2024-03-19T15:09:22Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4871
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
آینده آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در سطح دکتری
محمدحسین
دیانی
2007
06
22
3
6
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43930_92ec1680d905d66dd2a10e110726c287.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
تحلیل استنادی مقالههای منتشر شده در 30 شمارة فصلنامة «کتابداری و اطلاعرسانی» بین سالهای 1376ـ1384
مهدی
محمدی
امیر
متقی دادگر
به منظور ارزیابی دقیق وضعیت مقالههای فصلنامه «کتابداری و اطلاعرسانی» و تبیین الگوی رفتاری محققان این حوزه، تحقیقی با استفاده از روش تحلیل استنادی صورت گرفت. پس از تجزیه و تحلیل دادهها مشخص شد که 219 مقاله (165 مقالة تألیفی و 54 مقالة ترجمهای) با میانگین 3/7 برای هر شماره در قالب 104مقالة نظری و 61 مقالة پیمایشی منتشر شدهاند که 165مورد آنها را یک نفر، 29 مورد را دو نفر و 2 مورد را 3 نفر نوشته بودند. 198 نفر محقق در نوشتن این مقالات همکاری داشتند. مقطع تحصیلی نویسندگان 74 مقاله، کارشناسی ارشد و 63 مقاله، دکتری بود. 1748 استناد در این مقالهها به کار رفته بود که میانگین 9/11 برای هر مقاله تعیین شد. در بین محملهای اطلاعاتی، مقالهها قبل از کتابها و پایاننامهها قرار گرفت و نشان داد که محققان این حوزه بیشتر مقاله محور هستند. منابع زبان انگلیسی در استنادها با اندکی اختلاف، بالاتر از زبان فارسی قرار گرفت. تعیین نیم عمر دادهها نشان داد که کتابهای لاتین با 14 سال و 2 ماه و منابع اینترنتی با 4 سال و 5 ماه بیشترین و کمترین نیم عمر را به خود اختصاص داده بودند. به «دانشنامه کتابداری» در بین کتابها و «عباس حری» و «محمدحسین دیانی» در بین پدیدآورندگان کتابها، «دیانی» و «فتاحی» در بخش مقالهها و پایاننامة «عصاره» در بخش پایاننامهها بیش از همه استناد شده بود. فصلنامههای کتابداری و اطلاعرسانی با «فصلنامه کتاب» در کنار 3 مجلة دیگر به عنوان مجلات هستة این رشته در فارسی انتخاب شدند.
تحلیل استنادی
فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی
مقالات تألیفی
2007
06
22
7
36
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
بررسی و مقایسة چکیدة فارسی مقالههای مجلههای علمی ـ پژوهشی حوزة علوم انسانی با «استاندارد ایزو 214»
محمدحسین
دیانی
شهلا
شیردل
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تعیین میزان انطباق چکیدة فارسی مقالههای مجلّههای علمی ـ پژوهشی حوزة علوم انسانی با عناصر مندرج در استاندارد ایزو 214 است . روش پژوهش، پیمایشی است. به دلیل تنوّع چکیدهها در این حوزه، چکیدهها به دو دسته کلّی تقسیم شد: 1. چکیدههای راهنما 2. چکیدههای تمامنما. دو سیاهة استخراج شده از عناصر مندرج در استاندارد ایزو 214 به عنوان ابزار پژوهش برای دو نوع چکیده موجود انتخاب گردید. جامعة پژوهش حاضر، شامل 270 چکیده فارسی از آخرین دوره مجلّههای علمی ـ پژوهشی در دسترس در حوزة علوم انسانی بود که تا قبل از سال 1383 موفّق به کسب رتبة علمی ـ پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده بودند. این تعداد نمونه به روش تصادفی انتخاب شد. یافتهها نشان داد 37/60 % چکیدههای جامعه پژوهش از نوع چکیده راهنما و 63/39% از آنها از نوع چکیدة تمامنماست، همچنین، یافتهها نشان داد میانگین درصد همخوانی چکیدههای راهنما با عناصر استخراج شده از استاندارد ایزو 214، 14/83 % و میانگین درصد همخوانی چکیدههای تمامنما با عناصر مذکور70/78% است. در ادامه اطّلاعات الگوی ارائه شده برای نوشتن چکیده در بخش «راهنمای نویسندگان مقالهها» در هر مجلّه بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد: 1. چکیدههای حوزه علوم انسانی بیشتر از نوع چکیده راهنماست 2. در حوزه علوم انسانی، چکیدههای راهنما بیشتر از چکیدههای تمامنما با استاندارد ایزو 214 مطابقت دارند 3. اطّلاعات ارائه شده در الگوی مجلّه برای نوشتن چکیده، عناصر محدودی از استاندارد ایزو 214 را منعکس میکند.
چکیدة راهنما
چکیدة تمامنما
استاندارد ایزو 214
مجلّههای علمی ـ پژوهشی
چکیدة فارسی
مقالهها
2007
06
22
37
52
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43932_0695307a3738b5a84ee6eaf4d9b45ee0.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
تحلیل کارکردهای عناصر اطلاعاتی در پیشینه کتابشناختی: رویکردی نو به سازماندهی چند منظوره اطلاعات در فهرستهای رایانهای
رحمت الله
فتاحی
شعله
ارسطوپور
پیشینههای کتابشناختی، کارکردهای گوناگونی در نظامهای رایانهای کتابخانهها دارند. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی، ماهیت و کارکردهای چندگانه هر یک از عناصر دادهای (فیلدهای موجود) در استانداردهای مرتبط با پیشینههای کتابشناختی (قواعد انگلو ـ امریکن، آیاسبیدی، مارک، و فراداده دوبلین کور) را با توجه به تأثیر احتمالی محیط رایانهای پیوسته بر آنها بررسی میکند. نتایج تحلیل نشان میدهد، پیشینه کتابشناختی در قالب الکترونیکی کارکردهای متنوعی در پاسخ به نیازهای گوناگون در محیط رایانهای (در حوزه کاری ناشران، کتابفروشان، کتابخانهها، و کاربران) دارد. این کارکردها در پنج مقولة «بازیابی اطلاعات»، «شناسایی مدارک اطلاعاتی»، «مکان یابی مدارک»، «برقراری پیوند میان مدارک مرتبط به هم»، و «مدیریت پایگاه» دستهبندی شده است. مقاله حاضر در پی توجیه نیاز به سطح هماهنگتر و کامل تری از توصیف، یعنی افزودن دادههای بیشتر و استانداردتر به پیشینههای کتابشناختی در محیط پیوسته است. این رویکرد به منظور توسعه انواع قابلیتهای فهرستهای رایانهای و نیز بهسازی شیوه میانکنش آنها در شبکه وب است.
پیشینههای کتابشناختی
عناصر دادهای
کارکردهای پیشینههای کتابشناختی
فهرستهای رایانهای
پایگاههای کتابشناختی
2007
06
22
53
90
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43933_1616d2c1f5f8a503899c95538e0ad943.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
رویکردها و چالشهای ردهبندی خودکار منابع اطلاعاتی در محیط جدید
رضیه
اسماعیل پور
سازماندهی و مدیریت منابع اینترنتی، همواره یکی از دغدغههای دانشمندان علوم رایانه و اطلاعرسانی است. امروزه همین متخصصان به این نتیجه رسیدهاند که علم کتابداری در زمینة رویارویی با وضعیت آشفتة اطلاعات میتواند نقش برجستهای ایفا کند. از آنجا که ردهبندی، فعالیتی وقتگیر و پرهزینه بوده و ردهبندی منابع اینترنتی برای فهرستنویسان دشوار میباشد، تحقیقات زیادی برای انجام ردهبندی به صورت خودکار صورت گرفته است. کاربرد شبکههای عصبی مصنوعی با توجه به ضعف روشهای آماری و زبانشناسی رایانهای در عملی کردن فعالیت ردهبندی خودکار، رو به افزایش است.
ردهبندی خودکار
شبکه عصبی مصنوعی
اصطلاحنامه
سازماندهی منابع اینترنتی
2007
06
22
91
106
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
بررسی وضعیت تولیدات علمی پژوهشگران پژوهشکدة مهندسی در سالهای 1370-1384
فاطمه
تصویری قمصری
محمدرضا
جهان نما
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت کمی تولیدات علمی پژوهشگران پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی انجام شده است. بدین منظور، انواع تولیدات علمی ارائه شده در سالهای 1370-1384 مطالعه شده است. روش تحقیق، پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه و بانک اطلاعات مقالات موجود در کتابخانة پژوهشکده جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بیشتر تولیدات علمی (3/86%) در کنفرانسهای ملی و بینالمللی ارائه شده که از آن میان، 70% مقالات به نشریات و کنفرانسهای داخلی اختصاص دارد. 7/97% تولیدات بهصورت تألیف و 1/58% مقالات با همکاری دو یا سه نویسنده نوشته شده است. بیشترین تولیدات در سال 1382 و کمترین تولیدات در سالهای 1371 و 1372 منتشر شدهاند. آزمون همبستگی «پیرسون» ارتباطی بین مدرک تحصیلی و تعداد تولیدات پژوهشگران نشان نمیدهد. مهمترین مشکلات پژوهشگران در انتشار آثار علمی, وجود موانع مختلف برای شرکت در گردهماییهای داخلی و خارجی, طولانی بودن مراحل تصویب آثار و کمبود وقت، عنوان شده است.
تولیدات علمی
علمسنجی
پژوهشگران
پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی
2007
06
22
107
124
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
تحلیل پیوندهای وبسایتهای انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی
فریده
عصاره
غلام
حیدری
فیروزه
زارع فراشبندی
در این مقاله وبسایتهای انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری واطلاعرسانی با استفاده از روش وب سنجی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این بررسی، کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، هم پیوندیها، تعداد صفحات هر وب سایت و ضریب تأثیر گذاری این وبسایتها به منظور ارزیابی میزان رؤیت، میزان تأثیرگذاری و همکاری گروهی، ملی و بینالمللی میان انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. کل جامعه مورد بررسی، جمعاً 127 وبسایت مربوط به انجمنهای کتابداری است که از فهرست انجمن کتابداران آمریکا(ALA) استخراج شده است. این مجموعه پس از اعمال دو بار برش در مقاطع شمارش پیوندهای دریافتی و همپیوندیها (به منظور انتخاب وبسایتهای پربسامد) به 28 وبسایت کاهش یافت. تجزیه و تحلیل این وبسایتها نشان داد سایتهای انجمن کتابداران آمریکا، انجمن کتابخانههای تخصصی، فدراسیون بینالمللی انجمنها و مؤسسات کتابداری وانجمن کتابداری پزشکی آمریکا از نظر تعداد کل پیوندها و پیوندهای دریافتی در بالاترین سطح قرار داشتند و در بین وبسایتهای مورد بررسی دارای بیشترین میزان رؤیت در محیط وب بودند، به همین دلیل ضریب تأثیرگذاری آنها از وبسایتهای انجمنها و مؤسسات دیگر کتابداری و اطلاعرسانی بیشتر بود. همچنین نتایج بررسی نشان داد تعداد سه خوشة ملی، بینالمللی و اختصاصی- پژوهشی، در بین وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی وجود دارد.
وبسنجی
تحلیل پیوندها
وبسایتهای انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی
ضریب تأثیرگذاری
قابلیت رؤیت وبسایت
2007
06
22
125
156
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
فهرستهای رایانهای در ایران و جهان: مروری بر متون
رسول
زوارقی
در این مقاله سعی گردیده به صورت فشرده تحقیقات انجام شده در مورد فهرستهای رایانهای در ایران و جهان ارائه شود. پس از مقدمهای کوتاه و بیان تاریخچهای مجمل در باب اپکها، تحقیقات انجام شده در این حوزه، به تفکیک در سه بخش «بیان وضعیت، چالشها و ارائه راهحل و ارزیابی»، «رفتار استفادهکنندگان» و «نکات فنی مربوط به طراحی اپکها» بیان می شوند. در پایان، ضمن جمعبندی نتایج پژوهشهای انجام شده در ایران و جهان، به جای خالی پژوهش گسترده در زمینة اپکها در جهان و بویژه در ایران اشاره شده است.
فهرست رایانهای
پیشینه پژوهش
2007
06
22
157
196
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
بررسی مدل فضای برداری در بازیابی اطّلاعات
جعفر
مهراد
سارا
کلینی
بازیابی اطّلاعات، فرایند یافتن اطّلاعات (مدارک) مربوط به جستجوی کاربر در مجموعة مدارک است. با پیاده سازی الگوریتمهای متفاوت، استراتژیهای مختلفی در بازیابی اطّلاعات وجود دارد. وجه مشترک استراتژیهای بازیابی، یافتن مدارک مشابه با موضوع جستجوی کاربر است. یکی از الگوریتمهای مهمی که در بازیابی اطّلاعات، کاربرد بسیار دارد، الگوریتم فضای برداری است که می کوشد تمام مدارک را در مجموعه و جستجوهای کاربر به صورت بردارها نشان دهد و ضریب تشابه میان بردارهای مدرک و بردار جستجو را جهت بازیابی مدرک مربوط، محاسبه نماید.
بازیابی اطّلاعات
مدل فضای برداری
فراوانی اصطلاح
وزن اصطلاح
رتبهبندی مدارک
2007
06
22
197
210
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
جامعه اطلاعاتی، شکلگیری و شاخصهای آن
نرگس
زندی روان
در ادبیات جامعة اطلاعاتی، وجود سه رویکرد فکری متفاوت، در تبیین علل و شرایط شکل گیری این جامعه، قابل تشخیص است: رویکرد بازار ـ محور که تغییر بافت نیروی کار در جوامع صنعتی و تغییر ساختار اقتصادی را عامل شکل گیری جامعه اطلاعاتی می داند؛ رویکرد فناورانه، عواملی مانند رایانه و فناوریهای متعلق به آن را به عنوان عامل اصلی دگرگونی اجتماعی اعلام میدارد؛ در رویکرد سوم، دانش اساس تغییر در شکل تولید از کالا به ارائة خدمات در جوامع فراصنعتی معرفی و اطلاعات، مبنای اصلی شکل گیری جامعة اطلاعاتی شناخته می شود. در نهایت، انگیزههای دستیابی به جامعة اطلاعاتی در جوامع مختلف، این عوامل هستند: نیروهای گستردة فراملی برخاسته از شرایط اقتصاد جهانی و رقابت در بازارهای بینالمللی، برنامهریزیهای ملی دولتها برای حفظ موقعیت مناسب اقتصادی و تأثیرگذاری جهانی (برای کشورهای پیشرفته) و نیز رسیدن به رشد و توسعة اقتصادی بلندمدت (برای کشورهای کمتر توسعه یافته). شاخصهایی که در طبقهبندیهای مختلف برای سنجش و تعیین فاصله و رتبه کشورها نسبت به هم در جامعة اطلاعاتی استفاده میشوند، عبارتند از: سطح آموزش و درصد باسوادی، میزان بهرهبرداری و سهولت دسترسی به رسانههای ارتباط جمعی مثل اینترنت، تلفن، تلویزیون، روزنامه و کتاب، ساختارهای نظامیافته برای تولید، پردازش و گردش اطلاعات در جامعه، برنامهریزی دولتها برای تحقق جامعه اطلاعاتی، شاغلان بخش اطلاعات، دانشآموختگان علوم رایانه و رشتههای مهندسی و زیرساختهای ارتباطی و شبکهای.
جامعه اطلاعاتی
شاخصهای سنجش
2007
06
22
210
232
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
انجمن مرجع و خدمات به کاربران رهنمودهایی برای خدمات اطلاعرسانی
مهین
دخت افیونی
در این راهنما خدمات اطلاعرسانی کتابخانهها با عناوین خدمات، منابع، دسترسی، نیروی انسانی، ارزیابی و اصول اخلاق مورد توجه قرار گرفته است. این خدمات در پیوند با وظیفه اصلی کتابخانهها که عبارت است از برآورده ساختن نیازهای آموزشی، تفریحی، شخصی و اقتصادی کلیه افراد جامعه تبیین شده است. تأکید شده است که خدمات اطلاعرسانی نه تنها باید نیازهای کاربر را برآورده سازد، بلکه آن نیازها را باید پیشیبینی کند تا از این طریق منابع مناسب را گردآوری و در دسترس قرار دهد. خدمات باید بر اساس رفتارها و عادات جستجوی اطلاعات، نیازهای اطلاعاتی و خدمات مورد انتظار افراد آن جامعه طراحی شوند. در این متن 31 رهنمود ارائه شده است که بیشترین آن به خدمات مربوط است.
خدمات کتابخانه
منابع کتابخانه
دسترسی به منابع
نیروی انسانی کتابخانه
ارزیابی خدمات
اصول اخلاقی
2007
06
22
233
240
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
بررسی میزان اثربخشی عناصر ابردادهای بر رتبهبندی صفحات وب توسط موتورهای کاوش عمومی
عاطفه
شریف
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی عناصر ابردادهای بر رتبهبندی صفحات وب توسط سه موتور کاوش عمومی «گوگل»، «یاهو»، و «اماسان» انجام پذیرفت. اثربخشی پنج عنصر ابردادهای نشانه عنوان زبان «اچ.تی.ام.ال»، ابرنشانههای کلیدواژهها و توصیف زبان «اچ.تی.ام.ال»، ابردادههای عنوان و موضوع از قالب ابردادهای «دابلین کور» که بر بازنمون موضوعی صفحات وب متمرکزند، با روش تجربی آزموده شد. 84 صفحة وب در گروههای گواه و آزمون به عنوان جامعة مورد مطالعه تحت دامنة فرعی http://metadata.irandoc.ac.ir منتشر شد. از میان موتورهای کاوش انتخابی، دو موتور کاوش یاهو و گوگل، صفحات را نمایهسازی کردند. کلیدواژههای منحصر به فرد و تکرار شونده که در مرحله طراحی در قالب عناصر ابردادهای به صفحات گروه آزمون افزوده شده بود، بررسی شد و میزان معنیداری تفاوت رتبه صفحات دو گروه با استفاده از آزمون غیرپارامتری «یو.من.وایتنی» محاسبه گردید. نتایج، نشانگر اثربخشی دو عنصر «عنوان» و «توصیف زبان اچ.تی.ام.ال» در هر دو موتور کاوش مورد مطالعه است. کلیدواژههای منحصر به فرد در ابرنشانه کلیدواژههای «اچ.تی.ام.ال» و ابرداده موضوع دابلین کور به بهبود رتبه صفحات در یاهو انجامید. در حالی که تکرار کلیدواژهها در بخش سرآیند صفحه وب، باعث بهبود رتبه در موتور کاوش یاهو شد، گوگل عملکردی معکوس داشت.
ابرداده
ابرنشانههای اچ.تی.ام.ال
دابلین کور
بازیابی اطلاعات
رتبهبندی نتایج کاوش
موتورهای کاوش عمومی
وب
قابلیت دسترسی صفحات وب
2007
06
22
241
258
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
چرخة نشر سنّتی در برابر چرخة نشر الکترونیکی
غلامعلی
منتظر
محمد
عنایت تبار
فناوری اطلاعات موجب تغییراتی شگرف در صنعت نشر شده است که از آن به نشر الکترونیکی یاد میشود. توسعة اینترنت و آسانی استفاده از آن، در دسترس بودن کتابخانههای الکترونیکی و پیشرفتهای زیاد در فناوری اطلاعات باعث تغییر دادن راه و روش خواندن افراد و شیوة انتشار مطالب ناشران شده است. در این مقاله، به مباحثی چون چرخة نشر سنتی، چرخة نشر الکترونیکی، تفاوت فرآیندهای دو نشر و مزیتهای نشر الکترونیکی بر نشر سنتی میپردازیم.
فناوری اطلاعات
نشر الکترونیکی
نشر سنتی
اینترنت
2007
06
22
259
276
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
مجلات دسترسی آزاد : مسائل، مباحث و ... و نگرانیهای مطرح دربارة آنها
مرضیه
سیامک
این مقاله ابتدا به اهمیت مجلات در ارتباطهای علمی و بحران پیش روی کتابخانهها برای اشتراک این مجلات میپردازد. سپس رویکرد به مجلات دسترسی آزاد را به عنوان روشی جدید در ارتباطهای علمی مورد توجه قرار میدهد، پیش زمینة ظهور این مجلات را بررسی میکند، مسائل مرتبط به آنها را ارائه میدهد و در نهایت نگرانیهای مربوط به آنها را بیان مینماید و میپذیرد که جنبش دسترسی آزاد با وجود تاریخچة اندک خود، تأثیری بسزا در وضعیت ارتباطهای علمی در سطوح علمی، دانشگاهی و جوامع انتشاراتی داشته است.
مجلات دسترسی آزاد
قیمت مجلات
بحران مجلات
ارتباطهای علمی
2007
06
22
277
308
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
تعیین ارزش اطلاعات در توجیه سیستمهای پشتیبان تصمیم
سیروس
علیدوستی
استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در سازمان و مدیریت، مستلزم صرف هزینههایی است که باید با برآورد منافع آنها، توجیه شوند. توجیه این سیستمها در ابتدا که تمرکز آنها بر دادهها و خودکارسازی عملیات دستی بود، به آسانی انجام میگرفت اما با محور شدن اطلاعات در آنها، کار توجیه سرمایهگذاری لازم نیز به پیچیدگی گرایید. به همین دلیل، تحلیل هزینه ـ منفعت به یکی از مراحل توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبدل گردید. این تحلیل بویژه درباره سیستمهای پشتیبان تصمیم، با دشواریهای بیشتری روبهروست. پیچیدگی و تعامل منافع و ناممکن بودن کمّی کردن بسیاری از آنها بهعلاوه مشکل تعیین ارزش اقتصادی برای اطلاعات به عنوان خروجی اصلی این سیستمها، اصلیترین این دشواریها به شمار میروند. در این مقاله، پس از بررسی سیر تحول سیستمهای اطلاعاتی و ماهیت متغیر منافع آنها، توصیف سیستمهای پشتیبان تصمیم و منافع آنها، مشکل تعیین ارزش اقتصادی برای اطلاعات مطرح و سپس با بررسی مفهوم ارزش در علم اقتصاد، مشکلات تعیین ارزش اطلاعات از دیدگاه اقتصاد اطلاعات بیان میشوند. در پایان نیز با ارائة مدل فضای اطلاعاتی، کاربرد آن در تعیین ارزش اطلاعات ارائه میگردد.
سیستمهای اطلاعات
سیستمهای پشتیبان تصمیم
ارزش اطلاعات
تحلیل هزینه ـ منفعت
مدل فضای اطلاعاتی
2007
06
22
309
336
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1386
10
شماره 2 (پیاپی 38)
تجربة پروژههای یادگیری الکترونیکی چگونه بوده است؟ چالشهای پیش روی در پروژههای یادگیری الکترونیکی
غلامحسین
رحیمی دوست
با ظهور شبکة جهان گستر، عبارات و اصطلاحات جدیدی وارد ادبیات علوم تربیتی بخصوص رشتة «فناوری آموزشی» شد که یادگیری الکترونیکی، از آن جمله است. باوجود گستردگی این پدیده هنوز تعریف مشترکی از آن که مورد قبول همه باشد، در دست نیست. تعریفی که «رامیزوفسکی» ارایه کرده است، تا حدودی از دیگر تعاریف موجود جامعتر است. در این تعریف، اشاره شده که یادگیری الکترونیکی، هم میتواند فعالیتی انفرادی باشد و هم فعالیتی گروهی. از سوی دیگر، یادگیری الکترونیکی میتواند به صورت پیوسته یا گسسته صورت گیرد. از اواسط دهة 90 شاهد گستردگی روبه رشد دورهها و پروژههای یادگیری الکترونیکی بودهایم، با وجود این، پژوهشهای جدید حاکی از ناکامی بسیاری از پروژههای بزرگ ومعروف در دستیابی به هدفهای خود است. میزان افت تحصیلی در دورههای الکترونیکی نسبت به دورههای حضوری بسیار زیاد بوده است. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که در دورههای الکترونیکی ثبت نام کرده بودند، دورهها را ناتمام رها کردهاند. در سالهای اخیر شاهد افزایش نوشتارهای مربوط به شکست پروژههای یادگیری الکترونیکی بودهایم که بابررسی آنها میتوان دلایل شکست پروژهها را در رویکردهایی همچون: رویکرد مدیریتی، رویکرد مبتنی بر نیازها، رویکرد الکترونیکی و رویکرد مبتنی بر یادگیری، دستهبندی کرد. هر یک از این رویکردها بر جنبهای از علل شکست تأکید دارند، اما در رویکرد سیستمی تلفیقی بر تمامی ابعاد تأکید میشود و بر این اساس است که منابع شکست از 3 سطح ناشی می شوند: سطح فرآورده، سطح یادگیرنده(زمینة درونی) و سطح سازمانی(زمینة بیرونی). کلیدواژهها: یادگیری الکترونیکی[1]، شکست پروژهها[2]، تکنولوژی آموزشی[3]. 1.Electronic Learning. 2.Projects Failure. 3. Instructional technology.
یادگیری الکترونیکی[1]
شکست پروژهها[2]
تکنولوژی آموزشی[3]
2007
06
22
337
355