سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
تدوین مدل عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان کتابخانه های عمومی: مطالعه موردی استان لرستان
15
35
FA
مریم
کشوری
0000-0002-1794-6295
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران و کارشناس برنامهریزی اداره کل کتابخانههای عمومی استان لرستان
ma.keshvari@gmail.com
احسان
گرایی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
ehsan.geraei@gmail.com
<strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش، ارائة مدل عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان کتابخانههای عمومی، و سنجش آن در کتابخانههای عمومی استان لرستان است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>پژوهش حاضر از نوع همبستگی، و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعة آماری پژوهش را تمامی اعضای کتابخانههای عمومی استان لرستان تشکیل میدهند. تجزیه و تحلیل نهایی بر روی 259 پرسشنامة بازگشتی انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS 19 و AMOS 19 تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها: </strong>یافتههای پژوهش نشان داد «رضایتمندی» با ضریب استاندارد 37/0، و «ارزش ادراک شده» با ضریب استاندارد 13/0 بیشترین تأثیر را بر وفاداری مشتریان کتابخانههای عمومی لرستان داشتند. اندازة اثر «ارزش ادارک شده» بر «رضایتمندی» برابر با 41/0، و در سطح 001/0=p معنادار بود.<br /> <strong>اصالت/ ارزش:</strong> شناسایی و تقویت عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان کتابخانههای عمومی میتواند سبب افزایش نرخ بازگشت مشتریان به کتابخانه شود. مدیران کتابخانههای عمومی لرستان میتواند با بهرهگیری از یافتههای این پژوهش در جهت تقویت عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان خود گام بردارند.<br />
وفاداری مشتریان,کتابخانههای عمومی,استان لرستان,مدل وفاداری مشتریان
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42421.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42421_c95c9b297202722630e51bec4d17ef44.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
سنجش تناسب سطح سواد سلامت و میزان خوانایی منابع آموزشی در دسترس بیماران دیابتی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز
37
57
FA
عبدالرسول
خسروی
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
khosravi@gmail.com
خدیجه
احمدزاده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی
avayebahar212@gmail.com
شعله
ارسطوپور
استادیار مرکزمنطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
arastoopoor@gmail.com
رحیم
طهماسبی
استادیار گروه آمار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر.
<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی همزمانسطحسوادسلامتبیمارانمبتلابهدیابتمراجعهکنندهبهمراکزبهداشتیدرمانی شهر شیراز وتناسبخواناییمنابعآموزشیدردسترساینبیماران انجام شده است.<br /> <strong>روششناسی</strong>: در این پژوهش توصیفی، سواد سلامت 400 بیمار دیابتی مراجعهکننده به مراکزبهداشتیدرمانی شهر شیراز به شیوة نمونهگیری در دسترس و 22 منبع آموزش به بیمار در دسترس این بیماران اندازهگیری شد. دادههای مربوط به سواد سلامت با استفاده از آزمون هنجاریابی شده سواد سلامت عملکردی بزرگسالان و خوانایی به وسیلة شاخص فلشدیانی به دست آمد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد سواد سلامت بیماران دیابتی مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز در سطح مرزی قرار دارد؛ این در حالی است که منابع آموزش به بیمار نیز از نظر میزان خوانایی دشوار بودند (میانگین خوانایی40). نتیجه پژوهش همچنین نشان دهندة نبود تناسب میان خوانایی منابع آموزشی و سواد سلامت بیماران بود.<br /> <br />
سواد سلامت,خوانایی,بیماران دیابتی,منابع آموزش به بیمار
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42423.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42423_f0158e2f2eee2fa2d4eaea631fff1bc5.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
مقایسه عملکرد موتورهای کاوش در هدایت کاربران به صفحات خانگی در پاسخ به پرسش های راهبری
59
79
FA
علی
سادات موسوی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
moosavi56@gmail.com
اورانوس
تاج الدینی
0000-0003-1963-2115
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
tajedini.o@gmail.com
نجلا
حریری
0000-0003-1134-9999
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
nadjlahariri@gmail.com
جستجو برای پرسشهای اطلاعاتی مقایسه میکند. برای انجام این پژوهش، پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و آاوال بر پایة رتبهبندی موتورهای کاوش در سایت الکسا در انتخاب شدند. 100 پرسش به زبان فارسی همراه با عبارت دقیق پرسش، توصیف کوتاهی از نیاز اطلاعاتی و آدرس اینترنتی صفحه مورد نظر از یکایک دانشجویان گردآوری و سپس توسط پژوهشگر در قسمت جستجوی هر یک از موتورهای جستجوی مذکور وارد و موقعیت نتایج صحیح ثبت شد. اگر صفحه خانگی در میان ده نتیجة اول یافت نمیشد، جستجو متوقف میشد. برای محاسبة عملکرد بازیابی جهت پرسشهای راهبری، از سنجههای بازیابی متعددی نظیر سنجه موفقیت N و رتبه معکوس میانگین استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند سه موتور جستجوی گوگل، آاوال و اسک تقریباً با 96، 91 و 87% موفقیت در بازیابی، عملکرد نسبتاً خوبی در بازیابی پاسخ پرسشهای راهبری به زبان فارسی دارند، اما دو موتور جستجوی یاهو و بینگ تقریباً با 35 و 47% عدم موفقیت، عملکرد ضعیفی در بازیابی پاسخ پرسشهای راهبری به زبان فارسی دارند. اکثر نتایج به دست آمده توسط گوگل و اسک و آاوال در رتبه اول صفحه نتایج قرار دارند. علاوه بر آن، همه موتورهای جستجوی مورد نظر در این پژوهش از نتیجة اول به نتیجة پنجم پیشرفت دارند. به عبارت دیگر، آنها تقریباً در بیش از 90% موارد قادرند صفحات درخواستی خود را بدون مرور کردن نتایج ارائه شده در پایین فهرست نتایج ارائه شده به کاربر در اولین صفحه نتایج نشان دهند.<br />
پرسشهای راهبری,موتورهای جستجو,عملکرد بازیابی,ارزیابی موتورهای جستجو
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42424.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42424_bbd385d3a8bd40964c22b154f0754dac.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
روش شناسی ایجاد هستی شناسی مبتنی بر نظام زبان واحد پزشکی: مطالعه موردی هستی شناسی گیاهان دارویی ایران
81
100
FA
راضیه
زاهدی
کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
zahedirazieh@gmail.com
غلامرضا
امین
عضو هیئت علمی، گروه فارماکوگنوزی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
gh.amin@yahoo.com
مهرداد
کریمی
دستیار تخصصی طب سنتی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
mehradkarimi@yahoo.com
محمدرضا
علی بیک
عضو هیئت علمی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
m.alibeyk@gmail.com
<strong>هدف: </strong>هستیشناسی ابزاری برای نمایش رسمی و به اشتراکگذاری دانش حوزهای خاص از طریق مدلسازی و ایجاد چارچوبی از مفاهیم و روابط معنایی بین آنهاست. هستیشناسیها در حوزة پزشکی کاربرد زیادی دارند و سیستمهای بالینی پشتیبانی تصمیم، سیستمهای خبره پزشکی و پایگاههای اطلاعاتی متون زیست پزشکی هر کدام به نوعی به هستیشناسیها وابستهاند. در این پژوهش، به منظور پیشنهاد روشی برای ساخت هستیشناسیهای پزشکی فارسی، به ایجاد نمونة اولیه از هستیشناسی گیاهان دارویی ایران بر مبنای نظام زبان واحد پزشکی اقدام شد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش، توصیفی است. جامعة پژوهش، گیاهان دارویی ایران و نمونه شامل هشت گیاه آنقوزه، آویشن شیرازی، اسپند، بابونه شیرازی، ترنجبین، خاکشیر و گلگاوزبان است. انتخاب نمونهها به روش نمونهگیری تئوریک انجام شد. برای استخراج مفاهیم و روابط نیز از 8 کتاب از متون بومی گیاهان دارویی استفاده شد. همچنین، مبنای روش به کار گرفته شده در استخراج مفاهیم و روابط معنایی، راهکار مهندسی دانش و مبنای روش به کار رفته در ایجاد هستیشناسی، روشهای مورد استفاده در پژوهشهای «نوی و مکگینس» و «دامونتیر و ویلانیواروسالس» بود. همچنین، از نرمافزار پروتژه نسخه 4.2.beta برای ساخت هستیشناسی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>در این پژوهش هفت مرحله برای ایجاد هستیشناسیهای پزشکی فارسی بر اساس نظام زبان واحد پزشکی پیشنهاد شد. تعیین دامنه و پوشش هستیشناسی، استفاده از یو.ام.ال.اس به عنوان هستیشناسی پایه، تعیین جفتهای مفهومی و ترسیم آنها در ساختار یو.ام.ال.اس، تعیین ردهها، توصیف ویژگیها، تعریف چهریزهها و ایجاد نمونهها؛ این مراحل را تشکیل میدهند.<br /> <strong>نتایج:</strong> با توجه به یافتههای این پژوهش، روش ارائه شده در این پژوهش میتواند در ایجاد سایر هستیشناسیهای حوزةپزشکی در زبان فارسی نیز مفید واقع شود. <br />
هستیشناسی,روششناسی ایجاد هستیشناسی,گیاهان دارویی ایران,نظام زبان واحد پزشکی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42426.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42426_afc3df6e5d3a2de096f674d3e1cee280.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
ترسیم شبکه هم تالیفی پژوهشگران حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی با استفاده از شاخص های تحلیل شبکه های اجتماعی: مطالعه موردی فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی
101
121
FA
احسان
گرایی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
ehsan.geraei@gmail.com
رضا
بصیریان جهرمی
0000-0002-8170-5728
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
rezabj@gmail.com
<strong>هدف:</strong>پژوهش حاضر به مطالعة شبکه همتألیفی 230 مقالة منتشر شده در فصلنامه علمی پژوهشی کتابداری و اطلاعرسانی توسط پژوهشگران حوزه علم اطلاعات و دانششناسی طی سالهای 1387 تا 1391 میپردازد.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong>پژوهش حاضر با رویکرد علمسنجی و با استفاده از روش تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران انجام پذیرفته است. پیکربندی شبکه همتألیفی 230 مقاله فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی با استفاده از شاخصهای کلان تحلیل شبکهها مانند چگالی، ضریب خوشهبندی، مؤلفههای تشکیل دهندة شبکه و میانگین فاصله بررسی شده است. بهعلاوه، در راستای بررسی عملکرد هر یک از پژوهشگران و دانشگاههای دارای تألیف در شبکه، از شاخصهای خرد تحلیل شبکهها مانند درجه، بینیت و نزدیکی و همچنین شاخص تولید استفاده شده است. نرمافزار یو.سی.آی نت برای ترسیم و تحلیل شبکة همتألیفی مقالههامورد استفاده قرار گرفته است.<br /> <strong>یافتهها: </strong>مطالعة پژوهشگران دارای تألیف در این فصلنامه نشان میدهد «رحمتالله فتاحی» (19 مقاله)، «محمدحسین دیانی» (18)، و «مهری پریرخ» (10 مقاله) در شاخص تولید ردههای نخست را به خود اختصاص دادهاند. علاوه بر این، بررسی شبکه همتألیفی پژوهشگران فصلنامه نشان داد در شاخص بینیت «رحمتالله فتاحی» (304/70)، «عبدالحسین فرجپهلو» (063/40)، «زاهد بیگدلی» (02/35)، «محمدحسین دیانی» (837/34)، و «فریده عصاره» (86/24) از جایگاه مناسبی در شبکه برخوردارند. این افراد را میتوان بهعنوان رهبران شبکه بر اساس کوتاهترین مسیرهای میان دیگر افراد مد نظر قرار داد. این افراد همچنین قادرند جریان اطلاعات را در شبکه کنترل کنند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> شبکه همتألیفی مقالههای فصلنامه از ویژگیهای یک شبکه جهان کوچک و همچنین شبکه مستقل از مقیاس برخوردار است. از سوی دیگر، نظریة شش درجه جدایی در خصوص این شبکه صادق است.<br />
شبکه همتألیفی,تحلیل شبکههای اجتماعی,چگالی,ضریب خوشهبندی,مولفةهای شبکه,میانگین فاصله شبکه,درجه مرکزیت,بینیت,نزدیکی,فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42428.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42428_2396be9a7ef6a50812fd159d4c2fb9a8.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
عوامل موثر بر پذیرش منابع اطلاعاتی الکترونیکی توسط اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های ایران براساس نظریه اشاعه نوآوری راجز
123
144
FA
غلامرضا
حیدری
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
ghrhaidari@gmail.com
محمد باقر
علیزاده اقدم
استادیار، علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز
aghdam1351@yahoo.com
افشین
حمدی پور
0000-0002-5671-995X
دانشجوی دکترای، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
hamdipour@gmail.com
<strong>هدف</strong>: در پژوهش حاضر هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش منابع اطلاعاتی الکترونیکی توسط اعضای هیئت علمی گروههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران است که بر اساس نظریه اشاعه نوآوری «راجرز» انجام شده است.<br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش حاضراز نوع توصیفی- پیمایشی و از طریق پرسشنامة الکترونیکی محقق ساخته بود.<br /> <strong>یافتهها</strong>: تحلیل عامل اکتشافی مهمترین ویژگیهای منابع اطلاعاتی الکترونیکی «مزیّت نسبی»، «آزمونپذیری»، «سازگاری»، «پیچیدگی»، «مشاهدهپذیری» و «فرصت آزمون» را مشخص ساخت. یافتهها نشان داد ویژگیهای فوق رابطهای معنادار با آهنگ پذیرش منابع اطلاعاتی الکترونیکی دارند و میتوانند در پذیرش آنها مؤثر باشند. نتایج رگرسیون چند متغیّره نیز نشان داد ویژگیهای مشاهدهپذیری، فرصت آزمون و سن، پیشبینهای معناداری در پذیرش منابع اطلاعاتی الکترونیکی هستندکه در مجموع 27% از واریانس متغیّر وابسته را تبیین میکنند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: به طور کلی، یافتهها نظریة اشاعة نوآوری «راجرز» (2003) را در زمینة درک ویژگیهای منابع اطلاعاتی الکترونیکی توسط اعضای هیئت علمی گروههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران تائید کرد.<br />
منابع اطلاعاتی الکترونیکی,نظریه اشاعه نوآوری راجرز,درک ویژگیهای منابع اطلاعاتی الکترونیکی,گروههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42429.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42429_3e6b75cc739ef77b430bace00729a185.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
تحلیل وضعیت وب سایت های وزارتخانه های ایران بر اساس نرم افزارهای پیوسته کنسرسیوم جهانی وب
145
163
FA
عباس
دولانی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی.دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
a.doulani@gmail.com
نجلا
حریری
0000-0003-1134-9999
دانشیارگروه کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزادا سلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
nadjlahariri@gmail.com
محسن
حاجی زین العابدینی
0000-0003-4226-9377
عضو هیئت علمی، مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی، تهران
zabedini@gmail.com
<strong>هدف</strong>: هدف از این پژوهش، بررسی وبسایتهای وزارتخانههای ایران از لحاظ حجم(بایت)، بسامد خطاهای برنامهنویسی(HTML)، میزان دسترسی به انواع فایلهای موجود در وبسایتها، بررسی وضعیت پیوندهای کور و همچنین وضعیت بارگذاری وبسایتها در سرعتهای مورد نظر اینترنت(درتحقیق حاضر) توسط نرمافزارهای پیوستة کنسرسیوم جهانی وب بود.<br /> <strong>روششناسی</strong>: روش پژوهش حاضر، پیمایشی تحلیلی با رویکرد وبسنجی است؛ بدین صورت که با درج آدرسهای وبسایتهای وزارتخانههای ایران در نرمافزارهای کنسرسیوم جهانی وب، به بررسی وضعیت آنها از دیدگاههای مختلف پرداخته شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان میدهند وضعیت وبسایتهای وزارتخانههای ایران از نظر عوامل فوق مطلوب نیست. متوسط زمان انتظار برای بارگذاری کامل وبسایتهای مورد بررسی در سرعت Kbps56، 44.14 ثانیه است. فراوانی پیوندهای کور به طور متوسط 40 خطا در هر وبسایت است که رقم بالایی را نشان میدهد. همچنین، میزان وقوع خطاهای برنامهنویسی(HTML) نیز دارای فراوانی بالایی است (میانگین 284 خطا در هر وب سایت).<br /> <strong>نتایج</strong>: نتایج حاکی از آن است که عواملی چون استفادة همزمان از استانداردهای مختلف و با ویرایشهای متفاوت از برنامههای طراحی وبسایتها از سوی طراحان، به شدت بر فرایند دسترسی کاربران به محتوای وبسایتها تأثیرگذار است. انواع پیوندهای کور با نرخ زیاد، عملا باعث کاهش میزان مرور(Surfing) کاربران در صفحات وبسایتها میگردد. همچنین، با توجه به بالا بودن زمان انتظار برای بارگذاری کامل وبسایتهای مورد بررسی در سرعت معمول اینترنت در ایران، دسترسی اغلب کاربران به وبسایتهای مورد بررسی، دشوار به نظر میرسد.<br />
وبسایت,شبکه جهانی وب,نرمافزارهای تحلیل وبسایت,کنسرسیوم جهانی وب
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42446.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42446_8819c18ce55ea5413af19306774ade3d.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
سامانه هوشمند ارزش گذاری مدارک بازیابی شده در پایگاه های فارسی به وسیله سیستم خبره
165
174
FA
محمدباقر
دستغیب
دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی– دانشگاه شیراز
dstghaib@srist.com
شهرام
جعفری
استادیاربخش کامپیوتر، دانشگاه شیراز.
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، استفاده از سیستم خبره در افزایش کارآیی سیستم ارزشگذاری مقالههای بازیابی شده در موتورهای جستجوی پایگاههای فارسی است.<br /> <strong>روش</strong>: روند کار به این صورت است که سیستم خبره ارزش مقالههای را محاسبه میکند و نتایج حاصل بهتر از سیستمهای مرسوم میشود. سیستم هوشمند پارامترهای انسانی را به صورت قوانین سیستم خبره برای محاسبةارزش مقالهها به کار میبرد و در نهایت کارآیی بهتری از سیستمهای غیرهوشمند به دست میآید، زیرا دسترسی به منابع در پایگاههای اطلاعاتی و سطح وب یکی از بزرگترین چالشهای سیستمهای اطلاعاتی و سیستمهای بازیابی اطلاعات است.<br /> <strong>نتایج</strong>: اگر فهرست به صورت مناسب مرتّب نشده نباشد، با اینکه سیستم موفق به یافتن جواب پرسش کاربر گردیده، دسترسی برای کاربر مهیا نشده است. از این رو، استفادة بهینه از 10 پاسخ اول و جایگاه صفحه اول بسیار مهم است. نتیجة سیستم هوشمند حاصل، کارآیی بهتری از سیستمهای سنتی غیرهوشمند دارد.<br />
سیستم خبره,ارزشگذاری نتایج جستجو,سیستم هوشمند ارزشگذاری,جستجو در سیستمهای بازیابی اطلاعات
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42449.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42449_3359df9460775a0a8ce07109cb4bfb6b.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
سنجش کیفیت محتوایی (درونی و بیرونی) و پشتیبانی وب سایت کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران و ارائه پیشنهادهایی در جهت بهبود آنها
175
197
FA
اسماعیل
مصطفوی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران
esmdoc@gmail.com
حمیدرضا
کیانی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
hrkianih@gmail.com
الهام
احمدی
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
ahmadielham2012@gmail.com
<strong>هدف</strong>: این پژوهش در پی سنجش کیفیت محتوایی درونی و بیرونی، و پشتیبانی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران است.<br /> <strong>روش</strong>: پژوهش از نوع کاربردی است و به روش توصیفی -پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها عبارت است از سیاهۀ ارزیابی معتبری که در مرحلۀ پیش آزمون، روایی و پایایی آن از طریق بررسی متون و پژوهشهای مشابه، مشورت با صاحبنظران و مقایسه با وبسایت کتابخانههای 5 دانشگاه خارجی سنجیده شد. جامعۀ پژوهش حاضر شامل وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران میباشد. از میان آنها 27 دانشگاه دارای وبسایت کتابخانه هستند که در این پژوهش بررسی شدند.<br /> <strong>یافته</strong>: یافتههای پژوهش نشان داد وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران در کل 74/39% عناصر محتوای درونی، 98/32% عناصر محتوای بیرونی و 27/53% عناصر پشتیبانی و به طور میانگین 01/40% معیارهای وبسایت کتابخانههای دانشگاهی را رعایت کردهاند. به طور کلی، تعداد 3 دانشگاه (11%) بیش از 50% معیارهای موجود در سیاهۀ بررسی (شامل معیارهای محتوای درونی، محتوای بیرونی و پشتیبانی) را در طراحی خود لحاظ کرده بودند. وبسایت کتابخانههای دانشگاههای فردوسی (61)، شاهد (55)، و تهران (54) به ترتیب رتبههای اوّل تا سوم را به خود اختصاص دادهاند. همچنین، وبسایت کتابخانههای دانشگاههای کشاورزی گرگان (20)، کاشان (17) و صنعت نفت آبادان (8) رتبه های 26 تا 28 را به خود اختصاص دادند.<br /> <strong>نتایج</strong>: در مجموع، وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی بررسی شده از لحاظ کیفیت درونی و بیرونی و پشتیبانی، وضعیت مطلوبی نداشتند.<br />
محتوای وبسایت,پشتیبانی وبسایت,وبسایت کتابخانههای دانشگاهی,ایران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42472.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42472_3f887bef78ec46af0c8313b069485eea.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
16
3
2013
09
23
اولویت های مجموعه سازی در کتابخانه دیجیتال از دیدگاه اعضای هئیت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز
199
226
FA
مریم
مجرب
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز
mmmojarab@gmail.com
زهیر
حیاتی
دانشیار دانشگاه شیراز
zouhayr2006@yahoo.com
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر به منظور شناسایی اولویتهای مجموعه سازی منابع اطلاعاتی در کتابخانه دیجیتال از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز انجام شده است.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش کمّی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. از بین جامعة مورد مطالعه (5860 عضو هیئت علمی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی)، 357 نفر به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدهاند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی و نرمافزار آماری علوم اجتماعی استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد بالاترین اولویت مجموعهسازی انواع منابع اطلاعاتی، مربوط به منابع پژوهشی تولید شده توسط دانشگاه شیراز است. بالاترین اولویت مجموعهسازی انواع محملهای اطلاعاتی، مربوط به کتاب الکترونیک است و نمونة مورد مطالعه به اهمیت وجود نمایه و نقاط دسترسی بیش از سایر معیارهای مؤثر در مجموعهسازی منابع اطلاعاتی توجه داشتهاند. سطح اطلاعاتی مطلوب برای دسترسی به منابع دیجیتال، متن کامل است و بالاترین اولویت مجموعهسازی انواع قالبهای اطلاعاتی مربوط به تصاویر میباشد. قالب اطلاعاتی عمده برای مجموعهسازی مواد متنی و تصاویر، به ترتیب قالب PDF و JPEG میباشد. به علاوه، اکثریت جامعه مخاطب نسبت به دیجیتالسازی مجموعههای خاص و منابع منحصر به فرد و همزیستی منابع فیزیکی و دیجیتال نظر موافق دارند و با تخصیص 80% بودجه به منابع دیجیتال و 20% بودجه به منابع فیزیکی، موافق هستند.<br /> <strong>اصالت/ ارزش: </strong>بالاترین اولویت کتابخانه دیجیتال، خدمت در راستای نیازهای اطلاعاتی کاربران است در این پژوهش، نیازهای اطلاعاتی جامعه کاربران بالقوة کتابخانه دیجیتال دانشگاه شیراز بررسی شده است.<br /> <em><strong>کلیدواژهها: </strong></em><em>مجموعهسازی، اولویتها، کتابخانه دیجیتال، دانشگاه شیراز، اعضای هیئت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، منابع </em>
مجموعهسازی,اولویتها,کتابخانه دیجیتال,دانشگاه شیراز,اعضای هیئت علمی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,منابع
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42473.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42473_88266a05bc791b862fc4fe84dc241771.pdf