هدف:هدف این مقاله بررسی مؤلفههای حاکم درصفحهآرایی نسخههای قرآنی عصرتیموری است.از طرفی ضمن تشریح میزان عملکرد وکارکرد تناسبات در اصول صفحهآرایی این نوع نسخهها، میزان اندازهگیریهای شاخص و غالب درصفحهآرایی نسخههای دوموزه نامبرده را مورد ارزیابی، تحلیل و تطبیق قرار میدهد. روش پژوهش/جامعه آماری: این پژوهش ضمن توصیف آثار موردنظر به روش پیمایشی انجام شده است و با رویکرد تحلیلی-تطبیقی مورد بررسی قرارگرفته است. گردآوری مطالب ازطریق منابع کتابخانهای است. به دلیل محدودیت تعداد بالای اخذ نسخهها از موزههای مورد نظر، انتخاب نمونههای مطالعاتی اندک بوده و با مشاوره کارشناسان خبره این بخشها، به روش هدفمند آثاری مورد مطالعه قرار گرفتند که دارای صفحات افتتاح و تزئینی باشند. لذا 5 مصحف مذهب قرآنی از هر موزه منتخب گردید. یافتهها: تناسبات حاکم در اصول صفحهآرایی و قطع نسخههای قرآنهای مورد مطالعه از موزههای مذکوربر مبنای تناسبات طلایی و مستطیل پویا است. با این تفاوت که تناسبات طلایی، مستطیل پویا با معیار 2√ و قطع صفحات آثار قم با 8 /52 درصد بیشتر ازآثار رضوی سنجیده شده است. در بررسی صفحهآرایی و تطبیق آن با دیگر کادرهای موجود صفحه میزان تناسبات حاکم بر اساس نسبتهای مستطیل ایستا استنباط گردید به گونهای که آثار رضوی با 6/ 57 درصد بیشتر از آثار قم از این مقیاس برخوردار است. نتایج: برآیند این پژوهش نشان داد، مهمترین و اصلیترین عامل مؤثر در صفحهآرایی نسخههای قرآنی مذهب انتخاب قطع کاغذ بوده است. سایز خوشنویسی و کتابت نیز در میزان طراحی و مسطرکشی، نوع فرم و کارکرد تذهیبها نیز نقش تعیینکنندهای درترسیم داخلی آرایش صفحات دارند. ضابطه شاخص در اندازهگیری اوراق، تناسبات طلایی محاسبه شده است.