2024-03-19T10:10:44Z
https://lis.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7722
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1397
21
1
خطاهای منتشر شده و اصلاحیه مقاله های حوزه علم اطلاعات و کتابداری
مرضیه
مروتی
محمد امین
عرفان منش
هدف: زمانی که اطلاعات مهمی در مقالۀ منتشرشدهای مفقود بوده و یا خطای غیرعمدی در مقاله بهوقوع پیوسته باشد، تصحیحات لازم از طریق نگارش اصلاحیهای از سوی نویسندگان یا سردبیر منتشر میشود تا اطلاعات موجود در مقاله را قابل اطمینان سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ اصلاحیۀ مقالههای منتشرشده در مجلههای حوزه کتابداری و اطلاعرسانی طی سالهای 2006 تا 2015 میلادی انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف نوعی مطالعۀ کاربردی است و با رویکرد توصیفی _ همبستگی و استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل اصلاحیۀ مقالههای حوزه کتابداری و اطلاعرسانی نمایهشده در پایگاه وبآوساینس طی سالهای 2006 تا 2015 است. در مجموع 212 اصلاحیه منتشر شده در 47 مجله با مراجعه به متن کامل اصلاحیهها مطالعه شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد طی بازۀ زمانی مورد بررسی، بهطور متوسط 51/4 مورد اصلاحیه در هر مجلۀ حوزه کتابداری و اطلاعرسانی منتشر شده و سهم مقالههای دارای اصلاحیه به کل مقالهها در این حوزه معادل 69/0 درصد بوده است. همچنین بهطور میانگین، اصلاحیۀ مقالهها در فاصلۀ زمانی 7/8 ماه پس از مقاله اصلی منتشر شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین میزان خطا در مقالههای حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی بهترتیب در قسمتهای اطلاعات نویسندگان (03/27 درصد)، منابع (16/14 درصد)، جدولها (45/12 درصد)، نمودارها (87/6 درصد) و مقدمه (44/6 درصد) رخ داده است. همچنین نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد رابطۀ آماری معناداری میان کیفیت مجلههای کتابداری و اطلاعرسانی بر اساس شاخص میانگین ضریب تأثیر و سهم مقالههای دارای اصلاحیه به کلّ مقالههای مجله وجود ندارد. نتیجهگیری: اصلاح اشتباهات سهوی موجود در مقالههای منتشرشده، وظیفهای اخلاقی برای پژوهشگران محسوب میشود. مجلههای علمی نیز باید نسبت به فرایند داوری حساسیت زیادی داشته و سیاستهای روشنی نیز درخصوص نحوۀ انتشار اصلاحیهها ارائه کنند.
اصلاحیه
سلب اعتبار مقالهها
همتراخوانی
2018
04
21
3
24
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53622_08249cbf82c56faba6b694bc02ff6de3.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1397
21
1
بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا
حسن
بهزادی
حسن
محمودی
هدف: هدف پژوهش، بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی _ اجتماعی بندورا است. روش / رویکرد: این پژوهش کاربردی با روش پیماشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه نظری شهر چناران تشکیل میدهند. نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و تعداد 260 پرسشنامه برگشت داده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که با آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن با 876/. تأیید گردید. یافتهها: بیش از60% دانشآموزان اعتقاد داشتند افراد اهل مطالعه در جامعه از احترام و جایگاه خوبی برخوردار نیستند. همچنین بیشتر دانشآموزان اعتقاد داشتند با مطالعه و کتابخوانی نمیتوان به موفقیت و ثروت دست یافت. مطالعۀ غیردرسی جایگاه بسیار پایینی در اوقات فراعت دانشآموزان دارد. بررسی وضعیت مطالعه کتاب در بین آنها نشان داد 5/83 درصد در طول شبانهروز اصلاً کتاب غیردرسی نمیخوانند. همچنین یافتهها گویای این است که دانشآموزان در صورت مطالعه، منابع الکترونیکی بهویژه شبکههای اجتماعی را به چاپی ترجیح میدهند. بررسی الگوهای مورد نظر دانشآموزان نیز نشان میدهد آنها کمتر از افراد اهل مطالعه و کتابخوان الگو میگیرند و بیشترین الگوی مورد توجه آنان ورزشکاران و هنرمندان هستند. نتایج دیگر این پژوهش حاکی از آن است که مشاهدۀ رفتار مطالعه دیگران، تاثیر قابل توجهی بر افزایش مطالعه و علاقهمندی به مطالعه در بین دانشآموزان دارد. مشاهدۀ رفتار مطالعۀ دیگران 46% واریانس متغیر علاقهمندی به مطالعه و همچنین 42% واریانس متغیر میزان مطالعه را در بین دانشآموزان تبیین میکند. نتیجهگیری: چنانکه افراد در بسیاری رفتارها از دیگران الگوگیری میکنند، رفتار مطالعه افراد نیز میتواند از مشاهده رفتار دیگران تأثیر بپذیرد و این موضوع میتواند بر میزان مطالعه و علاقه به مطالعه تأثیر بگذارد.
نظریۀ شناختی _ اجتماعی بندورا
یادگیری مشاهدهای
مطالعۀ تفننی
مطالعۀ علمی
دانشآموزان
2018
04
21
25
54
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49751_2e8f807dcccbbc348f224c5957820331.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1397
21
1
نگاشت شبکه همکاری علمی نهادهای پژوهشی حوزه کتابخانههای دیجیتالی در ایران
هادی
رمضانی
مهدی
علیپور حافظی
عصمت
مومنی
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مصورسازی و تحلیل شبکۀ همتألیفی نهادهای پژوهشی حوزه کتابخانههای دیجیتالی در ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش علمسنجی و با استفاده از شاخصهای خرد و کلان تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 554 مدرک علمی تولیدشده توسط پژوهشگران نهادهای ایرانی با موضوع کتابخانههای دیجیتالیدر قالب کتاب، مقاله مجلههای فارسی و انگلیسی، مقالۀ همایشهای داخلی و خارجی و پایاننامه دورههای کارشناسیارشد و دکتری داخل کشور تا پایان سال 1392 (2013) است. دادههای گردآوریشده بهوسیله نرمافزارهای اکسل، اس.پی.اس.اس، نودایکس.ال، یو.سی.آی.نت و وی.اُ.اس.ویوور تجزیهوتحلیل شد. همچنین از ابزارهای وبگاههای اوپنهیتمپ و گوگلترندز نیز بهره برده شد. یافتهها:یافتهها حاکی از رشد صعودی تولیدات علمی، بالا بودن میزان همکاریهای درونسازمانی و پایینبودن سهم مشارکتهای بینالمللی است. نهادهای پژوهشی استان تهران بیشترین سهم از تولیدات علمی و همتألیفیها را داشتهاند. ماحصل بررسی شاخصهای تولید و مرکزیّت شبکۀ همکاری نهادهای پژوهشی از نقش کلیدی و مؤثر دانشگاههای آزاد واحد علوموتحقیقات تهران، تهران، آزاد واحد همدان، الزهرا و آزاد واحد تهرانشمال در حوزۀ کتابخانههای دیجیتالی ایران حکایت داشت. همچنین، بررسی شاخصهای کلان نیز نمایان ساخت که این شبکه همتألیفی مستقل از مقیاس بوده و با وجود انسجام پایین، ویژگیهای پدیدۀ جهان کوچک را دارد. نتیجهگیری: در کل میتوان نتیجه گرفت، تمایل پژوهشگران نهادها برای تشکیل خوشهها و اجتماعات پژوهشی رو به افزایش است، ولی همچنان ارتباطات ضعیف میان گروهها از موانع توسعۀ علمی، یادگیری بیشتر و نوآوری در حوزۀ کتابخانههای دیجیتالی ایران است.
کتابخانۀ دیجیتالی
تولیدات علمی
علمسنجی
شبکۀ همکاری علمی
شبکه همتألیفی
تحلیل شبکههای اجتماعی
مصوّرسازی
2018
04
21
55
99
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_55470_398be040b10d0bccdc0fd8ad1e7bfab0.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1397
21
1
مطالعه دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی دربارۀ ارزشمندی پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالههای لاتین و عوامل اثرگذار بر آنها با تأکید بر پایگاههای «ساینس دایرکت، اشپرینگر، ابسکو، وب. آو. ساینس، امرالد و آی. تریپل. ایی»*
ندا
صیادی
محمود
مرادی
صالح
رحیمی
هدف: بررسی ارزشمندترین پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالههای لاتین و عوامل اثرگذار بر آنها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی با تأکید بر پایگاههای «ساینس دایرکت، اشپرینگر، ابسکو، وب. آو. ساینس، امرالد و آی. تریپل. ایی». روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعه آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 4145 نفر است و حجم نمونه با استفاده از فرمول میشل و کارسون، 523 نفر محاسبهشده است. از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی در سطح رگرسیون لجستیک استفادهشده است. یافتهها: پایگاههای اطلاعاتی «ساینس دایرکت»، «وب. آو. ساینس» و «اشپرینگر» بهترتیب با درصدهای فراوانی 0/69 (361 انتخاب)، 8/38 (202 انتخاب) و 7/24 (129 انتخاب) ارزشمندترین پایگاههای اطلاعاتی پیوستۀ مقالههای لاتین برای پژوهش و مطالعه انتخاب شدند. همچنین، از بین متغیرهای بررسیشده تنها متغیرهای «سطح تحصیلات»، «دانشکده» و «درآمد» ارزشمندی پایگاههای اطلاعاتی لاتین را تحت تأثیر قرار دادند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی هزینۀ فراوانی برای دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی پرداخت میکنند، ضروری بهنظر میرسد که به تهیۀ پایگاههای اطلاعاتی ارزشمند تأکید شود.
ارزش
ارزشمندی
پایگاههای اطلاعاتی لاتین
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه رازی
2018
04
21
100
122
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54693_30cc3cbaa5354e88e2693fe40963047d.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1397
21
1
تحلیل برنامههای بازاریابی کتابخانههای دانشگاهی دنیا و ارائه الگوی پیشنهادی برنامه بازاریابی خدمات کتابخانههای دانشگاهی ایران
محسن
حاجی زین العابدینی
مهدی
رحمانی
مریم
انصاری
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل برنامۀ بازاریابی کتابخانههای دانشگاهی دنیا و ارائه الگوی پیشنهادی برنامۀ بازاریابی خدمات کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته است و از روشهای کتابخانهای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل کتابخانۀ 25 دانشگاه برتر بر اساس ردهبندی تایمز بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها از نوع توصیفی بود و برای اجرای پژوهش از روش تحلیل محتوای اسناد و تکنیک دلفی استفاده شد. با بررسی برنامۀ بازاریابی خدمات کتابخانههای دانشگاهی دنیا با رویکرد اکتشافی، ساختار و محتوای این برنامهها استخراج شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد از مجموع 25 کتابخانۀ دانشگاهی مورد بررسی تعداد 10 کتابخانه برنامه بازاریابی مدوّن داشتند، 8 کتابخانه فاقد هر گونه برنامه بازاریابی مدوّن بودند و 7 کتابخانه برنامه بازاریابی داشتند اما بهصورت مدوّن نبود. تحلیل برنامۀ بازاریابی کتابخانههای مورد بررسی نشان داد چارچوب ساختاری این برنامهها متشکل از 16 مؤلفه شامل معرفی، خلاصه، مأموریت، چشمانداز، هدف، مخاطبان، راهبرد، اقدامها، برونداد، ارزیابی، مسئول، زمانبندی، هزینهها، بازار، سوات و رقبا بود. همچنین، جهت ارائه برنامه راهبردی برای بازاریابی کتابخانههای دانشگاهی ایران 53 راهبرد ارائه شد. نتیجهگیری: دستاورد این پژوهش، ارائه چارچوبی برای برنامۀ بازاریابی خدمات به مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران است تا با بهرهگیری از آن به جذب مخاطبان و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور کمک شود.
کتابخانههای دانشگاهی
اصول بازاریابی
کسب درآمد
ردهبندی تایمز
کتابخانههای دانشگاهی دنیا
کتابخانههای دانشگاهی ایران
2018
04
21
123
152
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_55469_455f4b380e76af6531499567ba4daab3.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
1680-9637
1397
21
1
بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر قصد خرید اینترنتی کتاب با نقش میانجی اعتماد و تصویر شرکت
الهام
رسولی
رسول
عباسی
حسین
معینی
هدف: هدف از این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر قصد خرید الکترونیکی کتاب با نقش میانجی اعتماد و تصویر شرکت نزد مشتریان است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی ـ تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاههای صنعتی شهر تهران (شریف، امیرکبیر و علم و صنعت) است که حداقل یک بار تجربه خرید اینترنتی کتاب را داشتهاند. تعداد120 نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای کیفیت خدمات الکترونیکی، تصویر شرکت، اعتماد و قصد خرید بهترتیب از پرسشنامههای استاندارد کاستر (2016)، یو و چانگ (2005)، گیونزی و همکاران(2008) و دیالو (2012) استفاده شد. پایایی و روایی ابزار پژوهش با محاسبۀ آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس تبیینشده ارزیابی و تأیید شد. آزمون مدل مفهومی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی با بهکارگیری نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد کیفیت خدمات الکترونیکی بر اعتماد، تصویر شرکت و قصد خرید مشتریان فروشگاههای اینترنتی کتاب تأثیر مثبت دارد. همچنین اعتماد و تصویر شرکت نیز بهطور مستقیم و مثبت بر افزایش قصد خرید اثرگذار است. نتیجه: کیفیت خدمات الکترونیکی که در وبگاههای فروشگاههای اینترنتی کتاب ارائه میشود تأثیر زیادی در گرایش افراد به خرید اینترنتی کتاب دارد.
کتاب
کیفیت خدمات الکترونیکی
اعتماد
تصویر شرکت
قصد خرید اینترنتی کتاب
2018
04
21
153
179
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54694_580d66fd38ea403785d770fea0076bea.pdf