TY - JOUR ID - 60984 TI - فهم‌گذار از قدرت‎آفرینی دانش به قدرت‎آفرینی اشتراک دانش (یک روش کیفی) JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - علیزاده اقدم, محمدباقر AU - عباس زاده, محمد AU - آقایاری هیر, توکل AU - قاسم زاده, داود AD - دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکئه علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. AD - استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکئه علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم اجتماعی، دانشکئه علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 21 IS - 2 SP - 79 EP - 106 KW - دانش KW - اشتراک دانش KW - دینداری KW - سرمایه اجتماعی دانشگاهی KW - عوامل انگیزشی DO - 10.30481/lis.2018.60984 N2 - هدف: در دنیای امروز، حوزه معرفت‎شناسی هم دچار تغییر و تحولات اساسی شده است، به‎نحوی که شاهد گذار از مرحلۀ قدرت‎آفرینی دانش به مرحلۀ قدرت‎آفرینی اشتراک دانش هستیم. بنابراین هدف پژوهش حاضر فهم گذار از قدرت‎آفرینی دانش به قدرت‎آفرینی اشتراک دانش از دید دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است. روش:  در پژوهش حاضر از رویکرد نظریۀ داده‎بنیاد که یک شیوۀ پژوهش کیفی است، بهره گرفته شده است و با تعداد بیست‎نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز  به روش نمونه‌گیری هدفمند مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه  تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. تحلیل اطلاعات بلافاصله پس از مصاحبه‌ها بر اساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد از نظر دانشجویان چهار مضمون اصلی زمینه‎ساز اشتراک دانش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی  می‎باشند.  مضامین فرعی دینداری (اعتقاد و باور دینی، زکات علم، نشر علم)  در سرمایه اجتماعی دانشگاهی (اعتماد بین فردی، تشکیل اجتماع علمی)، در ارتقای کیفیت خدمات دانشگاهی (تأمین امکانات و منابع، زیرساخت‎های تکنولوژیکی)،  در عوامل انگیزشی (حمایت‎های کلان، حمایت‎های خرد) . هر کدام از مضامین اصلی دارای زیرمجموعه‎های فرعی هم بودند. مقولۀ محوری در این پژوهش مفهوم سرمایۀ اجتماعیِ دانشگاهی است. نتیجه:  یافته‎های پژوهش حاضر نشان می‎دهد بیشتر پاسخگویان، سرمایۀ اجتماعیِ دانشگاهی را زمینه‎ساز اصلیِ اشتراک دانش می‎دانند. با این حال، تأثیر متغیرهای اقتصادی، فرهنگی و انگیزشی را هم در رابطه با اشتراک دانش باید در نظر گرفت.       UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_60984.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_60984_3e234b90e86f509bd10e863a2d384fc5.pdf ER -