2024-03-19T09:54:49Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4881
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
گوشهای از داستان شکلگیری و ثمردهی دانش کتابداری در ایران
محمدحسین
دیانی
جعفر
مهراد
2009
12
22
5
7
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43577_91d25c0c217e686badcc79dca6f5169a.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
شناسایی واژههای غیرمفهومی (رایج) در نمایه سازی خودکار مدارک فارسی
مجیده
سنجی
محمدرضا
داورپناه
پژوهش حاضر با هدف شناسایی واژههای غیرمفهومی در زبان فارسی و تهـیه سیاههای از این واژهها برای نمایهسازی خودکار متنهای فارسی در رشتههای روانشناسی، علومتربیتی و کتابداری و اطلاعرسانی انجام شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا صورت گرفتهاست. جامعه آماری این پژوهش را مقالههای مندرج در آخرین شماره منتشرشده در مجلههای علمی و پژوهشی ِ رشتههای علـومتربیتی، روانشناسی و کتابداری و اطلاعرسانی در سال 1385 تشکیل میدهد. نمونه شامل 63 مقاله است. گردآوری دادهها با استفاده از تفکیک واژگان به صورت ماشینی و دستی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد: 1- افعال ( معین و همراهشونده)، قیدها، ضمایر، حروف، اصوات، اعداد و علائم سجاوندی بهعنوان واژه نمایهها ظاهر نمیشوند، بنابراین، آنها را میتوان واژههای غیرمفهومی یا به اصطلاح واژههای بازدارنده تلقی کرد. 2- بدون احتساب علائم سجاوندی، در رشتة علوم تربیتی 96/39%، در رشته روانشناسی 57/38% و در رشـــته کتابداری 12/38% از حجم متون را واژههای غیرمفهومی تشکیل میدهد. 3- واژههای بازدارندة پربسامد در هرسه حوزه تقریبا مشابه است. 4- از تعداد 248552 واژه (بدون احتساب علائم سجاوندی) که پیکرة زبانی مورد مطالعه را تشکیل میداد، 97280 واژه که 94/38% کل واژهها را شامل میشود، جزء واژههای بازدارنده هستند.5- نتیجة مقایسه فهرست فارسی حاصل از پژوهش با فهرست واژههای بازدارنده انگلیسی نشان داد بین این دو فهرست به میزان 5/28% همپوشانی وجود دارد. 6. همچنین 38/20% از واژهها فاقد توزیع بسامدی یکسان در سه رشتة مورد مطالعه میباشند.
واژههای غیرمفهومی
واژههای بازدارنده
نمایهسازی خودکار
ساخت واژگانی زبان فارسی
2009
12
22
9
36
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43578_51ea9e6e94c1aa3e6097581d700e5f48.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
گستره ملی آموزش عالی در پرتو فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی
محمد رضا
سرمدی
عیسی
ابراهیمزاده
عبدالحسین
تفضلی مقدم
محمدحسین
دیانی
در این پژوهش مباحث جهانی شدن، نقش آموزشهای مبتنی بر فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و تأثیر آنها بر آموزش عالی ایران بویژه آموزش از راه دور به روش کیفی بررسی شده است. منابعی که به این بررسی یاری رسانده اند، عبارتند از: نوشتههای مرتبط به سه حوزة : جهانی شدن در پرتو فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، ضرورتهای تغییر در نظامهای آموزش عالی برای دسترسی همگان به این نوع آموزش و شرایط فعلی آموزش عالی در ایران. افزون بر منابع مکتوب، دیدگاههای چندین پژوهشگر این حوزه و نیز دیدگاه های کلیة اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه های پیام نور، اعضای هیئت علمی مؤسسههایی که از رویکرد آموزش باز و آموزش از راه دور استفاده میکنند و نیز پژوهشگران شاغل در مؤسسههای تحقیقاتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این بررسی لحاظ شده است. در ادامه، چکیده مباحث که دستاوردهای کلی این پژوهش تلقی می شود، به جامعه علمی فعال در این حوزه تقدیم میشود.
آموزش عالی و جهانی شدن
جهانی شدن
فوق قلمروگرایی و آموزش و پرورش
آموزش عالی ایران
آموزش از راه دور
آموزش مجازی
2009
12
22
37
52
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43579_c21e87157cc84a588ea64c0a5ce5c161.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
مدل وب کوال : رویکردی بر توسعه یک مدل مفهومی در بهبود کیفیت خدمات وبگاهها
نفیسه
احمدی
اینترنت با در برداشتن وبگاههای متعدد و متنوع، به عنوان یکی از مهم ترین محورهای تولید علم، بر فعالیتهای آگاهیرسانی سازمانها و مراکز اطلاعرسانی تأثیر بسیار شگرفی بر جای گذاشته است؛ به گونه ای که آنها وبگاههای خود را به عنوان راهی برای استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس کاربران[1] مختلف، قرار داده اند. ارزشیابی خدمات، کارها و فعالیتهای انجام شده توسط افراد، سازمانها و مراکز اطلاعاتی و خدماتی، یکی از راهکارهای مؤثر در ارتقا و بهبود کیفیت خدمات در هر شغل و حرفهای محسوب شده، به تولید خدمات و محصولات برتر و با کیفیت تر منجر میگردد. از این رو، در جامعه رقابتی امروز به منظور حفظ و توسعه پایدار فرایند تولید علم به وسیلة وبگاههای سازمانی، جذب مخاطبان بیشتر، و در راستای رسیدن به هدفهای عالی بسط و توسعه تولید علم، ناگزیر از سنجش کیفیت خدمات اطلاع رسانی وبگاههای سازمانها و مراکز اطلاع رسانی هستیم. یکی از روشهای مناسب ارزیابی کیفی خدمات اطلاع رسانی وبگاهها، شیوهای است که بر اساس بازخوردها[2] یا به عبارتی، دیدگاههای کاربران و مصرفکنندگان اطلاعات[3] باشد. بنابراین، به منظور آگاهی از سطح انتظارها[4] و ادراکهای[5] آنها از کیفیت خدمات دریافتی از وبگاهها، باید از ابزارها و مدلهای «کاربر مدار»[6] مانند ابزار وب کوال استفاده کرد. وب کوال، ابزاری است برای ارزیابی دریافتهای کاربر از کیفیت خدمات اطلاع رسانی وبگاهها، دارای چهار بعد سودمندی[7]، سهولت استفاده[8]، جذابیت[9] و روابط دوستانه[10] ـ دوازده سازه[11] و 35 مؤلفه[12]؛ که در آن کیفیت خدمات هر سازه با طرح چند سؤال در یک طیف هفت گزینهای (بسیار مخالفم[13] 7 6 5 4 3 2 1بسیار موافقم[14]) از نظر کاربران مورد ارزشیابی قرار می گیرد. در پایان, به منظور بهبود کیفیتخدمات آنها، مدل مفهومی[15] بهبود کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب گاه های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی, طرح و بررسی شده است. 4. User. 5. Feed back. 6. Information Consumer. 7. User Expectations. 8. User Perceptions8. 1. User-Oriented. 2. Usefulness. 3. Ease of Use. 4. Entertainment. 5. Complimentary Relationship. 6. Construct. 7. Item. 8. Strongly Disagree. 9. Strongly Agree. 10. Conceptual Model.
وبکوال
مدل مفهومی
وبگاهها
خدمات وبگاهها
تئوری کنش مستدل
مدل پذیرش فناوری
شکاف رضایت
شکاف ارتباطی
شکاف طراحی
شکاف اطلاعات
2009
12
22
53
72
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43580_34a818afac92023d1dc6e8f21558b3b6.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه (1387)
شهلا
گنجی
محمدحسین
دیانی
فیضاله
فروغی
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی 205 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی را مورد بررسی قرار میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد مهمترین انگیزه و هدف اعضای هیئت علمی از جستجوی اطلاعات، انجام کارهای پژوهشی است. پاسخگویان از دو روش رسمی و غیر رسمی برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود استفاده میکنند. از میان منابع رسمی کسب اطلاعات، کتاب با 1/95%، نشریههای ادواری با 7/84% به ترتیب در درجه اول اهمیت قرار دارند. از میان منابع غیر رسمی کسب اطلاعات، تجارت شخصی با 1/86% و شرکت در سمینارهای داخلی با 6/69% مهمترین روشهای کسب اطلاعات گزارش شده است. جامعه مورد تحقیق از میان منابع غیرچاپی، استفاده از اینترنت با 5/97% را به عنوان مهمترین روش کسب اطلاعات انتخاب کردند. مهمترین عوامل دسترسی دشوار به اینترنت، ترافیک شبکه و سرعت کم شبکه در انتقال دادهها گزارش شده است. پاسخگویان خدمات و امکانات کتابخانه را (8/66%) متوسط میدانند و از عوامل دسترسی دشوار به اطلاعات، محدود بودن امکانات برای دریافت اطلاعات از خارج از کشور (1/37%)، دسترسی نداشتن بهنگام به اطلاعات (6/36%) و موجود نبودن منابع اطلاعات مورد نیاز در کتابخانه (1/35%) عنوان کردند.
نیازهای اطلاعاتی
رفتار اطلاعیابی
اعضای هیئت علمی
دانشگاه رازی
2009
12
22
73
96
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43581_a32cb05c7d26572ad71d38aa381c665d.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
فرایند اطلاعجویی اینترنتی: مطالعة اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر
وحید
خطیبی
رستم
مظفری
حمید
کشاورز
پژوهش حاضر با هدف شناخت چگونگی فرایند جستجوی اطلاعات از اینترنت توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر انجام پذیرفته است. با توزیع پرسشنامه بین 31 عضو هیئت علمی، ویژگیهای جمعیت شناختی، میزان دانش جستجو و زمینه های مورد علاقه آنها در اینترنت مشخص گردید. بر پایه یافته های پرسشنامه، چهار سناریوی جستجو در زمینههای علمی و پژوهشی، اخبار و سرگرمی طراحی و در اختیار آنها قرار گرفت. با استفاده از بسته نرم افزاری Track4Win تمامی رفتارهای جستجوی اعضای هیئت علمی در محیط Microsoft Access در قالب گزارش ثبت و ضبط شد و در پایان جستجوها، از همة جستجوگران مصاحبهای با چهار پرسش (سه پرسش بسته و یک سؤال پرسش باز) به عمل آمد. با کاربرد روش تحلیل گزارش و بستر قرار دادن مدلی برگرفته از مدل فرایند اطلاعجویی مارکیونینی، مشخص شد دانشجویان در فرایند اعضای هیئت علمی، در فرایند جستجوی خود به ترتیب در مراحل ارزیابی نتایج با 1/35%، فرمولهبندی و اجرای پرسش با 9/29%، گزینش منبع با 7/15%، استخراج اطلاعات با1/15%، دریافت مسئله با 2/2% و توقف/تأمل با 9/1% در حال تردد و توقف بودهاند. بر پایة گزارشهای به دست آمده، رفتار کاربران به لحاظ تعداد رکورد، زمان، سناریو، ضریب موفقیت، مدرک، نوع سایتهای مورد بازدید، تکرار استفاده از اینترنت، سایت و یا سایتهایی خاص، راهبرد کاوش، نوع و میزان خطا و کلیدواژهها، مورد بررسی قرار گرفت.
اطلاعجویی
اینترنت
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر
اعضای هیئت علمی
2009
12
22
97
122
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43582_efd6e191bde20495a39412cbb1234aed.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
تدوین طرح بازاریابی برای کتابخانهها: ضرورتی اجتناب ناپذیر که از آن غفلت میورزیم!
رضا
بصیریان جهرمی
سمانه
نادری جلودار
پژوهش حاضر به بررسی نقش و جایگاه بازاریابی در کتابخانهها و همچنین اهمیت و ضرورت وجود یک طرح بازاریابی منسجم برای رسیدن به هدفها و مقاصد از پیش تعیینشده میپردازد. در این پژوهش سعی شده تا با الگوبرداری از ساختار کلّی طرح بازاریابی برای سازمانهای غیرانتفاعی، چارچوبی کلّی برای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی طراحی گردد. در همین راستا، اصول، تاکتیکها و راهبردهای بازاریابی بررسی و بر اساس آن، چارچوب نهایی طرح در قالب چهار مرحله تدوین گردیده است.
بازاریابی
طرح بازاریابی
کتابخانه ها
2009
12
22
123
140
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43583_83c7ca7a6540f8580918f974beb91144.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
بررسی تطبیقی کیفیت نمایهسازی و رتبه بندی اشیای محتوایی حاوی عناصر فرادادهای هستة دوبلین و مارک 21 توسط موتورهای کاوش عمومی
سید مهدی
طاهری
نجلا
حریری
رحمت الله
فتاحی
پژوهش حاضر با هدف تبیین کیفیت نمایه سازی و رتبه بندی اشیای محتوایی حاوی عناصر فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 مبتنی بر زبان نشانه گذاری گسترش پذیر (XML) توسط موتورهای کاوش عمومی، و مقایسه آنها با یکدیگر به روش تجربی انجام شد. جامعه پژوهش را صد شیء محتوایی مبتنی بر XML در قالب دو گروه تشکیل میداد؛ گروه اول حاوی پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین، و گروه دوم حاوی پیشینههای فرادادهای مارک 21 که بر روی دو حوزه فرعی http://www.dcmixml.islamicdoc.com و http://www.marcxml.islamicdoc.com انتشار یافته بود. حوزههای فرعی مورد مطالعه به دو موتور کاوش گوگل و یاهو معرفی شدند. کیفیت نمایهسازی پیشینههای فرادادهای درج شده در اشیای محتوایی و تفاوت نمایهسازی و رتبهبندی آنها بررسی گردید. تمامی عناصر پیشینههای فرادادهای مورد مطالعه توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو نمایهسازی شدند. بر اساس نتایج آزمون غیر پارامتری یومان ـ ویتنی، تفاوتی میان کیفیت نمایه سازی پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 مبتنی بر XML توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو مشاهده نگردید. میزان معناداری تفاوت رتبهبندی اشیای محتوایی حاوی عناصر فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 در دو موتور کاوش گوگل و یاهو نیز با استفاده از آزمون «یومان ـ ویتنی» محاسبه گردید. بین رتبهبندی اشیای محتوایی حاوی دو طرح فرادادهای در موتور کاوش گوگل تفاوت معناداری مشاهده نشد، اما وضعیت رتبهبندی اشیای محتوایی حاوی دو طرح فرادادهای در موتور کاوش یاهو، تفاوت معناداری داشت. یافتههای پژوهش نشان داد هیچ یک از دو طرح فرادادهای هستة دوبلین و مارک 21 مبتنی بر XML، از لحاظ دسترسپذیری توسط موتورهای کاوش عمومی، نسبت به یکدیگر برتری ندارند.
طرح فرادادهای هسته دوبلین
قالب فرادادهای مارک 21
موتورهای کاوش عمومی
کیفیت نمایه سازی عناصر فرادادهای
رتبهبندی نتایج کاوش
زبان نشانه گذاری گسترشپذیر (XML)
2009
12
22
141
162
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43584_eadc6fdd98fbf6890242d420330818f2.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
تحلیل محتوای میزان بهکارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در دو ساحت تربیت سند ملی چشم انداز بیست ساله آموزش و پرورش (ساحت فرهنگی ـ هنری و ساحت علمی ـ فناوری )
فهیمه
باب الحوائجی
اکرم
عینی
شناسایی میزان بهکارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در سند ملی آموزش و پرورش میتواند بیانگر برنامهریزیهای آتی در این زمینه باشد. در پژوهش حاضر با تکیه بر روشهای کتابخانهای و تحلیل محتوا و با استفاده از یافتههای تحقیقات مرتبط و همچنین با انجام مطالعه بر روی سند ملی چشمانداز آموزش و پرورش، میزان بهکارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در دو ساحت علمی ـ فناوری و فرهنگی ـ هنری تا پایان دیماه 1386 مطالعه شده است. برای جمعآوری دادهها از سیاهه وارسی و برای تجزیه و تحلیل یافتههای کمّی تحقیق، از آزمون تحلیل «تی ـ استیودنت» استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میزان بهکارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در ساحت علمیـ فناوری سند ملی نسبتاً زیاد و در ساحت فرهنگی ـ هنری سند پایینتر از متوسط است و تعداد مقولههای مرتبط با استانداردها در سند ملی به میزان پایینتر از متوسط است. گنجاندن سواد اطلاعاتی برای آموزش مادامالعمر و در سیاستهای کلان آموزش و پرورش و سند ملی و توجه به سواد اطلاعاتی به عنوان عنصر کلیدی برای توسعه توانمندیهای عمومی مورد نیاز برای اعتبارگذاری به همه برنامههای مهارتآموزی و آموزشی، پیشنهاد شده است.
سواد
سواد اطلاعاتی
استاندارد سواد اطلاعاتی
سند ملی چشمانداز آموزش و پرورش
2009
12
22
163
183
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43585_431eebce163126e9231f83892955896e.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
کاربران، مطالعات کاربرمدار و رفتار اطلاعاتی انسان: نگاهی به بازتاب مقالة «مطالعات کاربرمدار و نیازهای اطلاعاتی انسان» اثر تام ویلسون در خلال سه دهة گذشته
دیوید
بادن
رضا
مختارپور
نوشتة حاضر بر آن است تا به روش توصیفی، ضمن بررسی مقالة ویلسون (1981) با عنوان «مطالعات کاربرمدار و نیازهای اطلاعاتی»، موضوعات و مطالب مورد بحث در این مقاله را با توجه به تحولات ایجاد شده در سه دهة گذشته، ارزیابی کند.
مطالعات کاربرمدار
علم اطلاعات
پژوهشهای اطلاعاتی
2009
12
22
185
203
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43587_5d89f557c56fc8ce6d25453cdf25a92c.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
ارزیابی چگونگی معرفی مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران در اینترنت بر اساس استانداردهای بینالمللی: با تأکید بر ویژگیهای مؤثر بر نمایانی مجلههای علمی
هاجر
ستوده
فاطمه
رزمجو
لیلا
زارع
اعمال استانداردهای بینالمللی، در تعیین کیفیت تولیدات علمی و کمک به آنها در پیوستن به جریان اصلی دانش نقشی بسزا دارد. علاوه بر این ، مخاطبان باید به خوبی از سطح کیفیت به دست آمده آگاه شوند. این مقاله با هدف ارزیابی چگونگی معرفی مجلههای علمی ـ پژوهشی مصوب وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران در اینترنت انجام شده و ٢٧ معیار کیفیت در سطح مجلهها را بررسی میکند. یافتههای پژوهش نشان از آن دارد که استانداردهای کیفیت مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران به خوبی در اینترنت به نمایش درآمدهاند؛ به نحوی که دست کم نیمی از این معیارها در اکثر مجلههای مورد بررسی، معرفی شده است. با این حال، بررسی دادهها نشان از آن دارد برخی از معیارها که در جلب اعتماد مخاطب نسبت به اعتبار مجله تأثیری ویژه دارند، به طور گستردهای نادیده گرفته شدهاند.
نمایانی مجلههای علمی
مجلههای علمی ـ پژوهشی
تولیدات علمی
استاندارد کیفیت مجلههای علمی
2009
12
22
205
228
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43588_331c455bf7c8c25be41296c922b84db4.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
بررسی میزان قانونمندی و یکدستی شکلی و محتواییِ سرعنوانهای همراه با تقسیم فرعی یا توضیحگر اسلام، یا ترکیب [موضوع] و اسلام در بانک مستند سرعنوانهای موضوعیِ کتابخانة ملی، در مقایسه با سرعنوانهای مشابه در بانک مستند موضوعی کتابخانه کنگره آمریکا
فیروزان
زهادی
در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل محتوا، تمام سرعنوانهای فارسی موجود در بانک مستند موضوعی کتابخانه ملی که به موضوع مورد نظر از منظر اسلام نگاه کلّی داشتهاند و نه از دیدگاه فلسفه اسلامی، اصول فقه، و سایر موارد مشابه، مورد بررسی قرار گرفته و از طریق معادل لاتین آنها مقایسهای با سرعنوانهای موضوعی کنگره صورت گرفته است تا معلوم شود که آیا در کاربرد آنها به لحاظ فرم و محتوا یکدستی وقانونمندی لازم رعایت شده است یا نه.
سرعنوانهای موضوعی فارسی
اسلام
تقسیمهای فرعی موضوعی
کتابخانه ملی
سرعنوانهای موضوعی کنگره
جنبههای مذهبی
2009
12
22
229
248
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43589_142206ec6af61f3dc72fd0e9d0b2b8c0.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1388
12
4
بررسی ساختمان و تجهیزات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی عمومی و دانشگاهی شهر زنجان از نظر میزان انطباق با استانداردهای بینالمللی برای معلولان جسمی ـ حرکتی از دیدگاه مسئولان کتابخانهها
فاطمه
زندیان
ناهید
بیات بداقی
فرهنگ
فرخی
بیش از نیم میلیارد از جمعیت در سراسر جهان و 1577646 نفر در ایران (سال 1385) به علت نارساییهای ذهنی، جسمی و حسی، معلول به شمار می روند. این نارساییها و برخی موانع فیزیکی و اجتماعی، آنان را همواره از اجتماعاتی مانند کتابخانه ها دور نگه داشته است. حال آنکه این قشر از جامعه برای گذراندن اوقات فراغت خود و تعامل با سایر شهروندان در جامعه نیازمند امکانات کتابخانهای در سطح استاندارد می باشند. در این مقاله، تلاش شده مشکلات و موانع ساختمان و تجهیزات کتابخانه های عمومی و دانشگاهی شهر زنجان از دیدگاه کارشناس معمار و مسئولان کتابخانه (کتابداران مشغول به فعالیت در کتابخانه های مورد پژوهش) مورد بررسی قرار گیرد و بین دیدگاه آنان ارزیابی به عمل آید.
ساختمان و تجهیزات کتابخانه
مراکز اطلاعرسانی
کتابخانه عمومی
کتابخانه دانشگاهی
استانداردهای بینالمللی
معلولان جسمی حرکتی
مسئولان کتابخانهها
کارشناس معماری
2009
12
22
249
271
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43591_61ea670e0e2463c7056237a732fdb04c.pdf