ORIGINAL_ARTICLE
خطاهای منتشر شده و اصلاحیه مقاله های حوزه علم اطلاعات و کتابداری
هدف: زمانی که اطلاعات مهمی در مقالۀ منتشرشدهای مفقود بوده و یا خطای غیرعمدی در مقاله بهوقوع پیوسته باشد، تصحیحات لازم از طریق نگارش اصلاحیهای از سوی نویسندگان یا سردبیر منتشر میشود تا اطلاعات موجود در مقاله را قابل اطمینان سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ اصلاحیۀ مقالههای منتشرشده در مجلههای حوزه کتابداری و اطلاعرسانی طی سالهای 2006 تا 2015 میلادی انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف نوعی مطالعۀ کاربردی است و با رویکرد توصیفی _ همبستگی و استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل اصلاحیۀ مقالههای حوزه کتابداری و اطلاعرسانی نمایهشده در پایگاه وبآوساینس طی سالهای 2006 تا 2015 است. در مجموع 212 اصلاحیه منتشر شده در 47 مجله با مراجعه به متن کامل اصلاحیهها مطالعه شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد طی بازۀ زمانی مورد بررسی، بهطور متوسط 51/4 مورد اصلاحیه در هر مجلۀ حوزه کتابداری و اطلاعرسانی منتشر شده و سهم مقالههای دارای اصلاحیه به کل مقالهها در این حوزه معادل 69/0 درصد بوده است. همچنین بهطور میانگین، اصلاحیۀ مقالهها در فاصلۀ زمانی 7/8 ماه پس از مقاله اصلی منتشر شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین میزان خطا در مقالههای حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی بهترتیب در قسمتهای اطلاعات نویسندگان (03/27 درصد)، منابع (16/14 درصد)، جدولها (45/12 درصد)، نمودارها (87/6 درصد) و مقدمه (44/6 درصد) رخ داده است. همچنین نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد رابطۀ آماری معناداری میان کیفیت مجلههای کتابداری و اطلاعرسانی بر اساس شاخص میانگین ضریب تأثیر و سهم مقالههای دارای اصلاحیه به کلّ مقالههای مجله وجود ندارد. نتیجهگیری: اصلاح اشتباهات سهوی موجود در مقالههای منتشرشده، وظیفهای اخلاقی برای پژوهشگران محسوب میشود. مجلههای علمی نیز باید نسبت به فرایند داوری حساسیت زیادی داشته و سیاستهای روشنی نیز درخصوص نحوۀ انتشار اصلاحیهها ارائه کنند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53622_08249cbf82c56faba6b694bc02ff6de3.pdf
2018-04-21
3
24
10.30481/lis.2018.53622
اصلاحیه
سلب اعتبار مقالهها
همتراخوانی
مرضیه
مروتی
morovatim@yahoo.com
1
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه زابل، زابل، ایران.
AUTHOR
محمد امین
عرفان منش
amin.erfanmanesh@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
LEAD_AUTHOR
- He, T. (2013). Retraction of global scientific publications from 2001 to 2010. Scientometrics 96(2), 555-561.
1
- De Silva P.U.K. & Vance C.K. (2017). Preserving the quality of scientific research: Peer-review of research articles. In Scientific Scholarly Communication (pp. 73-99). Springer International Publishing.
2
- Freeman, I & Spurlock, S. (1986). Management of journal errata in a health sciences library, Medical Reference Services Quarterly, 5(1), 41-49.
3
- Haustein, S. (2012). Multidimensional journal evaluation: Analyzing scientific periodicals beyond the impact factor. Walter de Gruyter.
4
- Molckovsky, A., Vickers, M.M. Tang, P.A. (2011). Characterization of published errors in high-impact oncology journals. Current Oncology. 18(1), 26-32.
5
- Neale, A.V., Northrup, J., Dailey, R., Marks, E., Abrams, J. (2007). Correction and use of biomedical literature affected by scientific misconduct. Science & Engineering Ethics, 13(1), 5-24.
6
- Poworoznek, E.L. (2003). Linking of errata: Current practices in online physical sciences journals. Journal of the American Society for Information Science & Technology, 54(12), 1153-1159.
7
- Sabine, J.R. (1985). The error rate in biological publication: A preliminary survey. Science, Technology & Human Values, 10(1), 62-69.
8
- Scarlat, M.M. (2017). Erratum, corrigenda et emendatio or mistake, correction and amendment. International Orthopaedics, 41(6), 1071–1072.
9
- Royle, P., & Waugh, N. (2004). Should systematic reviews include searches for published errata?. Health Information & Libraries Journal, 21(1), 14-20.
10
- Teixeira da Silva, J.A. (2016). An rrror is an rrror… is an rrratum: The ethics of not correcting errors in the science literature. Publishing Research Quarterly, 32(3), 220-226.
11
- Thomsen, M. & Resnik, D. (1995). The effectiveness of the erratum in avoiding error propagation in Physics. Science & Engineering Ethics, 1(3), 231-240
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا
هدف: هدف پژوهش، بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی _ اجتماعی بندورا است. روش / رویکرد: این پژوهش کاربردی با روش پیماشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه نظری شهر چناران تشکیل میدهند. نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و تعداد 260 پرسشنامه برگشت داده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که با آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن با 876/. تأیید گردید. یافتهها: بیش از60% دانشآموزان اعتقاد داشتند افراد اهل مطالعه در جامعه از احترام و جایگاه خوبی برخوردار نیستند. همچنین بیشتر دانشآموزان اعتقاد داشتند با مطالعه و کتابخوانی نمیتوان به موفقیت و ثروت دست یافت. مطالعۀ غیردرسی جایگاه بسیار پایینی در اوقات فراعت دانشآموزان دارد. بررسی وضعیت مطالعه کتاب در بین آنها نشان داد 5/83 درصد در طول شبانهروز اصلاً کتاب غیردرسی نمیخوانند. همچنین یافتهها گویای این است که دانشآموزان در صورت مطالعه، منابع الکترونیکی بهویژه شبکههای اجتماعی را به چاپی ترجیح میدهند. بررسی الگوهای مورد نظر دانشآموزان نیز نشان میدهد آنها کمتر از افراد اهل مطالعه و کتابخوان الگو میگیرند و بیشترین الگوی مورد توجه آنان ورزشکاران و هنرمندان هستند. نتایج دیگر این پژوهش حاکی از آن است که مشاهدۀ رفتار مطالعه دیگران، تاثیر قابل توجهی بر افزایش مطالعه و علاقهمندی به مطالعه در بین دانشآموزان دارد. مشاهدۀ رفتار مطالعۀ دیگران 46% واریانس متغیر علاقهمندی به مطالعه و همچنین 42% واریانس متغیر میزان مطالعه را در بین دانشآموزان تبیین میکند. نتیجهگیری: چنانکه افراد در بسیاری رفتارها از دیگران الگوگیری میکنند، رفتار مطالعه افراد نیز میتواند از مشاهده رفتار دیگران تأثیر بپذیرد و این موضوع میتواند بر میزان مطالعه و علاقه به مطالعه تأثیر بگذارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49751_2e8f807dcccbbc348f224c5957820331.pdf
2018-04-21
25
54
10.30481/lis.2018.49751
نظریۀ شناختی _ اجتماعی بندورا
یادگیری مشاهدهای
مطالعۀ تفننی
مطالعۀ علمی
دانشآموزان
حسن
بهزادی
hasanbehzadi@um.ac.ir
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوشی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
حسن
محمودی
hmahmoudi965@gmail.com
2
دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوشی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
- اباذری، زهرا (1373). «نقش دانشمندان اسلامی در گسترش فرهنگ مطالعه»، کرانه، 1 (2)، ص. 5- 12.
1
- اخوان بهابادی، محمدرضا (1375)، نقش دبیران و پیشرفت تحصیلی در ایجاد گرایش به مطالعه در دانشآموزان سوم متوسطه دبیرستانهای شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
2
- امانی، غفور (1379). «رابطه مطالعه در دوران کودکی _ نوجوانی با مطالعه در دوران بزرگسالی»، کتابداری، 34، ص. 15- 21.
3
- بیرانوند، علی (1387). «مطالعه و کتابخوانی در کودکان»، نشریه الکترونیکی ارتباط علمی، 10 (3). بازیابی از: http://ejournal.irandoc.ac.ir/browse.php
4
- چشمهسهرابی، مظفر؛ صیفوری، ویدا (1388). «تحلیل وضعیت مطالعه و کتابخوانی در شهر کرمانشاه»، مجموعه مقالات اولین همایش سراسری مطالعه مفید کرمانشاه، مقالۀ منتشرشده در همایش سراسری مطالعه مفید، کرمانشاه، تهران : چاپار.
5
- حاجی میررحیمی، سید داود (1378). «عوامل شناختی مؤثر بر ساختار نابهنجار کتابخوانی»، کتابداری، 32 و 33، ص. 22- 46.
6
- حسینی، معصومه و همکاران (1385). «بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت در بین زنان منطقه تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی دکتر محمد قریب شهر اراک در سال 1384»، مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره آورد دانش)، 9 (ویژه نامه تحقیقات جمعیتی)، 175-210.
7
- خسروی، فریبرز (1381). «مقدمهای بر آسیبشناسی مطالعه در کشورهای جنوب»، فصلنامه کتاب، 13 (3). ص. 116- 125.
8
- دیانی، محمدحسین (1365). «کتاب و کتابخوانی در ایران»، کیهان فرهنگی، 3 (1)، ص. 25-27.
9
- رحمانی، بتول (1384). «فرهنگ ایجاد انگیزۀ مطالعاتی»، فرهنگ آموزش،1، 5-47.
10
- رداد و مسعودی (1392). «بررسی وضعیت عادات مطالعه آزاد دانش آموزان دوره متوسطه شهر مشهد و عوامل موثر بر آن»، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 19 (3)، 387 – 407.
11
- رضوی طوسی، سیدمجتبی و باقری، لیلا (1389). «مقایسه میزان مطالعه شهروندان تهرانی در بین سال های 1387 و 1388»، فصلنامه مطالعات فرهنگ _ ارتباطات، 11 (11)، ص. 7-43.
12
- زارع شاهآبادی، علیرضا (1378). «بررسی عوامل مؤثر در میزان مطالعه و کتابخوانی»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، تابستان 1378 (33)، 23 – 29.
13
- سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات (1388). بررسی وضعیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی جوانان: از دیدگاه جوانان، اهل قلم و ناشران. تهران: سازمان ملی جوانان. معاونت مطالعات و تحقیقات.
14
- سالاری، محمود (1391). واکاوی و تبیین عوامل عمده مؤثر بر فرهنگ مطالعه در ایران و ارائه مدلی مناسب برای توسعه آن، پایاننامه دکترای کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
15
- سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1388). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
16
- ـ صافی، قاسم (1379). «راههای گرایش و افزایش میزان مطالعه در کتابخانههای عمومی»، کتابداری، 35، ص. 23- 29.
17
- غفاری، سعید (1381). «فرهنگ مطالعه و کتابخوانی»، فصلنامه پیام کتابخانه، 12 (1 و 2)، ص. 51- 53.
18
- قناویزچی، محمدعلی و داورپناه، محمدرضا (1386). بررسی عوامل تسهیلکننده و بازدارنده مطالعه و رابطه نگرش به مطالعه و کتابخوانی با الگوی انگیزشی مزلو. کتابداری و اطلاع رسانی، 10 (4)، ص. 89- 110.
19
- کیانی خوزستانی، حسن؛ رضائی شریفآبادی، سعید و سام، شهلا (1389). «بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه دار شهر شیراز»، کتابداری و اطلاع رسانی، 13 (1)، 133- 150.
20
- گودرزی، احمد. (1385). بررسی نوع و میزان مطالعه معلمان شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان.
21
- معرف زاده، عبدالحمید و ایرجی، شهرزاد (1389). «بررسی عوامل ترغیبکننده و بازدارندۀ مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهرستان ماهشهر»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16 (1)، ص. 143- 170.
22
- نظری، اشرف و عصاره، فریده (1389). «دیدگاههای دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهر کرد در مورد عوامل ترغیبکننده و بازدارندۀ مطالعه آزاد»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 87، ص. 56- 75.
23
- Astray-Caneda, V.; Busbee, M.; Fanning, M. (2011). Social Learning Theory and Prison Work Release Programs. In M.S.Plakhotnik,S.M.Nielsen, & D. M Pane (EDS.), Proceedings of The Tenth Annual College of Education and Graduate Student Network Research Conference (PP.2-8). Miami: Florida International University.
24
- Atokly, A. (2002). The Views of Classroom Teachers on reading habits in Turkey. Journal of education, (19), 20-28.
25
- Banduran, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, Nj: Prenticehall.
26
- Banduran, A. (1989). Human Agency in Social Cognitive Theory. American Psychology, 44, 1175- 1184.
27
- Banduran, A. (1994). Social Cognitive Theory and Mass Communication. In Bryant & D. Zilmann (Eds), Media Effects: Advance in Theory and Research.
28
- Banduran, A. (1996). Ontological And Epistemological Terrains Revisited. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 27, 323- 345.
29
- Banduran, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1- 26.
30
- Bieschke, K. J. (2006). Research self-efficacy beliefs and research outcome expectations:Implications for developing scientifically minded psychologists. Journal of Careeer Assessment, 14, 77-91.
31
- Dutcher, P. (1990). Authentic Reading Assessment. Practical Assessment , Research & Evaluation, 2(6). 11- 24.
32
- Juster, F. T.; Ono, H.; Stafford, F. P. (2004). Changing times of American youth: 1981-2003. Institute for Social Research, University of Michigan, Ann Arbor, Michigan, 1-15.
33
- Mcquillan, J.; Au, j. (2001). The Effect of print Access on Reading Frequency. Reading Psychology, 22, 225-246.
34
- Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. Advances in motivation and achievement, 10 (149).
35
Russell, D. H. (1961). Children learn to read. Boston: Ginn.
36
ORIGINAL_ARTICLE
نگاشت شبکه همکاری علمی نهادهای پژوهشی حوزه کتابخانههای دیجیتالی در ایران
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مصورسازی و تحلیل شبکۀ همتألیفی نهادهای پژوهشی حوزه کتابخانههای دیجیتالی در ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش علمسنجی و با استفاده از شاخصهای خرد و کلان تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 554 مدرک علمی تولیدشده توسط پژوهشگران نهادهای ایرانی با موضوع کتابخانههای دیجیتالیدر قالب کتاب، مقاله مجلههای فارسی و انگلیسی، مقالۀ همایشهای داخلی و خارجی و پایاننامه دورههای کارشناسیارشد و دکتری داخل کشور تا پایان سال 1392 (2013) است. دادههای گردآوریشده بهوسیله نرمافزارهای اکسل، اس.پی.اس.اس، نودایکس.ال، یو.سی.آی.نت و وی.اُ.اس.ویوور تجزیهوتحلیل شد. همچنین از ابزارهای وبگاههای اوپنهیتمپ و گوگلترندز نیز بهره برده شد. یافتهها:یافتهها حاکی از رشد صعودی تولیدات علمی، بالا بودن میزان همکاریهای درونسازمانی و پایینبودن سهم مشارکتهای بینالمللی است. نهادهای پژوهشی استان تهران بیشترین سهم از تولیدات علمی و همتألیفیها را داشتهاند. ماحصل بررسی شاخصهای تولید و مرکزیّت شبکۀ همکاری نهادهای پژوهشی از نقش کلیدی و مؤثر دانشگاههای آزاد واحد علوموتحقیقات تهران، تهران، آزاد واحد همدان، الزهرا و آزاد واحد تهرانشمال در حوزۀ کتابخانههای دیجیتالی ایران حکایت داشت. همچنین، بررسی شاخصهای کلان نیز نمایان ساخت که این شبکه همتألیفی مستقل از مقیاس بوده و با وجود انسجام پایین، ویژگیهای پدیدۀ جهان کوچک را دارد. نتیجهگیری: در کل میتوان نتیجه گرفت، تمایل پژوهشگران نهادها برای تشکیل خوشهها و اجتماعات پژوهشی رو به افزایش است، ولی همچنان ارتباطات ضعیف میان گروهها از موانع توسعۀ علمی، یادگیری بیشتر و نوآوری در حوزۀ کتابخانههای دیجیتالی ایران است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_55470_398be040b10d0bccdc0fd8ad1e7bfab0.pdf
2018-04-21
55
99
10.30481/lis.2018.55470
کتابخانۀ دیجیتالی
تولیدات علمی
علمسنجی
شبکۀ همکاری علمی
شبکه همتألیفی
تحلیل شبکههای اجتماعی
مصوّرسازی
هادی
رمضانی
hadiramazani14@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهدی
علیپور حافظی
meh.hafezi@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
AUTHOR
عصمت
مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
AUTHOR
- اسدی، سعید، و جلالیمنش، عمار (1392). «نگاشت و مصورسازی پراکندگی جغرافیایی ثروت علمی در ایران»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(4)، 917-943.
1
- باستانی، سوسن و رئیسی، مهین (1390). «روش تحلیل شبکه: استفاده از رویکرد شبکههای کل در مطالعه اجتماعات متن باز»، مطالعات اجتماعی ایران، 5(2)، 32-59.
2
- بندلیزاده، ندا (1393). «بررسی ارتباط میان قابلیتهای منطقهای و جغرافیای تولید علم در ایران»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(2)، 309-335.
3
- حریری، نجلا و نیکزاد، مهسا (1389). «شبکههای همتألیفی بین شهری و بین مؤسسهای در مقالات آی.اس.آی ایرانی رشتههای روانشناسی، کتابداری و اطلاعرسانی، مدیریت، و اقتصاد»، فصلنامه اطلاعشناسی، 8(4)، 93-108.
4
- رحیمی، ماریه و فتاحی، رحمتالله (1386). «همکاری علمی و تولید اطلاعات: نگاهی به مفاهیم و الگوهای رایج در تولید علمی مشترک»، فصلنامه کتاب، 18(3)، 235-248.
5
- رضائینور، جلال و همکاران (1393). «بررسی شبکههای همکاری نویسندگی در حوزه فناوری اطلاعات با استفاده از روشهای شبکههای اجتماعی»، مدیریت فناوری اطلاعات، 6(2)، 229-250.
6
- رمضانی، هادی، و علیپور حافظی، مهدی (1392). ترسیم نقشه علمی حوزه کتابخانههای دیجیتالی بر اساس مقالات منتشر شده در نشریات علمی- پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی بین سالهای 1382-1391. در مهدی علیپور حافظی و میترا آذرمیدختیان (ویراستاران)، مجموعه مقالات نخستین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی: یک دهه کتابخانههای دیجیتالی در ایران با نگاهی به آینده، تهران، 9 بهمن (صص. 36-56). تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. بازیابی 25 فروردین 1393، از http://irandoc.ac.ir/files/Incdl-Final.pdf
7
- سهیلی، فرامرز و عصاره، فریده (1392). «بررسی تراکم و اندازه شبکه اجتماعی موجود در شبکه همنویسندگی مجلات علم اطلاعات»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(2)، 351-372.
8
- شیخشعاعی، فاطمه و دیگران (1392). «بررسی روند پژوهش در حوزه کتابخانه دیجیتال در مجلات ایرانی»، در: مهدی علیپور حافظی و میترا آذرمیدختیان (ویراستاران)، مجموعه مقالات نخستین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی: یک دهه کتابخانههای دیجیتالی در ایران با نگاهی به آینده، 9 بهمن (صص. 57-66 ). تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. بازیابی 25 فروردین 1393، از http://irandoc.ac.ir/files/Incdl-Final.pdf
9
- عرفانمنش، محمدامین؛ عبدالله، ابریزه و اصنافی، امیررضا (1392). «نقش کشورهای جهان در نیم قرن تولید علم حوزه علم اطلاعات و دانششناسی: مطالعه علمسنجی و تحلیل شبکه اجتماعی»، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(2)، 535-566.
10
- عرفانمنش، محمدامین، و ارشدی، هما (1394). «شبکه همنویسندگی مؤسسات در مقالههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49(1)، 79-99.
11
- عرفانمنش، محمدامین، و روحانی، والاعلی (1392). «بررسی همبستگی میان شاخصههای اثرگذاری علمی و اجتماعی پژوهشگران، مطالعه موردی: حوزه علمسنجی»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 16(4)، 150-177.
12
- محسنی، هدیالسادات و همکاران(1392). «تجزیه و تحلیل SWOT برنامههای همکاری علمی بینالمللی در آموزش عالی ایران»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد گرمسار، 7(2)، 107-129.
13
- میرمحمدصادقی، میلاد (1391). تحلیل شبکههای اجتماعی با NodeXL. تهران: انتشارات دانشگاهی کیان (کیان رایانه سبز).
14
- Abbasi, A., Altmann, J., & Hossain, L. (2011). Identifying the effects of co-authorship networks on the performance of scholars: A correlation and regression analysis of performance measures and social network analysis measures. Journal of Informetrics, 5(4), 594–607.
15
- Abbasi, A., Hossain, L., & Leydesdorff, L. (2012). Betweenness centrality as a driver of preferential attachment in the evolution of research collaboration networks. Journal of Informetrics, 6(3), 403-412.
16
- Ardanuy, J. (2012). Scientific collaboration in Library and Information Science viewed through the Web of Knowledge: the Spanish case. Scientometrics, 90(3), 877-890.
17
- Cabrera Fagundo, A. M. (2015). Bibliotecas digitales: un breve estudio bibliométrico. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 26(4), 362-380.
18
- hen, H., & Zhou, Y. (2005). Survey and history of digital library development in the Asia Pacific. In Y. Theng and S. Foo (Eds.), Design and usability of digital libraries: case studies in the Asia pacific. London: Information Science Publishing.
19
- Chung, E. K. (2011). Interdisciplinary collaborations in the domain of digital libraries. Journal of the Korean Society for information Management, 28(2), 37-51.
20
- Divakarmurthy, P., Biswas, P., & Menezes, R. (2011). A temporal analysis of geographical distances in computer science collaborations. In IEEE Third International Conference on Privacy, Security, Risk and Trust (Passat) and 2011 IEEE Third International Conference on Social Computing, SocialCom (pp. 657–660). IEEE.
21
- Franceschet, M. (2011). Collaboration in computer science: a network science approach. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(10), 1992-2012.
22
- Gazni, A., Sugimoto, C. R., & Didegah, F. (2012). Mapping world scientific collaboration: Authors, institutions, and countries. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(2), 323-335.
23
- Han, P., Shi, J., Li, X., Wang, D., Shen, S., & Su, X. (2014). International collaboration in LIS: global trends and networks at the country and institution level. Scientometrics, 98(1), 53-72.
24
- Hansen, D. L., Shneiderman, B., & Smith, M. A. (2010). Analyzing social media networks with NodeXL: Insights from a connected world. Burlington: Morgan Kaufmann.
25
- Inzelt, A., Schubert, A., & Schubert, M. (2009). Incremental citation impact due to international co-authorship hungarian higher education institutions. Scientometrics, 78(1), 37-43.
26
- Jabeen, M., Yun, L., Wang, X., Rafiq, M., Mazher, A., Tahir, M. A., & Jabeen, M. (2016). A Study to analyze collaboration patterns for Asian Library and Information Science (LIS) scholars on author, institutional and country levels. Serials Review, 42(1), DOI: 10.1080/00987913.2016.1139526.
27
- Kumar, S., & Jan, J. M. (2013). Mapping research collaborations in the business and management field in Malaysia, 1980–2010. Scientometrics, 97(3), 491-517.
28
- Li Liew, C. (2009). Digital library research 1997-2007: Organisational and people issues. Journal of Documentation, 65(2), 245-266.
29
- Liu, X., Bollen, J., Nelson, M. L., & Van de Sompel, H. (2005). Co-authorship networks in the digital library research community. Information Processing & Management, 41(6), 1462–1480.
30
- Moed, H. F. (2005). Citation Analysis in Research Evaluation (= Information Science and Knowledge Management, Bd. 9). New York: Springer.
31
- Newman, M. E. J. (2004). Coauthorship networks and patterns of scientific collaboration. Proceedings of the National Academy of Sciences, 101(suppl 1), 5200-5205.
32
- Park, T. K. (2010). D-Lib Magazine: its first 13 years. D-Lib magazine, 16(1/2). Retrieved March 8, 2015, from http://www.dlib.org/dlib/january10/park/01park.html.
33
- Sharma, M., & Urs, S. R. (2007). Small world phenomenon and author collaboration: how small and connected is the digital library world?. In D. H. L. Goh et al. (Eds.), Looking Back 10 Years and Forging New Frontiers. Proceedings of the 10th International Conference on Asian Digital Libraries, Hanoi, Vietnam, Dec 10-13, 2007 (pp. 510-511). Springer Berlin Heidelberg.
34
- Sharma, M., & Urs, S. R. (2008). Network of Scholarship: Uncovering the Structure of Digital Library Author Community. In G. Buchanan, M. Masoodian, S.J. Cunningham (Eds.), Digital Libraries: Universal and Ubiquitous Access to Information. Proceedings of the 11th International Conference on Asian Digital Libraries, ICADL 2008, Bali, Indonesia, December 2-5, 2008 (pp. 363-366). Springer Berlin Heidelberg.
35
- Singh, G., Mittal, R., & Ahmad, M. (2007). A bibliometric study of literature on digital libraries. The Electronic Library, 25(3), 342-348.
36
- Van Raan, A. F. J. (1997). Scientometrics: state of the art. Scientometrics, 38 (1), 205-218.
37
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی دربارۀ ارزشمندی پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالههای لاتین و عوامل اثرگذار بر آنها با تأکید بر پایگاههای «ساینس دایرکت، اشپرینگر، ابسکو، وب. آو. ساینس، امرالد و آی. تریپل. ایی»*
هدف: بررسی ارزشمندترین پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالههای لاتین و عوامل اثرگذار بر آنها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی با تأکید بر پایگاههای «ساینس دایرکت، اشپرینگر، ابسکو، وب. آو. ساینس، امرالد و آی. تریپل. ایی». روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعه آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 4145 نفر است و حجم نمونه با استفاده از فرمول میشل و کارسون، 523 نفر محاسبهشده است. از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی در سطح رگرسیون لجستیک استفادهشده است. یافتهها: پایگاههای اطلاعاتی «ساینس دایرکت»، «وب. آو. ساینس» و «اشپرینگر» بهترتیب با درصدهای فراوانی 0/69 (361 انتخاب)، 8/38 (202 انتخاب) و 7/24 (129 انتخاب) ارزشمندترین پایگاههای اطلاعاتی پیوستۀ مقالههای لاتین برای پژوهش و مطالعه انتخاب شدند. همچنین، از بین متغیرهای بررسیشده تنها متغیرهای «سطح تحصیلات»، «دانشکده» و «درآمد» ارزشمندی پایگاههای اطلاعاتی لاتین را تحت تأثیر قرار دادند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی هزینۀ فراوانی برای دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی پرداخت میکنند، ضروری بهنظر میرسد که به تهیۀ پایگاههای اطلاعاتی ارزشمند تأکید شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54693_30cc3cbaa5354e88e2693fe40963047d.pdf
2018-04-21
100
122
10.30481/lis.2018.54693
ارزش
ارزشمندی
پایگاههای اطلاعاتی لاتین
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه رازی
ندا
صیادی
sayadi.neda.69@gmail.com
1
کارناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمود
مرادی
mahmoudmoradi@razi.ac.ir
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
صالح
رحیمی
saleh_rahimi@yahoo.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
- اسدالهی، زهرا (1388). ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی نشریات ایرانی، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه بیرجند، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
1
- دشتی، آناهیتا (1390). بررسی میزان استناد به پایگاههای اطلاعاتی تمام متن در پایاننامههای کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران بین سالهای 1384 تا 1388، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد.
2
- صیادی، ندا؛ مرادی، محمود و رحیمی، صالح (زیر چاپ). «ارزشگذاری اقتصادی پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالات لاتین از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی»، فصلنامه دانششناسی.
3
- کلانتری، عاطفه (1390). تحلیل استنادی مقالات منتشرشده توسط اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشریات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس از سال 2007 تا 2009 میلادی به منظور ارزیابی میزان استفاده از منابع الکترونیکی مورد اشتراک وزارت بهداشت. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
4
- ـ مرادنژاد، علی (1391). تحلیل هزینهـاثربخشی کتابهای چاپی لاتین و پایگاههای اطلاعاتی مقالات تمام متن الکترونیکی لاتین دانشگاه فردوسی مشهد در حوزههای موضوعی علوم انسانیـاجتماعی و فنیـمهندسی در سال 2010. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
5
- مقصودی، شکرالله (1392). بررسی دیدگاه مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای شهر اصفهان درباره عوامل مؤثر بر مجموعه سازی پایگاههای اطلاعاتی نشریات ادواری تخصصی فارسی و لاتین، پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی کرج، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
6
- منصوری، معصومه (1391). ارزیابی مکاشفهای محیط رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی فارسی (مگ ایران و سید) بر اساس مدل نیلسن، پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
7
- نژادابراهیمی، احد وهمکاران (1392). «ارزش و ارتباط آن با رویکرد مداخله در آثار فرهنگیـتاریخی»، دوفصلنامه مرمت و معماری ایران، 3 (6)، 79-98.
8
- وندث، ژان و اسکار بروگ، الینور (1378). چیستی ارزش (اصغر افتخاری، ترجمه). فصلنامه قبسات. 4 (13)، 110-125. بازیابی شده در 25 تیر 1396، از http://qabasat.iict.ac.ir/article_17051.html
9
- Chatterjee, S. & Hadi, A.S. (2015). Regression Analysis by Example. Fourth Edition, INC: JOHN WILEY & SONS.
10
- Mann, Chris & Fiona Stewart (2000). Internet Communication and Qualitative Research: A Handbook for Researching Online. UK: SAGE
11
- Moradi, M., & Fathali, A. (2014). The Economical Valuation of Databases Using the Contingent Valuation Method: Sciences University Users of Kermanshah Medical Sciences University. International Journal of Curent Life Sciences, 4 (5), 1882-1888.
12
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل برنامههای بازاریابی کتابخانههای دانشگاهی دنیا و ارائه الگوی پیشنهادی برنامه بازاریابی خدمات کتابخانههای دانشگاهی ایران
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل برنامۀ بازاریابی کتابخانههای دانشگاهی دنیا و ارائه الگوی پیشنهادی برنامۀ بازاریابی خدمات کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته است و از روشهای کتابخانهای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل کتابخانۀ 25 دانشگاه برتر بر اساس ردهبندی تایمز بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها از نوع توصیفی بود و برای اجرای پژوهش از روش تحلیل محتوای اسناد و تکنیک دلفی استفاده شد. با بررسی برنامۀ بازاریابی خدمات کتابخانههای دانشگاهی دنیا با رویکرد اکتشافی، ساختار و محتوای این برنامهها استخراج شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد از مجموع 25 کتابخانۀ دانشگاهی مورد بررسی تعداد 10 کتابخانه برنامه بازاریابی مدوّن داشتند، 8 کتابخانه فاقد هر گونه برنامه بازاریابی مدوّن بودند و 7 کتابخانه برنامه بازاریابی داشتند اما بهصورت مدوّن نبود. تحلیل برنامۀ بازاریابی کتابخانههای مورد بررسی نشان داد چارچوب ساختاری این برنامهها متشکل از 16 مؤلفه شامل معرفی، خلاصه، مأموریت، چشمانداز، هدف، مخاطبان، راهبرد، اقدامها، برونداد، ارزیابی، مسئول، زمانبندی، هزینهها، بازار، سوات و رقبا بود. همچنین، جهت ارائه برنامه راهبردی برای بازاریابی کتابخانههای دانشگاهی ایران 53 راهبرد ارائه شد. نتیجهگیری: دستاورد این پژوهش، ارائه چارچوبی برای برنامۀ بازاریابی خدمات به مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران است تا با بهرهگیری از آن به جذب مخاطبان و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور کمک شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_55469_455f4b380e76af6531499567ba4daab3.pdf
2018-04-21
123
152
10.30481/lis.2018.55469
کتابخانههای دانشگاهی
اصول بازاریابی
کسب درآمد
ردهبندی تایمز
کتابخانههای دانشگاهی دنیا
کتابخانههای دانشگاهی ایران
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و راونشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهدی
رحمانی
mehdi.lis89@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
مریم
انصاری
ansari_ma1388@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
- آخشیک، سمیه و رجبعلی بگلو، رضا (1394). چارچوب پیشنهادی برای برنامه بازاریابی خدمات کتابخانههای عمومی: تحلیل برنامههای کتابخانههای عمومی دنیا، ارائه شده در همایش ملی کتابخانههای عمومی: عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب. 5 و 6 اسفند 1394- اهواز. سخنرانی. منتشر شده در: «مجموعه مقالات و سخنرانیهای همایش ملی کتابخانههای عمومی: عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب». به کوشش و ویراستاری فریده عصاره و منصور کوهی رستمی. تهران: پیام حنان. ص. 267-282.
1
- امیراینانلو، الهه (1396). ارائه الگوی آمیخته بازاریابی مناسب برای کتابخانههای عمومی ایران بر اساس اصول بازاریابی. پایاننامه مقطع دکتری. رشته علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
2
- بزرگی، اشرف السادات، و نصیری، سمیه (1388) امکانسنجی برنامههای بازاریابی اطلاعات در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه مدل پیشنهادی. فصلنامه دانششناسی، 6: 10-1.
3
- بصیریان جهرمی، رضا، و نادری جلودار، سمانه (1388). «تدوین طرح بازاریابی برای کتابخانهها: ضرورتی اجتنابناپذیر که از آن غفلت میورزیم!»، کتابداری و اطلاعرسانی، 12(4): 140-123.
4
- بصیریان جهرمی، رضا و نقشینه، نادر (1388). «نگاهی دوباره به بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: فرصتی که به چشم تهدید بدان مینگریم!»، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 20(4): 180-165.
5
- جزایریعرب، آزاده (1390). بازاریابی در کتابخانههای عمومی اهواز از دیدگاه کاربران براساس مدل مدیریتی 4 پی، پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات خوزستان.
6
- جلیلپور، پیمان (1394). «بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: مروری بر متون»، فصلنامه نقد کتاب، 2(5): 298-283.
7
- جندقی، غلامرضا، ایرانی، حمیدرضا و افخمی، احمد (1392). «بررسی و توصیف تحقیقات منتخب در حوزه مدیریت بازاریابی در ایران»، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمان، 11(1): 125-148.
8
- شعبانی، احمد وهمکاران (1392) «بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان براساس مدل هفت پی»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(4): 430-415.
9
- صدیق، مرضیه (1390). بررسی میزان بهکارگیری شیوه آمیخته بازاریابی 4 پی در کتابخانههای عمومی استانقم، پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دانشکده علوم انسانی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی.
10
- ضیائی، ثریا (1389) ارائه الگوی مناسب بازاریابی خدمات کتابخانهای از طریق وب سایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران، پایاننامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
11
- علیزاده، حمید (1385) بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهها»، کتابداری و اطلاعرسانی، 9: 109-126.
12
- گوهری، حمیده، رحمتی تاش، مریم و تاجداران، منصور (1388). «بررسی میزان استفاده کتابخانههای عمومی شهر تهران از اصول بازاریابی»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 15(4): 146-125.
13
- میرزایی، مریم (1394) بررسی وضعیت به کارگیری اصول بازاریابی در کتابخانههای دیجیتالی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
14
- Anafo, P. (2014). Marketing Strategies for Information Services: a Case Study of the Institute of Chartered Accountants (Ghana) Library and Information Services. Library Philosophy and Practice, available at: http://digitalcommons. Unl. Edu/cgi/viewcontent.
15
- Bamigbola, Alice A. (2013). Application of Marketing Strategies and Mix to Digital Information Services (DIS): Nigerian University Libraries Perspectives. Library Philosophy and Practice (e-journal). Retrieved from http://digitalcommons. Unl.edu/libphilprac /961. Accessed 25/9/2013.
16
- De Sáez, E. E. (2007) Marketing Concepts for Libraries and Information Services. Facet Publishing, UK.
17
- Hawcroft, R. (1998) The Relevance of Marketing for Libraries in the Not-for-profit Sector. Retrieved 4 May 2016, from:
18
- http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1612&context=commpapers
19
- Kaur, K. (2009) Marketing the academic library on the web, Library Management, 30(6/7): 454-468, https://doi.org/10.1108/014351209109821
20
- McClelland, T. (2014). What Exactly Do You Do Here? Marketing-Related Jobs in Public and Academic Libraries. Journal of Library Administration, 54(5): 347-367.
21
- Robinson, A. (2015). Effectiveness of Marketing Strategies for Library Programs for Young Adults. Master thesis of Library and Information Science Capstone Valdosta State University.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر قصد خرید اینترنتی کتاب با نقش میانجی اعتماد و تصویر شرکت
هدف: هدف از این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر قصد خرید الکترونیکی کتاب با نقش میانجی اعتماد و تصویر شرکت نزد مشتریان است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی ـ تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاههای صنعتی شهر تهران (شریف، امیرکبیر و علم و صنعت) است که حداقل یک بار تجربه خرید اینترنتی کتاب را داشتهاند. تعداد120 نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای کیفیت خدمات الکترونیکی، تصویر شرکت، اعتماد و قصد خرید بهترتیب از پرسشنامههای استاندارد کاستر (2016)، یو و چانگ (2005)، گیونزی و همکاران(2008) و دیالو (2012) استفاده شد. پایایی و روایی ابزار پژوهش با محاسبۀ آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس تبیینشده ارزیابی و تأیید شد. آزمون مدل مفهومی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی با بهکارگیری نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد کیفیت خدمات الکترونیکی بر اعتماد، تصویر شرکت و قصد خرید مشتریان فروشگاههای اینترنتی کتاب تأثیر مثبت دارد. همچنین اعتماد و تصویر شرکت نیز بهطور مستقیم و مثبت بر افزایش قصد خرید اثرگذار است. نتیجه: کیفیت خدمات الکترونیکی که در وبگاههای فروشگاههای اینترنتی کتاب ارائه میشود تأثیر زیادی در گرایش افراد به خرید اینترنتی کتاب دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54694_580d66fd38ea403785d770fea0076bea.pdf
2018-04-21
153
179
10.30481/lis.2018.54694
کتاب
کیفیت خدمات الکترونیکی
اعتماد
تصویر شرکت
قصد خرید اینترنتی کتاب
الهام
رسولی
elham_rasooly@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
AUTHOR
رسول
عباسی
r.abbasi@hmu.ac.ir
2
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
حسین
معینی
moeini61@yahoo.com
3
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
AUTHOR
- اکبری، محسن؛ هوشمند چایجانی میلاد و معتمد، حسن (1394). «برند، کیفیت خدمات و تبلیغات شفاهی در توریسم: فرصتهای پادگانهای نظامی»، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 10(31)، 69 -41.
1
- رحیمی، مینا (1393). «کسب و کار الکترونیک»، قابل دسترس در: www.etejarat.mihanblog.com
2
- ساجدیفر، علیاصغر و همکاران (1391). «ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک در اعتمادسازی مشتریان آنلاین شرکتهای کارگزاری شهر تهران». مدیریت فناوری اطلاعات، 4(11)، 47-68.
3
- سعیدا اردکانی، سعید و جهانبازی، ندا (1394). «تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد خرید مشتریان: اعتماد و ریسک درکشده بهعنوان متغیرهای تعدیلکننده»، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 5(2)، 53- 72.
4
- شبیری، نسیم (1393). «بررسی نقش کیفیت خدمات الکترونیک بر روی اعتماد مشتریان در صنعت بانکداری اینترنتی»، عصر فناوری اطلاعات، 102، 85- 92.
5
- شهرکی مقدم، ایمان؛ شیخ، رضا و محمدی، عفت (1394). «تصویر ذهنی مشتریان با شاخص مروجین خالص از شرکتهای هواپیمایی کشور»، دوفصلنامۀ کاوشهای مدیریت بازرگانی، 7(13)، 53-74.
6
- صدیقی، رقیه (1394). «تأثیر کیفیت خدمات آنلاین بر رضایتمندی مشتریان کتابهای ورزشی وبسایت حتمی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
7
- صنایعی، علی و همکاران (1391). «بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک بر رضایتمندی و قصد خرید مجدد مشتریان (مطالعه موردی: شرکت پرداخت الکترونیک بانک ملت)». چشمانداز مدیریت بازرگانی، 12، 87- 108.
8
- عابدی، حسین و قلیچخانی، محمدحسن (1395). «تأثیر بازاریابی تجربی، تصویر مقصد و تصویر شرکت بر رضایتمندی مشتریان هتلها (مطالعة موردی: هتلهای چهار و پنج ستارة پارسیان تهران)»، مدیریت بازرگانی، 8(1)، 183-204.
9
- کاظمی جغناب، حجت (1381). نقش اعتماد در سازمانهای علمی و برخی عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی: دانشگاه تبریز)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
10
- گوهررستمی، حمیدرضا؛ مهرعلیتبار، حکیمه و بنار، نوشین (1394). «ارتباط بین کیفیت خدمات و رفتار مشتریان مراکز آمادگی جسمانی و ارائه الگوی مناسب»، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 11(22)، 159-168.
11
- منتظری، محمد و همکاران (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید در تجارت الکترونیک»، مدیریت بازرگانی، 6(2)، 207-226.
12
- مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی (1391)، تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، چاپ هفتم، تهران: کتاب نو.
13
- نصیری، محمد؛ آخوندزاده نوقایی، الهام و مینایی بیدگلی، بهروز (1394). «رویکردهای نوین از کاربرد تکنیکهای دادهکاوی در بررسی عوامل تأثیرگذار بر سطح رضایتمندی مشتریان»، مدیریت بازرگانی، 7(1)، 231-251.
14
- نیکوکــار، غلامحسن و همکاران (1388). «الگــوی رفتار مصــرفکننــده و استراتژیهای بازاریابی اینترنتی: لوازم خانگی ایران»، مـدیریت بازرگـانی، 1(2)، 150-135.
15
- نهاد تجارت و توسعه سازمان ملل (1395). گزارش آنکتاد: رشد کند ایران در تجارت الکترونیک. قابل دسترسی در: http://itiran.com/node/72909
16
- Alan, A.K. & Kabadayı, ET., )2014(. Quality antecedents of brand trust and behavioral intention. Journal ofProcedia-Social and Behavioral Science, 150, 619-627.
17
- Andaleeb, S. S. & Conway, C. (2006). Customer satisfaction in the restaurant industry: An examination of the transaction-specific model. Journal of Services Marketing, 20(1), 3-11.
18
- Bai, B. Law, R. and Ha and Stoel, I. (2008). The impact of website quality on customer satisfaction purchase intentions: evidence from online Chinese visitors, International Journal of Hospitality Management, 27(6), 391-408.
19
- Cretu, A. E. & Brodie, R. J. (2007). The influence of brand image and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective. Industrial Marketing Management, 36(2), 230-240.
20
- Cronin, J. J. & Taylor, S. A. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(7), 55-68.
21
- Diallo, M. F., (2012).Effects of store image and store brand price-image on store brand purchase intention: Application to an emerging market. Journal of Retailing and Consumer Services, 19, 360–367.
22
- Guenzi, P. Johnson, M.D. & Castaldo, S. (2008). A comprehensive model of customer trust in two retail stores. Journal of Service Management, 20(3), 290-316.
23
- Ha, S. and Stoel, L.(2009). Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model. Journal of Business Research, 62, 565-571.
24
- Henseler, J., Ringle, C. & Sinkovics, R. (2009). The Use of Partial Least Squares Path Modeling in International Marketing. Advances in International Marketing, 20, 277-319.
25
- Hilmi, M. F. Pawanchik, S. & Mustapha, Y. (2012). Perceptions on Service Quality and Ease-of-Use: Evidence from Malaysian Distance Learners. Malaysian Journal of Distance Education, 14(1), 99-110.
26
- Holland, R. (1999). Reflexivity. Human Relations, 52(4), 463-484.
27
- Hung, I. B. & Cha, H. S. (2013). The mediating role of consumer trust in an online merchant in predicting purchase intention. International Journal of Information Management, 33, 927– 939.
28
- Jeng, S.P. (2016). The influences of airline brand credibility on consumer purchase intentions. Journal of Air Transport Management, 55, 1-8.
29
- Käser, P. A. W., R. E. Miles, (2002). Understanding knowledge activists’ successes and failures, Long Range Planning, 35(1), 9-28.
30
- Kim, C., Galliers, R. D., Shin, N., Ryoo, J. H. & Kim, J. (2012). Factors influencing Internet shopping value and customer repurchase intention, Electronic Commerce Research and Applications, 11(4), 374- 387.
31
- Kim, J. (2003). Effects of organization-public relationships and product related attribute beliefs on brand attitude and purchase intention: using relationship theory and expectancy-value model, University of Florida, Master of Arts in mass communication.
32
- Kim, J-H. & Hyun, Y. J. (2011). A model to investigate the influence of marketing mix efforts and corporate image on brand equity in the software sector. Industrial Marketing Management, 40(2), 424-438.
33
- Kim, K.H., Kim, K.S., Kim, J.H., & Kang, S.H. (2008). Brand equity in hospital marketing. Journal of Business Research, 61, 75–82.
34
- Kim, Y., & Peterson, R. A. (2017). A Meta-analysis of Online Trust Relationships in E-commerce. Journal of Interactive Marketing, 38, 44-54.
35
- Kuster, I., Vila, N., Canales, P., (2016). How does the online service level influence consumers’ purchase intentions before a transaction? A formative approach. European Journal of Management and Business Economics, Article in press.
36
- Lee, G. G. & Lin, H. F. (2005). Customer perceptions of e-service quality in online shopping. International Journal of Retail & Distribution Management. 33(2), 161-176.
37
- Leonidou, L., Constantine, C., Katsikeas, S. & Samiee, S. (2002). Marketing strategy determinants of export performance: A meta-analysis, Journal of Business Research. 55, 51– 67.
38
- Liljander, V., Polsa, P. & Van Riel, A. (2009). Modeling consumer responses to an apparel store brand: store image as a risk reducer. Journal of Retailing and Consumer Services, 16 (4), 281– 290.
39
- Moorthy, S. and Hawkins, S. (2005). Advertising repetition and quality perception, Journal of Business Research, 58, 354– 360.
40
- Oliveira, T., Alhinho, M., Rita, P., & Dhillon, G. (2017). Modeling and testing consumer trust dimensions in e-commerce. Computers in Human Behavior, 71, 153-164.
41
- Park, H. S., & Lee, D. W. (2009). A test of theory of planned behavior in Korea: Participation in alcohol-related social gatherings. International Journal of Psychology, 44(6), 418-433.
42
- Rynarzewska, A. (2011). The use of sports related emotions as a sustainable marketing strategy, Paper Presented at the 40th Academy of Marketing Science Annual Conference, Miami.
43
- Sharkie, R. (2009). Trust in leadership is vital for employee performance. Management Research News, 32, 491-498.
44
- Singh, R. & Khan, I.A. (2012). An approach to increase customer retention and loyalty in B2C world. International Journal of Scientific Research Publications, 2(6), 1–5.
45
- Srivastava, M. & Kaul, D. (2014). Social interaction, convenience and customer satisfaction: The mediating effect of customer experience. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(6), 1028–1037.
46
- Tariq, M.I., Nawaz, M.R., Nawaz, M. M. & Butt, H. A. (2013). Customer Perceptions about Branding and Purchase Intention: A Study of FMCG in an Emerging Market. Journal of Basic and Applied Scienctific Research, 3(2), 340-347.
47
- Visser, E.M. & Preez, R.D. & Noordwyk, H.J.V. (2006). Importance of apparel store image attributes: Perceptions of female consumers. Journal of Industrial Psychology, 32(3), 49-62.
48
- Walgren, C., Ruble, C. & Donthu, N. (1995). Brand equity, brand preference, and purchase intent. Journal of Advertising, 16(3), 25-40.
49
- Wen, I. (2009). Factors affecting the online travel buying decision: a review. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 21, 752-765.
50
- Yasin, M., & Shamim, A. (2013). Brand love: Mediating role in purchase intentions and word-of mouth, Journal of Business and Management, 7(2), 101-109.
51
- Yoo, S.J. Chang, Y.J. (2005). An Exploratory Research on the Store Image Attributes Affecting Its Store Loyalty. Seoul Journal of Business, 11(1), 19-41.
52
- Yoon, H. S., & Occeña, L. G. (2015). Influencing factors of trust in consumer-to-consumer electronic commerce with gender and age. International Journal of Information Management, 35(3), 352-363.
53
- Zeng, H. & Wu, W. (2011). Moderating effects of technology acceptance perspectives on e-service quality formation: Evidence from airline websites in Taiwan. Expert Systems with Applications, 38(9), 7766-7773.
54
- Zyglidopoulos, S.C. (2001). The Impact of Accident on Firms Reputation for Social Performance. Business & Society, 40(4), 416-441.
55
-
56