سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
22
4
2020
01
21
رتبهبندی کتابخانههای عمومی خراسان رضوی مبتنی بر روش تصمیمگیری چند شاخصه
5
23
FA
محمدجواد
هاشم زاده
0000-0001-7171-6776
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
hashemzadeh@birjand.ac.ir
محمد
جعفری
کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
m_jafari_85_90@yahoo.com
لیلی
سیفی
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
leili.seifi@birjand.ac.ir
10.30481/lis.2019.189717.1589
<br /> <strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر به هدف رتبهبندی کتابخانههای عمومی خراسان رضوی با استفاده از شاخصهای ارزیابی کتابخانهها از طریق بهکارگیری روشهای تصمیمگیری چند شاخصه انجام شد.<br /> <strong>روش پژوهش: </strong>پژوهش حاضر به روش پیمایشی - توصیفی انجام گرفته است. جامعه مورد بررسی ۹۸ کتابخانه عمومی شهری تحت پوشش اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی است که در قالب سرشماری و نمونهای 100 نفری از کارکنان و کتابداران شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی استان به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سیاهه وارسی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید و خبرگان تأیید شد و پایایی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرون باخ و پایایی ثبات ابزار اندازهگیری با روش بازآزمایی اندازهگیری شد و مورد تأیید قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها: </strong>بر مبنای نتایج شاخصهای نیروی انسانی، دسترسی، خدمات، مقبولیت، فناوری، فضا، تجهیزات و منابع به عنوان مهمترین شاخصها به ترتیب اولویتبندی شدند که کتابخانه شهید باهنر کاخک در ابتدا و کتابخانه شهدای مشهد در انتهای نظام رتبهبندی قرار گرفتند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که اکثر کتابخانهها (۷۳ کتابخانه) رتبه کمتری نسبت به درجه نهاد به دست آوردهاند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>پژوهش حاضر در راستای عینیسازی و واقعگرایانهتر نمودن نظام رتبهبندی کتابخانههای عمومی و درجهبندی آنها بر اساس فنون مدیریتی مانند تاپسیس گامی در راستای تحقق اهداف ارزیابی کتابخانهها و رتبهبندی آنها جهت سهولت تصمیمگیری مدیران کتابخانهها برای برنامهریزی و سایر فعالیتهای اداره کتابخانههای عمومی برداشته است.
رتبهبندی,کتابخانههای عمومی,تاپسیس,شاخصهای ارزیابی,خراسان رضوی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95404.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95404_c2c4b6ef0763e4b98c1d1311f2571209.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
22
4
2020
01
21
تأثیر سبکهای پردازش اطلاعات بر رفتار اطلاع جویی دانشجویان با توجه به نقش میانجی اضطراب و سودمندی ادراک شده
24
51
FA
شهناز
هادوی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی- مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
mrs.shahnaz@gmail.com
محمدرضا
فرهادپور
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
m.farhadpoor@gmail.com
10.30481/lis.2019.202371.1631
<strong>هدف:</strong>هدف پژوهش بررسی تأثیر سبکهای پردازش اطلاعات بر رفتار اطلاعجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نقش میانجی اضطراب و سودمندی اطلاعات بود.<br /> <strong>روش پژوهش: </strong>این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 9500 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود که با فرمول کوکران 370 نفر به عنوان نمونه به شیوه نسبتی انتخاب گردیدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف پنج درجهای لیکرت استفاده شد. روایی ابزار به شیوه صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب (91/0=a) تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos انجام شد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>یافتههای پژوهش نشان داد که بین سبکهای پردازش اطلاعات تحلیلی و ادراکی و رهیافتی با رفتار اطلاعجویی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. ضمن این که، دو متغیر میانجی سودمندی درک شده اطلاعات و اضطراب بر رابطه بین سبکهای پردازش اطلاعات و رفتار اطلاعجویی اثرگذار میباشند؛ و اثرگذاری اضطراب بیشتر از سودمندی درک شده اطلاعات است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> سبکهای پردازش اطلاعات به ویژه سبک پردازش اطلاعات تحلیلی با درنظر گرفتن سودمندی درک شده و اضطراب پیشبین مناسب برای رفتار اطلاعجویی میباشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
پردازش اطلاعات ادراکی و رهیافتی,پردازش اطلاعات تحلیلی,رفتار اطلاعجویی,اضطراب,سودمندی اطلاعات
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_96125.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_96125_d551de4fbaaf567f63986f64a8bf62c9.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
22
4
2020
01
21
بررسی وضعیت تقریظ های نوشته شده بر کتابهای فارسی دفاع مقدس در بازه زمانی سال 1360 تا 1397 در ایران
52
74
FA
فاطمه
علیزاده بی نظیر
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران
binazir94@gmail.com
امیر رضا
اصنافی
0000-0001-9908-2031
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران
aasnafi@gmail.com
محسن
حاجی زین العابدینی
0000-0003-4226-9377
استادیارگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران
zabedini@gmail.com
<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر، با هدف بررسی تقریظهای نوشته شده بر کتابهای فارسی دفاع مقدس در بازه زمانی سال۱۳۶۰ تا ۱۳۹۷ در ایران صورت گرفته است.<br /> <strong>روش/رویکرد پژوهش:</strong> پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی انجام شده است و تقریظهای مورد نظر به روش تحلیل محتوای ترکیبی بررسی شدند، جامعه آماری در این پژوهش، شامل ۵۷ تقریظ از ۵۵ کتاب فارسی دفاع مقدس است که در بازه زمانی سال۱۳۶۰ تا ۱۳۹۷ مورد تقریظ قرار گرفته اند که از این تعداد ۵۳ تقریظ متعلق به «آیت الله سید علی خامنهای»، ۳ تقریظ متعلق به «سردار قاسم سلیمانی» و ۱ تقریظ متعلق به « محمد رضا سنگری» است.<br /> <strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد که «آیت الله سید علی خامنهای»، با تعداد 53 تقریظ، بر کتابهای فارسی دفاع مقدس، دارای بیشترین تقریظ است. سپاسگزاری از خداوند، تقدیر از نویسندگان، توجه به زبان و ادبیات فارسی، ضرورت ترجمه برخی منابع، تأکید بر ساخت فیلم، توجه به نقش زنان در دفاع مقدس و تاریخ سازی از جمله مواردی است که ایشان در تقریظهای خود مورد تأکید قرار داده است. همچنین محتوای تقریظها شامل ۳ مقوله اصلی «بیان عواطف و احساسات»، «اظهارنظر» و «پیشنهاد» است که تجزیه و تحلیل دادههای توصیفی بر اساس تعداد فراوانی 3 مقوله اصلی، حاکی از آن است که در میان تقریظهای مورد بررسی مقوله «بیان عواطف و احساسات» با 100 درصد دارای بیشترین فراوانی و پس از آن «مقوله اظهارنظر» با 86 درصد در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین مقوله پیشنهاد با 20 درصد دارای کمترین فراوانی در تقریظها است. بر اساس این نتایج، هدف از نوشتن تقریظ بر کتابهای فارسی دفاع مقدس، بیشتر اطلاعرسانی مخاطبان جهت مطالعه، ترویج فرهنگ کتابخوانی، نشر و ترویج فرهنگ تحقیق و نویسندگی است. در ضمن بررسی تقریظهای مورد نظر نشان از نوعی نگرش با احساس صادقانه از یک سو شگفتی و تحسین و عزت، و از سویی دیگر همراه با غم و اندوه بوده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> تقریظ افراد تأثیرگذار باعث بالا رفتن شمارگان و گسترش و توسعه صنعت چاپ در کشور و همچنین افزایش ساعات مطالعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی است.
تقریظ,تقریظ نویسی,کتابهای دفاع مقدس,کتابهای فارسی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80081.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80081_84d1cb8abfdb98fd30da3a9902f69a86.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
22
4
2020
01
21
بررسی درک ناهمخوانی در داستانهای مصور طنز کودک
75
100
FA
سریرا
کرامتی یزدی
دانش آموخته دکتری زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران
sarirakeramati@gmail.com
علی
علیزاده
گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
alalizadeh@ferdowsi.um.ac.ir
شهلا
شریفی
گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
sh-sharifi@ferdowsi.um.ac.ir
عطیه
کامیابی گل
گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
kamyabigol@um.ac.ir
10.30481/lis.2019.202459.1632
<strong>هدف:</strong> هدف از این مطالعه، بررسی درک ناهمخوانی در داستانهای طنز متحرک و ایستا در کودکان دختر و پسر پیشدبستانی است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> شرکتکنندههای این تحقیق شامل 100 کودک 4-6 ساله فارسی زبان ایرانی است. در این پژوهش به نمایش یک قسمت از انیمیشن طنز تام و جری و ارائه تصویری شش مرحلهای با مفهوم طنز از کتاب قصههای من و بابام پرداخته شد. دو پرسش اساسی این پژوهش عبارتند از: 1- کودکان 4-6 ساله چه ناهمخوانیهایی را در داستانهای مصور طنز درک میکنند؟ 2- بر اساس نظریه ناهمخوانی تفاوت جنسیت در کودکان 4-6 ساله چه تفاوتی در درک آنها از طنز ایجاد میکند؟<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان پیشدبستانی مورد بررسی، قادر به تشخیص ناهمخوانی در داستانهای تصویری (متحرک و ایستا) هستند و همچنین میتوانند نکات خندهدار داستان را از طریق مشاهده تصاویر درک و بیان کنند. آنها میتوانند از طریق مقایسه تصویر با طرحوارههایی که در ذهنشان دارند به درک ناهمخوانیهای یک تصویر خندهدار دست یابند. بر اساس آزمون مربع خی پیرسون مشخص شد، در سنین پیشدبستانی، تفاوت معنیداری در درک طنز تصویری (متحرک و ایستا) میان دخترها و پسرها وجود ندارد. به نظر میرسد که اگر تفاوت قابل ملاحظهای در مقوله درک طنز میان دو جنسیت وجود داشته باشد، بعد از سنین پیشدبستانی نمود پیدا خواهد کرد. بر اساس تحلیل دادههای این پژوهش ناهمخوانیهایی که کودکان در انیمیشن و تصویر شش مرحلهای درک کردند را به طور کلی در سه دسته ناهمخوانی بین طبیعی و غیرطبیعی؛ معمول در مقابل غیرمعمول؛ و قابل پیشبینی در مقابل غیرقابل پیشبینی میتوان طبقهبندی کرد. این سه دسته ناهمخوانی، همان تقابلهای پایهای هستند که راسکین در نظریه انگاره معنایی طنز که نظریهای شناختی درباره طنز است، عنوان کرد. علاوه بر این سه دسته ناهمخوانی، تقابل میان دو موجودیت متفاوت مثل انسان و حیوان نیز، توسط کودکان درک و بیان شده است.
عدمتجانس,طنز,داستانهای مصور,کودکان
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95782.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95782_ea9a55d7a8adf5f67dfd95f507b9b35b.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
22
4
2020
01
21
فهرست نویسی اجتماعی آری یا نه؟: یک مرور نظام مند
101
118
FA
محمدرضا
حسنی
دانشجوی دکترا، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
hassani.iaus@gmail.com
افشین
موسوی چلک
0000-0002-5614-1334
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
mousaviaf@gmail.com
هادی
شریف مقدم
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
sh_mogadam@pnu.ac.ir
مریم
سلامی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
salamilib@yahoo.com
<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش، مروری نظاممند بر پژوهشهای انجام شده در زمینه ضرورت به کارگیری فهرستنویسی اجتماعی در کتابخانهها و شناسایی خلأهای پژوهشی موجود است.<br /> <strong>روش/ رویکرد پژوهش: </strong>روش پژوهش مرور نظاممند و همچنین تحلیل محتواست. بدین منظور پژوهشهای مرتبط در 4 پایگاه اطلاعاتی در بازه زمانی 2005 تا 2016 مورد جستجو قرار گرفت و پس از 3 مرحله غربالگری تعداد 19 مورد از مرتبطترین آنها انتخاب شدند. سپس اهداف و نتایج پژوهشها با استفاده از روش تحلیل محتوا در قالب مقولات و خرده مقولات گروهبندی شدند و فراوانی هر کدام به دست آمد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> در پژوهشهای مورد بررسی «بررسی همپوشانی و امکان همزیستی برچسبها و واژگان کنترل شده» بیش از سایر اهداف و «امکانسنجی کاربرد برچسبها در فهرستهای کتابخانهای» کمتر از سایر اهداف، مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر روششناسی، «تحلیل محتوا» بیش از سایر روشها و «روش پیمایشی» کمتر از سایر روشها در پژوهشهای مورد استفاده قرار گرفته است. بیشترین پیشنهاد مطرح شده نیز «پیشنهاد تلفیق برچسبزنی با واژگان کنترل شده» میباشد.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>اگر فهرستنویسی اجتماعی را به مفهوم همزیستی مسالمتآمیز واژگان کنترل شده در کنار برچسبهای اجتماعی و سایر ابردادههای کاربرساخته مد نظر قرار دهیم عمده پژوهشگران با تحول فهرستنویسی سنتی به فهرستنویسی اجتماعی نظر موافق دارند. اما اگر تصور ما از فهرستنویسی اجتماعی جایگزین کردن برچسبهای اجتماعی، یادداشتها و نقطهنظرات کاربران با فهرستنویسی سنتی باشد، اغلب پژوهشگران با آن مخالفند.
"فهرست نویسی اجتماعی","برچسب زنی اجتماعی","مرور نظام مند"
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80302.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80302_9c0fbd402e5d825fa29aea7b05ca3a44.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
22
4
2020
01
21
طراحی مدل ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علوم انسانی
119
151
FA
هدا
رومزی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
hoda_roumezi@yahoo.com
محمد
حسین پور
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
hoda.roumezi@yahoo.com
لیلا
بهمئی
استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
bahmaeeleila@gmail.com
ماریا
نصیری
استادیار گروه مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
nasiri18100@gmail.com
10.30481/lis.2019.186946.1581
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، تعیین چارچوبی برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان و توسعه آنها در رشتههای علوم انسانی است.<br /> <strong>روش</strong><strong>پژوهش</strong><strong></strong>: در این پژوهش، از نظریه داده بنیاد که شیوه پژوهش کیفی است استفاده شده است. به کمک این شیوه و دستهای از دادهها، نظریه تکوین مییابد. جامعه آماری شامل متخصصان، صاحبنظران و مدیران متخصص در شرکتهای دانش بنیان مستقر در استان خوزستان است. به منظور جمعآوری دادهها از16 نفر از افراد فوق، که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه به عمل آمد. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، رسیدن به نقطه اشباع نظری بود.<br /> <strong>یافتهها</strong>:بر اساس فرایند نظریه دادهبنیاد، طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 403 کد باز و 289 کد مستخرج نهایی در قالب 79 مفهوم ساخته شد و دستهبندی در 6 مقوله اصلی و 30 مقوله فرعی صورت گرفت.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: الگوی به دست آمده از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش، در قالب چهار گام ایده اولیه، پژوهش و توسعه، انتقال نتایج پژوهشها و بهرهوری یافتههای پژوهشی و شش راهبرد اصلی، شامل مدیریت و سیاستگذاری، فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، بسترها و زیرساختها، ارتباطات و شبکههای علمی، نشر و اشاعه دانش و نوآوری قرار دارد. با ترکیب متغیرها و شش راهبرد اصلی، مدل نهایی مراحل فرایند ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علوم انسانی شکل گرفته است.
علوم انسانی,شرکتهای دانشبنیان,کاربردی سازی دانش,نظریة داده بنیاد,طراحی مدل
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_92031.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_92031_f843a9332b6e9393a229d2a6174665c3.pdf