سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
1
2020
03
20
واکاوی رابطه بیتفاوتی سازمانی، عدالت سازمانی و تعلق سازمانی در بین کتابداران و کارکنان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
5
27
FA
محسن
مرادی
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایران.
momoradi2010@yahoo.com
حمیدرضا
حمیدی
مدرس دانشگاه، کارشناسی ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، گروه مدیریت دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایران
saman.hamidi2029@gmail.com
آتنا
اسکندری
کارشناسی ارشد حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایران
eskandari1900@gmail.com
10.30481/lis.2019.200147.1621
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> این پژوهش با هدف بررسی رابطه بیتفاوتی سازمانی و ابعاد عدالت سازمانی و تعلق سازمانی در بین کتابداران و کارکنان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع پیمایشی و توصیفی است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای است که با استفاده از پژوهشهای قبلی تهیه شده است و روایی و پایایی آن تأیید شد. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تشکیل دادهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی به کمک نرمافزار لیزرل استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش حاکی از رابطه منفی و معنیدار بیتفاوتی سازمانی با تعلق سازمانی و با عدالت سازمانی میباشد، که این رابطه در مورد بیتفاوتی سازمانی و تعلق سازمانی دارای ضریب بیشتری است. به عبارتی افزایش عدالت سازمانی و احساس تعلق سازمانی، موجب کاهش بیتفاوتی سازمانی میشود.<br /> <strong>نتایج:</strong> در مجموع میتوان به کمک یافتههای این پژوهش راهکارهایی برای کاهش بیتفاوتی سازمانی ارائه داد. این راهکارها مبتنی بر تلاشهای مدیران برای افزایش عدالت سازمانی و احساس تعلق سازمانی در بین کارکنان است.<br /> <strong> </strong>
بیتفاوتی سازمانی,عدالت سازمانی,تعلق سازمانی,سازمان کتابخانهها,موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_99354.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_99354_43eb709522db06ac630de52117d879b9.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
1
2020
03
20
هنرمندان طراح تشعیرهای خمسه نظامی شاه تهماسب
28
53
FA
سولماز
امیرراشد
عضو هیئت علمی گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. دانشجوی دکتری پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران.
s_amirrashed@uma.ac.ir
10.30481/lis.2020.185987.1577
<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش تجزیه و تحلیل تشعیرهای خمسه نظامی شاه تهماسب و تطبیق آن با نگارهها و تشعیرهای این دوره، ابتدا به منظور تشخیص نوع قلم پردازی و شیوه طراحی آثار و سپس مشخص کردن نگارگران این تشعیرهاست.<br /> <strong>روش پژوهش: </strong>این پژوهش به روش استقرایی بوده و جزئیات آثار و شیوههای تثبیت شده هر هنرمند برای رسیدن به نتیجه کلی درباره او استفاده شده است. منابع این پژوهش، کتابخانهای و از وبگاه موزههای بریتانیا و دیگر موزههای ذکر شده در متن است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تشعیرهای خمسه نظامی به عنوان آخرین اثر مکتب تبریز دوم نشانگر اوج پیشرفت طراحی با آب مرکب و پرداز است. این اثر الهامبخش هنرمندانی بوده که تشعیرهای مرقع گلشن را در مکتب گورکانی کار کردهاند. در این پژوهش از بحثهای کلی آرتور پوپ بر اساس جملات صادقی بیگ افشار و عالی افندی درباره آقامیرک، فراتر رفته و بر تصور این که این آثار توسط یک هنرمند و شاگردانش کار شده، خاتمه میدهد. تطبیقات و مطالعات جزئیات آثار ویژگیهای قلم و شیوه هنرمندان آن عصر را به گونهای بارزتر نمایانگر میکند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان میدهد نگارگرانی چون میرزا علی، سلطان محمد، قدیمی، میر سید علی، مظفرعلی و آقامیرک در انجام این تشعیرها نقش عمده داشتهاند. برخی از تشعیرها رابطه معنیداری با نگارهها به ویژه جزئیاتی که در پس زمینه نگارهها استفاده شدهاند، دارند.
خمسه نظامی شاه تهماسب,تشعیر,نگارگران مکتب تبریز,طراح
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_101842.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_101842_66bf47720d4ccdff86204170ccb04073.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
1
2020
03
20
تحلیل ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان شهر تهران
54
74
FA
سمانه
بیرجند
کارشناسی ارشد مطالعات آرشیو، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
samaneh_birjand@yahoo.com
علیرضا
نوروزی
0000-0003-0877-1566
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
noruzi@ut.ac.ir
مریم
ناخدا
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mnakhoda@ut.ac.ir
10.30481/lis.2019.179318.1549
<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان شهر تهران انجام شد.<br /> <strong>روششناسی</strong>: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته و ترکیبی از مطالعات اسنادی و کتابخانهای، مصاحبه، تحلیل محتوای جهتدار و پرسشنامه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل هنرمندان شهر تهران در سه زمینه فعالیت نقاشی، مجسمه و حجم و گرافیک که حداقل دو نمایشگاه انفرادی برگزار کرده باشند، است که به دلیل مشخص نبودن جامعه آماری از روش گلوله برفی برای تعیین جامعه آماری استفاده شد و حجم نمونه برابر 271 نفر تعیین شد. اطلاعات مصاحبه به وسیله نرمافزار MAXQDA تحلیل شد و ملزومات به زیرمعیارها و زیرمعیارها به مقولههایی دستهبندی شدند. از مقولههای مستخرج شده پرسشنامهای طراحی شد و میزان آلفای کرونباخ 0/893 محاسبه شد. اطلاعات پرسشنامه محققساخته جمعآوری و از آمار توصیفی میانگین برای توصیف دادهها و آمار استنباطی آزمون خیدو، رگرسیون چندمتغیره، آزمون F و معادلات ساختاری برای تحلیل فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتیجه آزمون خیدو بر اساس درجه آزادی هر عامل به صورت جداگانه نشان داد که بین عوامل ذکر شده و ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان رابطه معنیداری وجود دارد. میانگین عامل حفاظت 3/679 با بار عاملی 0/94، میانگین عامل ذخیرهسازی 0/636 با بار عاملی 0/92، میانگین عامل فراهمآوری 447/3 با بار عاملی 86/0، میانگین عامل بازیابی و دسترسی 17/3 با بار عاملی 81/0 و میانگین عامل سازماندهی 2/791 با بار عاملی 0/79 بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: بر اساس چرخه حیات اسناد و مدارک ثبت شده، ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان به ترتیب اهمیت شامل: حفاظت، ذخیرهسازی، فراهمآوری، بازیابی و دسترسی و سازماندهی است. از نظر هنرمندان حفاظت فیزیکی و دیجتالی از آرشیو اهمیت زیادی دارد. حفاظت از آرشیو فیزیکی سختتر از حفاظت از آرشیو دیجیتالی است.
آرشیو شخصی,هنرمندان,چرخه حیات اسناد و مدارک,تحلیل محتوا,شهر تهران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95405.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95405_0c33528ed43862fd0ea335cbf64e840c.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
1
2020
03
20
نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد
75
103
FA
مریم
شعبانی شایه
M.A, Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Education Sciences & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
maryamshabani85@gmail.com
معصومه
تجعفری
0000-0001-6008-4427
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
tajafari@um.ac.ir
اعظم
صنعت جو
0000-0002-6288-314X
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
sanatjoo@um.ac.ir
<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش سنجش نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بود.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روش ارزیابانه و پیمایشی بود. جامعه اول پژوهش، وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و جامعه دوم پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-96 در چهار حوزه علوم پایه، علوم انسانی، فنی مهندسی و کشاورزی بودند که حجم نمونه از جامعه دوم بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان تعیین شد (356 نفر) و اعضای نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پس از تأیید روایی و پایایی سیاهه وارسی و پرسشنامه محققساخته، دادههای مورد نیاز پژوهش گردآوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار اسپیاساس 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> در مجموع برای 8 معیار طراحی ترغیبی، 107 مصداق شناسایی شد که در وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بیش از 58 درصد از کل مصداقهای شناسایی شده به کار گرفته شده بود. همچنین، در وبگاه این کتابخانه بیشترین توجه به معیار اعتبار وبگاه و در مقابل کمترین توجه به معیار شخصیسازی شده بود. از دیدگاه کاربران، نقش همه معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب آنها به استفاده از وبگاه کتابخانه بیش از حد متوسط بود.<br /> <strong>اصالت/ارزش:</strong> این پژوهش از معدود پژوهشها در حوزه طراحی ترغیبی در کتابخانهها میباشد. نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده کتابداران و طراحان وبگاه این کتابخانه قرار گیرد و به آنها در طراحی هر چه بهتر و مؤثرتر این وبگاه کمک نماید. کتابداران با آگاهی از نتایج پژوهش میتوانند سبب برقراری ارتباط بهتر کاربران با وبگاه و ترغیب آنها به استفاده و مراجعه مجدد به وبگاه و بهرهگیری از خدمات کتابخانه شوند.<br /> <strong> </strong>
طراحی ترغیبی,فناوری ترغیبی,وبگاه,کتابخانه دانشگاهی,دانشگاه فردوسی مشهد
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_64851.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_64851_ebc8b6b0bd1f041ffd71782ec9c5a84b.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
1
2020
03
20
بررسی معیارهای قضاوت ربط تصاویر بازیابی شده در موتور کاوش گوگل از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
104
120
FA
نعیمه
ظریف قاسمیان
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران
naeemehzarif@gmail.com
رحمت الله
فتاحی
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
fatahirahmat@gmail.com
محسن
نوکاریزی
دانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
mnowkarizi@um.ac.ir
<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد معیارهای ذهنی و عینی قضاوت ربط در بازیابی تصاویر از موتور کاوش گوگل به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود رویکرد ذخیره و بازیابی در نظامهای بازیابی تصاویر است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و جامعهای متشکل از 30 دانشجوی دورههای تحصیلات تکمیلی از رشتههای مختلف دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد<br /> دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه دربرگیرنده دو بخش که معیارهای ذهنی و عینی قضاوت کاربران در ارتباط با تصاویر را مورد مطالعه قرار داد، گردآوری شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد در مجموع، در هر دو مرحله قضاوت ذهنی و عینی، به جز معیار «موضوع»، معیارهای «روزآمدی»، «جاذبه تصویر»، «دسترس پذیری» و «کیفیت اطلاعات» به منزله مهمترین معیارهای قضاوت دانشجویان مربوطه درباره ربط تصاویر بازیابی شده در موتور کاوش گوگل شناسایی شد<strong>. </strong><br /> <strong>اصالت: </strong>آنچه پژوهش حاضر را از پژوهشهای دیگر متمایز میسازد، رویکرد این پژوهش به جستجوی تصویر است که با تأکید بر کاربران ایرانی، موتور کاوش گوگل و در دو مرحله قضاوت ذهنی و قضاوت عینی مورد مطالعه قرار گرفته است که متفاوت از پژوهشهای دیگر است.<br /> <strong><em> </em></strong>
قضاوت ربط,موتور کاوش گوگل,بازیابی تصویر,معیارهای ذهنی,معیارهای عینی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80083.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80083_70674f5bf45bb447b312b37a98f4150e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
1
2020
03
20
توسعه مدل خلق دانش سازمانی در شرکتهای دانشبنیان ایران
121
150
FA
آناهیتا
باواخانی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، گرایش بازیابی اطلاعات و دانش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
abavakhani@alzahra.ac.ir
سعید
رضایی شریفآبادی
0000-0003-3113-2973
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
srezaei@alzahra.ac.ir
امیر
غایبی
0000-0003-0495-3434
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
ghaebi@alzahra.ac.ir
محسن
نجفی
استادیار پژوهشگاه علوم و فنون هستهای، پژوهشکده مواد و چرخه سوخت هستهای، تهران، ایران.
mnajafi@aeoi.org.ir
10.30481/lis.2020.199360.1618
<strong>هدف پژوهش: </strong>این مقاله با هدف توسعه مدل خلق دانش سازمانی در شرکتهای دانشبنیان ایران ارائه میشود. به این منظور از دو نظریه تناسب وظیفه- فناوری و نظریه رفتار برنامهریزی شده، جهت بررسی تناسب فناوری اطلاعات با وظایف موجود و نیز واکاوی ابعاد روانشناختی افرادی که در شکلگیری فرایند خلق دانش در شرکتهای دانشبنیان تأثیرگذارند استفاده شده است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>مقاله حاضر با روش تحلیل محتوای متون انجام گرفته که کاربست دو نظریه حوزه روانشناختی و فناوری اطلاعات را در توسعه خلق دانش سازمانی مورد بررسی قرار میدهد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>شرکتهای دانشبنیان، خلق دانش جدید را عنصر کلیدی خود در کسب برتری با سایر سازمانها میدانند. ارکان عمده این فرایند را ابعاد روانشناختی افرادی که در خلق دانش سازمانی تأثیرگذارند، در کنار تناسب فناوری اطلاعات با وظایف موجود سازمانی تشکیل میدهند. مؤلفههایی مانند نگرش، هنجار ذهنی و کنترل، نیت فرد را در خلق دانش سازمانی منعکس نموده و تناسب وظایف سازمانی با فناوریهای موجود، از ارکان مهم شکلگیری و خلق دانش سازمانی میباشند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>شرکتهای دانشبنیان به منظور بهینهسازی اهداف عمده خود که عبارتند از استفاده مؤثر از دانش موجود و نیز خلق دانش جدید، لازم است تا در بستر فعالیتهای دانشی توجه ویژهای به عوامل شناختی افراد و نیت رفتاری آنها در بحث مشارکت در مراحل چهارگانه خلق دانش داشته باشند. همچنین در نظر داشتن تناسب فرایندهای کاری با فناوریهای مورد استفاده میتواند تسهیلگر فعالیتها و عامل سرعت بخشی به آنها باشد؛ چرا که ساختار ایجاد شرکتهای دانشبنیان بر مبنای رقابت، نوآوری و روزآمد بودن در رده فناوری و دانش تخصصی مربوطه است که همگی این موارد از طریق فناوریها تسهیل میشوند.
خلق دانش سازمانی,شرکتهای دانشبنیان,رفتار برنامهریزی شده,تناسب وظیفه-فناوری
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_103400.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_103400_db9d0aafb78dea19a7ab59faa93f9374.pdf