ORIGINAL_ARTICLE
تجزیه و تحلیل محتوای حواشی 100 نسخه خطی از مجموعه اهدایی مقام معظم رهبری به کتابخانۀ آستان قدس رضوی
حاشیهها از بخشهای مهمّ محتوایی نسخههای خطی شمرده میشوند. بررسی مطالب آنها، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققان ونسخهشناسان قرار میدهد چنانکه میتواند به شناسایی و ارزشگذاری بهتر وشرح و بسط بیشتر این متون کمک شایانی کند. مسئله وضرورت پژوهش: مسئله این تحقیق، بررسی وتجزیهوتحلیل محتوای حواشی نسخههای خطی اهدایی مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی است.تاکنون پژوهشی در زمینۀ محتوای حاشیههای نسخههای خطی با استناد به تعداد قابل توجهی از نسخههای خطی صورت نگرفته است. انجام تحقیقی گسترده، که حاشیههای نسخههای خطی را از جنبههای مختلف در تعدادی از نسخههای خطی بررسی کند، میتواند جایگاه و ارزش علمی این قبیل حاشیهها را تبیین کند. روش پژوهش: پیمایشی با رویکرد توصیفیتحلیلی با استفاده از ابزار سیاهۀ وارسی(چکلیست). جامعۀ آماری: 18 هزار نسخۀ خطیِ اهداییِ مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی است که با مراجعه به فهرست این نسخهها در موضوعات مختلف، 100 نسخۀ حاشیهدار برای انجام تحقیق به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شده است. یافتههای پژوهش: 1) میزان و نحوۀ ارتباط موضوعی حاشیه ها با متن کتاب به ترتیب فراوانی عبارتند از: تصحیح متن در حاشیه 5/45%، توضیح ونقد وشرح عبارتهای متن 2/35%، معنی لغات واصطلاحات 5/12%، فهرست مطالب 8/6 %. 2) درخصوص درج رقم محشی و تاریخ در انتهای حاشیه ها: بیشتر حاشیهها (با فراوانی81%) فاقد رقم محشی و بخش کمتری از حواشی (با فراوانی 19%) دارای رقم محشی بوده است، همچنانکه بیشتر حواشی (با فراوانی 79%) فاقد تاریخ و 21% دارای تاریخ بوده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50529_b4c431277456d189252b7065a760d2c7.pdf
2017-09-23
3
22
نسخههای خطی
حاشیهها
حاشیه نویسی
مجموعه مقام معظم رهبری
کتابخانه آستان قدس رضوی
حبیب الله
عظیمی
habibazimi@yahoo.com
1
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جهوری اسلامی ایران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمدباقر
کلیدری
kelidaryb@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد، گروه نسخه شناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
- آقابزرگ طهرانی، محمدحسن (1378). الذریعه الی تصانیف الشیعه، بیروت: دارالاضواء.
1
- ابن جماعه، محمد(1353 ق). تذکره السامع و المتکلّم فی أدب العالم و المتعلّم، حیدرآباد دکن: دایرهالمعارف عثمانیه.
2
- ابنمنظور، محمد(1388ق). لسان العرب، بهکوشش علی مشیری، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
3
- ـ برگشتراسر،گوتهلف و عبدالسلام هارون (1370). روش تحقیق انتقادی متون، ترجمه جمالالدین شیرازیان، [تهران]: لک لک.
4
- بشری، جواد(1390). آراستن آغاز و انجام دستنویس به خط مؤلف. نامه بهارستان، 12، دفتر 18-19، صفحه 93-100.
5
- تفلیسی، ابوالفضل حبیش(1351). قانون أدب، به کوشش غلامرضا طاهر،جلد3، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
6
- حقیقی، محسن (1384). «پس از ده سال: شأن حاشیه نویسی»،آینه پژوهش،ش 39 .
7
- رجبی، محمدحسن(1381). « حاشیه»، دایره المعارف کتابداری واطلاع رسانی، جلد1، انتشارات کتابخانه ملی ایران.
8
- رودگر، قنبرعلی(1390). «حاشیه و حاشیهنویسی در نسخههای خطی»، نامه بهارستان،12،دفتر 18-19 ن صص 101 -114 .
9
- صفری آلقلعه،علی(1390) .نسخه شناخت:پژوهشنامه نسخ خطی فارسی، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
10
- فراهیدی، خلیل(1405 ق). کتاب العین، بهکوشش مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، جلد سوم، قم: دارالهجره.
11
- مایل هروی، نجیب (1369). نقد و تصحیح متون، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
12
ORIGINAL_ARTICLE
جستاری در ساختارشناسی طرح و نقش تذهیبهای قرآنی عصر تیموری موجود در موزه آستان قدس رضوی
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی تذهیبهای قرآنی عصر تیموری محفوظ در موزه آستان قدس رضوی انجام شده است و ضمن شناسایی آرایههای قرآنی همچون: شمسه، دعای افتتاح، سرلوح، صفحات متن (حاشیۀ صفحات)، نشان آیات (جزء، سجده، حزب)، گلآیهها، فهرست سورهها و صفحات ختم، بهنحوۀ صفحهآرایی و ساختارشناسی فرم نقوش و رنگ میپردازد. از طرفی، مطالعه در این زمینه بهمنظور دستیابی به آرمان والایی است که در اطلاعات کتابهای آموزشی رشتۀ هنر تذهیب و ارتقای نظام آموزش هنری ایران کمتر به آن توجه شده است. روش پژوهش و جامعۀ آماری: پژوهش پیشرو به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی _ تحلیلی صورت گرفته و اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و گردآوری تصاویر بهصورت میدانی از موزههای موردنظر جمعآوری شدهاست. با مطالعۀ آثار قرآنی موزه آستان قدس رضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، هفت نسخۀ نفیس سنددار مرتبط با عصر مذکور و زمینۀ مطالعۀ پژوهش حاضر به روش هدفمند انتخاب شد. با مشاهدۀ این نسخهها، ویژگیهای آرایههای آن مشخص شده است. یافتههای تحقیق: یافتهها نشان داد ساختار عناصر بصری شامل انواع نقوش تزئینی اسلیمی، ختایی، هندسی و خوشنویسی است. نقوش اسلیمی با 38.8% بیشترین نقوش تزئینی را دربردارد، گلهای ختایی22.4% و 3.4% نقوش هندسی و 27.3% توزیع خوشنویسی در صفحه است. صفحهآرایی به صورت 3کتیبهای، 5کتیبهای و 6کتیبهای ساختاربندی شده است. صفحات بهطور میانگین با تقسیمهای طلایی آراسته و تدوین شدهاند. لاجورد و طلا غالبترین رنگهای بهکاررفته در این آثار است. نتیجهگیری: موزۀ آستان قدس رضوی از جمله کلکسیونهای عظیم در جهان است و قرآنهای مذهّب فاخر و نفیسی را در خود گنجانده است. نسخههای قرآنی عصر تیموری در آن از ویژگیهای خاصی برخوردار است؛ از جمله آن استحکام، منطق، نظم و ریتم، تقارن، ترکیببندیهای ساماندهیشده، صفحهآراییهایی بر مبنای تناسبهای طلایی از جمله مؤلفههای برجسته نسخههای مورد مطالعه هستند. از اینرو، شناختن ساختار فرمی عناصر تزئینی _ بصری و عناصر نوشتاری و بهکارگیری آنها در قرآنآرایی، لازمۀ فهم دقیق از اصالت نقوش است. از نقوش تزئینی اصیل مانند اسلیمی، ختایی، هندسی و خطوطی همچون نسخ، محقق و... در آراستن قرآنهای تیموری مورد مطالعه بهرهبرده شده است که بیانگر مشخصههای اصلی تذهیبهای قرآنی عصر تیموری است و استفاده از این عناصر، در تثبیت و تحکیم مبانی فکری نظام آموزشی هنری کشور نقش بسزایی دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50170_765956a4e6de9a7f399d8620fbd26067.pdf
2017-09-23
23
49
عصر تیموری
تذهیبهای قرآنی
موزه آستان قدس رضوی
ساختارشناسی تذهیب
فاطمه
غفوری فر
fghafuorifar@gmail.com
1
دانشیار، گروه هنرهای تجسمی، دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران.
LEAD_AUTHOR
فرنوش
شمیلی
farnooshshamiliy@gmail.com
2
دانشیار، گروه هنرهای تجسمی، دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران.
AUTHOR
- افشارمهاجر، کامران(1383)، پایه و اصول صفحهآرایی، شرکت نشر کتابهای درسی ایران: تهران.
1
- پنجهباشی، الهه و ابوالقاسم دادور (1391). «مطالعه و بررسی نسخههای خطی قرآن به کتابت بانوان دورۀ قاجار»، نگره، ش24صص4-14.
2
- پورتر، ایو (1389). آداب و فنون نقاشی و کتابآرایی، ترجمۀ زینب رجبی، نشر متن: تهران.
3
- توسلی، وحید و حبیبالله عظیمی (1394). «بررسی ویژگیهای آرایهها و تذهیب مکتب هرات در مصاحف قرآنی آستان قدس رضوی»، دوره 18، شماره3 (پیاپی 71)، صص 3-20
4
- جیمز، دیوید (1381). پس از تیموری قرآننویسی تا قرن دهم هجری، ترجمۀ پیام بهتاش، تهران: نشر کاررنگ.
5
- حلیمی، محمدحسین (1386)، اصول و مبانی هنرهای تجسّمی، نشر احیای کتاب: تهران.
6
- خرمشاهی، بهاءالدین (١٣٧٧). دانشنامۀقرآنوقرآنپژوهی، ج٢، نشر دوستان و ناهید: تهران.
7
- شایستهفر، مهناز (1388). «کتابت و تذهیب قرآنهای تیموری در مجموعۀ داخلی و خارجی»، دوفصلنامۀ علمیـ پژوهشی مطالعات هنرهای اسلامی، ش:10، 74-81.
8
- شفیقی، ندا و محسن مرآثی (1393). «تبیین وجوه زیباشناسانۀ بصری در حاشیهنویسی قرآنهای خطی منتخب سدههای10تا14هـ .ق»، کیمیای هنر، سال سوم، ش:13، صص85-97
9
- غفوریفر، ف (1395). طراحی و اجرای تذهیب قرآن بر اساس نمونههای تیموری موجود در موزۀ آستانه مقدسه قم، کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
10
- قلیچخانی، حمیدرضا (1392). زرافشان (فرهنگ اصطلاحات و ترکیبات خوشنویسی، کتابآرایی و نسخهپردازی در شعر فارسی)، فرهنگ معاصر: تهران.
11
- کارگر، محمدرضا و مجید ساریخانی (1390). کتابآرایی در تمدن اسلامی، سمت: تهران.
12
- لینگز، مارتین (1377). هنر خط و تذهیب قرآن، ترجمۀ مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: گروسی.
13
- مایل هروی، نجیب (1373). کتابآرایی در تمدن اسلامی، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی: مشهد.
14
- ــــــــــــــــــ (1394)، تاریخ نسخهپردازی و تصحیح انتقادی نسخههای خطی، سورۀ مهر: تهران.
15
- مجرد تاکستانی، اردشیر(1392). شیوۀ تذهیب، سروش: تهران.
16
- محبعلی، آزاده (1381). «نگاهی به تاریخچه و سیر تحول هنر تذهیب آرایشگر صفحات قرآن»، گلستان قرآن، دورۀ سوم، شمارۀ 126، صص11-15.
17
- مرآثی، محسن و مریم خداممحمدی (1394). «بررسی طرح و تزئین در نشانهای پنج آیه در قرآنهای سدۀ اول تا نهم هجری قمری در ایران»، نگره، 33(10). 5-15.
18
- معتقدی، کیانوش (1395). «جایگاه تذهیبهای قرآنی در مطالعات هنراسلامی از دیرباز تا امروز»، آستان هنر، 18.18-33.
19
- نجارپور جباری، صمد (1395). «مفاهیم تذهیبهای قرآنی در عصر صفوی»، نگره، دوره11، ش40، صص32-49.
20
- وفادار مرادی، محمد (1380). «آیین کتابت در نسخههای خطی قرون 7-9 هـ .ق در کتابخانۀ آستان قدس رضوی»، کتابداری و اطلاعرسانی، سال چهارم. ش2.
21
- همایونفرخ، رکنالدین (1354). «هنر کتابسازی در ایران»، راهنمای کتاب، ش158.27-30.
22
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ بین نفوذ اجتماعی و بهرهوری و کارآیی در شبکه اجتماعی همنویسندگی پژوهشگران علوم قرآن و حدیث ایران
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین نفوذ اجتماعی و بهرهوری و کارآیی پژوهشگران حوزه علوم قرآن و حدیث ایران است. روش شناسی: این پژوهش با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علمسنجی و با فنّ همنویسندگی و روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ مقالههای چاپشده در مجلههای حوزۀ علوم قرآن و حدیث تشکیل میدهند که در بازۀ زمانی دهساله (1385-1394) در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه شدهاند. برای تهیۀ ماتریس از نرمافزار بیباکسل و برای ترسیم نقشه علمی از نرم افزارهای یو.سی.آی.نت استفاده شده است. یافته ها: بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، میانگین تعداد نویسنده در مقالههای حوزۀ علوم قرآن و حدیث 6/1 نفر بوده است. همچنین میانگین دریافت استناد به ازای هر مقاله 1/0 است که نشان میدهد پژوهشگران این حوزه چندان به مقالههای یکدیگر ارجاع نمیدهند. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد بین نفوذ اجتماعی و بهرهوری و همچنین نفوذ اجتماعی و کارآیی رابطه وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد شبکۀ اجتماعی این پژوهشگران سست و کمتراکم است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که پژوهشگران حوزۀ علوم قرآنی از همکاری گروهیِ پایینی برخوردارند. همچنین، کمتر به آثار همکاران خود استناد میکنند. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد 10% واریانس مربوط به کارآیی توسط نفوذ اجتماعی (109/0 = R2) و 22% واریانس مربوط به بهرهوری توسط نفوذ اجتماعی تبیین میشود (218/0 = R2). پس پژوهشگران این حوزه باید به سمت تشکیل تیمهای پژوهشی و داشتن راهبرد همنویسندگی پیش بروند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50559_edeb8b3fabbedd04b44490a7a627f5e6.pdf
2017-09-23
50
74
نفوذ اجتماعی
بهرهوری پژوهشی
کارآیی پژوهشی
مرکزیت
حوزه علوم قرآن و حدیث ایران
افشین
موسوی چلک
mousaviaf@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیامنور رامسر، رامسر، ایران.
AUTHOR
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیامنور رامسر، رامسر، ایران.
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
خاصه
khasseh@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیامنور رامسر، رامسر، ایران.
AUTHOR
- باجی، فاطمه و فریده عصاره (1393). «تحلیل شبکۀ همنویسندگی حوزۀ علوم اعصاب ایران در پایگاه وبآفساینس در سالهای 1996- 2011 با استفاده از رویکرد تحلیل شبکۀ اجتماعی»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 21 (14)، 92-71.
1
- حریری، نجلا و مهسا نیکزاد (1390).« شبکههای همتألیفی در مقالات ایرانی رشتههای کتابداری و اطلاع رسانی، روانشناسی، مدیریت، و اقتصاد در پایگاه آیاسآی بین سالهای 2000 تا 2009»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 26(4)، 844-825.
2
- حسنزاده، محمد؛ رضا خدادوست و فاطمه زندیان (1391). «بررسی شاخصهای همنویسندگی، مرکزیت و چالههای ساختاری پژوهشگران نانو فناوری ایران نمایه شده در نمایه استنادی علوم(1991-2011)»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28 (1)، 223 -250.
3
- خاصه، علیاکبر؛ فریبرز احمدینژاد و سلیمان حجازی (1391). «بررسی و تحلیل پژوهشهای قرآنی در عرصۀ بین المللی ISI»، قرآن و علم، 10(1)، 145-166.
4
- خاصه، علیاکبر و سلیمان حجازی (1394). «زبان بینالمللی، حلقۀ مفقودۀ پژوهش های قرآنی: نگاهی به مقالات آی.اس.ای با موضوعات قرآنی»، مجموعه مقالات برگزیده نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور، زنجان: دانشگاه پیام نور.
5
- خاصه، علیاکبر و همکاران (1395). «بررسی جایگاه مطالعات قرآنی در تولید علم جهانی با استفاده از فنون علمسنجی»، فصلنامه مطالعات قرآنی، 7 (28)، 47-69.
6
- زنگیشه، الهه؛ فرامرز سهیلی و حمید احمدی (1393). «تحلیل استنادی و همنویسندگی پژوهشگران حوزۀ اسلام و علوم قرآنی در وبگاه علوم میان سالهای 1993 تا 2012 و ترسیم ساختار علمی این حوزه»، پژوهشنامه علم سنجی، 1 (1)، 63-80.
7
- سهیلی، فرامرز و علی منصوری (1393). «تحلیل شبکه همنویسندگی پژوهشگران شیمی ایران با استفاده از سنجه مرکزیت»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات.13، 19-10.
8
- عصاره، فریده و همکاران (139۱). «بررسی سنجۀ مرکزیت در شبکه همنویسندگی مقالات مجلات علم اطلاعات»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی،۲ (2)، 181-200
9
- کریمی، رضا (1391). «بررسی تحلیلی انتشارات علمی تولیدشده در حوزۀ اسلام»، سفینه، 7(4)، 7-24.
10
- میرحقجو، سعیده (1392). «تحلیل علمسنجی مجله مطالعات قرآنی»، فصلنامه مطالعات قرآنی.4 (16): 141-155.
11
- Acedo F. J., Barroso C., Casanueva. C. & Galán, J. L. (2006). Co-authorship in management and organizational studies: an empirical and network analysis. Journal of Management Studies 2006; 43(5): 957-983.
12
- Badar, K., Hite, J. M. & Badir, Y. F. (2013). Examining the relationship of co-authorship network centrality and gender on academic research performance: the case of chemistry researchers in Pakistan. Scientometrics, 94(2):755-775.
13
- Beaver, D., & Rosen, R. (1978). Studies in scientific collaboration: Part I. The professional origins of scientific co-authorship. Scientometrics, 1(1), 65-84.
14
- Borgman, C. L. (1990). Scholarly communication and bibliometrics. Newbury Park, CA: Sage.
15
- Cuellar, M. J., Vidgen, R., Takeda, H., & Truex, D. (2016). Ideational influence, connectedness, and venue representation: Making an assessment of scholarly capital. Journal of the Association for Information Systems, 17(1), 1-28.
16
- Dehdarirad, T., & Nasini, S. (2017). Research impact in co-authorship networks: a two-mode analysis. Journal of Informetrics, 11(2), 371-388.
17
- Fell, C. B., & König, C. J. (2016). Is there a gender difference in scientific collaboration? A scientometric examination of co-authorships among industrial–organizational psychologists. Scientometrics, 108(1), 113-141.
18
- France, C. & Brian, C. (2009). A social network analysis of the co-authorship network of the Australasian Conference of Information Systems from 1990 to 2006. 17th European Conference on Information Systems, 8-10 June Verona, Italy.
19
- Gazni, A., & Didegah, F. (2011). Investigating different types of research collaboration and citation impact: a case study of Harvard University’s publications. Scientometrics, 87(2), 251-265.
20
- Glanzel, W. & Schubert, A. (2001). Double effort = double impact? A critical view at international co-authorship in chemistry. Scientometrics, 50(2), 199-214.
21
- Hanneman, R. A. & Riddle, R.)2005(. Introduction to social network methods. Available at: http://faculty.ucr.edu/~hanneman/. Retrieved on: 11 November 2016.
22
- Hill, V. A. (2010). Collaboration in an academic setting: Does the network structure matter? Center for the Computational Analysis of Social and Organizational Systems. 2008; Available at: www.casos.cs.cmu.edu/publications/papers/CMU-ISR-08-128.pdf. Retrieved at: 12 may 2016.
23
- Hou H., Kretschmer H. & Liu, Z. (2008). The structure of scientific collaboration networks in Scientometrics. Scientometrics, 75(2):189–202.
24
- King, J. (1987). A review of bibliometric and other science indicators and their role in research evaluation. Journal of information science, 13(5), 261-276.
25
- Lawani, S. M. (1977). Citation analysis and the quality of scientific productivity. Bioscience, 27(1), 26-31.
26
- Lee, S., & Bozeman, B. (2005). The impact of research collaboration on scientific productivity. Social studies of science, 35(5), 673-702.
27
- Leifeld, P., Wankmüller, S., Berger, V. T., Ingold, K., & Steiner, C. (2017). Collaboration patterns in the German political science co-authorship network. PloS one, 12(4), e0174671.
28
- Long, H., Plucker, J. A., Yu, Q., Ding, Y. & Kaufman, J. C. (2014). Research productivity and performance of journals in the creativity sciences: A bibliometric analysis. Creativity Research Journal, 26(3), 353-360.
29
- Otte, E. & Rousseau, R. (2002). Social network analysis: A powerful strategy, also for the information sciences. Journal of Information Science. 28(6), 443–455.
30
- Ponomariov, B. & Boardman, C. (2016). What is co-authorship?. Scientometrics, 109(3), 1939-1963.
31
- Soheili, F, Khasse, A. A. & Mousaci Chelak, A. (2017).The Most Influential Researchers in the Field of Information Behavior: An Integrative View on Influence Indicators, Aslib journal of information proceeding and management, 69(2), 215-229.
32
- Stringer, M. J. (2009). A complex systems approach to bibliometrics. Thesis (Ph.D.)-Northwestern University.
33
- Truex, D. P., Cuellar, M. J., Takeda, H., & Vidgen, R. (2011). The Scholarly influence of Heinz Klein: Ideational and social measures of his impact on IS research and IS scholars. European Journal of Information Systems, 20(4), 422-439.
34
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعۀ همکاری دانشگاه و صنعت در ایران بر اساس شاخص همانتشاری و ردهبندی این صنایع بر مبنای «ردهبندی بینالمللی استاندارد صنعتی در تمام فعالیتهای اقتصادی»
هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش معرفی و ردهبندی صنایع همکار با دانشگاهها در انتشارات مشترک صنعت و دانشگاه است. روش پژوهش: بهمنظور گردآوری دادههای همانتشاری دانشگاه و صنعت ایران در بازۀ زمانی2010- 2015 در پایگاه وبآوساینس از برچسبهای آدرس سازمانی نویسندگان استفاده شد که با حذف موارد نامرتبط 1280 مورد همانتشاری بازیابی گردید. تحلیل همنویسندگی در این پژوهش در سطح سازمانی و میان سازمانهای صنعتی و دانشگاهها صورت گرفت و بهمنظور ردهبندی صنایع همکار با دانشگاههای ایران، از دستهبندی صنایع بر اساس «ردهبندی بینالمللی استاندارد صنعتی در تمام فعالیتهای اقتصادی»[1] استفاده شد. یافتهها: در همانتشاری دانشگاه و صنعت، بیشترین همکاری میان صنایع تولیدی با دانشگاهها بوده است. در این رده «تولید مواد دارویی، محصولات دارویی شیمیایی» و «تولید کک و فرآوردههای نفتیِ تصفیهشده» بیشترین همانتشاریها را به خود اختصاص دادهاند. «معدنکاری و استخراج معادن» در ردۀ دوم همانتشاری با دانشگاه قرار دارد که در این طبقه «استخراج نفت خام و گاز طبیعی» رتبۀ اول را دارد. نتیجهگیری: صنایع دانشبنیان و صنایع فرایندهای بنیادی در همانتشاریهای صنعت و دانشگاه بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادهاند که بهدلیل متکیبودن این صنایع به دانش دانشگاهی و فناوریهای جدید است. از سوی دیگر، وفور معادن و ذخایر نفتوگاز در ایران و متکیبودن ایران به اقتصاد نفتی نیز دلیل دیگری است که در ایران صنایع رده «معدنکاری و استخراج معادن» همانتشاریهای زیادی با دانشگاهها داشته باشند. نتایج این پژوهش میتواند در سیاستگذاریهای پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. [1]. International Standard Industrial Classification of All Economic Activities (ISIC)
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49356_e9169ab05d1c75311cc9c33fe5edd85b.pdf
2017-09-23
75
94
ارتباط میان دانشگاه و صنعت
همانتشاری دانشگاه و صنعت
رده بندی بینالمللی استاندارد صنعتی در تمام فعالیتهای اقتصادی
منصوره
صراطی شیرازی
yasaman.serati@yahoo.com
1
استادیار، گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، شیراز، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهدی
متوسل
mehdi_motevasel@yahoo.com
2
استادیار، گروه مهندسی برق، دانشکده مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
فریده
عصاره
osareh.f@gmail.com
3
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
عبدالحسین
فرج پهلو
farajpahlou@gmail.com
4
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
- جوکار، طاهره و فریده عصاره (1392). «جریان انتشار مقالات علمی در کشور ایران طی سالهای 2007 تا 2011 بر اساس مدل مارپیچ سهگانه دانشگاه، صنعت و دولت»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(2)، 505-533.
1
- حاتمی، مهدیه و نادر نقشینه (1393). «بررسی کمّی و مصوّرسازی همکاریهای بین سازمانی در مدارک نمایهشدۀ جمهوری اسلامی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس: از دیدگاه روابط دانشگاه-صنعت-دولت»، پژوهشنامه علمسنجی، 1 (1)، 127-150.
2
- عصاره، فریده؛ عبدالحسین فرجپهلو و منصوره صراطی شیرازی (1395). «بررسی تأثیر نزدیکی جغرافیایی بر همانتشاری دانشگاه و صنعت در ایران با استفاده از مدل گرانشی نیوتون»، تعامل انسان و اطلاعات. ۱۳۹۵; ۳ (۳)، 55-65.
3
- Abramo, G., D’Angelo, C. A., Di Costa, F. & Solazzi, M. (2009). University–industry collaboration in Italy: A bibliometric examination. Technovation, 29, 498--507.
4
- Banal-Estanol, A., Jofre-Bonet, M., & Meissner, C. (2008). The Impact of Industry Collaboration on Academic Research Output: A Dynamic Panel Data Analysis. Working Papers (Universitat Pompeu Fabra. Departamento de Economía y Empresa), (1190), 1.
5
- Bekkers, R., & Freitas, I. M. B. (2011, June). The performance of university-industry collaborations: empirical evidence from the Netherlands. In DRUID 2011 Summer Conference, held (pp. 15-7).
6
- Calvert, J., & Patel, P. (2003). University-industry research collaborations in the UK: bibliometric trends. Science and Public Policy, 30(2), 85-96.
7
- Dzisah, J., & Etzkowitz, H. (2008). Triple helix circulation: the heart of innovation and development. International Journal of Technology Management & Sustainable Development, 7(2), 101-115.
8
- Giunta, A., Pericoli, F. M., & Perucci, E. (2014, May). University-Industry Collaboration in Biopharmaceutical Industry: The Italian Case. In 55th Italian Economic Association Conference. Trento, Italy (pp. 23-25).
9
- Hermans, J., & Castiaux, A. (2007) Knowledge Creation through University-Industry Collaborative Research Projects.The Electronic Journal of Knowledge Management Volume 5 Issue 1, pp 43– 54. Retrieved September 15, 2014, from www.ejkm.com.
10
- Nations, U. (2008). International Standard Industrial Classification of All Economic Activities (ISIC), Rev. 4. United Nations Statistical Papers, (4).
11
- Marsili, O., & Verspagen, B. (2002). Technology and the dynamics of industrial structures: an empirical mapping of Dutch manufacturing. Industrial and corporate change, 11(4), 791-815.
12
- Nooteboom, B. (1999) Innovation, learning and industrial organisation, Cambridge Journal of Economics 23, 127-150.
13
- Park, H. W., Hong, H. D., & Leydesdorff, L. (2005). A comparison of the knowledge-based innovation systems in the economies of South Korea and The Netherlands using triple helix indicators, Scientometrics, 65(1), 3–27.
14
- Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., D’Este, P., et al. (2013). Academic engagement and commercialisation: A review of the literature on university–industry relations. Research Policy, 42(2), 423-442.
15
- Ponomariov, B. L., & Boardman, P. C. (2010). Influencing scientists’ collaboration and productivity patterns through new institutions: University research centers and scientific and technical human capital. Research Policy, 39(5), 613-624.
16
- Ponds, R., Van Oort, F., & Frenken, K. (2007). The geographical and institutional proximity of research collaboration. Papers in regional science, 86(3), 423-443.
17
- Tijssen, R. J. (2006). Universities and industrially relevant science: Towards measurement models and indicators of entrepreneurial orientation. Research Policy, 35(10), 1569-1585.
18
- Tijssen, R. (2012 a). R&D globalization processes and university–industry research cooperation: Measurement and indicators. CWTS Working Paper Series, CWTS-WP-2012-009, Centre for Science and Technology Studies (CWTS), Leiden University.
19
- Tijssen, R. (2012 b). Co-authored research publications and strategic analysis of public–private collaboration. Research Evaluation, rvs013.
20
- Web of Science Core Collection. (2016). [website]. Retrieved 2015, Dec.25 http://thomsonreuters.com/en/products-services/scholarly-scientific-research/scholarly-search-and-discovery/web-of-science-core-collection.html
21
ORIGINAL_ARTICLE
چگونگی تشخیص چرخۀ حیات فناوری در حوزۀ آندوسکوپی بر اساس مدل مخفی مارکوف
هدف: شناسایی چگونگی تشخیص چرخۀ حیات فناوری در حوزۀ آندوسکوپی با استفاده از دادههای پروانههای ثبت اختراع و مدل مخفی مارکوف. روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع اکتشافی است. جامعه این پژوهش را همۀ پروانههای ثبت اختراع در حوزۀ آندوسکوپی که از سال 1976 تا 2015 در پایگاه پروانههای ثبت اختراع آمریکا منتشر شدهاند، تشکیل میدهد که با استفاده از نرمافزارهای Uspto1 و Ravar Premap استخراج شدند. تعداد این پروانههای ثبت اختراع 4915 عنوان بود که با استفاده از مدل آماری پنهان مارکوف بررسی گردید. یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد فناوری آندوسکوپی در مرحلۀ اشباع چرخۀ حیات فناوری خود قرار دارد و میزان نوآوریهای این حوزه نسبت به دیگر حوزهها بهدلیل اشباعشدن بازار کمتر است. نتیجه گیری: انتقال فناوری از یک مرحله به مرحلۀ دیگر چرخۀ حیات فناوری بر اساس تغییر قابل توجه میانگینهای شاخصهای پروانههای ثبت اختراع قابل تشخیص است و با استفاده از مدل مخفی مارکوف، بررسی احتمال اینکه فناوری در یک مرحلۀ خاص از چرخۀ حیات فناوری خود است نیز امکانپذیر است. ضمناً ادغام شاخصهای پروانههای ثبت اختراع در مدل مخفی مارکوف دیدگاه جامع و متوازنی از چرخۀ حیات فناوری را فراهم و تصمیمگیری بنگاهها را با توجه به مراحل چرخه حیات فناوری تسهیل میکند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50528_69c1ef75754629c80b21915b97e93b0d.pdf
2017-09-23
95
121
چرخۀ حیات فناوری
فناوریسنجی
شاخص تعیین نوآوری
مدل مخفی مارکوف
پروانه های ثبت اختراع
علی
منصوری
mansooria@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
LEAD_AUTHOR
مریم
محمد پور
maryam_moh_pour@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
AUTHOR
سعید
حیاتی
uistatistics@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، گروه آمار، دانشکده ریاضی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
AUTHOR
منابع
1
- توکلی کاشی، امیر و کارن مولاوردیخانی (1384). «مدیریت راهبردی فناوری بر اساس چرخۀ عمر فناوری»، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران: گروه پژوهشی آریانا.
2
- زارع احمدآبادی، حبیب و صادق یوسفتبار میری (1392). «پیشبینی فناوری با تحلیل محتوای سند ثبت اختراع تحلیلی بر آینده فناوری لعاب»، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 1 (2)، 57-85.
3
- منصوری، علی و همکاران (زودآیند). «روند تکامل فناوری: مورد مطالعه تحلیل ردههای موضوعی پروانههای ثبت اختراعRFID»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دسترسی در http://Jipm.irandoc.ac.ir
4
- طباطباییان، حبیبا... و علی نوده (1383). «انتخاب روش مناسب پیشبینی تکنولوژی: مطالعه موردی تکنولوژی GIS»، فصلنامه مدیریت صنعتی، 4، 1-20.
5
- مجیدفر، فروزان و محمد تفضلی شادپور (1389). «ارائه یک الگوی ارزیابی و پیشبینی تکنولوژی بر اساس آنالیز و متنکاوی اختراعات ثبت شده، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ایران»، تهران: انجمن مدیریت تکنولوژی ایران.
6
- Abraham, B. P., & Moitra, S. D. (2001). Innovation assessment through patent analysis. Technovation, 21(4), 245-252.
7
- Agarwal, R. (1998). Evolutionary trends of industry variables. International Journal of Industrial Organization, 16(4), 511-525.
8
- Albert, M. B., Avery, D., Narin, F., & McAllister, P. (1991). Direct validation of citation counts as indicators of industrially important patents. Research Policy, 20(3), 251-259.
9
- Arthur D. Little, I. (1981). The Strategic Management of Technology: Arthur D. Little.
10
- Campbell, R. S. (1983). Patent trends as a technological forecasting tool. World Patent Information, 5(3), 137-143.
11
- Chen, Y.-H., Chen, C.-Y., & Lee, S.-C. (2011). Technology forecasting and patent strategy of hydrogen energy and fuel cell technologies. International Journal of Hydrogen Energy, 36(12), 6957-6969.
12
- Choi, C., Kim, S., & Park, Y. (2007). A patent-based cross impact analysis for quantitative estimation of technological impact: The case of information and communication technology. Technological Forecasting and Social Change, 74(8), 1296-1314.
13
- Daim, T. U., Rueda, G., Martin, H., & Gerdsri, P. (2006). Forecasting emerging technologies: Use of bibliometrics and patent analysis. Technological Forecasting and Social Change, 73(8), 981-1012.
14
- Debackere, K., Verbeek, A., Luwel, M., & Zimmermann, E. (2002). Measuring progress and evolution in science and technology–II: The multiple uses of technometric indicators. International Journal of Management Reviews, 4(3), 213-231.
15
- Driks, J. (1998). A strategy for patent mapping. LES nouvelles, 33(3), 97-98.
16
- Dubarić, E., Giannoccaro, D., Bengtsson, R., & Ackermann, T. (2011). Patent data as indicators of wind power technology development. World Patent Information, 33(2), 144-149.
17
- Ernst, H. (1997). The use of patent data for technological forecasting: the diffusion of CNC-technology in the machine tool industry. Small Business Economics, 9(4), 361-381.
18
- Fahey, L., King, W. R., & Narayanan, V. K. (1981). Environmental scanning and forecasting in strategic planning—the state of the art. Long Range Planning, 14(1), 32-39.
19
- Geum, Y., Lee, S., Yoon, B., & Park, Y. (2013). Identifying and evaluating strategic partners for collaborative R&D: Index-based approach using patents and publications. Technovation, 33(6), 211-224.
20
- Glazier, S. (1995). Inventing around your competitors' patents. Managing Intellectual Property, 10-10.
21
- Gordon, T. J., & Glenn, J. C. (2003). Futures research methodology. Millennium Project of the American Council of the United Nations University, New York.
22
- Gort, M., & Klepper, S. (1982). Time paths in the diffusion of product innovations. The economic journal, 92(367), 630-653.
23
- Harhoff, D., Scherer, F. M., & Vopel, K. (2003). Citations, family size, opposition and the value of patent rights. Research Policy, 32(8), 1343-1363.
24
- Harrison, S., & Rivette, K. (1998). The IP portfolio as a competitive tool. Profiting from intellectual capital. Extracting value from innovation, New York, 119-127.
25
- Haupt, R., Kloyer, M., & Lange, M. (2007). Patent indicators for the technology life cycle development. Research Policy, 36(3), 387-398.
26
- Ihnen, J. L. (2000). A patent strategy for genomic and research tool patents: are there any differences between the USA, Europe and Japan? Drug discovery today, 5(12), 554-559.
27
- Johnson, D. K., & Popp, D. (2003). Forced out of the closet: The impact of the American inventors protection act on the timing of patent disclosure. Retrieved from
28
- Knight, H. J. (2001). Patent strategy for researchers and research managers: John Wiley & Sons.
29
- Lanjouw, J. O., & Schankerman, M. (2004). Patent quality and research productivity: Measuring innovation with multiple indicators. The economic journal, 114(495), 441-465.
30
- Lee, C., Kim, J., Kwon, O., & Woo, H.-G. (2016). Stochastic technology life cycle analysis using multiple patent indicators. Technological Forecasting and Social Change, 106, 53-64.
31
- McCarthy, I. P. (2003). Technology management–a complex adaptive systems approach. International Journal of Technology Management, 25(8), 728-745.
32
- McGahan, A. M., & Silverman, B. S. (2001). How does innovative activity change as industries mature?. International Journal of Industrial Organization, 19(7), 1141-1160.
33
- Miele, A. L. (2000). Patent strategy: the manager's guide to profiting from patent portfolios (Vol. 27): John Wiley & Sons.
34
- Milanez, D. H., de Faria, L. I. L., do Amaral, R. M., Leiva, D. R., & Gregolin, J. A. R. (2014). Patents in nanotechnology: an analysis using macro-indicators and forecasting curves. Scientometrics, 101(2), 1097-1112.
35
- Popper, R. (2008). How are foresight methods selected?. foresight, 10(6), 62-89.
36
- Rabiner, L., & Juang, B. (1986). An introduction to hidden Markov models. ieee assp magazine, 3(1), 4-16.
37
- Reitzig, M. (2004). Improving patent valuations for management purposes—validating new indicators by analyzing application rationales. Research Policy, 33(6), 939-957.
38
- Rezaeian, M., Montazeri, H., & Loonen, R. C. G. M. (2017). Science foresight using life-cycle analysis, text mining and clustering: A case study on natural ventilation. Technological Forecasting and Social Change, 118, 270-280.
39
- Rowe, G., Wright, G. (1999). The Delphi technique as a forecasting tool: issues and analysis. International journal of forecasting, 15(4), 353-375.
40
- Sarkar, Soumitra (2016). ROLE OF TECHNOLOGY IN HEALTH AWARENESS: AN OVERVIEW. International Journal of Management and Social Science Research Review, 1 (1), 223-225.
41
- Sneed, K. A., & Johnson, D. K. (2009). Selling ideas: the determinants of patent value in an auction environment. R&d Management, 39(1), 87-94
42
- Soheili, F., Mansouri, A., Rahimi, S., & Tousi, Z. (2017). Studying the Application of Epidemic Theory in Transmission Cycle of Technology: A Case Study of Nanotechnology Patent. International Journal of Information Science & Management, 15(2).
43
- Tong, X., & Frame, J. D. (1994). Measuring national technological performance with patent claims data. Research Policy, 23(2), 133-141.
44
- Trajtenberg, M. (1990). A penny for your quotes: patent citations and the value of innovations. The Rand Journal of Economics, 172-187.
45
- Trappey, C. V., Wu, H. Y., Taghaboni-Dutta, F., & Trappey, A. J. (2011). Using patent data for technology forecasting: China RFID patent analysis.Advanced Engineering Informatics, 25(1), 53-64.
46
- Twiss, B. C. (1986). Managing technological innovation: Longman Publishing Group.
47
- Welte, S. (1991). Der Schutz von Pioniererfindungen: Carl Heymanns Verlag.
48
- Yoon, B. G., & Park, Y. T. (2004, October). Morphology analysis approach for technology forecasting. In Engineering Management Conference, 2004. Proceedings. 2004 IEEE International (Vol. 2, pp. 566-570). IEEE.
49
-
50
ORIGINAL_ARTICLE
پارادایم نظریهای وفادارسازی کاربران کتابخانههای عمومی
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین مدل پارادایم نظری وفادارسازی[1] مراجعهکنندگان به کتابخانههای عمومی کرمان است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریۀ زمینهای[2] انجام گرفت. شیوۀ گردآوری اطلاعات مصاحبۀ عمیق است که پس از گفتگو با 18 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمان، اشباع نظری تحقق یافت. برای تحلیل دادهها از روش کُدگذاری نظری و تحلیل محتوای مصاحبهها استفاده شد. یافتهها: حاصل یافتههای این پژوهش مدل پارادایم نظریهای مشتمل بر شش بخش شامل پدیدۀ اصلی، شرایط علّی، زمینهها، راهبردها، مداخلهگرها و پیامدهاست. هر یک از این بخشها شامل مقولهها و زمینههایی است که از مصاحبۀ عمیق با جامعه پژوهش بهدست آمده و شامل موارد مختلف است. در مدل حاصل مقولۀ اصلی، پدیدۀ وفادارسازی مراجعهکنندگان به کتابخانههای عمومی شهر کرمان است و از شرایط علّی بهسمت پدیدۀ اصلی پژوهش ارتباط داده شده است. این بدان معناست که شرایط گوناگونی در شکلگیری این پدیده نقش دارد. نتیجهگیری: کتابخانهها همانند سایر سازمانهای خدماتی باید به اجرای برنامههای وفاداری بپردازند. برخی از کاربران ممکن است پس از چندبار استفاده از خدمات یک کتابخانه نسبت به آن وفادار شوند و یا هرگز برای استفاده از خدمات کتابخانه به آن رجوع نکنند. نتایج این پژوهش نشان داد «رعایت اصول اخلاقی و انسانی در مواجهه با مراجعهکننده» نقش اساسی در فرایند وفادارسازی دارد و عامل اساسی در جذب مشتری است. همچنین عواملی مانند کیفیت خدمات، طراحیهای داخلی مناسب، تأمین منابع اطلاعاتی متنوع و بهروز، بهرهگیری از فضاهای مجازی باید مدنظر قرار گیرد. [1]. Building Loyalty [2]. Grounded Theory
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49354_97aba92d92dc8fb4269a11a0dbf56cc3.pdf
2017-09-23
122
142
وفادارسازی
کتابخانههای عمومی
نظریۀ زمینهای
اورانوس
تاج الدینی
tajedini.o@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
LEAD_AUTHOR
محبوبه
امیرتیموری
mamirtaimory@gmail.com
2
کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
AUTHOR
- آشیان، سمانه (1393). شناسایی عوامل مؤثر در اشتیاق به بازگشت مراجعان به کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تربیتمعلم تهران، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.
1
- ابراهیمی، رحمان و سکینه علیپور نجمی (1392). «بررسی کیفی نقش کتابخانههای عمومی در ایجاد و ارتقای اعتلای اجتماعی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3 (2)، 51-72.
2
- بیرانوند، علی (1391). کتابخانههای عمومی و توسعه فرهنگی، تهران: چاپار.
3
- حمیدیزاده، محمدرضا و دیگران (1388). «طراحی و تبیین مدل فرایندی وفاداری مشتریان؛ مورد پژوهی: بانکهای خصوصی»، کاوشهای مدیریت بازرگانی، 1 (2)، 133-170
4
- حمیدیزاده، محمدرضا و سیدهمعصومه غمخواری (1389). «شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بر اساس مدل سازمانهای پاسخگوی سریع»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 1(2)، 133-170.
5
- رنجبر، هادی و دیگران (1391). «نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع»، مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 10(3)، 238-250.
6
- سبزئی، علیرضا؛ علی حسینی و مهدی بندرخانی (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتری؛ مطالعه موردی: بانک کشاورزی»، مدیریت و حسابداری، 9 (شماره ویژهنامه مدیریت و حسابداری، 73-83.
7
- سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی (1386). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه.
8
- غفاری، سعید (1395). «بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری کاربران کتابخانههای عمومی شهر قم: بر اساس مدیریت ارتباط با مشتری»، فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 2 (6)، 1-22.
9
- قدمی، محمدجواد (1391). بررسی اثرات رفتار اخلاقی در فروش با رویکرد تئوری هزینه مبادله بر وفاداری مشتری؛ مطالعه موردی: بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاهآزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت و اقتصاد.
10
- قرهچه، منیژه و منیره دابوئیان (1390). «بررسی اثر وفاداری کارکنان بر وفاداری مشتری در صنایع خدماتی»، نشریۀ تحقیقات بازاریابی نوین، 1(3)، 27-46.
11
- محمدپور، احمد؛ رسول صادقی و مهدی رضایی (1389). «روشهای تحقیق ترکیبی بهعنوان سومین جنبش روششناختی: مبانی نظری و اصول عملی جامعهشناسی کاربردی»، مجلۀ پژوهشی علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، 21 (2)، 77-100.
12
- مرادی، محسن؛ محمد مولوینژاد و بهناز علیمردانی (1390). «مدل وفاداری مشتری در صنعت بیمه؛ مطالعه موردی: یک شرکت بیمهای»، پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)، 26 (1)، 31-51.
13
- میرحسینی، زهره (1374). «بیانیه یونسکو درباره کتابخانه عمومی،،1994»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 107-108.
14
- Bryman, A. (2006). Integrating quantitative and qualitative research: how is it done?. Qualitative research, 6(1), 97-113.
15
- Bryman, A. (2015). Social research methods. Oxford university press.
16
- Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory.
17
- Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
18
- Gopta. Dinesk, K. (2003). Marketing of library and information services: Building a new discipline for library and information science education in Asia. Malaysian journal of library and information science, 8 (2), 111-120.
19
- Hernon, p ; Altman, E. (2010). Assessing service quality: satisfying the Expectations of library customers. United States American: American Library Association.
20
- Kiran, k; Dilgit, S. (2011). Antecedents of customer loyalty: Does service quality suffice? . Malaysian journal of library & information science, 16 (2), 95-113.
21
- Karolyn, F. C; Karen, N. K. (2012). From Prisoners to Apostles: A Typology of Repeat Buyers and Loyal Customer Service Business, Journal of Service Marketing, 16 (2), 322-344.
22
- Lewis, S. (2015). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Health promotion practice, 1524839915580941. Lincoln, Y. S.; Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
23
- Lincoln, Y. S.; Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
24
- Luarn, P; Lin, H. (2003). A customer loyalty model for Eservice contet. J. Electronic. Commerce Res, 4 (4)، 156-167.
25
- Martensen, A; Gronholdt, L. (2003). Improving library users perceived quality, satisfaction and loyalty: An integrated measurement and management system. The journal of Academic librarianship, 29 (3), 140-147.
26
- Magaji Abubaker, B. (2012). Poverty alleviation through strategic public library services in migration in the 21 century: A model. International federation of library Associations & Institution, 39 (1). 4-14.
27
- Malik, F., Yaqoob, S. & Aslam, A. S. (2012). The impact of price perception, service quality, and brand image on loyalty (Study of hospitality industry Pakistan). Interdisciplinary journal of contemporary research in business, 4(5), 487-505.
28
- Mertens, D. M. (2014). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Sage publications.
29
- Miles, M; & Huberman, A. (1984). Qualitative data analisis. Beverly hills, CA: Sage.
30
- Neuman, L. (2006). Social research Methods: Quantitative and qualitative Approaches Third Edition. London: Allyn and Bacon.
31
- Nykamap, M. (2001). The customer differential the complete quid to implementing customer relationship management American management association. Chicagom: 212
32
- Oliver, R. L. (1997). Loyalty and profit: long-term defects of satisfaction: A Behavioral perspective on the consumer MC Grow-Hill Companies Inc. New York
33
- Oliver, R. L. (1999). Whence customer loyalty? Journal of Marketing. 63 (special Issue), 33-44.
34
- Pina, J. M., Iversen, N. M. & Martinez, E. (2010). Feedback effects of brand extensions on the brand image of global brands: a comparison between Spain and Norway, Journal of Marketing Management, Vol. 26, No. 9, pp. 943-966
35
- Rowley, J. (2006). From user to customer?. OCLC systems& services, 16 (4), 157-167.
36
- Rowley, J. (2016). Information marketing. Routledge.
37
- Smith, J. A. (Ed.). (2015). Qualitative psychology: A practical guide to research methods. Sage.
38
- Suki, N. M. (2012). Correlations of perceived flow, perceived system quality, perceived information quality, and perceived user trust on mobile social networking service (SNS) users’ loyalty. Journal of Information Technology Research (JITR), 5(2), 1-14.
39
- So, K., King, C., Sparks, B. A., & Wang, Y. (2016). The role of customer engagement in building consumer loyalty to tourism brands. Journal of Travel Research, 55(1), 64-78.
40
- Strauss, A؛ Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques & procedures for developing grounded theory. California: Sage.
41
Thomas, J. R., Silverman, S., & Nelson, J. (2015). Research methods in physical activity, 7E. Human
42