2024-03-19T05:50:11Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4855
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1382
6
شماره 2 (پیاپی 22)
تحلیلی بر ارزش افزودة اطلاعات و نظامهای اطلاعاتی
رحمت الله
فتاحی
اطلاعات بهدلیل ماهیت خاص خود قابلیتهای متعددیدارد.با بهرهگیری از این قابلیتها، نظامهای اطلاعاتیمیتوانند بر ارزش اطلاعات بیفزایند. هدف مقالة حاضر تبیین و تحلیل ارزش افزودهای است که در نتیجة فرایندها و فعالیتهای حرفة کتابداری و اطلاعرسانی در نظامهای اطلاعاتی ایجاد میشود. مقاله نشان میدهد که هر یک از فرایندهای نیازشناسی و گزینش، توصیف و سازماندهی، ذخیره و پردازش، جستجو و بازیابی، اشاعه و مدیریت اطلاعات چگونه قابلیتهای منتهی به ارزش افزوده ایجاد میکنند. امکان استفادههای متعدد، مشترک و همزمان از اطلاعات، امکان تکثیر، مبادله، انتقال، پالایش، تحلیل و تفسیر، ترکیب و بازتولید، و از همه مهمتر، امکان تبدیل اطلاعات به دانش از جمله این قابلیتها بهشمار میرود. در شرایط متحول کنونی، حرفة کتابداری و اطلاعرسانی تنها در صورتی میتواند ارزش افزوده اطلاعات را محقق سازد که با استفاده از دانش خود و در تعامل با متخصصان علوم رایانه، به شناسایی راهها و روشهای روزآمد برای بهینهسازی نظامهای موجود و نیز طراحی نظامهای مورد نیاز بهمنزلة راهبردهای اصلی خود در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، و اجرایی بپردازد.
ارزش افزوده
اطلاعات
نظامهای اطلاعاتی
کتابداری و اطلاعرسانی
2003
06
22
1
28
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47397_5371abb9642cbbc9e7d1cc06abfa2e4a.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1382
6
شماره 2 (پیاپی 22)
ارزش اطلاعات در فهرستهای کتابخانهای
جو
متیوز
شعله
ارسطو پور
این مقاله تلاشی برای کشف ارزش اطلاعات موجود در فهرستبرگههای کتابخانه میباشد که در آن ارزش پیشینههای کتابشناختی مارک و اطلاعات مربوط به محل اطلاعات ارزیابی شده است. تأکید مقاله بر محتوای فهرستبرگههای کتابخانه است نه بر ارزش تأثیر استفاده از فهرستبرگههای آن. مثالی از ارزش افزودة حاصل از فهرستنویسی غیربنیادی در مقایسه با فهرستنویسی بنیادی بهصورت کمّی ارائه شده است.
ارزش افزوده
فهرستبرگههای کتابخانه
رکوردهای مارک
2003
06
22
29
46
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1382
6
شماره 2 (پیاپی 22)
عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی وتغییر نگرش دانشجویان کتابداری و روانشناسی بالینی در دانشگاه شهید چمران اهواز
زهرا
بیگدلی
زویا
آبام
در این تحقیق عوامل دخیل در انتخاب رشتة تحصیلی توسط دانشجویان رشتههای کتابداری و روانشناسی بالینی ورودی 77 دانشگاه شهید چمران اهواز و نیز عوامل مؤثر در تغییر نگرش دانشجویان در طول دورة تحصیل نسبت به رشتة خویش شناسایی شده است. نتایج نشان میدهد که اکثریت دانشجویان کتابداری، رشتة تحصیلی خود را بدون شناخت درست و علاقة واقعی انتخاب کردهاند و در مقایسه با دانشجویان روانشناسی، از انگیزه و رضایت کمتری برخوردارند. با اینکه دانشجویان کتابداری نسبت به استخدام و آینده شغلی خویش امیدوارتر هستند، درصد قابل توجهی از آنان بیتفاوت به تحصیل خود ادامه میدهند. همچنین دانشجویان کتابداری از محتوا و سرفصل بسیاری از دروس خود ناراضی هستند و آنها را غیرروزآمد و نامناسب میدانند، درحالی که این موضوع دربارة دانشجویان روانشناسی صدق نمیکند. یافتهها نشان میدهد که نگرش دانشجویان کتابداری در طول دورة تحصیل نسبت به رشتة خود در 8 موضوع از 10 موضوع مورد مطالعه، مثبتتر شده است. در مقایسة نگرش دانشجویان دو گروه معلوم شد که نگرش دانشجویان کتابداری نسبت به رشتة تحصیلی خود با نگرش دانشجویان روانشناسی نسبت به رشتة تحصیلی خود، هم در ابتدا و هم در انتهای دوره تفاوت معناداری دارد و دانشجویان روانشناسی از نگرش مثبتتری برخوردارند.
دانشجویان کتابداری
نگرش دانشجویان
رشتة کتابداری
رشتة روانشناسی بالینی
2003
06
22
47
66
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47399_8649b9394aa652d3238e1d742a2986fc.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1382
6
شماره 2 (پیاپی 22)
بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر رضایتمندی مراجعان کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی
علی
آهنگری
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی است و در آن به میزان رضایت از خدمات کتابخانهای، تأمین نیازهای اطلاعاتی، رفتار کتابداران، و منابع کتابخانه پرداخته شده است. جامعة آماری این پژوهش، کلیة مراجعان به کتابخانه اعم از عضو و غیر عضو، فارغ از محدودیت جنس، وضعیت اقتصادی و فرهنگی میباشد. نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده. یافتههای پژوهش نشان داد که مراجعان رضایت کلی خود را از خدمات کتابخانه ابراز داشتهاند. در پایان پیشنهادهایی با توجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش در زمینههای تحقیقی و اجرایی ارائه شده است.
مراجعان کتابخانه
برخورد کتابداران با مراجعان
آگاهی کتابداران از منابع کتابخانه
رضایت مراجعان
نیازهای اطلاعاتی
منابع کتابخانه
2003
06
22
67
85
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1382
6
شماره 2 (پیاپی 22)
تعیین نشریات هستة لاتین دانشکدة ادبیات وعلوم انسانی و دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در کتابخانة میرزای شیرازی
جهانگیر
رنجبر
زهیر
حیاتی
در این پژوهش نشریات هستة لاتین جاری (سال 2002) دانشکدة ادبیات و علوم انسانی و دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در کتابخانة میرزای شیرازی، با استفاده از قانون پراکندگی برادفورد تعیین شدهاند. جامعة مورد مطالعه 268 عنوان نشریة جاری لاتین در رشتههای مربوط به دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، و 120 عنوان نشریة جاری لاتین در رشتههای تحصیلی دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در کتابخانة میرزای شیرازی است. در نتیجه در دانشکدة ادبیات و علوم انسانی 59 عنوان و در دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی 23 عنوان مجله به عنوان نشریات هسته معرفی شدند. از جمله پیشنهادهای عمدة تحقیق، ارائة خدمات آگاهیرسانی جاری در زمینه نشریات برای آگاهی مراجعهکنندگان و گروههای آموزشی دو دانشکده، توسعة بخش اطلاعرسانی و اشتراک پایگاههای اطلاعاتی ضروری، فعالکردن کمیتة تخصصی انتخاب نشریات لاتین، و انجام مطالعات علمی در فواصل منظم دربارة وضعیت استفاده از نشریات میباشد.
نشریات هسته
قانون برادفورد
کتابخانة میرزای شیرازی
2003
06
22
87
102
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47402_220430c50076cb031f671cc7f82b9751.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1382
6
شماره 2 (پیاپی 22)
برخی ملاحظات در جایگاه پرسش در فرایند پژوهش چگونه خلأ بین آنچه ما آموزش میدهیم وآنچه دانشجویان در عمل انجام میدهند را پر کنیم؟
جهانگیر
رنجبر
سونیا
بودی
دانشجویان دورة کارشناسی، اهمیت تکالیف پژوهشی را به خوبی درک نمیکنند و به این فعالیتها تنها با هدف گرفتن نمره (مانند امتحانات پایان ترم) مینگرند. علاوه بر این، دانشجویان راهبردهای جستجوی اطلاعات را دنبال نمیکنند، با فرایندهای پژوهشی آشنا نیستند و به طور کلی در انجام تکالیف پژوهشی که اساتید به آنان واگذار میکنند به کپیبرداری روی میآورند. از جمله مسائل دیگر دانشجویان، ناآشنایی با فرایند پژوهش، نداشتن دانش وسیع دربارة رشتة خود، ناتوانی در ارزیابی منابع موردنیاز و ناتوانی در انتخاب روش جستجوی سرعنوان موضوعی میباشد. از طرفی کتابداران نیز نمیتوانند دانشجویان را در زمینة راهبردهای جستجوی اطلاعات و فرایندهای پژوهشی، به خوبی آموزش دهند، زیرا راهبردهای جستجوی اطلاعات و فرایندهای پژوهشی ارائهشده توسط کتابداران مناسب همة رشتهها نیست. لازم است که کتابداران راهبردها و فرایندهای پژوهشی مختلفی را فراهم آورند تا این الگوها را در شرایط مختلف و در زمان نیاز به دانشجویان آموزش دهند. این مقاله به تفاوتهای فرایند پژوهش محققان با فرایند پژوهش دانشجویان و به مشکل کتابداران در آموزش دانشجویان، یافتن یک موضوع و تعیین کانون آن، انتخاب یک روش جستجو، و ارزیابی سایتهای وب میپردازد و به مواردی اشاره میکند که تاحدودی خلأ موجود را پر کند.
آموزش
فرایند پژوهش
راهبرد جستجو
دانشجویان دورة کارشناسی
2003
06
22
103
118