2024-03-19T11:42:01Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5821
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1395
19
4
پژوهشی در مصحف مذهّب قرآنی عصر تیموری (مطالعهی تطبیقی ویژگیهای صفحات افتتاح در نسخ قرآنی منتخب از موزههای آستانه مقدسه قم و آستان قدس رضوی)
فاطمه
غفوری فر
مهدی
محمدزاده
فرنوش
شمیلی
اهداف: پژوهش حاضر، ضمن شناسایی و معرفی صفحات افتتاح مصحفهای قرآنی عصر تیموری موزههای آستانه مقدسه قم و آستانقدس رضوی به تبیین و تشریح ویژگیهای صفحات افتتاح، صفحهآرایی و عناصر تزئینی وابسته به این آثار میپردازد. روش/رویکرد پژوهشی: مقاله از نظر هدف کاربردی بوده و پژوهش ماهیت توصیفی _ تحلیلی دارد و آثار به روش تطبیقی ارزیابی میشوند. اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوۀ میدانی گردآوری و تدوین شده است. سؤالهای پژوهش: صفحات افتتاح از مصحفهای قرآنهای تیموری منتخب از موزههای آستانۀ مقدسه قم و آستانقدسرضوی دارای چه ویژگیهای بصری _ تزئینی هستند و چه نقاط اشتراک و افتراقی بین آنها وجود دارد؟ یافتههای پژوهش: در بررسی صفحهآرایی و طبقهبندی عناصر تزئینی مشخص شدبهطور کلی 3/63% از صفحهآرایی صفحات افتتاح عصر تیموری بهصورت سهکتیبهای و 7/36% پنجکتیبهای بازوبندی هستند. بیشترین عناصر تزئینی متعلق به نقوش مصحفهای قرآنی موزه آستان قدس رضوی است. مهمترین وجه اشتراک در بهکارگیری نوع رنگها، ترکیببندی صفحهآرایی، موتیفها و نقوش بوده و بارزترین وجه افتراق در میزان درصدهای فراوانی نسبی از عناصر بصری _ تزئینی تشکیل شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد صفحات افتتاح مصحف قرآنی تیموری از ساختاری متعادل و منسجم در ترکیببندی، نقوش و رنگ برخوردار است. از نقوش اسلیمی، ختایی، هندسی و رنگهای لاجورد و طلا با نسبتهای متغیّر در هر دو آثار دیده شده است. تزئینات صفحات افتتاح قرآنهای مذهّب موزه رضوی نسبت به موزۀ قم پرکارتر و دارای ظرافت و تنوع نقوش هستند.
مصحفهای قرآنی
عصر تیموری
صفحات افتتاح
موزۀ آستان قدس رضوی
موزۀ آستانه مقدسه قم
2016
12
21
3
29
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47957_3fb54a4a0b219ed8b295232a7fa6ec15.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1395
19
4
بررسی رضایت مندی کاربران از خدمات بخش نسخ خطی کتابخانه های ملی، مجلس، آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
مهدی
محمدی
فاطمه
رستمی
عبدالحسین
طالعی
عیسی
زارعی
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی میزان رضایتمندی کاربران از خدمات اطلاعاتی (حضوری و غیرحضوری) بخش نسخ خطی کتابخانههای ملی، مجلس، آستانقدسرضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش: پژوهش از نوع کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با معیارهای کلی رضایت از فناوریهای اطلاعاتی، رضایت از نظامهای بازیابی اطلاعات استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد از نظر «تسهیلات دسترسی به مجموعه کتابخانه از راه دور» کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/62 در رتبه اول؛ از نظر «میزان رضایت از وبسایت کتابخانه» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 0/3 ؛ از نظر «میزان رضایتمندی از نظر امکانات جستجو و دریافت اطلاعات» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 1/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی از فناوری سختافزاری» کتابخانه مجلس با میانگین 3/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی کاربران از منابع مرجع موجود در بخش نسخ خطی» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 2/3 و از نظر «رضایت از خدمات ارائهشده از سوی کتابداران» کتابخانۀ آستانقدسرضوی با میانگین ۸/۲ در رتبۀ اول قرار دارد. همچنین یافتهها نشان داد که از نظر «میزان رضایت از بازیابی سنتی و الکترونیکی» بین کتابخانههای مورد بررسی اختلاف معناداری وجود ندارد و کاربران بهصورت نسبی از این موارد رضایت دارند. در رضایت از شبکههای ارتباطی، بین کتابخانههای مورد بررسی اختلاف معناداری وجود دارد. کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/69 و انحراف معیار 6/32، بیشترین میزان رضایتمندی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با میانگین 9/21 و انحراف معیار 1/29، کمترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص دادهاند.
رضایتمندی کاربران
نسخه های خطی
خدمات اطلاعاتی
کتابخانه ها
2016
12
21
30
56
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48295_93d038268d0149166d4e06a476bba10a.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1395
19
4
سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخصهای موثر بر آن
مریم
امینی
میترا
پشوتنی زاده
کتابخانهها مانند دیگر سازمانها در دنیای امروز باید برای حصول موفقیت و حفظ بقای خویش بهدنبال کسب وفاداری کاربران خود باشند. هدف: هدف کلی پژوهش، سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخصهای مؤثر بر آن است. اصالت پژوهش: در ایران تاکنون هیچ پژوهشی دربارۀ سنجش وفاداری کاربران یک کتابخانه دانشگاهی و با شرایط پژوهش حاضر انجام نشده است. یافتهها: سطح وفاداری در 1/60% کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران زیاد، 4/39% متوسط و در 5/0% از دانشجویان در سطح کم بوده است. شاخصهای «هزینههای خدمات» و «کیفیت کلی خدمات ارائه شده» بهترتیب با میانگین 87/0(SD=08/4) و 82/0(SD=05/4) بالاترین امتیاز را در رابطه با متغیر «سطح وفاداری» بهخود اختصاص دادهاند. روش: این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعۀ آماری شامل تمامی کاربران دانشجوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به تعداد 2150 نفر در سطوح تحصیلی کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ ارزیابی میزان وفاداری مشتری است که آلفای کرونباخ آن 7/0 تخمین زده شده است.
خدمات کتابخانههای دانشگاهی
وفاداری کاربران
کتابخانههای دانشگاهی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشگاه تهران
2016
12
21
57
84
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47955_0089e6070436e6cc0c94d5b4605d04f6.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1395
19
4
تاثیر فناوری های اطلاعاتی بر چاپ و نشر کتاب در ایران از نگاه ناشران
عبدالحسین
فرج پهلو
داریوش
مطلبی
حسین
اصغرنژاد
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه اثرهای فناوریهای اطلاعاتی بر ابعاد مختلف چاپ و نشر کتاب و تحولات و تغییرات در آن از نگاه ناشران ایرانی است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کمّی و روش آن پیمایشی است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محققساخته با طیف لیکرت جمعآوری شد که در آن نظر ناشران در پنج درجه ارزیابی گردید. جامعۀ آماری شامل ناشران فعال بود که از بین آنان 500 ناشر بهعنوان نمونه انتخاب و برای آنها پرسشنامه ارسال شد. در نهایت، تجزیهوتحلیل بر روی380 پرسشنامۀ دریافتی انجام پذیرفت. دادههای گردآوریشده توسط نرمافزار spss تحلیل شد. برای انجام تحلیل آماری از آزمونهای آماری t تکنمونهای و فریدمن استفاده شد. یافتهها: یافتهها بیانگر این است که حدود 97% ناشران به اینترنت دسترسی دارند و 8/60% دارای وبسایت بوده و 2/53% فروشگاه اینترنتی دارند. همچنین، 1/32% ناشران در فیسبوک، 6/31% در تلگرام و 3/30% در اینستاگرام عضویت دارند. حدود 66% ناشران با کسب میانگینی بیشتر از متوسط 3، میزان تأثیرپذیری صنعت نشر کتاب را از فناوری اطلاعات مثبت ارزیابی کردهاند. اما از نظر ابعاد (سطوح) تأثیر، از نظر آنان «تأثیر فناوری اطلاعات بر فرایند کلی نشر» با میانگین 9/3 بیشترین سهم تأثیر را به خود اختصاص داده است. نتایج: با توجه به اینکه میانگین کلّ پرسشها بالاتر از حدّ متوسط (ارزش تست) بوده و در همۀ سطوح مورد مطالعه سطح معناداری کوچکتر از 05/0 بوده است، نتیجهگیری میشود که تفاوت معنادار و مثبتی بین مقدار ارزشی و میانگین جامعه وجود دارد؛ بدین معنا که تأثیر پدیدۀ فناوری اطلاعات بر صنعت نشر کتاب و فرایند آن از نظر ناشران مثبت ارزیابی شده است. فرایند کلّی نشر در اولویت اول تأثیرپذیری قرار دارد، اما در این میان، قرار گرفتن بُعد «توزیع و فروش» در رتبۀ پنجم، نشان میدهد ناشران در زمینۀ عرضه و فروش کتاب خود با مشکل مواجه و تحولات کمتری را در آن شاهد هستند.
فناوریهای اطلاعاتی
چاپونشر
نشر کتاب
ناشران
2016
12
21
85
109
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48538_3a0b4de5e62de2e2be016829a46a6134.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1395
19
4
بررسی و مقایسه وضعیت وبسایت واسپارگاههای کشورهای جهان اسلام با کشورهای برتر جهان
کیانوش
رشیدی شریف آباد
عبدالرسول
جوکار
کامران
مهربانی زین آباد
هدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسۀ وبسایت واسپارگاههای برتر کشورهای جهان اسلام از نظر شاخصهای وبسنجی، میزاننمایانی و میزان دسترسپذیری با کشورهای برتر جهان است. روش/رویکرد: پژوهش از نوع پیمایشی با رویکرد وبسنجی است. برای شناسایی وبسایت واسپارگاهها از رتبهبندی وبومتریک استفاده شد. میزان نمایانی و میزان دسترسپذیری وبسایتها با استفاده از ابزار الکسا و ویو بررسی شد. یافتهها: وبسایت واسپارگاههای برتر کشورهای جهان اسلام از نظر شاخصهای اندازه، مشاهدهپذیری، فایلهای غنی، اسکالر، رتبه ترافیک و پیوند درونی در مقایسه با واسپارگاههای برتر جهان عملکرد بسیار ضعیفتری داشتهاند. تنها در شاخص دسترسپذیری و سرعت لودشدن، اختلاف آماری معناداری وجود نداشته است. نتیجهگیری: کشورهای جهان اسلام برای بهبود رتبۀ جهانی واسپارگاههایشان باید بهترتیب به شاخصهای «اندازه»، «مشاهدهپذیری»، «فایلهای غنی»، «اسکالر»، «رتبه ترافیک» و «پیوند درونی» بیشتر توجه کنند.
کشورهای جهان اسلام
کشورهای برتر جهان
وبسنجی
ارزیابی وبسایت
واسپارگاه ها
2016
12
21
110
131
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47956_53ea8efbcca7bf1185bd6435034e3337.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1395
19
4
ماهیت میان رشتگی مقاله های چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات بر اساس فنّ هم تألیفی
قاسم
آزادی احمدآبادی
هدف: این مقاله قصد دارد ماهیت میانرشتگی مقالههای چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات را بر اساس فنّ همتألیفی شناسایی کند. روش: این مقاله بهلحاظ هدف کاربردی است و از فنّ همتألیفی استفاده میکند. جامعۀ آماری پژوهش مقالههای ایران به زبان انگلیسی در قالب مقاله، در چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات سالهای ۲۰۰1 تا ۲۰۱۵ است که در پایگاه استنادی بینالمللی اسکوپوس نمایه شده است. شاخصهای مورد استفاده شامل ضریب همتألیفی، تعاملات بیرونی و درونی پژوهشگران، شاخص شمول (دربردارندگی)، نظریه گراف، درخت پوشای بیشینه و درخت پوشای کمینه است. یافتهها: بالاترین امتیاز شاخص شمول به حوزۀ نانو در ترکیب «نانو - زیستی» اختصاص دارد. بالاترین ضریب همتألیفی برای ترکیب دوگانه «نانو – زیستی» و ترکیبهای سهگانه «نانو - اطلاعات - زیستی» و «نانو - شناختی - زیستی» حاصل شد. حوزه اطلاعات، بالاترین میزان شاخص تعاملات درونی و حوزه نانو بالاترین تعاملات بیرونی پژوهشگران را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: شباهت ساختار اجتماعی حوزه نانو به حوزه زیستی در بالاترین سطح قرار دارد. ظرفیت و زمینه همکاری میان پژوهشگران حوزههای سهگانه «نانو - اطلاعات - زیستی» و «نانو - شناختی - زیستی» بالاست. پژوهشگران حوزههای دیگر توانستهاند به میزان زیادی در تدوین و انتشار مقاله در حوزه فناوری اطلاعات مشارکت کنند. بهسبب ماهیت میانرشتهای حوزه نانو، امکان حضور و همکاری پژوهشگران و متخصصان این رشته در سایر رشتهها به میزان بالایی وجود دارد.
هم تألیفی
میان رشتگی
فناوریهای همگرا
تولیدات علمی ایران
علم سنجی
2016
12
21
132
168
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48298_f98228055eed153e13b9c2de93f79f6c.pdf