TY - JOUR ID - 43600 TI - ادواریهای علمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: رویکرد سیستمی رویکرد سیستمی JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - علیدوستی, سیروس AU - عبدالمجید, امیرحسین AU - خسروجردی, محمود AU - محمدی, فخرالسادات AD - دکترای مدیریت ـ استادیار پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران AD - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی‌ـ دستیار پژوهش پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران AD - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی‌ـ دستیار پژوهش پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرا Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 12 IS - 3 SP - 169 EP - 208 KW - ارتباطهای علمی KW - ادواریهای علمی KW - نگرش سیستمی KW - ایران KW - وزارت علوم تحقیقات و فناوری DO - N2 - ادواریهای علمی در تبادل و اشتراک یافته‌های علمی در جامعة دانشگاهی از ابزارهای اصلی به شمار می‌آیند و در سالهای اخیر در وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری اهمیتی ویژه یافته‌اند. از این‌رو در این مقاله،‌ پس از ارائة سابقه و نقش ادواریهای علمی در ایران، وضعیت آنها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نگرش سیستمی بررسی می‌شود. بر این اساس، ادواریها، با هفت موجودیت خارجی درگیر و خود دارای شش زیرسیستم اصلیِ منابع، قالب، محتوا، انتشار، داوری و ساختارند. در ادامه، رابطة این ادواریها با هر موجودیت خارجی و نیز وضعیت هر زیرسیستم، بررسی و وضعیت آنها تبیین می‌شوند. بررسی کاستیهای موجود پیرامون این ادواریها نشان می‌دهد جهت‌گیری اصلی این سیستم بر گسترش ارتباطهای علمی از این کانال، تسهیل ورود نشریه‌های جدید، و نیز تقویت جریان طبیعی برای رشد این‌گونه ادواریها قرار ندارد و بدین ترتیب دچار ناکارآمدیهایی شده است که آن را از هدفهای اصلی‌اش دور نگه ‌می‌دارد و موجب افت کارایی و اثربخشی این سیستم در کشور می‌شود. به همین دلیل نیز در پایان مقاله پیشنهادهایی برای برای بهبود وضعیت ادواریهای علمی ارائه شده‌ است.   UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43600.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43600_547f1e373024f710b42dd36210d269c4.pdf ER -