2024-03-19T04:10:15Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4888
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
پیشآگاهی برای اجرای برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی
محمد حسین
دیانی
2011
09
23
5
7
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
بکارگیری بازاریابی اجتماعی در کتابخانه های عمومی
مریم
کشوری
مفهوم بازاریابی اجتماعی، که به تازگی به متون علوم کتابداری و اطلاعرسانی وارد شده، ضمن بهکارگیری فنون بازاریابی تجاری، بر تغییر رفتار فردی و گروهی به منظور ارائه راهحلهایی برای پاسخگویی به مسائل اجتماعی تأکید میکند. این مقاله با تأکید بر نقش اجتماعی کتابخانههای عمومی، به معرفی بازاریابی اجتماعی و باز تعریف مؤلفههای موجود در آمیخته بازاریابی (4p) در کتابخانهها برمبنای بازاریابی اجتماعی، و ضرورت به کارگیری آن در کتابخانههای عمومی پرداخته است. با بررسی متون، مشاهده شد بازاریابی اجتماعی برای ترویج هدفهای کتابخانههای عمومی مناسب است.
بازاریابی
بازاریابی اجتماعی
کتابخانههای عمومی
2011
09
23
9
32
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
هم نویسندگی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه شاهد در نمایه های غیر استنادی
گل نسا
گلینی مقدم
مصطفی
مبلغی
هدف از این پژوهش، بررسی همکاری علمی و هم نویسندگی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه شاهد در پایگاههای تخصصی غیر استنادی از سال 2000 تا پایان سال 2008 میلادی است. پایگاههای مورد تحقیق عبارتند از: ACS, AIP, CAB, Compendex, Computer Source, Econlit, LISA, Medline, Sport Discus. پژوهش از نوع پیمایشی است و با استفاده از روشهای کمّی، هم نویسندگی در پایگاههای یاد شده بررسی شده است. نتایج نشان میدهد از مجموع 126 تولید علمی، 27/91 % تولیدات به صورت گروهی و 73/8% به صورت انفرادی صورت گرفته است. به لحاظ موضوعی، بیشترین همکاری علمی در حوزۀ علوم پزشکی و فنی و مهندسی و کمترین همکاری در حوزۀ علوم انسانی و کشاورزی بوده است. به لحاظ ملّیت پژوهشگران همکار، علاوه بر پژوهشگران خود دانشگاه شاهد و سایر دانشگاههای ایران، پژوهشگرانی از کشورهای هند، استرالیا، فرانسه، مالزی، اسلوانی، انگلستان و کانادا با پژوهشگران دانشگاه شاهد همکاری علمی داشتهاند. همچنین، نتایج نشان میدهد هم نویسندگی بیشتر در شکل درون سازمانی و با سایر اعضای هیئت علمی خود دانشگاه شاهد صورت گرفته و هم نویسندگی با پژوهشگران خارج از دانشگاه (26/18%) و بویژه همکاری علمی در سطح بین المللی در سطح پایینی (08/6%) قرار دارد.
هم نویسندگی
همکاری علمی
دانشگاه شاهد
نمایههای غیر استنادی
2011
09
23
32
50
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
بررسی چگونگی تعامل کاربران مختلف با محیط فرا پیوندی وب و مطالعه عملکرد آنها در جستجوی مروری
زویا
آیام
رحمت الله
فتاحی
مهری
پریرخ
جواد
صالحی فدردی
محیطهای فراپیوندی در وب برای یافتن اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی، مرور و دنبال کردن پیوندها مورد استفاده قرار میگیرند. کاربران برای رسیدن به صفحه یا صفحاتی از وب که اطلاعات مرتبط را در اختیار آنها قرار دهد، درباره انتخاب پیوندها و جهتیابی تصمیمگیری و از علایم و نشانههایی استفاده میکنندکه عناصر وب در اختیار آنها قرار میدهد. در پژوهش حاضر، برای بررسی رفتار جستجوی مروری کاربران، عناصر مرتبط با نظام اطلاعاتی از یک سو، و عوامل مربوط به ویژگیهای افراد از سوی دیگر مورد توجه قرار گرفت. حاصل تعامل این دو، یعنی گزینش پیوندها، جهتیابی و عملکرد کاربران در یک محیط فراپیوندی و در کنار یکدیگر بررسی شد. جامعۀ آماری این پژوهش 60 دانشجوی تحصیلات تکمیلی از رشتهها و دانشکدههای مختلف دانشگاه فردوسی بود و دادههای آن از طریق «پرسشنامه» و «ثبت داد و گرفت» دانشجویان به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد بین کاربران حوزههای تحصیلی و مقاطع تحصیلی مورد مطالعه از لحاظ چگونگی تعامل (میزان آشنایی و درک عناصر و اجزاء صفحات وب) تفاوت معناداری وجود دارد. در همین راستا، آزمون فرضیه مشخص کرد تفاوت در عملکرد کاربران دو حوزه و مقطع مورد مطالعه، معنادار است. بر اساس نتایج آزمون هر دو فرضیه، دانشجویان حوزه علوم پایه و مهندسی و مقطع دکتری، عملکرد بهتری در مرور محیط فراپیوندی داشتند، اما این تفاوت در بین دانشجویان دختر و پسر معنادار نبود.
جستجوی مروری
نظامهای فراپیوندی
فرامتن
وب
ویژگیهای فردی
2011
09
23
51
82
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
سازماندهی محتوای کتابخانه های دیجیتالی با استفاده از نظام ساده سازماندهی دانش
راضیه
زاهدی
فرشید
دانش
علیرضا
اسفندیاری مقدم
کتابخانۀ دیجیتالی، صورت جدیدی از فناوری ذخیره و بازیابی اطلاعات است که فرایندهای مجموعهسازی، سازماندهی، مدیریت فایل، نگهداری و دسترسپذیریِ منابع در آن صورت میگیرد. سازماندهی محتوا یکی از فرایندهای مهمِ کتابخانههای دیجیتال است که تاکنون تلاشهای زیادی برای بهبود کیفیت آن صورت گرفته است. یکی از این راهکارها استفاده از نظام سادۀ سازماندهی دانش(اسکاس) است. اسکاس از چهار ساختار اصلی «آر.دی.اف»، «ایکس.ام.ال»، «یو.آر.آی» و «عناصر ابردادهای» تشکیل شده است. توزیع واژگان کنترلشده در محیط وب با استفاده از اسکاس، امکان برقراری ارتباط و ادغام با دیگر منابع اطلاعاتی را که از «آر. دی. اف» پیروی میکنند، فراهم میآورد. این مقاله ضمن تشریح مفهوم اسکاس و معرفی اجزای ساختاری آن، قابلیتهای آن را به منظور سازماندهی اطلاعات در کتابخانههای دیجیتالی بررسی میکند. این امکان با توجه خاص به امکان توزیع و انتشار واژگان کنترلشده در محیط وب، به وسیلة اسکاس و نیز قابلیتهای نمایهسازی آن، تبیین و بررسی شده است.
کتابخانههای دیجیتال
سازماندهی دانش
اسکاس
واژگان کنترل شده
2011
09
23
83
109
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
تحلیل محتوای وبلاگ های کتابداری ایران: 1386-1388
محمد
قاسمیان
احمد
خسروی
شهلا
کریمی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل وبلاگهای کتابداری در ایران است. پژوهش حاضر، پیمایشی- توصیفی و از نوع کاربردی است. در این پژوهش با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته، تعداد 46 وبلاگ کتابداری و اطلاعرسانی در فاصلة زمانی 1386 تا 1388 تحلیل محتوا گردید. در تهیة سیاهه وارسی، عناصر سیاهة وارسی «هرینگ و همکاران» در خارج از ایران و «اسکروچی» در داخل ایران، مبنای کار قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین موضوع مورد توجه در وبلاگها، فناوری اطلاعات و کمترین موضوع، نمایهسازی و چکیدهنویسی است. به لحاظ محتوا، بیشترین وبلاگها از نوع عمومی و کمترین آنها متعلق به انجمنهای علمی کتابداری است. وبلاگهای تخصصی، در 8 حوزه موضوعی فعال میباشند. در وبلاگها رویکرد آموزشی از رویکرد علمی ضعیفتر است. شبکههای هماندیشی تخصصی در وبلاگهای کتابداری ایران بسیار کم است. میزان استناددهی در وبلاگهای کتابداری ایران، در حد نسبتاً مطلوبی است. وبلاگهای کتابداری ایران دارای ساختار فنی و شکل ظاهری نسبتاً مناسبی هستند. در خاتمه نیز سیاهه وارسی تدوین شده در این پژوهش، برای طراحی و ارزیابی محتوا و کارایی وبلاگهای کتابداری، توصیه گردیده است.
وبلاگهای کتابداری ایران
2011
09
23
111
134
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
بررسی جایگاه آموزشی و پژوهشی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و سنجش تاثیر دو عامل فاصله مکانی و آگاهی بر میزان استفاده دانشجویان ازآن کتابخانه
محمد حسین
دیانی
کبری
قاسمی تیتکانلو
استفاده از راهکارهای بازاریابی، فرصتی را برای کتابخانهها فراهم میآورد تا استفادهکنندگان بالقوه را به استفادهکنندگان بالفعل تبدیل کنند و از این طریق موجب افزایش استفاده و بهرهوری بیشتر کتابخانهها شود. مکان کتابخانه به عنوان یک عامل بیرونی و فعالیتهایی که به آگاهی از وجود خدمات کتابخانه منجر میشوند، دو عنصر از عناصر اصلی مطرح در مفهوم آمیختة بازاریابی هستند. پژوهش حاضر به روش پیمایشی، به سنجش تأثیر این دو بر میزان استفاده و بررسی جایگاه آموزشی و پژوهشی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد میپردازد. جامعه مورد مطالعه، تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 از 6 دانشکده انتخابی بر اساس فاصله مکانی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، روش مشاهده آثار به جای مانده از بخش امانت کتابخانه مرکزی با بهرهگیری از نرمافزار سیمرغ بود و از روش پرسشنامه برای سنجش رفتارهای استفادهکنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی استفاده شد. تحلیل آماری یافتههای نشان داد: (1) بین فاصلة مکانی تحصیل یا اقامت دانشجویان از کتابخانه مرکزی دانشگاه و میزان استفاده از این کتابخانه، رابطه معناداری وجود دارد؛ به این معنا که دانشجویان ساکن در فاصلههای نزدیک، استفادة بیشتری از کتابخانه و خدمات آن داشتهاند. (2) به علت یکسان بودن سطح نبود آشنایی، بین میزان استفاده دانشجویان ساکن خوابگاههای نزدیک کتابخانه مرکزی و سایر دانشجویان، اختلاف معناداری وجود نداشته و هر دو گروه استفاده یکسانی از کتابخانه مرکزی داشتهاند. (3) بین میزان کتابهای به امانت رفته از دو حوزه علوم و علوم اجتماعی تفاوت وجود دارد و این تفاوت در جهت فزونی امانت در کتابهای حوزه علم است. (4) بین کمیّت کتابهای به امانت برده شده علوم اجتماعی و کتابهای ادبی تفاوت وجود دارد و این تفاوت به دلیل نبود کتابهای ادبی در دیگر کتابخانههای دانشگاه (غیر از ادبیات) در جهت فزونی کتابهای ادبی است. (5) دانشجویان دانشگاه فردوسی تأثیرگذاری مجموعه کتابخانه مرکزی دانشگاه را در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود کمتر از 50% ارزیابی کردهاند. (6) فهرست مشترک الکترونیک کتابهای فارسی در سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی، در کمتر از 20% موارد موجب مراجعه به کتابخانههای دانشگاه برای امانت کتاب شده است.
آگاهی
فاصلة مکانی تا کتابخانه
آمیختة بازاریابی
کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد
2011
09
23
135
161
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
رتبه بندی شاخصهای سرمایه فکری (مطالعه چند موردی: کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاههای مازندران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه جامع گلستان و علوم پزشکی گرگان
عیسی
نیازی
اسماعیل
ابونوری
هدف پژهش حاضر، رتبهبندی شاخصهای سرمایۀ فکری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای مازندران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه جامع گلستان و علوم پزشکی گرگان است. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونهگیری طبقهبندی شده سهمیهای، بین 174 نفر از اعضای سازمانهای فوق توزیع گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS16 صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد شاخصهای سرمایۀ فکری در سازمانهای یادشده، دارای اهمیت یکسانی نیست.
رتبهبندی
سرمایۀ فکری
سرمایۀ انسانی
سرمایه فرایندی
سرمایه نوآوری
سرمایه مشتری
2011
09
23
163
192
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
میزان انطباق مهارتهای خدمات مرجع و اطلاع رسانی و محتوای آموزشی سرفصلهای دانشگاهی(مطالعه موردی و مقایسه ای سر فصل دانشگاه تهران)
مهشید
التماسی
فاطمه
فهیم نیا
امروزه نقش کتابخانهها در کشورهای توسعه یافته به عنوان مراکز اطلاعرسانی و کتابداران به عنوان اطلاعرسانان، تغییر یافته است. این مهم در برخی کشورهای درحال توسعه از جمله ایران به کندی و به شکلی ناقص و ناآگاهانه در حال انجام است. به نظر میرسد ضعف در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در این دسته از کشورها دلیل کندی این حرکت است. در این مقاله ابتدا تواناییهای مرجع و اطلاعرسانی کتابداران کتابخانههای ایران سنجیده شد که مشخص گردید کتابداران ایرانی مهارتهای لازم برای ارائه خدمات مرجع نوین و صحیح را ندارند. تمامی افراد جامعه مورد مطالعه، این ضعف را ناشی از آموزش نامناسب اعلام کردند. این مطالعه با روش تحلیل محتوا، کیفیت و نحوة آموزش خدمات مرجع و اطلاعرسانی در دانشگاههای ایران با ایالات متحده آمریکا را بررسی و به صورت موردی، برنامهها و کرسیهای آموزشی گروههای کتابداری دانشگاه تهران و دانشگاه کنتاکی[3] را مقایسه کرده است. یافتهها نشان میدهد دلیل عمده، نبود سیستمهای اطلاعرسانی کارآمد و حفظ نقش سنتی کتابخانهها به عنوان محلی برای نگهداری اطلاعات نه اشاعة آن است. ضعفهای آشکار در نحوة آموزش و کرسیهای آموزشی مربوط و نیز روزآمد نبودن منابع پایه تدریس این درسها، در مقایسه با کشوری مانند ایالات متحده آمریکا قابل مشاهده است .
خدمات مرجع
آموزش خدمات مرجع
اطلاعرسانی
آموزش کتابداری
کتابداری در ایران
2011
09
23
193
223
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
شناسایی نحوه ارائه ایده ها، روشها، پیشنهادات نو و الگوی ارتباط در کتابخانه های دانشگاه هایی شهید چمران و جندی شاپور
احسان
گرایی
پیمان
جلیل پور
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی نحوۀ ارائۀ ایدهها، روشها، پیشنهادهای نو و الگوی ارتباط در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور است.
روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی کارکنان کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور تشکیل دادند. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون t تک نمونهای و آزمون t گروههای مستقل، تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بررسی دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد میزان استقبال کتابخانهها از ایدههای نو در حد بالا و بیشتر از حد متوسط بوده است. میزان استفادۀ مدیران از مشوّقهای درونی و بیرونی جهت ترغیب کارکنان به ارائۀ پیشنهادهای خلاقانه، بالاتر از حد متوسط بوده است. جوّ مشارکتی حاکم بر کتابخانهها، میل به همکاری و مشارکت را در کارکنان افزایش داده است. همچنین، دانشگاه شهید چمران در تمامی متغیرهای مورد بررسی به استثنای «استقبال از ایدهها، روشها، و پیشنهادهای نو» نسبت به دانشگاه جندی شاپور وضعیت بهتری دارد.
اصالت / ارزش: یافتههای این پژوهش براهمیت توجه بیشتر به ایدههای نو و خلاقانۀ کارکنان کتابخانهها تأکید میکند. مدیران کتابخانهها میتوانند با بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر، عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ ارائۀ ایدههای نو از سوی کارکنان را شناسایی کنند و در جهت تقویت و تضعیف آنها گام
خلاقیت
نوآوری
ایدهها
الگوی ارتباطی
کتابخانههای دانشگاهی دانشگاه شهید چمران
دانشگاه جندی شاپوراهواز
2011
09
23
225
250
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1390
14
3
عوامل موثر بر رضایتمندی اطلاعاتی کاربران سایتهای اینترنتی با بررسی نقش متغیر بوم شناختی در انتخاب سایتها
محمد
لگزیان
سید مسلم
علوی
مهدی
نجفی سیاهرودی
امروزه تنوع نیازها و انتظارهای کاربران اینترنتی، اهمیت طراحی سایتها را دوچندان ساخته است، به گونهای که بتواند رضایتمندی کاربران را از حمایت مختلف محقق سازد. این مسئله تنها به بُعد زیباییشناختی سایتها محدود نگردیده و مباحث پیچیدهتری همچون رضایتمندی اطلاعاتی کاربران سایتهای اینترنتی را نیز در برمیگیرد. با توجه به اهمیت موضوع یاد شده، در تحقیق حاضر علل مؤثر بر رضایتمندی اطلاعاتی کاربران اینترنتی بررسی شده است. تحقیق از لحاظ هدف، ماهیتی کاربردی و از لحاظ روش، ماهیتی توصیفی - پیمایشی دارد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده که روایی آن (روایی ظاهری و محتوایی) و پایایی (آلفای کرونباخ: 91%) به اثبات رسیده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ویژگیهای اطلاعاتی موجود در سایتها، امنیت، راحتی و به روز بودن، از عوامل بسیار مؤثر بر رضایتمندی اطلاعاتی کاربران است. از طرف دیگر، مشخص گردید کاربران در مقایسه با موارد پیشین، به امکانات سایت چندان توجه ندارند و بومشناختی آنان در انتخاب سایتها عاملی تأثیرگذار بوده است.
خدمات الکترونیک
رضایتمندی مشتری
رضایتمندی اطلاعاتی مشتری
2011
09
23
251
277