TY - JOUR ID - 46373 TI - پیش‌شرط‌ها و پیامد‌های قصد اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - کفاشان کاخکی, مجتبی AU - کمال زاده, سهیلا AU - نجی, آرزو AU - رجبی, مریم AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - کارشناس ارشد، گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات (گرایش مدیریت دانش)، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - کارشناس ارشد، گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات (گرایش مدیریت کسب و کار)، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 19 IS - 3 SP - 73 EP - 97 KW - اشتراک دانش KW - قصد اشتراک دانش KW - رفتار برنامه‌ریزی‌‌شده KW - دانشگاه علوم پزشکی شیراز DO - N2 - هدف: هدف این مقاله، شناسایی میزان تأثیر پیش‌شرط‌های قصد اشتراک دانش بر پایۀ نظریۀ رفتار برنامه‌ریزی‌شده «آجزن» (1991) و بررسی پیامدهای رفتاری آن بر مبنای نظریه «نوناکا و تاکوچی» (1995) است. روش: پژوهش انجام‌شده از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل داده‌اند و نمونۀ انتخاب‌شده، 289 نفر از دانشجویان این دانشگاه بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه بود و از الگویابی معادلات ساختاری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد نگرش، هنجارهای ذهنی، باورهای رفتاری و باورهای هنجاری بر قصد اشتراک دانش تأثیر می‌گذارند. قصد اشتراک دانش تأثیری مستقیم و معنا‌دار بر انواع رفتار‌های فرد در خصوص اشتراک دانش دارد. همچنین رفتار‌های درون‌دهی بر ترکیب؛ ترکیب بر تعاملی؛ تعاملی بر برون‌دهی تأثیر می‌گذارند. رابطه مستقیم و معنا‌داری نیز بین رفتار‌های درون‌دهی و برون‌دهی شناسایی شد. یکی دیگر از نتایج قابل توجه در این تحقیق، نقشی است که نگرش بر متغیرهای تأثیرگذار الگو دارد. نتایج تحقیق نشان داد نگرش به‌طور مستقیم بر هنجارهای ذهنی، قصد اشتراک دانش و رفتار‌های درون‌دهی و برون‌دهی تأثیر دارد. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_46373.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_46373_0caf2512fa0820908cfa5b338067e674.pdf ER -