TY - JOUR ID - 68910 TI - استفاده از مفاهیم بازاریابی در ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی: مرور نظام‎مند JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - سیفی, لیلی AU - کاظمی, راضیه AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. AD - کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 21 IS - 3 SP - 91 EP - 124 KW - بازاریابی KW - کتابخانه‌های عمومی KW - ایران KW - مرور نظام‎مند DO - 10.30481/lis.2018.68910 N2 - هدف: هدف از این پژوهش، مروری نظام‎مند بر بررسی پژوهش‌ها در استفاده از مفاهیم بازاریابی جهت ارائۀ خدمات کتابخانه‌های عمومی به‎منظور شناسایی و کاربرد آن در کتابخانه‌ها و خلأ پژوهشی موجود در پژوهش‌های انجام‎شده برای انجام پژوهش‌های آتی است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مرور نظام‌مند است. بدین‎منظور، پژوهش‌های مرتبط در 11 پایگاه‌ ملی و 5 پایگاه‌ اطلاعاتی خارجی بین سال‌های 1388 تا 1396 جستجو و شناسایی گردید. 76 پژوهش حاصل جستجو بود که پس از کنترل و بررسی پژوهش‌ها توسط پژوهشگران تعداد 17 مورد از مرتبط‌ترین آنها برای این پژوهش استفاده شدند. برای اعتبارسنجی نتایج، از متخصص دیگری به‎غیر از تیم پژوهش استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد روش پژوهش‌های انجام‎شده در ایران با رویکرد کمّی و با استفاده از ابزار پرسش‎نامه و در خارج با ترکیبی از دو رویکرد کمّی و کیفی و ابزار مورد استفادۀ پرسش‎نامه و مصاحبه بود. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش‌ها نشان داد با توجه به نقش تحول فناوری‎ها، مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی می‎توانند با به‌کارگیری روش‌هایی از جمله خدمات مبتنی بر بازاریابی حرفه‎ای، مدل‎های بازاریابی و جهت‎گیری بازار، جایگاه حرفۀ خود را در راستای ارائۀ خدمات مشتری‎مدار و رضایت مشتری، بهبود بخشند. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_68910.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_68910_af977c6bbf0e36777101c7543b1e2d90.pdf ER -