2024-03-19T05:43:46Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4892
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
کاش گرایش بود!
محمد حسین
دیانی
2012
09
22
5
7
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42906_016c23a5c686845fbed182b873c8a0a9.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
تحلیل چالشهای پیوستهنویسی و جدانویسی واژگان فارسی در ذخیره و بازیابی اطلاعات در پایگاههای اطلاعاتی
سمیه
آخشیک سادات
رحمت الله
فتاحی
مقدمه: ویژگیهای خاصّ دستوری و نگارشی زبان و خط فارسی، دشواریهایی را در ذخیره و بازیابی اطلاعات در محیط رایانهای پدید آورده است. رسمالخط فارسی نیز از یکسو به علت اختلاف نظر پدیدآورندگان متون و از سوی دیگر پیچیدگیهای ذاتی خود، بههنگام ذخیره، جستجو و بازیابی چالشهای متعددی را برای طراحان و نمایهسازان پایگاهها، کاربران و پدیدآورندگان منابع بهوجود آورده است. روش بررسی: این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شد.100 عنوان از پایاننامههای موجود رشته کتابداری و اطلاعرسانی به منزله نمونهای از متون فارسی در پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاههای علوم و فناوری اطلاعات ایران و مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و از هر پایگاه 50 عنوان بهصورت تصادفی انتخاب شد. با استفاده از دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان زبان، کلماتی که درست یا نادرست نوشته شده بود، از یکدیگر تفکیک و در مرحله بعد، عنوانهای مورد نظر در هر دو پایگاه و با حالتهای متفاوت کلمات مرکب، جستجو گردید و در نهایت، نتایج بازیابی در پایگاهها، ارزیابی و مقایسه شد. یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد 2/71% از کلمات عنوانها به صورت درست و 8/28% نادرست نگارش شدهاند. همچنین، مشخص شد 6/51% این کلمات، دو جزئی و 5/47% سه جزئی هستند و اغلب نویسندگان پایاننامهها، در مورد نحوة نگارش کلماتی که 2 جزئی و مشتق میباشند، دچار خطا شدهاند. در پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، تنها حالت ثبت شده عنوانها به بازیابی عنوان مورد نظر انجامید و در پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تنها 58% عنوانها با تغییر رسمالخط همچنان بازیابی شدند. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نسبت به پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، در بازیابی عنوان پایان نامهها در حالتهای مختلف پیوسته و جدا نوشته شده، بهتر عمل میکند. همچنین، باید به نویسندگان پایاننامهها، استفاده از قواعد یکدست ملی بویژه در نگارش کلمات 2 جزئی و مشتق تأکید شود.
خط فارسی
ذخیره و بازیابی
پایگاههای اطلاعاتی
رسمالخط
پیوستهنویسی
جدانویسی
2012
09
22
9
30
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42907_949673d969a2d7e63c61f8d44e79744b.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
بررسی امکان پیادهسازی الگوی مفهومی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (اف.آر.بی.آر) در نرمافزارهای کتابخانهای ایران
نجلا
حریری
الناز
بختیاری
فهیمه
باب الحوایجی
مهدی
طاهری
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین امکان پیادهسازی الگوی مفهومی «ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی» در نرمافزارهای کتابخانهای ایران، انجام شده است. روش: روش پژوهش، رویکرد تحلیلی - سیستمی، و جامعة پژوهش شامل نرمافزارهای سیمرغ، آذرخش، پیام مشرق و پاپیروس است. روش گردآوری اطلاعات، مشاهده مستقیم و ابزار آن، سیاهة وارسی محقق ساخته است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نرمافزار سیمرغ، کارکردهای «یافتن»، «شناسایی»، «انتخاب»، و «دسترسی» در سطح موجودیتهای کتابشناختی (اثر، بیان، نمود، و مورد) را به ترتیب و در مجموع 35/61%، 28/41%، 18/26% و 95/32% پشتیبانی میکند. امتیازهای نرمافزار آذرخش، برای کارکردهای «یافتن» 15/99%، «شناسایی» 25/99%، «انتخاب» 15/99%، و «دسترسی» 85/99% بود. نرمافزار پیاممشرق کارکردهای چهارگانة مد نظر الگو «یافتن»، «شناسایی»، «انتخاب»، و «دسترسی» را در سطوح چهارگانه سلسله مراتب شیء به ترتیب 18/59%، 95/37%، 58/20% و 8/31% حمایت میکند. نرمافزار پاپیروس توانست برای کارکرد «یافتن» 78/67%، «شناسایی» 18/50% و کارکردهای «انتخاب» و «دسترسی» 45/54% و 3/68% از کلّ ارزشهای در نظر گفته شده از سوی الگوی مفهومی اف.آر.بی.آر را کسب کند. نتیجهگیری: بر اساس امتیازهای کسب شده، نرمافزارهای آذرخش، پاپیروس، سیمرغ، و پیام مشرق به ترتیب رتبههای اول تا چهارم را به دست آوردند.
الگوی مفهومی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (اف.آر.بی.آر)
امکانسنجی
پیادهسازی
نرمافزارهای کتابخانهای ایران
2012
09
22
31
57
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42909_1fabfeb134e2371f00d323a6ff9b86a0.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
بررسی امکان رتبهبندی مجدد نتایج جستجو برمبنای درجه دشواری متن به صورت خودکار: مورد کاوی متون تخصصی حوزه علوم رایانه و فناوری اطلاعات
شعله
ارسطوپور
هدف: این پژوهش، امکانسنجی استفاده از شاخصهای خوانایی مفهوم پایه و سنتی در بازآرایی و رتبهبندی مجدد نتایج جستجو در حوزه علوم رایانه و فناوری اطلاعات است. پیشتر از شاخصهای سنجشخوانایی با هدف درجهبندی متون برای آموزش استفاده میشد، حال آنکه گرایش به استفاده از این شاخصها در بازیابی اطلاعات، رویکرد جدیدی است که به عنوان یک راهکار جایگزین برای تعیین خودکار سطح مخاطبان یک سند بازیابی شده، مورد استفاده قرار میگیرد. روششناسی: بدین منظور، ابتدا با استفاده از ابزار google trends عبارتهای جستجو با بیشترین فراوانی در سطح اینترنت در حوزه علوم رایانه شناسایی شده و بر این اساس 28 جستجو صورت گرفت. در این مرحله، مدارک بازیابی شده از نظر شاخصهای فلش - دیانی، دامنة مدرک و همگرایی مدرک بررسی و در مرحلة بعد نتایج حاصل از این بررسی با نظرهای خوانندگان غیرمتخصص مقایسه شد. بدین منظور، نمونههایی از هریک از این متون برای رتبهبندی در اختیار 30 نفر (فاقد تحصیلات آکادمیک در حوزه علوم رایانه) قرار گرفت. یافته ها: در مرحلة اول، نتایج بررسیها نشان میدهد امکان استفاده از شاخص ترکیبی دامنه - همگرایی مدرک برای متون وجود دارد. یافتههای مرحلة دوم بررسی، از عملکرد بهتر رتبهبندی برمبنای شاخصِ ترکیبیِ تشکیل شده حکایت داشت.
شاخص خوانایی فلش - دیانی
شاخص خوانایی دامنة مدرک
شاخص خوانایی همگرایی مدرک
رتبهبندی خوانایی در بازیابی
2012
09
22
58
79
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42910_2f2d25b6c2e54c7c430ee8f114ea0cd7.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
ارزیابی و مقایسه کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران بر اساس تحلیل SWOT
میترا
پشوتنی زاده
عبدالحسین
فرج پهلو
با توجه به اهمیت داشتن برنامة راهبردی برای هر سازمانی در دنیای متغیر امروز، آگاهی از محیط درونی و بیرونی آن سازمان و برنامهریزی بر اساس آن ضروری است. یکی از ابزارهای تحلیل، SWOT است که به معنای بررسی نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهدیدها برای هر سازمان است. دانشگاه شهید چمران اهواز را میتوان از جمله دانشگاههای مهم و بزرگ ایران برشمرد و قلب تپنده آن را کتابخانههای آن به شمار آورد که مسلماً نحوة کارکرد آنها میتواند بر بهرهدهی آموزشی و پژوهشی این دانشگاه تأثیر بگذارد. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی و مقایسه کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای شهید چمران بر اساس تحلیل SWOT است تا بدین وسیله مدیران این کتابخانهها بتوانند با آگاهی از وضعیت خویش، اقدام به تدوین برنامههای راهبردی و همکاری برای رفع نقاط ضعف و تهدیدهای خود کنند. این پژوهش نتایج جالبی را در زمینه نقاط قوّت و ضعف کتابخانهها در 8 گروه کلی «نیروی انسانی»، «مشارکت و همکاری»، «سابقه»، «مجموعه»، «زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «وضعیت مالی»، «فضا و تسهیلات» و «رویکردها و نگرشها» و فرصتها و تهدیدها در 4 گروه «نیروی انسانی»، «بازاریابی و رقبای اطلاعاتی»، «رویکردها و نگرشها» و «وضعیت مالی» نشان داد.
دانشگاه شهید چمران
کتابخانههای دانشکدهای
کتابخانههای مرکزی
تحلیل SWOT
مدیریت استراتژیک
2012
09
22
80
108
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42936_fb0f293dd044636711a1b2e827d6ffeb.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
بررسی تأثیر ابعاد عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاهی بندرعباس)
علی
عطافر
حسین
منصوری
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و تأثیر عدالت سازمانی در تعهد کارکنان کتابخانههای دانشگاهی بندرعباس انجام شده است. روش تحقیق: این مطالعه از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوة گردآوری دادهها، از نوع توصیفی و از شاخة میدانی به شمار میرود. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی بوده است. جامعة آماری این تحقیق را کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهر بندرعباس (از جمله دانشگاههای هرمزگان، علوم پزشکی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی) تشکیل میدهند. با توجه به فرمول تعیین حجم نمونة کوکران، حجم نمونة آماری در سطح خطای 05/0 با دقت برآورد 05%، 36 نفر بهدست آمد. رویکرد: برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد تعهد سازمانی «آلن و مییر» (1990) و عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (1993) استفاده شده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای آماری مناسب از جمله ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون T-Test و تحلیل واریانس (ANOVA) به کمک نرمافزار SPSS 15.0 استفاده شده است. نتایج: نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در سطح اطمینان 99% رابطه مثبت و معناداری (0.792= r و 0.01> P) وجود دارد و عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی تأثیر قوی و چشمگیری دارد. بهطوریکه عدالت سازمانی پیشبینیکنندة مناسبی برای تعهد سازمانی کارکنان کتابخانههای دانشگاهی شهر بندرعباس است. همچنین، یافتهها حکایت از آن دارد که با وجود ارتباط بین عدالت سازمانی و ابعاد سهگانة تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد تکلیفی)، رابطة بین عدالت سازمانی و تعهد عاطفی معنادار نیست. یافتة دیگر نیز بیانگر تأثیرگذاری ابعاد سهگانة عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان کتابخانههای دانشگاهی شهر بندرعباس است.
عدالت سازمانی
تعهد سازمانی
تعهد عاطفی
تعهد تکلیفی
تعهد مستمر
2012
09
22
109
127
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42943_9f80db4001cf8c58f1568ffd64dea6b5.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
تحلیل نقش رسانههای جمعی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
پریسا
ملک احمدی
شاداب
بهراد
مقدمه: با توجه به دو جریان خاص و عام و یا تفکیکی و انسجامی جهانی شدن، انتظار میرود هر یک از جوامع امروزی، بویژه قشر تحصیلکرده، روابط منسجم در ابعاد مختلف را با جامعة جهانی حفظ و تقویت کنند. یکی از مصداقهای تأثیرگذار در ایجاد و حفظ این نوع روابط، استفاده از رسانههای گروهی و شبکههای ارتباط جمعی است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استفاده از رسانههای گروهی و شبکههای ارتباط جمعی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه در سال تحصیلی 90-1389 و در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. نمونهگیری با استفاده از روش طبقهبندیشده و به صورت سهمیهای انجام گرفته و حجم نمونه 390 نفر است. برای بررسی فرضیهها، از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.آزمون فرضیهها نشان میدهد بین استفاده از رسانههای جمعی و مهارتهای ارتباطی، رابطه وجود دارد. یافتهها: آزمون فرضیهها مبیّن رابطهای میان میزان استفاده از رسانههای جمعی با مهارتهای ارتباطی است. افراد استفاده کننده از اینترنت و تلویزیون در سازة مهارتهای ارتباطی، نمرة بالایی را دریافت کردند. نتیجهگیری: از میان متغیرهای اثرگذار بر مهارتهای ارتباطی، به ترتیب، سن، میزان استفاده از رسانهها، پایگاه اقتصادی - اجتماعی، مقطع تحصیلی، جنس و وضعیت تأهل سهم بیشتری داشتند.
رسانههای جمعی
مهارتهای ارتباطی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2012
09
22
129
143
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42981_f4bb3a940e8537acc2029792a1abee30.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
تحلیل محتوای مقالههای کتابداری ایران در Web of Science : در کجای تولید علم کتابداری جهان قرار داریم؟
علی اکبر
خاصه
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل محتوای تولیدات کتابداری ایران در پایگاه Web of Science و مشخص نمودن گرایشهای موضوعی تولیدات علمی کتابداری ایران و زیرشاخههای فعال آن است. روش/رویکرد پژوهش: این تحقیق یک مطالعۀ کاربردی و از نوع پژوهشهای توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی مقالههای علمی جهان در حوزۀ کتابداری که بین سالهای 2000 تا پایان 2011 در نمایه نامههای استنادی آی.اس.آی نمایه شدهاند، تشکیل داده است. یافتهها: نتایج مربوط به تحلیل محتوای مقالهها نشان داد در قسمت موضوعات اخص، موضوعات مرتبط با «اینترنت (موتورهای جستجو...)» و «کتابسنجی (علم سنجی، وب سنجی، تحلیل استنادی، ...)» به طور مشترک در رتبۀ نخست قرار دارند. از نظر ردههای کلان نیز نتایج نشان داد ردۀ موضوعی «فناوری» دارای بیشترین تعداد مقاله است. یافتههای مربوط به نقشۀ علمی مقالههای کتابداری ایران نیز از وجود سه خوشه خبر داد که جز بزرگترین خوشه، عامل «خود استنادی» تأثیر شگرفی در شکلگیری خوشههای دیگر داشته است. نتیجهگیری: تمرکز پژوهشگران کتابداری ایران بر این موضوعات سبب شده به برخی از موضوعات دیگر نظیر «خدمات مرجع»، «مجموعه سازی»، «محیط کتابخانه»، «خودکارسازی کتابخانهها»، «خدماترسانی به معلولان»، «آرشیو و حفاظت» کمتر توجه کنند.
کتابداری و اطلاعرسانی
تحلیل محتوا
تولید علم
علم سنجی
2012
09
22
145
169
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42996_d319ffea1ad9671bde63f2197ba47dc8.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
پیششرطهای توصیه و تبلیغ کلامی درکتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: طراحی الگوی تبلیغ کلامی مراجعان کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی
مجتبی
کفاشان
علیرضا
حدادیان
یاسر
آسمان دره
هدف پژوهش: تأکید بر درک صحیح چگونگی اثر تبلیغات بر سازمانهای خدماتی، منجر به شکلگیری پژوهشهای بسیاری دربارة توصیه و تبلیغ کلامی شده است. هدف این مقاله، زمینهیابی توسعة تبلیغ و توصیه کلامی مراجعان در کتابخانهها و ارائه الگوی مفهومیِ تبلیغ کلامی مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. روش پژوهش: پژوهش انجام شده، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را، مراجعان به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در شهر مشهد تشکیل داده و نمونه انتخاب شده، 384 نفر از مراجعان این کتابخانه بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است و برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از الگویابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها و نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، محیط و فضای کتابخانه، کیفیت و انصاف درک شده از خدمات کتابخانه، بر رضایت مراجعان اثر میگذارد. همچنین، رضایت مراجعه کننده بر وفاداری وی اثرگذار است. در نهایت، وفاداری مراجعه کننده، به توصیه به دیگران و تبلیغ کلامی منجر میگردد.
توصیه و تبلیغ کلامی
محیط و فضای کتابخانه
کیفیت درک شده
انصاف درک شده
رضایت مراجعان
وفاداری
2012
09
22
171
190
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42997_69317a48437160a85d6ca7514c2882bf.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
بررسی مهارتها و قابلیتهای کتابداران دیجیتال: موردپژوهی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی تبریز
علیرضا
اسفندیاری مقدم
سارا
زهدی
زمینه و هدف: گسترش بهکارگیری فناوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در جوامع کنونی، ایجاد کتابخانههای دیجیتال[1] را در پی داشته است. و از آنجا که منابع انسانی تأثیرگذارترین مؤلفه در کتابخانهها میباشند، میتوان از تبدیل کتابداران سنتی به کتابداران دیجیتال[2] حایز مهارتهایی خاص در این زمینه به عنوان پیشنیاز تبدیل کتابخانهها به کتابخانههای دیجیتال اشاره کرد. از این رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسیمهارتها و قابلیتهای کتابداران دیجیتال در کتابخانههای دانشگاههای تبریز، علوم پزشکی تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، انجام گرفته است. روششناسی: برای گردآوری دادهها پرسشنامهای تدوین شد که در برگیرندة هفت مهارت اصلی مورد نیاز کتابداران دیجیتال یعنی «مهارت آموزشی»، «مهارت پژوهشی»، «مهارت مدیریتی»، «مهارت اطلاعاتی»، «مهارت اینترنتی»، «مهارت شخصیتی» و «مهارت رایانهای» است. هر مهارت اصلی نیز شامل چند زیرمهارت است که مهارتهای ذکر شده با مرور متون مرتبط با موضوع به دست آمدهاند. در این پژوهش، 100 کتابدار از سه دانشگاه یادشده به سؤالهای مطرح در پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج: یافتهها نشان داد میانگین مقیاس مهارتهای دیجیتال 180، میانگین درجه اهمیت مهارتهای دیجیتال 54/251 و میانگین میزان توانمندی در مهارتهای دیجیتال 39/180 است. این بدین معناست که میانگین میزان توانمندی به میانگین مقیاس نزدیکتر است. همچنین، تنها 52% از کتابداران مورد پژوهش از توانمندی بالایی در انجام امور با مهارتهای دیجیتال برخوردارند، در صورتی که از نظر 90% کتابداران، داشتن مهارتهای دیجیتال دارای اهمیت است. نتیجهگیری: بهطورکلی، میزان توانمندی در مهارتهای دیجیتال در بین کتابداران مورد بررسی پایین بوده است، اما در صد بالایی از کتابداران از اهمیت مهارتهای دیجیتال آگاهند. [1]. Digital libaraies. [2]. Digital librarians.
کتابخانههای دیجیتال
کتابداران دیجیتال
مهارتهای کتابداران دیجیتال
کتابخانههای دانشگاهی
دانشگاه تبریز
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2012
09
22
191
216
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42998_978de41c2797d6d55e914322c12d621d.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
پیوند سازماندهی اطلاعات با منطق کاربران پژوهشی پیرامون میزان تطابق سازماندهی اطلاعات وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران با منطق کاربران به منظور ارائه الگوی مناسب
رحمت الله
فتاحی
زهرا
ناصری
هدف: هدف این پژوهش، آگاهی از دیدگاه کاربران دربارة چگونگی سازماندهی (دستهبندی) اطلاعات در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران [1](IALW) از نظر میزان همخوان بودن دستهبندی اطلاعات با منطق کاربران به منظور شناسایی دستهبندی مناسب و همخوان با منطق آنهاست. جامعه و روش بررسی: جامعة پژوهش حاضر را دو گروه وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای برتر ایران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدهد. رویکرد پژوهش حاضر، ترکیبی (کمّی و کیفی) است و برای گردآوری دادهها از سه شیوة مکاشفهای، مرتبسازی کارتها و مصاحبه نیمهساختار یافته، استفاده شده است. یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان میدهد سازماندهی اطلاعات موجود در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران در نیمی از موارد از منطق کاربران پیروی نمیکند؛ به این معنا که محل قرارگیری اقلام با منطق کاربران همخوان نیست، به طوری که آنها در پیدا کردن اقلام از وبسایت با مشکل مواجه میشوند. مصاحبه با 8 نفر از آزمودنیها نیز این یافتهها را تأیید کرد. در پایان، با استفاده از روش مرتبسازی کارتها، چگونگی سازماندهی منطقی اقلام توسط کاربران شناسایی و براساس آن الگوی پیشنهادی برای سازماندهی اقلام اطلاعاتی وبسایتها ارائه شد. نتایج: ارائه الگوی پیشنهادی برای سازماندهی اطلاعات در IALW مطابق با درک کاربران. [1]. Iranian Academic Libraries Websites.
سازماندهی مقولههای اطلاعاتی
نظم منطقی
وبسایت کتابخانههای دانشگاهی
2012
09
22
217
242
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42999_e4839b05a38282c5c65499b1f8749888.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
تحلیل محتوا و بررسی خدمات وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران به اعضای هیئت علمی
رضا
کریمی
راضیه
سلیمانی
پویایی و ماندگاری وبسایتهای کتابخانهای، به میزان استفادة کاربر از آنها وابسته است. این امر نیز منوط به روزآمدسازی وبسایتها بر اساس نیاز مخاطبان است. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت خدمات وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای ایران به اعضای هیئت علمی، نگارش یافته است. وبسایتها بر اساس معیارهای مربوط به امکانات کتابخانهای، آگاهیرسانی جاری، مجموعهسازی و خدمات کتابخانه، مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفتهاند. همچنین، صفحة وب اختصاصی اعضای هیئت علمی در وبسایت دانشگاهها با توجه به سطح قرار گرفتن آن در صفحة وب مادر، نوع زبان به کار گرفته شده و فناوریهای موجود در آن، بررسی شده است. جامعة پژوهش32 وبسایت کتابخانه دانشگاهی است که از میان وبسایتهای دانشگاهی دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان انتخاب شدند. پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد از میان 9 شاخص امکانات کتابخانهای، بیش از 50% کتابخانهها تنها به 2 شاخص آن یعنی «ساعات کار» و «آدرس سایت» پرداختهاند. از میان 8 شاخص خدمات آگهیرسانی، بیشترین مورد به شاخص «اطلاعرسانی در مورد کنفرانسها» با 8/93% اختصاص داشته و از میان 9 شاخص مجموعهسازی کتابخانهها، 80% وبسایتهای کتابخانهها، شاخصهای «مقدمهای بر مجموعه»، «وجود منابع الکترونیکی» و «فهرست پایگاهها» را رعایت کردهاند. معیار خدمات کتابخانهای نیز در چهار دستة کلی امانت، فراهمآوری، حمایت از تحقیقات و حمایتهای آموزشی بررسی شد. بهطور کلی، دانشگاه تهران با 26 شاخص، دانشگاه فردوسی با 24 شاخص و دانشگاه امیرکبیر با 22 شاخص جزء بهترین دانشگاهها در ارائه خدمات از طریق وبسایت کتابخانه بودند.
خدمات وبسایت کتابخانههای دانشگاهی
ارزیابی وبسایت
تحلیل محتوای وبسایتهای دانشگاهی
صفحة وب اعضای هیئت علمی
2012
09
22
243
270
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43000_9e00a9a22e8d5ab9f11b7c02e63a769a.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1391
15
3
ارزیابی عملکرد کتابخانهها بر اساس کارایی با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی دادهها (DEA) (مورد مطالعه: کتابخانههای عمومی شهر مشهد)
علی
علیزاده زوارم
حسین
آقاجانی
مقدمه: مدیریت منابع، یکی از موضوعات مهم در حوزة کتابخانههاست. ارزیابی عملکرد کتابخانهها با استفاده از تحلیل شاخصهای عملکرد نظیر کارایی، نقش بسزایی در این زمینه خواهد داشت. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی عملکرد کتابخانهها در قالب مفهوم کارایی با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی دادهها (DEA) میباشد که زمینه را برای مدیریت بهتر منابع فراهم میآورد. مواد و روشها: در این تحقیق، کارایی 53 کتابخانة عمومی در شهر مشهد (سال 1390) با استفاده از تحلیل پوششی دادهها (DEA) در قالب مدل بازگشت به مقیاس متغیر (VRS) با رویکرد داده محور با دو نهاده (تعداد کتاب و مساحت فضا) و سه ستاده (نسبت تعداد کاربران به جمعیت، نسبت تعداد اعضا به جمعیت و نسبت تعداد اعضا به تعداد کاربران) در قالب 4 گروه (مقیاس شهری، منطقهای، ناحیهای و محلهای) بررسی شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج نیز از تلفیقی از نرمافزارهای DEAP2.1 وArcGIS10 بهره گرفته شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد در بین کتابخانههای با موقعیت شهری، منطقهای، ناحیهای و محلهای، به ترتیب 56، 39، 45 و 75% کتابخانهها در مقایسه با سایر کتابخانهها در گروه خود، ناکارا میباشند و ظرفیت ارتقای کارایی فنی به میزان 16، 3، 14 و 42% در این کتابخانهها وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به ظرفیت بالای ارتقای کارایی در برخی کتابخانهها (بویژه در موقعیت محلهای) و همچنین ظرفیت قابل توجه مازاد کتاب در برخی کتابخانههای ناکارا، مسئولان و مدیران مربوط باید با برنامهریزی جامع و در نظر گرفتن تمامی جوانب، در راستای استفاده از حداکثر ظرفیت کتابخانهها و همچنین انتقال ظرفیت مازاد مربوط به برخی نهادهها به کتابخانههای با کارایی بالاتر، زمینه را برای مدیریت بهتر منابع کتابخانهها فراهم کنند.
عملکرد کتابخانه
ارزیابی کارایی
تحلیل پوششی دادهها (DEA)
بازگشت به مقیاس متغیر (VRS)
2012
09
22
271
296
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43001_4e284ba7c3fd25c4cd29281e7bcf8a57.pdf