2024-03-19T12:53:17Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4862
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1384
8
شماره 1 (پیاپی 29)
چالش آری، بحران خیر
محمدحسین
دیانی
2005
03
21
3
8
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1384
8
شماره 1 (پیاپی 29)
ارزیابی کتابهای مرجع چاپی و تخصصی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از نظر روزآمدی، اعتبار، جامعیت و تعادل موضوعی
محمد
سلیمانی
مهری
پریرخ
2005
03
21
9
32
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1384
8
شماره 1 (پیاپی 29)
مطالعة وضعیت تولید اطلاعات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
بهزاد
ستاری
مریم
جواهری
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی انجام شده و هدف اصلی آن تعیین وضعیت کمّی تولید اطلاعات علمی در دانشگاه فردوسی مشهد است. برای آزمون فرضیهها از آزمون یومان ویتنی، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون کروسکال- والیس و نشانه ویلکاکسون استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد:
1) بین تولیدات علمی- پژوهشی اعضای دارای مدرک دکترا و اعضای دارای مدرک کارشناسی ارشد تفاوت معنادار وجود دارد. 2) بین تولیدات علمی- پژوهشی اعضای تدریسکننده در دورههای تحصیلات تکمیلی و اعضای غیرتدریسکننده در دورههای تحصیلات تکمیلی، تفاوت معنادار وجود دارد. 3) بین سالهای اشتغال در دانشگاه و تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیئت عملی رابطة معنادار وجود دارد. 4) بین درجة آشنایی اعضای هیئت علمی با زبان انگلیسی و تولیدات علمی- پژوهشی آنها، رابطة معنادار وجود دارد. 5) بین تولیدات علمی- پژوهشی اعضای استفادهکننده از فرصتهای مطالعاتی و اعضای استفادهنکننده از این فرصتها، تفاوت معنادار وجود دارد. 6) بین تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیئت علمی در چهار حوزه علوم، کشاورزی، مهندسی و علوم انسانی تفاوت معنادار وجود دارد. 7) بین تولیدات تألیفی و ترجمهای اعضای هیئت علمی در چهار حوزة موردنظر، تفاوت معنادار وجود دارد.
اطلاعات علمی
تولید اطلاعات
اعضای هیئت علمی
دانشگاه فردوسی مشهد
2005
03
21
33
62
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1384
8
شماره 1 (پیاپی 29)
بررسی سطوح رضایتمندی استفادهکنندگان از منابع موجود در کتابخانههای عمومی
بهزاد
ستاری
مریم
جواهری
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان رضایت استفادهکنندگان از مجموعة کتابخانههای عمومی استان اردبیل براساس متغیرهایی از قبیل شهر، شغل، مدرک تحصیلی، جنسیت، سن و غیره انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة افراد دارای کارت عضویت از کتابخانههای عمومی استان اردبیل در سال 1382 با برآورد تقریبی 9421 نفر بوده است. پژوهش نشان داد که میزان رضایت از منابع کتابخانهها در برخی از شهرهای استان از جمله مشگینشهر، گرمی، نیر و خلخال پایینتر از حد متوسط استانی است. همچنین در دارندگان مدرک تحصیلی بالاتر از فوق دیپلم، میزان رضایت نسبتاً پایین است. کارمندان دارای بیشترین و دانشجویان دارای کمترین میزان رضایت هستند. در بین گروههای مختلف تحصیلی، گروه تحصیلی راهنمایی دارای بیشترین و گروههای با سطوح تحصیلی لیسانس و بالاتر دارای کمترین میزان رضایت هستند. در بیشتر موارد تفاوت معناداری بین میزان رضایت گروههای مختلف مشاهده نشد.
استان اردبیل
کتابخانههای عمومی
رضایتمندی
مجموعهسازی
2005
03
21
63
72
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1384
8
شماره 1 (پیاپی 29)
نیمرخ و وضعیت نسبی 14 کتابخانة درونشهری آستان قدس رضوی با استفاده از شیوه استانداردسازی دیانی
سعیده
سپهری
هدف، بررسی وضعیت کتابخانههای اقماری آستان قدس در مقایسه با استانداردهای کمّی دیانی میباشد. جامعة آماری این پژوهش 14 کتابخانه اقماری آستان قدس است و اطلاعات از طریق پرسشنامه گردآوری شده. پرسشهای اساسی این پژوهش در خصوص هفت مورد (وضع موجود در کتابخانهها، نقاط قوت و ضعف، توسعة عوامل، برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت عوامل، ردهبندی نُه معیار کتابخانهها، نمونهگیری از نظرات مراجعان، و مقایسة نظرات به منظور مشخص شدن جهت حرکت) تنظیم گردیده است.
نتایج به دست آمده از آزمون t نشان میدهند که کتابخانههای اقماری آستان قدس رضوی با معیارهای دیانی، در هشت مورد در سطح کتابخانههای درجه 3 قرار گرفتهاند و تنها در یک مورد معیار شماره 2 (مساحت کل) دچار کمبود میباشند.
کتابخانههای عمومی
آستان قدس رضوی
استانداردهای کتابخانههای عمومی
ارزیابی
2005
03
21
73
88
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1384
8
شماره 1 (پیاپی 29)
بررسی کیفیّت خدمات ارائهشده درکتابخانههای دانشگاه سیستان و بلوچستان
رضا
حکیمی
غلامرضا
صمدزاده
این مطالعه با استفاده از نرمافزار «سروکوال» و با هدف بررسی کیفیت خدمات انجام شده در کتابخانههای دانشگاه سیستان و بلوچستان در سه ماهه اول سال 83 از دیدگاه کاربران انجام شد و نشان داد که کتابخانههای مورد مطالعه در هیچ یک از ابعاد «سروکوال» نتوانستهاند انتظاراتی را که مراجعهکنندگان دارند برآورده کنند؛ اما در ابعاد فیزیکی و محیط، خدمات کیفی قابل قبولی داشتهاند. مؤلفههای «مسئولیتپذیری» و «ضمانت و تضمین» به ترتیب پرمسئلهدارترین مؤلفههای کیفی خدمات بودند. مشکلات کاربران در هنگام استفاده از کتابخانه و ترتیب اولویت مسائل آنها نیز مشخص شد.
کیفیّت خدمات
دانشگاه سیستان و بلوچستان؛ کتابخانههای دانشگاهی
خدمات کتابخانهای
2005
03
21
89
99
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1384
8
شماره 1 (پیاپی 29)
ساخت پایگاه مستند موضوعی برای کتابهای فارسی موجود در کتابخانة مرکزی و مرکز اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
ملیحه
ناظم
مقالة حاضر گزارشی است از طرح ایجاد پایگاه مستند موضوعی فارسی در کتابخانة مرکزی و مرکز اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد که دربرگیرندة موضوعهای کلیة کتابهای فهرستشدة کتابخانههای این دانشگاه میباشد.
فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی موجود در کتابخانههای دانشگاه فردوسی با خدمت سیساله به بازنگری، اصلاح و تکمیل نیاز دارد. گزینش و ساخت موضوعات جدید، تطبیق آنها با یافتههای قبلی، روزآمدسازی واژهها، بررسی همخوانی آنها با موضوعهای کتابخانة کنگره آمریکا و کتابخانة ملی ایران با درنظرگرفتن اقتضای فرهنگی و زبانی، مراحل کار را دربر میگرفت. ویراستاری و تکمیل فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی کتابخانه که با همکاری یک گروه کاری منتخب، با دقت و با صرف ساعتها وقت انجام گرفت دسترسی به یک پایگاه مستند موضوعی مطمئن و مستند را در سیستم شبکهای کتابخانه ممکن ساخت.
پایگاه موضوعات فارسی
سرعنوانهای موضوعی فارسی
فهرست مستند موضوعی
کتابخانة مرکزی و مرکز اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
2005
03
21
101
112
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1384
8
شماره 1 (پیاپی 29)
رهنمودهای ایفلا برای خدمات مرجع دیجیتالی
رحمان
معرفت
مرضیه
عضدی
ایجاد و گسترش فناوریهای نوین اطلاعاتی باعث بازنگری کتابداران در تعاریف مربوط به خدمات مرجع شده است. روشهای نوین مبتنی بر فناوریهای نوین، قالب سنتی ارائة خدمات مرجع را تغییر داده است. هدف از تهیة این رهنمودها ترویج بهترین شیوههای اجرایی مرجع دیجیتالی بر یک مبنای بینالمللی است. به کمک این رهنمودها، کتابداران میتوانند با کمک گرفتن از خدمات متنوع سنتی برای ایجاد استانداردهای مشترک در مرجع دیجیتالی اقدام نمایند.
خدمات مرجع دیجیتالی
استانداردها
رهنمودها
خدمات مرجع
ایفلا
2005
03
21
113
130