2024-03-19T12:05:12Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4870
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
افزایش کیفیّت مشارکت مدنی
محمدحسین
دیانی
2007
03
21
3
6
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44102_8b06c917499678015d9bd4b885753b57.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
رویکردهای نو به سازماندهی اطلاعات (آیا امکان سازماندهی تمام اطلاعات وجود دارد؟ دیدگاهی کتابخانهای)
پاتریک
لوبوف
شعله
ارسطوپور
به منظور پاسخدهی به این پرسش که «آیا امکان سازماندهی تمام اطلاعات وجود دارد؟ دیدگاهی کتابخانهای» این مقاله در پی تبیین نقش و ماهیت اطلاعات، انتخاب و سازماندهی اطلاعات در متن کتابخانه است. در کنار تعریف انواع اطلاعات کتابخانهای به برخی از محدودیتهای سازماندهی اطلاعات خصوصاً اطلاعات کتابشناختی با نیم نگاهی به مدل FRBR نیز اشاره شده است. در نهایت مؤلف به این نتیجه میرسد که سازماندهی تمام انواع اطلاعات در بستر و از دیدگاه کتابخانهای به هیچ وجه میسر نخواهد بود.
سازماندهی اطلاعات
مدل ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی
2007
03
21
7
38
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44103_aa113f1318802d3df4b1bafb3e33c9bf.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
ارزیابی سایتهای وب بازیابی شده توسط دو راهنمای شبکه وب (ODP و YAHOO) در حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی براساس معیارهای محتوا و کارایی
جعفر
مهراد
مژگان
بینش
در این پژوهش، ابتدا یک سیاهه وارسی جامع در دو دسته معیار کلی محتوا و کارایی شامل 42 شاخص در زیرگروههای صحت، اعتبار، جدید بودن، کیفیت نوشته، کاربرپسندی، قابلیت جستجو و قابلیت مرور، براساس سیاهههای وارسی در دسترس، تدوین گردیده و سپس کیفیت محتوا و کارایی سایتهای وب بازیابی شده در حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی در چهار مقوله بازیابی اطلاعات، مدیریت دانش، راهنماها و مراکز تحقیقاتی در دو راهنمای YAHOO و ODP براساس این سیاهه وارسی مورد مقایسه قرار گرفته است.نمونه مورد پژوهش شامل 14 سایت از راهنمای YAHOO و 28 سایت از راهنمای ODP میباشد که به روش تصادفی نظام یافته انتخاب گردیده است. روش مورد استفاده برای انجام این پژوهش که توصیفی و از نوع کاربردی است، تحلیل محتوا بوده است.این تحقیق نشان داد که به جز در مورد شاخصهای «زمان ایجاد سایت»، «روزآمدبودن پیوندها»، «وجود HELP»، «امکان ایجاد تغییر در اندازه حروف متن»، «مشخص بودن جعبه جستجو» و «امکان جستجو در سایت»، در مورد سایر شاخصها در دو راهنمای مورد بررسی تفاوتی معنادار وجود ندارد و در تمامی شش شاخص فوق، راهنمای YAHOO دارای وضعیت بهتری نسبت به راهنمای ODPمیباشد. در خاتمه نیز سیاهه وارسی تدوین شده در این پژوهش که به عنوان ابزار گردآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفته، برای طراحی و نیز ارزیابی محتوا و کارایی سایتها توصیه گردیده است.
سایت وب
ارزیابی
راهنمای موضوعی
ODP
YAHOO
محتوا
کارایی
کتابداری و اطلاعرسانی
2007
03
21
39
60
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44117_79a9c67a16f9ef5234aa2bc69fca0610.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی
حبیب
میرغفوری
فاطمه
مکی
اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای آموزشی اهمیت ویژهای دارد، زیرا داشتن کتابخانههایی با کیفیت بالا میتواند فرایند توسعه پایدار را در کشورها تسهیل نماید. «لایب کوآل»[1] به عنوان یک تکنیک نوین و کاربردی است که در راستای سنجش و بهبود کیفیت خدمات کتابخانه از طریق تعیین میزان شکاف میان انتظارها و ادراکهای استفادهکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.در این مقاله، با استفاده از این تکنیک ، کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه یزد ـ شامل کتابخانه مرکزی و کتابخانههای مجتمعهای آموزشی ـ در ابعاد مختلف کیفی مورد سنجش قرار گرفته است .نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات حاصل بیانگر این است که سطح کیفی خدمات این کتابخانهها در حد مطلوب استفادهکنندگان نیست و میان انتظارها و ادراکهای استفادهکنندگان، شکاف وجود دارد و این شکاف در ابعاد دسترسی به اطلاعات و کنترل شخصی، عمیق تر است.در پایان، پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت خدمات و کاهش شکاف در هر کدام از ابعاد ارائه شده است. 3. Lib Qual
کیفیت خدمات
سروکوآل
مدل تحلیل شکاف
لایب کوآل
کتابخانه
2007
03
21
61
78
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44119_b2f8ae880cb0c23f39942a17d6cb05a4.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
ارزیابی نمایههای پایان کتابهای فارسی حوزه علوم اجتماعی از نظر رعایت ملاکهای استاندارد ایزو 999
معصومه
تجعفری
محمدرضا
داورپناه
در این پژوهش تعداد 233 عنوان کتاب فارسی حوزه علوم اجتماعی دارای نمایه پایانی از نظر رعایت ملاکهای کمّی استاندارد ایزو 999 با روش پیمایشی بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان داد:
1. میزان رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو در نمایههای پایانی مورد بررسی 49/54% میباشد.
2. درصد کتابهای دارای نمایه پایانی 92/5% از کل کتابهای منتشر شده در این حوزه میباشد.
3.تراکم نمایه22/3% میباشد.
4. انواع نمایه از نظر نوع تهیه شامل50% نمایه بنیادی و50% نمایه ترجمه و از نظر شیوه چاپ و ساختار مدخل شامل نمایه ساده با 55/77% و نمایه برون بافتی با 81/15% و نمایه درون بافتی با63/6% میباشد.
5. در بین رشتههای مختلف از نظر میزان رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو تفاوتی معنادار وجود دارد.
6. از نظر رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو در بین ناشران دولتی و خصوصی و همچنین در نمایه بنیادی و ترجمه تفاوتی معنادار وجود ندارد.
نمایه پایان کتاب
استاندارد ایزو 999
کتابهای فارسی
علوم اجتماعی
2007
03
21
79
98
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
معرفی کتابخانه بریتانیا به عنوان دنیای دانش
سیما
رهایی
تنوع و گستردگی خدمات و منابع کتابخانه بریتانیا سبب گردیده که این کتابخانه به عنوان دنیای دانش شناخته شود. در مقاله حاضر، بخشهای گوناگون کتابخانه بریتانیا، خدمات، منابع و فهرستهای آن معرفی گردیده و توضیحاتی پیرامون هر کدام داده خواهد شد.
کتابخانه بریتانیا
خدمات
منابع
فهرستها
2007
03
21
99
122
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44122_79329a5de6ad7259ad7e9b21b13eaee8.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
میزان رضایت استفادهکنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارائه شده سال 1383
پوران
رئیسی
عزت
ابراهیمی
به منظور ارزیابی میزان رضایت استفادهکنندگان ازمنابع موجود و خدمات ارائه شده در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در یک مطالعه توصیفی – پیمایشی 400 پرسشنامه توسط پژوهشگر، بین استادان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مراجعهکننده به کتابخانه مرکزی توزیع گردید. این مطالعه در شهریور و مهرماه 1383 انجام پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. یافتههای پژوهش نشان داد منابع موجود در کتابخانه مرکزی جوابگوی نیازهای اطلاعاتی مراجعان نیست و به روز نبودن این منابع بیش از تعداد آنها موجب نارضایتی افراد مورد پژوهش میباشد. ضمناً از منابع موجود نیز به دلیل ناتوانی برخی ازاعضای هیئت علمی و دانشجویان در انجام جستجوهای رایانهای و یا دسترسی به منابع الکترونیک و احتمالاً دریافت نکردن کمک کافی، استفاده بهینه نمیشود. لذا به منظور ارتقای بهرهوری در کتابخانه مرکزی و جلب رضایت مراجعه کنندگان، توصیه میشود ضمن اصلاًح فرایندهای کاری، دورههای کوتاه مدت آموزشی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان و در زمینه آشنایی با منابع و امکانات موجود در کتابخانه و چگونگی جستجوهای رایانهای برگزار گردد. همچنین، آموزش کتابداران و دستیاران آنها در کمک رسانی مؤثرتر به استادان و دانشجویان در زمینه جستجوهای رایانهای توصیه میگردد.
رضایتمندی
کتابخانه مرکزی
خدمات کتابخانه
دانشگاه ایران
2007
03
21
123
140
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44124_b0ab64c843bd355b3f2d46af30612983.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
تجسّس اطلاعات
نادر
سبکتکین
اطلاعات کارکردی دوگانه و کاملاً متناقض دارد و چون شمشیری دو دم از یکسو به عنوان مظهر اندیشه و خلاقیت ناشی از ایجاد و بیان پیوندی خارج از عرف میان امور تلقی میشود و مرزهای ناشناخته دانش را در مینوردد و به عرضة ایده و رهیافتی به غیر از اشکال و نمودهای متعارف منجر شده، دستمایة زایش اطلاعات آتی است. و از سوی دیگر، بیانگر روابط و مناسبات جدید و ابزاری برای تفوّق و توانمندی و بهانهای جهت اثبات حقانیت و حفظ اریکة قدرت و متعاقب آن تضعیف، تمسخر و به چالشوا داشتن طرف مقابل است.
اطلاعات مغایر
تجسّس اطلاعات
2007
03
21
141
150
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44125_9a71cd88352d594f7044287946bc2425.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
تحلیل پیوندهای فرامتنی در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
مهری
پریرخ
اسدالله
آزاد
فائزه
دلقندی
کتابخانههایدانشگاهیبرایساماندهیودسترس پذیر کردناطلاعاتانبوهموجوددراینترنت،سعی دارند وبسایت و ایجاد انواع پیوندهای فرامتنی به اطلاعات مناسب را طراحی کنند. کتابخانههای دانشگاهی ایران نیز تلاش کرده اند تا از تعداد و انواع پیوندهای اطلاعاتی در وبسایت خود استفاده کنند. در عین حال، با توجه به اهمیت پیوندها در دسترس پذیر کردن اطلاعات، مشخص نیست که در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران تا چه میزان و از چه نوع پیوندهایی استفاده شده و این پیوندها به چه نوع منابعی داده شده است. مقاله حاضر به بررسی این مسئله در پنج وبسایت کتابخانه دانشگاهی ایران پرداخته است. دادهها به روش مشاهده و از طریق سیاهههای ارزیابیِ محقق ساخته،در پنج مقوله شامل منابع اطلاعاتی، سازمانها، راهنماها، پیوند به اشخاص و پیوندهای مربوط به خدمات کتابخانه،گردآوری شد. یافتهها نشان میدهد که در رشتههای شیمی، روانشناسی، و مهندسی برق، پیوند به پایگاههای چکیده بیشتر از پایگاههای تمام متن و به دیگر منابع اطلاعاتی بیشتر از پایگاههای تمام متن است. تعداد کل پیوند به راهنماها در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران بسیار اندک است. این وبسایتها دسترسی کمی به مجلههای الکترونیکی، منابع مرجع الکترونیکی، وپایگاههای اطلاعاتی (نمایهنامهها، مقالهنامهها، چکیده نامه و یا منابع تمام متن) فراهم کردهاند. همچنین، نتایج نشان داد که در هر یک از رشتهها، تعداد پیوندهای برون سایتی بسیار بیشتر از پیوندهای درون سایتی است. نتیجه کلی پژوهش حاضر در مورد پیوندها در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران نشان میدهد که این وبسایتها از الگوی مشخصی برای ایجاد پیوند استفاده نمی کنند و در زمینه ایجاد پیوند ضعیف عمل کرده و به این عنصر اطلاعاتی مهم در وبسایتها توجه کافی نداشته اند.
پیوندهای فرامتنی
وبسایتها
کتابخانههای دانشگاهی
ایران
ارزیابی
2007
03
21
151
178
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44128_7d1a33db343c28d05281f225640e7344.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
تولید اطلاعات علمی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران، ترکیه، عربستان سعودی و مصر
شیرین
دهقان
کتابداری و اطلاعرسانی در چند دهه اخیر هماهنگ با پیشرفتهای علمی و فناوری جدید در دنیا توسعه یافته، اما در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ما ضعیف باقی مانده است؛ در حالی که انتظار می رود با توجه به قدمت این رشته و نیروی انسانی و پژوهشگران تربیت شده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، فعالیتهای علمی در آن وضعیت مناسبی داشته باشد به گونهای که با تولید اطلاعات علمی، توسعه و باروری این علم محقق گردد. در این پژوهش، تلاش شده است با بررسی تولیدات علمی کتابداری ایران از طریق سنجش مدارک نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی، ضمن مشخص نمودن نقش جامعة کتابداری ایران، زمینهای برای تعیین موقعیت علمی کشورمان در میان کشورهای منطقه خاورمیانه (ترکیه، عربستان سعودی و مصر) فراهم شود. این پژوهش به روش پیمایشی ـ تحلیلی و با استفاده از سیاهة کنترل، انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد طی 34 سال مورد بررسی (2003-1969) تنها 134 مدرک از ایران به دو پایگاه اطلاعاتی نامبرده راه یافته است. از این رو، وضعیت تولید اطلاعات علمی ایران در زمینة کتابداری چندان مناسب به نظر نمی رسد. با وجود اهمیت روزافزون حوزة اطلاعرسانی و گرایش کتابداران اکثر کشورها به این حوزه، نتایج پژوهش نشاندهندة عدم گرایش پژوهشگران کتابداری ایران به تولید اطلاعات در این حوزه است.
تولید اطلاعات
کتابداری و اطلاعرسانی
ایران
ترکیه
عربستان سعودی
مصر
Lisa
Ista
2007
03
21
179
196
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 1 (پیاپی 37)
نقش عامل انسانی در مدیریت دانش
استیو
ترنتن
کریسی
مک کراکن
افسانه
محسن زاده
این مقاله به تشریح توسعه رویکردی عملی درفراهمسازی تسهیل دانش در یک سازمان پژوهشی بزرگ میپردازد. مقاله از نوع مطالعه موردی است که با بررسی آزمایشگاه علوم و فناوری و صنایع نظامی انگلیس (آفصا) و رویکرد بخش خدمات دانشی آن، به تسهیلسازی دانش پرداخته است. از یافتهها میتوان به در دسترس بودن آسان متخصصان موضوعی/اطلاعاتی سازمان، همچنین شکل گیری غیر رسمی شبکههای دانشی موازی با شبکههای رسمی درون سازمان اشاره کرد که باعث میشود جمع آوری و استفاده از اطلاعات به نحو مؤثرتری انجام گیرد. در این پژوهش خدمات مؤثر، فلسفه و ابزار بهبود استفاده مؤثر و مجدد از اطلاعات و دانش واحد معرفی میشود. علاوه بر این، حرکتی ثابت از تدارک خدمات استاندارد به سوی یک فضای کارشناسی اطلاعاتی وجود دارد. از مفاهیم نو ارائه شده در این مقاله، ارائة تعریفی مجدد از نقش خدمات کتابخانه و اطلاعرسانی است که با نیازهای قرن بیست و یکم تطابق بیشتری دارد.
مدیریت دانش
مشاوران اطلاعاتی
تسهیلات اطلاعاتی
2007
03
21
197
209