ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سیاستهای رقمیسازی اسناد آرشیوی: ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران
هدف: پژوهش حاضر، درصدد بررسی و مقایسۀ سیاستهای رقمیسازی اسناد موجود در آرشیوهای ملی کشورهای مختلف انگلیسیزبان در صورت وجود و دسترسی(استرالیا، مالزی، آمریکا، کانادا، سوییس و انگلستان) و سایر راهنماهای موجود در این زمینه و شناسایی معیارها و مؤلفههای مشترک مهم در کلیۀ آرشیوها بهمنظور ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران است. روش پژوهش: برای بررسی مفاهیم از روش کتابخانهای و مطالعۀ منابع و متون استفاده شد. در ادامه، با مطالعۀ راهنماها و اصول رقمیسازی اسناد آرشیوی و وبگاه آرشیوهای ملی کشورهای مورد مطالعه و مکاتبه با مسئولان مربوط و تحلیل محتوای هر یک از سیاستهای رقمیسازی اسناد آرشیوی وگردآوری و شناسایی معیارها و مؤلفههای مشترک مهم در تمامی آرشیوهای مورد مطالعه، سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران تدوین شد. یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد برخی معیارها در بیش از 70% راهنماها و آرشیوهای مورد مطالعه ذکر شدهاند و بهعنوان معیارهای اصلیِ مشترک برای تدوین سیاهۀ رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ضروری بهشمار میروند. این معیارها عبارتند از: مدیریت پروژه، انتخاب اسناد، آمادگی برای رقمیسازی، محل رقمیسازی و نظایر آن. نتیجهگیری: معیارهای بهدستآمده از بررسی سیاستهای رقمیسازی اسناد موجود در آرشیوهای ملّی کشورهای مورد مطالعه و راهنماهای موجود، بهصورت سیاهههای متشکل از 14معیار و 44 مؤلفه برای ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران تعیین گردید.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53805_2fa8dce2b015e2c2ce987e4861bf916b.pdf
2017-12-22
1
29
سیاستهای رقمیسازی اسناد
آرشیو رقمی
مراکز آرشیوی ایران
ریحانه
حکیم زاده
reyhanehakimzade2013@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مطالعات آرشیوی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
سپیده
فهیمی فر
sfahimifar@ut.ac.ir
2
استادیار، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
- پیمانی ، ح (1390). بررسی چگونگی تدوین خطمشی مجموعهسازی در دانشگاههای ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، دانشکده علم اطلاعات و دانششناسی.
1
- تاج آبادی ، ر؛ خسروی ، س؛ رسولزاده خلیق ، م(1387). «آرشیو دیجیتال و جایگاه آن در مدیریت اسناد الکترونیک»، ماهنامه اطلاع یابی و اطلاع رسانی، ش 23، صص 48-60.
2
- حریری ، ن؛ میرغفوری ، ح (1393). «تحلیل وضعیت رقمیسازی منابع شنیداری در آرشیوهای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با استاندارد یاسا»، فصلنامه گنجینه اسناد، ش24، صص 122-138.
3
- زارع فراشبندی ، ف (1389). ارایه الگوی مدیریت منابع الکترونیکی برای کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران. پایان نامه دکترای کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
4
- زوارقی ، ر (1390). «مدیریت پیشینههای الکترونیکی بستری برای تحقق دولت الکترونیک»، در: مجموعه مقالات نخستین همایش ملی آرشیوی(آرشیو برای همه)، بهکوشش غلامرضا عزیزی، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
5
- سعدی ، ز (1385). امکانسنجی ایجاد آرشیو دیجیتال در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علم اطلاعات و دانششناسی.
6
- شادانپور، ف (1386). «تأملی بر میراث ملی دیجیتال»، فصلنامه کتاب، ش72، صص93-108.
7
- صمیعی ، م (1383). «آرشیوهای رقومی»، فصلنامۀ کتاب، ش60، صص13-24.
8
- طباطبایی امیری ، ف؛ خبازان، ب (1389). «آرشیو رقمی و نقش آن در هدایت مدیریت دانش و تسهیم سرمایههای فکری»، فصلنامۀ گنجینه اسناد، ش20، صص 92-116.
9
- محمدی ، م؛ آقا بابایی، ا (1394). بررسی فرایند دیجیتالسازی نسخههای خطی در کتابخانههای شهر قم از دیدگاه مدیران و کارشناسان، مطالعات دانششناسی، ش2،صص 14-34.
10
- ناخدا، م؛ فهیمیفر، سپیده؛ پورصالحی، ن (1392). «مدیریت پروندههای الکترونیکی دانشجویان در دانشگاهها»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، دوره 47، ش2،صص209-220.
11
- ناصری الوانی، ع (1388). طرح رقمیسازی مواد آرشیوی برای حفاظت و نگهداری از این منابع، در: مجموعه مقالات نخستین همایش ملی آرشیوی(آرشیو برای همه)، بهکوشش غلامرضا عزیزی،تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
12
- نعمتی انارکی، ل؛ پورنقی، ر (1390). رقمیسازی آرشیوها: ضرورتها و چالشها، در: مجموعه مقالات نخستین همایش ملی آرشیوی ایران، به کوشش غلامرضا عزیزی، تهران: کتابدار، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
13
- Asogwa,B.E.(2011).Digitization of Archival Collections In Africa for Scholarly Communication: Issues, Strategies, and Challenges. Library Philosophy and Practice,10(3),1-14.
14
- Astle,P.J.,& Mure,A(2002).Digitization and preservation in public libraries and archive.Journal of Librarianship and Information Science,34(2),67-79.
15
- Crespo, A. (2006). Modeling archival repositories for libraries.Development of Digital Special Collections, New Review of Academic Librarianship, 21(2),90-105.
16
- Digital Archiving Policy.(2009). Retrieved from
17
http://www.bar.admin.ch/dam/bar/en/document/ konzepte_und_weisunge/policy_digital_archiving.pdf.
18
- Digitising accumulated physical Records.(2013). Retrieved from http://www.naa.gov.au/Images/Digitising-accumulated-physical-records-April-2011_tcm16-47278_tcm16-93624.pdf.
19
- Fundamental principles of digitization of documentary heritage.(2016).Retrieved from http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/mow/digitization_guidelines_for_web.pdf.
20
- Hamooya, C. (2010) Digitization of Archival Materials: The Case of National Archives of Zambia. ESARBICA Journal 29,234-247.
21
- Hirtle, Peter B., Hudson, Emily.,& Kenyon, Andrew T.(2009). Copyright and Cultural Institutions: Guidelines for Digitization for U.S. Libraries, Archives, and Museums. Ithaca, N.Y: Cornell University.
22
- LAN, H. (1999).Technical advances for the development of virtual libraries: The Digital Libraries Initiative (DLI) Projects And A New Document Model university of California, Berkeley, USA.Retrieved from http://pnclink.org/annual/annual1999/1999pdf/lan.pdf.
23
- Mills, A. (2015) User Impact on Selection, Digitization, and the development of Digital Special Collections, New Review of Academic Librarianship,21:2, 160-169,doi:10.1080/13614533.2015.1042117.
24
- Patricia,C.Franks, & Duranti, L. (2015). Encyclopedia of Archival Science.Canada: Rowman & Littlefield.
25
- Sayre, S. (2002).Making a virtual library a reality: AMICO.Retrieved from http://www.archimuse.com/mw2002/papers/sayre/sayre.html.
26
- Stephen B. A.,Lourdes T.David. (2016). Digital Curation Projects : A Study of Selected Academic and Research Repositories in the Philippines,Libres, 26(1), 89–98.
27
- Tuna, Gürkan (2013) An Introduction to Digitization Projects Conducted by Public Libraries: Digitization and Optimization Techniques. Journal of Balkan Libraries Union, 1(1),28-30. Retrieved from http: / /www.balkanl ibrar ies.org/ journal.
28
- UNESCO, IFLA, & ICA (2002). Guidelines for digitization Projects for collections andholdings in the public domain particularly those held bylibraries and archives. Retrieved from https://www.ifla.org/files/assets/preservation-and-conservation/publications/digitization-projects-guidelines.pdf.
29
- Wang, ping (2012).Exploring the value and innovative pricing strategy of digital archives, The Electronic Library, 32(1),96-105.doi: 10.1108/EL-01-2012-0004.
30
ORIGINAL_ARTICLE
نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان
هدف: مقاله با هدف بررسی نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان نوشته شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد بود. حجم کل جامعۀ آماری شامل12260 نفر متشکل از 8100 نفر کارشناسی ارشد و 4160 نفر دکتری بود. از این تعداد، 236 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری طبقهای غیرنسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان در حد متوسط بود. همچنین وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان، پایینتر از حد مطلوب بود. از سوی دیگر، میزان استفاده دانشجویان از خدمات اطلاعرسانی در سطح متوسط قرار داشت. بین میزان سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب اطلاعیابی آنان رابطه معناداری وجود داشت. یافتهها نشان داد نقش کتابداران در کاهش اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح متوسط قرار دارد. همچنین شرکت در کارگاههای آموزشی نتوانسته تأثیری در میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان داشته باشد. بین نمره دانشجویان به مهارتهای ارتباطی کتابداران و میزان اضطراب اطلاعیابی آنان، رابطه معنادار مثبتی وجود داشت. بین میزان استفاده از خدمات اطلاعرسانی و میان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه معنادار مثبتی برقرار بود. یافتهها نشان داد بین میانگین نمرههای اضطراب اطلاعیابی دانشجویان و متغیر جنسیت و حوزه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد، در حالی که این تفاوت در مقطع تحصیلی مشاهده شد. در ادامه، تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای سواد اطلاعاتی و متغیرهای جنسیت، حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی مشاهده نشد. اصالت/ارزش: شناخت برخی از عوامل مختلف که میتواند فرایند اطلاعیابی افراد را تحت تأتیر قرار دهد تا جایی که آنان را دچار اضطراب کند، ضروری به نظر میرسد. نتایج این پژوهش با تأکید بر نقش کتابداران، میزان استفاده از خدمات اطلاعرسانی و سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش میتواند مورد توجه کتابداران و مسئولان دانشگاهی قرار بگیرد تا جایی که علاوه بر شناخت عؤامل تأثیرگذار، گامهایی در جهت رفع آن برداشته شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53329_d5c083cd08e7b0de1e541d93d9d7ed6b.pdf
2017-12-22
30
55
کتابداران
خدمات اطلاعرسانی
مهارت سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی
اضطراب اطلاعیابی
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه فردوسی مشهد
محسن
نوکاریزی
mnowkarizi@um.ac.ir
1
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
زهرا
کاشی
zahrakashi2013@gmail.com
2
کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
اعظم
صنعت جو
sanatjoo@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
- امیری، زهرا (1389). «بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهرکرد»، ماهنامهالکترونیکیارتباطعلمی، (15).
1
- پندپذیر، معصومه؛ چشمهسهرابی، مظفر(1389). «بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز»، فصلنامهتحقیقاتاطلاعرسانیوکتابخانههایعمومی (پیامکتابخانه)، 2 (16). 125- 137.
2
- ترک، معصومه؛ موسویچلک، افشین؛ حاجیزینالعابدینی، محسن(1393). «ارزیابی میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس برمبنای« استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی»، فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 1 (1). 46- 55.
3
- سروری، لیلا؛ عالیپور، فهیمه؛ ریاحینیا، نصرت(1393). «بررسی اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی»، در: مجموعه مقالات اولین همایش ملی تعامل انسان و اطلاعات، تهران: چاپار (1393).97- 116.
4
- سیامک، مرضیه ؛ داورپناه، محمدرضا (1388). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی پایه و واقعی دانشجویان مقطع کارشناسی»، فصلنامهکتابداریواطلاعرسانی، 12 (45). 199- 244.
5
- شیبانی، بهناز؛ جمالیمهموئی، حمیدرضا؛ اصنافی، امیر(1390). رابطۀ محیط اطلاعاتی و سواد اطلاعاتی: مطالعۀ موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، 44 (55). 27- 48.
6
- خوشیان، ناهید(1392). «سنجش اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز در فرایند جستجوی اطلاعات»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 8 (4).43- 52.
7
- عرفان منش، محمدامین(1391). «مطالعه میزان اضطراب اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: مطالعه موردی دانشجویان ایرانی در کشور مالزی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی 2(2). 53- 72.
8
- ـــــــــــــــــــــــــــــ (1390). «ساخت، اعتباریابی و پایاییسنجی مقیاس سنجش اضطراب اطلاعیابی»، فصلنامه کتابداری واطلاعرسانی، 14(4). 115- 140.
9
- ـــــــــــــــــــــــــــــ (1391). «مطالعه میزان اضطراب اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: مطالعه موردی دانشجویان ایرانی در کشور مالزی»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی 2(2). 53- 72
10
- عرفانمنش، محمدامین؛ بصیریانجهرمی، رضا (1390). « مطالعه تأثیر آموزش مهارتهای کتابخان های و تورهای آشنایی با کتابخانه بر اضطراب کتابخانههای دانشجویان»، دانششناسی، 15: 43- 52
11
- فتاحی، رحمتالله (1383). «تحلیل و بازآفرینی نقش کتابداران و اطلاعرسانان در عصر تحول»، در: مجموعه مقالاتهفتمینهمایش کتابدارانسازمانمدیریتوبرنامهریزیکشور، تهران: مرکز مدارک علمی و انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی (1382).19-21.
12
- فرهادی، فائزه (1390). بررسی میزان اضطراب اینترنتی اعضای هیئتعلمی دانشگاه بیرجند در فرایند جستجوی منابع اطلاعاتی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند.
13
- کولثاو، کارول (1387). فرایند جستجوی اطلاعات کولثاو، ترجمۀ فیروزه زارع فراشبندی. در: کرن ای فیشر، ساندا اردلز، لین مک کچنی: نظریههای رفتار اطلاعاتی. ویراستۀ زاهد بیگدلی، تهران: نشر کتابدار. 273-277.
14
- میهمانچی، بهناز و دیگران (1391) «بررسی رابطه متغیرهای شخصیتی با اضطراب اینترنتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و آزاد اسلامی شهر ساری در سال ۱۳۹۰». مجله پزشکی ارومیه، ۲۳ (۶) :۶۷۶-684
15
- نصیرپور، نسرین (1393). رابطه میان سواداطلاعاتی و خودکارآمدی کتابداران دانشگاه های فردوسی مشهد و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
16
- نوکاریزی، محسن؛ داورپناه، محمدرضا (1385). «تحلیل الگوهای رفتار اطلاعیابی»، کتابداری و اطلاعرسانی، 9 (2). 121- 155.
17
- Bostick, S. L. (1992). The development and validation of the Library Anxiety Scale.PhD dissertation.Wayne StateUniversity, USA.
18
- Chowdhury, S.; F. Gibb.(2009).Relationship among activities and problems causing uncertainty in information seeking and retrieval, Journal of Documentation, 65(3) 470-499.
19
- Dalrymple, P. W.; D. L. weizig .(1992). Users’ experience of information retrieval systems: An exploration of the relationship between search experience and affective measures, Library & Information Science Research, 14(2). 167-181.
20
- Doyle, Christina (1992). "Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990". Final Report to the national Forum on Information Literacy.Summary of Findings. ED 351033.
21
- Jiao, Q. G. & Onwuegbuzie, A. J. (1997). Factors associated with library anxiety. American Educational Research Association conference.chicago.
22
- Erfanmanesh, M.A., Abrizah, A. & Noor, H.A.K.(2012). The Information Seeking Anxiety Scale:
23
- Development & Validation. Malaysian Journal of
24
- Library & Information Science, 17(1), 21-39.
25
- Hyldegard, J. (2006). ss: Exploring Kuhlthau’s Information Search Process model in a group-based educational setting, Information Processing & Management, 42(1). 276-298.
26
- Kuhlthau, C. C. (1991). Inside the search process: Information seeking from the user's perspective,
27
- JASIS, 42(5). 361-371.
28
- Kuhlthau, C. C. et al. (1990). Validating a model of the search process: A comparison of academic, public, and school Library users, Library and Information Science Research, 12 (1). 5-31.
29
- Kuhlthau, Carol C. (1993). Seeking meaning: A process approach to library and information services . Nordwood: Ablex.
30
- Kuhlthau, Carol C. (2004). Seeking meaning: A process approach to library and information services (2 edition). Westport , CT: libraries Unlimited.
31
- Sinnasamy, Janaki. (2013). Library anxiety communication anxiety and foreign language anxiety: a correlative study. Asia Pacific Journal of Library and Information Science. Vol.3 No.2 (Jul –Dec 2013).
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه منابع الکترونیکی
هدف: بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از سه جنبۀ دانش، نگرش و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی (شامل دوبارهیابی، ذخیرهسازی، سازماندهی، نگهداشت، مدیریت جریان اطلاعات، ارزشیابی و ارزشگذاری، و مفهومسازی) بر اساس مدل جونز است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی و توصیفی _ تحلیلی انجام و از پرسشنامه تصحیحشدۀ «آموزنده» (1390) استفاده شد. با تعیین تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی (4422 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی _ مورگان، تعداد تقریبی نمونه 354 نفر تعیین گردید. از میان 354 پرسشنامۀ توزیعشده، 304 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 87/85%) و کار تجزیهوتحلیل یافتهها بر اساس تعداد مذکور انجام شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معناداری تفاوتها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد. یافتهها: یافتههای توصیفی منتجّ از پژوهش نشان داد میانگینهای دانش، نگرش و مجموع هفت فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ترتیب برابر با20/3، 97/3، و 86/2 و میانگین کل مدیریت اطلاعات شخصی آنان برابر با 02/3 و در سطح متوسط است. در این پژوهش به نقش چهار متغیر جنسیت، سن، دانشکده محل تحصیل و مقطع تحصیلی در مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل «مدیریت اطلاعات شخصی» در بین دانشکدههای مختلف با توجه به سطح معناداری 04/0 تفاوت معناداری وجود دارد، ولی میان زنان و مردان و دانشجویان با مقاطع و گروه سنیهای مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48297_d755429dd72004bebfb20a022b29857b.pdf
2017-12-22
56
79
اطلاعات شخصی
مدیریت اطلاعات
مدیریت اطلاعات شخصی
اطلاعات الکترونیکی
مرتضی
کوکبی
kokabi80@gmail.com
1
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
آیدا
مجاور
ayda.mojaver@gmail.com
3
کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
- آموزنده، مهدیه (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در سال تحصیلی 91-1390، پایاننامۀ کارشناسی ارشدکتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران.
1
- زوارقی، رسول؛ صفایی، میکائیل (1391). «مدیریت اطلاعات شخصی ((PIM: مروری بر مفاهیم»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27(4)، 1053-1081.
2
- عبداللهی، لیلا (1390). استفادۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابزارهای مدیریت اطلاعات شخصی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران.
3
- Barreau, D. K. (1995). Context as a factor in personal information management systems. Journal of the American Society for Information Science, 46(5), 327–339.
4
- Barreau, D. K.; Nardi, B. A. (1995). Finding and reminding: File organization from the desktop. SIGCHI Bulletin, 27(3), 39-43.
5
- Bellotti, V.; Ducheneaut, N.; Howard, M.; Smith, I.; Neuwirth, C. (2002). Innovation in extremism: Evolving an application for the critical work of email and information management. In DIS’02: Proceedings of the Conference on Designing Interactive Systems (pp. 181–192). New York, NY, USA: ACM Press.
6
- Bergman, O. (2013). Variables for Personal Information Management Research, Aslib Proceedings, 65(5), 464-483.
7
- Boardman, R. (2004). Improving tool support for personal information management. Phd diss., Department of Electrical and Electronic Engineering, Imperial College, London University, London. Available at:
8
http://www.richardboardman.com/docs/thesis_submitted_bound.pdf (Accessed 2 Sept. 2013).
9
- Capra, R. (2009). A survey of personal information management. Available at: http://pimworkshop.org/2009/papers/capra-pim2009.pdf (Accessed 28 Oct. 2012)
10
- Case, D. O. (1991). Conceptual organization and retrieval of text by historians: The role of memory and metaphor. Journal of the American Society for Information Science, 42(9), 657-668.
11
- Cole, I. (1982). Human Aspects of Office Filing: Implications for the Electronic Office. In Proceedings of the Human Factors Society, 26th Annual Meeting, edited by Richard E. Edwards, 59-63. Santa Monica: Human Factors Society.
12
- Deng, T.; Feng, L. (2011). A survey on information re-finding techniques. International Journal of Web Information Systems, 7(4), 313–332.
13
- Fertig, S., Freeman, E.; Gelernter, D. (1996). “Finding and reminding” reconsidered. SIGCHI Bulletin, 28(1), 66-69.
14
- Jones, W. (2008). Keeping found things found: The study and practice of personal information management. Amsterdam: Morgan Kaufmann Publishers.
15
- Kwasnik, B. H. (1991). The importance of factors that are not document attributes in the organization of personal documents. Journal of Documentation, 47(4), 389-398.
16
- Lansdale, M. W. (1988). The psychology of personal information management. Applied Ergonomics, 19(1), 55–66.
17
- Majid, S.; San, M. M.; Tun, S. T. N.; Zar, T. (2010). Using Internet Services for Personal Information Management. In Serap Kurbanoğlu et al. (Eds.). Technological Convergence and Social Networks in Information Management: Second International Symposium on Information Management in a Changing World, IMCW 2010, Ankara, Turkey, September 22-24, 2010., Volume: 96, 110-119 . Available at: http://by2010.bilgiyonetimi.net/bildiriler/majid.pdf. (Accessed 16 Nov. 2012)
18
- Malone, T. W. (1983). How do people organize their desks? Implications for the design of office information systems. ACM Transactions on Information Systems (TOIS), 1(1), 99-112. Available at: http://130.102.79.1/~id/projects/mailstacker/papers/malone.pdf (Accessed 16 Nov. 2012)
19
- Osae Otopah, F.; Dadzie, P. (2013). Personal information management practices of students and its implications for library services. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 65(2), 143-160.
20
- Paré, F. X. (2011). Personal information management among office support staff in a university environment: an exploratory study. Doctoral dissertation, School of Information Studies, McGill University, Montreal.
21
- Song, G.; Ling, C. (2009). The Roles of Profession and Gender in Some PIM Tasks. In Michael J. Smith and Gavriel Salvendy (Eds.). Human Interface and the Management of Information: Designing Information Environments, 13th International Conference on Human–Computer Interaction, HCI International 2009, San Diego, California, USA, July 19–24, 2009, 429-436.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عملکرد مرور دانشجویان در محیط وب برحسب تجربه و سطح کامل بودن مدل ذهنی
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناخت نقش مدلهای ذهنی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز در فرایند مرور در وبسایتهای فروش کالا با توجه به میزان تجربۀ آنهاست. روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی است. نمونۀ مورد مطالعه شامل 90 دانشجوی داوطلب دانشگاه شیراز است. ابزار گردآوری دادهها شامل یک پرسشنامه محققساخته برای تعیین میزان تجربه و سطح کاملبودن مدل ذهنی کاربران و ضبط و مشاهدۀ فایلهای ثبت رخداد بهمنظور استخراج عملکرد مرور(میزان موفقیت و زمان) بود. یافتهها: یافتهها نشان داد بین کاربران با سطوح متفاوت کامل بودن مدل ذهنی از حیث میزان موفقیت در مرور، تفاوت معناداری وجود دارد. کاربرانی که مدل ذهنی کاملتری دارند بیشترین موفقیت و کاربران با مدل ذهنی ناقص، کمترین میزان موفقیت را دارند. از سوی دیگر، بین گروههای باتجربه و بیتجربه از نظر عملکرد مرور تفاوت وجود دارد، بهطوریکه کاربران باتجربه نسبت به کاربران بیتجربه در مدت زمان کمتری به موفقیت بیشتر در مرور دست مییابند. در گروهبندی افراد از نظر تلفیق تجربه و مدل ذهنی، نتایج نشان داد کاربران باتجربه با مدل ذهنی کامل، بیشترین و کاربران مبتدی با مدل ذهنی ناقص، کمترین موفقیت را در مرور دارند. ارزش/ اصالت: با وجود اهمیت شناخت وضعیت و سطح کاملبودن مدل ذهنی کاربران از قابلیتها و ویژگیهای مرور، این مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_51183_22de38ea28c2114b7fd5042feab8cbd7.pdf
2017-12-22
80
105
مدل ذهنی
سطح کامل بودن مدل ذهنی
تجربه
جستجوی مروری
وبسایت فروش کالا
مریم
ذوالفقاری
mzmaryamzolfaghari8@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
مهدیه
میرزا بیگی
mmirzabeigi@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
LEAD_AUTHOR
هاجر
ستوده
sotudeh@shirazu.ac.ir
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
AUTHOR
- رجبعلی بگلو، رضا (1394). واکاوی نقشۀ شناختی و ارزشآفرینی مشترک میان کاربران، کتابداران و طراحانِ نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال در ایران بر پایۀ نظریۀ وسیله-هدف. (پایان نامه دکتری)، دانشگاه فردوسی مشهد. (شماره بازیابی. 158)
1
- رهروانی، ساناز؛ میرزابیگی، مهدیه؛ عباس پور، جواد (1395). «مطالعه سطح کامل بودن مدل ذهنی کتابداران از آیکونهای بخش امانت و فهرست نویسی نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال آذرخش، سیمرغ و نیکا»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 32(1)، 219-250.
2
- صفری، اعظم؛ بهزادی، حسن؛ رداد، ایرج (1396). «بررسی مدل ذهنی دانشجویان کارشناسیارشد نسبت به موتور کاوش گوگل»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،32(4)،989-1016
3
- صفری، اعظم؛ بهزادی، حسن؛ رداد، ایرج (زودآیند). بررسی عوامل مؤثر بر سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل»، پژوهشهای نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانششناسی (پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، پیشین).
4
- میرزابیگی، مهدیه (1392). «مدل ذهنی در پژوهشهای رفتار اطلا عجویی: پژوهشی در متون»، تحقیقاتکتابداریواطلاعرسانیدانشگاهی، 47(3)، 303-323.
5
- Benn,Y, Webb,T,Chang,P& Reidy,J(2015).What information do consumers consider, and how do they look for it, when shopping for groceries online?.Appetite.89(5), 265-273
6
- Blandford, A., Makri, S., Gow, J., Rimmer, J., Warwick, C., Buchanan, G. (2007). A Library or Just Another Information Resource? A Case Study of Users’ Mental Models of Traditional and Digital Libraries. Journal of the American Society for Information Science and Technology,58(3), 433–445.
7
- Brandt, D. S. & Uden, L. (2003). Insight into mental models of novice Internet searchers. Communications of ACM, 46(7), 133-136.
8
- Carroll, J. & Olson, J. (1988). Mental models in human-computer interaction. In M. Helander (Ed.), North-Holland: Elsevier Science Publishers.
9
- Dimitroff, A. (1990). Mental models and error behavior in an interactive bibliographic retrieval system. Ph.D. dissertation. University of Michigan.
10
- Fidel, R. (2012). Human information interaction: An Ecological approach to information behavior. London: Massachusetts Institute of Technology.
11
- Dimitroff, A. (1992). Mental models theory and search outcome in a bibliographic retrieval system. Library and Information Science Research, 14, 141–156.
12
- González, V.M. & Juárez, R. (2013). Mental Models, Performance and Usability of a Complex Interactive System: The Case of Twitter. 2013 Mexican International Conference on Computer Science (P. 7-12). Institute of Electrical and electronics Engineers Conference Publications.
13
- Holman, L. )2009(. Millennial students mental models of information retrieval. Doctoral dissertation. University of Baltimore.
14
- Jacobson, T. & Fusani, D. (1992). Computer, system, and subject knowledge in novice searching of a full-text, multifile database. Library and Information Science Research, 14, 97-106.
15
- Johnson-Laird, P. (1983). Mental Models. Cambridge, UK. Cambridge University Press.
16
- Katz, M. A. & Byrne, M. D. (2003). Effects of scent and breadth on use of site-specific search on e-commerce Web sites. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 10(3), 198-220.
17
- Li, P. (2007). Doctoral students' mental models of a Web search engine: An exploratory study. Ph.D. Dissertation. library and information studies. McGill University. Canada.
18
- McDougall, S.J., Curry,M.B., Bruijn, O. (2001). The effects of visual information on users' mental models: An evaluation of Pathfinder analysis as a measure of icon usability. International Journal of Cognitive Ergonomics, 5(1), 59-84.
19
- Macfarland, A. (2005). The answer you’re searching for is “Browse” [website comment]. Retrieved Dec. 17, 2015, from
20
http://www.humanfactors.com/newsletters/the_answer_you%27re_searching_for.asp.
21
- Marchionini, G. & Shneiderman, B. (1988). Finding Facts vs. Browsing Knowledge in Hypertext Systems. Institute of Electrical and electronics Engineers Computer, 21 (1), 70–80.
22
- Marchionini, G. (1989). Information seeking strategies of novices using a fulltext electronic encyclopedia. Journal of the American Society for Information Science, 40 (1), 54-66.
23
- Mlilo, s. & Thatcher, A. (2014). Changes in users’ mental models of Web search engines after ten years. Ergonomics, 26 (2), 50-66.
24
- Okhovati, m. et al (2016). Novice and experienced users’ search performance and satisfaction with Web of Science and Scopus. Journal of Librarianship and Information Scienc.
25
- Preater, Andrew. (2010). Mental models and user experience of a next-generation library catalogue. Unpublished dissertation. North Umbria University.
26
- Sauro, J. (2012). Search Vs. browse on websites [website comment]. Retrieved 2015, Dec. 16, from http://www.measuringu.com/blog/search-browse.php.
27
- Sauro, J. (2012, Feb 2). Measuring Usability with the System Usability Scale. [web log comment]. Retrieved 2015, Sep. 15, from
28
http://www.measuringu.com/sus.php.
29
- Saxon, Ch. (1997). Seventh Grade Students and electronic information retrieval systems: an exploratory study of mental model formation, completeness and change. Unpublished dissertation. The Florida state university.
30
- Schmettow, M. & Sommer, J. (2016). Linking card sorting to browsing performance-are congruent municipal websites more efficient to use?. Behaviour & Information Technology, 35(6), 452-470.
31
- Teevan, J., Alvarado, C., Ackerman, M. S. & Karger, D. R. (2004). The perfect search engine is not enough: a study of orienteering behavior in directed search. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems (pp. 415-422). Association for Computing Machinery.
32
- Thatcher, A. & Greyling, M. (1998). Mental Models of the Internet – Theory and application in Human-Factors. International Journal of Industrial Ergonomics, 22(4), 299 – 305.
33
- Thatcher, A. & Greyling, M. (2003). Mental models of search engines: How does a WWW search engine work. Human-centered computing. Cognitive, social and ergonomic aspects, 3, 602-606.
34
- Yuan, Weij hg (1997). End-user searching behaviour in information retrievai: A longitudinal study. Journal of the American Society for Information Science, 48(3), 218-234.
35
- White, R. W., & Morris, D. (2007). Investigating the querying and browsing behavior of advanced search engine users. Paper presented at the SIGIR 2007 Proceedings, 255.
36
- Wilson, J. R. & Rutherford, A. (1989). Mental models: Theory and application in human factors. The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society , 31(6), 617-634.
37
- Zhang, X. (1998). A study of the effects of user characteristics on mental models of information retrieval systems. Unpublished dissertation. University of Toronto. Toronto.
38
- Zhang, Y. (2008). Undergraduate Students’ Mental Models of the Web as an Information Retrieval System. Journal of the American Society for Information Science, 59(13), 2087–2098.
39
- Zhang, Y. (2013). The development of users' mental models of MedlinePlus in information searching. Library & Information Science Research, 35,159–170.
40
- Zhang, X. & Chignell, M. (2001). Assessment of the effects of User Characteristics on Mental Models of Information Retrieval Systems. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52(6), 445-459.
41
پیوست 1
42
سناریوی1: فرض کنید میخواهید برای پدر خود یک عطر بخرید. باتوجه به اینکه همیشه از برند هوگوباس (HUGO BOSS) خنک و شیرین استفاده میکند، بنابراین در جستجوی چنین عطری در وبسایت فروش زنبیل هستید.
43
درخواست : لطفا عطر مورد نظر را بیابید.
44
سناریوی2: فرض کنید عضو کانون فیلم هستید و لازم است برای سالن پخش فیلم یک تلویزیون فراهم کنید. همۀ اعضای کانون معتقدند تلویزیون سامسونگ (SAMSUNG) با سایز 48 اینچ و کیفیت تصویر Ultra HD-4k مناسب است و سایر ویژگیها را پس از اینکه شما نتیجۀ جستجو را به ایشان ارائه دادید، بررسی خواهند کرد.
45
درخواست : لطفا تلویزیونها را در وبسایت زنبیل بیابید، و دو مورد از مزایا و معایب آنها را به اختصار بنویسید.
46
سناریوی 3: فرض کنید پزشک بهشما توصیه کرده است تا برای سلامتی و زیبایی پوست صورتتان علاوه بر اسکراپ و ماسک، هفتهای 3 بار از بخور استفاده کنید. شما در جستجوی دستگاه بخور با برند بیورر (Beurer) هستید.
47
درخواست : لطفا دستگاه بخور را در وبسایت دیجیکالا بیابید، با یکدیگر مقایسه کنید و نام بهترین دستگاه بخور را بنویسید.
48
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موتورهای جستجوی کودکان از نظر امکانات جستجو، واسط کاربری و نمایش اطلاعات
هدف: یکی از امکانات فراهم شده برای ایمن نگهداشتن کودکان در محیط آنلاین، بهکار بردن ابزارهای جستجویی است که وبسایتها را بهمنظور تناسب سنّی، غربالگری میکنند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه و ارزیابی موتورهای جستجوی کودکان از نظر امکانات جستجو، واسط کاربری و نمایش اطلاعات است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و با روش پیمایشی اجرا شده است. برای گردآوری دادهها از سیاهۀ وارسی محققساخته استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 19 موتور جستجوی مطرح مخصوص کودکان است که در متون به آنها اشاره شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که موتورهای جستجوی Boolify و KidzSearch به میزان80% و موتورهای جستجوی Safe Search Kids با میزان 5/72 % بیشترین میزان همخوانی با معیارهای در نظر گرفته شده برای یک موتور جستجوی کودکان را دارا هستند. نتایج: نتایج نیز موتورهای جستجوی Boolify، KidzSearch، Safe Search Kids، KidRex و Kid's Search را مناسبترین موتورهای جستجو برای کودکان ایرانی و فارسیزبان معرفی میکند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53905_5f4b6b6680c5798c9ab9f4ce127751ac.pdf
2017-12-22
106
127
بازیابی اطلاعات
موتورهای جستجو
کودکان
عبدالرضا
ایزدی
abizadi75@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
LEAD_AUTHOR
شبنم
شاهینی
izadi75132@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
سمانه
عباسیان
izadi_75132@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس مسئول کتابخانه تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
- ایران هشدار[پایگاه آگاه سازی و اطلاع رسانی جرائم اقتصادی در فضای مجازی] (1394). وب سایتها و موتورهای جستجوی امن و مناسب برای کودکان. در دسترس از طریق
1
http://www.iranhoshdar.ir/Default.aspx?PageName=news&ID=4032&Language=1
2
- ایزدی، عبدالرضا؛ تربتی، مهشید؛ شاهینی، شبنم (۱۳۹۵). «مقایسه و ارزیابی موتورهای جستجو کودکان: پیشنهاد مناسبترین موتور جستجو، اولین کنفرانس بین المللی بازیابی تعاملی اطلاعات، کیش، دانشگاه تهران، http://www.civilica.com/Paper-IIIRC01-IIIRC01_038.html
3
- پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات [پلیس فتا](1395). معرفی موتورهای جستجوی امن برای بچهها، در دسترس از طریق http://www.cyberpolice.ir/learning/35421
4
- درّی، راحله (1393). «مقایسه و ارزیابی موتورهای جستجوی معنایی»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. ۳۰ (۲) :۴۶۷-۴۹۰.
5
- فتاحی، رحمت الله؛ صابری، مریم؛ دخت عصمتی، محدثه ( ۱۳۸۸). بررسی رفتار اطلاع یابی دانشآموزان دوره راهنمایی در اینترنت و جایگاه کتابخانه در آن. همایش ملی کتابخانههای آموزشگاهی پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرآیند یاددهی-یادگیری، مشهد، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، http://www.civilica.com/Paper-ISSL01-ISSL01_041.html
6
- کروم هوپ، مسترسون (1389). موتورهای جستجوی کودکان چقدر ایمن هستند؟، ترجمۀ لادن قزلی، در دسترس از طریق http://ketabak.org/node/2201
7
- نوروزی، علیرضا (۱۳۸۰). «جستجو در اینترنت: آشنایی با موتور جستجوی گوگل»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۱۶ (۳ و ۴) :۹۵-۱۰۱.
8
- Broch, E. (2000). Children's Search Engines from an Information Search Process Perspective. School Library Media Research, 3.
9
- Duarte Torres, S., Weber, I., & Hiemstra, D. (2014). Analysis of search and browsing behavior of young users on the web. ACM Transactions on the Web (TWEB), 8(2), 7.
10
- Huan-ling, K. E. (2011). A Survey to Children's Search Engine Usage. Library Tribune, 4, 022.
11
- Large, A., Beheshti, J., & Rahman, T. (2002). Design criteria for children's Web portals: The users speak out. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(2), 79-94.
12
- Large, A., Beheshti, J., Nesset, V., & Bowler, L. (2006). Web portal design guidelines as identified by children through the processes of design and evaluation. Proceedings of the American Society for information Science and Technology, 43(1), 1-23.
13
- Large, J. A., & Beheshti, J. (2005). Interface design, web portals, and children. Library Trends, 54(2), 318-342.
14
- Talib, A., Mahmuddin, M., & Husni, H. (2010, December). Using content-based image retrieval for accessing images on the web for children. In Proceedings of 2010 International Conference on Circuit and Signal Processing & 2010 Second IITA International Joint Conference on Artificial Intelligence (Volume 1).
15
- Vanderschantz, N., Hinze, A., & Cunningham, S. J. (2014). “Sometimes the internet reads the question wrong”: Children's search strategies & difficulties. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 51(1), 1-10.
16
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای بانکها بر عملکرد مشتریان
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای بانکهای ایران بر عملکرد مشتریان است که در این مقاله، منظور وفاداری و تبلیغات توصیهای الکترونیکی بازدیدکنندگان خواهد بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مراجعان و مشتریان بانک های دولتی شهرستان ارومیه بودند که حداقل سابقه یک بار استفاده از سیستم بانکداری الکترونیکی تحت وب بانکها را با حساب شخصی خود داشتند. با توجه به جدول مورگان و جامعه 3500 نفری مشتریان بانک ها که داری حساب شخصی برای کار با سامانه های تحت وب بانک ها بودند، نمونه 343 نفری به صورت نمونهگیری طبقهای در دسترس انتخاب شد. ابزار اندازهگیری پرسش نامه بود. در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS فرضیهها بررسی شد. یافتهها: یافتهها نشان داد کیفیت طراحی وبسایتها بر لذت بردن مشتریان از وبسایتها، کیفیت درک شده اطلاعات اثر مستقیم و معناداری بر رضایت، اعتماد وفاداری و همچنین تبلیغات توصیهای الکترونیکی، اثر غیرمستقیم و معناداری دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53903_d9e0598ccfa5e8eba7690552496b7d36.pdf
2017-12-22
128
149
وبسایتها
بانک ها
دولت الکترونیک
وفاداری
تبلیغات توصیهای
عباس
دولانی
a.doulani@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
- رنگریز، حسن؛ کرمی، نصیر (1391). «بررسی تأثیر رضایت و سهولت استفاده از وب سایت در افزایش سطح وفاداری مشتریان و تبلیغات دهان به دهان مثبت در خدمات بانکداری الکترونیکی» (مطالعه موردی بانک ملت استان زنجان)، مطالعات کمّی در مدیریت، 3(1)، 81-98.
1
- توکل، نجمه؛ سرداری، احمد؛ قاضیزاده، مصطفی (1393). «بررسی تأثیر عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی بر تبلیغات دهان به دهان با تأکید بر نقش واسطه گری رضایت و وفاداری مشتریان» (مورد مطالعه: شعب بانک اقتصاد نوین شهرستان شیراز)، راهبردهای بازرگانی، 21(3)، 49-60.
2
- عبدالوند، محمدعلی؛ غفاری آشتیانی، پیمان(1388). «ارائه الگویی برای ارزیابی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در بازار خدمات» (مطالعه موردی: بانک های شهرستان اراک)، آینده پژوهی مدیریت، 20(81)، 35-51.
3
- شاه محمدی، عبدالرضا؛ میرزائیپور، علیرضا (1390). «بررسی میزان اثربخشی تبلیغات پست بانک در میان مشتریان خود در شهر تهران»، فرهنگ ارتباطات، 1(1)، 119-138.
4
- Ainsworth, J., & Ballantine, P. W. (2014). That׳ s different! How consumers respond to retail website change. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(5), 764-772.
5
- Athanasopoulou, P. (2009). Relationship quality: a critical literature review and research agenda. European Journal of marketing, 43(5/6), 583-610.
6
- Bansal, H. S., & Voyer, P. A. (2000). Word-of-mouth processes within a services purchase decision context. Journal of service research, 3(2), 166-177.
7
- Chang, H. H., & Chen, S. W. (2008). The impact of customer interface quality, satisfaction and switching costs on e-loyalty: Internet experience as a moderator. Computers in Human Behavior, 24(6), 2927-2944.
8
- Chen, S.-C. (2012). The customer satisfaction–loyalty relation in an interactive e-service setting: The mediators. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(2), 202-210.
9
- Chen, S.-C. (2015). Customer value and customer loyalty: Is competition a missing link? Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 107-116.
10
- Chen, S. C., & Dhillon, G. S. (2003). Interpreting dimensions of consumer trust in e-commerce. Information Technology and Management, 4(2-3), 303-318.
11
- Gao, L., & Bai, X. (2014). Online consumer behaviour and its relationship to website atmospheric induced flow: Insights into online travel agencies in China. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(4), 653-665.
12
- Georgi, D., & Mink, M. (2013). eCCIq: The quality of electronic customer-to-customer interaction. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(1), 11-19.
13
- Gummerus, J., Liljander, V., Pura, M., & Van Riel, A. (2004). Customer loyalty to content-based web sites: the case of an online health-care service. Journal of services Marketing, 18(3), 175-186.
14
- Ha, Y., & Im, H. (2012). Role of web site design quality in satisfaction and word of mouth generation. Journal of Service Management, 23(1), 79-96.
15
- Ha, Y., & Lennon, S. J. (2010). Effects of site design on consumer emotions: role of product involvement. Journal of Research in Interactive Marketing, 4(2), 80-96.
16
- Hernandez, M. D., & Handan, V. (2014). Modeling word of mouth vs. media influence on videogame preorder decisions: A qualitative approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(3), 401-406.
17
- Hsu, L.-C., & Wang, C.-H. (2008). A study of e-trust in online auctions. Journal of Electronic Commerce Research, 9(4), 310.
18
- Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012). The effect of electronic word of mouth on brand image and purchase intention: An empirical study in the automobile industry in Iran. Marketing Intelligence & Planning, 30(4), 460-476.
19
- Kim, J., Jin, B., & Swinney, J. L. (2009). The role of etail quality, e-satisfaction and e-trust in online loyalty development process. Journal of Retailing and Consumer Services, 16(4), 239-247.
20
- Lee, M. K &,. Turban, E. (2001). A trust model for consumer internet shopping. International Journal of electronic commerce, 6(1), 75-91.
21
- Li, W., & Liang, Y. (2002). Special Trust and Universal Trust: The structure and characteristics of Chinese trust [J]. Sociological Research, 3, 001.
22
- Quach, T. N., Thaichon, P., & Jebarajakirthy, C. (2016). Internet service providers' service quality and its effect on customer loyalty of different usage patterns. Journal of Retailing and Consumer Services, 29, 104-113. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.11.012
23
- Smith, T., Coyle, J. R., Lightfoot, E., & Scott, A. (2007). Reconsidering models of influence: the relationship between consumer social networks and word-of-mouth effectiveness. Journal of Advertising Research, 47(4), 387-397.
24
- Wang, Y., Po Lo, H., Chi, R., & Yang, Y. (2004). An integrated framework for customer value and customer-relationship-management performance: a customer-based perspective from China. Managing Service Quality: An International Journal, 14(2/3), 169-182.
25
- Zhai, C., & Zhang, Y. (2014). Understanding consumers' purchase intention towards online group buying in China. Paper presented at the Service Systems and Service Management (ICSSSM), 2014 11th International Conference on.
26