سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
20
4
2017
12
22
بررسی سیاستهای رقمیسازی اسناد آرشیوی: ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران
1
29
FA
ریحانه
حکیم زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مطالعات آرشیوی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
reyhanehakimzade2013@gmail.com
سپیده
فهیمی فر
0000-0001-5182-9159
استادیار، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
sfahimifar@ut.ac.ir
<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر، درصدد بررسی و مقایسۀ سیاستهای رقمیسازی اسناد موجود در آرشیوهای ملی کشورهای مختلف انگلیسیزبان در صورت وجود و دسترسی(استرالیا، مالزی، آمریکا، کانادا، سوییس و انگلستان) و سایر راهنماهای موجود در این زمینه و شناسایی معیارها و مؤلفههای مشترک مهم در کلیۀ آرشیوها بهمنظور ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران است.<br /> <strong>روش پژوهش: </strong>برای بررسی مفاهیم از روش کتابخانهای و مطالعۀ منابع و متون استفاده شد. در ادامه، با مطالعۀ راهنماها و اصول رقمیسازی اسناد آرشیوی و وبگاه آرشیوهای ملی کشورهای مورد مطالعه و مکاتبه با مسئولان مربوط و تحلیل محتوای هر یک از سیاستهای رقمیسازی اسناد آرشیوی وگردآوری و شناسایی معیارها و مؤلفههای مشترک مهم در تمامی آرشیوهای مورد مطالعه، سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران تدوین شد.<br /> <strong>یافتههای پژوهش: </strong>یافتههای پژوهش نشان داد برخی معیارها در بیش از 70% راهنماها و آرشیوهای مورد مطالعه ذکر شدهاند و بهعنوان معیارهای اصلیِ مشترک برای تدوین سیاهۀ رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ضروری بهشمار میروند. این معیارها عبارتند از: مدیریت پروژه، انتخاب اسناد، آمادگی برای رقمیسازی، محل رقمیسازی و نظایر آن. <br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>معیارهای بهدستآمده از بررسی سیاستهای رقمیسازی اسناد موجود در آرشیوهای ملّی کشورهای مورد مطالعه و راهنماهای موجود، بهصورت سیاهههای متشکل از 14معیار و 44 مؤلفه برای ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران تعیین گردید.
سیاستهای رقمیسازی اسناد,آرشیو رقمی,مراکز آرشیوی ایران
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53805.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53805_2fa8dce2b015e2c2ce987e4861bf916b.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
20
4
2017
12
22
نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان
30
55
FA
محسن
نوکاریزی
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
mnowkarizi@um.ac.ir
زهرا
کاشی
کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
zahrakashi2013@gmail.com
اعظم
صنعت جو
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
sanatjoo@gmail.com
<strong>هدف:</strong> مقاله با هدف بررسی نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان نوشته شده است.<br /> <strong>روش: </strong>پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد بود. حجم کل جامعۀ آماری شامل12260 نفر متشکل از 8100 نفر کارشناسی ارشد و 4160 نفر دکتری بود. از این تعداد، 236 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری طبقهای غیرنسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید.<br /> یافتهها: میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان در حد متوسط بود. همچنین وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان، پایینتر از حد مطلوب بود. از سوی دیگر، میزان استفاده دانشجویان از خدمات اطلاعرسانی در سطح متوسط قرار داشت. بین میزان سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب اطلاعیابی آنان رابطه معناداری وجود داشت. یافتهها نشان داد نقش کتابداران در کاهش اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح متوسط قرار دارد. همچنین شرکت در کارگاههای آموزشی نتوانسته تأثیری در میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان داشته باشد. بین نمره دانشجویان به مهارتهای ارتباطی کتابداران و میزان اضطراب اطلاعیابی آنان، رابطه معنادار مثبتی وجود داشت. بین میزان استفاده از خدمات اطلاعرسانی و میان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه معنادار مثبتی برقرار بود. یافتهها نشان داد بین میانگین نمرههای اضطراب اطلاعیابی دانشجویان و متغیر جنسیت و حوزه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد، در حالی که این تفاوت در مقطع تحصیلی مشاهده شد. در ادامه، تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای سواد اطلاعاتی و متغیرهای جنسیت، حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی مشاهده نشد.<br /> <strong>اصالت/ارزش: </strong>شناخت برخی از عوامل مختلف که میتواند فرایند اطلاعیابی افراد را تحت تأتیر قرار دهد تا جایی که آنان را دچار اضطراب کند، ضروری به نظر میرسد. نتایج این پژوهش با تأکید بر نقش کتابداران، میزان استفاده از خدمات اطلاعرسانی و سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش میتواند مورد توجه کتابداران و مسئولان دانشگاهی قرار بگیرد تا جایی که علاوه بر شناخت عؤامل تأثیرگذار، گامهایی در جهت رفع آن برداشته شود.
کتابداران,خدمات اطلاعرسانی,مهارت سواد اطلاعاتی,سواد اطلاعاتی,اضطراب اطلاعیابی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,دانشگاه فردوسی مشهد
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53329.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53329_d5c083cd08e7b0de1e541d93d9d7ed6b.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
20
4
2017
12
22
بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه منابع الکترونیکی
56
79
FA
مرتضی
کوکبی
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
kokabi80@gmail.com
غلامرضا
حیدری
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
ghrhaidari@gmail.com
آیدا
مجاور
کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
ayda.mojaver@gmail.com
<strong>هدف:</strong> بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از سه جنبۀ دانش، نگرش و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی (شامل دوبارهیابی، ذخیرهسازی، سازماندهی، نگهداشت، مدیریت جریان اطلاعات، ارزشیابی و ارزشگذاری، و مفهومسازی) بر اساس مدل جونز است.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش به روش پیمایشی و توصیفی _ تحلیلی انجام و از پرسشنامه تصحیحشدۀ «آموزنده» (1390) استفاده شد. با تعیین تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی (4422 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی _ مورگان، تعداد تقریبی نمونه 354 نفر تعیین گردید. از میان 354 پرسشنامۀ توزیعشده، 304 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 87/85%) و کار تجزیهوتحلیل یافتهها بر اساس تعداد مذکور انجام شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معناداری تفاوتها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای توصیفی منتجّ از پژوهش نشان داد میانگینهای دانش، نگرش و مجموع هفت فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ترتیب برابر با20/3، 97/3، و 86/2 و میانگین کل مدیریت اطلاعات شخصی آنان برابر با 02/3 و در سطح متوسط است. در این پژوهش به نقش چهار متغیر جنسیت، سن، دانشکده محل تحصیل و مقطع تحصیلی در مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل «مدیریت اطلاعات شخصی» در بین دانشکدههای مختلف با توجه به سطح معناداری 04/0 تفاوت معناداری وجود دارد، ولی میان زنان و مردان و دانشجویان با مقاطع و گروه سنیهای مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد.
اطلاعات شخصی,مدیریت اطلاعات,مدیریت اطلاعات شخصی,اطلاعات الکترونیکی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48297.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48297_d755429dd72004bebfb20a022b29857b.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
20
4
2017
12
22
بررسی عملکرد مرور دانشجویان در محیط وب برحسب تجربه و سطح کامل بودن مدل ذهنی
80
105
FA
مریم
ذوالفقاری
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
mzmaryamzolfaghari8@gmail.com
مهدیه
میرزا بیگی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
mmirzabeigi@gmail.com
هاجر
ستوده
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
sotudeh@shirazu.ac.ir
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، شناخت نقش مدلهای ذهنی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز در فرایند مرور در وبسایتهای فروش کالا با توجه به میزان تجربۀ آنهاست.<br /> روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی است. نمونۀ مورد مطالعه شامل 90 دانشجوی داوطلب دانشگاه شیراز است. ابزار گردآوری دادهها شامل یک پرسشنامه محققساخته برای تعیین میزان تجربه و سطح کاملبودن مدل ذهنی کاربران و ضبط و مشاهدۀ فایلهای ثبت رخداد بهمنظور استخراج عملکرد مرور(میزان موفقیت و زمان) بود.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان داد بین کاربران با سطوح متفاوت کامل بودن مدل ذهنی از حیث میزان موفقیت در مرور، تفاوت معناداری وجود دارد. کاربرانی که مدل ذهنی کاملتری دارند بیشترین موفقیت و کاربران با مدل ذهنی ناقص، کمترین میزان موفقیت را دارند. از سوی دیگر، بین گروههای باتجربه و بیتجربه از نظر عملکرد مرور تفاوت وجود دارد، بهطوریکه کاربران باتجربه نسبت به کاربران بیتجربه در مدت زمان کمتری به موفقیت بیشتر در مرور دست مییابند. در گروهبندی افراد از نظر تلفیق تجربه و مدل ذهنی، نتایج نشان داد کاربران باتجربه با مدل ذهنی کامل، بیشترین و کاربران مبتدی با مدل ذهنی ناقص، کمترین موفقیت را در مرور دارند.<br /> <strong>ارزش/ اصالت</strong>: با وجود اهمیت شناخت وضعیت و سطح کاملبودن مدل ذهنی کاربران از قابلیتها و ویژگیهای مرور، این مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
مدل ذهنی,سطح کامل بودن مدل ذهنی,تجربه,جستجوی مروری,وبسایت فروش کالا
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_51183.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_51183_22de38ea28c2114b7fd5042feab8cbd7.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
20
4
2017
12
22
بررسی موتورهای جستجوی کودکان از نظر امکانات جستجو، واسط کاربری و نمایش اطلاعات
106
127
FA
عبدالرضا
ایزدی
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
abizadi75@gmail.com
شبنم
شاهینی
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
izadi75132@gmail.com
سمانه
عباسیان
کارشناس ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس مسئول کتابخانه تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
izadi_75132@ut.ac.ir
<strong>هدف:</strong> یکی از امکانات فراهم شده برای ایمن نگهداشتن کودکان در محیط آنلاین، بهکار بردن ابزارهای جستجویی است که وبسایتها را بهمنظور تناسب سنّی، غربالگری میکنند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه و ارزیابی موتورهای جستجوی کودکان از نظر امکانات جستجو، واسط کاربری و نمایش اطلاعات است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و با روش پیمایشی اجرا شده است. برای گردآوری دادهها از سیاهۀ وارسی محققساخته استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 19 موتور جستجوی مطرح مخصوص کودکان است که در متون به آنها اشاره شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش حاکی از آن است که موتورهای جستجوی Boolify و KidzSearch به میزان80% و موتورهای جستجوی Safe Search Kids با میزان 5/72 % بیشترین میزان همخوانی با معیارهای در نظر گرفته شده برای یک موتور جستجوی کودکان را دارا هستند.<br /> <strong>نتایج:</strong> نتایج نیز موتورهای جستجوی Boolify، KidzSearch، Safe Search Kids، KidRex و Kid's Search را مناسبترین موتورهای جستجو برای کودکان ایرانی و فارسیزبان معرفی میکند.
بازیابی اطلاعات,موتورهای جستجو,کودکان
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53905.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53905_5f4b6b6680c5798c9ab9f4ce127751ac.pdf
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
20
4
2017
12
22
تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای بانکها بر عملکرد مشتریان
128
149
FA
عباس
دولانی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
a.doulani@gmail.com
<strong>هدف</strong>: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای بانکهای ایران بر عملکرد مشتریان است که در این مقاله، منظور وفاداری و تبلیغات توصیهای الکترونیکی بازدیدکنندگان خواهد بود.<br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مراجعان و مشتریان بانک های دولتی شهرستان ارومیه بودند که حداقل سابقه یک بار استفاده از سیستم بانکداری الکترونیکی تحت وب بانکها را با حساب شخصی خود داشتند. با توجه به جدول مورگان و جامعه 3500 نفری مشتریان بانک ها که داری حساب شخصی برای کار با سامانه های تحت وب بانک ها بودند، نمونه 343 نفری به صورت نمونهگیری طبقهای در دسترس انتخاب شد. ابزار اندازهگیری پرسش نامه بود. در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS فرضیهها بررسی شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان داد کیفیت طراحی وبسایتها بر لذت بردن مشتریان از وبسایتها، کیفیت درک شده اطلاعات اثر مستقیم و معناداری بر رضایت، اعتماد وفاداری و همچنین تبلیغات توصیهای الکترونیکی، اثر غیرمستقیم و معناداری دارد.
وبسایتها,بانک ها,دولت الکترونیک,وفاداری,تبلیغات توصیهای
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53903.html
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53903_d9e0598ccfa5e8eba7690552496b7d36.pdf