2024-03-19T11:00:19Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17848
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
1
مطالعه تطبیقی قواعد فهرست نویسی نسخ خطی آستان قدس رضوی با استاندارد آر. دی. ای. و ارائه الگوی پیشنهادی
عادله
فخاری سعادت
محسن
حاجی زین العابدینی
محمد
نعیم آبادی
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت توصیف نسخ خطی در پایگاه نسخ خطی آستان قدس رضوی و استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش با روش سندی-کتابخانهای با رویکرد تطبیقی انجام شده است. به این صورت که از روش سندی-کتابخانهای برای استخراج عناصر فهرستنویسی نسخ خطی آستان قدس رضوی و استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)؛ و روش پیمایشی- توصیفی با رویکرد تطبیقی جهت بررسی میزان انطباق عناصر پیشینههای کتابشناختی پایگاه نسخ خطی آستان قدس رضوی با عناصر نسخ خطی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)، استفاده شده است. بدین منظور پیشینههای کتابشناختی نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب و به طریق سیاهه وارسی با قواعد آر.دی.ای. مطابقت داده شد. این پژوهش ضمن تطبیق فوق، وضعیت توصیف نسخ خطی در پایگاه نسخ خطی آستان قدس و استاندارد آر.دی.ای. را نشان میدهد. جامعه مورد بررسی، عناصر موجود در فصل (1-7) استاندارد توصیف و دسترسی به منبع آر.دی.ای. (2014) و عناصر به کاربرده شده در فهرستنویسی نسخ خطی کتابخانه آستان قدس (عناصر کتابشناسی و نسخهشناسی پایگاه نسخ خطی آستان قدس (روزآمدشده در سال 1393) ) و همچنین کتاب قواعد فهرستنویسی نسخ خطی از محمد وفادار مرادی است. یافتهها: با بررسی روشمند مشخص شد از مجموع عناصر شناسایی شده در آر.دی.ای. (فصل 1 تا 7)، 33 عنصر مناسب جهت توصیف نسخ خطی است. از این کل، تعداد 29 عنصر، به عبارتی 77.88 درصد عناصر موجود در آر.دی.ای. با عناصر به کار رفته در فهرستنویسی آستان قدس رضوی مطابقت دارد و تنها 12.12درصد عدم تطابق مشاهده شد. همچنین از سوی دیگر، 46 عنصر در فهرستنویسی نسخ خطی آستان قدس رضوی به کار رفته که از این تعداد، 63 درصد با عناصر استخراج شده از استاندارد RDA دارای تطابق است؛ از آنجا که فهرستنویسی خطی آستان قدس به دو بخش کتابشناسی و نسخهشناسی تقسیم میگردد، از 34 درصدی که شامل عدم تطابق است، 97.30 درصد مربوط به بخش نسخهشناسی (توسط سیاههای از عناصر استخراجی از دو مجموعه ذکر شده) است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشاندهنده نزدیکی مجموعه عناصر و قواعد مرتبط در فهرستنویسی نسخ خطی آستان قدس به آر.دی.ای. است. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد آر.دی.ای. در تبیین ویژگیهای خاص نسخ خطی و جزئیات، ضعیفتر از قواعد آستان قدس رضوی عمل کرده است. با توجه به این که ویژگیهایی از نسخ خطی در فهرستنویسی آستان قدس مدنظر قرار میگیرد که تحت عنصر مشخصی نیست؛ بدین جهت نمیتوان در فراوانی و آمار موجود در تحقیق محاسبه گردد و در صورت رفع این ایراد، ضعف ذکر شده در آر. دی. ای. بیشتر نمایان میگردد.
استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)
فهرستنویسی
نسخ خطی
سازمان کتابخانهها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2021
03
21
5
26
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104404_a3f769b8f79c3792299a40fd585c0d42.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
1
راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی درصنعت چاپ و نشر کتاب از دیدگاه ناشران
هاجر
صفاهیه
هدف: در سالهای اخیر تشدید تحریمهای بینالمللی باعث گردید بحث اقتصاد مقاومتی به راهبردی برای مقابله با این مسئله مطرح گردد. هدف از این پژوهش شناسایی و ارائه راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه چاپ و نشر کتاب از دیدگاه ناشران است. روش شناسی: پژوهش حاضر، کـاربردی بوده و به روش پیمایشی-تحلیلی انجام گردید. گردآوری دادههـا به صورت ترکیبی با شیوه تحلیل محتوا جهت استخراج راهکارها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. یافتهها: نظر به وابستگی نسبی صنعت نشر به مواد و منابع وارداتی، یافتهها نشان داد که اکثریت ناشران مشکلات مالی و چالشهای زیادی در این زمینه تجربه میکنند. مهمترین چالشها از دیدگاه ناشران، عبارت از کمبود و گرانی مواد و مصالح چاپ و نشر، وابستگی به بازارهای پرنوسان، کمی سرمایه مادی، عدم مشارکت بانکها و یا افراد سرمایهگذار در حوزه چاپ و نشر، اقتصادی نبودن حوزه نشر و فقدان فرهنگ مطالعه است. از منظر آنان به کارگیری راهکارهایی همچون حمایت دولت درقالب اعطای تسهیلات و اصلاح نظام بازاریابی، تبلیغات و توزیع در حوزه نشر کتاب، دانش محورکردن صنعت نشر، مدیریت مصرف و استفاده حداکثری از منابع مادی و انسانی تأثیر مثبت و معنیداری در تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی خواهد داشت. نتیجهگیری: اگرچه راهکارهای ارائه شده، در مواردی نیاز به اقدام جمعی ناشران و نظارت عوامل بیرونی همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد ولیکن راهکارهایی نیز خارج از حوزه اختیارات ناشران بوده که قطعاً عزمی جدی در دولت و دستگاههای ذیربط را جهت تغییر شرایط میطلبد.
چاپ کتاب
نشر کتاب
ناشران
اقتصاد مقاومتی
اقتصاد نشر
2021
03
21
27
49
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_106908_d72438f55b7490fe7864e26b2edd0c69.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
1
شناسایی، تبیین و رتبهبندی شاخصها و عوامل ایجاد و توسعه شرکتهای دانش بنیان در رشتههای علوم انسانی
هدا
رومزی
محمد
حسین پور
لیلا
بهمئی
ماریا
نصیری
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علومانسانی صورت پذیرفت. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و به صورت کمی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل متخصصان، صاحبنظران و مدیران متخصص مستقر در استان خوزستان بود که در زمینه شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی فعالیت داشتند. پرسشنامه محققساخته به صورت تصادفی بین 160 نفر نمونه تحقیق که به روش تمامشماری انتخابشده بودند، توزیع شد. از آنجا که حجم جامعه با حجم نمونه برابر است از روش تمامشماری استفاده شد. در پرسشنامه، روابط بین عناصر و شناسایی شاخصها با استفاده از نرمافزار Smart PLS3 و رتبهبندی شاخصها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 انجام شد و نتایج با استفاده از ضریب هماهنگی کندال در معرض آزمون قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحقیقات نشان داد که شش شاخص اصلی با 22 شاخص فرعی بر ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علومانسانی تأثیر دارند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد شاخصهای ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علومانسانی به ترتیب اهمیت به شرح زیر است: شاخص فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، شاخص مدیریت و سیاستگذاری، شاخص بسترها و زیرساختها، شاخص ارتباطات و شبکههای علمی، شاخص نشر و اشاعه دانش و شاخص نوآوری. نتیجه کلی نشان داد که علومانسانی میتواند پیشران تجاریسازی در ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان باشد. همچنین شرکتهای دانشبنیان این فرصت را برای حوزههای علومانسانی فراهم میکند که از حالت نظری فاصله بگیرد و با کاربردی کردن رشتههای علومانسانی در عرصه عمل و محیط واقعی جامعه، ایفای نقش کند. در نهایت مدل شاخصها و عوامل ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علومانسانی ارائه گردید.
شرکتهای دانش بنیان
حوزه علوم انسانی
شناسایی شاخصها
تجاریسازی دانش
اقتصاد مقاومتی
2021
03
21
50
77
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_108322_5e2aa3903f0cbc692290caba696ffdcf.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
1
تحلیل علمسنجی و دیداریسازی برونداد علمی فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی طی سالهای 1388 تا 1397
علی اکبر
خاصه
حیدر
مختاری
نرگس
آقایی
هدف: یکی از مهمترین وجوه مجلات علمی، بروندادهای آن، یعنی مقالههاست. تحلیل برونداد مجلات با کمک روشهای علمسنجی یکی از روشهای مهم ارزیابی عملکرد علمی آنهاست. هدف این تحقیق تحلیل برونداد پژوهشی و ترسیم نقشههای علمی فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی طی یک دوره ده ساله (1388-1397) است. روش: همه 370 عنوان مقاله منتشر شده در این فصلنامه برای دهه 1388-1397 در پایگاه استنادی علوم ایران جستجو و استخراج شد و دادههای لازم پس از اصلاحات ضروری، طبق پروتکلی از پیش تعیینشده، به منظور استخراج و ترسیم انواع شاخصهای علمسنجی، در انواع نرمافزارهای تحلیل و نگاشت علمی متناسب با هر شاخص (Netdraw برای ترسیم شاخصهای همتألیفی نویسندگان مقالات و VOSviewer برای تعیین هم-رخدادی واژگان و Ucinet برای تعیین شاخصهای مرکزیت نویسندگان) وارد و خروجیهای حاصل تحلیل شد. یافتهها: توزیع جغرافیایی مؤسسات تولیدکننده و وضعیت نویسندگان پرکار از نظر تولید مقاله و اثرگذار به لحاظ دریافت استناد و شاخص اچ در فصلنامه مناسب بود. الگوی تألیف گروهی و مرکزیتهای رتبه، بینابینی و نزدیکی نویسندگان حاکی از تعامل مؤثر پژوهشگران در نگارش آثار بود. تحلیل همرخدادی کلیدواژگان پربسامد نشاندهنده توجه به مباحث جدید حوزه و مسائل مهم کتابخانهها بود. خوشههای موضوعی ترسیمشده هم نشان از برجسته بودن موضوع علمسنجی و سازماندهی دانش و مسائل مرتبط با مدیریت کتابخانهها داشت. نتیجهگیری: هر چند فصلنامه توانسته است، به ویژه در حوزه کتابخانهها و اطلاعرسانی اثرگذار باشد، لازم است با دسترسپذیر شدن بیشتر و در نظر گرفتن تمهیداتی دیگر، نسبت کل استناد به مقاله را افزایش دهد و سهم موضوعات نوپدید در تدوین مقالات آن بیشتر شود.
دیداریسازی علم
علمسنجی
فصلنامة کتابداری و اطلاعرسانی
کتابسنجی
نقشههای علمی
2021
03
21
78
110
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107081_392034b0817ae85b017c8548675efeca.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
1
تحلیل پدیدارنگاری برداشت دانشجویان دکترا از اهمیت و ضرورت تجربۀ جستجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش
طاهره
ریگی
محمدحسین
دیانی
رحمت الله
فتاحی
هدف: فرایند جستجو و بازیابی اطلاعات فرایندی شناختی و بسیار پیچیده بوده که در فرایند پژوهش دارای اهمیت و ضرورت بسیاری است. یکی از رویکردهای مهم در کشف و درک این فرایند، بررسی تجربههای کاربران است. این پژوهش با هدف کشف الگوهای متنوع تجربه دانشجویان دکتری از اهمیت و ضرورت پدیده جستجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش انجام شده است و به شناسایی مفاهیمی که دانشجویان به توصیف پدیده مورد نظر میپردازند در قالب طبقههای توصیفی و همچنین کشف روابط بین طبقهها پرداخته است. روشپژوهش: رویکرد پژوهش حاضر تفسیری بود که با روش پژوهش کیفی پدیدارنگاری به اجرا در آمد. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر دانشجویان دکتری حوزههای گوناگون در دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1398 بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند و معیار بود. تنوع حداکثر در انتخاب نمونه در نظر گرفته شد و تا اشباع نظری یادداشتهای تحلیلی ادامه داشت. مصاحبه ابتدا به صورت هدایت شده و سپس نیمهساختاریافته از 20 دانشجو صورت گرفت. مصاحبهها پیادهسازی شده و به شکل استقرایی و با شیوه کدگذاری در نرمافزار MAXQDA12 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، پساز تحلیل دادههای گردآوری شده از مصاحبهها، سه طبقه توصیفی از چگونگی درک و تجربه دانشجویان دکتری تخصصی از اهمیت و ضرورت پدیده جستجو و بازیابی اطلاعات پدیدار گردید. طبقه اول جستجو و بازیابی اطلاعات به مثابه گنجینهای ارزشمند؛ طبقه دوم جستجو و بازیابی اطلاعات به مثابه جادهای پر از چراغ؛ و طبقه سوم جستجو و بازیابی اطلاعات به مثابه کلیدی برای نجات بودند.نتایج نشان داد دانشجویان، پدیده جستجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش را مهم و ضروری توصیف میکنند. نتیجهگیری: گرچه این پژوهش با توجه به نوع و ماهیت کیفی خود به دنبال تعمیمبخشی یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نیست، اما با توجه به یافتههای پژوهش حاضر پدیده جستجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش، ضرورت و اهمیت قابلتوجهی دارد. بنابراین این مورد باید در برنامهریزیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه مدنظر قرار گیرد و مسیری که دانشجویان این پدیده را تجربه میکند، هموار شود تا محدودیتها و مشکلات به حداقل رسانده شود.
جستوجو و بازیابی اطلاعات
پژوهش
طبقه توصیفی
رویکرد تفسیری
پدیدارنگاری
2021
03
21
110
129
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_110590_9d79d47b06885699c32544057ac1738d.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
1
موردپژوهی تاثیر ابعاد فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر گرایش به اشتراک دانش کارکنان
راحله
زرندی
محمدرضا
فرهادپور
هدف:هدف پژوهش تعیین تأثیر ابعاد فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر گرایش به اشتراک دانش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است و به دنبال استفاده از اطلاعات واقعی و روشهای مختلف آماری برای آزمون فرضیهها، با روش پیمایشی تحلیل انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به تعداد 380 نفر بودند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان حجم نمونه به تعداد 181 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. دادههای پژوهش با توزیع پرسشنامه محقق ساخته 55 پرسشی بر اساس مطالعه چو و دیگران (2006)، چو (2013) و هاوسمن، ویلیامز، هاردی و شوبرت، 2014 و ویک، ناگانو و پاپادیوک (2015) برای فرهنگ اطلاعاتی سازمانی و لی، لی و کانگ (2005) و همتی (1389) برای گرایش به اشتراک دانش بین اعضای نمونه، پس از تأیید روایی و پایایی (9/0=α) گردآوری شد. سپس دادهها وارد نرمافزار نسخه 21 SPSS شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد که وضعیت دو بعد مدیریت اطلاعات و ارزشها و هنجارهای اطلاعاتی کمتر از حد متوسط است و بر اساس طیف نانلی (سنجش مطلوبیت) وضعیت نامطلوبی دارد. این در حالی است که سایر ابعاد، بالاتر از حد متوسط و در سطح نسبتاً مطلوبی قرار داشتند. همچنین نتیجه آزمون فرضیه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که فرهنگ اطلاعاتی سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری (660 = r و 05/0 > P-Value) بر گرایش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به اشتراک دانش دارد. نتیجهگیری: فرهنگ اطلاعاتی سازمانی، انگارهای حاکم بر فضای اطلاعاتی سازمان و دربرگیرنده ارزشها، هنجارها، نیازها و رفتارهای اطلاعاتی است که بر اساس یافتههای پژوهش 2/43 درصد توانایی پیشبین گرایش کارکنان به اشتراک دانش را دارد.
فرهنگ اطلاعاتی سازمانی
اشتراک دانش
مدیریت اطلاعات
ارزش ها و هنجارهای اطلاعاتی
رفتارهای اطلاعاتی
2021
03
21
130
155
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_113873_2b777e85543eb79e3ecb8d0ac592f116.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
1
ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از مجموعه فازی نوع دو
محمدحسین
رونقی
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی تحت مجموعه فازی نوع دو است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابعاد بلوغ مدیریت دانش توسط هفت نفر از خبرگان رتبهبندی شد. گروه خبرگان شامل اعضای هیئت علمی بخش مدیریت دانشگاهها میشود که دارای تألیفات کتاب و مقاله در حوزه مدیریت دانش هستند. برای شفافسازی فرایند ارزیابی، یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب گردید و از مدل مرکز بهرهوری و کیفیت آمریکا (APQC) استفاده شد. سطوح بلوغ مدیریت دانش مرکز بهرهوری و بلوغ آمریکا نقشه راهی برای حرکت از وضعیت نابالغ و فعالیتهای ناسازگار مدیریت دانش به سمت بلوغ و فعالیتهای ساختارمند همراستا با راهبردهای کسب و کار ترسیم میکند. جامعه آماری شامل 273 نفر از مدیران و کارکنان یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات بود. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، فرایند مدیریت دانش (24/0)، فناوری (23/0)، ارزیابی (20/0)، فرهنگ (18/0) و رهبری (15/0) از مهمترین ابعاد بلوغ مدیریت دانش هستند. همچنین یافتهها نشان داد نمونه مطالعاتی در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش (استانداردسازی) قرار دارد. نتیجهگیری: به کارگیری تحلیل سلسله مراتبی تحت مجموعه فازی نوع دو در ارزیابی بلوغ مدیریت دانش و اهمیت بالای ابعاد فناوری و فرایندها در بلوغ مدیریت دانش از بخشهای مهم یافتههای پژوهش هستند. تمرکز اصلی در سطح سوم بلوغ شرکت مورد مطالعه، مدیریت راهبرد، فرایندها و رویکردهای مدیریت دانش که در سطح دوم تعریف شده، میباشد.
بلوغ مدیریت دانش
فرایند مدیریت دانش
فناوری مدیریت دانش
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
مجموعه فازی نوع دو
2021
03
21
156
173
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107693_bce35a553a9a007ce1df49dc2fa0bdbe.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
1
طراحی یک روش الگوگذاری دیجیتال خود ترمیم جهت احراز اصالت اسناد چاپی و دستنویس الکترونیکی
آزاده
باستانی
اسماعیل
فاطمی بهبهانی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی فعالیتهای انجام شده در خصوص الگوگذاری دیجیتال اسناد و متون به منظور اثبات اصالت اسناد و حفاظت حق نشر و ارائه یک مدل جدید الگوگذاری دیجیتال متون فارسی چاپی و دستنویس با قابلیت تشخیص جعل سند و اصلاح تغییرات انجام شد.روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است. برای شبیهسازی الگوریتم از 20 متن دستنویس فارسی و 35 متن چاپی استفاده شد. در الگوریتم پیشنهادی با استفاده از اطلاعات نقاط تصویر و ترکیب آن با یک کلید مخفی، الگوی دیجیتال تولید و در تصویر متنی ذخیره شد. سپس تصویر مورد حملات تعمدی قرار گرفته و الگوی پنهان شده در متن بازیابی گردید. در نهایت با توجه به قابلیت خود ترمیمی روش، نواحی جعل شده تصحیح و سند به شکل اولیه بازگردانده شد.یافتهها: دقت روش پیشنهادی در تشخیص و تصحیح نواحی جعل شده بر حسب دو معیار دقت تشخیص (TDA) و دقت ترمیم (TRA) محاسبه شد. الگوریتم در حالت میانگین قادر به شناسایی نقاط دستکاری شده با دقت 82/93 درصد و تصحیح و بازیابی تغییرات با دقت 27/92 درصد بود. نامحسوس بودن الگو بر حسب مقیاس PSNR برابر با 18/40 دسی بل به دست آمد.نتیجهگیری: نتایج حاصل از اندازهگیری عددی دقت مدل پیشنهادی و همچنین نتایج شهودی حاکی از کارایی مناسب آن است. الگوی ادغامی به صورت نامحسوس و با حفظ کیفیت بصری اسناد درج میگردد و برای تمامی متون دستنویس و چاپی الکترونیکی و برای کتابخانههای دیجیتال، آموزش الکترونیک و دولت الکترونیک قابل پیادهسازی و اجرا میباشد.
الگوگذاری دیجیتال
تصاویر متنی
تشخیص جعل سند
تصحیح جعل سند
2021
03
21
174
193
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_117560_a152842bf11c0bcffc0a1d52774d6164.pdf