2024-03-19T14:52:38Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6071
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
3
تجزیه و تحلیل محتوای حواشی 100 نسخه خطی از مجموعه اهدایی مقام معظم رهبری به کتابخانۀ آستان قدس رضوی
حبیب الله
عظیمی
محمدباقر
کلیدری
حاشیهها از بخشهای مهمّ محتوایی نسخههای خطی شمرده میشوند. بررسی مطالب آنها، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققان ونسخهشناسان قرار میدهد چنانکه میتواند به شناسایی و ارزشگذاری بهتر وشرح و بسط بیشتر این متون کمک شایانی کند. مسئله وضرورت پژوهش: مسئله این تحقیق، بررسی وتجزیهوتحلیل محتوای حواشی نسخههای خطی اهدایی مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی است.تاکنون پژوهشی در زمینۀ محتوای حاشیههای نسخههای خطی با استناد به تعداد قابل توجهی از نسخههای خطی صورت نگرفته است. انجام تحقیقی گسترده، که حاشیههای نسخههای خطی را از جنبههای مختلف در تعدادی از نسخههای خطی بررسی کند، میتواند جایگاه و ارزش علمی این قبیل حاشیهها را تبیین کند. روش پژوهش: پیمایشی با رویکرد توصیفیتحلیلی با استفاده از ابزار سیاهۀ وارسی(چکلیست). جامعۀ آماری: 18 هزار نسخۀ خطیِ اهداییِ مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی است که با مراجعه به فهرست این نسخهها در موضوعات مختلف، 100 نسخۀ حاشیهدار برای انجام تحقیق به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شده است. یافتههای پژوهش: 1) میزان و نحوۀ ارتباط موضوعی حاشیه ها با متن کتاب به ترتیب فراوانی عبارتند از: تصحیح متن در حاشیه 5/45%، توضیح ونقد وشرح عبارتهای متن 2/35%، معنی لغات واصطلاحات 5/12%، فهرست مطالب 8/6 %. 2) درخصوص درج رقم محشی و تاریخ در انتهای حاشیه ها: بیشتر حاشیهها (با فراوانی81%) فاقد رقم محشی و بخش کمتری از حواشی (با فراوانی 19%) دارای رقم محشی بوده است، همچنانکه بیشتر حواشی (با فراوانی 79%) فاقد تاریخ و 21% دارای تاریخ بوده است.
نسخههای خطی
حاشیهها
حاشیه نویسی
مجموعه مقام معظم رهبری
کتابخانه آستان قدس رضوی
2017
09
23
3
22
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50529_b4c431277456d189252b7065a760d2c7.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
3
جستاری در ساختارشناسی طرح و نقش تذهیبهای قرآنی عصر تیموری موجود در موزه آستان قدس رضوی
فاطمه
غفوری فر
فرنوش
شمیلی
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی تذهیبهای قرآنی عصر تیموری محفوظ در موزه آستان قدس رضوی انجام شده است و ضمن شناسایی آرایههای قرآنی همچون: شمسه، دعای افتتاح، سرلوح، صفحات متن (حاشیۀ صفحات)، نشان آیات (جزء، سجده، حزب)، گلآیهها، فهرست سورهها و صفحات ختم، بهنحوۀ صفحهآرایی و ساختارشناسی فرم نقوش و رنگ میپردازد. از طرفی، مطالعه در این زمینه بهمنظور دستیابی به آرمان والایی است که در اطلاعات کتابهای آموزشی رشتۀ هنر تذهیب و ارتقای نظام آموزش هنری ایران کمتر به آن توجه شده است. روش پژوهش و جامعۀ آماری: پژوهش پیشرو به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی _ تحلیلی صورت گرفته و اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و گردآوری تصاویر بهصورت میدانی از موزههای موردنظر جمعآوری شدهاست. با مطالعۀ آثار قرآنی موزه آستان قدس رضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، هفت نسخۀ نفیس سنددار مرتبط با عصر مذکور و زمینۀ مطالعۀ پژوهش حاضر به روش هدفمند انتخاب شد. با مشاهدۀ این نسخهها، ویژگیهای آرایههای آن مشخص شده است. یافتههای تحقیق: یافتهها نشان داد ساختار عناصر بصری شامل انواع نقوش تزئینی اسلیمی، ختایی، هندسی و خوشنویسی است. نقوش اسلیمی با 38.8% بیشترین نقوش تزئینی را دربردارد، گلهای ختایی22.4% و 3.4% نقوش هندسی و 27.3% توزیع خوشنویسی در صفحه است. صفحهآرایی به صورت 3کتیبهای، 5کتیبهای و 6کتیبهای ساختاربندی شده است. صفحات بهطور میانگین با تقسیمهای طلایی آراسته و تدوین شدهاند. لاجورد و طلا غالبترین رنگهای بهکاررفته در این آثار است. نتیجهگیری: موزۀ آستان قدس رضوی از جمله کلکسیونهای عظیم در جهان است و قرآنهای مذهّب فاخر و نفیسی را در خود گنجانده است. نسخههای قرآنی عصر تیموری در آن از ویژگیهای خاصی برخوردار است؛ از جمله آن استحکام، منطق، نظم و ریتم، تقارن، ترکیببندیهای ساماندهیشده، صفحهآراییهایی بر مبنای تناسبهای طلایی از جمله مؤلفههای برجسته نسخههای مورد مطالعه هستند. از اینرو، شناختن ساختار فرمی عناصر تزئینی _ بصری و عناصر نوشتاری و بهکارگیری آنها در قرآنآرایی، لازمۀ فهم دقیق از اصالت نقوش است. از نقوش تزئینی اصیل مانند اسلیمی، ختایی، هندسی و خطوطی همچون نسخ، محقق و... در آراستن قرآنهای تیموری مورد مطالعه بهرهبرده شده است که بیانگر مشخصههای اصلی تذهیبهای قرآنی عصر تیموری است و استفاده از این عناصر، در تثبیت و تحکیم مبانی فکری نظام آموزشی هنری کشور نقش بسزایی دارد.
عصر تیموری
تذهیبهای قرآنی
موزه آستان قدس رضوی
ساختارشناسی تذهیب
2017
09
23
23
49
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50170_765956a4e6de9a7f399d8620fbd26067.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
3
رابطۀ بین نفوذ اجتماعی و بهرهوری و کارآیی در شبکه اجتماعی همنویسندگی پژوهشگران علوم قرآن و حدیث ایران
افشین
موسوی چلک
فرامرز
سهیلی
علی اکبر
خاصه
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین نفوذ اجتماعی و بهرهوری و کارآیی پژوهشگران حوزه علوم قرآن و حدیث ایران است. روش شناسی: این پژوهش با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علمسنجی و با فنّ همنویسندگی و روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ مقالههای چاپشده در مجلههای حوزۀ علوم قرآن و حدیث تشکیل میدهند که در بازۀ زمانی دهساله (1385-1394) در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه شدهاند. برای تهیۀ ماتریس از نرمافزار بیباکسل و برای ترسیم نقشه علمی از نرم افزارهای یو.سی.آی.نت استفاده شده است. یافته ها: بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، میانگین تعداد نویسنده در مقالههای حوزۀ علوم قرآن و حدیث 6/1 نفر بوده است. همچنین میانگین دریافت استناد به ازای هر مقاله 1/0 است که نشان میدهد پژوهشگران این حوزه چندان به مقالههای یکدیگر ارجاع نمیدهند. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد بین نفوذ اجتماعی و بهرهوری و همچنین نفوذ اجتماعی و کارآیی رابطه وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد شبکۀ اجتماعی این پژوهشگران سست و کمتراکم است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که پژوهشگران حوزۀ علوم قرآنی از همکاری گروهیِ پایینی برخوردارند. همچنین، کمتر به آثار همکاران خود استناد میکنند. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد 10% واریانس مربوط به کارآیی توسط نفوذ اجتماعی (109/0 = R2) و 22% واریانس مربوط به بهرهوری توسط نفوذ اجتماعی تبیین میشود (218/0 = R2). پس پژوهشگران این حوزه باید به سمت تشکیل تیمهای پژوهشی و داشتن راهبرد همنویسندگی پیش بروند.
نفوذ اجتماعی
بهرهوری پژوهشی
کارآیی پژوهشی
مرکزیت
حوزه علوم قرآن و حدیث ایران
2017
09
23
50
74
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50559_edeb8b3fabbedd04b44490a7a627f5e6.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
3
مطالعۀ همکاری دانشگاه و صنعت در ایران بر اساس شاخص همانتشاری و ردهبندی این صنایع بر مبنای «ردهبندی بینالمللی استاندارد صنعتی در تمام فعالیتهای اقتصادی»
منصوره
صراطی شیرازی
مهدی
متوسل
فریده
عصاره
عبدالحسین
فرج پهلو
هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش معرفی و ردهبندی صنایع همکار با دانشگاهها در انتشارات مشترک صنعت و دانشگاه است. روش پژوهش: بهمنظور گردآوری دادههای همانتشاری دانشگاه و صنعت ایران در بازۀ زمانی2010- 2015 در پایگاه وبآوساینس از برچسبهای آدرس سازمانی نویسندگان استفاده شد که با حذف موارد نامرتبط 1280 مورد همانتشاری بازیابی گردید. تحلیل همنویسندگی در این پژوهش در سطح سازمانی و میان سازمانهای صنعتی و دانشگاهها صورت گرفت و بهمنظور ردهبندی صنایع همکار با دانشگاههای ایران، از دستهبندی صنایع بر اساس «ردهبندی بینالمللی استاندارد صنعتی در تمام فعالیتهای اقتصادی»[1] استفاده شد. یافتهها: در همانتشاری دانشگاه و صنعت، بیشترین همکاری میان صنایع تولیدی با دانشگاهها بوده است. در این رده «تولید مواد دارویی، محصولات دارویی شیمیایی» و «تولید کک و فرآوردههای نفتیِ تصفیهشده» بیشترین همانتشاریها را به خود اختصاص دادهاند. «معدنکاری و استخراج معادن» در ردۀ دوم همانتشاری با دانشگاه قرار دارد که در این طبقه «استخراج نفت خام و گاز طبیعی» رتبۀ اول را دارد. نتیجهگیری: صنایع دانشبنیان و صنایع فرایندهای بنیادی در همانتشاریهای صنعت و دانشگاه بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادهاند که بهدلیل متکیبودن این صنایع به دانش دانشگاهی و فناوریهای جدید است. از سوی دیگر، وفور معادن و ذخایر نفتوگاز در ایران و متکیبودن ایران به اقتصاد نفتی نیز دلیل دیگری است که در ایران صنایع رده «معدنکاری و استخراج معادن» همانتشاریهای زیادی با دانشگاهها داشته باشند. نتایج این پژوهش میتواند در سیاستگذاریهای پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. [1]. International Standard Industrial Classification of All Economic Activities (ISIC)
ارتباط میان دانشگاه و صنعت
همانتشاری دانشگاه و صنعت
رده بندی بینالمللی استاندارد صنعتی در تمام فعالیتهای اقتصادی
2017
09
23
75
94
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49356_e9169ab05d1c75311cc9c33fe5edd85b.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
3
چگونگی تشخیص چرخۀ حیات فناوری در حوزۀ آندوسکوپی بر اساس مدل مخفی مارکوف
علی
منصوری
مریم
محمد پور
سعید
حیاتی
هدف: شناسایی چگونگی تشخیص چرخۀ حیات فناوری در حوزۀ آندوسکوپی با استفاده از دادههای پروانههای ثبت اختراع و مدل مخفی مارکوف. روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع اکتشافی است. جامعه این پژوهش را همۀ پروانههای ثبت اختراع در حوزۀ آندوسکوپی که از سال 1976 تا 2015 در پایگاه پروانههای ثبت اختراع آمریکا منتشر شدهاند، تشکیل میدهد که با استفاده از نرمافزارهای Uspto1 و Ravar Premap استخراج شدند. تعداد این پروانههای ثبت اختراع 4915 عنوان بود که با استفاده از مدل آماری پنهان مارکوف بررسی گردید. یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد فناوری آندوسکوپی در مرحلۀ اشباع چرخۀ حیات فناوری خود قرار دارد و میزان نوآوریهای این حوزه نسبت به دیگر حوزهها بهدلیل اشباعشدن بازار کمتر است. نتیجه گیری: انتقال فناوری از یک مرحله به مرحلۀ دیگر چرخۀ حیات فناوری بر اساس تغییر قابل توجه میانگینهای شاخصهای پروانههای ثبت اختراع قابل تشخیص است و با استفاده از مدل مخفی مارکوف، بررسی احتمال اینکه فناوری در یک مرحلۀ خاص از چرخۀ حیات فناوری خود است نیز امکانپذیر است. ضمناً ادغام شاخصهای پروانههای ثبت اختراع در مدل مخفی مارکوف دیدگاه جامع و متوازنی از چرخۀ حیات فناوری را فراهم و تصمیمگیری بنگاهها را با توجه به مراحل چرخه حیات فناوری تسهیل میکند.
چرخۀ حیات فناوری
فناوریسنجی
شاخص تعیین نوآوری
مدل مخفی مارکوف
پروانه های ثبت اختراع
2017
09
23
95
121
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50528_69c1ef75754629c80b21915b97e93b0d.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1396
20
3
پارادایم نظریهای وفادارسازی کاربران کتابخانههای عمومی
اورانوس
تاج الدینی
محبوبه
امیرتیموری
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین مدل پارادایم نظری وفادارسازی[1] مراجعهکنندگان به کتابخانههای عمومی کرمان است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریۀ زمینهای[2] انجام گرفت. شیوۀ گردآوری اطلاعات مصاحبۀ عمیق است که پس از گفتگو با 18 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمان، اشباع نظری تحقق یافت. برای تحلیل دادهها از روش کُدگذاری نظری و تحلیل محتوای مصاحبهها استفاده شد. یافتهها: حاصل یافتههای این پژوهش مدل پارادایم نظریهای مشتمل بر شش بخش شامل پدیدۀ اصلی، شرایط علّی، زمینهها، راهبردها، مداخلهگرها و پیامدهاست. هر یک از این بخشها شامل مقولهها و زمینههایی است که از مصاحبۀ عمیق با جامعه پژوهش بهدست آمده و شامل موارد مختلف است. در مدل حاصل مقولۀ اصلی، پدیدۀ وفادارسازی مراجعهکنندگان به کتابخانههای عمومی شهر کرمان است و از شرایط علّی بهسمت پدیدۀ اصلی پژوهش ارتباط داده شده است. این بدان معناست که شرایط گوناگونی در شکلگیری این پدیده نقش دارد. نتیجهگیری: کتابخانهها همانند سایر سازمانهای خدماتی باید به اجرای برنامههای وفاداری بپردازند. برخی از کاربران ممکن است پس از چندبار استفاده از خدمات یک کتابخانه نسبت به آن وفادار شوند و یا هرگز برای استفاده از خدمات کتابخانه به آن رجوع نکنند. نتایج این پژوهش نشان داد «رعایت اصول اخلاقی و انسانی در مواجهه با مراجعهکننده» نقش اساسی در فرایند وفادارسازی دارد و عامل اساسی در جذب مشتری است. همچنین عواملی مانند کیفیت خدمات، طراحیهای داخلی مناسب، تأمین منابع اطلاعاتی متنوع و بهروز، بهرهگیری از فضاهای مجازی باید مدنظر قرار گیرد. [1]. Building Loyalty [2]. Grounded Theory
وفادارسازی
کتابخانههای عمومی
نظریۀ زمینهای
2017
09
23
122
142
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49354_97aba92d92dc8fb4269a11a0dbf56cc3.pdf