سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
بررسی میزان توانمندی گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاع رسانی (LIS) در تشکیل سرمایه اجتماعی
19
41
FA
مهری
پریرخ
عضو هیئت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
parirokh@ferdowsi.um.ac.ir
شکریه
احمدی
کارشناس ارشد علوم کتابداری واطلاع رسانی از دانشگاه فردوسی مشهد
<strong>در دنیای ارتباطهای علمی، شبکه های اجتماعی را میتوان از بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراک عقاید و رشد فردی و اجتماعی دانست. هدف شبکه اجتماعی این است که با فراهم آوردن امکان ارتباط بین سرمایههای فردی و تشکیل سرمایه اجتماعی، به رشد و ارتقای سطح علم کمک کند. پژوهش حاضر با روشی پیمایشی، به سنجش میزان توانمندی گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاع رسانی </strong><strong>(LIS)</strong><strong> در تشکیل سرمایه اجتماعی پرداخته و تحلیل محتوای پیامها با هدف شناسایی نوع پیامهای ارسال شده از نظر انواع دانش، تحلیل محتوای پیامها بر اساس زمینههای موضوعی تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی و بررسی گروه </strong><strong>LIS</strong><strong> با هدف سنجش میزان برخورداری از ویژگیهای سرمایه اجتماعی را مدنظر قرار داده است. یافتههای مربوط به نوع شناسی دانش نشان داد هر چند بیشتر پیامهای ارسال شده به گروه </strong><strong>LIS</strong><strong> ( حدود 82%) از نوع «چه چیزی» است، بر تعداد پیامها در زمینههای «چگونه»، «چرا» و «چه کسی» در طول دو سال مورد بررسی افزوده شده است. پیامهای ارسال شده به گروه، در حوزههای موضوعی تخصصی پراکندگی کافی ندارد و برخی از موضوعهای حرفهای زیاد مورد توجه نبوده است. در نهایت، نتایج به دست آمده از سنجش ویژگیهای سرمایه اجتماعی در این گروه نشان داد مؤلفههای مورد بررسی در بین اعضای گروه جایگاه خوبی دارد، به طوری که نظر بیشتر اعضای گروه نسبت به وجود و ارزش مؤلفههای سرمایه اجتماعی در </strong><strong>LIS</strong><strong> مثبت بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت، با وجود اینکه گروه بحث </strong><strong>LIS</strong><strong> تا حد قابل قبولی دارای ویژگیهای سرمایه اجتماعی است، در برخی زمینه ها باید تدبیرهایی اندیشیده شود.</strong><br /> <strong> </strong>
نوعشناسی دانش,شبکه اجتماعی,سرمایه اجتماعی,گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاعرسانی (LIS),گروههای بحث الکترونیکی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43593.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43593_7af9b3d911c11eba3b1bbe42c5300e2a.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
بررسی درک کاربران از محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی بر اساس مدل نیلسن (مقایسه پایگاه مقالههای الکترونیکی مرکز منطقه ای اطلاعرسانی علوم و فناوری با پایگاه مقالههای پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران)
43
64
FA
ناهید
انتظاریان
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
رحمت الله
فتاحی
استاد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
<strong>پژوهش حاضر، با هدف تحلیل و تبیین، و شناسایی نقاط قوّت و ضعف عناصر و ویژگیهای مهم در محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی مقالههای الکترونیکی مرکزمنطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی انجام شد. میزان همخوانی محیط رابط پایگاههای مورد بررسی با 10 مؤلفه نیلسن، مشکلات اساسی محیط رابط این پایگاهها، و نیز تفاوت بین میزان درک کاربران متخصص و مبتدی، پرسشهایی بود که مورد سنجش قرارگرفت. پژوهش با استفاده از روش ارزیابی مکاشفهای و در جامعه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی به عنوان کاربران مبتدی، و کتابداران دارای مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه فردوسی و آستان قدس، به عنوان کاربران متخصص انجام شد. یافته ها نشان داد میزان همخوانی محیط رابط پایگاه مقالههای پژوهشگاه با 10 مؤلفه نیلسن، به طور کلی در حد متوسط، و در پایگاه مقالههای مرکز منطقهای کمی بیش از حد متوسط است. هر دو پایگاه در برخی از مؤلفههای مدل نیلسن دارای مشکلات اساسی هستند. همچنین، بررسی شش عامل «جنسیت، سن، حوزه تحصیلی، میزان آشنایی با نحوۀ کار و استفاده از رایانه، میزان آشنایی با شیوههای جستجو در اینترنت، و سابقه و میزان آشنایی با پایگاههای مقالههای مرکز منطقهای و پژوهشگاه» نشان داد در کل بین این عوامل و میزان درک کاربران مبتدی از محیط رابط، تفاوت و رابطه معناداری وجود ندارد. اما، بین میزان درک کاربران متخصص و مبتدی از محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی مورد بررسی، تفاوتی معنادار دیده میشود.</strong><br /> <strong> </strong>
محیط رابط,پایگاههای اطلاعاتی,مدل نیلسن,ارزیابی مکاشفهای,مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری,پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43594.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43594_49a782f312ef2e6306ae9666dc0819e7.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
بررسی رفتار استنادی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران
65
86
FA
میترا
پشوتنی زاده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و دانشجوی دکترای کتابداری دانشگاه شهید چمران
pashootanizade@gmail.com
مرتضی
کوکبی
استاد گروه کتابداری دانشکاه شهید چمران
kokabi80@yahoo.com
<strong>اخلاق علمی در پژوهش، همواره استناد به نوشتههای مورد استفاده در تألیف و تحقیق را ضروری ساخته است. استناد به مآخذ مورد استفاده، ابزاری برای رعایت حقوق معنوی افراد است و این رعایت حقوق، به شکل پانویس و یا فهرست مآخذ انجام میشود. وجود بیش از 30 روش مختلف برای استنادها و فهرست مآخذ نیز گویای اهمیتی است که تاکنون به «روش» استناد داده شده است. اما یک پرسش همواره برای نویسندگان مقالهها و گزارشهای پژوهشی، بویژه دانشجویان و نویسندگان تازه کار، مطرح بوده و آن این است که اصولاً «چه موقع» باید به آثار دیگران استناد کرد. بررسی نویسندگان این نوشته نشان میدهد تاکنون هیچگونه تحقیقی درباره زمان مناسب برای استناد و دلایل آن، چه در ایران و چه در خارج از ایران، انجام نشده است. بنابراین، در این پژوهش تلاش شده دلایلی که از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران برای استناد در پژوهشها و تألیفات، مهم هستند، شناسایی شوند. پژوهشگران امیدوارند یافتههای این پژوهش بتواند برای تمامی پژوهشگران و مؤلفان در مورد زمان استناد در نوشتهها و تألیفاتشان، مفید واقع شود. </strong><br /> <strong> </strong>
استناد اعضای هیئت علمی,دانشگاه شهید چمران,زمان استناد
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43595.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43595_81416fc90962ac3b299a66fb0793ffab.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
میزان رؤیتپذیری مقالههای مجلههای علمی ایرانی نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) در مقایسه با مقالههای ایرانی چاپ شده در مجلههای علمی بینالمللی خارجی
87
113
FA
هدایت
بهروزفر
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
hedayatbehroozfar@gmail.com
محمدرضا
داورپناه
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
<strong>پژوهش حاضر به روش کتابسنجی، میزان رؤیتپذیری بینالمللی مجلههای علمی ایرانی نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی </strong><strong>ISI</strong><strong> را در فاصله سالهای 2006-2000 بررسی نموده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 1298 مقاله، 7 عنوان مجله علمی بینالمللی ایرانی نمایه شده در وبگاه علوم </strong><strong>ISI</strong><strong> همراه با استنادهای آنها در طول سالهای 2000 تا 2006 و نیز تعداد 24873 مقاله نویسندگان ایرانی چاپ شده در مجلههای علمی بینالمللی خارجی نمایه شده در وبگاه علوم </strong><strong>ISI</strong><strong> در این فاصلة زمانی و استنادهای آنهاست. مقالههای مجلههای علمی بینالمللی ایرانی نمایه شده در</strong><strong>ISI </strong><strong> سرشماری شده و برای مقایسه میان آنها با مقالههای نویسندگان ایرانی که در مجلههای خارجی منتشر شده، نمونهای به حجم 1298 مقاله به روش نمونهگیری تصادفی منظم گزینش شد. نتایج پژوهش نشان داد میان میزان رؤیتپذیری مقالههای چاپ شده در مجلههای علمی بینالمللی ایرانی نمایه شده در </strong><strong>ISI</strong><strong> و مقالههای ایرانی چاپ شده در مجلههای خارجی نمایه شده در </strong><strong>ISI</strong><strong> در فاصله سالهای 2000 تا 2006 تفاوت</strong><strong>ی</strong><strong> معنادار وجود دارد. مقالههای ایرانی چاپ شده در مجلههای خارجی نمایه شده در </strong><strong>ISI</strong><strong> در مقایسه با مقالههای مجلههای علمی بینالمللی ایرانی نمایه شده در </strong><strong>ISI</strong><strong>، بیشتر مورد استناد قرار گرفته و درنتیجه رؤیتپذیرترند. </strong><br /> <strong> </strong>
رؤیتپذیری,مجلههای علمی بینالمللی ایران,مؤسسه اطلاعات علمی,ISI
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43596.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43596_6e15dbdf9715c55190bc2eaed2e60f7e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
تبیین جایگاه مدیریت روابط با مشتری (CRM) در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
115
139
FA
رضا
رجبعلی بگلو
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، کارشناس طرح خدمت سازمان انرژی اتمی ایران
reza.beglou@gmail.com
فرانک
زمردپوش
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، معاون مرکز منابع علمی و پشتیبانی پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران
fzomorod@aeoi.org.ir
<strong>پیدایش و پیشرفت نظریههای سازمان و مدیریت، همواره نقشی حیاتی در تلاش بهمنظور افزایش و بهبود کارآیی و اثربخشی یک سازمان ایفا نموده است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نیز در اجرای صحیح و موفق این نظریهها تلاش روزافزون داشتهاند. علاوه بر طرحهای سروکوال و لیبکوال، بهکارگیری راهبردها و رویکردهای مدیریتی همچون مدیریت کیفیت فراگیر، مدیریت تعارض و ... در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی</strong><strong>،</strong><strong> آغاز</strong><strong>گر توجه به راهکارهای مدیریتی است. یکی از این رویکردها، مدیریت روابط با مشتری</strong><strong>(سی.آر.ام.) است. از آنجا که کاربر/ مشتری مؤلفهای اساسی در کانون فعالیتهای سازمانی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است، معرفی، شناخت و به کارگیری این رویکرد و فرایند میتواند در بهبود عملکرد این مراکز خدماتی و دانش ـ محور مورد توجه قرار گیرد. این مقاله سعی دارد از یک سو جایگاه کاربر/مشتری، وفاداری و رضایت وی و نیز کیفیت خدمات کتابخانهای را بررسی کند و از سوی دیگر، علاوه بر معرفی موانع اجرای سی.آر.اِم. از قبیل نبود راهبرد مناسب، وجود نگرشهای منفی کارمندان و مقاومت آنها در برابر تغییر، روشهایی همچون آموزش کارمندان و کاربران/مشتریان، شناخت کامل سی.آر.ام، و ایجاد و گسترش خطمشیهای اجرایی مناسب در تعیین چارچوبها را به عنوان ضرورتهای اجرای موفق این رویکرد در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مورد بررسی قرار دهد.</strong><br /> <strong> </strong>
مدیریت روابط با مشتری,کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی,مشتری مداری
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43597.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43597_3b6ef1b6bbb7e495b7dbe066664fa04a.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در استفاده از شبکه جهانی وب
141
168
FA
ایرج
رداد
عضو گروه کتابداری دانشگاه امام رضا (علیهالسلام)
irajradad@yahoo.com
<strong>پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی و بر مبنای الگوی اطلاعیابی الیس، سعی در کشف و بررسی رفتارها و رویکردهای اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی هنگام استفاده از شبکه جهانی وب دارد. جامعه آماری را 299 نفر از دانشجویان مقطع دکتری مشغول به تحصیل در واحدهای علوم و تحقیقات تهران، اهواز، اراک و مشهد تشکیل میدهند. نتایج نشان داد دانشجویان میزان تأثیر اینترنت را بر فعالیتهای آموزشی ـ پژوهشی خود در حد زیاد میدانند لیکن در استفاده از آن با محدودیتها و موانعی مواجهند. آنها در هر یک از مراحل اطلاعیابی خود راهبردها و رویکردهای مختلفی را به کار میگیرند، اما رویکردهای غالب شامل استفاده از موتورهای جستجو جهت شناسایی سایتهای دربردارندة اطلاعات مورد نیاز، استفاده از پیوندهای ارجاعی به سایر سایتهای مرتبط با نیاز اطلاعاتی بر پایة سنخیت موضوعی، راهبرد مرور سرعنوانهای صفحه آغازین سایت جهت واکاوی اطلاعات مورد نیاز، متمایز کردن سایتهای مفید از غیر مفید بر مبنای کیفیت محتوا و همخوانی موضوعی و استفاده از خدمات آگاهیرسانی جاری سایتهای مورد علاقه و عضویت در گروههای بحث جهت نظارت بر حوزههای پژوهشی مورد علاقه است. مشخص گردید رفتار اطلاعیابی جامعة پژوهش مطابق الگوی الیس بوده، لیکن تفاوت معناداری میان رفتار دانشجویان در گروههای مختلف آموزشی وجود دارد. </strong><br /> <strong> </strong>
رفتار اطلاعیابی,شبکه جهانی وب,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,دانشگاه آزاد اسلامی,الگوی اطلاعیابی الیس
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43598.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43598_56647bba30464ecb4fe02978ed202101.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
ادواریهای علمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: رویکرد سیستمی رویکرد سیستمی
169
208
FA
سیروس
علیدوستی
دکترای مدیریت ـ استادیار پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
alidousti@irandoc.ac.ir
امیرحسین
عبدالمجید
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیـ دستیار پژوهش پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
abdulmajid1981@gmail.com
محمود
خسروجردی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیـ دستیار پژوهش پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
khosro@irandoc.ac.ir
فخرالسادات
محمدی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیـ دستیار پژوهش پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرا
mohamadi@irandoc.ac.ir
<strong>ادواریهای علمی در تبادل و اشتراک یافتههای علمی در جامعة دانشگاهی از ابزارهای اصلی به شمار میآیند و در سالهای اخیر در وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری اهمیتی ویژه یافتهاند. از اینرو در این مقاله، پس از ارائة سابقه و نقش ادواریهای علمی در ایران، وضعیت آنها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نگرش سیستمی بررسی میشود. بر این اساس، ادواریها، با هفت موجودیت خارجی درگیر و خود دارای شش زیرسیستم اصلیِ منابع، قالب، محتوا، انتشار، داوری و ساختارند. در ادامه، رابطة این ادواریها با هر موجودیت خارجی و نیز وضعیت هر زیرسیستم، بررسی و وضعیت آنها تبیین میشوند. بررسی کاستیهای موجود پیرامون این ادواریها نشان میدهد جهتگیری اصلی این سیستم بر گسترش ارتباطهای علمی از این کانال، تسهیل ورود نشریههای جدید، و نیز تقویت جریان طبیعی برای رشد اینگونه ادواریها قرار ندارد و بدین ترتیب دچار ناکارآمدیهایی شده است که آن را از هدفهای اصلیاش دور نگه میدارد و موجب افت کارایی و اثربخشی این سیستم در کشور میشود. به همین دلیل نیز در پایان مقاله پیشنهادهایی برای برای بهبود وضعیت ادواریهای علمی ارائه شده است.</strong><br /> <strong> </strong>
ارتباطهای علمی,ادواریهای علمی,نگرش سیستمی,ایران,وزارت علوم تحقیقات و فناوری
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43600.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43600_547f1e373024f710b42dd36210d269c4.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نسبت به مفهوم دسترسی آزاد به متون علمی
209
232
FA
رسول
زوارقی
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تبریز و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
zavaraqi@tabrizu.ac.ir
<strong>هدف این پژوهش، بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نسبت به مفهوم دسترسی آزاد به متون علمی است. برای نیل به این منظور، میزان آشنایی دانشجویان با مفاهیم مرتبط به دسترسی آزاد سنجیده شد و میزان استفاده آنها از مجلههای الکترونیک رایگان پرسیده و با توجه به ماهیت پیمایشی این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات، استفاده گردید.</strong><strong> روایی این پرسشنامه از طریق مراجعه به صاحب نظران این حوزه مورد تأیید قرار گرفت و برای پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن </strong><strong>75/0</strong><strong> محاسبه گردید. جامعة این پژوهش 2177 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز بودند که با توجه به گستردگی جامعه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونهگیری به عمل آمد و 327 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. </strong><strong>یافتههای پژوهش نیز نشان داد در یازده مورد از 33 مورد اسامی، خدمات و مفاهیم مرتبط با دسترسی آزاد، بین گروههای مختلف آموزشی دانشگاه تبریز، از نظر میزان آشنایی با آنها تفاوت معناداری وجود دارد؛ ولی در کل، میزان آشنایی دانشجویان تمام گروه های آموزشی با این مفهوم اندک است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد تفاوت موجود بین گروه های مختلف آموزشی دانشگاه تبریز از نظر میزان استفاده از مجلههای الکترونیک رایگان، معنادار است.</strong>
دسترسی آزاد به متون علمی,نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مفهوم دسترسی آزاد
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43601.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43601_cc78f2b38df44f0c42e8d31653a4b22e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
اجرا و پیادهسازی مدل Sears : ابزاری نوین جهت ارزیابی عملکرد کتابخانههای دانشگاهی
233
264
FA
حسین
منصوری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه یزد
mansoori.hossein@gmail.com
مهران
نجاتی آجی بیشه
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه USM مالزی
mehran.nejati@gmail.com
<strong>امروزه مدلهای متعددی برای سنجش عملکرد سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مدلهایی که با استقبال گستردهای مواجه شده، مدل کارت امتیازی متوازن است. این مدل در طی سالیان گذشته بسط و توسعه فراوانی یافته و در قالب مدلهای توسعه یافتهای نظیر مدل </strong><strong>Sears</strong><strong> معرفی گردیده است. هدف این پژوهش معرفی، اجرا و پیادهسازی مدل </strong><strong>Sears</strong><strong> در بافت کتابخانههای دانشگاهی است. بدین منظور پژوهش حاضر سعی دارد با استفاده از این مدل، عملکرد کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد را ارزیابی کند. </strong><strong>روش انجام این تحقیق، توصیفی- پیمایشی و روش جمعآوری دادهها، کتابخانهای- میدانی است. جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر کلیة کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد و نیز دانشجویان این دانشگاه میباشد. همچنین، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آماری توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. یافتههای حاصل از به کارگیری این مدل حاکی از آن است که توجه به مؤلفهها و شاخصهای مدل مذکور تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد کتابخانههای دانشگاهی دارد. همچنین، </strong><strong>نتایج حاصل از پیادهسازی این مدل در کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد نشان میدهد میانگین عملکردی نسبتاً پایین کارکنان (با میانگین 73/2) که نشأت گرفته از رضایت شغلی و تعهد سازمانی نسبتاً کم (بهترتیب با میانگین 6/2 و 8/2) میباشد، به کیفیت خدمات دریافتی نسبتاً پایین (با میانگین 5/2) منجر گردیده است. این به نوبة خود به رضایت نسبتاً پایین دانشجویان استفادهکننده از خدمات کتابخانه (با میانگین 4/2) انجامیده و در نتیجه باعث شده است میزان استفاده از منابع اطلاعاتی کتابخانه مرکزی این دانشگاه در حد مطلوب نبوده و پایینتر از میزان متوسط میباشد. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود عملکرد و اثربخشی کتابخانههای دانشگاه بخصوص کتابخانه مرکزی به مسئولان ذی ربط ارائه میگردد. </strong><br /> <strong> </strong>
ارزیابی عملکرد,مدل Sears,کتابخانههای دانشگاهی,کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43603.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43603_1225821cb8d28d6bcc4936d383ce576e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
ارزیابی مکاشفه ای: روشی کیفی برای ارزیابی رابط کاربر وب سایتها و پایگاه های اطلاعاتی
265
279
FA
جواد
عباس پور
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه ت
<strong>وب سایتها و پایگاه های اطلاعاتی از دیدگاه های مختلفی موضوع پژوهش محققان، بویژه محققان حوزهای علوم رایانه و کتابداری و اطلاع رسانی، قرار گرفته اند . یکی از این موارد، ارزیابی رابط کاربر وب سایتها و پایگاههای اطلاعاتی است که توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. بدین منظور، متخصصان این دو حوزه روشهای مختلفی را برای ارزیابی رابط کاربر وب سایتها و پایگاه های اطلاعاتی ابداع کرده اند که روش «ارزیابی مکاشفه ای»، به عنوان یکی از روشهای کیفی، از جمله آنهاست. این مقاله قصد دارد ابتدا روش ارزیابی مکاشفه ای را تعریف کند، سپس مراحل اجرای ارزیابی و مسائلی را که باید در هنگام ارزیابی به آنها توجه داشت مورد نظر قرار دهد و در نهایت پاره ای از مزایا و محدودیتهای این روش را از دیدگاه متخصصان حوزه تعامل انسان با رایانه ذکر نماید. </strong><br /> <strong> </strong>
رابط کاربر,وب سایت,پایگاه اطلاعاتی,ارزیابی کیفی,ارزیابی مکاشفه ای
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43604.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43604_c9303cadbcd86765703fe7bfeb7feb25.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
تعیین معیارهای ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی: رویکردی متن پژوهانه
281
300
FA
یعقوب
نوروزی
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
ynorouzi@aeoi.org.ir
نجلا
حریری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
nadjlahariri@hotmail.com
<strong> رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی در چگونگی تعامل کاربران با آن و در نتیجه عملکرد مطلوب این کتابخانهها نقش تعیین کننده ای دارد. با توجه به نبودِ معیارهای ویژه برای ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی، مطالعه حاضر با بررسی وسیع متون و منابع مربوط، به شناسایی و تعیین این معیارها میپردازد. در این پژوهش از روش کتابخانهای و تحلیل محتوا استفاده شده است. پس از انجام کاوش در وب و پایگاه های اطلاعاتی مهم، منابع مرتبط با این زمینه شناسایی گردید و با بررسی منابع ارزیابی محور و سایر منابع پژوهشی و مروری، 43 منبع تفکیک شد. این منابع با توجه به محتوا، در سه مقولة رابط کاربر و کتابخانههای دیجیتالی، کتابخانههای دیجیتالی و کاربردپذیری و سایر مطالعات مرتبط با رابط کاربر طبقه بندی شد. در نهایت، پس از تحلیل محتوای متون انتخابی در رابطه با معیارهای مورد استناد و نویسندگان آنها، معیارهای مورد نظر بر اساس تعداد دفعات تکرار در متون مورد مطالعه تعیین و برای ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی پیشنهاد گردید. </strong><br /> <strong> </strong>
کتابخانههای دیجیتالی,معیارهای ارزیابی,رابط کاربر
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43605.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43605_3dc3ae7eb15d276fba6d30910b452828.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
12
3
2009
09
23
آنچه کتابداران دانشگاهی باید در مورد تفکر خلاق بدانند
301
323
FA
جان ای
السن
Olson,John A. 1999."What Academic Librarian Should Know About Creative Thinking",The Journal of Academic Librarianship,25(5):383-389.
مینا
طلاکوب
کارشناس ارشد کتابداری واطلاع رسانی دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
ترجمه: مینا طلاکوب
talakob@ferdowsi.um.ac.ir
<strong>کتابداران دانشگاهی نیازمند کشف خلاقیت فردی هستند. تفکر خلاق نوعی مهارت مغفول مانده برای حل مسئله است که میتوان آن را آموخت و در هر موقعیتی به کار گرفت. این مقاله توضیح می دهد که چگونه کتابداران می توانند تفکر خلاق خود را بشناسند، آن را توسعه دهند و از آن در محیط کار استفاده کنند. </strong><br /> <strong> </strong>
تفکر خلاق,کتابداران دانشگاهی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43608.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43608_cdc9b93356728c483828b8f824b4f819.pdf