سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
بازخوانی فرانمای زیر رده PR ... ادبیات انگلیسی ـ ادبیات دوره انگلوساکسون ـ در ردهبندی کتابخانه کنگره
7
48
FA
بابک
پرتو
عضو هیئت علمی بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
babakparto@yahoo.com
<strong>مطالعه فرانمای زیر رده </strong><strong>PR</strong><strong> ادبیات انگلیسی ـ ادبیات دوره انگلوساکسون ـ در ردهبندی کتابخانه کنگره، و تحلیل امکانات، ضعفها و ناهماهنگیهای احتمالی در تخصیص شماره ردهبندی به آثار به جای مانده از این دوره و آثاری که درباره ادبیات مذکور نگاشته میشود، در این مقاله مدنظر است. تحلیل این بخش از فرانما با مطالعه و بررسی تطبیقی تاریخ ادبیات انگلستان در دوره انگلوساکسون و فرانمای ردهبندی دوره مزبور صورت گرفت. نتایج بررسی مؤید فرضیة نبودِ شمارههای مناسب برای برخی از نویسندگان و آثار آن دوران بود. عنوانهای بدیل و هجاهای متفاوت اسامی و استفاده از عنوانهای لاتین، لزوم آشنایی با ادبیات به طور عام و ادبیات دوره انگلوساکسون را به طور اخص برای کارکنان بخش ردهبندی کتابخانه و مشاوره با متخصصان موضوعی در موارد لازم، تأیید میکند. </strong><br /> <strong> </strong>
ردهبندی کتابخانه کنگره,ردة ادبیات انگلیسی,ادبیات انگلوساکسون
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43670.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43670_827e81dc8c4175d5835b6df100f4d750.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
مقایسة استفاده از منابع الکترونیکی خریداری شده در ... در بخش مرجع کتابخانههای دانشگاه تهران و تبریز
49
64
FA
فائقه
محمدی
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
محمد حسین
عبدالحسین زاده
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
<strong>این پژوهش</strong><strong>به شیوة پیمایشی توصیفی، به منظور تعیین وضعیت استفاده از منابع اطلاعاتی خریداری شده اینترنتی در کتابخانه های مرکزی و دانشکده ای دانشگاه تهران و تبریز در سال تحصیلی 85-86 در بخش مرجع انجام شده است. 33 کتابخانة این دو دانشگاه، جامعة آماری پژوهش را تشکیل میدهند. برای گردآوری دادههای مربوط به استفاده و یا عدم استفاده از منابع اینترنتی، از پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامهها توسط مسئولان بخش مرجع تکمیل شدند. از بین 33 کتابخانة مورد بررسی، تنها 15 کتابخانه در سال تحصیلی 85-86 برای پاسخگویی در بخش مرجع از این نوع منابع اطلاعاتی اینترنتی استفاده کردهاند. مهمترین دلیل استفاده از منابع اینترنتی برای پاسخگویی به سؤالها، در رابطه با انجام پژوهشهای وسیع بوده است. در بین انواع منابع اینترنتی، نشریههای الکترونیکی بیشترین درصد را به خود اختصاص دادهاند و کتابها و پایاننامههای الکترونیکی کمترین استفاده را در بین سایر منابع الکترونیکی داشتهاند. نبودِ امکانات سخت افزاری و نرمافزاری، مهمترین علت استفاده نکردن از منابع اینترنتی گزارش شده است.</strong><br /> <strong> </strong>
منابع اطلاعاتی اینترنتی,خدمات مرجع,کتابخانههای دانشگاه تبریز,کتابخانههای دانشگاه تهران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43672.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43672_0d2070d1242b85837d879e74d3046223.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
فضای سه بعدی اطلاعات و ضرورت بهینهسازی ساختار... اصطلاحنامهها از طریق افزودن خصیصههای معنایی به آنها
65
90
FA
نرگس
زندی روان
دانشجوی دورة دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
zandiravan@gmail.com
<strong>ارائة مدل تعامل بین سه زبان کاربر، مؤلف و نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات، شناخت بهتر فضای مفاهمه در نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات را مقدور میسازد. با تنظیم عناصر این مدل، عملکرد بهینة نظام را در راستای هدفهای تعیین شده، میتوان تأمین کرد و اصطلاحنامه به عنوان زبان نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات، یکی از عناصر مدل یاد شده خواهد بود. در تدوین اصطلاحنامه، ایجاد یک ساختار سلسله مراتبی از مفاهیم، اولین ضرورت، و ایجاد و تعیین نوع روابط بین مفاهیم اصطلاحنامهای، دومین ضرورتی است که در رویکرد ساختار مبنا، فرا روی تدوینکنندگان اصطلاحنامه قرار دارد. امّا پیچیدگیهای شرایط نمایهسازی و همچنین دیدگاههای متفاوت کاربران نهایی نظامهای بازیابی اطلاعات، توجه به رویکرد کاربر مبنا را در عرصه سازماندهی و بازیابی اطلاعات ضروری ساخته است. ابهام در استفاده از توصیفگر مناسبتر هنگام سازماندهی از یک سو و دیدگاههای متفاوت کاربران نهایی نظامهای بازیابی اطلاعات از سوی دیگر، گسترش روابط معنایی در اصطلاحنامه را ضروری میسازد. سه مفهوم معنایی<strong>[1]</strong> شامل: موجودیت<strong>[2]</strong>، صفت یا خصیصه<strong>[3]</strong> و نوع رابطه<strong>[4]</strong> به جای دو مفهوم معنایی در اصطلاحنامه شامل: موجودیت و رابطه، میتواند سطح ابهام واژگانی موجود در توصیفگرهای اصطلاحنامه را کاهش دهد. در صورت اضافه شدن مفهوم معنایی خصیصه به ساختار اصطلاحنامه، شناخت مختصات مفاهیم، تعیین حد و مرز و مصادیق آنها با ابهام کمتر مقدور میگردد. در چنین شرایطی، اختصاص توصیفگرهایی با قطعیت ربط بیشتر هنگام سازماندهی و امکان تعریف درخواست جستجوی اطلاعات با استفاده از خصیصه ها، سطح اثربخشی نظام بازیابی اطلاعات را از دید کاربر افزایش خواهد داد. همچنین، وارد ساختن خصیصه به ساختار مفاهیم معنایی در اصطلاحنامه، آن را به سطح مدل مفهومی در سلسله مراتب هستیشناسی نزدیک خواهد کرد. <br /></strong><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Semantic concept.<br /> <br /> <br /> [2]. Entity.<br /> <br /> <br /> [3]. Attribute.<br /> <br /> <br /> [4]. Relationship type.
زبان نمایهسازی,روابط معنایی,فضای مفهومی واژگان,اصطلاحنامه,هستیشناسی,اصطلاحنامه سه بُعدی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43673.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43673_945d738f72fec568ec51c50c2999ac52.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
ارتباطهای الکترونیک کتابداران ایران: تحلیل محتوایی گروه بحث الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد (LIS)
91
114
FA
شیما
مرادی
0000-0001-5556-4098
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو کمیتة پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
shmoradi@gmail.com
محدثه
دخت عصمتی
کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی و عضو کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
de.mohaddeseh@gmail.com
<strong>در این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی، به مطالعة موردی گروه بحث الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش از 1319 پست الکترونیکی تشکیل شده که از ششم دی ماه 1385 تا ششم تیرماه 1386 به این گروه بحث ارسال شدهاند. مطالعه موردی حاضر با روش تحلیل محتوای ساختاری انجام گردید </strong><strong>.</strong><strong> یافتههای مرحله اول پژوهش نشان میدهد پراکندگی موضوعی در پستهای ارسالی، به ترتیب با 93/56% فراوانی در گروه «مرتبط با کتابداری و اطلاعرسانی»، 16/20% فراوانی درگروه «عضویت»، 64/8% در گروه «هرزنامهها»، 65/7% درگروه «تبریک و تسلیت» و 59/6% در گروه «متفرقه» است. در مرحله دوم، به منظور بررسی ارتباطهای علمی اعضای گروه بحث، 751 پست الکترونیک ارسالی به گروه «مرتبط با کتابداری و اطلاعرسانی» با استفاده از دستورکار رمزگذاری شده، تحلیل محتوای کیفی گردید و مشخص شد 194 پست (82/25 %) در مقوله «اخبار و رویدادهای مرتبط با کتابداری»، 21 پست (79/2%) در حوزه «اخبار فناوری اطلاعات»، 96 پست (78/12%) حاوی اخبار «انجمن کتابداری ایران»، 172 پست (90/22%) از «همایشها و کارگاهها»، 22 پست (92/2%) درمورد «تحصیلات تکمیلی و عالی»، 131 پست (44/17%) در مقوله «منابع و مطالب جدید»، 19 پست (52/2%) درباره «جستجوی متخصصان کتابداری»، 14 پست (86/1%) با موضوع«آگهی استخدام»، 14 پست (86/1%) در مورد «نمایشگاه کتاب»، 23 پست (06/3%) درارتباط با «منزلت اجتماعی رشته»، و 156 پست (77/20%) به «پرسش موضوعی» و پاسخ در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی و رشتههای، مرتبط اختصاص یافته بودند.</strong>
<strong> </strong>
گروه بحث الکترونیک,کتابداران و اطلاعرسانان ایرانی,ارتباطهای علمی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43674.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43674_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
ارزیابی کتابخانههای دبیرستانی شهر کرمانشاه و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آنها
115
132
FA
علی
امید چهری
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
حمید
احمدی
کارشناس ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه
<strong>در پژوهش حاضر، کتابخانههای دبیرستانی شهر کرمانشاه بررسی شده است. ضرورت انجام این پژوهش به جهت کسب آگاهی و شناخت هرچه بیشتر نسبت به اوضاع و شرایط فیزیکی کتابخانهها بوده، و هدفهای مورد نظر عبارتند از: کسب اطلاعات جامع و دقیق از شرایط فیزیکی، مجموعه، بودجه، خدمات، نیروی انسانی کتابخانهها، کسب آگاهی و شناخت کمبودها و نقایص. روش برگزیده برای این پژوهش، بنا بر سازگاری آن با نوع و ماهیت تحقیق، روش پیمایشی است و برای کسب اطلاعات دقیقتر، کل جامعه آماری شامل 141 دبیرستان بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد نسبت تعداد کتابها به تعداد دانشآموزان در مدارس 97/4% است. همچنین، همینطور از 141 واحد آموزشی تحت پوشش، 124 دبیرستان کتابخانه دارد و اکثر آنها از داشتن ابتداییترین نیاز یک کتابخانه ـ شرایط فیزیکی ـ محرومند. به علاوه، فضای موجود کتابخانههای دبیرستانی متناسب با تعداد دانشآموزان نیست و با زیربنای تقریبی 3500 مترمربع، بهطور متوسط هر کتابخانه 28/22 مترمربع را به خود اختصاص داده است. </strong><br /> <strong> </strong><br />
کتابخانههای دبیرستانی: شهر کرمانشاه
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43675.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43675_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
نظریة «هرمنوتیکی ـ اگزیستانسیال» رافائل کاپورو دربارة اطلاعات
133
154
FA
محمد
خندان
0000-0003-3138-2470
دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
khandan@ut.ac.ir
عباس
حری
استاد گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
<strong>«رافائل کاپورو» از منظری فلسفی اطلاعات را تعریف کرده است. کاپورو پیش فرضهای سوبژکتیویستی حاکم بر دانش اطلاعرسانی را که ریشه در ثنویت سوژه، ابژه دارند نقد کرده و بر اساس هرمنوتیک فلسفی «هایدگر» و «گادامر» نظریهای هرمنوتیکی ـ اگزیستانسیال دربارة اطلاعات مطرح میکند. او در این نظریه میکوشد اطلاعات را در پیوند با روال اگزیستانسیال زندگی طرح کند. بر این اساس، اطلاع ساحتی اگزیستانسیال از وجود ـ در ـ عالم ـ با ـ دیگران است. به بیان دیگر، اطلاع عبارت است از صورتبندی یک فهم عملی پیشین از عالم مشترک. با ابتنا به این نگاه هرمنوتیکی، کاپورو به نظریهپردازی درباره جنبه هرمنوتیکی ـ بلاغی دانش اطلاعرسانی میپردازد. </strong>
<strong> </strong>
پوزیستیویسم,راسیونالیسم,پارادایم شناختی,سوژه,ابژه,معرفتشناسی,وجودشناسی,هایدگر,گادامر,هرمنوتیک,اگزیستانس,فن بلاغت
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43677.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43677_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
ارزشیابی تحصیلی، نظام نوین آموزش ابتدایی در ایران و جایگاه کتابخانههای مدارس در آن: گزارشی از یک پژوهش
155
188
FA
ناهید
میرحسینی
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
nhd_mirhosseini@yahoo.com
مهری
پریرخ
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
parirokh@ferdowsi.um.ac.ir
<strong>در جامعههای دانش محور کنونی، نیاز افراد برای همگامی با تحولات سریع، تسلط فناوری در تمام امور، دسترسی و استفاده از اطلاعات افزایش یافته است. کسب یادگیری مادام العمر که از چالشهای اصلی در توانمندسازی افراد در دسترسی به اطلاعات است، مورد توجه نظام آموزشی در کشورهای مختلف قرار گرفته است. یکی از هدفهای عمدة این تغییرات، آموزش مهارتهای یادگیری مادامالعمر به فراگیران است. یکی از هدفهای طرح ارزشیابی تحصیلی در ایران نیز، به عنوان تحولی در نظام آموزشی ابتدایی، «آموختن چگونه آموختن» و تقویت مهارتهای «یادگیری مادامالعمر» در دانشآموزان است. </strong><strong>مسئله اصلی پژوهش</strong><strong>، آگاهی از این واقعیت است </strong><strong>که آیا طرح توانمندی تحقق هدف نظام آموزشی یعنی پرورش مهارتهای یادگیری مادامالعمر را دارد و </strong><strong>آیا برای کتابخانه مدرسه که زیرساخت لازم برای چنین آموزشی را فراهم میکند، جایگاهی در طرح در نظر گرفته شده است؟ </strong><br /> <strong>این پژوهش با روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از نظرسنجی و تحلیل محتوای متون واسناد مرتبط با طرح و واقعیت نمایی استفاده گردید. ابزارهای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و سیاهه وارسی میباشند. جامعه مورد پژوهش را 81 معلم، مدیران 29 مدرسه مجری طرح در خراسان رضوی و کتابخانههای این مدارس تشکیل میدهد. یافتههای پژوهش نشان داد گرچه در طرح </strong><strong>جایگاه خاصی </strong><strong>برای </strong><strong>کتابخانه در نظر گرفته نشده است، ولی از دیدگاه مدیران و معلمان، وجود کتابخانه و استفاده از منابع غیردرسی برای پیشبرد آموزش ضروری است. همچنین، نتایج مقایسه وضعیت کتابخانههای مدارس با استانداردهای جهانی نشان داد این کتابخانهها به دلیل نداشتن شرایط لازم نمیتوانند به تحقق هدفهای طرح در نظام آموزشی کمک کنند. تفاوت زیاد میان نگرش و عملکرد مدیران و معلمان مشخص میکند که آنها شناخت لازم در مورد هدفهای طرح و چگونگی اجرای آن را ندارند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که طرح توانمندی لازم برای پرورش مهارتهای یادگیری مادامالعمر در دانشآموزان را ندارد. یافتهها و پیشنهادهای این پژوهش، رهنمودهایی را برای تجدیدنظر، تصمیمگیری و برنامهریزی برای اجرای موفق طرح در اختیار برنامهریزان و تصمیمگیران قرار میدهد.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>
ارزشیابی توصیفی,کتابخانههای مدارس,یادگیری مادامالعمر,تحولات آموزشی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43678.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43678_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
بررسی نیازهای آموزشی کارکنان کتابخانههای عمومی کشور
189
210
FA
مجتبی
رجب بیگی
استادیار مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی
rajabbaigy@gmail.com
بامداد
پرتوی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
bamdad.partovi@yahoo.com
ناهید
قنبرزاده علمداری
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
nhdalamdari@gmail.com
<strong>یکی از عوامل مهم در میزان اثربخشی هر سازمان، منابع انسانی است. شناخت نیازهای آموزشی این منابع، تدوین برنامه آموزشی مناسب، اجرای آموزش، ارزشیابی آموزشی و سرانجام اصلاح برنامههای آموزشی، در استفادة بهینه از منابع انسانی تأثیر مستقیم دارد. بر اساس پژوهشهای انجام گرفته، آموزش در افزایش بهرهوری کارکنان نقش مهمی دارد؛ از این رو، شناخت نیازهای آموزشی کارکنان بسیار ضروری است. این مقاله برگرفته از مطالعهای پژوهشی است که با استفاده از توزیع پرسشنامه بین نمونههایی از کارکنان کتابخانههای عمومی کشور به منظور شناخت وضیعت آموزشی و تحصیلی کارکنان و یافتن نیازهای آموزشی کوتاه و بلندمدت آنان، صورت گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد درصد نسبتاً کمی از کارکنان دارای مدرک دانشگاهی مرتبط هستند وتعداد زیادی از آنها آموزشهای لازم و مرتبط با کتابداری را ندیدهاند. همچنین، بیشتر کارکنان در مورد استفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات احساس نیاز نمودهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد کارکنان به استفاده از شیوههای حضوری و پارهوقت تمایل دارند. </strong>
<strong> </strong>
نیازسنجی,آموزش شغلی,کتابخانه عمومی,کتابدار,توسعه منابع انسانی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43679.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43679_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
شناسایی و رتبهبندی ابعاد کیفیت خدمات کتابخانهای با رویکرد فازی (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاه یزد)
211
238
FA
حسین
صیادی تورانلو
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه یزد
h.sayyadi@yahoo.com
حسین
منصوری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
h-mansouri1419@yahoo.com
رضا
جمالی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه یزد
reza-jamali1984@yahoo.com
<strong>کتابخانهها در فرایند رشد و توسعه کشور نقش حیاتی دارند، زیرا یکی از پایههای بنیادین تحقیق و توسعه، وجود کتابخانههای غنی و با کیفیت است.</strong><strong>نیازهای اطلاعاتی روزافزون جامعه دانشگاهی و لزوم دستیابی به اطلاعات </strong><strong>کافی</strong><strong> در زمان مناسب، بویژه در عصر </strong><strong>موسوم به</strong><strong> اطلاعات، ضرورت بررسی </strong><strong>کیفیت</strong><strong> کتابخانه های دانشگاهی را ایجاب مینماید. کتابخانههای دانشگاهی جز</strong><strong>ئ</strong><strong>ی مهم از نظام آموزشی و شریانهای حیاتی کانونهای آموزشی و پژوهشی جوامع به شمار میروند و از جنبههای علمی و فرهنگی اهمیت ویژهای دارند. کارکرد بهینه و بهرهوری هرچه بیشتر این نهادها، دستیابی به هدفهای علمی و فرهنگی جوامع را تسهیل میکند. بنابراین، بررسی کیفیت خدمات میتواند معیار مناسبی برای ارزیابی میزان موفقیت کتابخانهها باشد.</strong><strong>از آنجا که تئوری فازی،</strong><strong>در مقابل تئوری منطقی،</strong><strong>رویکردی مناسبتر برای سنجش متغیرهای کلامی است،</strong><strong>در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری تکنیک </strong><strong>TOPSIS</strong><strong> در محیط فازی، مهمترین مؤلفههای کیفیت خدمات کتابخانهای دانشگاه یزد رتبهبندی </strong><strong>گردد. </strong><strong>یافتههای این پژوهش نشان داد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد، بُعد دسترسی به اطلاعات، مهمترین بُعد در زمینه ارتقای کیفیت خدمات کتابخانهای است. همچنین، نتایج حاکی از آن است که اولویت سایر ابعاد در ارتقای کیفیت خدمات کتابخانهای به ترتیب شامل کنترل شخصی، کتابخانه به عنوان مکان و تأثیرگذاری خدمات </strong><strong>میباشد.</strong>
<strong> </strong>
کتابخانههای دانشگاهی یزد,کیفیت خدمات کتابخانه,لایب کوآل,منطق فازی,TOPSIS
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43681.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43681_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
درآمدی بر مفهوم مکان
239
254
FA
زاهد
بیگدلی
دانشیار دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران
bigdeli-zahed@yahoo.com
سمیه
شریفی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
sharify_s83@yahoo.com
<strong>مفهوم مکان از دیر باز مورد توجه حوزههای علمی گوناگونی از جمله جامعهشناسی، مردمشناسی و جغرافیای انسانی قرار گرفته است. بررسیهای مربوط به مکان با تمایز قایل شدن میان مکان و فضا، آغاز میگردد. صاحب نظران حوزههای جامعه شناسی و جغرافیای انسانی بر این باورند که فضا از جهان مادی و ساختة بشر و نیز جهان طبیعی تشکیل یافته است و زمانی که از طریق افراد، گروهها یا فرایندهای فرهنگی به آن معنا بخشیده شود، به مکان تبدیل میگردد. با وجود این، این صاحبنظران الگوهای متعددی برای مکان ارائه دادهاند. از سوی دیگر، مفهوم مکان در حوزة کتابداری و اطلاعرسانی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این بررسیها علاوه بر رضایت کاربران از کتابخانه، بر کتابخانه به عنوان مکانی با ابعاد فیزیکی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تأکید شده است. در این نوشته الگوهای ارائه شده برای مکان از حوزههای گوناگون مرور گردیده و خلاصه و جمعبندی از تمامی پژوهشهای صورت گرفته در ارتباط با مفهوم مکان در حوز</strong><strong>ۀ</strong><strong> کتابداری و اطلاع رسانی ارائه شده است. </strong><br /> <strong> </strong>
مکان,فضا,الگوهای مکان,مکان سوم,کتابخانه به عنوان یک مکان,جهان کوچک,محیط اطلاعاتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43682.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43682_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
مقایسة سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایبکوآل
255
274
FA
نجمه
باباغیبی
کارشناس ارشد کتابداری و علوم اطلاعرسانی
رحمت الله
فتاحی
استاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
<strong>پژوهش حاضر با هدف مقایسة دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و کتابداران دانشگاه فردوسی دربارة کیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه و با استفاده از ابزار لایبکوآل انجام گرفته است. در این پژوهش کیفیت خدمات کتابخانهها در دو سطح «موجود» و «مورد انتظار»، بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران دانشکدههای مهندسی، ادبیات، علوم پایه و کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد میباشند. بر این اساس، 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و کلیه کتابداران دانشکدههای مورد بررسی که 31 نفر بودند، حجم نمونه را تشکیل دادند. یافتهها نشان داد، بین دو گروه مورد بررسی در مورد کیفیت خدمات موجود کتابخانهها تفاوت معناداری وجود دارد. در کلیه موارد، بین انتظارهای دانشجویان کارشناسی ارشد و خدمات ارائه شده از سوی کتابخانههای مذکور تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین کیفیت خدمات موجود از دیدگاه کتابداران و خدمات مورد انتظار دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران، از نظر اهمیت تأثیرگذاری هر یک از ابعاد لایب کوآل بر کیفیت خدمات کتابخانهها، تفاوت وجود دارد، ولی بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد حوزههای چهارگانة آموزشی تفاوتی وجود ندارد. </strong>
<strong> </strong>
کیفیت خدمات,ابزار لایبکوآل,کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد,ارزیابی خدمات
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43716.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43716_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
11
شماره 4 (پیاپی 44)
2008
12
21
مقدمهای بر فرا نظریهها، نظریهها و الگوها
275
297
FA
مارسیا
جی. بیتس
بخش مطالعات اطلاعاتی، دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس، ایالات متحده امریکا
mjbates@ucla.edu
غلام
حیدری
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
/ مترجم
ghhaidari@yahoo.com
<strong>این مقاله با هدف فراهم نمودن مقدمهای کلی درباره برخی مفاهیم نظریِ اساسی و مورد استفاده در پژوهشهای علوم کتابداری و اطلاعرسانی، نگارش یافته است. ابتدا، سه اصطلاح «فرا نظریه»، «نظریه» و «الگو» که در عنوان این نوشته آمده، تعریف و بررسی شده و سپس، مثالهای بیشتری از موقعیتی که پژوهشگر ممکن است الگو یا نظریههای گوناگون موجود در پژوهشهای اطلاعجویی را مورد توجه و آزمایش قرار دهد، فراهم آمده است. به دنبال آن، فرا نظریهها در چشمانداز گستردهای مورد توجه قرار گرفته و فرانظری که به صورت گسترده در کتابداری و اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگیرند، توصیف شده، متون پایه مورد ارجاع قرار گرفته و مثالهایی از کاربرد هر یک از این رویکردها ارائه شده است. مباحث تا آنجا که ضرورت ایجاب نموده، ساده و خلاصه شده است.</strong>
<strong> </strong>
فرانظریه,نظریه,الگو,رویکردهای فرانظری,کتابداری و اطلاعرسانی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43717.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43717_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf