TY - JOUR ID - 43512 TI - بررسی میزان ارتباط بین کیفیت و قیمت نهایی کالاهای اطلاعاتی: مطالعة موردی کتابهای حوزة علم اطلاعات، ارائه شده در فروشگاه الکترونیکی آمازون JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - ابراهیمی, سعیده AU - فرج پهلو, عبدالحسین AD - دانشجوی دوره دکترای علوم کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران AD - استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 13 IS - 3 SP - 85 EP - 100 KW - اقتصاد اطلاعات KW - کیفیت KW - قیمت KW - استناد KW - همبستگی KW - قیمت کتاب KW - کتاب به منزلة یک کالا KW - کیفیت کتاب DO - N2 - «کیفیت» و «قیمت» دو عنصر اساسی در تصمیم‌گیریهای مدیریتی مربوط به فراهم‌آوری کالاهای اطلاعاتی است. بسیاری از مصرف‌کنندگان، قیمت را به عنوان ملاک کیفیت پذیرفته و در مقابل بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان، برای القای کیفیت به مشتری، قیمتهای بالاتری را برای کالای خود در نظر می‌گیرند. سنجش میزان ارتباط بین این دو متغیر در کالاهای اطلاعاتی از قبیل کتابها و مجله‌ها، راهگشای تصمیم‌گیری مدیران در این زمینه است. تحقیق حاضر بدین منظور به مطالعة میزان همبستگی بین کیفیت و قیمت کتابهای حوزه علم اطلاعات پرداخته است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که هیچ نوع ارتباط معناداری بین این دو متغیر وجود ندارد و نمی‌توان قیمت را به عنوان شاخص کیفیت در کالاهای اطلاعاتی در نظر گرفت. بر این اساس، به نظر می‌رسد در اقتصاد و بازار پررقابت امروزی، شروط موفقیت و بقای اقتصادی متحول شده و معادلات ارتباط کیفیت و قیمت به هم خورده است. در اقتصاد امروز، مسائل مهمی از جمله بهینه‌سازی مطرح می‌شود که رقبا برای به دست گرفتن بازار، سعی می‌کنند کیفیت را به نحوی ارتقا بخشند که کمترین تأثیر را بر قیمت داشته باشد و مصرف‌کننده نخواهد متوجه جبران هزینه بیشتر در ازای دستیابی به کیفیت باشد. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43512.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43512_df7541fa63e5bd79781f7b8098556855.pdf ER -