2024-03-29T14:47:34Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=12410
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1398
22
1
بررسی فهرستنویسی نسخ خطی و چاپ سنگی در ایران با استناد به 5 کتابخانه بزرگ و ارائه الگوی مشترک واحد
حبیب الله
عظیمی
زهره سادات
موسوی
اهداف پژوهش: بررسی وجوه اشتراک و افتراق فهرستنویسی نسخههای خطی و چاپ سنگی در کتابخانههای بزرگ ایران و ارائه الگوی واحد با طراحی و پیشنهاد کاربرگه مشترک فهرستنویسی نسخههای خطی و کتب چاپ سنگی. روششناسی: در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده و ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی است. یافتهها: میزان اشتراک عناصر فهرست برگه فهرستنویسی نسخههای خطی و چاپ سنگی 5/76 درصد و میزان افتراق آنها 4/23 درصد است. بنابراین یکسانسازی شیوههای فهرستنویسی منابع خطی و نادر امکان پذیر است. نتیجهگیری: جهت ایجاد یک الگو و شیوه مشترک فهرستنویسی نسخههای خطی وکتب چاپ سنگی، کاربرگه مشترک فهرستنویسی با دربرداشتن 82 عنصر پیشنهاد شده است.
فهرستنویسی نسخههای خطی
فهرستنویسی کتابهای چاپ سنگی
فهرستنویسی مشترک نسخ خطی و چاپ سنگی
کتابخانههای بزرگ ایران
2019
03
21
4
27
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_81431_c7f41e2450d761a90ad2e94948651814.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1398
22
1
بررسی یافتپذیری اطلاعات در اینستاگرام با تحلیل رفتار برچسبگذاری اجتماعی
فاطمه
تقی پناهی
محسن
نوکاریزی
محمدحسین
دیانی
هدف: پژوهش حاضر درصدد بررسی رفتار برچسبگذاری اطلاعات و میزان همخوانی برچسبها با مضمون محتوا در صفحههای آموزشی و موفق در رؤیتپذیری شبکه اجتماعی اینستاگرام است تا بتوان به الگویی در رابطه با برچسبگذاری اجتماعی برای افزایش یافتپذیری در آن دست یافت. روش پژوهش: رویکرد پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی است و با روش تحلیل مضمون انجام شده است. در این رابطه، بیش از 2800 برچسب (هشتگ)، از صفحههای موضوعی و آموزشی اینستاگرام، که بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی به صورت نمونه هدفمند انتخاب شده بودند، تحلیل مضمون شدند و ضمن مقولهبندی هشتگها، همخوانی آنها با مضمون محتوا مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد برچسبها و هشتگهای موضوعی، متداول و انحصاری بیشتر به محتوا اختصاص داده شده و کمتر از هشتگهای تأکیدی و انتقادی استفاده شده بود. نوع برچسبهای اختصاص داده شده بستگی به بافت صفحهها نیز داشت. همچنین یافتهها نشان داد 76 درصد از هشتگهای مورد بررسی با مضمون محتوای به اشتراک گذاشته شده همخوانی داشت. نتیجهگیری: رفتار برچسبگذاری میتواند نشاندهنده انگیزههای اشتراک اطلاعات نیز باشد و از هشتگهای صفحههای آموزشی با توجه به ارزیابی همخوانی آنها با مضمون محتوا میتوان به عنوان الگویی برای سازماندهی تصاویر استفاده کرد.
برچسبگذاری اجتماعی
فولکسونومی
اینستاگرام
هشتگ
تحلیل مضمون
2019
03
21
28
53
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_59777_a68df694b31ee4ec7f387717a0174a83.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1398
22
1
بررسی نیازها و منابع اطلاع یابی بیماران سرطانی در مؤلفه های سواد اطلاعات درمان
محبوبه
فرزین
حسن
بهزادی
اعظم
صنعت جو
سودابه
شهید ثالث
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نیازها و منابع اطلاعیابی بیماران سرطانی در مؤلفههای سواد اطلاعات درمان است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را 570 بیمار مبتلا به سرطان تحت درمان در بیمارستان امید مشهد تشکیل میدادند که از این تعداد، 230 نفر به شیوه تصادفی طبقهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته شامل 6 مؤلفه درمانی (داروها، شیوه درمان، تغذیه، آزمایشات، هزینههای درمان و ورزش) گردآوری شد. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که از بین 6 مؤلفه سواد اطلاعات درمان 5 مؤلفه: دارو، شیوه درمان، تغذیه، آزمایشات و هزینههای درمان بیشترین نیاز اطلاعاتی بیماران است و کمترین نیاز اطلاعاتی آنان مؤلفه ورزش با میانگین 72/2 است. در ارتباط با منابع اطلاعاتی نیز کمترین نیاز به کلاسهای آموزشی و مراجعه به کتابدار بیمارستانی داده شد. نتیجه گیری: میبایست به منابع مورد نیاز بیماران و چگونگی درک استفاده از منابع اطلاعاتی توجه ویژهای نشان داد؛ تا از دستیابی به موقع آنان به اطلاعات باکیفیت، درست و متناسب با نیازشان اطمینان حاصل نمود.
سواد اطلاعات درمان
نیاز اطلاعاتی
منابع اطلاعاتی
بیماران سرطانی
بیمارستان
مشهد
2019
03
21
54
71
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_75279_5fb68bdc788e020f5cc7edd4dea292d8.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1398
22
1
تعیین عوامل اثرگذار بر بازنشر پیام سازمانهای غیرانتفاعی در رسانههای اجتماعی: جستاری بر بازاریابی ویروسی محتوای اطلاعات
مجتبی
کفاشان
فاطمه سادات
برید نیکپور
یاسر
آسمان دره
مقدمه: مطالعه حاضر به منظور تعیین عوامل اثرگذار بر بازنشر پیام سازمانهای غیرانتفاعی در رسانههای اجتماعی انجام شد. در این پژوهش تلاش شد تا ضمن شناسایی و استخراج عمدهترین عوامل مؤثر بر بازنشر پیام در رسانههای اجتماعی میزان تأثیر هر یک مشخص شود. روششناسی: این پژوهش با روش «توصیفی- پیمایشی» انجام گرفت. پس از استخراج برخی از مهمترین عوامل مؤثر بر بازنشر پیامها در رسانههای اجتماعی بر پایه مطالعه اکتشافی، الگوی مفهومی پژوهش طراحی و پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تعداد 400 پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد توزیع شد که 366 پرسشنامه مبنای تحلیل دادهها قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش چهار فرضیه مورد بررسی و آزمون قرار گرفت که هر چهار فرضیه تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد درگیرکردن «احساسات»، «بعد اجتماعی»، «ارزش کاربردی پیام» و «نوعدوستی» بر بازنشر پیام تأثیر مستقیم و معنیداری دارند. بحث و نتیجهگیری: در یک جمعبندی کلی از متغیرهای مورد مطالعه میتوان گفت که احساسات، بعد اجتماعی، ارزش کاربردی پیام و نوعدوستی بهعنوان متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر بازنشر پیام در رسانههای اجتماعی ایفای نقش میکنند. از اینرو،سازمانهای غیرانتفاعی چنانچه بخواهند صدایشان در میان انبوه پیامهای اطلاعاتی که هر لحظه در رسانههای اجتماعی منتشر میشوند؛ شنیده شود و (بدین وسیله با دستیابی به داوطلبین و خیرین بالقوه که پیشتر خارج از حوزه فعالیت یک مؤسسه بودهاند، به منابع بیشماری دست یابند) باید واکنشهای احساسی چندگانهای را در افراد برانگیزند تا اطمینان پیدا کنند پیام آنها در محملهای اطلاعاتی گوناگون بارها و بارها دیده خواهد شد. همچنین باید از طریق پررنگ کردن بعد اجتماعی پیام با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. سازمانهای غیرانتفاعی باید مطلع از شرایط جامعه و دغدغهمند نسبت به حل مسائل آن جلوه کنند تا افراد را برانگیزند پیام آنها را برای شروع یک گفتگوی برخط با دوستانشان به اشتراک بگذارند. آنها باید بدانند افراد تمایل دارند در نظر دیگران فردی هوشمند و بامعلومات جلوه کنند؛ در نتیجه میتوانند با غنیکردن محتوای کاربردی پیام، مخاطبان خود را به بازنشر آن وادارند و از طریق بیان نگرانیها و دغدغههایی که در حال حاضر افراد جامعه از آن رنج میبرند حس «نوعدوستی» انسانها را برانگیخته و آنها را وادار به واکنش کنند.
بازاریابی ویروسی اطلاعات
بازنشر پیام
سازمان غیرانتفاعی
رسانههای اجتماعی
2019
03
21
72
90
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_81083_ac870dc1029b2d4e7d0920b4d73aa605.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1398
22
1
اولویتبندی روشها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب از دیدگاه ناشران کودک و نوجوان
محبوبه
تائبی
سپیده
فهیمی فر
علیرضا
نوروزی
هدف: هدف پژوهش حاضر، اولویتبندی روشها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب از دیدگاه ناشران است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه ناشران کودک و نوجوان فعال شهر تهران است، که 72 ناشر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافتهها: بر اساس نظر ناشران پرکاربردترین روشهای بازاریابی، بازاریابی مستقیم و رابطهمند، بازاریابی پارتیزانی، و بازاریابی حسی بوده است. مهمترین فنون بازاریابی مستقیم به کار رفته از سوی ناشران، بازاریابی با پست مستقیم و بازاریابی با کاتالوگ است. مهمترین فنون بازاریابی تعاونی به کار رفته از سوی ناشران، تخصیص اعتبار به خریداران بر اساس خریدهای سال گذشته است. مهمترین فنون بازاریابی پارتیزانی به کار رفته از سوی ناشران، ارتباط رو در رو با مشتری و تلاش برای ایجاد حس دوستی است. مهمترین فنون بازاریابی محتوایی به کار رفته از سوی ناشران، تولید محتوای مناسب است. مهمترین فنون بازاریابی ویروسی به کار رفته از سوی ناشران، استفاده از رسانههای متنوع است. مهمترین فنون بازاریابی اینترنتی به کار رفته از سوی ناشران، بهینهسازی موتورهای جستجو است. مهمترین فنون بازاریابی حسی به کار رفته از سوی ناشران، متغیرهای نقطه خرید است و مهمترین فنون بازاریابی رابطهمند به کار رفته از سوی ناشران، ارتباطات است؛ و از مهمترین ابزارهای بازاریابی کتاب به کار رفته از سوی ناشران کودک و نوجوان شهر تهران، تلفن است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان استفاده از روشها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب در صنعت نشر محدود است و ناشران برای رسیدن به وضعیت مطلوب به تلاش بیشتری نیاز دارند.
روشهای بازاریابی
بازاریابی کتاب
اقتصاد نشر
ناشران
فروش کتاب
فنون بازاریابی
2019
03
21
91
121
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_77038_89eaf29d38b8031c5b6d65cd0c8c51c2.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1398
22
1
بررسی وضعیت موجود و آرمانی تأثیر مؤلفههای فنی بر کاربست شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی ایران
سمیرا
صابری
فریبرز
درودی
محمد
حسن زاده
هدف: امروزه شبکههای اجتماعی به دلیل برخورداری از قابلیتهای گوناگون، نقش بسزایی را در ارائه خدمات درکتابخانهها ایفا میکنند از این رو، پژوهش حاضر به بررسی میزان تأثیر مؤلفههای فنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی درکتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران در دو وضعیت موجود و آرمانی پرداخته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- تحلیلی میباشد. 146 کتابدار شاغل در کتابخانههای مرکزی 40 دانشگاه دولتی در مراکز استانهای کشور که زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت میکنند جامعه و نمونه تحقیق بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته میباشد که در برگیرنده 10 مؤلفه فنی از جمله قابلیت دسترسی، سهولت استفاده، قابلیت چند رسانهای بودن، ساختار و ارائه محتوای متناسب با نیاز مخاطبان، تازگی و روزآمد بودن، صحت و دقت، قابلیت درک و فهم مطالب ، ساختار گرافیکی و دیداری مناسب، پوشش موضوعی (جامعیت)، برقراری ارتباط و کنش متقابل (تعامل پذیری) بود که بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت طراحی شد. برای تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای بررسی معناداری تفاوتها از آمار استنباطی (آزمون تی جفتی) استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش در رابطه با وضع موجود تأثیر مؤلفههای فنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی، دو متغیر سهولت استفاده با میانگین 47/3 و قابلیت دسترسی با میانگین 38/3 بیشترین تأثیر را بر استفاده از شبکههای اجتماعی داشتند. همچنین در مورد وضع آرمانی تأثیر مؤلفههای فنی، دو متغیر سهولت استفاده و تازگی و روزآمد بودن با میانگین 56/4 بیشترین تأثیر را بر استفاده از شبکه های اجتماعی داشتند. به طور کلی یافتهها نشان داد که که میانگین کل تأثیر مؤلفههای فنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی در وضع موجود 28/3 در حد متوسط و در وضع آرمانی 44/4 در حد بالا قرار دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری بین تأثیر عوامل فنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی در وضع موجود و آرمانی وجود دارد. این وضعیت نشان میدهد که ظرفیت بسیار مناسبی برای استفاده از شبکههای اجتماعی در کتابخانهها وجود دارد و در وضعیت کنونی از این ظرفیت بهره برداری نمیشود. ارتقای وضعیت موجود در نهایت میتواند به ارتقای اثربخشی کتابخانههای دانشگاهی بیانجامد.
مؤلفههای فنی
شبکههای اجتماعی
کتابخانههای مرکزی
دانشگاههای دولتی ایران
2019
03
21
122
147
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_79524_926e37e82798937c281a2c1b8da8fc9c.pdf