unavailable
unavailable
دانش منبعی ارزشمند برای توانمندساختن سازمانها در جهت نوآوری و رقابت است. این دانش در میان کارکنان و همچنین از طریق حس همجوشی میان آنان به وجود میآید. فرایند مدیریت دانش شامل خلق دانش، ارزشیابی دانش، ارائة دانش، توزیع دانش، و کاربرد دانش است. برای تبدیل دانش به یک کالای سرمایهای، سازمانها باید در جهت ایجاد تعادل میان فعالیتهای مدیریت دانش بکوشند. ولی موانع متعددی برسرراه خلق و بهکارگیری دانش در سازمانها وجود دارد. وظیفة مدیریت دانش آن است که این موانع را شناسایی، و برای برطرفکردن آنها چارهاندیشی کند.
هدف عمدة این پژوهش، تحلیل داستانهای مناسب کودکان و سنجش میزان تأثیر آنها در کاهش یا حل چهار مشکل روانشناختی پرخاشگری، اعتماد به نفس پایین، ترس، و اندوه است. یافتههای پژوهش نشان میدهند سهم داستانهای تألیف و ترجمه شده، بهطور مساوی 230 عنوان، داستانهای واقعی76 و داستانهای غیرواقعی 384 عنوان است. در مورد مشخصههای دیگر مانند نویسنده، ناشر و سال نشر پراکندگی زیادی در جامعه وجود دارد. همچنین، تحلیل داده ها نشان می دهد داستانهای مناسب کودکان در بیشتر موارد با هدف کاهش یا درمان مشکلات روانشناختی نوشته نمیشوند و به نظر می رسد رشد و شکوفایی استعدادها، آموزش و سرگرمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از مجموع 460 داستان مناسب این پژوهش، 14 درصد از داستانها برای تقویت اعتماد به نفس، 8 درصد برای کاهش پرخاشگری، در حدود 8 درصد برای کاهش ترس و 4 درصد برای کاهش اندوه کودکان میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. تعداد داستانهایی که میتوانند به بیش از یک مشکل پاسخگو باشند، اندک است و داستانها اغلب تکمضمونی هستند،5 درصد از داستانها برای کاهش ترس و نیز تقویت اعتماد به نفس و درحدود 2 درصد برای کاهش اندوه و نیز تقویت اعتماد به نفس میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. در بقیه موارد، تعداد این گونه داستانها کمتر از 1 درصد است.
«کتابخانة منطقهای علوم و تکنولوژی شیراز» نهادی است بینالمللی که در حوزة تحقیقات اطلاعرسانی و اشاعة اطلاعات علمی و فنی فعالیت میکند. تهیة پایگاههای اطلاعاتی از وظایف و اختیارات عمدة کتابخانة منطقهای است. پایگاه اطلاعاتی کتابهای فارسی الکترونیکی به صورت طرح تحقیقاتی و برای نخستین بار در سطح کشور، در کتابخانة منطقهای به اجرا درآمده است. در این مقاله پس از بررسی ویژگیهای کتاب الکترونیکی، نحوة طراحی و پیادهسازی کتابهای الکترونیکی فارسی و نیز چگونگی دستیابی به این منابع از طریق اینترنت بیان شده است.
از هوش مصنوعی برای طراحی نظامهای هوشمند استفاده میشود، با این هدف که رفتار هوشمندانة بشر را تقلید نمایند و به او در کارها کمک کنند. با گذشت زمان به سمت نظامهای هوشمندتر پیش میرویم. در حوزة کتابداری و اطلاعرسانی نیز نظامهای هوشمندی طراحی شدهاند، اما هنوز ساده و مبتدیاند و اکثراً توسط افراد غیرکتابدار تهیه شدهاند. از این نظامها میتوان در بسیاری از فعالیتهای کتابداری و اطلاعرسانی از جمله امانت، بازیابی اطلاعات، خدمات مرجع، و ... بهره گرفت. لازم است که کتابداران با طراحان نظامهای هوشمند همکاری کنند تا به نظامهایی منطبق با نیازهای کتابخانة خود دست یابند.
انگیزهها و نحوة شکلگیری بانک اطلاعات «ده سال پژوهش در خراسان» شامل مشخصات مندرج در پایگاه اطلاعاتی، دلایل گزینش نرمافزار نوسا برای استقرار پایگاه در آن، شیوههای شناسایی سازمانهای تولیدکنندة پژوهشها، و نحوة گردآوری اطلاعات مربوط به پژوهشهای هر سازمان، روش تهیة فهرستبرگة طرحهای پژوهشی و اختصاص موضوع یا توصیفگر به هر طرح، روند واردکردن دادهها به پایگاه و بررسی صحت دادههای واردشده و بررسیهای کتابسنجی برای برخی سازمانها از جمله دانشگاهها شرح داده شده. سرانجام فهرستی از منابع چاپی، حاوی اطلاعات کتابشناختی پژوهشهای خراسان ارائه شده است.
کتابخانهها در راستای پاسخگویی به پرسشهای کاربران از شیوههای مختلفی استفاده کردهاند و سیر پیشرفت آنها به سوی یافتن راههای بهتر پاسخگویی همچنان ادامه دارد. در این میان بخش مرجع کتابخانهها نیز در معرض تغییر و تحول بودهاند. تغییر و تحول در بخش مرجع کتابخانهها به مقدار زیادی در نتیجة رشد و پیشرفت فناوریهای ارتباطی و گسترش شبکهها بوده است. تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بخش مرجع باعث ایجاد نوع دیگری از خدمات مرجع گردیده که از لحاظ ماهوی به دنبال تکمیل خدمات مرجع به شکل سنتی، ولی از لحاظ شکلی با آن متفاوت میباشد. این نوع خدمات مرجع، «خدمات مرجع الکترونیکی» نام گرفتهاست. در این مقاله دو شیوة ارائة خدمات مرجع الکترونیکی، یعنی خدمات مرجع از طریق پست الکترونیکی و خدمات مرجع بیدرنگ مورد بررسی قرار خواهند گرفت. شیوة مطالعه، کتابخانهای و هدف مقاله، بررسی مزایا و معایب و افقهای آیندة این نوع از خدمات و ارائة نمونههایی از همکاری بین مؤسسات در انجام آنها میباشد.
ماهیت چندرسانهای نسل آیندة کتابخانههای دیجیتالی نیازمند وجود کتابداران دیجیتالی است. کتابداران دیجیتالی اساساً کتابداران متخصصی هستند که کتابخانه دیجیتالی را مدیریت میکنند و نظم میبخشند؛ آنان عهدهدار وظایف تخصصی همچون دیجیتالیکردن، ذخیرهسازی، دستیابیپذیر کردن، استخراج دانش دیجیتالی، خدمات مرجع دیجیتالی، خدمات اطلاعرسانی الکترونیکی، هماهنگی در ادارة آرشیو و دسترسی آسان میباشند. کتابداران دیجیتالی محافظ شاهراه اطلاعاتی یا کتابخانة دیجیتالی جهانی هستند و به عنوان هماهنگکنندة میان ماشین و انسان عمل میکنند. این مقاله همچنین نقشها و وظایف یک کتابدار دیجیتالی را در بازیابی اطلاعات، تحویل محتوا و مرورکردن اطلاعات مورد تأکید قرار میدهد و تربیت و آموزش حرفهای کتابداران در مدیریت نظام اطلاعاتی دیجیتالی را ضروری میداند؛ همچنین به وظایف میانجیگرانة کتابخانة دیجیتالی، و نقشها، مهارتها و قابلیتهای کتابدار دیجیتالی در مدیریت نظام اطلاعاتی دیجیتالی در حوزههای مهم فناوریهای تصویری، شناسایی نوری نویسهها، زبانهای نشانهگذاری، فهرستنویسی، فراداده، نمایهسازی چندرسانهای و فناوری پایگاهها، طراحی رابط استفادهکننده، برنامهنویسی و فناوری وب اشاره دارد. درنهایت از ایجاد شغل جدید «کتابدار دیجیتالی» برای مراقبت از کتابخانههای دیجیتالی و ادارة نظام اطلاعات دیجیتالی حمایت میکند.
در این نوشته، دستنویسهای آثار شیخ طوسی که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری میشوند و نیز نگارشهای پیرامونی آنهاـ اعم از ترجمه، تلخیص و گزاره، معرفی شدهاند.
میزان مطابقت 8 متغیر کمّی و کیفی در کل کتابخانههای منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی (16 کتابخانه) با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. با گذشت 20 سال از فعالیت این کتابخانهها، هنوز کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه به حداقل شرایط مندرج در استانداردها دست نیافتهاند.