TY - JOUR ID - 43722 TI - سنجش درجة هوش هیجانی کتابداران و رتبه‌بندی مؤلفه‌‌های آن (مطالعة موردی: کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی شهرستان یزد) JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - شفیعی رودپشتی, میثم AU - میرغفوری, سید حبیب‌الله AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه یزد AD - عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده اقتصاد،مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 11 IS - شماره 3 (پیاپی 43) SP - 7 EP - 28 KW - هوش هیجانی KW - کتابدار KW - کتابخانة عمومی KW - تکنیک TOPSIS DO - N2 - امروزه هوش عاطفی، بخش عمدة آثار تألیف شده در زمینة مباحث نوین مدیریت را به خود اختصاص داده است. این مفهوم، در مباحث تحقیق مدیریت نیز عاملی پراهمیت و تأثیرگذار بر مسائلی همچون عملکرد شغلی، خلاقیت شغلی، تعهد حرفه‌ای و امثال آن، شناخته و معرفی شده است. به همین دلیل، مطالعات مختلفی در زمینه سنجش و بهبود سطح هوش عاطفی کارکنان انجام شده است. همگام با بسیاری از سازمانهای نوین، کتابخانه‌ها نیز در جوامع امروز، نقش بسیار مهم و حساسی در توسعة اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جوامع پیدا کرده‌اند. در این بین، کتابداران نقش مهمی در ارائة خدمات مفید به کاربران، ایفا می‌کنند که به موفقیت کتابخانه‌ها منجر می‌شود. بنابراین، تحلیل و تجزیه هوش عاطفی کتابداران می تواند کمک مفیدی باشد برای بهبود خدمات کتابخانه‌ها. این مقاله به بررسی هوش عاطفی کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان یزد می پردازد. پرسشنامة این تحقیق، با توجه به مدل «لرد و هوگان» طراحی و در بین همة کتابداران توزیع شد؛ سپس با استفاده از ابزارهای آماری و تکنیک TOPSIS، هوش عاطفی کتابداران، سنجیده و وجوه مختلف آن رتبه‌بندی گردید. یافته‌های این پژوهش نشان می‌‌دهد از میان وجوه مختلف هوش هیجانی، بخشهای مربوط به برقراری ارتباط و نفوذ در دیگران، قابل اعتماد بودن، تمایل به خدمت‌رسانی، به دیگران و تیم‌سازی نسبت به سایر مؤلفه‌ها به طور قوی‌تری در کتابداران وجود دارد؛ در حالی که مؤلفه های آگاهی سازمانی، خودکنترلی، انطباق‌پذیری، همدلی و درک دیگران، به طور ضعیف‌تر و کمتری در آنها دیده می‌شود. در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود ابعاد ضعیف، ارائه شده است.   UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43722.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43722_a009169063da661bb4f79a17a84ad113.pdf ER -