TY - JOUR ID - 159130 TI - شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد جمع‌سپاری در کتابخانه‌ها، آرشیوها، موزه‌ها و گالری‌ها با استفاده از دیدگاه خبرگان JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - اصغری, لیلا AU - آبام, زویا AU - رضایی شریف‌آبادی, سعید AD - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. AD - استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 25 IS - 4 SP - 5 EP - 30 KW - آرشیو KW - جمع‌سپاری KW - کتابخانه KW - گالری KW - موزه DO - 10.30481/lis.2022.355301.1995 N2 - هدف: جمع‌سپاری با جلب مشارکت کمک شایانی به افزایش ارتباطات، ایده‌های جدید و پربار شدن سازمان‌ها می‌کند. این پژوهش با هدف اولویت‌بندی ابعاد جمع‌سپاری در کتابخانه‌ها، آرشیوها، موزه‌ها و گالری‌ها به منظور درک بهتر آن انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی-کمی است که در گام اول پژوهش با روش مرور نظام‌مند متون، شاخص‌‏های جمع‏‌سپاری شناسایی شد. سپس از پانل دلفی جهت تأیید شاخص‌های شناسایی شده و مدل‌سازی ساختاری تفسیری استفاده شد.یافته‌ها: در گام اول، ابعاد و شاخص‌های جمع‌سپاری از ادبیات نظری این حوزه استخراج و به وسیله پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت. خروجی این مرحله 12 بُعد در 76 شاخص بود. در گام بعدی، برای برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و شاخص‌ها و ارائه مدل ساختاری از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد که در این روش بر اساس نظرات خبرگان و تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته، اولویت‌بندی جمع‌سپاری در کتابخانه‌ها، آرشیوها، موزه‌ها و گالری‌ها انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر منجر به طراحی مدل در 11 سطح شده است.نتیجه‌گیری: هدفگذاری به عنوان سنگ زیربنای مدل و تأثیرگذارترین بُعد شناسایی شد که این مطلب نیازمند توجه ویژه سازمان‌ها به این بُعد در هنگام شروع جمع‌سپاری است. ویژگی‌های جمعیت و ارزیابی قدرت هدایت ضعیفی دارند. ویژگی‌های آموزش، بستر جمع‌سپاری، پاداش، انگیزه- انگیزش و حفظ مشارکت و تعامل، قدرت هدایت ضعیفی دارند اما قدرت وابستگی بالایی به سایر ابعاد دارند. حفظ مشارکت و تعامل به عنوان تأثیرپذیرترین بُعد از میان ابعاد جمع‌سپاری شناخته شد. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_159130.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_159130_4d161ae00a146b6f8e306c623e7ab746.pdf ER -