2024-03-19T11:48:02Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6069
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
1
بررسی و شناسایی آداب نشانهگذاری در نسخههای خطّی منتخب تا عصر تیموری
حمیدرضا
کریمی
سیدعلی
اردلان جوان
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و شناسایی آداب نشانهگذاری در بین نسخههای خطی تاریخدار انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی _ تحلیلی انجامشده است. با بررسی نسخههای خطی موجود در کتابخانه آستانقدسرضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، تعداد شش نسخۀ نفیس تاریخدار مرتبط با دوره و موضوع مورد پژوهش از کتابخانه آستانقدسرضوی و شش نسخۀ تاریخدار از سایر کتابخانههای معتبر، به روش هدفمند انتخاب و با مشاهدۀ این نسخهها، نشانهگذاریهای مشترکی استخراج گردید. یافتهها: با بررسی روشمند و طبقهبندی نشانههای بهکار رفته در نسخههای خطی منتخب تا عصر تیموری، مشخص شد که نشانۀ «نقطۀ بزرگ» و نشانه «حرف هـ» هرکدام با 41% «سهنقطه مثلثی و نقطه لوزی» با 34 % استفاده، بیشترین کاربرد را در نشانههای تصویری دارد. در بین نشانهها با حروف متن بیشترین کاربرد را «کشیدگی حروف» با فراوانی 50%، «فاصلهگذاری» و «شنگرفنویسی» با فراوانی 40% بیشترین کاربرد را در نسخههای خطی مورد پژوهش دارد. در 76% نسخههای منتخب از هر دو نوع نشانهها استفادهشده است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد نشانهگذاری در نسخههای خطی به دو صورت «نشانههای تصویری» و «نشانهها با حروف متن نسخه» انجام میشده است. کاربرد تمام این نشانهها، تمایز و جداکنندگی است. در بیشتر نسخههای خطی از هر دو نوع نشانه استفاده شده است.
علائم سجاوندی
نشانهگذاری در نسخههای خطّی
نشانههای نگارشی
دورۀ تیموری
کتابخانه و مرکز اسناد آستانقدسرضوی
2017
03
21
3
20
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48537_100d39604c7d1325f30790414e946de9.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
1
بررسی نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای دانشگاهی (مطالعه موردی: مدیران و کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای وزارت علوم)
بهناز
ولیزاده
سعید
رضائی شریفآبادی
عباس
دولانی
هدف: هدف این پژوهش، تعیین نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت علوم بین مدیران و کتابداران است. روش پژوهش: پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. در بخش نخست، دو سیاهه وارسی از فعالیتهای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وزارت علوم (صنعتیشریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که بر روی تلگرام خدمات ارائه میدادند و خدمات کتابخانههای دانشگاهی تهیه شد. در بخش دوم، پرسشنامه محققساخته در بین 102 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت علوم(صنعتیشریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که در سال 2015-2016 تلگرام راهاندازی کردند، توزیع گردید. تحلیل دادهها در دو بخش انجام شده است: توصیف دادهها و تحلیل استنباطی. یافتهها: سیاهه وارسی نشان داد خدمات اطلاعرسانی در سه کتابخانه مرکزی (صنعتی شریف، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) و خدمات امانتدهی در کتابخانه مرکزی اصفهان ارائه میشود. پرسشنامه نشان داد، میانگین نگرش مدیران و کتابداران جهت توسعه خدمات کتابخانهای از جمله امانتدهی با میانگین 50/3، اطلاعرسانی با میانگین 39/3، مرجع با میانگین 29/3، فناوری اطلاعات با میانگین 30/3، آموزش و پژوهش با میانگین 35/3، در حدّ متوسط است. بین متغیرهای تلگرامی و خدمات کتابخانههای دانشگاهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد بیشتر کتابخانهها از تلگرام جهت ارائه اخبار و رویدادهای کتابخانه استفاده میکنند. با توجه به اهمیت و کارایی تلگرام در ارائه خدمات امانتدهی، اطلاعرسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی، پیشنهاد میشود تدابیری برای استفادة مناسب در توسعه خدمات کتابخانههای دانشگاهی با کمک تلگرام لحاظ شود.
خدمات کتابخانهای
کتابخانه های دانشگاهی ایران
شبکه اجتماعی تلگرام
2017
03
21
21
51
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48683_8ad4ee6a463dab4a7cd24c73912d3a44.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
1
آسیب شناسی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها از منظر اسناد فرادستی آموزش عالی کشور
محمدرضا
زارع بنادکوکی
محمد علی
وحدت زاد
محمد صالح
اولیاء
محمدمهدی
لطفی
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه شاخصها و معیارهای نظامهای رتبهبندی با مفاهیم و الزامهای اسناد فرادستی آموزش عالی کشور و بررسی میزان تناسب مدلهای رتبهبندی جهت رتبهبندی دانشگاههای ایران است. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش تطبیقی انجام شده است. در این پژوهش با مطالعه شاخصها و معیارهای 12 نظام رتبهبندی دانشگاهها، محتوای متنی اسناد فرادستی آموزش عالی کشور بهعنوان راهبردهای ابلاغی تحلیل و مفاهیم در قالب کدهای باز و محوری استخراج گردیده است. کدهای باز، از نظر مفهومی، با رویکرد روش گسترش مشخصههای کیفی با شاخصها و معیارهای مدلهای رتبهبندی دانشگاهها تطابق مفهومی دادهشدهاند. یافتهها: با تحلیل محتوای متن هفت سند فرادستی آموزش عالی کشور، 241 گزاره الزامآور برای دانشگاهها و 36 مفهوم اصلی استخراج گردیده است. مفاهیم استخراج شده در قالب کدهای باز با 26 شاخص اصلی نظامهای رتبهبندی دانشگاهها تطابق داده شده است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد تنها 69% مفاهیم استخراجشده از اسناد فرادستی، بهگونهای در این مدلها مورد توجه قرار گرفته و 31% مفاهیم استخراجشده از اسناد، در نظامهای رتبهبندی دیده نمیشود. از اینرو، لازم است ارزشها و معیارهای مطلوب مندرج در اسناد فرادستی در رتبهبندی دانشگاههای ایران لحاظ شود.
رتبه بندی دانشگاه ها
تحلیل محتوا
گسترش مشخصه های کیفی
اسناد فرادستی آموزش عالی
2017
03
21
52
87
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48861_ae260502e54c1a0c9b0f6476b522b058.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
1
بررسی عوامل واگرایی در نگارش وابستگی سازمانها و مراکز پژوهشی و تاثیر آن بر جامعیت نتایج بازیابی شده در پایگاه تامسون رویترز
مرضیه
گل تاجی
جواد
عباس پور
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل واگرایی در نحوه نگارش نام سازمانها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأثیر آن بر جامعیت نتایج بازیابی شده در پایگاه تامسون رویترز نوشته شده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه مدارک نمایهشده سازمانها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی سالهای 2000 تا 2016 میلادی تشکیل میدهند. در مجموع 403 صورت نگارشی برای 25 سازمان بررسی شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد برای هر سازمان یا مرکز پژوهشی بهطور میانگین 16 صورت نوشتاری مختلف وجود دارد. همچنین، سرنام، غلط املایی، اختصار، جابهجایی کلمات، فاصلهگذاری، تغییر نام سازمانها و رعایتنکردن الگوی واحد در نگارش، عمده دلایل واگرایی شمرده میشوند. علاوه بر این، در تمامی سازمانها و مراکز پژوهشی، به استثنای دو مورد، واگرایی در نگارش وابستگی سازمانی بر روی جامعیت نتایج تأثیر منفی گذاشته است. نتیجهگیری: با توجه به آشفتگی و نبود وحدت رویّه مشاهدهشده در درج وابستگی سازمانی و تأثیر منفیای که این عامل بر بازیابی نام سازمانها و مراکز پژوهشی و رتبهبندی آنها در نظامهای رتبهبندی بین المللی و موارد جز آن میگذارد، انجام اقدامهایی با هدف یکدستساختن وابستگیهای سازمانی ضروری بهنظر میرسد. در این راستا، تعیین وابستگی سازمانی استاندارد توسط سیاستگذاران هر سازمان و الزام پژوهشگران و نویسندگان به استفاده از وابستگی سازمانی ازپیشتعریفشده، مهمترین راهکار پیشنهادی است.
واگرایی در نگارش
جامعیت
وابستگی سازمانی
بازیابی اطلاعات
پایگاه تامسون رویترز
2017
03
21
88
112
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48643_c1e9ec3d48765a0cbb52a8437dcb8b50.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
1
تصحیح انتقادی رساله لوامع جامی و ویژگی های سبکی آن
قاسم
سلیمی
اصغر
دادبه
رساله لوامع یکی از متون ادبی فارسی است که افزون بر مضامین بلند عرفانی، ارزشهای ادبیهنری حایز اهمیتی را داراست. این دو ویژگی سبب شده است که از دیرباز مورد توجه عرفا و ادبا قرار گیرد. در گذشته برخی رسالات جامی از قبیل اشعّهاللمعات و فوائدالّضیائیه فی شرح الکافیه جزءِ منابع درسیِ حوزههای علمیه بوده است. وجود نسخههای خطی فراوان از رسائل و اشعار جامی نیز نشاندهندۀ توجه ویژه عالمان و اندیشمندان به آثار او بوده است. جامی در این رساله برای تسهیل بهرهمندی از نفایس و گنجینههای عرفانی، اشعار فاخر ابنفارض را ترجمه و شرح نموده و اثر خود را «لوامع انوارالکشف والشهود علی قلوب اربابالذوق و الوجود» نامیده است. هدف: این مقاله علاوه بر معرفی مختصر نسخههای ارزشمند خطی موجود در کتابخانههای ایران، سعی در نمایانساختن ویژگیهای سبکی جامی در نگارش این رساله دارد. روش: شیوه مقابله و مداقه در متن رساله. یافتهها: جامی یکی از نویسندگان تأثیرگذار تاریخ ادب فارسی است که توانایی دخل و تصرف در ساختار جملات را داشته و از این طریق نوشته خود را از دیگر نوشتهها متمایز ساخته است. نتیجه: لوامع جامی یکی از متون بسیار درخشان در حوزه تفسیرعرفانی است که میتواند الگوی مناسبی برای تفسیرهای امروزی نیز باشد.
تصحیح
تفسیر
لوامع
جامی
ویژگیهای سبکی
آرایه های ادبی
2017
03
21
113
137
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50038_f35217d5e569e4d94908b0bf3493ef92.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
1
بررسی رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقوله نظم دهی هیجانی، اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی
سارا
بهرامی نیا
صالح
رحیمی
شبنم
ماهی فرد
هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظمدهی هیجانی و اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 است که در مجموع 120 نفر میباشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 92 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سنجش توسعه یادگیری از طریق مشارکت و سنجش وضعیت اضطراب و افسردگی و نظمدهی هیجانی، استفاده شده است. همچنین، تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و با کمک نرمافزار آماری اسپیاساس انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میانگین یادگیری از طریق مشارکت کلاسی و ابعاد آن، از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، بیش از متوسط و در سطح مطلوب است. بیشترین فراوانی مربوط به «طبیعت درسها و مشارکت کلاسی» (02/4) و کمترین فراوانی مربوط به «موانع مشارکت در کلاس» (84/2) است. بهطورکلی نتایج نشان داد بین مؤلفههای یادگیری از طریق مشارکت و اضطراب و افسردگی و نظمدهی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یادگیری از طریق مشارکت کلاسی یکی از روشهای مؤثر آموزشی است که در بین روشهای مختلف آموزش و یادگیری، متخصصان آن را پیشنهاد میکنند. تلاش و مطالعه بیشتر دانشجویان مضطرب و افسرده منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش یادگیری آنها میشود. بنابراین، تبدیل کلاسهای درس به گروههای فعّال پرسشوپاسخ به دانشجویان، فرصت مشارکت فعال و توسعه یادگیری در کلاس را خواهد داد.
یادگیری مشارکتی
اضطراب
افسردگی
نظم دهی هیجانی
علم اطلاعات و دانش شناسی
دانشگاه رازی
2017
03
21
138
165
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48862_03c514d7a1e5cdf0c85b8e79843c0483.pdf