سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723420201221Designing Statistical Model of Iranian Librariesطراحی الگوی آماری کتابخانههای ایران52811167110.30481/lis.2020.236145.1730FAحمیده بیرامی طارونیدانشجوی دکترا، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.علیرضا اسفندیاری مقدمدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.0000-0002-0020-3540عاطفه زارعیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش;شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.0000-0002-2457بهروز بیاتاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش;شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران0000-0002-1684-0720Journal Article20200621Objective: To provide a statistical model of Iranian libraries.<br /> Methods: The research approach is mixed.The background of library statistics in Iran and the world was identified, systematic review, and documentary analysis by purposeful sampling. By searching Persian and Latin databases with the keyword "Library Statistics" relevant sources were identified, and duplicates were removed by screening. 138 sources in Iran and 223 sources in the world were selected and evaluated. Library statistics data items were extracted from them. With the Delphi quantitative method, the statistical model items of Iranian libraries were validated and completed by unanimous sampling with the consensus of experts. Using Ground theory qualitative method, the theory of description and classification of the statistical model of Iranian libraries in the reporting unit, application, and measurement unit was done by interviewing the interviewees by sampling based on purpose and open questionnaire. By open-coding the main categories of items and categories of the reporting unit, application, and measurement unit; with the axis, the relation of class and categories is extracted; and by selective, systematic development of the class and categories of the statistical model of Iranian libraries were presented.<br /> Results: Information items of the statistical model of Iranian libraries were obtained by Delphi method. Information items of the statistical model of Iranian libraries were including 59 items. Based on Granded Theory, the five main classes of collections, services, human resources, financial resources, and infrastructure; The main class includes 22 itemes in collections, 14 items in services, 4 items in human resources, 11 items in financial resources, and 8 items in infrastructure; And the category of reporting unit responsible for collecting statistics of Iranian libraries in university, cooperative and network, public, schools, specialized, and provincial libraries; The application of statistical model of Iranian libraries in five levels: international, regional, national, provincial, and local; And the category of measurement unit including volume, title, added, holding, withdrawal, person, hours, Rials, linear feet, and square footage was identified and presented. Finally, the statistical model of Iranian libraries was presented.<br /> Conclusion: Statistical model of Iranian libraries in order to create a system for collecting library statistics; and it is the basis for compiling the standard statistics of Iranian libraries. Based on the statistical model of Iranian libraries, library data is upgraded from the quantitative level of the library directory to the level of library statistics.The statistical model of Iranian libraries is a tool for making decisions and attracting resources to the library. The statistical model of Iranian libraries provides a set of basic data for library reporting at various levels, and uses descriptive elements to provide a framework for comparing data using descriptions of common elements.هدف: ارائه الگوی آماری کتابخانههای ایران <br /> روش پژوهش: رویکرد پژوهش آمیخته است. پیشینه آمار کتابخانهها در ایران و جهان با نمونهگیری هدفمند شناسایی، مرور نظاممند، و تحلیل اسنادی شد. جستجوی پایگاههای اطلاعاتی فارسی و لاتین با کلیدواژه «آمار کتابخانهها» منابع مرتبط شناسایی، و تکراریها با غربالگری حذف شد. با ارزیابی 138 منبع در ایران و 223 منبع در جهان انتخاب، و بررسی شد. اقلام اطلاعاتی آمار کتابخانهها از آنها استخراج شدند. با روش کمی دلفی اقلام الگوی آماری کتابخانههای ایران با اجماع نظر متخصصان با نمونهگیری غیراحتمالی اعتباریابی و تکمیل شد. با روش کیفی گراندد تئوری توصیف و طبقهبندی الگوی آماری کتابخانههای ایران در واحد گزارشگیری، کاربرد، واحد اندازهگیری با مصاحبه از مصاحبهشوندهها با نمونهگیری مبتنی بر هدف و ابزار پرسشنامه باز انجام شد. کدگذاری باز طبقههای اصلی اقلام و مقولههای واحد گزارشگیری، کاربرد، واحد اندازهگیری شناسایی؛ با محوری، رابطه طبقه و مقولهها استخراج؛ با انتخابی، توسعه نظاممند طبقه و مقولههای الگوی آماری کتابخانههای ایران ارائه شدند.<br /> یافتهها: الگوی آماری کتابخانههای ایران 59 قلم؛ پنج طبقه مجموعهها، خدمات، منابع انسانی، منابع مالی، و زیرساخت؛ مقوله واحد گزارشگیری عهدهدار گردآوری آمار کتابخانههای ایران در کتابخانههای دانشگاهی، تعاونی، عمومی، مدارس، تخصصی، و استانی؛ مقوله کاربرد الگوی آماری کتابخانههای ایران در پنج سطح بینالمللی، منطقهای، ملی، استانی، و محلی؛ و مقوله واحد اندازهگیری جلد، عنوان، افزوده، موجودی، وجین، نفر، ساعت، ریال، مترخطی، و مترمربع شناسایی شد. درنهایت، الگوی آماری کتابخانههای ایران ارائه شد.<br /> نتیجهگیری: الگوی آماری کتابخانههای ایران در راستای ایجاد نظام گردآوری آمار کتابخانهها؛ و زیربنای تدوین استاندارد آمار کتابخانههای ایران است.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_111671_5f7ba5cf25d4c9625bc9cf0116a9342a.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723420201221Folklore in the Picture Frame: Analysis of the Impact of Proverb’s Comic Books on Self-efficacy of Reading and Educational Motivationفرهنگ عامه در قاب تصویر: واکاوی تأثیر کتابهای کمیک (پینما) ضربالمثل بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی خواندن294711359910.30481/lis.2020.219398.1679FAمعصومه منصوریدانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمیسمیه سادات آخشیکاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.مهدی عرب زادهاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20200210Objective: Using image in educational texts for children can help to enhance their learning. <br /> Considering the importance of academic motivation and the role of enhancing reading and writing skills and reading self-efficacy, as well as the comic book capabilities in this regard, this study attempts to address this issue from the perspective of popular culture and is part of the shortcomings. <br /> Therefore, the purpose of this research is to investigate the impact of comic proverb books on educational motivation and reading self-efficiency of elementary fourth and fifth grade students. <br /> <br /> Research method: This is a causal-comparative study with post-test design with control group. This study is practical in terms of purpose, is quantitative in terms of type and its data collection was done by descriptive method of cause-comparison type by considering post-test for a control group. The study population consisted of 4th and 5th grade female students in Alborz province. 100 girls of fourth and fifth grade students in Alborz province was selected by purposing judgment sampling, Samples were selected through purposive judgment sampling and 50 individuals were selected as control group and 50 as experimental group. The subjects in the experimental group were given comic books and both groups responded to the Hager reading self-efficacy questionnaire (2017) and the academic motivation questionnaire by Guy, Marsh, and Dawson (2005).<br /> <br /> Findings: Significant difference between educational motivation between two groups were showed. This means that reading the proverbial comic books could increase students' educational motivation. It was also found that reading these books did not affect their self-efficacy.The answers were compared and analyzed. Data analysis was performed by descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t- test and U-Mann _Witney test).<br /> <br /> Conclusion: The results show that proverb comic books create interest and motivation to read in students. <br /> The results showed that proverbial comic books increase students' sense of autonomy and autonomy in learning new material and institutionalize their interest in reading books. Readers are also aware of the fact that selecting and reading comic books in different contexts enables them to learn new and informative content, and in the future, they will be able to study broader topics of interest in comic books.Proverbs have been rarely used in education of the students in our country. Using this type of resources and folklore can increase their educational interest. Producing comic books in many scientific and educational fields can be a good platform for better learning in education.<strong>هدف:</strong> استفاده از تصویر در متنهای آموزشی برای کودکان میتواند به افزایش یادگیری آنها کمک کند، بنابراین هدف پژوهش بررسی تأثیر کتابهای کمیک ضربالمثل بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی خواندن دانشآموزان مقطع ابتدایی است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این مطالعه توصیفی از نوع علی- مقایسهای با طرح پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه این پژوهش دانشآموزان دختر کلاس چهارم و پنجم ابتدایی در استان البرز بود. نمونهگیری از این جامعه به شیوه قضاوتی هدفمند انجام شد و 50 نفر به عنوان گروه کنترل و 50 نفر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. به این افراد در گروه آزمایش کتابهای کمیک ضربالمثل داده شد و هر دو گروه به پرسشنامه خودکارآمدی خواندن هاگر و انگیزش تحصیلی گای، مارش و داوسون پاسخ دادند. این پاسخها در دو گروه تحلیل و با یکدیگر مقایسه شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تفاوت معنیداری در شاخص انگیزش تحصیلی گروه کنترل و گروه آزمایش مشخص شد. به این معنی که خواندن کتابهای کمیک ضربالمثل توانسته بود سبب افزایش انگیزش تحصیلی دانشآموزان مورد مطالعه شود. همچنین مشخص شد خواندن این کتابها بر خودکارآمدی خواندن این افراد تأثیری نداشته است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان داد کتابهای کمیک ضربالمثل موجب ایجاد علاقه و انگیزش به خواندن در دانشآموزان مورد مطالعه شده است. با توجه به این که کتابهای کمیک به ندرت در آموزش کودکان در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از این نوع منابع در ترکیب با فرهنگ عامه میتواند انگیزه آنها را برای تحصیل افزایش دهد.<br /> <strong> </strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_113599_bc827867f0bbafad2335c7c2c4cb16d9.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723420201221Comparison of Current and Desired Status of Semantic Technology Application in Information Retrieval in Iranian Digital Libraries Softwareمقایسه بین وضع موجود و مطلوب کاربرد فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات در نرمافزارهای کتابخانههای دیجیتالی ایران48759680110.30481/lis.2019.202089.1630FAتوران باقریدکترای علم اطلاعات و دانششناسی، استاد مدعو دانشگاه رازی، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمانشاهیعقوب نوروزیدانشیارگروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه قم0000-0003-3030-7647Journal Article20190919Abstract<br /> Purpose: The purpose of this study was to compare the existing and desirable use of semantic technology in data retrieval in digital library software of Iran.<br /> Method: This is an applied research. Due to the specific nature of the research, the combination of Delphi methods, analytical scrutiny were used. After examining the literature and available resources, criteria related to semantic technology components were determined in data retrieval in digital library software. Because of the limitations regarding the lack of appropriate criteria and the need for validation in many cases, it was necessary to use a suitable method for this. Finally, the Delphi method was selected. Using the Delphi panel, the coefficients of the general criteria and semantic technology components were determined in the data retrieval of digital libraries. The statistical population of the study was consisting of eight software of the Simorgh digital library, Mashreq, Pars Azarakhsh, payam Hanan, Rasa, Tebiyan, Saman and Pasargad. The data processing tool is a checking log . According to experts, Delphi's methodology was used in 3 parts of semantic technology architecture, semantic technology tools, semantic technology in data retrieval and their implementation levels this is under the observation of experts, in addition, the method of Delphi is used in this investigation in 3 fields which are meaningful technological architecture, Data were analyzed using structural equation analysis of variance-axis, partial least squares modeling (PLS -SEM), Kolmogorov-Smirnov and Kruskal-Wallis tests and Spss25 softwares was used.. <br /> Findings: There is a significant difference between the current status of the software companies of digital libraries in terms of architectural structure, semantic tools and semantic technology in retrieving information with the desired status of the research. The findings of the investigation showed that digital libraries in terms of meaningful technological practical and meaningful technological architecture in information marketing do not have a suitable condition and they need the layers more than the first designing. Also, semantic tools and implemented languages have a very weak semantic technology, and there are not many semantic tools for development and implementation, And they surpassed each other in a few cases. the majority at the initial stage were knowing. Furthermore implementing tools, it does not have a suitable situation and by paying attention to this area in. Therefore, given the importance of semantic technologies in information retrieval, there is a need for serious rethinking and efforts to achieve the desired status of digital library software designers in Iran.<br /> Keywords: semantic technology, semantic tools, digital libraries, data retrieval, digital library softwares.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه بین وضع موجود و مطلوب به کارگیری فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات در نرمافزارهای کتابخانه دیجیتالی ایران انجام شد<strong>.</strong><br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و به صورت توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 8 نرمافزار کتابخانه دیجیتالی سیمرغ، پیام مشرق، پارس آذرخش، پیام حنان، رسا، تبیان، سامان و پاسارگاد بود. ابزارگردآوری دادهها سیاهه وارسی است که در زمینه کاربرد فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات در نرمافزارهای کتابخانههای دیجیتالی بر اساس نظر متخصصان و با روش دلفی در سه بخش معماری فناوری معنایی، ابزارهای فناوری معنایی، فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات مورد استفاده قرارگرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری واریانس محور، مدلسازی حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM)، آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و کروسکال والیس استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بین وضع موجود شرکتهای نرمافزاری کتابخانههای دیجیتالی ایران از نظر ساختار معماری فناوری معنایی، ابزارهای معنایی و فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات با وضع مطلوب به دست آمده در پژوهش اختلاف معنیداری وجود دارد. میانگین رتبهها برابر با 5/14، 63/11و 5/29 است که بسیار بزرگتر و بهتر از وضع موجود میباشد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به اهمیت فناوریهای معنایی، کتابخانههای دیجیتالی ایران، از نظر کاربرد این فناوریها در بازیابی اطلاعات، وضعیت مطلوبی ندارند و نیازمند لایههایی فراتر از طراحی اولیه خود هستند و همچنین مستلزم بازنگری جدی و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب از سوی طراحان نرمافزارهای کتابخانه دیجیتالی هستند.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_96801_643615e3ed976461344171e72c99ec10.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723420201221Structure of Knowledge Organization based on Co-Authorship Network Analysisساختار مطالعات سازماندهی دانش بر اساس تحلیل شبکه هم نویسندگی7610511320310.30481/lis.2020.236133.1729FAامید علی پوردانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نورhttps://orcid.org/00فرامرز سهیلیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نورثریا ضیاییگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نورعلی اکبر خاصهگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20200621Purpose: Knowledge Organizing is one of the oldest and most basic topics in Library and information science Whose main domain is immutable over time; However, the environment in which the organization operates has changed dramatically and will continue to change. Published research often describes only certain aspects that show only a partial picture of the perspective of its knowledge organization research. In fact, it is difficult for researchers to get an overview of this field by reviewing such articles. Scientometric methods are expected to help meet this need. This study aims to investigate the centrality indicators in the co-authorship network of articles in the field of knowledge organization.<br /> Methodology: This research is an applied type that has done with the approach of scientometrics and analysis of social networks. The research records are compiled based on all articles in the two journals of Knowledge Organization and Cataloging & Classification Quarterly as well as 100 keywords related to the field of knowledge organization indexed in Web of Science from 1900 to 2019. Finally, the retrieved records were limited to research papers, conference papers, and review papers and limited to the subject of Library and information filed. Out of 23,525 authors who were involved in the publication of 17,950 articles, 311 with at least 8 articles were analyzed using UCINET software. After that, a square matrix of dimensions 311 by 311 was formed, and finally the co-authorship network was drawn based on the centrality indicators. Bib Excel software was used to draw the matrix and NetDraw software was used to draw the co-authorship network.<br /> Findings: Results indicated taht the average number of authors per article is 1.31.<br /> 23,525 authors have contributed articles in this field, of which Professor Birger Yorland of the University of Copenhagen, Denmark, is the most active researcher in Knowledge organization with 43 articles. Professor Wolfang J. Stoke of the University of Düsseldorf, Germany, came in second with 36 papers. Professor Borgman of UCLA is third with 31 articles. Analysis of data related to co-authorship analysis indicates that out of 17,950 articles under review, 8964 (49.93%) have been written with the mono-writing approach as the most common approach in knowledge organization and other articles (50.07%) in the format Co-authors have been offered, of which two authors (24.68%) have a larger share. In examining the characteristics of centrality indicators, Zheng, Feroo, Giles, and Goh, gained the top scores in the Degree Centrality, Closeness Centrality, Betweenness Centrality, and Eigen vector, respectively.<br /> <br /> Conclusion: According to the results of the present study, it seems that prominent researchers in the field of knowledge organization, despite being productive, have not been able to play a significant role in the formation of the co-authorship network in this field.<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر تحلیل ساختار مطالعات سازماندهی دانش بر اساس تحلیل شبکه هم نویسندگی مقالههای در وبگاه علم است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی انجامگرفته است. رکوردهای پژوهش بر مبنای کلیه مقالههای دو مجله Knowledge Organization و Cataloging Classification Quarterly و کلیدواژههای مرتبط با حوزه سازماندهی دانش نمایه شده در وبگاه علم در سالهای 1900 تا 2019 گردآوریشده است.سپس از بین 23525 نویسنده که در چاپ 17950 مقاله نقش داشتند، تعداد 311 نفر که دستکم 8 مقاله داشتند با استفاده از نرمافزار یوسی آی نت مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از آن ماتریس مربعی در ابعاد 311 در 311 تشکیل شد و در نهایت شبکه همنویسندگی بر اساس شاخصهای مرکزیت ترسیم شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> در پژوهش حاضر، متوسط تعداد نویسنده برای هر مقاله 31/1 است. پروفسور یورلند (43 مقاله)، پروفسور ولفانگ جی استوک (36 مقاله) و پروفسور بورگمن (31 مقاله) به ترتیب دارای بیشترین تعداد مقالههای در سازماندهی دانش میباشند. الگوی تک نویسندگی (93/49 درصد) و دو نویسندگی (68/24 درصد)، رایجترین رویکردها در مطالعات سازماندهی دانش به شمار میروند. در بررسی شاخصهای مرکزیت، ژنگ، فرو، گیلز و گوه به ترتیب نفرات برتر در شاخصهای مرکزیت درجه، مرکزیت نزدیکی، مرکزیت بینابینی، مرکزیت بردار ویژه هستند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد پژوهشگران مطرح حوزه سازماندهی دانش، با وجود پرتولید بودن نتوانستهاند نقش برجستهای در شکلگیری شبکه همنویسندگی این حوزه ایفا نمایند.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_113203_46b529881f5fdd8f194489ff3a358285.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723420201221Analyzing the Perspectives of Instagram Followers of Iranian Public Libraries about Users` engagement and Features of pages` Contentبررسی دیدگاه دنبالکنندگان صفحههای اینستاگرام کتابخانههای عمومی ایران در رابطه با نحوه مشارکت و ویژگیهای محتواهای ارائه شده10612911276910.30481/lis.2020.231601.1714FAایمان نریمانیکارشناسارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهرانمحمد زره سازاستادیار گروه علماطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی. تهرانمریم صراف زادهاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایرانJournal Article20200528Abstract<br /> Objective: The aim of present study was Analyzing the Perspectives of Instagram Followers of Iranian Public Libraries about Users` engagement and Features of pages` Content.<br /> Methodology: The study was conducted with a quantitative approach and survey method. The research community included followers of Instagram pages of Iranian public libraries. out of 602 of the research population (the followers of Iran’s public libraries pages), 235 followers were selected as the research sample using Krejcie and Morgan table. Data was collected through a questionnaire. Participants' responses to the questionnaire were analyzed using SPSS and descriptive and inferential statistics.<br /> Findings: The results showed that the majority of participants in the study believe that receiving information about library events and news and being aware of library resources are the most important motivations for them to follow the Instagram pages of public libraries in Iran. Respondents considered library posts in Instagram relatively good and had a mediocre view of their own engagement with library posts. The relationship between user engagement and motivation, membership duration and age of users variables is significant and direct, and the relationship between user engagement variable and membership variable is significant and inverse. In other words, the relationship between user motivation and their engagement has been significant and direct, so that the more motivated users have more engagement. However, the relationship between membership and engagement has been reversed, meaning that people who were not members of public libraries were more likely to participate in the Instagram pages of public libraries. Also, the relationship between the time variable of membership and engagement is significant and direct. In other words, the longer a person has been in public libraries, the more involved they are in the Instagram pages of public libraries. There is also a positive increase between the two age and user engagment variables, and with increasing age, the engagement has also increased. Finally, the variable correlation coefficient of education level and user egagement showed that the users with higher education level have the higher engagment rate. Also, no significant relationship was observed between the feature of the content provided variable and the population variables.<br /> Conclusion: Instagram is an effective tool for marketing libraries and their services. Based on the result of present research, it is recommended that librarians provide more of the following contents for their Instagram posts: brief and useful information about library resources, and announcement of upcoming events. Also, as users are more engaged with videos and photos, using these formats in library posts, would bring more attention of users.<br /> Keywords: social network marketing, Instagram, user engagement, public library<strong>هدف:</strong> این پژوهش بر آن است تا دیدگاه دنبالکنندگان صفحههای اینستاگرام کتابخانههای عمومی ایران را در رابطه با نحوه مشارکت و ویژگیهای محتواهای ارائه شده در آنها بررسی کند.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر با رویکرد کمی و روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل دنبالکنندگان صفحات اینستاگرام کتابخانههای عمومی ایران بوده است. از میان 602 نفر جامعه پژوهش (دنبالکنندگان صفحات کتابخانههای عمومی ایران)، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 235 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامهها نیز با استفاده از ابزار spss و آمار توصیفی و استنباطی، پاسخ شرکتکنندگان مورد تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> اکثریت شرکتکنندگان در پژوهش معتقدند که دریافت اطلاعات مربوط به رویدادهای کتابخانه، اطلاع از اخبار کتابخانه و آشنایی با منابع کتابخانه مهمترین انگیزههای آنها برای دنبال کردن صفحات اینستاگرام کتابخانههای عمومی ایران است. همچنین دیدگاه کاربران در مورد چگونگی مشارکت خود متوسط و در مورد ویژگی محتواهای ارائه شده نسبتاً خوب بوده است. رابطه میان متغیر مشارکت کاربران و متغیرهای انگیزه، مدت زمان عضویت و سن کاربران معنیدار و مستقیم و رابطه میان متغیر مشارکت و متغیر عضویت معنیدار و معکوس است. همچنین میان متغیر ویژگی محتواهای ارائه شده با متغیرهای جمعیتشناختی رابطه معنیداری مشاهده نشد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> شبکه اجتماعی اینستاگرام ابزار مناسبی برای بازاریابی کتابخانهها در شبکههای اجتماعی است و پیشنهاد میشود که کتابداران از محتواهای معرفی منابع کتابخانه، اطلاعرسانی رویدادهای کتابخانه به صورت مختصر و مفید و بهروز و همچنین قالبهای عکس و فیلم که مشارکت کاربران در آنها بیشتر بوده است استفاده کنند.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_112769_9bc0a8f0a5d7e30207451482ded9ffd3.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723420201221Survey of the employment status of knowledge & Information Science graduates of Qom Universityبررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم13015411850110.30481/lis.2020.245230.1757FAزهرا صدرآبادیگروه آموزش علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایرانمهدی محمدیاستادیار گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-6880-7455Journal Article20200824Abstract:<br /> <br />objective: The employment problem is one of the definitive goals of university students. Improving employment and evaluating the performance of higher education centers is based on researching in this area. Accordingly, the present study seeks to evaluate the job status of knowledge and Information science graduates of Qom University.<br /> <br />Methodology: This study is an applied research carried out by a descriptive survey method and a researcher-made questionnaire. The statistical population consists of all graduates of Qom University (402 people). 302 people completed the questionnaires. The list of graduates is provided through the graduates’ section of education department of Qom university. Data were analyzed using SPSS 24 software. <br /> <br />Findings: Of all the graduates of knowledge and Information science graduates in Qom University (402 students), 302 completed the questionnaires. 82.1% of the respondents were women and 17.9% were men. 51.7% of the respondents were employed at the time of the survey and 48.3% were unemployed. The lowest unemployment rate is related to the graduates of Qom University 2001 and 2002 and the highest unemployment rate is between 2006 and 2007. Unemployment in admitted students of 2001 to 2006 was almost upward, and after the decline in unemployment for several years, the upward trend was repeated again for the years 2009 to 2012. Of the 156 employed respondents, 64.7% (101 people) work in education related jobs but 35.3% (55 people) expressed that there is no relationship between their job and their proficiency. The proportion of people who work in related jobs in female and male respondents, differs significantly. Most graduates who work in specialized jobs are librarians. Most of the respondents (56.4%) started their jobs after receiving the bachelor's degree. Almost, half of the respondents who work in education related jobs have waited less than a year to find a job.<br /> <br />Conclusion: In recent years, our country is facing the problem or crisis of graduate unemployment. Therefore, it is necessary for planners to look at the job status of graduates from a more realistic perspective and then make appropriate decisions. For this reason, after investigating the employment status of Information Science and knowledge studies graduates of Qom University, we claim that Improving the employment status of graduates requires the establishment of “work and employment group” at the university and implementing proposed policies and programs. Moreover, introducing the field correctly to university entry volunteers and related organizations, modifying the admission process and balancing gender based on labor market needs, and increasing its fit with the job market, can improve the employment status of graduates. Also, in order to connect students with the labor market cross-sectionally, it is suggested that the university create an employment agreement with institutions with education related jobs; For example, create an agreement whit public libraries to use Qom University students for part-time jobs, such as cataloging.<strong>هدف:</strong> مسئله اشتغال تقریباً از اهداف قطعی عموم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شمار میآید. بهبود وضعیت اشتغال و ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی مبتنی بر انجام پژوهش در این زمینه است. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت شغلی فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم میپردازد.<br /> <strong>روش پژهش:</strong> این مطالعه، پژوهشی کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی- توصیفی و با به کارگیری ابزار پرسشنامه محققساخته صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم (402 نفر) هستند که 302 نفر ار آنها پرسشنامهها را تکمیل کردند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> از مجموع 302 نفری که پرسشنامههای ارسالی را تکمیل نمودند، 1/82 درصد پاسخگویان را زنان و 9/17 درصد را مردان تشکیل دادهاند. 7/51 درصد پاسخگویان در زمان انجام تحقیق، شاغل بوده و 3/48 درصد بیکار بودهاند. کمترین درصد بیکاری مربوط به فارغالتحصیلان ورودی 1380 و 1381 دانشگاه قم میباشد و بالاترین درصد بیکاری در بین ورودیهای 1385 و 1386 مشاهده میشود. بیکاری در پذیرششدگان سالهای 1380 تا 1385 تقریباً وضعیت صعودی داشته و پس از کاهش بیکاری در چند سال، مجدداً برای ورودیهای سالهای 1388 تا 1391 این وضعیت صعودی تکرار شده است. از بین 156 پاسخگوی شاغل، 7/64 درصد (101 نفر) در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود فعالیت میکنند و اکثر آنان در زمینه کتابداری فعالیت دارند اما 3/35 درصد شغلشان با رشته تحصیلی مرتبط نیست.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بهبود وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان مستلزم تشکیل کارگروه کار و اشتغال در دانشگاه و اجرای برنامهها و سیاستهای پیشنهادی است.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_118501_0aac047b357b1e705f3696fdf1a1efb8.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723420201221The Effectiveness of Storytelling on Social Intelligence Education on Preschool Children in Kermanshahاثربخشی قصه گویی بر آموزش هوش اجتماعی کودکان پیشدبستانی شهرستان کرمانشاه15517211335410.30481/lis.2020.219946.1680FAحدیث باقریانگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانامین زارععضو هیات علمی/ گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازیمحسن گلمحمدیاناستادیار گروه مشاوره دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20200215Objective:The story of the fantasy training factor is indirectly in the child and adolescent, who instructs the audience by asking a question, and by doing so, they intertwine the events and discover the facts. Storytelling is an educational and educational method for conveying various concepts and optimizing children's feeling and behavior Friendships for preschool children in Kermanshah.<br /> Method: This research is a quasi-experimental study which has been investigated using storytelling on children. The community includes all preschool children who went to school in the 99-98 school year. Sample subjects were also available through summer research and closure of schools and preschools. The training program consisted of an 8-session course on the experimental group. Data were collected through two questionnaires of two empathy questionnaires by Auyeung et al. (2009) (Parent Form) and Goodman et al (1997) (Parent Form).<br /> Results: The results of the study were analyzed by SPSS software version 20, which indicated that there were significant changes in the post-test The results of the Mann-Whitney test indicated that there were significant changes in post-test.<br /> Conclusion: Given the effectiveness of this method, it can be one of the most effective and cost-effective educational, educational, nurturing, and even therapeutic methods to enhance the quality of the child's interactions with society and other individuals Used the optimal form.<br /> Storytelling can thus be considered as an appropriate and effective tool for improving children's morale and behavior that should be used early in childhood through indirect education. Teaching different skills to children by providing a learning model is the most common method of nurturing social skills that has been widely used as an effective factor in the process of educating children in various fields. That the current population of this study is children, as well as experts who believe that conventional education, such as lectures and so on, is ineffective and has emphasized the use of dynamic and indirect methods.<br /> Therefore, it is suggested that the curriculum of schools and preschools be adjusted so that this indirect teaching method can be used and that teachers, educators, teachers and even therapists will be important. Do not neglect in the upbringing of children. Although factors such as gender, age, etc. may be effective in differentiating the storytelling effect and this effect is not the same, but its constant use, both in educational settings and at home by parents, can be a factor in Improving interpersonal relationships and social interactions with the child, of course, while informing families in different ways can be helpful in promoting the educational goals of the child.<strong>هدف: </strong>قصه عامل آموزش خیالپردازی به صورت غیرمستقیم در کودک و نوجوان است که با ایجاد سؤال در ذهن مخاطب به او آموزش میدهد و وی به کمک آن حوادث را به هم میچسباند و واقعیتها را کشف میکند. قصهگویی خلاقانه روشی آموزشی و تربیتی برای انتقال انواع مفاهیم و بهینهسازی احساس و رفتار کودکان قلمداد میشود؛ لذا این پژوهش در پی تعیین اثربخشی قصهگویی بر آموزش هوش اجتماعی کودکان پیشدبستانی شهرستان کرمانشاه است.<br /> <strong>روش: </strong>این پژوهش با استفاده از روش نیم هتجربی با گروه آزمودنی و گواه انجام شد. جامعه شامل کلیه کودکان مقطع پیشدبستانی است که در سال تحصیلی 98-99 به آموزشگاه میرفتند. افراد نمونه نیز با توجه به انجام پژوهش در فصل تابستان و تعطیلی مدارس و مراکز پیشدبستانی به صورت در دسترس به دست آمدند. برنامه آموزشی شامل یک دوره 8 جلسهای بود که بر روی گروه آزمایش انجام شد. دادهها از طریق دو پرسشنامه همدلی بهر و تحلیل بهر کودکان آیونگ و همکاران (2009) (فرم والدین) و مقیاس نوعدوستی برگرفته از پرسشنامه توانایی و مشکلات گودمن و همکاران (1997) (فرم والدین) قبل و بعد از اجرای مداخله جمعآوری و سپس توسط نرمافزار spss نسخه 20 و آزمون یومن وایتنی تجزیه و پردازش شدند.<br /> <strong>یافتهها: </strong>نتایج حاصل از پردازش دادهها حاکی از آن بود که در پس آزمون گروه آزمون تغییراتی معنیدار مشاهده شد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> با توجه به اثربخشی این روش آن را میتوان در زمره روشهای آموزشی، تربیتی، پرورشی و حتی درمانی مؤثر و مقرون به صرفه برای افزایش کیفیت تعاملات کودک با جامعه و دیگر افراد قرار داد و از آن در مراکز آموزشی و درمانی به صورت بهینه استفاده کرد.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_113354_1fb032b0309023ae7cc79c5a3bbc8fb3.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723420201221The Role of Social Media in the Scientific Relationship of Faculty Members of Mazandaran University and Its Impact on their Scientific Productionنقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران و تأثیر آن بر تولیدات علمی آنان17319611128110.30481/lis.2020.226284.1701FAوحید دستیاردانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0001-8988-2668نادر رازقیدانشیار جامعه شناسی،گروه علوم اجتماعی،دانشکده علوم انسانی واجتماعی،دانشگاه مازندرانمهدی فقیه عبدالهیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20200410Objective: The aim of this study is to examine the role of social media in scientific communication of faculty members of Mazandaran University and its impact on scientific production.<br /> Methods: This research was applied and performed by survey method. The statistical population included 202 faculty members of the five faculties of Arts and Architecture, Theology and Islamic Studies, Law and Political Science, Economic and Administrative Sciences, and Humanities and Social Sciences of Mazandaran University. In this survey, 132 people were selected using Cochran fourmula as the smaple. The Relative sampling was used as the sampling modle. In order to collect data, the questionnaires of the role of social media in the scientific communication of Golini Moghadam et al. (2018) and scientific productions of Soleimani and Shokooei (2008) were used. The reliability was determined using Cronbach's alpha coefficient at the desired level (α >0.70). Data analysis was performed using Spss and Amos software.<br /> Results: The results of the correlation coefficient test showed that there is a significant relationship between age variables, service history and the role of social media in scientific communication with scientific products (P <0.001). Based on the results of the T-test, according to the demographic characteristics of the faculty members, it was shown that there was no significant difference between gender (p = 0.989) and marital status (p = 103) with scientific production, However, based on the results of the analysis of variance test, there is a significant difference between the scientific level and scientific products of the faculty members (P <0.001). Professors have more scientific output. The results of the one-sample T test showed that social media played a strong and effective role in the scientific communication of the faculty members of Mazandaran University (in the five mentioned faculties), This strong and effective role led to an increase in their scientific production. The variance of scientific productions of faculty members was about 31%, influenced by the role of social media in scientific communication.<br /> Conclusion: Faculty members from Telegram and LinkedIn social media had the most and the least use, respectively. Most of the scientific productions of the faculty members are in the field of articles published in scientific-research journals, which they have compiled in collaboration, and their least scientific productions have been registered in the field of invention. Since the faculty members of Mazandaran University (in the five mentioned faculties) have used the social media of Telegram, WhatsApp, Google Scholar and Wikipedia the most, in general, they have used modern methods more than traditional methods in communication and scientific production. However, they have the ability to share their activities with non-specialists to exchange, distribute and receive content.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش بررسی نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران و تأثیر آن بر تولیدات علمی بود.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 202 نفر از اعضای هیئت علمی پنج دانشکده هنر و معماری، الهیات و معارف اسلامی، حقوق و علوم سیاسی، علوم اقتصادی و اداری و علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران بود که با فرمول کوکران 132 نفر به عنوان نمونه و شیوه نسبتی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی گلینی مقدم و دیگران (1397) و تولیدات علمی سلیمانی و شکویی (1387) استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب (70/0 < α) تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای Spss و Amos انجام شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بین نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی و تولیدات علمی رابطه معنیداری وجود دارد. رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئت علمی نقش موثری را ایفا کردند، که این نقش مؤثر، منجر به افزایش میزان تولیدات علمی آنها گردید. واریانس تولیدات علمی اعضاء هیئت علمی حدود 31 درصد، از متغیر نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی تأثیر پذیرفت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> رسانههای اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی در مراودات دانشگاهیاند که در ارتباطات و تولیدات علمی روز به روز محبوبتر میشوند.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_111281_c3c5b36070795a696d8e302aa9989494.pdf