2024-03-19T10:15:17Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18343
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
ارائه مدلی جهت طراحی و پشتیبانی از پیادهسازی آرشیو ابری ملی ایران
عبدالرضا
ایزدی
عبدالحسین
فرج پهلو
سعید
رضایی شریفآبادی
هدف: رایانش ابری یکی از اشکال نوین ارائه خدمات اطلاعاتی است که طی سالهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. به منظور بهرهبرداری از زیرساختها و خدمات رایانش ابری در مراکز آرشیوی، نیاز است تا با ارائه مدلهایی، خدمات و برنامههای کاربردی این مراکز، در فضای ابری مستقر شوند؛ بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی مفهومی جهت طراحی و پشتیبانی از پیادهسازی رایانش ابری در مرکز آرشیو ملی ایران است. روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی است و در آن از روشهای کتابخانهای، فراترکیب و پیمایشی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در روش کتابخانهای و فراترکیب فیشبرداری؛ و در روش پیمایش پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری شامل خبرگان موضوعی که دارای تجربه یا تخصص در زمینه موضوعات آرشیوی و رایانش ابری یا هر دو حوزه هستند میباشد که با روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شده است. یافتهها: یافتهها حاکی از شناسایی 59 مؤلفه در 11 بعد کلی است که پس از تأیید توسط خبرگان موضوعی به ارائه مدل پیشنهادی منتج شد. نتایج: نتیجه پژوهش ارائه مدلی در دو بخش کلی، واسط کاربری مبتنی بر وب و ابر خصوصی است که ابر خصوصی دارای معماری 5 لایه که شامل لایههای تعامل، مدیریت، امنیت، فراداده و زیرساخت است.
رایانش ابری
آرشیو ابری
آرشیو ملی ایران
2021
06
22
5
34
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_112879_d4d575805d13b52b2ad2d93ef6acc7f1.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
مطالعه دیدگاه اعضای هیئت علمی از نوآوری و کیفیت خدمات در کتابخانههای هوشمند و قصد رفتاری آنها با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM)
فرشاد
پرهام نیا
هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور از نوآوری خدمات و کیفیت خدمات در کتابخانه هوشمند و قصد رفتاری آنها بر اساس مدل پذیرش فناوری (TAM) در زمان بحران کووید-19 بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی از نوع پیمایشی-تحلیلی بود. حجم نمونه برابر با 384 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای بزرگ مرکز استانهای کشور بود. ابزار گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه تلفیقی انجام شد. پایایی کلی پرسشنامه برابر با 0/853 شد که نشاندهنده پایایی مطلوب پرسشنامه بود. تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه و معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 23 و Amos نسخه 21 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد کیفیت خدمات و نوآوری خدمات توانستند واریانس برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از سهولت استفاده را به طور معنیداری تبیین کنند. از طرفی، متغیر برداشت ذهنی از مفیدبودن و برداشت ذهنی از سهولت استفاده توانستند تغییرات مربوط به نگرش به استفاده را تبیین کنند. همچنین متغیر نگرش به استفاده توانست تغییرات مربوط به قصد استفاده را تبیین کند. یافتههای شاخصهای مدل ارائه شده حکایت از آن داشت که از برازش مطلوب و قابل قبولی برخوردار بود. نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی در زمان بحران بایستی منابع اطلاعاتی با کیفیت بهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند و این امر زمانی میسر خواهد شد که آنها به سوی کتابخانه هوشمند قدم بگذارند. بنابراین ضروری است بودجه کافی، فناوریهای اطلاعاتی لازم و همچنین آموزشهای لازم به نیروهای متخصص در راستای پیادهسازی کتابخانه هوشمند اختصاص داده شود.
کیفیت خدمات
نوآوری خدمات
کتابخانه هوشمند
مدل پذیرش فناوری (TAM)
2021
06
22
35
58
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_127321_3cd31b378be5e6e3662bcf9c59eafcbf.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
امکانسنجی ارائه خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی در کتابخانههای عمومی شهر مشهد
شیما
عطائی ظاهر
معصومه
تجعفری
اعظم
صنعتجو
عاطفه
شریف
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی امکان ارائه خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی در کتابخانههای عمومی شهر مشهد بود. روش:این پژوهش، از نظر هدف کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی در شهر مشهد و مدیران و کارشناسان در اداره کل کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی و اداره کتابخانههای عمومی شهرستان مشهد بودند (112 نفر). نمونه مورد نظر (86 نفر) بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و همچنین آمار استنباطی مانند آزمون تی یک نمونهای به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در کل از نظر کتابداران و مدیران، امکان و ضرورت ارائه خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی (شامل خدمات سوادآموزی، آموزش و توسعه مهارتهای سرمایه انسانی، اطلاعرسانی، مشاورهای و مرجع و فعالیتهای تحقیقاتی و مطالعاتی کتابخانه) در کتابخانههای عمومی شهر مشهد بیش از حد متوسط بود. همچنین، وضعیت زیرساختهای فضا و تجهیزات، امکانات مرتبط با کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری به منظور ارائه خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی در کتابخانههای عمومی شهر مشهد بیشتر از حد متوسط و وضعیت زیرساختهای نیروی انسانی و بودجه کمتر از حد متوسط ارزیابی شد. اصالت/ ارزش: پژوهش حاضر از معدود پژوهشهای داخلی است که به خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی در کتابخانههای عمومی پرداخته و دیدگاه تصمیمگیران و عاملان این خدمات که با مشکلات و مسائل ارائه آن در کتابخانهها مواجهاند، را بررسی کرده است. با بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر، مسئولان نهاد کتابخانههای عمومی میتوانند در جهت ایفای یکی از نقشهای مهم کتابخانههای عمومی که همان کمک به توسعه اقتصادی جامعه است، برنامهریزیهای لازم را انجام دهند.
امکانسنجی
توسعه اقتصادی
کتابخانههای عمومی
مشهد
2021
06
22
59
84
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_68911_869076a95db11cdbf776d6fda9746fdc.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
شناسایی ابعاد توسعه خدمات مدیریت دادههای پژوهشی در مراکز علمی
فریده
عصاره
شهلا
سام
امیر
غایبی
هدف: دادهمحور شدن پژوهشها، با توجه به ارزش نهفته و حیاتی دادههای پژوهشی، پارادایم نوظهوری است که به دنبال آن نیاز به مدیریت مؤثر و صحیح دادههای پژوهشی ایجاد شده است. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد توسعه مدیریت دادههای پژوهشی با تأکید بر روشهای ارائه خدمات مدیریت دادههای پژوهشی است که در محیطهای علمی و پژوهشی جهان اجرا شدهاند. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مروری نظاممند با رویکرد کیفی است که با استفاده از نرمافزار مکس.کیو.دی.ای. 10 به تحلیل محتوای منابع و مستندات علمی پرداخته است. بر همین اساس مرحله گردآوری مدارک و مستندات با استفاده از روش کتابخانهای و جستجوی پایگاههای معتبر علمی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافته است. یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که اجرای صحیح مدیریت دادههای پژوهشی در مراکز علمی به پنج مؤلفه اساسی وابسته است: سیاست، برنامهریزی، خدمات، ذینفعان و فناوری که هریک ابعاد گسترده و فرآیندهای متعددی را در برمیگیرند که شناخت نیازها، آگاهی از چالشهای موجود، توسعه دانش و مهارتهای لازم، استفاده از شبکهها و زیرساختهای فنی مناسب منجر به برنامهریزی و سیاستگذاری صحیح برای اجرای بهترین روشهای ارائه خدمات مدیریت دادههای پژوهشی میشود. نتیجهگیری: در این پژوهش ضمن ارائه مقولههای اساسی مدیریت دادههای پژوهشی، ابعاد و روشهای نوین در این حوزه به روشنی مشخص شدهاند و انتظار میرود دانشگاهها و مراکز پژوهشی ایران به صورت یکپارچه در راستای سیاستگذاریهای جدید و برنامهریزیهای لازم برای ارائه و توسعه خدمات مدیریت دادههای پژوهشی اقدام نمایند تا در فرآیند پژوهش از دوبارهکاری و صرف هزینههای اضافی پیشگیری شود.
دادههای پژوهشی
مدیریت دادههای پژوهشی
خدمات مدیریت دادههای پژوهشی
2021
06
22
85
111
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107552_c600e352e3472777f86c53b7c94a2c1b.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
تاثیر انقلابهای صنعتی بر سیر تحول کتابخانه های عمومی: تحقق کتابخانه پلتفرمی در انقلاب صنعتی چهارم
مهرناز
خراسانچی
فهیمه
باب الحوایجی
رحمت الله
فتاحی
نجلا
حریری
فاطمه
نوشین فرد
هدف: کتابخانههای عمومی نه تنها یکی از تأثیرگذارترین نهادهای اجتماعی هستند بلکه میتوانند منعکسکننده سیر تحولات در عرصههای دیگر از جمله توسعه صنعتی نیز باشند. در این پژوهش سعی شده است با تمرکز بر نسلشناسی کتابخانههای عمومی، به تغییر روند خدمات این کتابخانهها متناسب با ویژگیهای انقلابهای صنعتی بپردازد. بنابراین، هدف این پژوهش، تحلیل و مرور تغییرات و تحولات کتابخانههای عمومی متأثر از انقلابهای صنعتی، از شکلگیری کتابخانههای سنتی در انقلاب صنعتی اول تا رسیدن به کتابخانههای پلتفرمی در انقلاب صنعتی چهارم است. کتابخانه به مفهوم پلتفرم، بستری اجتماعی برای مشارکت همه افراد و نهادها و با هدف فراهم کردن زمینههای تبادل اطلاعات و دانش عمل میکند.
روش: از جنبه روششناسی، این مقاله یک مطالعه مروریِ رواییِ غیرنظاممند است که در آن از رویکرد سندی استفاده شده است. به منظور گردآوری و استخراج اطلاعات، جستجوی جامعی در پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و بینالمللی انجام شد. متون و اسناد مرتبط با عبارتهای دقیق انقلاب صنعتی یاIndustrial Revolution و کتابخانه عمومی یا Public Library در بازه زمانی 2000 تا 2018 میلادی بازیابی و مرور شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش، ضرورت شناخت ویژگیهای نسلهای کتابخانههای عمومی بر اساس پارادایمهای انقلابهای صنعتی با توجه به خصیصههایی مانند فناوری و ابزار، مخاطب و ذینفع، مأموریت و چشمانداز و زیرساخت و منابع بود که بیانگر ضرورت تغییر کتابخانهها به سمت نسل کتابخانههای پلتفرمی برای بقا و تداوم خدمت تأثیرگذار در دوران انقلاب صنعتی چهارم است. با توجه به تغییر اکوسیستم اجتماعی متأثر از انقلاب صنعتی چهارم، کتابخانهها باید برای استمرار حیات و توسعه و افزایش اثربخشی خود، نگرش و عملکردشان را تغییر دهند و با شناسایی مجدد داراییها، ارزشها، فلسفه وجودی و منطق کارشان مبتنی بر تفکر پلتفرمی برای همنواسازی و خلق و تبادل ارزشها با ذینفعان، بهخصوص منابع و ذینفعان بیرونی خود، اقدام کنند.
کتابخانه عمومی
انقلاب صنعتی چهارم
کتابخانه پلتفرمی
کتابخانه 4.0
صنعت 4.0
2021
06
22
112
139
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104150_ca78d42a8296c0e98924fa80dc31cc72.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
ارزیابی کارآمدی موتورهای کاوش فارسی: پارسیجو، یوز، ریسمون
مهدی
زینالی تازه کندی
محسن
نوکاریزی
حسن
بهزادی
هدف: پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کارآمدی موتورهای کاوش فارسی پارسیجو، یوز و ریسمون انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی ارزیابانه بود. جامعه این پژوهش از سه بخش موتورهای کاوش فارسی، وظایف کاری شبیهسازی شده (سرعنوان موضوعی) و مشارکتکنندگان (دانشجویان) تشکیل شده است. در این پژوهش سه موتور کاوش پارسیجو، یوز و ریسمون برای ارزیابی انتخاب شدند. همچنین تعداد 32 سرعنوان موضوعی از فهرست سرعنوان موضوعی فارسی انتخاب و سپس بر اساس آنها، وظایفکاری شبیهسازی شده تدوین گردید و از 192 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد خواسته شد تا نیاز اطلاعاتی حاصل از وظایف کاری شبیهسازی شده را در موتورهای کاوش مربوط جستجو، سپس نشانی اینترنتی مرتبط را کپی و در فرم جستجو ثبت نمایند. در نهایت هرچه یک نشانی اینترنتی به دفعات بیشتری از سوی دانشجویان به عنوان وبگاه مرتبط تشخیص داده میشد، نمره ربط بیشتری به آن اختصاص مییافت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سه موتور کاوش پارسیجو، یوز و ریسمون در معیار دقت و سود تجمعی نرمال شده تفاوت معنیداری با هم داشتند، اما در معیار بازیافت تفاوت معنیداری بین سه موتور کاوش مشاهده نشد. یافتههای کلی پژوهش نیز نشان داد که کارآمدی موتورهای کاوش مورد بررسی تفاوت معنیداری باهم داشتند.
نتیجهگیری: هرکدام از موتورهای کاوش پارسیجو، یوز و ریسمون سیاستها و قابلیتها و راهبرد خاص خود را دارند. از این رو به کاربران پیشنهاد میشود که جستجوهای خود را در دو موتور کاوش پارسیجو و یوز انجام دهند، همچنین لزوم بازنگری در تجهیزات سختافزاری، الگوریتم بازیابی، رابط کاربری و شیوه نمایش اطلاعات در موتورهای کاوش پارسیجو، یوز و ریسمون احساس میشود.
بازیابی اطلاعات
موتورهای کاوش بومی
ربط
دقت
بازیافت
2021
06
22
140
165
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54356_db899a99f5a475417c478c7e1c6e413f.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
نیازهای اطلاعاتی حقوقی وکلای شهر تهران
زهرا
کریمی
علیرضا
نوروزی
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی نیازهای اطلاعاتی حقوقی وکلای شهر تهران بود. منظور از نیازهای اطلاعاتی حقوقی، آن دسته از نیازهایی است که از طریق استفاده از منابع اطلاعاتی و از طریق مجراهای رسمی و یا نیمهرسمی ارائه اطلاعات و خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی برآورده میشوند. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی وکلای شهر تهران است که اسامی آنها در کانون وکلای دادگستری مرکز ثبت شده است. از مجموع 8000 نفر جامعه آماری، حجم نمونهای با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 367 نفر تعیین و به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که شامل دو بخش اطلاعات عمومی و اطلاعات تخصصی بود. برای بالا بردن روایی ابزار پژوهش، از پرسشهای آزمون شده قبلی در پژوهشهای مشابه و معتبر استفاده شد و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که ضرایب آن برای متغیرهای پژوهش که شامل اهداف و انگیزههای جستجوی اطلاعات، ویژگیهای ارزیابی و انتخاب منابع و موانع فرایند اطلاعیابی بودند، بالاتر از 0/70 و قابل قبول بود. تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون رتبهبندی فریدمن و آزمون خی دو تک متغیره در نرمافزار اس.پی.اس.اس. انجام شد. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که مهمترین دلیل جستجوی اطلاعات وکلا، پیشبرد دانش تخصصی و مهمترین منابع برای رفع نیازهای اطلاعاتی حقوقی مقررات حقوقی، شرکت در کارگاههای آموزشی حقوقی و مقالههای مجلههای علمی هستند. همچنین اهم مشکلات وکلا برای دستیابی به اطلاعات، پراکندگی اطلاعات حقوقی در منابع مختلف، قدیمی بودن بسیاری از منابع و ناکافی بودن منابع در زمینه حقوق معرفی شدند. نتیجهگیری: مهمترین دلیل جستجوی اطلاعات، پیشبرد دانش تخصصی و پس از آن ارائه مقاله پژوهشی است که این یافته بیانگر نگرش علمی پاسخگویان نسبت به رشته تخصصی خود است. کتابها (اعم از چاپی-الکترونیکی) و نشریات مهمترین منابع رسمی کسب اطلاعات در رفع نیازهای اطلاعاتی وکلا هستند. در میان منابع غیررسمی، کتابخانه سازمان یا مؤسسه حقوقی، مهمترین منبع کسب غیررسمی اطلاعات است؛ و موتور جستجوی گوگل رایجترین موتور جستجوی مورد استفاده وکلا است. همچنین، مراجعه به کتابخانه و بازدید از تازههای کتابخانه، بعد از مطالعه نشریات تخصصی، مهمترین روشهای روزآمدسازی اطلاعات هستند.
اطلاعات حقوقی
نیازهای اطلاعاتی
رفتار اطلاعیابی
حقوق
وکلا
2021
06
22
166
192
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_108530_04e71ef994c0faa60f471047740bad1d.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
تأمّلات روشی و معناشناختی در بازشناسی سیره عفیفی
محمد رضا
ملک ثابت
ابراهیم
نوئی
محمد
حاجی تقی
عباس
میرزایی
هدف: بازشناسی یکی از آثار فاخر اسلامی در موضوع سیره نبوی و بررسی دلالتهای متنی آن و به دست آوردن اطلاعات مستند درباره یکی از خاندانهای علمی و مذهبی اثرگذار در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران. روش پژوهش: این مقاله به شیوه تبیین تاریخی و مقابله و مداقه در متن، به معرفی و معناشناسی سیره عفیفی میپردازد. روش این پژوهش در گردآوری اطلاعات، کتابخانهای؛ در معرفی کازرونی و عفیفی و آثارشان، توصیفی؛ و در بررسی روش شناسی سیره ایشان، تحلیلی است. یافتهها: عفیفی در این اثر به روش محدثان، اخبار را گزینش کرده اما، به شیوه مورخان به بازسازی داستانی سیره پرداخته است. او برخلاف سیرهنگاران سلف خود تلاش کرده است در حد مقدور سیره را از مسانید و صحاح بنگارد. به نظر میرسد عفیفی در پی بازآفرینی سنت به مقصود ارائه تصویر و راهِ راست دینی بوده است تا از تشتّت مذهبی و سیاسی که جامعه ایرانی در قرن هشتم دچار آن شده بود بکاهد و آن را در گفتمان غالب تسنن شیعهگرا که میراث صوفیان کبروی بود بازآفرینی کند. علاوه بر کثرت استنساخ و ترجمه، تا عصر حاضر، عالمان شیعی و سنی در آثار خودشان بسیار به این کتاب استناد کردهاند که نشان از مقبولیت و تأثیر عمیق اندیشههای وحدتگرای عفیفی در جوامع شیعی و سنی دارد. نتیجهگیری: سیره عفیفی تحریری نو از المنتقی و یکی از مهمترین آثار در تاریخ سیره نگاری به زبان فارسی است که میراثی گرانسنگ از اخبار سیره نبوی به ویژه از آثاری که امروزه به آن دسترسی نداریم عرضه میدارد. کثرت نسخ و ترجمههای این اثر به زبانهای دیگر نشان از دامنه نفوذ و اعتبار این اثر در قرون هشتم و نهم دارد. این سیره که از منظر روششناسی به سیاق آثار سیرهنگاری ابن اسحاق و ابن هشام نوشته شده است اثری بدیع به زبان فارسی فصیح و روان است که باز تولیدی از سیره در گفتمان صوفی- شیعی ارائه داده است. این اثر سومین کتاب سیره در زبان فارسی است که در جایگاه یک متن تاریخی با رویکـرد تعلیمی از یک محدّث و دانشمند اهل سنت و یکی از آثار برجـایمانده از تاریخ میانه و عصر آل مظفر، دارای اهمیت فراوان و ارزش کلامی و زبانی بسیار است.
سیره
پیامبر (ص)
روش شناسی
کازرونی
آل مظفر
2021
06
22
193
220
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_119344_70ec1606bb4d4991356526084a6e0086.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1400
24
2
مدیریت هنری و کتابخانههای دوره ایلخانی
سولماز
امیرراشد
یعقوب
آژند
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ساختار کتابخانه و سایر نهادهای فرهنگی، چگونگی مدیریت آن، گزینش و به کارگیری منابع انسانی در آنها در دوره ایلخانی است.
روش پژوهش: در این پژوهش از تئوری مدیریت هنری استفاده شده تابه روش استقرایی، عملکردهای ایلخانان، مدیریت و برنامهریزی کتابخانهها و مراکز فرهنگی آن دوره مورد ارزیابی قرار گیرد و موفقیت آنها در تبدیل ایده به عمل یا از تعریف ارزشها و اهداف به مرحله اجرا از خروجی کتابخانهها (آثار) تثبیت شود. منابع این پژوهش کتابخانهای و تصاویر از منابع دیجیتال موزهها تهیه شده است.
یافتهها:در دوره ایلخانان سازمان فرهنگی هنری با عناوین کتابخانه، دارالمصحف و محلات هنرمندان با ساختار و وظایفی معین به وجود آمدند. این سازمان در رابطه با مؤسسات فرهنگی- هنری یوان و بر اساس ارزشها و اهداف ایلخانان مدیریت راهبردی هنری داشته و هنرمندان، مترجمان و مؤلفانی را جذب کرده که توانایی اجرای آن ارزشها را داشتند. ارزشها برای دستگاه اجرایی از زمان غازان تعریف شد و آنها نیز به نوبه خود ساختار سازمانی ایجاد کردند و برای منابع انسانی بر طبق آن ارزشها برنامهریزی نمودند. ایلخانان با تغییر دین متوجه تاریخ اسلام شدند و مباحث به وجود آمده باعث مصورسازی قصص و وقایع اسلامی شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد ارزشهای گفتاری به صورت مدون درآمدهاند. موضوعات مورد علاقه چون ستارهشناسی، هندسه، حکمت، طب و تاریخ مورد حمایت قرار گرفت. ارزشهای آیینی بصری در تزئینات معماری به کار رفت، سپس در دوره اسلامی در تذهیب و نگارگری وارد و با مفاهیم اسلامی تلفیق شد.
مدیریت هنری
کتابخانه های ایلخانی
ارزشهای آیینی
ارزشهای گفتاری
2021
06
22
221
249
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_106642_ae3c75030129429e5b047ca9f80439fe.pdf