TY - JOUR ID - 42423 TI - سنجش تناسب سطح سواد سلامت و میزان خوانایی منابع آموزشی در دسترس بیماران دیابتی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - خسروی, عبدالرسول AU - احمدزاده, خدیجه AU - ارسطوپور, شعله AU - طهماسبی, رحیم AD - استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر AD - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی AD - استادیار مرکزمنطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری AD - استادیار گروه آمار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 16 IS - 3 SP - 37 EP - 57 KW - سواد سلامت KW - خوانایی KW - بیماران دیابتی KW - منابع آموزش به بیمار DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی همزمانسطحسوادسلامتبیمارانمبتلابهدیابتمراجعه‌کنندهبهمراکزبهداشتی‌درمانی شهر شیراز وتناسبخواناییمنابعآموزشیدردسترساینبیماران انجام شده است. روش‌شناسی: در این پژوهش توصیفی، سواد سلامت 400 بیمار دیابتی مراجعه‌کننده به مراکزبهداشتی‌درمانی شهر شیراز به شیوة نمونه‌گیری در دسترس و 22 منبع آموزش به بیمار در دسترس این بیماران اندازه‌گیری شد. داده‌های مربوط به سواد سلامت با استفاده از آزمون هنجاریابی شده سواد سلامت عملکردی بزرگسالان و خوانایی به وسیلة شاخص فلش‌دیانی به دست آمد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد سواد سلامت بیماران دیابتی مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز در سطح مرزی قرار دارد؛ این در حالی است که منابع آموزش به بیمار نیز از نظر میزان خوانایی دشوار بودند (میانگین خوانایی40). نتیجه پژوهش همچنین نشان دهندة نبود تناسب میان خوانایی منابع آموزشی و سواد سلامت بیماران بود.     UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42423.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42423_f0158e2f2eee2fa2d4eaea631fff1bc5.pdf ER -