سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
6
شماره 2 (پیاپی 22)
2003
06
22
بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر رضایتمندی مراجعان کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی
67
85
FA
علی
آهنگری
کارشناس ارشد مدیریت , رئیس اداره عمومی سازمان کتابخانه ها , موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
<strong><span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی است و در آن به میزان رضایت از خدمات کتابخانهای، تأمین نیازهای اطلاعاتی، رفتار کتابداران، و منابع کتابخانه پرداخته شده است. جامعة آماری این پژوهش، کلیة مراجعان به کتابخانه اعم از عضو و غیر عضو، فارغ از محدودیت جنس، وضعیت اقتصادی و فرهنگی میباشد.</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;">نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده. یافتههای پژوهش نشان داد که مراجعان رضایت کلی خود را از خدمات کتابخانه ابراز داشتهاند. در پایان پیشنهادهایی با توجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش در زمینههای تحقیقی و اجرایی ارائه شده است.</span></strong>
مراجعان کتابخانه,برخورد کتابداران با مراجعان,آگاهی کتابداران از منابع کتابخانه,رضایت مراجعان,نیازهای اطلاعاتی,منابع کتابخانه
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47401.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47401_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
6
شماره 2 (پیاپی 22)
2003
06
22
تعیین نشریات هستة لاتین دانشکدة ادبیات وعلوم انسانی و دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در کتابخانة میرزای شیرازی
87
102
FA
جهانگیر
رنجبر
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اطلاع رسانی و کتابداری دانشگاه شیراز
زهیر
حیاتی
استاد یار علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
zouhayr2006@yahoo.com
<strong><span style="font-size: medium;">در این پژوهش نشریات هستة لاتین جاری (سال 2002) دانشکدة ادبیات و علوم انسانی و دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در کتابخانة میرزای شیرازی، با استفاده از قانون پراکندگی برادفورد تعیین شدهاند. جامعة مورد مطالعه 268 عنوان نشریة جاری لاتین در رشتههای مربوط به دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، و 120 عنوان نشریة جاری لاتین در رشتههای تحصیلی دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در کتابخانة میرزای شیرازی است. در نتیجه در دانشکدة ادبیات و علوم انسانی 59 عنوان و در دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی 23 عنوان مجله به عنوان نشریات هسته معرفی شدند. از جمله پیشنهادهای عمدة تحقیق، ارائة خدمات آگاهیرسانی جاری در زمینه نشریات برای آگاهی مراجعهکنندگان و گروههای آموزشی دو دانشکده، توسعة بخش اطلاعرسانی و اشتراک پایگاههای اطلاعاتی ضروری، فعالکردن کمیتة تخصصی انتخاب نشریات لاتین، و انجام مطالعات علمی در فواصل منظم دربارة وضعیت استفاده از نشریات میباشد.</span></strong>
نشریات هسته,قانون برادفورد,کتابخانة میرزای شیرازی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47402.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47402_220430c50076cb031f671cc7f82b9751.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
6
شماره 2 (پیاپی 22)
2003
06
22
برخی ملاحظات در جایگاه پرسش در فرایند پژوهش چگونه خلأ بین آنچه ما آموزش میدهیم وآنچه دانشجویان در عمل انجام میدهند را پر کنیم؟
103
118
FA
جهانگیر
رنجبر
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اطلاع رسانی و کتابداری دانشگاه شیراز
سونیا
بودی
<strong><span style="font-size: medium;">دانشجویان دورة کارشناسی، اهمیت تکالیف پژوهشی را به خوبی درک نمیکنند و به این فعالیتها تنها با هدف گرفتن نمره (مانند امتحانات پایان ترم) مینگرند. علاوه بر این، دانشجویان راهبردهای جستجوی اطلاعات را دنبال نمیکنند، با فرایندهای پژوهشی آشنا نیستند و به طور کلی در انجام تکالیف پژوهشی که اساتید به آنان واگذار میکنند به کپیبرداری روی میآورند. از جمله مسائل دیگر دانشجویان، ناآشنایی با فرایند پژوهش، نداشتن دانش وسیع دربارة رشتة خود، ناتوانی در ارزیابی منابع موردنیاز و ناتوانی در انتخاب روش جستجوی سرعنوان موضوعی میباشد. از طرفی کتابداران نیز نمیتوانند دانشجویان را در زمینة راهبردهای جستجوی اطلاعات و فرایندهای پژوهشی، به خوبی آموزش دهند، زیرا راهبردهای جستجوی اطلاعات و فرایندهای پژوهشی ارائهشده توسط کتابداران مناسب همة رشتهها نیست. لازم است که کتابداران راهبردها و فرایندهای پژوهشی مختلفی را فراهم آورند تا این الگوها را در شرایط مختلف و در زمان نیاز به دانشجویان آموزش دهند. این مقاله به تفاوتهای فرایند پژوهش محققان با فرایند پژوهش دانشجویان و به مشکل کتابداران در آموزش دانشجویان، یافتن یک موضوع و تعیین کانون آن، انتخاب یک روش جستجو، و ارزیابی سایتهای وب میپردازد و به مواردی اشاره میکند که تاحدودی خلأ موجود را پر کند.</span></strong>
آموزش,فرایند پژوهش,راهبرد جستجو, دانشجویان دورة کارشناسی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47403.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47403_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf