سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
5
شماره 3 (پیاپی 19)
2002
09
23
نظریه درمجموعه سازی
1
13
FA
ابراهیم
افشار
ebafshar@gmail.com
<strong><span style="font-size: medium;">چهار نظریة متفاوت دربارة مجموعهسازی با نامهای نظریههای متقدم، مجموعهسازی به مثابه برنامهریزی، مجموعهسازی به مثابه تفسیر و مجموعهسازی به مفهوم هرج و مرج سازمانیافته در این نوشته مورد توصیف و نقد قرار گرفتهاند. نشان داده شده است که نظریه در مجموعهسازی، اندیشه و الگویی است که از سرچشمههای مختلف و درچارچوبهای متفاوت از لحاظ مبانی فلسفه و برای منظورهای متفاوت شکل گرفتهاند و مقایسه همه آنها با یکدیگر دشوار است.</span></strong>
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47428.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47428_bb54fba148e62f2a5822c2ce0fd8872f.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
5
شماره 3 (پیاپی 19)
2002
09
23
نظرها و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشتههای ریاضی/ تجربی و انسانی/ اجتماعی در دورة کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی
21
46
FA
محمدحسین
دیانی
<strong><span style="font-size: medium;">در این پژوهش نظرهای دانشجویان با پیشینة تحصیلی در مقطع متوسط در رشتههای ریاضی/ تجربی و انسانی/ اجتماعی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی همراه با پاسخهای آنها به رضایت از محتوای درسها و استادان و نیز نمرات کسب شده در دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی مورد بررسی قرار گرفته است. نظرهای اعلام شده درباره رشته، خواهان تغییرات زیاد در محتوای درسها و شیوه تدریس استادان است. دانشجویان در مجموع از محتوای درسها بیشتر از شیوههای تدریس استادان راضی هستند. عملکرد تحصیل دانشجویان شبانه بهتر از عملکرد تحصیلی دانشجویان روزانه است، اما رضایت دانشجویان روزانه بیشتر از رضایت دانشجویان شبانه است. عملکرد تحصیلی دختران بهتر از عملکرد تحصیلی پسران است. در مجموع با پذیرش دانشجویان از رشتههایی غیر از علوم انسانی/ اجتماعی مدرسان گروه را دچار چالش کرده است، امّّا گروه آموزشی کتابداری عملاً از همان محتوا، روشها و شیوههای آموزشی قبلی استفاده میکند. پاسخدهی به شرایط جدید تغییرات زیادی را در محتوای درسها و شیوههای آموزشی طلب میکند.</span></strong>
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47429.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47429_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
5
شماره 3 (پیاپی 19)
2002
09
23
میزهای مرجع مجازی: پدیدة عصر ارتباطات
47
56
FA
طاهره
جوکار
دانشجو سال سوم دوره کارشناسی دانشگاه شیراز
tjowkar@hotmail.com
<strong><span style="font-size: medium;">پس از ارائه برخی خدمات کتابخانهای بر روی اینترنت، اکنون ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانهها و مراکز اطّلاعرسانی مورد توجه قرار گرفته است. تفاوت مهم و بارز این نوع خدمات مرجع با نحوة سنّتی آن، عدم حضور فیزیکی مراجعهکننده در محل میز مرجع میباشد. با بیانی ساده در این نوع خدمات مرجع، مخاطبان میتوانند از طریق پست الکترونیکی و سایر امکانات موجود پرسشهای خود را برای کتابدار مرجع ارسال کنند. در این میان به دو نکته باید توجه شود. یکی ارائه تعریفی مشخص از نقشهای مختلفی که در جریان کار حضور دارند و نحوة تقسیم کار و دیگری توجه کتابخانهها به این مسئله که در ارائه خدمات مرجع مجازی لازم است از رهنمودهایی که مسائل مختلف از جمله مدیریت، خدمات، کارکنان، زیرساختها و... را دربر گیرد، استفاده شود. مزایا و معایب این نوع خدمات مرجع نیز فهرست شده است.</span></strong>
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47430.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47430_b9bb3f787a18179d11443cedb9f8e604.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
5
شماره 3 (پیاپی 19)
2002
09
23
سطح خوانایی مقالههای فرهنگنامه کودکان و نوجوانان
57
71
FA
پروین
فخاری نیا
محمد حسین
دیانی
مسئول بررسی های مبتنی بر آمار استنباطی روی داده ها
<strong><span style="font-size: medium;">در این نوشته حاصل بررسیهای انجام شده بر اساس معیارهای سطح خوانایی نوشتههای فارسی محمدحسین دیانی بر روی مدخلهای نمونه از جلدهای اول تا چهارم و ششم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان از انتشارات شورای کتاب کودک گزارش شده است. بررسی نشان داد که جلدهای متفاوت فرهنگنامه به لحاظ سطح خوانایی همسان هستند، امّّا بهلحاظ کاربرد تعداد کلمات دشوار و تعداد مفاهیم مندرج در هر جمله یکسان نیستند و هر تغییر در متنهای آینده باید به این دو مورد توجه داشته باشد.</span></strong>
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47431.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47431_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
5
شماره 3 (پیاپی 19)
2002
09
23
معرفی کتابچه صورت اشیا و جواهرات گنجینة رضوی
73
90
FA
سالم
حسین زاده
کارشناس اسناد اداره اسناد سازمان کتابخانه ها, موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
<strong><span style="font-size: medium;">معرفی کتاب نفیس و دستنویس که به خط نستعلیق مختلفالسطر با اعداد و ارقام سیاق و یکصد برگ نوشته شده در گنجینه رضوی به شماره 16532 ثبت و موجود است و در آن صورت اموال و املاک آستان قدس رضوی در حرم، اطراف حرم، در مشهد و دیگر شهرهای ایران و هرات ضبط شده است.</span></strong>
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47433.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47433_b8b0ce6d165e71b9f2a0d3861899d484.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
5
شماره 3 (پیاپی 19)
2002
09
23
کتابخانه مسدود الگویی برای کتابخانههای قرن بیست و یکم
91
107
FA
علی حسین
قاسمی
دانشجو دکتری اطلاع رسانی و کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد
tvahn@yahoo.com
<strong><span style="font-size: medium;">کتابخانههای قرن بیستویکم برخلاف آنچه بسیاری پیشبینی میکنند، کتابخانههای «بیکاغذ» نخواهند بود که تمام مواد کاغذی خود را یکسره به قالبهای الکترونیکی منتقل کنند؛ بلکه کتابخانههای آینده اطّلاعات موجود در قالبهای چاپی و غیرچاپی را درهم خواهند آمیخت و مجموعههای خود را به قالبهای مختلفی چون الکترونیکی، رایانهای، رسانهای و چاپی تقسیم خواهند کرد. متقابلاً، بخشهایی از مجموعهی خود را، بسته به مناسبترینقالب و نیز بنابر محتوا و کاربرد مواد، و تقریبﴼ به همان روشی که کتابخانههای قرن بیستم فهرستهای خود را در طی پروژههای تبدیلی گذشتهنگر خود «مسدود» میکردند، «مسدود» خواهند کرد. بهعنوان بخشی از این سازگاری «جوّی» آینده، یکی از دغدغههای جدید و مهم کتابخانههای آینده طراحی، ساخت و نگهداری داده پایگاههای منحصربهفرد و ارزشافزوده بهمنظور گردآوری اطلاعاتی خواهد بود که دارای ارتباط بلافصل با نیازهای خاص مراجعان کتابخانه است. در این نوع جدید از کتابداری، خط افتراق کتابداران، پژوهندگان، و ناشران، برخورداری از نرمش لازم برای دستیابی به اطّلاعات موردنیاز فوری کاربران کتابخانه خواهد بود.</span></strong>
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47435.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47435_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
5
شماره 3 (پیاپی 19)
2002
09
23
جغرافیای سیاسی اطّلاعات
109
114
FA
سیروس
آزادی
دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی , دانشگاه آزاد واحد قوچان
بلیک
هریس
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47436.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47436_db34c1ffe24e393abb02561cd7b17023.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
5
شماره 3 (پیاپی 19)
2002
09
23
درماتم یار
115
116
FA
محمود
فاضل
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47437.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47437_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf