2024-03-19T15:00:51Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4890
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
شش نشانه اولیة متمایزکنندة مقالات غیرقابل نشر
محمد حسین
دیانی
2012
03
20
5
8
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
ارزیابی کیفیت آموزش کتابداری و اطلاع رسانی: مطالعه دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان
احسان
گرایی
صبا
سیامکی
امروزه موضوع بهبود کیفیت آموزشهای دانشگاهی به جزئی جداییناپذیر از مدیریت آموزش عالی کشور تبدیل شده است. آموزش کتابداری و اطلاعرسانی نیز بهعنوان یک رشتة دانشگاهی، از این امر مستثنا نیست. هدف اصلی پژوهش حاضر، سنجش کیفیت خدمات آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است. این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. از ابزار سروکوال برای گردآوری اطلاعات جامعة پژوهش، متشکل از 134 دانشجوی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر شکاف منفی کیفیت در تمامی ابعاد سروکوال بود. کیفیت خدمات ارائه شده در دانشگاه اصفهان نسبت به علوم پزشکی وضعیت بهتری دارد. با وجود این، بین کیفیت خدمات ارائه شده توسط دو دانشگاه تفاوت معناداری دیده نشد. بزرگترین شکاف منفی مشاهده شده در هر دو دانشگاه، به بُعد پاسخگویی مربوط است. کمترین شکاف منفی در دانشگاه اصفهان به بُعد تضمین، و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بُعد ملموسات اختصاص دارد.
کیفیت آموزش
شکاف کیفیت
کتابداری و اطلاعرسانی
دانشگاه اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2012
03
20
9
31
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
کاربرد مدل سازی معادله ساختاری در پژوهشهای کتابداری و اطلاع رسانی: ساخت و آزمون نظریه ها
مهدی
حسینی
رحمت الله
فتاحی
محمد حسین
دیانی
در بسیاری از پژوهشهای کتابداری و اطلاعرسانی، بویژه در حوزههای مربوط به نگرش و رفتار، همزمان چند متغیر بررسی میشود. ماهیت این متغیرها به گونهای است که به سادگی قابل مشاهده و اندازهگیری نیست (اینگونه متغیرها را سازه مفهومی یا متغیر پنهان مینامند). پژوهشگران متغیرهای پنهان را از طریق شاخصهای قابل اندازهگیری تخمین میزنند. این تخمین همواره با خطا همراه است. هدف اغلب آنان بررسی رابطه علّی بین چند متغیر پنهان، با استفاده از متغیرهای قابل مشاهده است. به طور سنتی، روشهای آماری تحلیل واریانس، رگرسیون، تحلیل عامل و تحلیل مسیر را برای این گونه مطالعات به کار بردهاند. روش «مدلسازی معادله ساختاری» ابزار آماری نسبتاً نویی است که علاوه بر امکان انجام تحلیلهای قبلی، اندازهگیری خطای تخمین متغیرهای قابل مشاهده و پنهان، تغییر یا اصلاح مدل پیشبینی شده بر مبنای مطالعات نظری، و امکان انتخاب مناسبترین مدل را فراهم نموده است. این ابزار برای انجام پژوهش در زمینة مدلهای نظری حوزة علوم انسانی، به دو شیوة تأییدی و اکتشافی، پیشنهاد شده است. این مقاله با استفاده از تحلیل محتوای 178 مقالة علمی، دو هدف را دنبال میکند: 1. آشنا ساختن پژوهشگران کتابداری و اطلاعرسانی با مبانی نظری، شرایط و مراحل استفاده از مدلسازی معادله ساختاری در تحلیل مدلهای نظری 2. روشن نمودن وضعیت استفاده از این روش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی و شناسایی حوزهها، موضوعها، متغیرها، و چارچوبهای نظری که با این روش اندازهگیری و آزمون شده است.
نظریهسازی
آزمون نظریه
مدلسازی
معادله ساختاری
پژوهشهای کتابداری و اطلاعرسانی
متغیرهای پنهان
سازههای مفهومی
2012
03
20
33
62
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
کاربرد نظریه بازی ها در فراهم آوری و اشتراک منابع کتابخانه ای
حسن
بهزادی
شرکتها، مؤسسهها و سازمانهای امروزی همانند انسانها با یکدیگر کنش و واکنش و تعاملهای پیچیدهای دارند، به گونهای که تصمیمگیریهای مدیران این سازمانها بر نحوة رفتار سازمانهای دیگر، بویژه سازمانهای همسان تأثیرگذار است. از سوی دیگر، در بازار رقابتی دانش، کتابخانهها بازیگرانِ بازاری هستند که باید با دیگر مؤسسهها و کتابخانهها همکاری کنند تا به هدفهایشان دست یابند. در این بین، مدیران کتابخانهها نیز ناگزیرند برای این نوع از همکاریها و تعاملها، تصمیم بگیرند و از بین موقعیتهای مختلف پیش رو، دست به انتخاب بزنند. «نظریة بازیها» یکی از نظریههای بسیار مهم در حوزه اقتصاد است. این نظریه به مدیران کمک میکند تا با درک بهتر موقعیتها و شرایط، بهترین تصمیم را برای کسب منفعت بیشتر بگیرند. در این مقاله، به بیانی ساده و به دور از فرمولهای ریاضی مطرح در «نظریه بازیها»، به کاربرد نظریه بازی همکاری در زمینه فراهمآوری و اشتراک منابع کتابخانهای پرداخته شده است. نتایج کاربرد این نظریه مبین این نکته است که با استفاده از آن، ضمن افزایش سود و منفعت انفرادی هر کتابخانه، سود جمعی اعضای موجود در طرح نیز افزایش مییابد.
نظریة بازیها
نظریة بازی همکاری و عدم همکاری
فراهمآوری مشارکتی
اشتراک منابع
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
2012
03
20
63
87
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
بررسی روابط علت و معلولی بین معیارهای کیفیت خدمات در کتابخانه ها با رویکرد ترکیبی لایب کوال-دیماتل فازی/
سیدحبیب الله
میرغفوری
سعید
اسفندیاری
زهرا
صادقی آرانی
رشد سریع در بخش خدماتی و اقتصادی در چند دهة اخیر، و به تبع آن تصمیمگیریهای پیچیده و چند معیاره در شرایط نامعیّن، نیاز شدید به تبادل اطلاعات بخصوص در بخش اطلاعرسانی را افزایش داده است. در این میان، کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی نقش اساسی را ایفا میکنند. این نیازمندی، منجر به پژوهش در این حوزه شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائة مدلی برای سنجش روابط علّی معلولی بین معیارهای کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهرستان شیراز انجام گرفته است. به این منظور، از تکنیک ترکیبی لایبکوال و دیماتل فازی استفاده شده است. نتایج این تحقیق، معیارهای تأثیرگذار و تأثیرپذیر در کیفیت خدمات این کتابخانهها را شناسایی میکند.
کیفیت خدمت
تکنیک دیماتل فازی
لایبکوال
کتابخانههای شهرستان شیراز
2012
03
20
89
112
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
روش شناسی طراحی،ساخت و پیاده سازی هستی شناسی: رویکردها، زبان ها و ابزارها(مطالعه موردی طراحی هستی شناسی ASFAONT در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی)
اعظم
صنعت جو
اکرم
فتحیان
هدف پژوهش حاضر، ارائه روششناسی طراحی، ساخت و پیادهسازی هستیشناسیها به عنوان نوعی از ابزارهای معنایی با بررسی رویکردها، شیوه ها، ابزارها و زبانهای بازنمون هستیشناسیهاست. حاصل این بررسیها در یک مطالعة موردی و با رویکرد تحلیل حوزه در طراحی و ساخت اولین هستیشناسی تخصصی در حوزه کتابداری Asfaont)) و با هدف گسترش ابزاری معناشناسی در بازنمون دانش و بازیابی مفاهیم، به کار گرفته شد. هستیشناسی طراحی شده، حاصل تبدیل مفاهیم حوزة نمایهسازی اصطلاحنامه اصفا به هستیشناسی است که بر مبنای روشی تلفیقی گسترش یافته از روشهای ارائه شده «آچولد و گرونینگر» و نیز «نوی و مک گینس» و به روش نیمه خودکار در چهار مرحله شامل گردآوری مفاهیم، کشف و تعیین روابط میان مفاهیم، ایجاد کاربرگه برای هر مفهوم و پیادهسازی هستیشناسی در محیط Protege انجام پذیرفت. به منظور ارائه روششناسی ساخت هستیشناسی در عمل، این مقاله به تشریح مراحل و فرایندهای ساخت این هستیشناسی و نیز قابلیتها و امکانات آن پرداخته است.
اصطلاحنامه
هستیشناسی
روششناسی طراحی هستیشناسی
ابزارهای طراحی هستیشناسی
زبانهای بازنمون هستیشناسی
ASFAOnt
اصفا
2012
03
20
113
142
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
ارزیابی تاثیر شیوه های انتقال یافته های تحقیقاتی بر عملکرد محصول در بخش ترویج سازمان جهاد کشاورزی خوزستان
هوشنگ
حکیمی
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شیوههای اطلاعرسانی برای تعیین شیوة مناسب انتقال یافتههای تحقیقاتی به بهرهبرداران صورت گرفته است. در این رابطه، گندم به عنوان عمدهترین محصول راهبردی کشاورزی انتخاب و 21 شرکت تعاونی تولید زراعی استان خوزستان که به تولید گندم اشتغال دارند، از 9 شهر عمدة استان از نظر تفاوت در میزان عملکرد محصول قبل و پس از انتقال یافتههای پژوهشی و تأثیر شیوههای ترویجی به کار گرفته شده، ارزیابی شدند. روش تحقیق تجربی بوده و دادهها با استفاده از جدولهای فراوانی، مقایسة میانگین و آزمون آماری t تحلیل گردید.
نتایج پژوهش نشان داد مقایسة میانگین عملکرد محصول پیش و پس از انتقال یافتهها تفاوتی معنادار داشته است. بنابراین، شیوههای ترویجی به کار گرفته شده به عنوان یک عامل اثرگذار بر افزایش میانگین تولید محصول گندم در دورة مورد بررسیِ پروژه ارزیابی و از نظر میزان اثربخشی بر افزایش عملکرد، مقایسه و رتبهبندی گردید. شیوههای روز مزرعه، کارگاه آموزشی و هفته انتقال یافتهها در میان آنها به ترتیب بالاترین اثربخشی را داشتند و شیوة روز مزرعه، مناسبترین شیوه برای انتقال یافتهها تشخیص داده شد.
انتقال یافتههای تحقیقاتی
عملکرد محصول گندم
شیوههای اطلاعرسانی
سازمان جهاد کشاورزی خوزستان
2012
03
20
143
164
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
بررسی عوامل موثر بر جستجوی اطلاعات سلامت در وب توسط زنان شاغل در سازمان آب و برق و خوزستان
زهرا
بیگدلی
محمد حسن
عظیمی
فاطمه
زارع
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر جستجوی اطلاعات سلامت در وب توسط زنان شاغل در سازمان آب و برق خوزستان بوده است.
روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعة آماری شامل 207 زن شاغل در سازمان آب و برق خوزستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است.
یافتهها: نتایج نشان داد حدود 83% زنان از وب برای جستجوی اطلاعات سلامت استفاده میکنند. مهمترین انگیزۀ زنان برای جستجوی اطلاعات سلامت در وب، تصمیمگیری برای چگونگی مقابله با بیماریهاست. اکثر زنان نگرش مثبتی نسبت به اطلاعات سلامت در وب داشتند. در بررسی وجود رابطه بین متغیرها، مشخص شد بین قصد استفادة فرد و درآمد؛ بین قصد استفاده و تجربة گذشته فرد در استفاده، همچنین بین قصد استفاده و نگرش نسبت به اطلاعات سلامت؛ و بین قصد استفاده و انگیزة استفاده رابطة معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد به ترتیب «انگیزه استفاده» و «تجربة گذشتة فرد» بیشترین اهمیت را در تبیین واریانس قصد استفاده داشتند و «نگرش» در پیشبینی قصد استفاده فرد از وب، نقشی ایفا نمیکند. در کل، نتایج بیانگر آن است که مجموع متغیرها، 19% ضریب متغیر وابسته (قصد استفاده) را پیشبینی میکنند. این نشان میدهد عوامل دیگری برای پیشبینی قصد استفادة زنان تأثیرگذار هستند که شناسایی دقیق آنها به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
اطلاعات سلامت
جستجوی اطلاعات
زنان
وب
سازمان آب و برق خوزستان
2012
03
20
165
184
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
مروری بر متون علم سنجی در ایران
مریم
علیان
شیوا
یاری
از شاخصهای رشد و توسعه هر کشور، توان و ظرفیت علمی بالفعل آن است. به منظور تدوین برنامهها و طرحهای هدفمند و اصولی در جهت ارتقای سطح علمی کشور، سنجش و اندازهگیری انتشارات علمی، امری کاملاً ضروری است. در این راستا، یکی از رایجترین روشها برای بررسی وضعیت تولیدات علمی، بهرهگیری از روش علمسنجی است. این روش یکی از مهمترین روشهای کمّی در حوزههای پژوهشی علوم کتابداری و اطلاعرسانی است که در سه دهة اخیر رشد فزایندهای داشته است. طی سالهای اخیر در ایران منابع بسیاری در این حوزه چاپ و منتشر شده و پژوهشهای بسیاری با بهرهگیری از این شیوه به انجام رسیده است. از این رو، به منظور ارائه تصویری روشن، علمی و واقعی از وضعیت علمسنجی در ایران، مقاله حاضر به بررسی و تحلیل عمده آثار فارسی منتشر شده در این حوزه پرداخته است. بررسیها نشان میدهد آغاز انتشار منابعی در این حوزه، به اوایل دهة 1370 و به انتشار مقالهای ترجمه شده بازمیگردد، اما بیشترین منابع این حوزه تألیفی است. در مجموع، با گذشت 17 سال از آغاز بحث علمسنجی در ایران، توجه روزافزونی به این مبحث مشاهده میشود. حجم بالای منابع انتشار یافته و اقدامهای انجام شده، محکمترین گواه بر این ادعاست. عمده منابع انتشار یافته، پژوهشی است. سنجش کمّی تولیدات علمی، ارجح بر سنجش کیفی است و پایگاههای اطلاعاتی مؤسسه اطلاعات علمی آمریکا، به شکل گستردهای در تحقیقات تحلیل شدهاند. شاخصهای علمسنجی، همکاریهای علمی و ترسیم نقشه علم، از جمله مباحث نوینی است که در سالهای اخیر توجه فزایندهای به آنها در حوزه علمسنجی مشاهده میشود.
علمسنجی
ایران
تولیدات علمی
انتشارات
2012
03
20
185
215
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
بررسی فاصله موجود میان ادراکات و انتظارات مراجعان از خدمات دریافت شده در کتابخانه ملی با استفاده از مدل تحلیل شکاف
نرگس
نشاط
مژده
دهقانی
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیدگاه مراجعان بر اساس مدل تحلیل شکاف با استفاده از ابزار لایب کوال انجام گرفته است. در این پژوهش، کیفیت خدمات بخش اطلاعرسانی کتابخانه ملی در سه بُعد تأثیرگذاری خدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا در سه سطح «حداقل»، «موجود» و «مورد انتظار» بررسی شده است. جامعة آماری شامل تمامی مراجعان و کاربران عضو کتابخانه، اعم از زن و مرد، است که در سال 89، از بخشهای مختلف استفاده کردهاند. با توجه به حجم بالای جامعة آماری و محدویت زمان و بودجه، حجم نمونه را 332 نفر تشکیل دادند. یافتهها نشان داد از منظر مراجعان، کارکنان کتابخانه نتوانستهاند بجز در موارد معدود حداقل انتظارهای مراجعان را برآورده سازند. کیفیت منابع کتابخانه در سطح موجود، از حداقل انتظار مراجعان پایینتر بوده است. به عبارت دیگر، منابع کتابخانه نتوانسته است حتی حداقل انتظارهای آنان را برآورده سازد و تا رسیدن به وضع مطلوب یا مورد انتظار، فاصلة زیادی دارد. بُعد مکان و فضا نسبت به دو بُعد دیگر، کیفیت بهتری دارد. اما کیفیت مکان و فضای کتابخانۀ ملی در سطح واقعی، از حداقل انتظارهای کاربران نیز پایینتر است. البته، فاصلة کمتری با سطح واقعی خدمات در این بُعد وجود دارد.
کیفیت خدمات
مدل تحلیل شکاف
سازمان اسناد و کتابخانه ملی
2012
03
20
217
236
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
مزیت رقابتی و نقش آن در اقتصاد کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
رضا
رجبعلی بگلو
در دنیای کنونی، بین همة سازمانها از جمله کتابخانهها، نوعی رقابت در جریان است و هر سازمانی در تلاش است تا با تأکید بر مزیت رقابتی، درآمد خود را بیش از هزینههای صرف شده افزایش دهد. در این نوشته، پس از تعریف رقابت و مزیّت رقابتی، خلاصهای از نظریههای مزیّت ارائه شده و تصویری اجمالی از این مفهوم ارائه میگردد. سپس مزیّت مطلق، نسبی و مطابقت آنها با فعالیتهای کتابخانهای، تشریح میشود. در ادامه نیز پس از معرفی مزیّت رقابتی، دیدگاهها و ابعاد گوناگون آن، مزیّت رقابتی منبعمدار و منابع مزیّت رقابتی معرفی میگردد. در پایان نیز نقش مزیّت رقابتی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و مراحل پیشنهادی برای ایجاد آن در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، مورد توجه و بررسی قرار میگیرد.
رقابت
مزیّت رقابتی
اقتصاد کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
2012
03
20
237
262
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
ارزیابی تراکم کلمات کلیدی در وب سایت های برتر کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی ایران
علی
مردانی نژاد
فرشید
دانش
امروزه وب، اصلیترین ابزار دسترسی و اشاعه اطلاعات به شمار میرود، به گونهای که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، بسیاری از خدمات خود را از طریق وب به کاربران ارائه میدهند. بررسیها حاکی از آن است که توانایی وبسایتها در تبلیغ و بازاریابی خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به اثبات رسیده است. از دلایل اصلی موفقیت در بازاریابی، امکان بازیابی سریع و دقیق اطلاعات از وبسایت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. همچنین، شواهد حاکی از آن است که به منظور بازیابی موفق اطلاعات در وبسایتها بررسی میزان تراکم کلمات کلیدی از عوامل اصلی به شمار میآید. تراکم کلمات کلیدی، مقیاسی از میزان کلمات کلیدی موجود در محتوای صفحه به نسبت کل کلمات موجود در همان صفحه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش کلمات کلیدی در طراحی وبسایتهای برتر کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی با رویکرد بازاریابی موفق در کتابخانههای دانشگاهی است. جامعة پژوهش 5 وبسایت منتخب کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران را شامل است که بر اساس میزان تأثیرگذاری کل وبی رتبهبندی شدهاند. گردآوری دادهها توسط نرمافزار تحلیلگر تراکم کلمات کلیدی، انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد هیچ کدام از دانشگاهها در وبسایت خود از کلمات کلیدی مناسب استفاده نکردهاند. در این میان، وبسایت کتابخانة مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به دلیل استفاده از کلمات کلیدی در ابر برچسبهای اصلی، توانسته است میزان تأثیرگذاری بالایی را کسب نماید. همچنین، در رتبهبندی وبسایتهای کتابخانههای مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موتور جستجوی گوگل رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که استفاده از تراکم کلمات کلیدی، میتواند نقش مهمی را در بالا بردن رتبة سایت و افزایش رویت سایت ایفا نماید که باعث تحقق بازاریابی موفق در کتابخانههای دانشگاهی میشود.
تراکم کلمات کلیدی
طراحی وبسایت
کتابخانه مرکزی دانشگاهی
بازاریابی
ایران
2012
03
20
263
284
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
1
سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی وابسته به شهرداری تهران
احمد
غیاثوند
پریسا
دهکریان
یده
مطالعة حاضر، با هدف بررسی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای زیر پوشش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام گردید. برای سنجش این کیفیت، از مدل لایبکوال استفاده شده است. این مدل دارای سه بُعد تأثیر خدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان است که در سه سطح حداقل مورد انتظار، حداکثر مورد انتظار و سطح خدمت دریافتی، مورد مطالعه قرار گرفته است تا بتوان دو نوع شکاف موسوم به «شکاف کفایت» و «شکاف برتری» را استنتاج نمود.
این پژوهش به روش پیمایش انجام شده و جامعة آماری آن را تمامی مراجعان کتابخانههای عمومی در سال 1388 تشکیل میدهند که در نهایت طبق فرمول کوکران، حدود 1026 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد و شیوة نمونهگیری طبقهای نسبی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و اعتبار صوری و تجربی متغیرها پس از تعریفهای نظری و عملیاتی بررسی گردید و روایی مفاهیم از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت.
یافتههای حاصل نشان میدهد مراجعان از کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی رضایت چندانی ندارند. دیگر یافتهها نیز نشان میدهد میانگین کل حداکثر خدمات مورد انتظار در بین مراجعان برابر با 08/7 و نیز سطح خدمت دریافتی برابر با 34/5 است. از این رو، شکاف برتری خدمات مختلف منفی است. پس میتوان نتیجه گرفت مراجعان نسبت به وضعیت کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی رضایت ندارند. همچنین، میانگین حداقل خدمت مورد انتظار برابر با 33/5 و نیز میانگین سطح خدمت دریافتی برابر با 34/5 بوده و میانگین شکاف کفایت خدمات برابر با 008/0- است. بدین معناست که کتابخانههای عمومی شهرداری تهران حداقل انتظارهای کاربران را برآورده نمیسازد.
کتابخانة عمومی
کیفیت سنجش کتابخانه
مدل لایبکوال
شکاف برتری
شکاف کفایت
شهرداری تهران
2012
03
20
285
308