سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
پیشآگاهی برای اجرای برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی
5
7
FA
محمد حسین
دیانی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47792.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47792_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
بکارگیری بازاریابی اجتماعی در کتابخانه های عمومی
9
32
FA
مریم
کشوری
0000-0002-1794-6295
کارشناس ارشد کتابداری دانشگاه شهید چمران
ma.keshvari@gmail.com
مفهوم بازاریابی اجتماعی، که به تازگی به متون علوم کتابداری و اطلاعرسانی وارد شده، ضمن بهکارگیری فنون بازاریابی تجاری، بر تغییر رفتار فردی و گروهی به منظور ارائه راهحلهایی برای پاسخگویی به مسائل اجتماعی تأکید میکند. این مقاله با تأکید بر نقش اجتماعی کتابخانههای عمومی، به معرفی بازاریابی اجتماعی و باز تعریف مؤلفههای موجود در آمیخته بازاریابی (4p) در کتابخانهها برمبنای بازاریابی اجتماعی، و ضرورت به کارگیری آن در کتابخانههای عمومی پرداخته است. با بررسی متون، مشاهده شد بازاریابی اجتماعی برای ترویج هدفهای کتابخانههای عمومی مناسب است.
بازاریابی,بازاریابی اجتماعی,کتابخانههای عمومی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47793.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47793_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
هم نویسندگی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه شاهد در نمایه های غیر استنادی
32
50
FA
گل نسا
گلینی مقدم
استادیار و عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شاهد
مصطفی
مبلغی
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج
هدف از این پژوهش، بررسی همکاری علمی و هم نویسندگی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه شاهد در پایگاههای تخصصی غیر استنادی از سال 2000 تا پایان سال 2008 میلادی است. پایگاههای مورد تحقیق عبارتند از: <br />ACS, AIP, CAB, Compendex, Computer Source, Econlit, LISA, Medline, Sport Discus.<br /> پژوهش از نوع پیمایشی است و با استفاده از روشهای کمّی، هم نویسندگی در پایگاههای یاد شده بررسی شده است. نتایج نشان میدهد از مجموع 126 تولید علمی، 27/91 % تولیدات به صورت گروهی و 73/8% به صورت انفرادی صورت گرفته است. به لحاظ موضوعی، بیشترین همکاری علمی در حوزۀ علوم پزشکی و فنی و مهندسی و کمترین همکاری در حوزۀ علوم انسانی و کشاورزی بوده است. به لحاظ ملّیت پژوهشگران همکار، علاوه بر پژوهشگران خود دانشگاه شاهد و سایر دانشگاههای ایران، پژوهشگرانی از کشورهای هند، استرالیا، فرانسه، مالزی، اسلوانی، انگلستان و کانادا با پژوهشگران دانشگاه شاهد همکاری علمی داشتهاند. همچنین، نتایج نشان میدهد هم نویسندگی بیشتر در شکل درون سازمانی و با سایر اعضای هیئت علمی خود دانشگاه شاهد صورت گرفته و هم نویسندگی با پژوهشگران خارج از دانشگاه (26/18%) و بویژه همکاری علمی در سطح بین المللی در سطح پایینی (08/6%) قرار دارد.
هم نویسندگی,همکاری علمی,دانشگاه شاهد,نمایههای غیر استنادی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47794.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47794_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
بررسی چگونگی تعامل کاربران مختلف با محیط فرا پیوندی وب و مطالعه عملکرد آنها در جستجوی مروری
51
82
FA
زویا
آیام
دانش آموخته دانشگاه فردوسی و عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا
رحمت الله
فتاحی
استاد گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
مهری
پریرخ
دانشیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
mparirokh@gmail.com
جواد
صالحی فدردی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
<strong>محیطهای فراپیوندی در وب برای یافتن اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی، مرور و دنبال کردن پیوندها مورد استفاده قرار میگیرند. کاربران برای رسیدن به صفحه یا صفحاتی از وب که اطلاعات مرتبط را در اختیار آنها قرار دهد، درباره انتخاب پیوندها و جهتیابی تصمیمگیری و از علایم و نشانههایی استفاده میکنند</strong><strong>که عناصر وب در اختیار آنها قرار میدهد. در پژوهش حاضر، برای بررسی رفتار جستجوی مروری کاربران، عناصر مرتبط با نظام اطلاعاتی از یک سو، و عوامل مربوط به ویژگیهای افراد از سوی دیگر مورد توجه قرار گرفت. حاصل تعامل این دو، یعنی گزینش پیوندها، جهتیابی و عملکرد کاربران در یک محیط فراپیوندی و در کنار یکدیگر بررسی شد. جامعۀ آماری این پژوهش 60 دانشجوی تحصیلات تکمیلی از رشتهها و دانشکدههای مختلف دانشگاه فردوسی بود و دادههای آن از طریق «پرسشنامه» و «ثبت داد و گرفت» دانشجویان به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد بین کاربران حوزههای تحصیلی و مقاطع تحصیلی مورد مطالعه از لحاظ چگونگی تعامل (میزان آشنایی و درک عناصر و اجزاء صفحات وب) تفاوت معناداری وجود دارد. در همین راستا، آزمون فرضیه مشخص کرد تفاوت در عملکرد کاربران دو حوزه و مقطع مورد مطالعه، معنادار است. بر اساس نتایج آزمون هر دو فرضیه، دانشجویان حوزه علوم پایه و مهندسی و مقطع دکتری، عملکرد بهتری در مرور محیط فراپیوندی داشتند، اما این تفاوت در بین دانشجویان دختر و پسر معنادار نبود.</strong>
جستجوی مروری,نظامهای فراپیوندی,فرامتن,وب,ویژگیهای فردی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47798.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47798_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
سازماندهی محتوای کتابخانه های دیجیتالی با استفاده از نظام ساده سازماندهی دانش
83
109
FA
راضیه
زاهدی
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
zahedirazieh@gmail.com
فرشید
دانش
0000-0001-5481-3988
دانشجو دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
farshiddanesh@gmail.com
علیرضا
اسفندیاری مقدم
0000-0002-0020-3540
استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
ali.isfandyari@gmail.com
<strong>کتابخانۀ دیجیتالی، صورت جدیدی از فناوری ذخیره و بازیابی اطلاعات است</strong><strong> که فرایندهای مجموعه</strong><strong>سازی، سازماندهی، مدیریت فایل، نگهداری و دسترس</strong><strong>پذیریِ منابع در آن صورت میگیرد. سازماندهی محتوا یکی از فرایندهای مهمِ کتابخانه</strong><strong>های دیجیتال است که تاکنون تلاشهای زیادی برای بهبود کیفیت آن صورت گرفته است. یکی از این راهکارها استفاده از نظام سادۀ سازماندهی دانش(اسکاس) است. اسکاس از چهار ساختار اصلی «آر.دی.اف»، «ایکس.ام.ال»، «یو.آر.آی» و «عناصر ابرداده</strong><strong>ای» تشکیل شده است. توزیع واژگان کنترل</strong><strong>شده در محیط وب با استفاده از اسکاس، امکان برقراری ارتباط و ادغام با دیگر منابع اطلاعاتی را که از «آر. دی. اف» پیروی می</strong><strong>کنند، فراهم می</strong><strong>آورد. این مقاله ضمن تشریح مفهوم اسکاس و معرفی اجزای ساختاری آن، قابلیتهای آن را به منظور سازماندهی اطلاعات در کتابخانه</strong><strong>های دیجیتالی بررسی میکند. این امکان با توجه خاص به امکان توزیع</strong><strong> و انتشار واژگان کنترل</strong><strong>شده در محیط وب، به وسیلة اسکاس و نیز قابلیتهای نمایه</strong><strong>سازی آن، تبیین و بررسی شده است. </strong>
کتابخانههای دیجیتال,سازماندهی دانش,اسکاس,واژگان کنترل شده
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47799.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47799_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
تحلیل محتوای وبلاگ های کتابداری ایران: 1386-1388
111
134
FA
محمد
قاسمیان
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
mgghasemian@gmail.com
احمد
خسروی
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
ahmadkhosravi630@gmail.com
شهلا
کریمی
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا تهران
sh.x.karimi@gmail.com
<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل وبلاگهای کتابداری در ایران است. پژوهش حاضر، پیمایشی- توصیفی و از نوع کاربردی است. در این پژوهش با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته، تعداد 46 وبلاگ کتابداری و اطلاعرسانی در فاصلة زمانی 1386 تا 1388 تحلیل محتوا گرد</strong><strong>ی</strong><strong>د. در تهیة سیاهه وارسی، عناصر سیاهة وارسی «هرینگ و همکاران» در خارج از ایران و «اسکروچی» در داخل ایران، مبنای کار قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد ب</strong><strong>ی</strong><strong>شتر</strong><strong>ی</strong><strong>ن موضوع مورد توجه در وبلاگها، فناوری اطلاعات و کمتر</strong><strong>ی</strong><strong>ن موضوع، نما</strong><strong>ی</strong><strong>هسازی و چک</strong><strong>ی</strong><strong>دهنو</strong><strong>ی</strong><strong>سی است. به لحاظ محتوا، ب</strong><strong>ی</strong><strong>شتر</strong><strong>ی</strong><strong>ن وبلاگها از نوع عمومی و کمتر</strong><strong>ی</strong><strong>ن آنها متعلق به انجمنهای علمی کتابداری است. وبلاگهای تخصصی، در 8 حوزه موضوعی فعال میباشند. در وبلاگها رو</strong><strong>ی</strong><strong>کرد آموزشی از رو</strong><strong>ی</strong><strong>کرد علمی ضعیفتر است. شبکههای هماند</strong><strong>ی</strong><strong>شی تخصصی در وبلاگهای کتابداری ا</strong><strong>ی</strong><strong>ران بس</strong><strong>ی</strong><strong>ار کم است. م</strong><strong>ی</strong><strong>زان استناددهی در وبلاگهای کتابداری ا</strong><strong>ی</strong><strong>ران، در حد نسبتاً مطلوبی است. وبلاگهای کتابداری ا</strong><strong>ی</strong><strong>ران دارای ساختار فنی و شکل ظاهری نسبتاً مناسبی هستند. در خاتمه ن</strong><strong>ی</strong><strong>ز س</strong><strong>ی</strong><strong>اهه وارسی تدو</strong><strong>ی</strong><strong>ن شده در ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن پژوهش، برای طراحی و ارز</strong><strong>ی</strong><strong>ابی محتوا و کارا</strong><strong>ی</strong><strong>ی وبلاگهای کتابداری، توص</strong><strong>ی</strong><strong>ه گرد</strong><strong>ی</strong><strong>ده است.</strong>
وبلاگهای کتابداری ایران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47800.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47800_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
بررسی جایگاه آموزشی و پژوهشی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و سنجش تاثیر دو عامل فاصله مکانی و آگاهی بر میزان استفاده دانشجویان ازآن کتابخانه
135
161
FA
محمد حسین
دیانی
عضو هیئت علمی و استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
daneshvarz85@gamil.com
کبری
قاسمی تیتکانلو
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه فردوسی مشهد
<strong> استفاده از راهکارهای بازاریابی، فرصتی را برای کتابخانهها فراهم میآورد تا استفادهکنندگان بالقوه را به استفادهکنندگان بالفعل تبدیل کنند و از این طریق موجب افزایش استفاده و بهرهوری بیشتر کتابخانهها شود. مکان کتابخانه به عنوان یک عامل بیرونی و فعالیتهایی که به آگاهی از وجود خدمات کتابخانه منجر میشوند، دو عنصر از عناصر اصلی مطرح در مفهوم آمیختة بازاریابی هستند. پژوهش حاضر به روش پیمایشی، به سنجش تأثیر این دو بر میزان استفاده و بررسی جایگاه آموزشی و پژوهشی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد میپردازد. جامعه مورد مطالعه، تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 از 6 دانشکده انتخابی بر اساس فاصله مکانی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، روش مشاهده آثار به جای مانده از بخش امانت کتابخانه مرکزی با بهرهگیری از نرمافزار سیمرغ بود و از روش پرسشنامه برای سنجش رفتارهای استفادهکنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی استفاده شد. تحلیل آماری یافتههای نشان داد: (1) بین فاصلة مکانی تحصیل یا اقامت دانشجویان از کتابخانه مرکزی دانشگاه و میزان استفاده از این کتابخانه، رابطه معناداری وجود دارد؛ به این معنا که دانشجویان ساکن در فاصلههای نزدیک، استفادة بیشتری از کتابخانه و خدمات آن داشتهاند. (2) به علت یکسان بودن سطح نبود آشنایی، بین میزان استفاده دانشجویان ساکن خوابگاههای نزدیک کتابخانه مرکزی و سایر دانشجویان، اختلاف معناداری وجود نداشته و هر دو گروه استفاده یکسانی از کتابخانه مرکزی داشتهاند. (3) بین میزان کتابهای به امانت رفته از دو حوزه علوم و علوم اجتماعی تفاوت وجود دارد و این تفاوت در جهت فزونی امانت در کتابهای حوزه علم است. (4) بین کمیّت کتابهای به امانت برده شده علوم اجتماعی و کتابهای ادبی تفاوت وجود دارد و این تفاوت به دلیل نبود کتابهای ادبی در دیگر کتابخانههای دانشگاه (غیر از ادبیات) در جهت فزونی کتابهای ادبی است. (5) دانشجویان دانشگاه فردوسی تأثیرگذاری مجموعه کتابخانه مرکزی دانشگاه را در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود کمتر از 50% ارزیابی کردهاند. (6) فهرست مشترک الکترونیک کتابهای فارسی در سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی، در کمتر از 20% موارد موجب مراجعه به کتابخانههای دانشگاه برای امانت کتاب شده است. </strong>
آگاهی,فاصلة مکانی تا کتابخانه,آمیختة بازاریابی,کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47801.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47801_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
رتبه بندی شاخصهای سرمایه فکری (مطالعه چند موردی: کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاههای مازندران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه جامع گلستان و علوم پزشکی گرگان
163
192
FA
عیسی
نیازی
دانشجو دکتری آینده پژوهشی دانشگاه تهران
eesa_niazi@yahoo.com
اسماعیل
ابونوری
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران
<strong>هدف پژهش حاضر، رتبهبندی شاخصهای سرمایۀ فکری در کتابخانه</strong><strong>ها و مراکز اطلاع</strong><strong>رسانی دانشگاه</strong><strong>های مازندران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه جامع گلستان و علوم پزشکی گرگان است. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونه</strong><strong>گیری طبقه</strong><strong>بندی شده سهمیه</strong><strong>ای، بین 174 نفر از اعضای سازمانهای فوق توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده</strong><strong>های پژوهش با استفاده از نرمافزار </strong>SPSS16<strong> صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می</strong><strong>دهد شاخصهای سرمایۀ فکری در سازمانهای یادشده، دارای اهمیت یکسانی نیست. </strong>
رتبهبندی,سرمایۀ فکری,سرمایۀ انسانی,سرمایه فرایندی,سرمایه نوآوری,سرمایه مشتری
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47802.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47802_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
میزان انطباق مهارتهای خدمات مرجع و اطلاع رسانی و محتوای آموزشی سرفصلهای دانشگاهی(مطالعه موردی و مقایسه ای سر فصل دانشگاه تهران)
193
223
FA
مهشید
التماسی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
m.eltemasi@iphrd.org
فاطمه
فهیم نیا
استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران
fahimnia@ut.ac.ir
<strong>امروزه نقش کتابخانهها در کشورهای توسعه یافته به عنوان مراکز اطلاعرسانی و کتابداران به عنوان اطلاع</strong><strong>رسانان، تغییر یافته است. این مهم در برخی کشورهای درحال توسعه از جمله ایران به کندی و به شکلی ناقص و ناآگاهانه در حال انجام است</strong>.<strong> به نظر میرسد ضعف در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در این دسته از کشورها دلیل کندی این حرکت است. در این مقاله ابتدا تواناییهای مرجع و اطلاعرسانی کتابداران کتابخانههای ایران سنجیده شد که مشخص گردید کتابداران ایرانی مهارتهای لازم برای ارائه خدمات مرجع نوین و صحیح را ندارند. تمامی افراد جامعه مورد مطالعه، این ضعف را ناشی از آموزش نامناسب اعلام کردند. این مطالعه با روش تحلیل محتوا، کیفیت و نحوة آموزش خدمات مرجع و اطلاعرسانی در دانشگاههای ایران با ایالات متحده آمریکا را بررسی و به صورت موردی، برنامهها و کرسیهای آموزشی گروههای کتابداری دانشگاه تهران و دانشگاه کنتاکی<strong>[3]</strong> را مقایسه کرده است. یافتهها نشان می</strong><strong>دهد دلیل عمده، نبود سیستمهای اطلاع</strong><strong>رسانی کارآمد و حفظ نقش سنتی کتابخانهها به عنوان محلی برای نگهداری اطلاعات نه اشاعة آن است. ضعفهای آشکار در نحوة آموزش و کرسیهای آموزشی مربوط و نیز روزآمد نبودن منابع پایه تدریس این درسها، در مقایسه با کشوری مانند ایالات متحده آمریکا قابل مشاهده است . </strong>
خدمات مرجع,آموزش خدمات مرجع,اطلاعرسانی,آموزش کتابداری,کتابداری در ایران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47803.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47803_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
شناسایی نحوه ارائه ایده ها، روشها، پیشنهادات نو و الگوی ارتباط در کتابخانه های دانشگاه هایی شهید چمران و جندی شاپور
225
250
FA
احسان
گرایی
دانشجو کارشاسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران
ehsan.geraei@gmail.com
پیمان
جلیل پور
دانشجو کارشاسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران
<strong><span style="text-decoration: underline;">مقدمه</span></strong><strong>: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی نحوۀ ارائۀ ایدهها، روشها، پیشنهادهای نو و الگوی ارتباط در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور است.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">روش</span></strong><strong>: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی کارکنان کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور تشکیل دادند. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون </strong>t<strong> تک نمونهای و آزمون </strong>t<strong> گروههای مستقل، تجزیه و تحلیل گردید.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">یافتهها</span></strong><strong>: بررسی دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار </strong>SPSS<strong> نشان داد میزان استقبال کتابخانهها از ایدههای نو در حد بالا و بیشتر از حد متوسط بوده است. میزان استفادۀ مدیران از مشوّقهای درونی و بیرونی جهت ترغیب کارکنان به ارائۀ پیشنهادهای خلاقانه، بالاتر از حد متوسط بوده است. جوّ مشارکتی حاکم بر کتابخانهها، میل به همکاری و مشارکت را در کارکنان افزایش داده است. همچنین، دانشگاه شهید چمران در تمامی متغیرهای مورد بررسی به استثنای «استقبال از ایدهها، روشها، و پیشنهادهای نو» نسبت به دانشگاه جندی شاپور وضعیت بهتری دارد.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">اصالت / ارزش</span></strong><strong>: یافتههای این پژوهش بر</strong><strong>اهمیت توجه بیشتر به ایدههای نو و خلاقانۀ کارکنان کتابخانهها تأکید میکند. مدیران کتابخانهها میتوانند با بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر، عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ ارائۀ ایدههای نو از سوی کارکنان را شناسایی کنند و در جهت تقویت و تضعیف آنها گام </strong>
خلاقیت,نوآوری,ایدهها,الگوی ارتباطی,کتابخانههای دانشگاهی دانشگاه شهید چمران,دانشگاه جندی شاپوراهواز
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47804.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47804_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
14
3
2011
09
23
عوامل موثر بر رضایتمندی اطلاعاتی کاربران سایتهای اینترنتی با بررسی نقش متغیر بوم شناختی در انتخاب سایتها
251
277
FA
محمد
لگزیان
استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه فردوسی مشهد
سید مسلم
علوی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
alavimoslem@gmail.com
مهدی
نجفی سیاهرودی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
pooyannajafi@gmail.com
<strong>امروزه تنوع نیازها و انتظارهای کاربران اینترنتی، اهمیت طراحی سایتها را دوچندان ساخته است، به گونه</strong><strong>ای که بتواند رضایتمندی کاربران را از حمایت مختلف محقق سازد. این مسئله تنها به بُعد زیبایی</strong><strong>شناختی سایتها محدود نگردیده و مباحث پیچیده</strong><strong>تری همچون رضایتمندی اطلاعاتی کاربران سایتهای اینترنتی را نیز در برمی</strong><strong>گیرد. با توجه به اهمیت موضوع یاد شده، در تحقیق حاضر علل مؤثر بر رضایتمندی اطلاعاتی کاربران اینترنتی بررسی شده است. تحقیق از لحاظ هدف، ماهیتی کاربردی و از لحاظ روش، ماهیتی توصیفی <sub>-</sub> پیمایشی دارد. ابزار جمع</strong><strong>آوری دادهها پرسشنامه بوده که روایی آن (روایی ظاهری و محتوایی) و پایایی (آلفای کرونباخ: 91%) به اثبات رسیده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ویژگیهای اطلاعاتی موجود در سایتها، امنیت، راحتی و به روز بودن، از عوامل بسیار مؤثر بر رضایتمندی اطلاعاتی کاربران است. از طرف دیگر، مشخص گردید کاربران در مقایسه با موارد پیشین، به امکانات سایت چندان توجه ندارند و بوم</strong><strong>شناختی آنان در انتخاب سایتها عاملی تأثیرگذار بوده است. </strong><br /> <strong> </strong>
خدمات الکترونیک,رضایتمندی مشتری,رضایتمندی اطلاعاتی مشتری
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47805.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47805_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf