عوامل مؤثر در آموزش علمی _ کاربردی»، نتایجسومینکنگرهملی آموزش عالیعلمی- کابردی، تهران.
12
- سلیمانی، ع.؛ یعقوبی فرانی، ا. (۱۳۹۰). «نقش دانشگاهها در ایجاد و تقویت روحیۀ کارآفرینی دانشجویان»، اولین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور، تهران، دانشگاه تهران،
13
http://www.civilica.com/Paper-ENTSTU01-ENTSTU01_074.html.
14
- صفوی، ز.؛ مرادی، خ. (1392). «چالشها و موانع ترغیب دانشآموختگان رشتۀ کتابداری و اطلاعرسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی»، فصلنامۀ نظامها و خدمات اطلاعاتی. 2 (3)، 55-66.
15
- قهرمانی، م.؛ پرداختچی، م.؛ حسین زاده، ط. (1389). «فرهنگ سازمانی و رابطۀ آن با کارآفرینی سازمانی»، چشمانداز مدیریت دولتی، 1، 25-39.
16
- محمدزاده نصرآبادی، م. (1383). «وضعیت اشتغال، توانایی حرفه ای و موفقیت فارغالتحصیلان آموزش عالی علمی-کاربردی در بخش کشاورزی»، تحقیقوبرنامهریزیدرآموزشعالی، 39، 46-62.
17
- محمدی، الف.؛ مرجانی، ع. (1393). «بررسی قابلیتهای کارآفرینی کتابداران (مطالعۀ موردی: کتابخانهی مرکزی آستان قدس رضوی)»، پژوهشنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 4 (1)، 153-168.
18
- منصوری نژاد، ع.؛ نقشینه، ن.؛ احمدپور داریانی، م. (1391). «بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 18 (3)، 449-468.
19
- نوروزی، محمدرضا (1388). «موانع کارآفرینی دانشگاهی و اقدامات راهبردی برای تقویت کارآفرینی دانشجویان»، کار و جامعه. 111، 10-17.
20
- یارایی، ع. (1383). بررسی برخی روحیات کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
21
- Ahmed, S. U. (1984). nAch, risk-taking propensity, locus of control and entrepreneurship. Personality and Individual Difference, 6 (6), 781-782.
22
- Allison, M. M. (2007). Women’s health: Librarian as social entrepreneur. Library Trends, 56(2), 423-448.
23
- Carland, J. W.; Boulton, W. R.; Carland, J. C. (1984). Differentiating entrepreneurs from small business owners: A Conceptualization. Academy of Management Review 9, 354-359.
24
- Cools, E., Broeck, H.V. (2008). The Hunt for the heffalump continues: can trait and cognitive characteristic predict entrepreneurial orientation. Journal of Small Business Strategy, 18 (2), 23-41.
25
- Druker, P. (1985). The Discipline of Innovation. Harvard Business Review, 67- 72.
26
- Howard, S. (2004). Developing Entrepreneurial Potential in Youth: The Effects of Entrepreneurial Education and Venture Creation. University of South Florida Report. 3-17.
27
- Kruzic, D.; Pavic, I. (2010). Students’ Entrepreneurial Characteristics: Empirical Evidence from Croatia, The Business Review, Cambridge,14 (2), 216-221.
28
- Postigo, S. (2002). Entrepreneurship Education in Argentina: The Case of Sananders University; In Proceedings of the Conference Entitled.
29
- St Clair, G. (1996). Entrepreneurial Librarianship: The Key to Effective Information Services Management. Information Services Management Series. Bowker-Saur.
30
- Schein, E. H. (1994). Entrepreneurs: What They’re Really Like. Vocational Education Journal. 64 (80), 42-44.
31