سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
3
2020
09
22
بررسی تطبیقی میزان تناسبات حاکم در اصول صفحهآرایی قرآنهای مذهب عصر تیموری موجود در موزههای آستان قدس رضوی و آستانه مقدسه قم
5
40
FA
فاطمه
غفوری فر
0000-0002-3383-2239
کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی-نگارگری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. دانشکده هنرهای صناعی اسلامی
fghafuorifar@gmail.com
مهدی
محمدزاده
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی
mehdi00mohammadzadeh@gmail.com
فرنوش
شمیلی
0000-0001-7858-4120
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده ی هنرهای صناعی اسلامی
farnooshshamiliy@gmail.com
10.30481/lis.2020.126133
هدف:هدف این مقاله بررسی مؤلفههای حاکم درصفحهآرایی نسخههای قرآنی عصرتیموری است.از طرفی ضمن تشریح میزان عملکرد وکارکرد تناسبات در اصول صفحهآرایی این نوع نسخهها، میزان اندازهگیریهای شاخص و غالب درصفحهآرایی نسخههای دوموزه نامبرده را مورد ارزیابی، تحلیل و تطبیق قرار میدهد.<br /> روش پژوهش/جامعه آماری: این پژوهش ضمن توصیف آثار موردنظر به روش پیمایشی انجام شده است و با رویکرد تحلیلی-تطبیقی مورد بررسی قرارگرفته است. گردآوری مطالب ازطریق منابع کتابخانهای است. به دلیل محدودیت تعداد بالای اخذ نسخهها از موزههای مورد نظر، انتخاب نمونههای مطالعاتی اندک بوده و با مشاوره کارشناسان خبره این بخشها، به روش هدفمند آثاری مورد مطالعه قرار گرفتند که دارای صفحات افتتاح و تزئینی باشند. لذا 5 مصحف مذهب قرآنی از هر موزه منتخب گردید. <br /> یافتهها: تناسبات حاکم در اصول صفحهآرایی و قطع نسخههای قرآنهای مورد مطالعه از موزههای مذکوربر مبنای تناسبات طلایی و مستطیل پویا است. با این تفاوت که تناسبات طلایی، مستطیل پویا با معیار 2√ و قطع صفحات آثار قم با 8 /52 درصد بیشتر ازآثار رضوی سنجیده شده است. در بررسی صفحهآرایی و تطبیق آن با دیگر کادرهای موجود صفحه میزان تناسبات حاکم بر اساس نسبتهای مستطیل ایستا استنباط گردید به گونهای که آثار رضوی با 6/ 57 درصد بیشتر از آثار قم از این مقیاس برخوردار است.<br /> نتایج: برآیند این پژوهش نشان داد، مهمترین و اصلیترین عامل مؤثر در صفحهآرایی نسخههای قرآنی مذهب انتخاب قطع کاغذ بوده است. سایز خوشنویسی و کتابت نیز در میزان طراحی و مسطرکشی، نوع فرم و کارکرد تذهیبها نیز نقش تعیینکنندهای درترسیم داخلی آرایش صفحات دارند. ضابطه شاخص در اندازهگیری اوراق، تناسبات طلایی محاسبه شده است.
نسخههای مذهب قرآنی,عصر تیموری,صفحهآرایی,موزه آستان قدس رضوی,موزه آستانه مقدسه قم
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_126133.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_126133_e12628c4e9e542fea58436eace432bca.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
3
2020
09
22
نقد و بررسی عناصر فرامتنی پایان نامه هایی با موضوع پیوند اعضا در فقه اسلامی و حقوق موضوعه
41
61
FA
حبیب الله
عظیمی
0000-0002-7861-2061
استادیار و مشاور علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. تهران، ایران.
habibazimi@yahoo.com
10.30481/lis.2019.166042.1488
<strong>مسئله پژوهش</strong>: نقد و بررسی عناصر فرامتنی 42 پایان نامه فقهی و حقوقی با موضوع یکسان «پیوند اعضا» مسئله این پژوهش است.<br /> <strong>روش: </strong>روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار، سیاهه وارسی است.<br /> <strong>اهداف:</strong> بررسی میزان اختلاف دامنه موضوعی با استناد به عنوان آنها؛ بررسی میزان مطابقت محتوای چکیده پایاننامههای مورد تحقیق با چکیده ساختار یافته؛ بررسی میزان مطابقت ساختار پایاننامهها به لحاظ کمی و کیفی با تعداد و محتوای 5 فصل پایاننامه.<br /> <strong>یافته ها</strong>:1<strong>- </strong>موضوع «پیوند اعضا» در90 درصد از پایاننامههای مورد پژوهش، موضوع اصلی و یکسان و رویکرد پژوهش در بالغ بر90 درصد از پایاننامهها تقریباً یکسان و تکراری است؛ 2- نزدیک به 40 درصد از پایاننامهها، 6 عنصر الزامی چکیده ساختار یافته را در بر دارند؛ 3- فقط 5 درصد از پایاننامهها منطبق با تعداد و محتوای فصول پنجگانه بر اساس روش تحقیق بوده و 15 درصد هم مطابق با تعداد و نزدیک به محتوای فصول پنجگانه است و فصول 67/5 درصد از پایاننامهها نیز کمتر یا بیشتر از 5 فصل بوده است. به لحاظ محتوایی، در 57/5 درصد از پایاننامه ها در هیچ فصلی، کلیات و روند پژوهش معرفی نشده و در 65 درصد از پایاننامهها نیز اشارهای به پیشینه پژوهش نشده و 50 درصد از پایاننامهها فاقد ارائه پیشنهاد هستند.
آسیب شناسی پایان نامه ها,پیوند اعضا,بررسی فقهی و حقوقی,عناصر فرامتنی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_84478.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_84478_3a762a310ccb68ba0d85c24792fff6d8.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
3
2020
09
22
ساختار نویسندگی و هم نویسندگی مطالعات علم اطلاعات و دانش شناسی ایران: وضعیت حضور و نفوذ در خارج از مرزها
62
90
FA
غلامرضا
حیدری
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوماجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
ghrhaidari@gmail.com
رسول
زوارقی
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
rasoolzavaraqi@gmail.com
رضا
مختارپور
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
rezamokhtarpour@gmail.com
10.30481/lis.2020.57141
<strong>هدف: </strong>در پژوهش حاضر، ساختار مدارک علم اطلاعات و دانششناسی ایران در وبگاه علوم از منظر تحلیل الگوهای نویسندگی، همنویسندگی، و شاخصهای مدل نفوذ علمی مورد بررسی قرارگرفته است.<br /> <strong>روش</strong>: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته است. رکوردهای پژوهش بر مبنای مقالات انتشاریافته پژوهشگران ایران در 35 مجله علم اطلاعات و دانششناسی نمایهشده در وبگاه علوم در خلال سالهای 1970 تا 2016 گردآوری شده است. ترسیم و تحلیل ساختار منتج از تحلیل همنویسندگی بر اساس نرمافزار سایت اسپیس، و محاسبه شاخصهای مرکزیت، اچ، جی و اچ. سی، به ترتیب به کمک نرمافزارهای یو. س.ی آی. نت، بایب اکسل و اکسل صورت پذیرفته است.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج بررسیها نشان داد که الگوی نویسندگی غالب در رکوردهای علم اطلاعات و دانششناسی ایران، الگوی دونویسندگی است. جمالی با 25 مقاله و کوشا با 481 استناد، به ترتیب، عنوان پرتولیدترین و پراستنادترین نویسندگان را در بین نویسندگان علم اطلاعات و دانششناسی ایران به خود اختصاص دادهاند. عنوان بیشترین سهم همکاری با مؤسسات خارجی در بین دانشگاههای ایران به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق گرفت. بر اساس شاخصهای مدل نفوذ علمی، جمالی در مجموع شش ملاک، شاخصترین پژوهشگر مطالعات ایران در بازه زمانی مورد بررسی محسوب میشود. همچنین بررسیها نشان داد که قریب به نیمی از مقالههای بخش ایران (46/3 درصد) با همکاری نویسندگانی از سایر کشورها تهیه شده است و پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات و دانششناسی، در بین کشورهای آسیایی، بیشترین همکاری را با پژوهشگران مالزیایی داشتهاند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> وجود ارتباط معنیدار میان دو شاخص توان علمی (Productivity) و تأثیر نشان داد که نویسندگان مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی ایران، در عین توجه به افزایش تعداد مقالهها و سطح توان علمی خود، به کیفیت مقالهها نگاشته شده نیز توجه داشتهاند. نتایج نشان داد که صرف میزان استنادهای دریافتی یک نویسنده، به تنهایی، معیار مناسبی برای قضاوت در مورد میزان اثرگذاری یک نویسنده نیست.
ساختار فکری دانش,دیداریسازی حوزه دانش,همنویسندگی,علم اطلاعات و دانششناسی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_57141.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_57141_7b0e5465a140eba520ff6b54a8c20c44.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
3
2020
09
22
تبیین مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپها در رشته علم اطلاعات و دانششناسی
91
118
FA
زیبا
محمدزاده
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
zibamohammadzadeh53@gmail.com
میترا
قیاسی
0000-0003-0649-8121
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
mighiasi@gmail.com
صفیه
طهماسبی لیمونی
0000-0002-0355-280X
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
sa.tahmasebi2@gmail.com
10.30481/lis.2020.219212.1678
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر، با هدف کشف مؤلفههای مدیریت دانش مؤثر بر استارتآپهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی صورت گرفت.<br /> <strong>روش </strong><strong>پژوهش</strong><strong>: </strong>پژوهش در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمی (تحلیل عاملی اکتشافی) صورت گرفت؛ ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش برای استارتآپها با روش فراترکیب شناسایی گردید و مؤلفههای شناسایی شده از طریق روش دلفی احصا شد. به منظور تلخیص و دستهبندی مؤلفهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری در بخش دلفی 30 نفر از صاحبنظران حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت دانش، رشته مدیریت و برخی شرکتهای مرتبط با استارتآپهای در زمینه علم اطلاعات و دانششناسی بودند و در بخش اکتشافی نیز از نظرات 300 نفر از مدیران و کارشناسان استارتآپها در این حوزه بهره برده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی میانگین، انحراف معیار، آزمون بارتلت و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی در نه مؤلفه اصلی شامل: شناسایی دانش، خلق دانش، ساماندهی دانش، ارائه دانش، تسهیم دانش، کاربست دانش، توسعه دانش، تغییر دانش و حفاظت از دانش قرار میگیرند، که جمعاً 70/096 درصد از واریانس مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی را تبیین میکنند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، مؤلفههای کاربست دانش، تسهیم دانش و خلق دانش به ترتیب مهمترین مؤلفههای مدیریت دانش در استارتآپهای علم اطلاعات و دانششناسی هستند.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> نتایج این پژوهش میتواند به عنوان الگویی برای پیادهسازی مدیریت دانش استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر اینگونه استارتآپها را فراهم کرد.
"مدیریت دانش"," استارتآپ","رشته علم اطلاعات و دانششناسی"
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107180.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107180_1dbb7b73d074c0a1360168c84db9cf74.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
3
2020
09
22
استناد، دانلود، اشاره و نشانه گذاری کتاب های الکترونیکی علمی: مطالعه موردی کتاب های اشپرینگر با استفاده از پلتفرم بوکمتریکس
119
144
FA
زهره
مقیسه
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری و کارشناس دفتر علم سنجی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
z.moghise.6644@gmail.com
مهسا
مرادیان
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ایران
mahsa.moradyan@gmail.com
محمد امین
عرفان منش
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، تحلیلگر پژوهش و سیاستگذاری، کمیسیون آموزش عالی شرق کانادا، نیوبرانزویک، کانادا.
amin.erfanmanesh@gmail.com
10.30481/lis.2020.58001
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان استناد، دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای الکترونیکی منتشر شده از سوی اشپرینگر در چهار حوزه موضوعی علوم پایه، مهندسی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی در یک بازه زمانی سه ساله پس از انتشار کتابها انجام گرفته است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی - همبستگی است که با استفاده از شاخصهای استنادی، دگرسنجی و کاربرد انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 1184 کتاب الکترونیکی در چهار حوزه موضوعی علوم پایه، علوم اجتماعی، مهندسی و پزشکی که در سال 2013 توسط مؤسسه انتشاراتی اشپرینگر منتشر شدهاند. دادههای پژوهش از طریق بوکمتریکس، پلتفرم اختصاصی اشپرینگر جهت نمایش عملکرد کتابهای الکترونیکی، گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار اسپیاساس انجام شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین میزان استناد به کتابهای علوم پایه تعلق دارد، بیشترین میزان اشاره در رسانههای اجتماعی به کتابهای علوم پزشکی و بیشترین میزان دانلود و نشانهگذاری به کتابهای مهندسی تعلق داشته است. تمامی کتابهای مورد بررسی حداقل یک بار دانلود شدهاند، در حالی که سهم کتابهای نشانهگذاری شده معادل 90/2 درصد، سهم کتابهای استناد شده معادل 67/9 درصد و سهم کتابهای اشاره شده در رسانههای اجتماعی تنها معادل 19/5 درصد بوده است. همچنین بیشترین سهم دانلود کتابهای الکترونیکی در هر چهار حوزه موضوعی، شش ماه تا هجده ماه بعد از انتشار کتابها اتفاق افتاده است. نتایج آزمون همبستگی نشان دهنده وجود رابطه آماری معنیدار و مثبت میان تعداد استناد، دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای الکترونیکی در هر چهار حوزه موضوعی مورد مطالعه است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> شاخصهای جایگزین مانند میزان دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای علمی میتوانند در کنار شاخصهای سنتی استنادی، جهت مطالعه اثرگذاری کتابهای الکترونیک مورد استفاده قرار گیرند. از این رو آشنایی کتابداران و جامعه پژوهشی کشور با شاخصهای جایگزین حائز اهمیت است.
کتاب الکترونیکی,اشپرینگر,بوکمتریکس,استناد,دانلود,نشانهگذاری,دگرسنجی,شاخصهای مبتنی بر کاربرد
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_58001.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_58001_febcfcff6d106e8cd7a60c432155665a.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
23
3
2020
09
22
بررسی رابطه بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش با میانجی فرهنگ سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی
145
168
FA
عباس
دولانی
علم اطلاعات و دانش شناسی- علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه الزهرا- تهران- ایران
a.doulani@gmail.com
ثریا
محمدی
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران
a.doulani@alzahra.ac.ir
رویا
برادر
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران
doulani@gmail.com
10.30481/lis.2020.218834.1677
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش با میانجی فرهنگ سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است.<br /> <strong>روششناسی</strong>: روش پژوهش، روش پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش، کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی (155 نفر) میباشند که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. روش گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (توسط نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل) در قالب جدول و نمودار صورت گرفت.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان دادند بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر0/73). همچنین بین امنیت شغلی و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر 0/88). بین رفتار اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر 0/80). همچنین با توجه به معنیدار شدن اثر مستقیم امنیت شغلی بر رفتار اشتراک دانش به واسطه حضور متغیر فرهنگ سازمانی (ضریب مسیر 0/79)، میتوان نتیجه گرفت بین امنیت شغلی، اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: مهمترین ویژگی در جهان رقابتی تغییر است و آنچه تغییر نخواهد کرد خود تغییر است، سازمانها با تکیه بر افراد سازمان به عنوان مهمترین سرمایه سازمان، آنها را به درک، فهم و ارائه دانستهها و ایدههای جدید و استفاده علمی از آنها در پیشبرد مقاصد سازمان تشویق کنند، این امر نیازمند ایجاد فرهنگ سازمانی به عنوان عامل تشکیل دهنده شخصیت سازمانها و جهتدهی به رفتار کارکنان میباشد.
امنیت شغلی,رفتار اشتراک دانش,فرهنگ سازمانی,کتابخانه های دانشگاهی,کتابداران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104895.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104895_d9a31621ef76d3a6905e272771a254f9.pdf