سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
ارزیابی کیفیت آموزش کتابداری و اطلاع رسانی: مطالعه دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان
9
31
FA
احسان
گرایی
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران
ehsan.geraei@gmail.com
صبا
سیامکی
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران
<strong>امروزه موضوع بهبود کیفیت آموزشهای دانشگاهی به جزئی جداییناپذیر از مدیریت آموزش عالی کشور تبدیل شده است. آموزش کتابداری و اطلاعرسانی نیز بهعنوان یک رشتة دانشگاهی، از این امر مستثنا نیست. هدف اصلی پژوهش حاضر، سنجش کیفیت خدمات آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است. این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. از ابزار سروکوال برای گردآوری اطلاعات جامعة پژوهش، متشکل از 134 دانشجوی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر شکاف منفی کیفیت در تمامی ابعاد سروکوال بود. کیفیت خدمات ارائه شده در دانشگاه اصفهان نسبت به علوم پزشکی وضعیت بهتری دارد. با وجود این، بین کیفیت خدمات ارائه شده توسط دو دانشگاه تفاوت معناداری دیده نشد. بزرگترین شکاف منفی مشاهده شده در هر دو دانشگاه، به بُعد پاسخگویی مربوط است. کمترین شکاف منفی در دانشگاه اصفهان به بُعد تضمین، و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بُعد ملموسات اختصاص دارد. </strong>
کیفیت آموزش,شکاف کیفیت,کتابداری و اطلاعرسانی,دانشگاه اصفهان,دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47853.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47853_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
کاربرد مدل سازی معادله ساختاری در پژوهشهای کتابداری و اطلاع رسانی: ساخت و آزمون نظریه ها
33
62
FA
مهدی
حسینی
دانشجو دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
رحمت الله
فتاحی
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
محمد حسین
دیانی
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
daneshvarz85@gamil.com
<strong>در بسیاری از پژوهشهای کتابداری و اطلاعرسانی، بویژه در حوزههای مربوط به نگرش و رفتار، همزمان چند متغیر بررسی میشود. ماهیت این متغیرها به گونهای است که به سادگی قابل مشاهده و اندازهگیری نیست (اینگونه متغیرها را سازه مفهومی یا متغیر پنهان مینامند). پژوهشگران متغیرهای پنهان را از طریق شاخصهای قابل اندازهگیری تخمین میزنند. این تخمین همواره با خطا همراه است. هدف اغلب آنان بررسی رابطه علّی بین چند متغیر پنهان، با استفاده از متغیرهای قابل مشاهده است. به طور سنتی، روشهای آماری تحلیل واریانس، رگرسیون، تحلیل عامل و تحلیل مسیر را برای این گونه مطالعات به کار بردهاند. روش «مدلسازی معادله ساختاری» ابزار آماری نسبتاً نویی است که علاوه بر امکان انجام تحلیلهای قبلی، اندازهگیری خطای تخمین متغیرهای قابل مشاهده و پنهان، تغییر یا اصلاح مدل پیشبینی شده بر مبنای مطالعات نظری، و امکان انتخاب مناسبترین مدل را فراهم نموده است. این ابزار برای انجام پژوهش در زمینة مدلهای نظری حوزة علوم انسانی، به دو شیوة تأییدی و اکتشافی، پیشنهاد شده است. این مقاله با استفاده از تحلیل محتوای 178 مقالة علمی، دو هدف را دنبال میکند: 1. آشنا ساختن پژوهشگران کتابداری و اطلاعرسانی با مبانی نظری، شرایط و مراحل استفاده از مدلسازی معادله ساختاری در تحلیل مدلهای نظری 2. روشن نمودن وضعیت استفاده از این روش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی و شناسایی حوزهها، موضوعها، متغیرها، و چارچوبهای نظری که با این روش اندازهگیری و آزمون شده است.</strong>
نظریهسازی,آزمون نظریه,مدلسازی,معادله ساختاری,پژوهشهای کتابداری و اطلاعرسانی,متغیرهای پنهان,سازههای مفهومی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47854.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47854_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
کاربرد نظریه بازی ها در فراهم آوری و اشتراک منابع کتابخانه ای
63
87
FA
حسن
بهزادی
دانشجو دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی _ عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
hassanbehzadi@gmail.com
<strong>شرکتها، مؤسسهها و سازمانهای امروزی همانند انسانها با یکدیگر کنش و واکنش و تعاملهای پیچیدهای دارند، به گونهای که تصمیمگیریهای مدیران این سازمانها بر نحوة رفتار سازمانهای دیگر، بویژه سازمانهای همسان تأثیرگذار است. از سوی دیگر، در بازار رقابتی دانش، کتابخانهها بازیگرانِ بازاری هستند که باید با دیگر مؤسسهها و کتابخانهها همکاری کنند تا به هدفهایشان دست یابند. در این بین، مدیران کتابخانهها نیز ناگزیرند برای این نوع از همکاریها و تعاملها، تصمیم بگیرند و از بین موقعیتهای مختلف پیش رو، دست به انتخاب بزنند. «نظریة بازیها» یکی از نظریههای بسیار مهم در حوزه اقتصاد است. این نظریه به مدیران کمک میکند تا با درک بهتر موقعیتها و شرایط، بهترین تصمیم را برای کسب منفعت بیشتر بگیرند. در این مقاله، به بیانی ساده و به دور از فرمولهای ریاضی مطرح در «نظریه بازیها»، به کاربرد نظریه بازی همکاری در زمینه فراهمآوری و اشتراک منابع کتابخانهای پرداخته شده است. نتایج کاربرد این نظریه مبین این نکته است که با استفاده از آن، ضمن افزایش سود و منفعت انفرادی هر کتابخانه، سود جمعی اعضای موجود در طرح نیز افزایش مییابد. </strong>
نظریة بازیها,نظریة بازی همکاری و عدم همکاری,فراهمآوری مشارکتی,اشتراک منابع,کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47855.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47855_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
بررسی روابط علت و معلولی بین معیارهای کیفیت خدمات در کتابخانه ها با رویکرد ترکیبی لایب کوال-دیماتل فازی/
89
112
FA
سیدحبیب الله
میرغفوری
دانشیار دانکشده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
سعید
اسفندیاری
دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت جهاد دانشگاهی یزد
زهرا
صادقی آرانی
دانشجو دکترای مدیریت دانشگاه تهران
sadeqi_z_a@yahoo.com
<strong>رشد سریع در بخش خدماتی و اقتصادی در چند دهة اخیر، و به تبع آن تصمیمگیریهای پیچیده و چند معیاره در شرایط نامعیّن، نیاز شدید به تبادل اطلاعات بخصوص در بخش اطلاعرسانی را افزایش داده است. در این میان، کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی نقش اساسی را ایفا میکنند. این نیازمندی، منجر به پژوهش در این حوزه شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائة مدلی برای سنجش روابط علّی معلولی بین معیارهای کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهرستان شیراز انجام گرفته است. به این منظور، از تکنیک ترکیبی لایبکوال و دیماتل فازی استفاده شده است. نتایج این تحقیق، معیارهای تأثیرگذار و تأثیرپذیر در کیفیت خدمات این کتابخانهها را شناسایی میکند.</strong>
کیفیت خدمت,تکنیک دیماتل فازی,لایبکوال,کتابخانههای شهرستان شیراز
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47856.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47856_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
روش شناسی طراحی،ساخت و پیاده سازی هستی شناسی: رویکردها، زبان ها و ابزارها(مطالعه موردی طراحی هستی شناسی ASFAONT در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی)
113
142
FA
اعظم
صنعت جو
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
sanatjoo@gmail.com
اکرم
فتحیان
دانشجو دکترای سه رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
fathian2000@gmail.com
<strong>هدف پژوهش حاضر، ارائه روششناسی طراحی، ساخت و پیادهسازی هستیشناسیها به عنوان نوعی از ابزارهای معنایی با بررسی رویکردها، شیوه ها، ابزارها و زبانهای بازنمون هستیشناسیهاست. حاصل این بررسیها در یک مطالعة موردی و با رویکرد تحلیل حوزه در طراحی و ساخت اولین هستیشناسی تخصصی در حوزه کتابداری </strong><strong>Asfaont)</strong><strong>) و با هدف گسترش ابزاری معناشناسی در بازنمون دانش و بازیابی مفاهیم، به کار گرفته شد. هستیشناسی طراحی شده، حاصل تبدیل مفاهیم حوزة نمایهسازی اصطلاحنامه اصفا به هستیشناسی است که بر مبنای روشی تلفیقی گسترش یافته از روشهای ارائه شده «آچولد و گرونینگر» و نیز «نوی و مک گینس» و به روش نیمه خودکار در چهار مرحله شامل گردآوری مفاهیم، کشف و تعیین روابط میان مفاهیم، ایجاد کاربرگه برای هر مفهوم و پیادهسازی هستیشناسی در محیط </strong><strong>Protege</strong><strong> انجام پذیرفت. به منظور ارائه روششناسی ساخت هستیشناسی در عمل، این مقاله به تشریح مراحل و فرایندهای ساخت این هستیشناسی و نیز قابلیتها و امکانات آن پرداخته است. </strong>
اصطلاحنامه,هستیشناسی,روششناسی طراحی هستیشناسی,ابزارهای طراحی هستیشناسی,زبانهای بازنمون هستیشناسی,ASFAOnt,اصفا
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47857.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47857_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
ارزیابی تاثیر شیوه های انتقال یافته های تحقیقاتی بر عملکرد محصول در بخش ترویج سازمان جهاد کشاورزی خوزستان
143
164
FA
هوشنگ
حکیمی
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
hoohakim@yahoo.com
<strong>پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شیوههای اطلاعرسانی برای تعیین شیوة مناسب انتقال یافتههای تحقیقاتی به بهرهبرداران صورت گرفته است. در این رابطه، گندم به عنوان عمدهترین محصول راهبردی کشاورزی انتخاب و 21 شرکت تعاونی تولید زراعی استان خوزستان که به تولید گندم اشتغال دارند، از 9 شهر عمدة استان از نظر تفاوت در میزان عملکرد محصول قبل و پس از انتقال یافتههای پژوهشی و تأثیر شیوههای ترویجی به کار گرفته شده، ارزیابی شدند. روش تحقیق تجربی بوده و دادهها با استفاده از جدولهای فراوانی، مقایسة میانگین و آزمون آماری </strong><strong>t</strong><strong> تحلیل گردید.</strong>
<strong>نتایج پژوهش نشان داد مقایسة میانگین عملکرد محصول پیش و پس از انتقال یافتهها تفاوتی معنادار داشته است. بنابراین، شیوههای ترویجی به کار گرفته شده به عنوان یک عامل اثرگذار بر افزایش میانگین تولید محصول گندم در دورة مورد بررسیِ پروژه ارزیابی و از نظر میزان اثربخشی بر افزایش عملکرد، مقایسه و رتبهبندی گردید. شیوههای روز مزرعه، کارگاه آموزشی و هفته انتقال یافتهها در میان آنها به ترتیب بالاترین اثربخشی را داشتند و شیوة روز مزرعه، مناسبترین شیوه برای انتقال یافتهها تشخیص داده شد.</strong>
انتقال یافتههای تحقیقاتی,عملکرد محصول گندم,شیوههای اطلاعرسانی,سازمان جهاد کشاورزی خوزستان
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47858.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47858_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
بررسی عوامل موثر بر جستجوی اطلاعات سلامت در وب توسط زنان شاغل در سازمان آب و برق و خوزستان
165
184
FA
زهرا
بیگدلی
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران
محمد حسن
عظیمی
0000-0002-7786-0944
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران
azimih@scu.ac.ir
فاطمه
زارع
دانشجو کارشناسی ارشدکتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
<strong>هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر جستجوی اطلاعات سلامت در وب توسط زنان شاغل در سازمان آب و برق خوزستان بوده است. </strong>
<strong>روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعة آماری شامل 207 زن شاغل در سازمان آب و برق خوزستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. </strong>
<strong>یافتهها: نتایج نشان داد حدود 83% زنان از وب برای جستجوی اطلاعات سلامت استفاده میکنند. مهمترین انگیزۀ زنان برای جستجوی اطلاعات سلامت در وب، تصمیمگیری برای چگونگی مقابله با بیماریهاست. اکثر زنان نگرش مثبتی نسبت به اطلاعات سلامت در وب داشتند. در بررسی وجود رابطه بین متغیرها، مشخص شد بین قصد استفادة فرد و درآمد؛ بین قصد استفاده و تجربة گذشته فرد در استفاده، همچنین بین قصد استفاده و نگرش نسبت به اطلاعات سلامت؛ و بین قصد استفاده و انگیزة استفاده رابطة معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد به ترتیب «انگیزه استفاده» و «تجربة گذشتة فرد» بیشترین اهمیت را در تبیین واریانس قصد استفاده داشتند و «نگرش» در پیشبینی قصد استفاده فرد از وب، نقشی ایفا نمیکند. در کل، نتایج بیانگر آن است که مجموع متغیرها، 19% ضریب متغیر وابسته (قصد استفاده) را پیشبینی میکنند. این نشان میدهد عوامل دیگری برای پیشبینی قصد استفادة زنان تأثیرگذار هستند که شناسایی دقیق آنها به مطالعات بیشتری نیاز دارد. </strong>
اطلاعات سلامت,جستجوی اطلاعات,زنان,وب,سازمان آب و برق خوزستان
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47859.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47859_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
مروری بر متون علم سنجی در ایران
185
215
FA
مریم
علیان
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و مدرس دانشگاه پیام نور مشهد
شیوا
یاری
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و مدرس دانشگاه پیام نور مشهد
yari.shiva@gmail.com
<strong>از شاخصهای رشد و توسعه هر کشور، توان و ظرفیت علمی بالفعل آن است. به منظور تدوین برنامهها و طرحهای هدفمند و اصولی در جهت ارتقای سطح علمی کشور، سنجش و اندازهگیری انتشارات علمی، امری کاملاً ضروری است. در این راستا، یکی از رایجترین روشها برای بررسی وضعیت تولیدات علمی، بهرهگیری از روش علمسنجی است. این روش یکی از مهمترین روشهای کمّی در حوزههای پژوهشی علوم کتابداری و اطلاعرسانی است که در سه دهة اخیر رشد فزایندهای داشته است. طی سالهای اخیر در ایران منابع بسیاری در این حوزه چاپ و منتشر شده و پژوهشهای بسیاری با بهرهگیری از این شیوه به انجام رسیده است. از این رو، به منظور ارائه تصویری روشن، علمی و واقعی از وضعیت علمسنجی در ایران، مقاله حاضر به بررسی و تحلیل عمده آثار فارسی منتشر شده در این حوزه پرداخته است. بررسیها نشان میدهد آغاز انتشار منابعی در این حوزه، به اوایل دهة 1370 و به انتشار مقالهای ترجمه شده بازمیگردد، اما بیشترین منابع این حوزه تألیفی است. در مجموع، با گذشت 17 سال از آغاز بحث علمسنجی در ایران، توجه روزافزونی به این مبحث مشاهده میشود. حجم بالای منابع انتشار یافته و اقدامهای انجام شده، محکمترین گواه بر این ادعاست. عمده منابع انتشار یافته، پژوهشی است. سنجش کمّی تولیدات علمی، ارجح بر سنجش کیفی است و پایگاههای اطلاعاتی مؤسسه اطلاعات علمی آمریکا، به شکل گستردهای در تحقیقات تحلیل شدهاند. شاخصهای علمسنجی، همکاریهای علمی و ترسیم نقشه علم، از جمله مباحث نوینی است که در سالهای اخیر توجه فزایندهای به آنها در حوزه علمسنجی مشاهده میشود.</strong>
علمسنجی,ایران,تولیدات علمی,انتشارات
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47861.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47861_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
بررسی فاصله موجود میان ادراکات و انتظارات مراجعان از خدمات دریافت شده در کتابخانه ملی با استفاده از مدل تحلیل شکاف
217
236
FA
نرگس
نشاط
عضو هیئت علمی و رئیس گروه پژوهش های توسعه ای کتابداری و اطلاع رسانی سازمان اسناد کتابخانه ملی
narges_neshat@yahoo.com
مژده
دهقانی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی ، عضو باشگاه پژوهشگران جوان
<strong>پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیدگاه مراجعان بر اساس مدل تحلیل شکاف با استفاده از ابزار لایب کوال انجام گرفته است. در این پژوهش، کیفیت خدمات بخش اطلاعرسانی کتابخانه ملی در سه بُعد تأثیرگذاری خدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا در سه سطح «حداقل»، «موجود» و «مورد انتظار» بررسی شده است. جامعة آماری شامل تمامی مراجعان و کاربران عضو کتابخانه، اعم از زن و مرد، است که در سال 89، از بخشهای مختلف استفاده کردهاند. با توجه به حجم بالای جامعة آماری و محدویت زمان و بودجه، حجم نمونه را 332 نفر تشکیل دادند. یافتهها نشان داد از منظر مراجعان، کارکنان کتابخانه نتوانستهاند بجز در موارد معدود حداقل انتظارهای مراجعان را برآورده سازند. کیفیت منابع کتابخانه در سطح موجود، از حداقل انتظار مراجعان پایینتر بوده است. به عبارت دیگر، منابع کتابخانه نتوانسته است حتی حداقل انتظارهای آنان را برآورده سازد و تا رسیدن به وضع مطلوب یا مورد انتظار، فاصلة زیادی دارد. بُعد مکان و فضا نسبت به دو بُعد دیگر، کیفیت بهتری دارد. اما کیفیت مکان و فضای کتابخانۀ ملی در سطح واقعی، از حداقل انتظارهای کاربران نیز پایینتر است. البته، فاصلة کمتری با سطح واقعی خدمات در این بُعد وجود دارد.</strong>
کیفیت خدمات,مدل تحلیل شکاف,سازمان اسناد و کتابخانه ملی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47862.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47862_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
مزیت رقابتی و نقش آن در اقتصاد کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
237
262
FA
رضا
رجبعلی بگلو
دانشجو مقطع دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه فردوسی مشهد
rezabeglou@gmail.com
<strong>در دنیای کنونی، بین همة سازمانها از جمله کتابخانهها، نوعی رقابت در جریان است و هر سازمانی در تلاش است تا با تأکید بر مزیت رقابتی، درآمد خود را بیش از هزینههای صرف شده افزایش دهد. در این نوشته، پس از تعریف رقابت و مزیّت رقابتی، خلاصهای از نظریههای مزیّت ارائه شده و تصویری اجمالی از این مفهوم ارائه میگردد. سپس مزیّت مطلق، نسبی و مطابقت آنها با فعالیتهای کتابخانهای، تشریح میشود. در ادامه نیز پس از معرفی مزیّت رقابتی، دیدگاهها و ابعاد گوناگون آن، مزیّت رقابتی منبعمدار و منابع مزیّت رقابتی معرفی میگردد. در پایان نیز نقش مزیّت رقابتی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و مراحل پیشنهادی برای ایجاد آن در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، مورد توجه و بررسی قرار میگیرد. </strong>
رقابت,مزیّت رقابتی,اقتصاد کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47863.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47863_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
ارزیابی تراکم کلمات کلیدی در وب سایت های برتر کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی ایران
263
284
FA
علی
مردانی نژاد
عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
فرشید
دانش
0000-0001-5481-3988
دانشجو دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
farshiddanesh@gmail.com
<strong>امروزه وب، اصلیترین ابزار دسترسی و اشاعه اطلاعات به شمار میرود، به گونهای که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، بسیاری از خدمات خود را از طریق وب به کاربران ارائه میدهند. بررسیها حاکی از آن است که توانایی وبسایتها در تبلیغ و بازاریابی خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به اثبات رسیده است. از دلایل اصلی موفقیت در بازاریابی، امکان بازیابی سریع و دقیق اطلاعات از وبسایت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. همچنین، شواهد حاکی از آن است که به منظور بازیابی موفق اطلاعات در وبسایتها بررسی میزان تراکم کلمات کلیدی از عوامل اصلی به شمار میآید. تراکم کلمات کلیدی، مقیاسی از میزان کلمات کلیدی موجود در محتوای صفحه به نسبت کل کلمات موجود در همان صفحه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش کلمات کلیدی در طراحی وبسایتهای برتر کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی با رویکرد بازاریابی موفق در کتابخانههای دانشگاهی است. جامعة پژوهش 5 وبسایت منتخب کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران را شامل است که بر اساس میزان تأثیرگذاری کل وبی رتبهبندی شدهاند. گردآوری دادهها توسط نرمافزار تحلیلگر تراکم کلمات کلیدی، انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد هیچ کدام از دانشگاهها در وبسایت خود از کلمات کلیدی مناسب استفاده نکردهاند. در این میان، وبسایت کتابخانة مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به دلیل استفاده از کلمات کلیدی در ابر برچسبهای اصلی، توانسته است میزان تأثیرگذاری بالایی را کسب نماید. همچنین، در رتبهبندی وبسایتهای کتابخانههای مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موتور جستجوی گوگل رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که استفاده از تراکم کلمات کلیدی، میتواند نقش مهمی را در بالا بردن رتبة سایت و افزایش رویت سایت ایفا نماید که باعث تحقق بازاریابی موفق در کتابخانههای دانشگاهی میشود. </strong>
تراکم کلمات کلیدی,طراحی وبسایت,کتابخانه مرکزی دانشگاهی,بازاریابی,ایران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47864.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47864_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
15
1
2012
03
20
سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی وابسته به شهرداری تهران
285
308
FA
احمد
غیاثوند
دانشجو دکترای جامعه شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی
پریسا
دهکریان
پژوهشگر و کارشناس ارشد روانشناسی
<strong>یده</strong>
<strong>مطالعة حاضر، با هدف بررسی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای زیر پوشش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام گردید. برای سنجش این کیفیت، از مدل لایبکوال استفاده شده است. این مدل دارای سه بُعد تأثیر خدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان است که در سه سطح حداقل مورد انتظار، حداکثر مورد انتظار و سطح خدمت دریافتی، مورد مطالعه قرار گرفته است تا بتوان دو نوع شکاف موسوم به «شکاف کفایت» و «شکاف برتری» را استنتاج نمود. </strong>
<strong>این پژوهش به روش پیمایش انجام شده و جامعة آماری آن را تمامی مراجعان کتابخانههای عمومی در سال 1388 تشکیل میدهند که در نهایت طبق فرمول کوکران، حدود 1026 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد و شیوة نمونهگیری طبقهای نسبی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و اعتبار صوری و تجربی متغیرها پس از تعریفهای نظری و عملیاتی بررسی گردید و روایی مفاهیم از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت.</strong>
<strong>یافتههای حاصل نشان میدهد مراجعان از کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی رضایت چندانی ندارند. دیگر یافتهها نیز نشان میدهد میانگین کل حداکثر خدمات مورد انتظار در بین مراجعان برابر با 08/7 و نیز سطح خدمت دریافتی برابر با 34/5 است. از این رو، شکاف برتری خدمات مختلف منفی است. پس میتوان نتیجه گرفت مراجعان نسبت به وضعیت کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی رضایت ندارند. همچنین، میانگین حداقل خدمت مورد انتظار برابر با 33/5 و نیز میانگین سطح خدمت دریافتی برابر با 34/5 بوده و میانگین شکاف کفایت خدمات برابر با 008/0- است. بدین معناست که کتابخانههای عمومی شهرداری تهران حداقل انتظارهای کاربران را برآورده نمیسازد.</strong>
<strong> </strong>
کتابخانة عمومی,کیفیت سنجش کتابخانه,مدل لایبکوال,شکاف برتری,شکاف کفایت,شهرداری تهران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47865.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47865_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf